Det tror jeg ikke. Tvert i mot så tror jeg at mange som stemmer Rødt ikke vet at partiet vil avskaffe kapitalismen. Hadde de visst konsekvensen av å gjøre det hadde de neppe stemt på dette partiet.
(babbelkutt…)
Konsekvensen av å stemme Rødt eller avskaffe kapitalismen?
Hvorfor skulle de ikke gjøre det, selv om de visste det du sier at de ikke vet?
(Hvorfor tror du at folk som stemmer rødt mangler all den kunnskapen du selv sitter inne med?)
Tillegg:
Litt mindre dose: Hvor har du den tanken fra at den eneste legitime/rasjonelle grunn for å stemme Rødt er at en vil avskaffe kapitalismen?
I stedet for å gjenta meg selv inntil du forstår hva jeg skriver så foreslår jeg at du leser det noen ganger til inntil du forstår.
Det hjelper lite å lese mange ganger der intet er å forstå.
Ta det sakte for meg: Hva er det du mener folk som stemmer Rødt mangler? Eller er det mulig å stemme Rødt uten å ha manglende kunnskap om program eller hva som en avskaffelse av kapitalisme innebærer, sågar være imot noe slikt innen visse grenser, og samtidig være et opplyst og rasjonelt menneske?
Det burde være mulig å gi et nogenlunde klart svar på dette. Det har så langt uteblitt
For det er jo dette du så langt ikke har vært villig til å innrømme. Hadde du det vært så slapp vi alt dette. Men da måtte du selvfølgelig oppgi den opprinnelige enlinjern.
Vi har klart å bygge det beste samfunnet verden har sett. Rødt vil fjerne grunnsteinene i dette samfunnet. Det kan være flere grunner til at folk velger å stemme på dette, sikkert like mange som Rødt har velgere.
Den mest plausible er at rødt aldri får makt uansett, så det er ikke så farlig at de har dette i partiprogrammet sitt.
En annen er at de ikke aner at Rødt ønsker å gjøre dette.
En tredje er at de ikke skjønner konsekvensen av å gjøre det.
En fjerde er at de er ekstremt ondskapsfulle.
Men den eneste grunnen som fritar dem for ansvar fra å ønske noe slikt er at de har begrenset omløp under skalpen. Man har jo prøvd dette i store deler av verden, og noen kaver fortsatt i dette, alle forsøk har endt i katastrofe. Men Rødt tror åpenbart at de skal få det til, nesten på linje med mormonere som går rundt og viser fram tegninger av paradiset.
Og så kan man ta for seg et annet moment fra den artikkelen jeg linket til. Stortingsrepresentanter er en del av den herskende klassen. At deres leder er stortingsrepresentant også, sier litt om hvor gjennomtenkt dette er.
Rødt er flinke til å være vaktbikkjer, det skal de ha, og Moxnes ser ut som en hyggelig fyr, men samfunnsmodellen de ønsker seg er ikke verdt langringsplassen den opptar på harddisken.