Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jo, på en eller annen måte må det ha kommet inn 200 milliarder hvert år i 50 år (gjennomsnitt), ettersom totalverdien på fondet i dag er på svimlende 10 000 milliarder NOK.
    Oljefondet fantes ikke for 50, 40 eller 30 år siden - så det er meningsløst å snakke om gjennomsnitt.
    Hva om jeg sa vi sparer mye mer nå enn før - det er satt inn 1MRD i snitt de siste 10 000 årene, og i fjor satt vi inn 32 MRD.

Det er skutt inn 3300 MRD i fondet. Og alt sammen de siste 20 årene, mesteparten i de siste 10 årene.
    Skjønner hva du sier, OMF. Så om fondet er bygget opp over 20 år, og direkte innskudd er totalt 3300 mrd., så er gjennomsnittet 160 milliarder hver år i direkte innskudd. Deretter kommer avkastning og valutasvingninger i generøse mengder på toppen.
    Ja, også kom mesteparten av innskuddene når oljeprisen var skyhøy.

Nå kan det sies mye om kostnadsveksten over statsbudsjettet - men variasjonene i innskudd i oljefondet, skyldes oljeprisen.

Her er oljeprisen:
    Oljeprisen.jpg

Og her er innskudd i oljefondet

innskudd.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.002
    Sted
    Trondheim
    Det virker ikke som om vedkommende er helt til stede. Skrive reiseregning på en biltur Haugesund-Oslo, og så legge ut et bilde av seg selv på busstur Haugesund-Oslo den samme dagen på sosiale medier. Eller skrive regning på et arbeidsopphold på Hovden når ingen av de andre som skulle vært med har notert noe slikt møte og i tillegg legge ut bilder på facebook der hun beskriver jentetur med gode venner på de datoene møtene skulle være.
    Er det mulig å være så "blåst"?

6

65finger

Gjest
    det er spesielt når du bevisst leverer uriktig reiseregninger over 4 år og får utbetalt i snitt 25000 ekstra i året. det er så lite penger sett i forhold til lønna at det nærmest er sykelig

S

Slubbert

Gjest
    Sitat:
    - Det å mene at man må befinne seg i Norge er en smålig tanke og er preget av at man oppfatter at dem som går på trygd ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Er ikke det selve definisjonen av trygd, hjelp til de som ikke å ta vare seg selv?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Sitat:
    - Det å mene at man må befinne seg i Norge er en smålig tanke og er preget av at man oppfatter at dem som går på trygd ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Er ikke det selve definisjonen av trygd, hjelp til de som ikke å ta vare seg selv?
    You nailed it!;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Sitat:

Man er nødvendigvis ikke sengeliggende eller sterkt mentalt tilbakestående selv om man mottar trygd.

S

Slubbert

Gjest
    Selvsagt, men man er ikke i stand til å klare seg selv økonomisk. Eller man burde i hvert fall ikke være det; hvis du er i stand til å få deg jobb og egen inntekt så bør du få deg jobb og egen inntekt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - Og nettopp det gjør også de aller fleste, men uansett hvordan man konstruerer et regelverk, vil det det være freeriders, som vil forsøke å utnytte systemet. Da blir det likevel feil å forsøke å konstruere et regelverk som tar som utgangspunkt at alle er unnasluntrere og svindlere, - selvsagt unntatt alle de selvopphøyde som har som utgangspunkt at "bare alle var som meg...."

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    460
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Byrådet i Bergen vil prøve ut borgerlønn. En edel tanke men de burde kanskje ta en relativitets-test først. Men det føyer seg jo inn i rekken av «smarte» ideer fra denne byen, som f.eks. kjøttfritt julebord på universitetet i Bergen.
    Er dette hva vi har i vente når de grønne får mer og mer makt? Mange forslag minner mer og mer om en formynderstat.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Selvsagt, men man er ikke i stand til å klare seg selv økonomisk. Eller man burde i hvert fall ikke være det; hvis du er i stand til å få deg jobb og egen inntekt så bør du få deg jobb og egen inntekt.
    Har du en eller annen diagnose kan du nesten glemme å få deg jobb. Er du over 50 år kan du også stort sett glemme det. Glem dette fine snakket om tilrettelegging.
    De eneste gangene noen blir ansatt på tross av dette så er arbeidsgiver lynrask med å sørge for at lokalavisene gjør en sak av hvor edel gjerning han gjort.

S

Slubbert

Gjest
    Du skal i hvert fall prøve, det er en del av forutsetningen for å få AAP. Jeg har vært på Granca, det å skaffe seg jobb står ikke høyest på prioriteringslisten der akkurat.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Hva har Granca med AAP å gjøre? Du har vel ikke fordommer mot Grancafarere?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.874
    Torget vurderinger
    1
    Leste en gang om en teori der man finansierte alle velferdsgoder med negativ skatt. Detaljene avhenger av politiske prioriteringer, men poenget er at man feks starter året med 300 000 "til gode". Deretter skatter man enten flat eller progressiv på all inntekt slik at man først betaler skatt ved totalt skattetrekk på >300 000. Ved skattetrekk under dette vil man få igjen. Ved sykdom, uføre, arbeidsledighet eller annet fravær vil man da faktisk motta disse 300 000 kr. Forkortning ved delvis arbeid skjer automatisk siden all inntekt går til fradrag på dette. Det vil da alltid lønne seg å arbeide uansett hvor lite. Man oppnår også å harmonere offentlige trygdesatser. Det gir jo i utgangspunktet ingen mening i at det er forskjellige satser for sykdom (også avhengig av lengde på sykdommen), arbeidsledighet, uføretrygd osv.

Dette vil i praksis kunne forenkle regelverk og redusere byråkratiet. Det må tydeligvis allikevel være en ulempe jeg ikke forstår, for meg bekjent finnes det ingen steder der dette systemet praktiseres.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.943
    Senterpartiet sater hardt på å bli FrP 2.0:

Senterpartiet vil senke drivstoffavgiftene.
    Og de truer med fengselsstraff til de firmaene/butikkene som ikke aksepterer kontanter..... Hvor bakstreversk går det an å være kan man jo lure på. Det blir vel snart påbudt med fasttelefon og papiraviser også...
    Jeg synes de skal gå inn for storstilt gjenreisning av telefonkioskene i distriktene. Er ikke rart folk har flyttet; det finnes ikke telefoner i tettstedene en gang!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    Senterpartiet sater hardt på å bli FrP 2.0:

Senterpartiet vil senke drivstoffavgiftene.
    Og de truer med fengselsstraff til de firmaene/butikkene som ikke aksepterer kontanter..... Hvor bakstreversk går det an å være kan man jo lure på. Det blir vel snart påbudt med fasttelefon og papiraviser også...
    Jeg synes de skal gå inn for storstilt gjenreisning av telefonkioskene i distriktene. Er ikke rart folk har flyttet; det finnes ikke telefoner i tettstedene en gang!
    Jeg leste et intervju forleden der han mente man burde være pliktig å ta imot kontant betaling opptil omtrent 40.000.
    Smørbukk sikter seg opplagt inn på stemmer fra Albanske banditter og Magda på 86 som bor med tre katter i et lite rødt hus på et skjær ute i havgapet og savner Odd Gryte på nasjonalkanalen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    Jeg leser ikke ofte iTromsø.no, men her har Egon Holstad gode poenger og retter fokus der fokus skal være i den evigvarende saken om SleskeGiske.

Siste runde med Giske
    Trond Giske prøver nå å skrive om historien om hvorfor han mistet sin makt og sine posisjoner i politikken. Det bør han verken få lov eller hjelp til.

Det er helt kvalmt å se hvordan maktpolitikeren Giske ikler seg offerrollen når han jobber for å bli reetablert som lederkandidat i Arbeiderpartiet.

at det overhodet ikke var pressen som fikk ham til å trekke seg. Og vær så snill å holde Bar Vulkan-saken unna dette. Den kom over et år etterpå, og flere måneder etter Giske hadde fått avslag på en ny behandling av varslingssakene mot seg.
    Grunnen til at det ble en mediestorm var nettopp fordi han hadde så mye formell og uformell makt, at han var så profilert og at han helt uavhengig av varslingssakene var en reell kjendis. Når du da blir fratatt den reelle makta, fordi du har gjort noe som er så drøyt at din egen sjef ikke vil ha deg med i toppledelsen, er det ikke til å unngå at pressen omtaler det massivt. Og da blir all oppmerksomheten selvsagt en belastning.
    «Jeg beklager at folk har opplevd møtet med meg som beklagelig». Han ber ikke om unnskyldning for noe han har gjort, men for hvordan det kan ha blitt oppfattet.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Leste en gang om en teori der man finansierte alle velferdsgoder med negativ skatt. .
    God idé! Umiddelbart tenker jeg at problemet ligger i at staten vil få mye lavere skatteinntekter med denne modellen. (men jeg har ikke et regnestykke, jeg bare gjetter.) Og i Norge er staten avhengig av veldig høye skatteinntekter for å kunne drive med alt det den norske staten driver med.

Milton Friedman var opptatt av negative income tax. Han er en økonom som er populær på høyresiden.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_income_tax

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Jeg leser ikke ofte iTromsø.no, men her har Egon Holstad gode poenger og retter fokus der fokus skal være i den evigvarende saken om SleskeGiske.

Siste runde med Giske
    Trond Giske prøver nå å skrive om historien om hvorfor han mistet sin makt og sine posisjoner i politikken. Det bør han verken få lov eller hjelp til.

Det er helt kvalmt å se hvordan maktpolitikeren Giske ikler seg offerrollen når han jobber for å bli reetablert som lederkandidat i Arbeiderpartiet.

at det overhodet ikke var pressen som fikk ham til å trekke seg. Og vær så snill å holde Bar Vulkan-saken unna dette. Den kom over et år etterpå, og flere måneder etter Giske hadde fått avslag på en ny behandling av varslingssakene mot seg.
    Grunnen til at det ble en mediestorm var nettopp fordi han hadde så mye formell og uformell makt, at han var så profilert og at han helt uavhengig av varslingssakene var en reell kjendis. Når du da blir fratatt den reelle makta, fordi du har gjort noe som er så drøyt at din egen sjef ikke vil ha deg med i toppledelsen, er det ikke til å unngå at pressen omtaler det massivt. Og da blir all oppmerksomheten selvsagt en belastning.
    «Jeg beklager at folk har opplevd møtet med meg som beklagelig». Han ber ikke om unnskyldning for noe han har gjort, men for hvordan det kan ha blitt oppfattet.
    Denne bør også leses https://nattogdag.no/2019/03/debatt/

Er ikke noen "fan" av Giske, men en del av historiene vg, db, og dn m.fl har skrevet om han bør kanskje skrives om ja

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    En del nytt, det meste "kjent" fra før, men stort sett fragmentert og underkommunisert. Interessant å se bitene samlet og i sammenheng. Da er det brått ikke bare tilfeldige enkelthendelser. Så ja, litt overrasket over hvor mange uformelle personlige sammenhenger det er bak der selv om man jo vet at det er og har alltid vært mange og tette bånd i og mellom den journalistiske og den politiske andedammen i Norge. Den profesjonelle distansen kunne vel med fordel vært større. Dog, etter hva jeg forstår rokker det ikke ved de faktiske varslene om Giske til partiets sentralstyre. Ei heller at mannen får føle på mange av de såre tærne han har tråkket på i sin vei til makten i partiet. Sånn sett ligner Giske-saken mye på Valla-saken.

For øvrig er det jo påfallende at det er Mina "Fru Hjorth" Ghabel Lunde som skriver denne saken, i Natt&Dag av alle steder.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er nesten ikke til å tro at du er det minste overrasket etter lanseringen av det norske hus. da meldt jeg meg ut. hvorfor noen forble, er en gåte. de var kanskje litt trege i synapsen. eller byråkrater.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    det er nesten ikke til å tro at du er det minste overrasket etter lanseringen av det norske hus. da meldt jeg meg ut. hvorfor noen forble, er en gåte. de var kanskje litt trege i synapsen. eller byråkrater.
    Ja, og det bare fortsetter.

Folk får jo med seg at AP's nestleder Tajiks rådgiver gikk rett til NHO og personen som erstattet vedkommende kommer fra First House.

Hvor sveiseblinde er de i AP-ledelsen?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Folk får jo med seg at AP's nestleder Tajiks rådgiver gikk rett til NHO og personen som erstattet vedkommende kommer fra First House.

like sveiseblinde som de som fremdeles blir skuffet!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

like sveiseblinde som de som fremdeles blir skuffet!
    AP er ivrige på å gjennomføre politikk fra Høire, så det er helt greit at tyngdepunktet skyves mot venstresiden i partiet. Når AP ikke vil gjøre dette frivillig, så er det velgerne som tvinger dem ved å gå til SV og Rødt, mens SP tar anti-sentraliserings-velgerne.

U

Utgatt24668

Gjest
    Sp er bakstreberske - de adopterer en gammel og billig politikk fra FrP som selv de har tonet ned. Billigere bensin..

Sp viser null interesse for omstilling og vil beholde dagens status eller til og med øke utgiftene til staten i praksis. Oppslutningen til Sp overbeviser meg om at vi ikke klarer å få støtte i folket til omstilling før oljen tar slutt eller at EU og markedet sier nei. Litt det samme tenker jeg om FrP men de har jo mistet en del støtte..

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.324
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det rare er jo at noen er overrasket over Arbeiderpartiets resultater.

Støre er rikmann, uten historiske røtter til arbeiderbevegelsen. Temmelig tafatt og evner ikke å signalisere at Ap har en egen politikk.

Tajik og Bergseng har demonstrert at de prioriterer renkespill for å styrke egen makt.

De ror ikke i samme retning lengre - og til dels ikke i samme båt. Historisk sett har Ap tatt krangelen på kammerset, blitt enige og så trukket lasset sammen. På det viset har partiet alltid vist seg styringsdyktige. Slik er det ikke lengre, og det blir de straffet for.

Det at Ap nesten konsekvent har stemt sammen med høyre på alle saker som går på nedlegging av distrikter og forsvar i de senere år spiller rett i hendene på Vedum.

Vedum på sin side gliser nå så bredt at hadde det ikke vært for ørene, så hadde gliset møttes i nakken. Om han således er å stole på i distriktspolitikken gjenstår å se...

Skal Ap komme seg på beina og se snev av gamle tall på menngsmålingene, må nok landsmøtet ta et oppgjør og sparke hele ledelsen og finne tilbake til røttene.

Johan-Kr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til SP-veksten er nok i mindre grad at dei har kome med noko nytt. Det er ganske sikkert payback for regjeringspartia (+AP) si ekstreme sentraliseringskåtskap. Dersom strukturendringane vert fylgt opp med kraftig reduksjon i overføringane til det offentlege, ser eg ikkje bort frå at SP kan lansere sentrumsalternativet igjen. Noko eg ser på som positivt. Korkje det blå eller det raude alternativet verkar fornuftig, sett frå eit ruralt perspektiv. (Beklageleg nok vert det færre og færre med dette perspektivet, ettersom urbaniseringa aksellererar, og infrastrukturen tilpassast desse tilhøva.
    SP vil nok få problem når dei skal tilpasse seg folkeveksten, som stort sett skjer i byane. Men fram til då, trur eg dei vil ha gode føresetnadar for å ha makta. Og skulle krisa inntreffe (skjer nok ikkje med det fyrste), er det SP som "eig" sjølvbergingsprinsippet. I motsetnad til sosialistane (AP ikkje medrekna) og MDG har dei også massevis av ressurspersonar med mykje erfaring frå praktisk politikk, så det einaste dei manglar er ein god ideologi. Det trur eg ikkje dei lenger kan låne gjennom samarbeid med KrF eller Venstre, så dei må vel halde på same måte dei gjer, er eg redd.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Leste en gang om en teori der man finansierte alle velferdsgoder med negativ skatt. .
    God idé! Umiddelbart tenker jeg at problemet ligger i at staten vil få mye lavere skatteinntekter med denne modellen. (men jeg har ikke et regnestykke, jeg bare gjetter.) Og i Norge er staten avhengig av veldig høye skatteinntekter for å kunne drive med alt det den norske staten driver med.

Milton Friedman var opptatt av negative income tax. Han er en økonom som er populær på høyresiden.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_income_tax
    Når man tenker Borgerlønnn og negativ skatt osv - så er det greit å huske på at dette bare er ulike måter å fordele det statens skal bidra med til folket.

Det blir altså ikke noe mere penger å fordele. Så om noen på en slik måte skulle få mer penger - så vil andre måtte få mindre.
    Hvis det blir Borgerlønn - så vil jeg vel tro at jeg også skulle få det, og jeg har ikke bruk for det.
    Mens for de som står på ulike ytelser - så får de jo ikke noe mer, det bare skifter navn. Og skal det være borgerlønn til alle - så blir den relativt lav - noe som innbærer at alle med relativt gode ytelser vil få mindre.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.874
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng, men tanken er vel her at man kan frigi enorme resurser som ellers går med til administrasjon av ordningene. Man kan effektivisere byråkratiet samtidig som at en stor gruppe mennesker kan slippe å bruke mye produktiv tid på å oppfylle forskjellige krav til ytelser (som jeg mener er tilnæmet bortkastet uansett). Dvs brukerne vil få mer frihet til å bruke til enten deltidsjobbing eller andre morsomme ting som i så fall vil gi økt livskvalitet. Byråkratiet kan kuttes drastisk og hordene av flinke saksbehandlere kan begynne i annet produktiv næring. Det er jo i dette økonomien ligger. Som en hyggelig bieffekt vil det også være et mer rettferdig system da all form for å falle ut av arbeidslivet vil generere samme støtte. Det er jo egentlig uforståelig at det slik det er nå er såpass stor forskjell i støtteordningene avhengig av årsak.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.702
    Det er jo egentlig uforståelig at det slik det er nå er såpass stor forskjell i støtteordningene avhengig av årsak.
    Den store forskjellen på nivået på ytelser kommer først og fremst utfra hvor mye man har tjent siden det meste beregnes som en prosentsats av inntekt opp til 6G eller hva det nå er. Man kan alltids argumentere for at nødvendig livsopphold i utgangspunktet er invariant for hva man har tjent en gang i tiden, men den andre siden av dette er at ordningen sannsynligvis har større legitimitet i befolkningen siden det er, opptil en viss grense, en sammenheng mellom hva man har betalt inn og hva man eventuelt kan få ut om man en gang i livet skulle trenge slik støtte.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Godt poeng, men tanken er vel her at man kan frigi enorme resurser som ellers går med til administrasjon av ordningene. Man kan effektivisere byråkratiet samtidig som at en stor gruppe mennesker kan slippe å bruke mye produktiv tid på å oppfylle forskjellige krav til ytelser (som jeg mener er tilnæmet bortkastet uansett). Dvs brukerne vil få mer frihet til å bruke til enten deltidsjobbing eller andre morsomme ting som i så fall vil gi økt livskvalitet. Byråkratiet kan kuttes drastisk og hordene av flinke saksbehandlere kan begynne i annet produktiv næring. Det er jo i dette økonomien ligger. Som en hyggelig bieffekt vil det også være et mer rettferdig system da all form for å falle ut av arbeidslivet vil generere samme støtte. Det er jo egentlig uforståelig at det slik det er nå er såpass stor forskjell i støtteordningene avhengig av årsak.
    Dette minner litt om de som argumenterer for flat skatt. (At det skal frigjøre mye ressurser. I Norge får vi flat skatt dersom vi fjerner toppskatten, og da er det relativt enkelt å finne ut hvem som kommer bedre ut og hvem som kommer dårligere ut).

Arbeidsbelastningen i NAV er jo ikke knyttet opp til at det er så krevende å betale ut Arbeidsleidghetpenger til en fyr, AAP til en annen, Uføretrygd til en tredje og sosialstønad til en femte. Arbeidsbelastningen er jo å finne ut hvem som skal ha hva.

Mener man at borgerlønn skal erstatte alle former for ytelser, og i tillegg ikke ha noen avkortning - så blir det et veldig merkelig system. Og det er ekstremt vanskelig å kunne se at noen av de svakeste i samfunnet skal komme så mye bedre ut av det. Arbeidsbelastningen for NAv vil jo være å finne ut hva som skal kortes ned.

Det er jo greit å sette et tall på Borgerlønn også. Hvis den feks skal være 250 000,-/i året - så er det jo veldig mange som i dag har uførepensjon/AAP/LEdighetspenger som vil gå betydelig ned. Mens noen på sosialhjelp vil gå opp. Setter du den til 350 000,- så er det vel ikke så veldig fristende for mange som står utenfor arbeidslivet å prøve å komme seg inn. Skal man gi all borgerlønn - uavhengig av av om de jobber eller ikke - så er det jo første og fremst en enorm gave til alle de som jobber. Skal man ta inn en del av pengene med skatter moms - så rammer jo det igjen de svakeste, eller at inntekstskatten blir så høy at den legger store begrenseninger på arbeidsviljen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er en grei, kortfattet gjennomgang av de vanligste begrunnelsene for pro og contra borgerlønn. Selv om den er fra Civita er den temmelig blottet for ideologisk bagasje.

https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-borgerlonn
    Det er jo greit å leke litt med tall her.

Hvis vi holder barna utenfor, og lar alderspensjonene være som den er - så er vi vel ca 3 millioner mennesker her.

Da koster hver tusenlapp i borgerlønn - 3 MRD.

100 tusen i Borgerlønn - koster 300 MRD.
    250 tusen i borgerlønn koster 750 MRD:

Og det er vel røffly 4 av 5 i denne gruppen som i dag ikke får noe fra NAV - og som strengt ikke trenger noe heller.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er en grei, kortfattet gjennomgang av de vanligste begrunnelsene for pro og contra borgerlønn. Selv om den er fra Civita er den temmelig blottet for ideologisk bagasje.

https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-borgerlonn
    Det er jo greit å leke litt med tall her.

Hvis vi holder barna utenfor, og lar alderspensjonene være som den er - så er vi vel ca 3 millioner mennesker her.

Da koster hver tusenlapp i borgerlønn - 3 MRD.

100 tusen i Borgerlønn - koster 300 MRD.
    250 tusen i borgerlønn koster 750 MRD:

Og det er vel røffly 4 av 5 i denne gruppen som i dag ikke får noe fra NAV - og som strengt ikke trenger noe heller.
    Flesteparten får noe fra NAV, barnetrygd, kontantstøtte, bostøtte, livsopphold, aap, dapenger, uføretrygd, cøliakistøtte, brillestøtte, og en mengde andre støtteordninger, får man vekk alt det der så blir regnestykket litt anderledes. Og 350.000 er for mye, det er jo nærmest en normal lønn i f.eks. varenhandel og kundeservice. Borgerlønnen må settes på et nivå som gjør at man greier seg men heller ikke mer. Man bør jo oppmuntre folk til litt eller mye arbeid.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn