Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Man kan selvsagt sitte her på nettet og teoritisere over løsninger på alt mulig.

Vi har en del pensjonister i dette landet som har innbetalt til den pensjonen de har i dag. Denne pensjonen var også en del av arbeidsvilkårene som disse hadde da de jobbet og ikke minst var nok for mange pensjonsvilkårene et vektig argument for å ta akkurat den jobben.

Så her sitter dere og skal redusere opptjente rettigheter folk har! Det er litt som å ansette noen på 250kr/time og ved færste lønning si: "He he, nei du du får nok ikke mer enn 150kr/time! Arbeidsgiveren din har ombestemt seg! Greit svarer du, da slutter jeg i denne jobben! Hvortil du får svaret: "Å nei, du må nok fortsette i denne jobben til du går av med pensjon/borgerlønn. Staten har bestemt at du ikke kan slutte!"

Ville noen ha akseptert dette?
    Det er et godt poeng, men hvis vi snur på det. Er vi villige til å betale for svært gode vilkår mange har opparbeidet seg på ytelsespensjon i hyggelige arbeidsdager - i dagens pressede (og i økende grad vanskeligere) arbeidsmarked? Er det rettferdig - og ikke minst - er det overhodet bærekraftig?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Det er et godt poeng, men hvis vi snur på det. Er vi villige til å betale for svært gode vilkår mange har opparbeidet seg på ytelsespensjon i hyggelige arbeidsdager - i dagens pressede (og i økende grad vanskeligere) arbeidsmarked? Er det rettferdig - og ikke minst - er det overhodet bærekraftig?
    Rettferdig?? Det som i så fall ville vært retttferdig var om man da fortalte de arbeidstagergrupper du sikter til med "i hyggelige arbeidsdager" at: "Vi tenker å endre dine arbeidsvilkår slik at du får sånn cirka 7-8G mindre pensjon." Da kunne vedkommende velge om han ville slutte eller fortsette på de nye vilkårene og foreta privatøkonomiske disposisjoner for å rette opp i de problemene
    som en slik inntektsnedgang vil medføre når man blir pensjonist. De fleste ville nok slutte og prøve lykken i utlandet, med en katastrofal mangel på fagfolk innaskjærs som resultat!

Det som absolutt IKKE er rettferdig er å endre disse vilkårene etter at vedkommende har blitt pensjonist! Man har dog planlagt framtiden ut fra visse forutsettninger.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg og endel andre her i huset nærmer oss pensjonsalder, om enn med alt for raske skritt, men i den sammenheng har vi hatt en hær av "pensjonsrådgivere" innom her.. det som bl.a. framgår av alle disse lovnadene og forklaringene, er at de yngre som det også ropes mest om her, faktisk vil få en kjempepensjon, - reneste gullpensjonen, - vel og merke om forutsetningene for hele reformen holder.. dvs at aksjemarkedet fungerer som planlagt... så kan nå hver enkelt tro hva man vil om det....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Nå har det faktisk skjedd i relativt stor skala at pensjonsvilkårene for arbeidstakere har blitt endret underveis. Jeg har gått fra ytelse til innskudd - hvordan den endringen slår ut til slutt ved man ikke før pensjonsalder nås, men den går fra "garantert svært god" til "du har selv all risiko". Så det i seg selv er ikke spesielt originalt, men folk som jobber i det offentlige og lignende har til en viss grad vært skjermet for det selv om det etter hvert skjer en del der også.

Det var, i slike stillinger, visstnok ganske vanlig at folk fikk et helt umotivert og betydelig lønnsøkning de siste årene, hvis eneste funksjon var å dytte større pensjonskostnader over på staten og gi masse mer penger til den som hadde ytelsesordning.

Hva man får fra Folketrygden er mye mindre enn hva folk flest tror. Forskjellen i ytelse på minstepensjon (eller garantipensjon som det nå heter) og maks opptjening gjennom et langt yrkesliv med høy lønn utgjør ikke mer enn ca 100.000 kroner / år i pensjon. Individuelle avtaler kommer så i tillegg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    Jeg foreslår at folket setter seg bittelitt inn i pensjonsordninger og også lærer seg forskjellen på privat pensjonsordning og pensjon fra Folketrygden.
    Privat pensjon på noen hundre tusen pr. år er det et lite fåtall som får.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Jeg foreslår at folket setter seg bittelitt inn i pensjonsordninger og også lærer seg forskjellen på privat pensjonsordning og pensjon fra Folketrygden.
    Ja. Men jeg tror de fleste vil bli overrasket over hvor lite som kommer fra Folketrygden og hvor lite det faktisk utgjør uansett hva man tjener og hvor lenge man jobber - det ver betydelig mer i gamle dager. Helt generelt vil folk i stor grad få mye mindre pensjon enn hva de tror de vil få. Det er ganske stort sprik mellom hva folk vil bruke alderdommen sin på og hva de vil ha råd til å bruke alderdommen sin på.

Og de, spesielt i offentlig sektor, som har gode ytelsesordninger gjennom SPK tror overraskende ofte at de faktisk har betalt for dette selv siden det tross alt har blitt trukket 2% til innskudd i statens pensjonskasse. Et trekk på 10%+ ville vært mer korrekt om de faktisk skulle betalt for det.

• Liker
    Reaksjoner: MML
    U

Utgatt24668

Gjest
    Ja. Men jeg tror de fleste vil bli overrasket over hvor lite som kommer fra Folketrygden og hvor lite det faktisk utgjør uansett hva man tjener og hvor lenge man jobber - det ver betydelig mer i gamle dager. Helt generelt vil folk i stor grad få mye mindre pensjon enn hva de tror de vil få. Det er ganske stort sprik mellom hva folk vil bruke alderdommen sin på og hva de vil ha råd til å bruke alderdommen sin på.

Og de, spesielt i offentlig sektor, som har gode ytelsesordninger gjennom SPK tror overraskende ofte at de faktisk har betalt for dette selv siden det tross alt har blitt trukket 2% til innskudd i statens pensjonskasse. Et trekk på 10%+ ville vært mer korrekt om de faktisk skulle betalt for det.
    Nettopp og er det rettferdig at vi andre skal betale for mellomlegget på 8 %. Spesielt inn i en tid vi skal redusere oljevirksomheten. Ytelsespensjon er urettferdig opp mot alle de på innskuddspensjon.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For de offentlige pensjonskassene SPK og KLP betales en betydelig arbeidsgiver andel av premien - for SPK er det visst nå 12%

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    Det er en av grunnene til at lønnsnivået i det offentlige er litt lavere enn i tilsvarende jobber i det private

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Det er en av grunnene til at lønnsnivået i det offentlige er litt lavere enn i tilsvarende jobber i det private
    I de verste tilfellene i det private er vel innskuddet 2% (lovens minimum). Det blir det ikke særlig mye utav når man en gang skal gå av - spesielt med så konservativ forvaltning svært mange har.

U

Utgatt24668

Gjest
    Ikke nødvendigvis ift arbeidsmengde. Man kan få mellom 800-1 mil som prosjektleder i skatteetaten som er svært mye mer bang for the bucks enn tilsvarende i privat sektor.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lønns og pensjonsvilkår i Norge varierer svært mye. De som i dag stort sett har bare 2% innbetaling, hadde stort sett igen ordning før reformen, - noe som også var litt av bakrunnen reformen. Noen arbeidsgivere betaler også mer, - min arbeidsgiver har etter reformen betalt solide pensjonsinnskudd for ansatte, men det var også krav fra klubben for å godta diverse omlegginger og reformer. Så er det også slik at innbetalingen øker jo eldre du blir, så jeg vet at det som betales inn for oss gæmliser her i huset utgjør en nokså betydelig sum. I de siste 30 år har vi hatt rokkeringer mellom diverse ordninger, - ett år hoppet vi faktisk over et lønnsoppgjør, med betingelse om opprettholdelse av pensjonsinnbetalingene. Store private bedrifter ala Hydro, Statoil osv har også hatt gode ordninger for sine ansatte i mange år. Det er småbedriftene som før ikke hadde noe som ligger nederst på pensjonsstigen, - samt frie yrker, hvor mange fortsatt ikke betaler noenting...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Lønns og pensjonsvilkår i Norge varierer svært mye. De som i dag stort sett har bare 2% innbetaling, hadde stort sett igen ordning før reformen, - noe som også var litt av bakrunnen reformen. Noen arbeidsgivere betaler også mer, - min arbeidsgiver har etter reformen betalt solide pensjonsinnskudd for ansatte, men det var også krav fra klubben for å godta diverse omlegginger og reformer. Så er det også slik at innbetalingen øker jo eldre du blir, så jeg vet at det som betales inn for oss gæmliser her i huset utgjør en nokså betydelig sum. I de siste 30 år har vi hatt rokkeringer mellom diverse ordninger, - ett år hoppet vi faktisk over et lønnsoppgjør, med betingelse om opprettholdelse av pensjonsinnbetalingene. Store private bedrifter ala Hydro, Statoil osv har også hatt gode ordninger for sine ansatte i mange år. Det er småbedriftene som før ikke hadde noe som ligger nederst på pensjonsstigen, - samt frie yrker, hvor mange fortsatt ikke betaler noenting...
    Hun som klipper hekken vår en gang i året har solgt bedriften og tatt seg en vanlig jobb. Hun fant plutselig ut at hun måtte ha noen penger til hun ble pensjonist.

S

Slubbert

Gjest
    I de verste tilfellene i det private er vel innskuddet 2% (lovens minimum). Det blir det ikke særlig mye utav når man en gang skal gå av - spesielt med så konservativ forvaltning svært mange har.
    Det er vel fordi folk flest kun (eller først og fremst) ser på lønna når de vurderer jobbtilbud opp mot hverandre. Lavere innskudd => høyere lønn. Men det har blitt mer og mer vanlig å bruke god pensjonsordning som et konkurransefortrinn også fra arbeidsgivere, er i hvert fall min erfaring. Jeg har hatt tre arbeidsgivere og alle poengterte at de hadde gode pensjonsordninger. Min nåværende arbeidsgiver har innskudd på 7% fra 0-7,1G og 18% over 7,1G. Bra for meg siden jeg ikke sparer noe privat (men planen er å betale ned leiligheten og så begynne å skyte inn det jeg nå betaler i lån i pensjonssparing. Siden jeg har liten/billig leilighet rekker jeg det lenge før pensjonsalder, kanskje før jeg blir 50 hvis jeg ikke kjøper noe større).

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    Hun som klipper hekken vår en gang i året har solgt bedriften og tatt seg en vanlig jobb. Hun fant plutselig ut at hun måtte ha noen penger til hun ble pensjonist.
    Hva er det hun har surret med da? Selv om man har egen bedrift så betaler man inn til pensjonskassen. Hun kan også tegne så store private pensjonsordninger som hun vil (eller har råd til) Har hun jobbet svart så er det noe annet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Hva er det hun har surret med da? Selv om man har egen bedrift så betaler man inn til pensjonskassen. Hun kan også tegne så store private pensjonsordninger som hun vil (eller har råd til) Har hun jobbet svart så er det noe annet.
    Nei ikke svart. Dårlig planlegging regner jeg med. Det er litt sent å starte når man er i 50-årene med mindre cashdlowen er veldig, veldig bra.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    Hvis hun tror at hun opparbeider seg noe særlig pensjon fra 50-års alderen så vil jeg si hun er......optimist. Uansett pensjonsform så er det ikke penger du får, det er penger du på en eller annen måte har spart.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.326
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det man tjener inn via den vanlige arbeidsgiveravgifta er ikke rare greiene. Evner en ikke å ha ekstra pensjonssparing så blir det knabert.

Johan-Kr

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Jeg får inntrykk her at noen tror man har betalt selv for sin egen pensjon i folketrygden, men slik er det vel ikke.?
    Dagens arbeidsfolk betaler for de gamle nå, og så vil de unge betale for oss eldre etterpå.? er det ikke slik egentlig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Hvis hun tror at hun opparbeider seg noe særlig pensjon fra 50-års alderen så vil jeg si hun er......optimist. Uansett pensjonsform så er det ikke penger du får, det er penger du på en eller annen måte har spart.
    Tror caset var å selge firmaet først og fremst. Så en lønn å leve av de siste ~10 årene.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er du også på bærtur... alle med skattbar inntekt betaler 7,8% av brutto inntekt i såkalt helse og trygdeavgift , som bl.a. er en del av folketrygden....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    Jeg får inntrykk her at noen tror man har betalt selv for sin egen pensjon i folketrygden, men slik er det vel ikke.?
    Dagens arbeidsfolk betaler for de gamle nå, og så vil de unge betale for oss eldre etterpå.? er det ikke slik egentlig.
    Egentlig så får du utbetalt det du har betalt inn. Går du inn på NAV/min pensjon så ser du hva "potten" din er på pr. d.d. Denne potten deles på tiden fra du tar ut pensjon til du er 84 år. Dør du før 84, Staten vinner. Klorer du deg fast og blir hønngammel, Staten taper. Det betyr at hvis du velger å ta ut pensjon ved fylte 67 så får du høyere månedlig enn om du tar ut fra 62 år. Er du berettiget til AFP vil dette jevne ut noe. Du kan jobbe så mye du vil og samtidig ta ut pensjon.

Veldig enkelt forklart.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Nå er du også på bærtur... alle med skattbar inntekt betaler 7,8% av brutto inntekt i såkalt helse og trygdeavgift , som bl.a. er en del av folketrygden....
    Og så er det noe som heter lav sats og høy sats For næringsdrivende som tjener godt er det høy sats for innbetaling som ikke kommer pensjon tilgode, den stopper 66 % av 6-7 G uansett om om skatten er 400 ooo hvert kvartal. for disse blir pensjonsalderen et sjokk men de vet vel det allerede. Inntekt fra 3,3 million til
    400 ooo, men de har jo mulighet til å spare litt da. Man kan kanskje si at denne gruppen betaler sin egen pensjon? 1,5 Mill i skatt pr år i 20 år, = 30 mill.
    400 ooo i pensjon i 10 år før død blir 4 mill. Så for staten er det et pluss..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ah..8,2%... det hadde jeg glemt.... forøvrig - om man har 3-4 mill i inntekt og betaler 1,5 mill i i skatt, - og ikke bruker muligheten for pensjonssparing med skattefradrag er man å regne for såpass dum at det er godt nok. For de med så høye inntekter er det også mange muligheter for "plasseringer". Ofte er slike inntekter også basert på finans og derved flat skatt på 25%, - ikke 35-40% som ofte blir vanlig for en lønnsinntekt uten "plasseringsmuligheter"....

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Egentlig så får du utbetalt det du har betalt inn. Går du inn på NAV/min pensjon så ser du hva "potten" din er på pr. d.d. Denne potten deles på tiden fra du tar ut pensjon til du er 84 år. Dør du før 84, Staten vinner. Klorer du deg fast og blir hønngammel, Staten taper. Det betyr at hvis du velger å ta ut pensjon ved fylte 67 så får du høyere månedlig enn om du tar ut fra 62 år. Er du berettiget til AFP vil dette jevne ut noe. Du kan jobbe så mye du vil og samtidig ta ut pensjon.

Veldig enkelt forklart.
    Og er potten stor nok så kan du ta ut pensjonen fra 62 år, men da blir selvfølgelig månedsbeløpet lavere. Jeg tenker på de som ikke har rett til AFP.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt, men man er ikke i stand til å klare seg selv økonomisk. Eller man burde i hvert fall ikke være det; hvis du er i stand til å få deg jobb og egen inntekt så bør du få deg jobb og egen inntekt.
    Har du en eller annen diagnose kan du nesten glemme å få deg jobb. Er du over 50 år kan du også stort sett glemme det. Glem dette fine snakket om tilrettelegging.
    De eneste gangene noen blir ansatt på tross av dette så er arbeidsgiver lynrask med å sørge for at lokalavisene gjør en sak av hvor edel gjerning han gjort.
    Hvordan er sjansene hvis du f.eks. er over 60, med en diagnose og ikke vært i arbeid på fire-fem år?

I følge politikerne er det jo ønskelig at folk helst står i arbeid til de er 70 slik at flere får anledning til å falle fra før de går av.. Og ikke minst, hvilke jobber skal de stå i? Hvor er de? Har politikerne lister? :rolleyes:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.896
    Torget vurderinger
    2
    Jeg henter frem min anekdote fra togturen tilbake til Oslo, etter landsmøtet i MDG i 2015. Vi satt rundt et bord og diskuterte kursen fremover. Det var bred enighet om at vekstreduksjon må til dersom vi skal klare å takle klimasammenbrudd og påkjenninger på biosfæren fra overdrevent ressursuttak.
    Tillot meg å spørre om folk hadde tenkt gjennom hva vekstreduksjon innebærer og fikk variasjoner over "hva mener du?" som svar.

Gikk kjapt gjennom nullvekst i bolig- og aksjeverdier, slutt på forventninger om inntektsøkninger og garantert tak på og sannsynligvis nedskjæringer i pensjonsordninger.
    En av dem som var med på praten var prest og meldte kjapt: "Jeg har gullpensjon. Den skal ingen røre."

Som nevnt i tråden er fremtidige utbetalinger en funksjon av fortsatt vekst, som skal skape grunnlag for utbetalinger. Om ikke, kunne pensjonskasser latt være å investere sine midler.

En 30-årings fremtidige pensjon er helt avhengig av at verdens vekstmål oppfylles. Da kan det være greit å ha in mente hva Anthony Medhurst, tidligere pensjonsdirektør for Lloyds Bank, meldte til Financial Times, da avisen undret hvorfor han hadde forlatt sin stilling.
    https://www.ft.com/content/9bcb1bf8-5b20-11e9-9dde-7aedca0a081a

Skjermbilde 2019-11-16 kl. 14.34.29.png

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det har du helt rett i.

Men samtidig er skattbar inntekt gjennom arbeidslivet grunnlag for beregning av pensjonen du får, så det er likevel en rimelig sammenheng.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    For de med så høye inntekter er det også mange muligheter for "plasseringer". Ofte er slike inntekter også basert på finans og derved flat skatt på 25%, - ikke 35-40% som ofte blir vanlig for en lønnsinntekt uten "plasseringsmuligheter"....
    Hvilke plasseringsmuligheter er det en vanlig lønnsmottager ikke har i praksis? Du kan, som privatperson, investere i nesten hvasomhelst som handles i verden gjennom fond, ETFer, aksjer eller lignende. Det eneste som ikke er tilgjengelig er svært tidlige faser i kapitalinnhentelse for oppstartselskaper, men de er fort ikke tilgjengelig om du "bare" har en fet lønn heller.

Nordnet har p.t. 806 ulike fond du kan kjøpe - det skal være rimelig sære saker før du ikke finner noe i en eller annen variant der. De langt fleste fond har også svært små minimumsbeløp. Som privatperson trenger man for øvrig stort sett kun en ting: Et globalt indeksfond med lave omkostninger. De finnes i bøtter og spann. Da vil du gjøre det bedre enn mellom 80 og 90% av alle aktive investorer over tid.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Støre på Politisk kvarter: Problemet med ABE-reformen er at den kutter likt i "kriminalomsorgen, sykehusene og politiet. Det sender ikke signal om hva som er viktig og mindre viktig. " Hvilke av disse områdene er det Støre mener er mindre viktig?

Hvis offentlig sektor driver med masse greier som er mindre viktig, så foreslår jeg å slutte med det.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nå kuttes både det viktige og det mindre viktige like mye.

flat ostehøvelkutt for hvert år. De som var veldrevne fra før blir knallhardt straffet for at politikerne ikke ønsker å gjøre jobben sin og prioritere.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Ja, håper du har rett.

U

Utgatt24668

Gjest
    Nå kuttes både det viktige og det mindre viktige like mye.

flat ostehøvelkutt for hvert år. De som var veldrevne fra før blir knallhardt straffet for at politikerne ikke ønsker å gjøre jobben sin og prioritere.
    Nettopp, helt enig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn