Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Giske hadde (av en eller annen merkelig grunn) tillit fra AP i Trøndelag for en uke siden. I mellomtiden har han, på oppfordring fra en jente på et utested, stillt opp på en uskyldig videoselfie (også i følge hun på som bad om den + hun som filmet). Plutselig har de ikke tillit til han lengre.

Er det ingen som ser galskapen i dette?

At det er en rekke saker som potensielt ville kommet som små drypp ang Giske er en annen sak og burde vært kjent i utgangspunktet.

(finner det veldig rart og på en måte forsvare hr. Giske, men det får så være)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Etter sammenslåingen av trønderfylkene, og dermed også APs fylkeslag så er det nok mindre enighet om retning og personvalg enn det de har vært vant med fra tidligere.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke lest igjennom de siste sidene men bet meg merke i noe Giske sa da han ble intervjuet på direkten i 21 nyhetene på TV2 fredag (?): Hver gang han fikk spm rundt den aktuelle hendelsen og sider ved denne unnvek han konsekvent å svare, tok en vanlig Sliske og vred svaret inn på noe helt annet og det ble en lang utredning om "hans" planer for Arbeiderpartiet videre. Han skulle bygge skoler, barnehager, sørge for de eldre og ramse, ramse, (de fakta akkurat det samme som alle andre partier har i programmet sitt) men det var skrikende klart at han hadde planer for partiet "sitt" (åpenbart uten Støre) og skulle reise rundt i Norge og "reformere" Arbeiderpartiet.
    Det virket som om han ville legge AP opptil SV og SP sin politikk.

For meg fremstod det hele som et svik mot Støre og sannsynligvis deler av ledelsen og at han nærmest drev og hadde drevet undergravingsvirksomhet mot sitt eget partis ledelse,

One Down (Hareide ) One To Go (Giske) så blir Norge et så meget bedre sted å være....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    ^ alt dette var kjent på forhånd. Det eneste nye som har fremkommet er denne selfie-saken.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ^ alt dette var kjent på forhånd. Det eneste nye som har fremkommet er denne selfie-saken.

OK. Dette intervjuet bidro neppe til å styrke hans posisjon i AP med mindre det er et genuint "grasrotopprør" i gang på bakkeplan og han mener seg å ha stormtroppene med seg......

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657

OK. Dette intervjuet bidro neppe til å styrke hans posisjon i AP med mindre det er et genuint "grasrotopprør" i gang på bakkeplan og han mener seg å ha stormtroppene med seg......
    Man skal være både døv og blind for ikke å ha en viss formening om hvilke ambisjoner Giske har på egne vegne. Dette må man anta var kjent materie for de som instillte han i Trøndelag AP. Hele #metoo-forhistorien, alle ryktene som har svirret i årevis og hele sulamitten må de også ha kjent til.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    16
    Giske hadde (av en eller annen merkelig grunn) tillit fra AP i Trøndelag for en uke siden. I mellomtiden har han, på oppfordring fra en jente på et utested, stillt opp på en uskyldig videoselfie (også i følge hun på som bad om den + hun som filmet). Plutselig har de ikke tillit til han lengre.

"Bad optics" som det heter i amerikansk politikk. Spurte forresten kona om hva hun hadde syntes om meg (3 år yngre enn Giske) i samme positur med 23 åring på bar. Hun var ikke positiv.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    "Bad optics" som det heter i amerikansk politikk. Spurte forresten kona om hva hun hadde syntes om meg (3 år yngre enn Giske) i samme positur med 23 åring på bar. Hun var ikke positiv.
    "Bad optics" kommer først og fremst fra den opprinnelige storyen med at Giske hadde elget seg innpå en ungpike mot hennes vilje, befølt henne og hun fant det så ubehagelig at hun måtte komme seg unna. Ingen av de tre faktorene har noensomhelst rot i virkeligheten.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    16
    Nå vet jeg ikke hvem som skriver innlegg for Fjernis for tiden, men han/hun/algoritmen synes å ha glemt sitt Ap-hat og innsats mot "landsforræderne" i det partiet? For nå skal Giske forsvares med nebbtang og gravemaskinklo, ser jeg.
    Hvit middelaldrende mann offerkortet trumfer Ap-landsforæderkortet er lærdommen jeg tar med meg.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    16
    "Bad optics" kommer først og fremst fra den opprinnelige storyen med at Giske hadde elget seg innpå en ungpike mot hennes vilje, befølt henne og hun fant det så ubehagelig at hun måtte komme seg unna. Ingen av de tre faktorene har noensomhelst rot i virkeligheten.
    Nei, "Bad optics" er kun hva filmen ser ut som. Der ser man en småfull middelaldrende mann klenge seg på en kvinne som kunne vært datteren hans. Hva hun sier i ettertid og hva som hendte før og etter filmen endrer ikke på hvordan det ser ut.

R

rr30629

Gjest
    Det er ganske mange år siden man hørte uttrykket "Rekker man opp til sengekanten så er man gammel nok for Giske" for første gang. Lenge før "meg også" sakene..

Blir ikke overrasket hvis det ligger noen udetonerte der ute...

6

65finger

Gjest
    Han evner ikke p ta innover seg, konsekvensene av egne handlinger

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Blir ikke overrasket hvis det ligger noen udetonerte der ute...
    Det vet man at det gjør - bare å se på hva DN sendte inn til Skup. De sitter på flere velbekreftede saker de ikke fikk tillatelse fra de berørte kvinnene til å publisere. Det mest utrolige er at så mange i AP ikke skjønner hvilken udetonert bombe Trond Giske vil være inn mot en valgkamp. Og om han hadde blitt kalif hadde de garantert blitt detonert.

Denne bør for øvrig leses i sin helhet - gir ganske mye innsikt i hva som har skjedd i kulissene og hvordan kulturen internt i AP tydeligvis er og hvor viktig det var med kustus og å forsvare Trond Giske fremfor å faktisk forholde seg til hva Giske har gjort opp gjennom årene. At ledelsen i AP slapp unna med at "de ikke kjente til dette" er helt utrolig. Eneste måten man kan ha unngått å høre om dette lenge før #metoo er dersom man har bodd permanent under en stenhelle langt inne på fjellet de siste 20 årene.

https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/2018-04/Metoderapport Giske-saken.pdf

Helt til slutt i dokumentet i linken:
    Når denne rapporten skrives, sitter vi fortsatt på flere historier fra kvinner i og utenfor
    Arbeiderpartiet som mener de har opplevd seksuell trakassering fra den nylig avgåtte
    nestleder i Arbeiderpartiet. Historiene burde vært på trykk, men vi har hele veien vært helt
    klart på at det er kvinnen som selv eier sine historier. Vi har klart å oppnå så god tillit flere av
    kvinnene at vi har fått hele historien, skrevet det ut og latt de se den og endre den slik at de
    fullt ut kan stå inne for hver eneste beskrivelse. Men fortsatt vil de ikke at historien skal på
    trykk. Flere sier til oss at de likevel føler en trygghet i at historien er fortalt for oss, og kan
    komme på trykk dersom de mener tiden er inne. Det er selvfølgelig svært frustrerende å
    sitte på informasjon som vi ikke kan trykke og som vi vet vil være viktig for debatten om
    alvoret i Giske-saken. Samtidig vet vi at vi aldri hadde kommet så langt vi gjorde hvis ikke vi
    var til å stole på eller begynte å legg for stort press på kvinnene.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4

At det er en rekke saker som potensielt ville kommet som små drypp ang Giske er en annen sak og burde vært kjent i utgangspunktet.

(finner det veldig rart og på en måte forsvare hr. Giske, men det får så være)

Filmen har vært ute, og linket til her inne også, siden den kvelden forrige uke det eksploderte i nyhetene så ikkno nytt der.
    Heller ikke noe nytt at "varslersaken" var svak og det som skjedde i seg selv viste seg å være mer uskyldig enn det umiddelbart kunne se ut som.

Fyren bare elsker å sole seg i glansen fra andres beundring. Den aktuelle kvelden ble han tilmed advart av Valgkomiteleder Jorodd Asphjell som var med han. "Trond, som er en hyggelig herremann, lot seg bli tatt bilder med. Jeg sa er det smart å gjøre det?" Men, egoet til Trond Giske vokser jo som en ståpikk når han får være midtpunktet for selfie-generasjonen så han ignorerte advarselen og endte i en situasjon som kunne misforstås, ble misforstått, kanskje med vilje, men uansett ga Arbeiderpartiet et enormt fokus på nettopp det de vil unngå. Der ligger hans manglende vurderingsevne.

Giske valgte merkelig nok å ikke kommentere da avisene ba om det før de la ut saken den dagen. Det bidro til enda flere spørsmålstegn og spill om hva som egentlig skjedde. At saken i det hele tatt dukket opp i media bragte umiddelbart all fokus på Giske fremfor Ap og politikk. At han ikke evner å holde seg unna situasjoner som gir fokus på han selv og utenompolitiske ting fremfor arbeiderpartiets politiske saker er problemet.

At den enkelte saken viser seg å være uskyldig er ikke poenget.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Giske har menneskelige trekk. Det passer seg ikke i politikken, og særlig ikke i Arbeiderpartiet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Rødt sliter med å definere fiendebildet. Er det borgerskapet eller kapitalistklassen?

Strid i Rødt om hva den herskende klassen skal kalles

Demokratisk valgte represantanter har tydeligvis fremdeles for mye makt.

Jeg lurer på hvor mange av de som stemmer Rødt som faktisk vet og skjønner hva de stemmer på.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Giske har menneskelige trekk. Det passer seg ikke i politikken, og særlig ikke i Arbeiderpartiet.
    Enkelte uheldige menneskelige trekk håndteres best med god gammel folkeskikk og en smule selvinnsikt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Enkelte uheldige menneskelige trekk håndteres best med god gammel folkeskikk og en smule selvinnsikt.
    Ja, man skjønner jo hvorfor partiet står igjen med religiøse mennesker i partiledelsen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Ja, man skjønner jo hvorfor partiet står igjen med religiøse mennesker i partiledelsen.

Religiøse tilbøyeligheter håndteres også best med god gammel folkeskikk og en stor dose selvinnsikt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Rødt sliter med å definere fiendebildet. Er det borgerskapet eller kapitalistklassen?

følger

Jeg lurer på hvor mange av de som stemmer Rødt som faktisk vet og skjønner hva de stemmer på.
    Hvorfor skulle de ikke det, selv om de ikke tenker som deg…
    Hvordan tenker man da? Følger Robin Hood doktrinen..?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Hvorfor skulle de ikke det, selv om de ikke tenker som deg…
    Jeg tror ingen skjønner helt konsekvensene av å "avskaffe kapitalismen". De som evt. skjønner det vil definitivt ikke ønske det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det tror jeg ikke. Tvert i mot så tror jeg at mange som stemmer Rødt ikke vet at partiet vil avskaffe kapitalismen. Hadde de visst konsekvensen av å gjøre det hadde de neppe stemt på dette partiet.

Men det er klart, når alle er fattige blir det mindre forskjell på folk, særlig når alle arbeidsgiverne for lengst har tatt med seg kapitalen sin til et annet land, hvor man setter stor pris på både dem og kapitalen deres og arbeidsplassene og skattekronene og produktene de produserer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg ikke. Tvert i mot så tror jeg at mange som stemmer Rødt ikke vet at partiet vil avskaffe kapitalismen. Hadde de visst konsekvensen av å gjøre det hadde de neppe stemt på dette partiet.

(babbelkutt…)
    Konsekvensen av å stemme Rødt eller avskaffe kapitalismen?

Hvorfor skulle de ikke gjøre det, selv om de visste det du sier at de ikke vet?

(Hvorfor tror du at folk som stemmer rødt mangler all den kunnskapen du selv sitter inne med?)

Tillegg:

Litt mindre dose: Hvor har du den tanken fra at den eneste legitime/rasjonelle grunn for å stemme Rødt er at en vil avskaffe kapitalismen?

G

Gjestemedlem

Gjest

(babbelkutt…)

(Hvorfor tror du at folk som stemmer rødt mangler all den kunnskapen du selv sitter inne med?)
    Det er litt som folk som stikker hodet inn i en mikrobølgeovn og trykker PÅ for å se hva som skjer, fordi deres venner har fortalt dem at dette er moderne og progressivt. Alternativt kan de være bitre gamle menn som i alle fall skal sørge for at de utakknemlige oppvoksende døgeniktene ikke får oppleve noe bedre enn de selv fikk det. Og så har du dem i fornektelse, moralske katastrofeområder som Steigan som på tross av alt fremdeles sverger til det røde. Så har du de nyklekkede barnehagerøde som ser enhver forskjell, ekte eller imaginær som et overgrep mot dem selv.

Intet er vel mer rettferdig og rødt enn at alle har det like elendig. Ingen misunnelse, ingen som får stikke hodet frem, fordi fellesskap fungerer!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

(babbelkutt…)

Tillegg:

Litt mindre dose: Hvor har du den tanken fra at den eneste legitime/rasjonelle grunn for å stemme Rødt er at en vil avskaffe kapitalismen?
    I stedet for å gjenta meg selv inntil du forstår hva jeg skriver så foreslår jeg at du leser det noen ganger til inntil du forstår.

C

cruiser

Gjest
    Ja du mener det var mer intetsigende pjatt fra jenter som burde lært seg å holde kjeft for lenge siden?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

(babbelkutt…)

Tillegg:

I stedet for å gjenta meg selv inntil du forstår hva jeg skriver så foreslår jeg at du leser det noen ganger til inntil du forstår.
    Det hjelper lite å lese mange ganger der intet er å forstå.

Ta det sakte for meg: Hva er det du mener folk som stemmer Rødt mangler? Eller er det mulig å stemme Rødt uten å ha manglende kunnskap om program eller hva som en avskaffelse av kapitalisme innebærer, sågar være imot noe slikt innen visse grenser, og samtidig være et opplyst og rasjonelt menneske?
    Det burde være mulig å gi et nogenlunde klart svar på dette. Det har så langt uteblitt

For det er jo dette du så langt ikke har vært villig til å innrømme. Hadde du det vært så slapp vi alt dette. Men da måtte du selvfølgelig oppgi den opprinnelige enlinjern.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    En pølse i slaktetiden er ikke å forakte og denne gjengen har jo noe og feire……..

Ifølge Nettavisen deltok Dagbladet-kommentator Marie Simonsen, Martine Aurdal og Dagsavisen-kommentator Hege Ulstein på festen. Det gjorde også DN-journalist Tore Gjerstad, AP-kommunikasjonssjef Jarle Roheim Håkonsen og tidligere VG-kommentator Frihtjof Jacobsen, som ankom festen sammen med Ap-politiker Jette Christensen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kLvAG/hadia-tajik-og-kristian-skard-inviterte-til-poelsefest?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Det er en liten andedam journalister og politikere plasker rundt i, ja.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

(babbelkutt…)

Tillegg:

Det hjelper lite å lese mange ganger der intet er å forstå.

Ta det sakte for meg: Hva er det du mener folk som stemmer Rødt mangler? Eller er det mulig å stemme Rødt uten å ha manglende kunnskap om program eller hva som en avskaffelse av kapitalisme innebærer, sågar være imot noe slikt innen visse grenser, og samtidig være et opplyst og rasjonelt menneske?
    Det burde være mulig å gi et nogenlunde klart svar på dette. Det har så langt uteblitt

For det er jo dette du så langt ikke har vært villig til å innrømme. Hadde du det vært så slapp vi alt dette. Men da måtte du selvfølgelig oppgi den opprinnelige enlinjern.
    Vi har klart å bygge det beste samfunnet verden har sett. Rødt vil fjerne grunnsteinene i dette samfunnet. Det kan være flere grunner til at folk velger å stemme på dette, sikkert like mange som Rødt har velgere.

Den mest plausible er at rødt aldri får makt uansett, så det er ikke så farlig at de har dette i partiprogrammet sitt.
    En annen er at de ikke aner at Rødt ønsker å gjøre dette.
    En tredje er at de ikke skjønner konsekvensen av å gjøre det.
    En fjerde er at de er ekstremt ondskapsfulle.

Men den eneste grunnen som fritar dem for ansvar fra å ønske noe slikt er at de har begrenset omløp under skalpen. Man har jo prøvd dette i store deler av verden, og noen kaver fortsatt i dette, alle forsøk har endt i katastrofe. Men Rødt tror åpenbart at de skal få det til, nesten på linje med mormonere som går rundt og viser fram tegninger av paradiset.

Og så kan man ta for seg et annet moment fra den artikkelen jeg linket til. Stortingsrepresentanter er en del av den herskende klassen. At deres leder er stortingsrepresentant også, sier litt om hvor gjennomtenkt dette er.

Rødt er flinke til å være vaktbikkjer, det skal de ha, og Moxnes ser ut som en hyggelig fyr, men samfunnsmodellen de ønsker seg er ikke verdt langringsplassen den opptar på harddisken.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    En pølse i slaktetiden er ikke å forakte og denne gjengen har jo noe og feire……..

Ifølge Nettavisen deltok Dagbladet-kommentator Marie Simonsen, Martine Aurdal og Dagsavisen-kommentator Hege Ulstein på festen. Det gjorde også DN-journalist Tore Gjerstad, AP-kommunikasjonssjef Jarle Roheim Håkonsen og tidligere VG-kommentator Frihtjof Jacobsen, som ankom festen sammen med Ap-politiker Jette Christensen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kLvAG/hadia-tajik-og-kristian-skard-inviterte-til-poelsefest?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
    Fint par.

I det politiske miljøet vakte det oppsikt da Skard den 24. september i år brått forlot DN til fordel for pr-byrået Try Råd.

Nå bekrefter Skard at han sa opp jobben sin på dette tidspunktet fordi rollen sto i veien for kjærlighetsforholdet.

Helt siden i sommer er det blitt hvisket i gangene på Stortinget om at det hadde oppstått søt musikk mellom Aps nestleder og den profilerte journalisten.

Sammen med makker Tore Gjerstad sto Skard bak en rekke av de mest sentrale artiklene i avsløringene av Trond Giske og varslingssakene mot den tidligere Ap-nestlederen.

---

En journalist bruker altså sin posisjon for å rydde bort den politiske rivalen til kjæresten i AP-ledelsen, for så å slutte som journalist fordi det står i veien for kjærlighetsforholdet. Snakk om å plaske rundt i grumsete vann.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Den mest plausible er at rødt aldri får makt uansett, så det er ikke så farlig at de har dette i partiprogrammet sitt.
    .
    Alternativt den enkleste forklaringen: Noen ser på en stemme på Rødt som et bidrag i å dytte samfunnet litt i en bestemt retning (subsidiært bremse utviklingen i en annen retning) - vel vitende om at endedestinasjonen de har i programmet sitt aldri vil bli nådd. Eller at det meste av empiri viser at realismen og kompleksiteten i et moderne samfunn synker inn hos partier som plutselig går fra å være i opposisjon til posisjon.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.629
    Torget vurderinger
    2
    Autoritært anlagte personer som frykter et pluralistisk samfunn avslører seg kjapt gjennom sine kommentarer, når de står overfor det som ikke favnes av deres dogmer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    .
    Alternativt den enkleste forklaringen: Noen ser på en stemme på Rødt som et bidrag i å dytte samfunnet litt i en bestemt retning (subsidiært bremse utviklingen i en annen retning) - vel vitende om at endedestinasjonen de har i programmet sitt aldri vil bli nådd. Eller at det meste av empiri viser at realismen og kompleksiteten i et moderne samfunn synker inn hos partier som plutselig går fra å være i opposisjon til posisjon.
    Utvilsomt. Det første punktet var ment å favne dette.
    Du har sikkert også mange som er sosialister, men som misliker ledelsen i AP og SV.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    En ting er å mislike partiledelsen i AP og SV, en helt annen ting er å stemme på et marxist-parti.

Sent from my RNE-L21 using Tapatalk

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn