Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.110
    realist skrev:
    OMF skrev:
    Artig å høre hvordan Støre forklarer at han syntes det var viktig å fortelle Nobel komiteen om at forventede reaksjoner fra Kina, men det var jo selvsagt ikke for å påvirke....

Mvh
    OMF
    Hva han ville oppnå med å slå inn vidåpne dører overgår vel de fleste sin forstand...

Fjæra som ble til sju høns! ???

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    OMF skrev:
    La oss for eksempelet skyld si at man har et avkastningskrav på 15%. La oss ta en konkurrent til offentlig hjemmehjelp. Bedriften er nystartet og har 15 ansatte. Man trenger ikke all verden kapital for å starten en slik bedrift. La oss si at man trenger 1 million, hvor man låner 60% og de resterende 40% er egenkapital. Med 15% avkastningskrav så er ”overskuddet” som eierne trenger 15% av 400k = 60 000,- i året.
    Jeg vil tro at de fleste investorer også har et avkastningskrav på lånt kapital. Låner man 600.000 for å investere, forventer man nok å få nok avkastning til å betjene lånerentene i alle fall. Om investors penger er lånte, spart, arvet eller vunnet i lotto spiller således ingen rolle.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    oddgeir skrev:
    OMF skrev:
    La oss for eksempelet skyld si at man har et avkastningskrav på 15%. La oss ta en konkurrent til offentlig hjemmehjelp. Bedriften er nystartet og har 15 ansatte. Man trenger ikke all verden kapital for å starten en slik bedrift. La oss si at man trenger 1 million, hvor man låner 60% og de resterende 40% er egenkapital. Med 15% avkastningskrav så er ”overskuddet” som eierne trenger 15% av 400k = 60 000,- i året.
    Jeg vil tro at de fleste investorer også har et avkastningskrav på lånt kapital. Låner man 600.000 for å investere, forventer man nok å få nok avkastning til å betjene lånerentene i alle fall. Om investors penger er lånte, spart, arvet eller vunnet i lotto spiller således ingen rolle.
    Betjening av gjelden (lånerenten) belastes driftsbudsjettet og inngår følgelig ikke i avkastningskravet til egenkapitalen.
    Man kan bruke vektstangformelen for å finne sammenhengen mellom totalkapitalavkastning, egenkapitalavkasnting og lånerente.

I denne sammenhengen skulle jo gjeldsrenten tale til fordel for de private - få er vel så nedsyltet i gjeld som kommunene.....

Likefullt - det er uansett snakk om kapitalkostnad og det har alle aktører.....men igjen, er det mer effektivt med privat drift - nettopp fordi de prissetter kapitalkostnadene, i motsetning til offentlige....

Mvh
    OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    OMF skrev:
    oddgeir skrev:
    OMF skrev:
    Betjening av gjelden (lånerenten) belastes driftsbudsjettet og inngår følgelig ikke i avkastningskravet til egenkapitalen.
    Man kan bruke vektstangformelen for å finne sammenhengen mellom totalkapitalavkastning, egenkapitalavkasnting og lånerente.

I denne sammenhengen skulle jo gjeldsrenten tale til fordel for de private - få er vel så nedsyltet i gjeld som kommunene.....

Likefullt - det er uansett snakk om kapitalkostnad og det har alle aktører.....men igjen, er det mer effektivt med privat drift - nettopp fordi de prissetter kapitalkostnadene, i motsetning til offentlige....

Mvh
    OMF
    Om eieren belaster driften i et aksjeselskap med private rentekostnader, blir det å behandle som lønn.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    oddgeir skrev:
    Om eieren belaster driften i et aksjeselskap med private rentekostnader, blir det å behandle som lønn.
    Nå er ikke dette snakk om private rentekostander - det er bedriften som låner disse pengene.

Litt mer generellt....vi snakker nå om det som kalles kapitalkostnader. Dette er altså kostnadene som er relatert til å bedriftens kapital - som igjen består av blant annet driftsmidler, varelager, råvarelager og kontanter til drift.

Igjen så er problemet at når de offentlig har fått pengene på budsjett - så slutter de å tenke på kapitalkostander.

De private vil tenke mye større....la oss si at vi her snakker om en idrettshall...kommunene vil da få et anbud på en idrettshall, bygge den og glemme den inntilll den er forfalt såpass at den knapt kan brukes lengre. De private vil først se om hva slags form som er mest lønnsom - hvordan får man mest igjen for pengene.....bygge noen kontorbygg i samme bnygget, hva med et par butikklokaler som kan leies ut, eller å prøve å få kommunene til å leie lokaler til bibliotek i samme bygg - for på denne måten å være konkurransedyktige. Det fine med markedet er av hvis man greier å presse prisen på utleien av idrettshallen med 20% ved å bygge noen kontorer i samme bygg - så er dette stort sett ikke penger utleieren kan putte i lommen - hvis kommunene har satt leien ut på anbud - så vil noen andre tenke på det samme og presse prisen ned - slik er det kommunen som faktisk nyter godt av at noen i det private tenker knallhardt på hvordan man kan få mest mulig igjen for pengene sine.

De private utleierne vil muligen også prøve å utvide bruken. Mens kommunene kanskje kun ønsker gymsal og mulighet for håndball/fotball og en tenkt belastning tidsmessig på ca 70%. Så vil de private kanskje sjekke ut muligheten for å lage en scene der for å arrangere konserter, muligheter for å benytte salen som konferanssale, tennis, innebandy osv osv og prøve å presse utnyttelsen av salen opp til 100%- Mer penger inn - og man kan presse prisen på utleien ned!

Avkastningskravet til egenkapitalen - altså den delen av kapitalen man skyter inn selv avhenger av risikoen. Har man et vanntett prosjekt, med en fast pris på bygget, en 20 års leiekontrakt med kommune - så får man nok lånt mesteparten av pengene i banken til en hyggelig rente. La oss si at man låner 70%. Da bli egenkapitalandelen kun 30%. Men rsikoen øker.....hvis vi tenker oss at man taper 10% av totalkapitalen.....så vil man kun tape 10% hvis man har skutt inn all kapitalen selv, hvis man derimot har lånefinansiert 70% som eksempelet, så vil et 10% tap, gjøre at man mister 33% av egenkapitalen...for denne økte risikoen vil gjerne eierene ha høyere avkastning enn det banken får.....dette kalles forøvrig "gearing"... at man låner opp for å få større eksponering av kapitalen din........

Mvh
    OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    OMF skrev:
    oddgeir skrev:
    Nå er ikke dette snakk om private rentekostander - det er bedriften som låner disse pengene.
    Se der ja. Det var en grei opplysning. Da er vi selvfølgelig enige.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tittentei gjør det han kan for å sabotere lovende norsk bistandsprosjekt. :-\

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/101022/stanser-ol-som-bistand
    Sånt skal vi ikke bruke bistandsmidler til sier Solheim....., noen som lurer på hvor mye penger han brukte på Sri Lanka før han ble kjeppjaget derfra? :p
    Men skiftet fra en passiv bistandspolitikk til en aktiv støtte til næringsutvikling til hovedsamarbeidslandene i Øst-Afrika er tross alt det første eksemplet på "liberalistisk" bistandspolitikk som jeg kjenner til i norsk historie. Norsk bistand til Uganda har blitt kuttet med 30 prosent, og erstattet med en mer effektiv bærekraftig utviklingshjelp. Det er "kommunisten" Titten Teis verk. Det er veldig enkelt å kritisere enkeltsaker, for så å la de andre sakene være ukommentert.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Jøss, trodde Titten Tei var i Høyre jeg, og het Ine til fornavn.......... :eek: ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Men skiftet fra en passiv bistandspolitikk til en aktiv støtte til næringsutvikling til hovedsamarbeidslandene i Øst-Afrika er tross alt det første eksemplet på "liberalistisk" bistandspolitikk som jeg kjenner til i norsk historie. Norsk bistand til Uganda har blitt kuttet med 30 prosent, og erstattet med en mer effektiv bærekraftig utviklingshjelp. Det er "kommunisten" Titten Teis verk. Det er veldig enkelt å kritisere enkeltsaker, for så å la de andre sakene være ukommentert.
    Ikke godt å si hva det er som drev Solheim til å intervenere for full mundur i denne saken. Regner med han er av den oppfatning av at negre og indianere ikke tåler øl og ildvann, og at pengene heller bør brukes på et bedehus og noen rustne traktorer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Jøss, trodde Titten Tei var i høyre jeg, og het Ine til fornavn.......... :eek: ::)
    He he, den kjønnsforvirrede Titten Tei, ja. Jeg bare lefler med retorikken til høyresiden på HFS. ;)

At øl-saken er moralistisk motivert er det nok ingen tvil om, det er jeg enig i. Men de lager mye godt øl i Afrika, så hvorfor ikke lage et samarbeid. Eller å støtte de afrikanske bryggeriene i å skape en eksportnæring. DET hadde vært effektivt, det.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    De brygger veldig godt øl i Pakistan også, men det er vel way OT her.

sorry

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    At øl-saken er moralistisk motivert er det nok ingen tvil om, det er jeg enig i. Men de lager mye godt øl i Afrika, så hvorfor ikke lage et samarbeid. Eller å støtte de afrikanske bryggeriene i å skape en eksportnæring. DET hadde vært effektivt, det.
    Har smakt en ganske heftig Guinness brygget i Nigeria på en afrikansk restaurant i Manchester.

Prosjektet Solheim nå prøver å ødelegge er et godt og gjennimtenkt ekesmpel på næringsutvikling som faktisk fungerer, og Nøgne Ø er et selskap som henter inspirasjon og lærdom fra hele verden. De har begynt å brygge Sake i Norge nå etter å ha studert metoder i Japan. En mønsterbedrift og et sterkt merkenavn med internasjonal anerkjennelse. Noe vi burde være stolt av og hjelpe, og når de ønsker å dele sin kompetanse med lokale interesser i afrikanske land.. så fortjener de støtte og ros og ikke noen feminkristen moralisme.

Solheim er en fjott og en nisse. En politisk tøffelhelt omringet av ottarkjerringer og juventefrøkener.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Solheim er ministeren som har startet prosessen med nedskallering av tradisjonell u-hjelp, og overgang til næringsbasert støtte. At han ikke vil støtte øl, får stå som et eksempel på hans moralisme. Men det er merkelig nok mer enn øl som kan produseres i Afrika, tro det eller ei. Og de har glimrende bryggerimestere selv, og trenger ikke noen norske snobber til å lære dem noe om det. Bells Lager er et fantastisk øl i deres klima, og Guinness klarer de å produsere med bravour over hele Afrika. Tusker er også godsaker. Jentene foretrekker en sterk pilsner foran lager.

Dette store bryggeriet lå i mitt nabolag: http://www.eabl.com/

IKKE oppgi Norge som land når dere sjekker produktene. Da blir dere faktisk rammet av reklameforbudet. Jeg skriver alltid UK.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når vi først er inne på afrikansk øl, så kan jeg ta med en reklamefilm for Bell Lager, som var mitt favorittøl i de sene timer på klubbene. Skuespilleren ligner veldig på den underskjønne artisten/produsent/dj-en Juliana, som jeg ikke kan skryte av å være en venn av. I wish... ;)

Bell Lager ble skapt rundt 1950. Min venn Mathias er sønnesønn av bryggeren som skapte lagerølet Bell. Hans far var britisk, moren en lokal kvinne. Etter ww2 sendte han sønnen til UK for å lære faget, og resultatet kan idag smakes over hele Øst-Afrika. Mer eller mindre (minus Somalia etc...).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Tommelfingerregel: Hvis man passer på å ikke si noe til sjefen, så vet man vanligvis allerede at man er ute på tynn is. Eksempel:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10018817

Eller hvis man passer på å holde inntekter utenfor regnskapet, så er det vanligvis fordi man vet at dette ikke vil tåle dagens lys. Eksempel:
    http://www.dagbladet.no/2010/09/18/nyheter/innenriks/politikk/penger/regnskap/13451259/

Slenger på en av dagens lederartikler også, for godt mål:
    http://www.adressa.no/meninger/leder/article1530986.ece

Så vidt jeg vet er strafferammen for regnskapsfusk seks års ubetinget fengsel, hvis det er bedrifter eller privatpersoner det gjelder. Men Sp vil sikkert fortelle en gråtehistorie om at "det må være rom for feiltrinn" og at "ikke bare dydsmønstre kan få lov til å bli politiker", og tro at de slipper unna med det. Det verste er at de sannsynligvis kommer til å slippe unna med det også.

Her er den lovparagrafen som burde blitt brukt mot Sp: RICO. Det er bare å krysse av punktene i listen etter hvert som nye skjeletter rasler ut av skapene.
    Siterer meg selv for å minne om hva saken gjelder, og kan nå legge til et nytt punkt: Hvis man sender faktura via en nøytral mellommann, så vet man allerede at fakturamottaker ville nekte å betale hvis han/hun visste hvem eller hva pengene skulle gå til.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3888369.ece

Denne gjengen skulle vært satt inn på 6 år, ubetinget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Siterer meg selv for å minne om hva saken gjelder, og kan nå legge til et nytt punkt: Hvis man sender faktura via en nøytral mellommann, så vet man allerede at fakturamottaker ville nekte å betale hvis han/hun visste hvem eller hva pengene skulle gå til.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3888369.ece

Denne gjengen skulle vært satt inn på 6 år, ubetinget.
    Senterpartister har et noe anderledes forhold til støtte, overføringer, bokføring og regler. En direkte overføring av stønadskulturen fra landbruket inn i politikken må jo bare skjære seg. Ting er litt mer gjennomsiktig her.

De har forøvrig fått 4 år ubetinget for slikt. Måtte det bli lenge til neste gang.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Tobakk har vel blitt solgt fra bensinstasjoner/kiosker så lenge det har eksistert slike, men slik vil ikke de sprø-grønne :p ha det lenger. Selv har jeg ikke røkt på en mannsalder og vel så det, men jeg har INGENTING imot at jeg ser naboen og andre kjøper seg røyk der de egentlig alltid har gjort det. Selvfølgelig skal det ikke bli forbudt å kjøpe bensin på Rema og andre milliardærbutikker rundt om i landet, det er jo tydeligvis bensinsstasjonene de vil til livs, spesielt de på landet...totalt havari ved neste valg er visst eneste utvei!

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3948929.ece

S

Supertramp

Gjest
    realist skrev:
    Tobakk har vel blitt solgt fra bensinstasjoner/kiosker så lenge det har eksistert slike, men slik vil ikke de sprø-grønne :p ha det lenger
    Å, kjære vene - er det forslag om å forby salg av tobakksprodukter på kiosker/bensinstasjoner nå?

Herregud :eek:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    realist skrev:
    Tobakk har vel blitt solgt fra bensinstasjoner/kiosker så lenge det har eksistert slike, men slik vil ikke de sprø-grønne :p ha det lenger
    Å, kjære vene - er det forslag om å forby salg av tobakksprodukter på kiosker/bensinstasjoner nå?

Herregud :eek:
    Foreløpig ikke fra departement eller politisk hold, kun fra Helsedirektoratet. De har selvsagt endel makt, men det er langtfra alltid at de får gjennomslag i departementet. De tar jo hverken distriktspolitiske eller markedsøkonomiske hensyn, noe et departement som må få gehør i andre instanser for å gå videre med det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Hvorfor må du ødelegge med slike fakta, Baluba. Vi må jo nøre opp under Rød/grønnfobien enkelte har.

S

Supertramp

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Hvorfor må du ødelegge med slike fakta, Baluba. Vi må jo nøre opp under Rød/grønnfobien enkelte har.
    Hallo, man disser ikke rød-grønn fargeblinde :)
    Det er et seriøst handicap. Paralympics here we come!

[video]fYzmo9BgXtc[/video]

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Pokker ta, noen ganger er jeg en skikkelig dust. Heldigvis lykkes jeg sjelden med mine hensikter. ;)
    La meg samtidig legge til at det fremdeles ikke er strengt, hvis vi ser bort fra den distrikts- og næringspolitiske katastrofen. Sammenligner vi oss med f.eks. Spania og Italia er vi ekstremt liberale på utsalgssteder, selv hvis det blir begrenset til de som selger alkohol i fremtiden. Med et unntak, det vil være umulig å kjøpe tobakk etter et visst tidspunkt, for automater er ikke lovlige her.

Dette skriver jeg mens jeg ruller en Amber Leaf i grønn Rizla, og skulle ønske den fantes i en automat på gangen. Sammen med pils i boks, slik som de hadde i nabolaget mitt i Roma.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    Prinsippet om at prostitusjon skal være fornedrende bygger jo nødvendigvis på at når man selger sex så får man ikke i nærheten så godt betalt som hva den edle varen burde være verdt. Da har vi et problem. Hvor fornedrende er det ikke når jeg ikke gir kona fem flate øre for en runde i halmen? DET må vi vel forby? For det er vel ikke slik at de rødgrønne presenterer oss for et moralsk dilemma de ikke helt kan forsvare (igjen)?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Der kortsluttet det igjen, gitt. En eller fler "sentrale" politikere sier sin mening og dermed tror man det er bestemt i Stortinget. Finn heller noen ordentlige saker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Der kortsluttet det igjen, gitt. En eller fler "sentrale" politikere sier sin mening og dermed tror man det er bestemt i Stortinget. Finn heller noen ordentlige saker.
    Om det ikke blir banket gjennom som lov med det aller første så viser det tydelig tankegangen til sentrale kvinnepolitikere. De samme kreftene fikk til å kriminalisere sex.

Det er noen krefter man skal være varsom med å slippe løs på folk: Ottarfeminister, Indermisjonærer og deres ekvivalenter på den siden som man ikke kan nevne uten å påkalle seg en fatwa.

De har et forbausende likt syn på moralisme og hvor grensene går for hva man skal ha lov til som fri borger før myndighetene skal gripe inn.

Måtte de alle bli overkjørt av et løpsk akebrett.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10021895

En stakkars villedet kvinne tar til motmele. Hun vet jo tydeligvis ikke sitt eget beste ( selvsagt hun er jo kvinne! ) så her må nok de rødgrønne femifacistdamene ta ansvar for henne.

Kan det forsvares å sette slike villfarne sjeler i "omskoleringsleire" til de ser på livet med det samme blikket som "tantokratiet"? Jeg mener det er jo påkrevet at hun drives inn i folden igjen!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    Det jeg lurer på er hvordan disse høytropende politikerne har tilegnet seg slik enorm kunnskap om hva som er til andre menneskers beste.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Argumentet om at <noe forslagsstiller ikke liker> lett kan føre til <noe enda færre liker> og derfor må forbys er lettvinte greier. Her brukes det argumentet nok en gang om stripping, som man tydeligvis ikke liker. Da jeg studerte ble vi tutet ørene fulle av alle slags feministgrupper om at porno måtte forbys, fordi det førte til voldtekt. Masse ørkesløse diskusjoner i studentparlament o.l. om at Narvesen måtte kastes ut fra studentbyene fordi de "solgte porno" og "porno var teorien, voldtekt praksis", må vite. (Dette var tidlig 80-tall, så det var i høyden snakk om Vi Menn.)

Så skjedde det noe interessant som het internett. Nå har alle som gidder i praksis ubegrenset adgang til porno. Og hva skjedde? 10 % økning i tilgang til internett gir 7 % reduksjon i antall voldtekter, samtidig som forekomsten av diverse annen voldskriminalitet forblir uendret. Tenk det, Kvinnegruppa Ottar (som selvsagt også har vært inne på tanken om å sensurere internett). Som Snickers-is nettopp skrev, hvor tar de det fra?

http://www.toddkendall.net/internetcrime.pdf

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.314
    Sted
    Østfold
    Det handler vel om å mele sin egen kake med vikarierende argumentasjon.

Dermed kan vi slå fast at de som er så dumme at de tar denne argumentasjonen i bruk i realiteten aldri har pult, og det er samfunnet sin feil.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.976
    Kan dette virkelig stemme???

Fy f..n for en kvalm gjeng!!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er ikke akkurat monarkiets fremste tilhenger, men dette var ynkelig jens!

En kommentator i db.no skrev det slik: "Jeg skal pisse på grava di Jens."

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ønsker Jens virkelig å gjøre seg selv så upopulær? Merkelig...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn