Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje han har mistet sin geografiske sans, nå som residensen ligger så tett på Slottet?
    Kanskje Administrasjonspartiet forestiller seg det vil få stor oppslutning ved å begynne å arbeide for en overgang til republikk?

Man må lete udi stratosfæren etter en fornuftig forklaring her. Og om det stemmer at regjeringen nektet kongen å være til stede, når denne ønsket det, så glemte ministrene å ta med hodet på jobb den dagen.

§25.
    Kongen har høieste Befaling over Rigets Land- og Sømagt. Den maa ikke forøges eller formindskes, uden Storthingets Samtykke. Den maa ikke overlades i fremmede Magters Tjeneste, og ingen fremmede Magters Krigsfolk, undtagen Hjælpetropper imod fiendtligt Overfald, maa inddrages i Riget uden Storthingets Samtykke.
    Landeværnet og de øvrige Tropper, som ikke til Linjetropper kunne henregnes, maa aldrig, uden Storthingets Samtykke, bruges udenfor Rigets Grænser.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Det kunne ha vært spiselig om Jens og regjeringen hadde stilt på Grdermoen når skadde og døde soldater kommer hjem! Rent formelt er det regjeringen som sender dem ut i krig!

Vi husker en smule spørsmål da forsvarministeren "hadde bedre ting å gjøre" enn å ta imot kister!

Nei dette var ynkelig, men de følger en "stolt" AP tradisjon når det gjelder å ikke ta seg av de som virkelig gjorde en innats for landet i ufredstider. Det finnes et utall historier om hvor dårlig behandlet krigshelter ble tatt imot da de kom hjem etter WWII !

Vi husker også motstanden, i deler av regjeringen, til å dele ut krigskorset til dagens soldater, de var jo ikke i krig må vite !!

Dessverre har jeg aldri stemt på den gjengen der så jeg kan ikke si: "Aldri mer !"

V

vredensgnag

Gjest
    Faremo forklarer i VG at det er inngått en arbeidsdeling mellom Regjering og Slott, og at man ønsker å sette en sterkere politisk profil på arbeidet for veteranene.
    Hun er ikke villig til å si om det stemmer at kongen ønsket å være med på utdelingen, men henviser til arbeidsdelingen ...

Noen har tenkt med en kroppsdel som befinner seg et stykke under skuldrene.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.976
    Zomby_Woof skrev:
    Uforståelig, og ytterst umusikalsk.
    Usmakelig, Ufint, Utidig og det meste som begynner med bokstaven U.

Håper virkelig de får oppmerksomhet så det holder i denne saken.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Men Jens er jo SÅ kjekk!

Snart er det valg....

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Valentino skrev:
    Man opprettholder tradisjonen i AP. Møkkagjeng.
    Søplekødder, drittsekker, arrogante maktsvin, ryggstikkende landsforrædere osv. Listen er lang.

Og til de som føler for å kaste seg over meg og kjefte opp om alle de andre partiene som også er i besittelse av lignende egenskaper så kan jeg bare føye til at dere har helt rett!

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    Det er bare en mulig forklaring her, og det er at man langsiktig har kastet loddet når det gjelder overgang til republikk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.874
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Republikk er greit, mens APs oppførsel mot krigsmenn aldri har vært annet enn pinlig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Det er bare en mulig forklaring her, og det er at man langsiktig har kastet loddet når det gjelder overgang til republikk.
    Republikk vil jeg ha. Men dette er bare idioti. Skal kongehuset avvikles, må det gjøres på en skikkelig måte.

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    Republikk er greit, mens APs oppførsel mot krigsmenn aldri har vært annet enn pinlig.
    De har simpelthen ikke tenkt - selv jeg, som mener det var synd at det ble monarki med innlånt hentekonge da landet kunne valgt republikk, syns dette er hinsides. Så nå har Administrasjonspartiet stukket en kjepp langt inn i et vepsebol de om noen dager vil angre dypt på at de kom borti - for nå rører folkemeningen seg tett på grunnerven som går hele veien opp til dypet av Dovrefjell.

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Nærmere diktatur styre mener du.

V

vredensgnag

Gjest
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Dersom din oppfatning av diktatur er den motsatte av alle andres, så har du rett.

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det er lov å håpe, men AP har vel ikke noe uttalt mål om å avvikle monarkiet, og dette vil neppe dra opinionen i den retningen. Uten å vite bakgrunnen virker det hele noe hodeløst, men uansett er det vel knapt mye å hisse seg opp over. Det er omtrent en million milliarder ganger mer bagatellmessig enn APs ønsker om å overvåke befolkningen og stramme inn ift. frie ytringer på internett.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er lov å håpe, men AP har vel ikke noe uttalt mål om å avvikle monarkiet, og dette vil neppe dra opinionen i den retningen. Uten å vite bakgrunnen virker det hele noe hodeløst, men uansett er det vel knapt mye å hisse seg opp over. Det er vel omtrent en million milliarder ganger mer bagatellmessig enn APs ønsker om å overvåke befolkningen og stramme inn ift. frie ytringer på internett.
    Når Faremo sier at man ønsker å sette et langt sterkere politisk preg på slike seremonier, og har inngått en ny arbeidsdeling med slottet, så er det resultat av lange samtaler og vurderinger.
    Dette betyr at man ønsker at det politiske overhodet skal gå foran det symbolske, og at monarkiets rolle i slike sammenhenger skal nedtones.
    Sånn sett en modig beslutning - men uten gehør i akkurat denne sammenhengen.
    (Og se ikke bort fra at APs politiske motstandere reagerte som følger da de hørte om beslutningen:
    "Hva er det du sier?"
    "AP vil ikke at kongen skal være til stede på 8. mai. Skal vi protestere?"
    "Er du gal? Vil de henge seg, så skal vi gi dem så langt rep de trenger.")

Vil styrke politisk profil

Ifølge Faremo har det vært viktig for regjeringen å forsterke den politiske profilen rundt å hedre veteranene.

- Det har vært etterlyst en tydeligere politisk anerkjennelse for innsatsen til våre veteraner. Det er naturlig at det er kontakt med slottet om disse tingene, sier forsvarsministeren.

- Men utelukker en politisk profil at også Kongen kan være tilstede, dersom han ønsker det?

- Jeg forholder meg til den arbeidsdelingen vi har kommet frem til, og utover det vil jeg henvise til Slottets talsperson i denne saken.

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Dersom din oppfatning av diktatur er den motsatte av alle andres, så har du rett.
    Jeg er ihvertfall ikke fargeblind som støtter den ene farven i alt den gjør, dette her er ikke noe annet enn forkastelig og en handling som burde ha kastet han og regjeringen ut av politikken.

AP har satt sine egne personer i omtrent alle makt posisjoner i Norge og nå har de begynt å ta fra kongen sine oppgaver, det ser mere og mere ut som at de ønsker et diktatur i landet.

V

vredensgnag

Gjest
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg er ihvertfall ikke fargeblind som støtter den ene farven i alt den gjør, dette her er ikke noe annet enn forkastelig og en handling som burde ha kastet han og regjeringen ut av politikken.

AP har satt sine egne personer i omtrent alle makt posisjoner i Norge og nå har de begynt å ta fra kongen sine oppgaver, det ser mere og mere ut som at de ønsker et diktatur i landet.
    Jeg har forlengst sluttet å se på AP som et parti med tilhørighet i det klassiske politiske spektrum. Det er blitt endestasjon for ergjærrige personer som ønsker innflytelse i styre og stell, og som mener de er gode administratorer. Når Jonas Gahr Støre kan finne seg til rette i partiet, og tas imot med åpne armer av ledelsen, så sier det sitt - men han er en av veldig mange som har skjønt at partibok og innflytelse hører sammen, og at det var klokt å komme tett på Gro, i likhet med Jensemann. Men disse er så langt fra arbeiderbevegelsen som tenkes kan - partiet er blitt råflinke til å administrere, og bør døpe seg om til Administrasjonspartiet.

Men det eneherskeraspektet som ligger i monarkiet er langt nærmere diktaturet enn hva tilfellet er med administratorene og hva de ønsker å få til, så slik sett henger ikke det du sier sammen. Det er ikke valg på konger og dronninger i dette landet ... Kongemakten var i sin tid uomtvistet og ubestridt, og kongen var enehersker. Og det var kampen som lavere samfunnslag gjennomførte, representert ved nettopp arbeidere, som fikk slutt på det diktaturet. (Hvilket også er grunnen til at det var skikkelig dumt av våre forfedre å stemme for monarki, da de hadde sjansen til å innføre republikk, der statsoverhodet velges og kastes gjennom valg, og ikke utpekes ved arv ...)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Smorte bør kanskje lese seg opp på hva et diktatur er. Stikkord er fravær av demokrati.

Å nevne diktatur i denne diskusjonen er en hån mot alle de millioner av mennesker som virkelig å leve sine liv under diktatur.

S

Smorte24

Gjest
    Trane skrev:
    Smorte bør kanskje lese seg opp på hva et diktatur er. Stikkord er fravær av demokrati.

Å nevne diktatur i denne diskusjonen er en hån mot alle de millioner av mennesker som virkelig å leve sine liv under diktatur.
    Bare se på EU post direktivet der det ble nedstemt at vi ikke skulle innføre dette i Norge, dette var i mot den meningen ledelsen i AP hadde.
    Har de innformert EU enda om vedtaket?

Nei her er jeg 100% sikker på at de ikke vil legge dette frem for EU før de har byttet ut en del folk i partiet,, slik blir partiet blir enige med ledelsen. Da er det ikke lenger noe som heter demokrati i partiet, enten gjør du som vi sier ellers er det ut.

Og denne regjeringen har vel vært verden rundt å gitt penger til alle diktatur stater som finnes, til og med Syria har de gitt mye penger til, så det virker for meg at de støtter hvordan det styres i de landene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror forresten ikke at dette er et bevisst forsøk på vingeklipping av monarkiet. Jeg tror ganske enkelt at AP har forsøkt å kompensere for kritikken de tidligere fikk for å distansere seg fra veteranene. Her har de nok forsøkt å 'vise seg fram' som 'forsvarets beste venner' ved å ta kongens plass. Klønete er utilstrekkelig som beskrivelse.

Riktig fremgangsmåte: Kongen deler ut medaljer. Statsministeren, forsvarsministeren og utenriksministeren følger tett bak med sine lykkeønskninger og gratulasjoner og sin takk.

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Riktig fremgangsmåte: Kongen deler ut medaljer. Statsministeren, forsvarsministeren og utenriksministeren følger tett bak med sine lykkeønskninger og gratulasjoner og sin takk.
    Da ville de brukt hue. Mye forlangt. ;D
    Det uhørte her at kongen, om vi skal tro nyhetene, ba om å få være til stede, og fikk nei. Og det er der kaken skal meles i kveld.

Blir morsomt å se dem i fjernsynet i kveld, når dette skal forklares.

N

nb

Gjest
    Slik systemet er formelt sett, tildeles alle medaljer av Kongen i statsråd. Jeg opplever dette som forstått og ivaretatt, sier Faremo.

Herlig forståelse for symbolikk.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    For Konge og Fedrelandet het det den gangen jeg gjorde min plikt.

Tydligvis gått ut på dato ?

Nok en flau sak for våres rød/grønne folkevalgte

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke vurderinger de har gjort for og ende opp med denne løsningen er ikke lett å se

Ser flere spekulerer i om Kongens tilstedeværelse ville stjele litt av glansen fra js eller regjeringen sin nyvunne interesse for veteraner.

Om dette skulle være tilfelle er det fullstendig hull i hodet, alle som er tilstede har å innfinne seg i skyggen av de som skal hedres! Om dette er tilfelle, eller om man har valgt å markere noe politisk ved en slik anledning viser de nok en gang sin utrolige arroganse og at de i realiteten ikke er verdig i å delta på et slikt arrangement.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.014
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    Ble litt varmt under føttene til landssvikeren Jens at han måtte be om hjelp ser det ut som.
    Landssvikeren? Uten å støtte Jens' lite gjennomtenkte og smålige opptreden i denne saken så er det vel mulig at du blåser dette litt ut av proposjon?

V

vredensgnag

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Ble litt varmt under føttene til landssvikeren Jens at han måtte be om hjelp ser det ut som.
    Landssvikeren Jens? Hva har du gjort for landet siden du var 20, smorte? Eller er du 20 ennå?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Nå er det rett og slett slik at kongen er øverste befal i Forsvaret, og bør derfor, som tidligere, stå for overrekkelse av medaljer, og særlig denne som er den som rager høyest.
    Dette regjeringen har gjort her er merkelig. Kan det være slik at regjeringen vil beskytte kongen for eventuelle kontroverser ang. slike utmerkelser?

N

nb

Gjest
    emotikon skrev:
    Dette regjeringen har gjort her er merkelig. Kan det være slik at regjeringen vil beskytte kongen for eventuelle kontroverser ang. slike utmerkelser?
    Garantert ikke. De har fått pepper for ikke å bry seg om veteranene og så dette som en anledning til å markere seg.

S

Smorte24

Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    Landssvikeren? Uten å støtte Jens' lite gjennomtenkte og smålige opptreden i denne saken så er det vel mulig at du blåser dette litt ut av proposjon?
    I denne saken?

Han dummer seg jo ut eller ljuger hver eneste gang han snakker.

Å gi penger til land som har en ideologi med at vi er fienden og må utslettes, gamle og syke dør fordi vi ikke har penger til å gi di det de trenger, gir asyl til f eks taliban medlemmer, folk dør på veiene pga dårlige veier osv.

Det er ikke tilfeldig at de 2 siste statsministrene som har vært fra AP har fått toppjobber i utlandet, omtrent hele AP gjennom alle år har vært landssvikere.

Burde lese bøkene om hva som ble gjort av AP før,under og etter krigen, det er skremmende å lese. husker ikke navnet på forfatteren men skal sjekke det når jeg kommer hjem.

Så hva bra har ikke Stoltenberg gjort for oss etniske norske?

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Smorte24 skrev:
    Landssvikeren Jens? Hva har du gjort for landet siden du var 20, smorte? Eller er du 20 ennå?
    Snart 40 faktisk, har jobbet siden jeg var 18 år og kun vært arbeidsledig i 1 mnd i karrieren, så jeg har vel betalt skatt i alle mine år, det blir litt mindre i lommeboken hver gang det er AP regjering. De skal jo gi pengene til alle diktaturer de finner så de får en toppjobb i FN eller EU.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    I denne saken?

Han dummer seg jo ut eller ljuger hver eneste gang han snakker.

Å gi penger til land som har en ideologi med at vi er fienden og må utslettes, gamle og syke dør fordi vi ikke har penger til å gi di det de trenger, gir asyl til f eks taliban medlemmer, folk dør på veiene pga dårlige veier osv.

Det er ikke tilfeldig at de 2 siste statsministrene som har vært fra AP har fått toppjobber i utlandet, omtrent hele AP gjennom alle år har vært landssvikere.

Burde lese bøkene om hva som ble gjort av AP før,under og etter krigen, det er skremmende å lese. husker ikke navnet på forfatteren men skal sjekke det når jeg kommer hjem.Så hva bra har ikke Stoltenberg gjort for oss etniske norske?
    Kjell Fjørtoft og O.H.Langeland? Boka til Langeland ble forøvrig forbudt av regjeringen etter krigen......

Kalle J.S. landssviker er vel i drøyeste laget men på den annen side tittulerer jo Deff Erna Solberg som landssviker uten at det blir ramaskrik på Hfs.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Smorte24 skrev:
    Snart 40 faktisk, har jobbet siden jeg var 18 år og kun vært arbeidsledig i 1 mnd i karrieren, så jeg har vel betalt skatt i alle mine år, det blir litt mindre i lommeboken hver gang det er AP regjering. De skal jo gi pengene til alle diktaturer de finner så de får en toppjobb i FN eller EU.
    Ja, fy faen. Og hele tiden reiser de rundt og sliter ut veiene våre sånn at de skal få høyere skatt og sånt og så elsker de alle kommunister og reiser til sovjet og der og viser seg på tv så de får toppjobber i alle mulige organisasjoner bare se på gro og de der og så skryter de av gadafi før de bomber ham så de skal få toppjobber i afrika og der sånn at vi bare må betale masse uhjelp til de unnasluntrerne og slabbedaskene og hva har han der garstøre gjort for oss som hører til her og har betalt den alt for høye apskatten uten å få en dritt igjen og tannlegene og advokatene kostger jo faenmeg skjorta bare for at de skal få komme foran i skøen og sånn bare se på gro og de og fy faen ta de derre kommunistjævlene jens og gor og hva de heter og han landssvikeren solheim jeg spyr, og ikke få meg til å tenke på de aller verste i senterpartiet makan til feige landssvikere hele gjengen, bare bønder som vi må betale alle pengene våre til sånn at de får toppjobber i bondeorganisasjonene i hele verden bare se på han idioten lundteigen hva har han gjort annet enn å sutre på tv og suge til seg pengen våre er ikke rart det går på trynet håper kongen faen meg tar hele gjengen og sender dem til sydpolen det hadde vært helt konge ihværtfall.

V

vredensgnag

Gjest
    Stakkars kongen. Garden vil ikke beskytte livet hans når det røyner på, og statsministeren ber ham holde seg unna når det skal deles ut medaljer.

Blir ikke mye igjen da, annet enn å hygge seg med svigerbarna og drømme om å være eneveldig.
    ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn