Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Når du definerer alt til venstre for Høyre som kommunisme så tror jeg ikke min definisjon på rød ekstremisme er mulig å få forståelse for hos deg.
    De eneste definerte kommunistene her er selverklærte. Rødts troskap til kommunismen står nedfelt i partiprogrammet deres... Ideologisk kan du sikkert inkludere halve MDG også, selv om de har malt trynet med litt grønn kamuflasjefarge, de stemmer i alle fall 90% identisk med det revolusjonære kommunistpartiet på Stortinget, så det er bare småting som skiller dem i praksis.

Det var riktignok et forsøk på å fjerne denne skampletten fra partiprogrammet, men det ble nedstemt av landsmøtet, og da fortjener de ikke mer respekt enn resten av historiens kommunister.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    moxnes is on fire i dag!

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-ta-penga-fra-sutre-rikinger/71856706

Moxnes vil skattelegge de rike
    Vil ta penga fra sutre-rikinger
    I et voldsomt oppgjør med landets rikeste lanserer Rødt-leder Bjørnar Moxnes nye skatteforslag som rammer de rike akkurat der det svir mest: midt i arven.

GÅR ETTER LOMMEBOKA: Med forslag til ny beskatning retter Bjørnar Moxnes oppmerksomhet mot landets rikeste, som han mener bør skatte langt mer og samtidig slutte å syte. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet

25. NOVEMBER 2019 KL. 20.24 Steinar Solås Suvatne Steinar Solås Suvatne
    - De rike har ikke skapt noen arbeidsplasser, de har ikke skapt noe som helst. De som lever i sus og dus må belage seg på å betale mer tilbake til fellesskapet.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes anlegger en stram mine over ansiktet. Han har ingen tiltro til at landets rikeste frivillig kommer til å bidra til fellesskapet.

Derfor vil han tvinge dem gjennom å innføre nye skatter.

- Det er ingen som blir rike på egen hånd. De har blitt rike fordi fellesskapet finansierer utdanning, helse, veier og politi. De rike burde betale mye mer tilbake til fellesskapet. De har mer enn nok penger som det er, sier han.

Slik er de nye rikingskattene til Rødt:

Økt formuesskatt, særlig på formuer over 10 millioner kroner.
    Ny arveskatt, med 25 prosent skatt på all arv over 100 millioner. Arv mellom 10 og 100 millioner vil Moxnes beskatte med 15 prosent.
    «Downton Abbey»
    Moxnes peker på at 70 av Norges rikeste har flyttet på 63 milliarder kroner.

- Dette viser at Norge har fått de ekstreme klasseskillene som vi trodde vi var kvitt.

- Hvorfor gjør det noe for deg at folk er rike?

- Folk flest ønsker et Norge med mindre forskjeller, fordi det er udemokratisk at rike får stadig mer penger - rikdom gir jo makt. Vi går mot et «Downton Abbey»-samfunn i Norge under denne regjeringen.

25 prosent arveskatt
    I Rødts forslag til alternativt budsjett innfører Moxnes derfor nye skatter som er direkte rettet mot Norges aller rikeste.

Blant annet innfører Rødt en arveskatt med 25 prosent skatt på all arv over 100 millioner kroner. Han øker også formueskatten for de rikeste til 1,4 prosent på formue over 100 millioner. Bunnfradraget økes også, for å skåne nordmenn med formue under 1,7 millioner. Det er de rike som skal rammes, ikke folk flest.

image: Røkkes SV-smell: 160 millioner

- Norge får stadig flere milliardærer, samtidig som ett av ti barn i Norge vokser opp i fattigdom. Pengene de rike ikke skatter inn i dag, kunne vi brukt på å bedre velferden for alle, sier Moxnes.

Én av tre familier har fått redusert kjøpekraft med Erna Solberg i regjering. Samtidig er det gitt titalls milliarder i skattelette, hovedsakelig til dem som hadde mest fra før av.

- Et forklaringsproblem
    Regjeringen sier dette gir næringslivet råd til å ansette flere og investere i bedriften.

Moxnes bare rister på hodet.

- Når de rike ikke vil betale skatt, handler det om å ville kjøpe seg enda en båt eller ei ny hytte, ikke om å investere i noe som gir samfunnet avkastning. Når barn ikke får spesialbriller av regjeringen, er det for å finansiere skattekuttene til rikinger, hevder han.

- Regjeringen og Erna Solberg sier vi behøver rikinger for å skape jobber til oss?

- Hundrevis av ganger har vi bedt høyresida dokumentere at skattekuttene deres har skapt én eneste ny jobb. Og de klarer de ikke. Fordi det finnes ingen sammenheng.

Skatteforslag
    Et av argumentene mot arveskatt er at pengene som arves allerede er beskattet en gang, gjennom inntektsskatt. Dermed er arveskatt en urettferdig annengangsbeskatning, hevdes det.

Igjen er Moxnes uenig.

- Hver gang en hjelpepleier eller langtransportsjåfør betaler for mat i butikken, er det annengangsbeskatning gjennom moms. Så det er et tulleargument. Annengangsbeskatning er helt vanlig, sier Moxnes.

image: Mener Vedum går til sengs med vestkantfiffen

«Sutre-milliardær»
    Rødts arveskattforslag vil ha et bunnfradrag på 5 millioner kroner, noe som gjør at folk flest ikke vil bli rammet av skatten. I 2018 var det 670 mennesker som arvet eller fikk pengegave på mer enn 5 millioner. Moxnes sier det er dette sjiktet Rødt retter seg inn mot.

- Vi skal ramme de absolutt rikeste, og bare dem. Vi skal bryte opp dynastiene på toppen av samfunnet, oppsummerer Moxnes.

- Forstår du at noen sier «jeg har jobbet hardt hele livet, jeg har satset og vil nå gi formuen videre til barna»?

- Enkelte rike sutrer veldig, og det gjør ikke særlig inntrykk på meg. Vi vet, og de vet selv, at de ikke har skapt noen verdier. De har skummet fløten av de ansattes innsats.

- Nå skjærer du alle over én kam?

- Alle de rikeste, ja. Mange av dem har hatt flaks, og de er blitt rike fordi de har vært rike. Når du får 100 millioner i fanget, er det ikke så vanskelig å øke den kapitalen. De rike har ingenting å syte over, og de vil tross alt sitte igjen med veldig mye penger, selv med vårt opplegg.

- Bryr meg akkurat null
    Moxnes minner om at mange tjener seg rike i dag på aksjer og eiendom, og ikke gjennom å starte en bedrift. Han mener Høyre og Frp bevisst gir et uriktig inntrykk av hvem som tjener på skattelettene i landet, gjennom å skyve utvalgte småbedrifter framfor seg.

- De rike blir kanskje sinna på deg nå?

- Det bryr meg akkurat null. Det som gjør meg sinna, er at folk med dårlig råd i Norge ikke går til tannlegen fordi de kan bli ruinert av ett tannlegebesøk. Og det gjør meg sinna at barn går på skolen uten mat, sier Moxnes og hamrer pekefingeren i bordet igjen og igjen.

- Norge renner over av milliarder, men pengene er på for få hender. Vi syr svære puter under armene på de rikeste. De rike får begynne å skatte, de også, slik alle vi andre gjør. Dermed basta.

U

Utgatt24668

Gjest
    MDG låner et tankegods med lettvinte og idealistiske løsninger fra ytre venstre - som appellerer mye til unge velgere. Unge mennesker stemmer gjerne med hjertet. De har også eierskap til klimadebatten - så deres oppslutning kan nok forklares med dette. Det samme med RV - de later som at de har glemt hvordan det historisk går med deres politikk. Sp og ap ligger langt unna disse, og det er for meg vanskelig å se et konstruktivt samarbeid her. Vi har nok et sosialistisk kaos foran oss.

Jeg kan se for meg en plattform der MDG får lite gjennomslag med LO på slep - med et SP som i stor grad vil måtte fortsette dagens sentralisering grunnet spesialisering av tjenester - samt et ansvarlig ap på pengesekken. Sv får vel nok smultringer til å holde på sine kvinnelige lærere og journalister.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.453
    Torget vurderinger
    4
    Moxnes er en den bortskjemte norske kommunismens tabloid posterboy.
    Alltid i opposisjon uten ansvar eller forpliktelser og med en verdensanskuelse fra 70-tallet.

- Når de rike ikke vil betale skatt, handler det om å ville kjøpe seg enda en båt eller ei ny hytte, ikke om å investere i noe som gir samfunnet avkastning.
    Vill tabloid synsing.
    Han definerer rikinger etter formue på 100 millioner og arv på 5 millioner. Der treffer han familieeide mellomstore bedrifter hvor han vil skatte 25% ved generasjonsskifte. Tror han alle "rikinger" har formuen i rede kontanter ? Tror han alle "rikinger" er spradebasser på børsen med 300 kvadratmeter toppleilighet for å holde elskerinnen på armlengdes avstand fra kontoret på Aker Brygge, mens han lever familielivet ute på Bygdøy med seilbåten ankret opp utenfor?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Alltid i opposisjon uten ansvar eller forpliktelser og med en verdensanskuelse fra 70-tallet.

- Når de rike ikke vil betale skatt, handler det om å ville kjøpe seg enda en båt eller ei ny hytte, ikke om å investere i noe som gir samfunnet avkastning.
    Vill tabloid synsing.
    Han definerer rikinger etter formue på 100 millioner og arv på 5 millioner. Der treffer han familieeide mellomstore bedrifter hvor han vil skatte 25% ved generasjonsskifte. Tror han alle "rikinger" har formuen i rede kontanter ? Tror han alle "rikinger" er spradebasser på børsen med 300 kvadratmeter toppleilighet for å holde elskerinnen på armlengdes avstand fra kontoret på Aker Brygge, mens han lever familielivet ute på Bygdøy med seilbåten ankret opp utenfor?
    når du arver over 100 millioner så har du råd til å betale 25 % arveskatt på beløpet over 100 millioner.

6

65finger

Gjest
    hvis du arver en bedrift verdsatt til 200 milioner, hva gjør du?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gryende rød ekstremisme? Nå fantaserer du.
    Kommunistpartiet Rødt som har gått fra 1.1% ved valget i 2013, til dagens målinger på 5-6%, er utvilsomt en gryende rød ekstremisme.

Vrøvl.
    The revolusjonære kommunister er noe inntil nylig har klart å holde unna Stortinget. Det handler nok mest om en ny generasjon forvirreede historieløse unge som ikke vet at kommunismen er en like grusom ideologi som nazismen, og at titalls millioner mennesker har blitt drept for å fremme eller forsvare den røde revolusjonen i forrige århundre. De er å sammenligne med holocoustfornektere.
    Kommunismen i dag er langt unna Stalins terrorvelde, akkurat på samme måte som KrF er langt unna heksebrenning og tortur. Og forhåpentligvis er den bruneste delen av FrP fortsatt et stykke unna nasjonalsosialismen.....

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    når du arver over 100 millioner så har du råd til å betale 25 % arveskatt på beløpet over 100 millioner.
    Poenget er ikke hva de har råd til, poenget er hva som er rimelig og rettferdig.

40% av Statens skatteinntekter betales av de 10% rikeste. Det er en veldig viktig del av det sosialistene kaller" fellesskapet".

Politikken til Moxnes vil få en veldig tydelig effekt: "De rike" flytter fra landet. De tar med seg kapitalen og bedriftene og arbeidsplassene sine. Den enorme skatten de per i dag bidrar med til fellesskapet, tar de med seg. Til et land der de føler seg mer velkommen.

Det ville i hvert fall jeg gjort, hvis jeg var rik og Moxnes fikk makten. Man må jo være idiot for å ikke gjøre det.

Det er viktig at skattesystemet har legitimitet i befolkningen. De fattige, de rike, hele befolkningen.

Sist redigert:

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Kommunismen i dag er langt unna Stalins terrorvelde, akkurat på samme måte som KrF er langt unna heksebrenning og tortur. .
    Dette er like troverdig som å si at "nazismen i dag er langt unna Hitlers terrorvelde" og at det derfor er på tide å gi den en ny sjanse.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kommunismen i dag er langt unna Stalins terrorvelde, akkurat på samme måte som KrF er langt unna heksebrenning og tortur. .
    Dette er like troverdig som å si at "nazismen i dag er langt unna Hitlers terrorvelde" og at det derfor er på tide å gi den en ny sjanse.
    Listhaug og Co er heller ikke spesielt troverdige:)

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Listhaug og Co er heller ikke spesielt troverdige:)
    Sukk. Hva er det med Listhaugs politikk du mener er nazistisk?

Er det slik at FrP nylig har avholdt et landsmøte der de har votert over om de skal ha en formell tilknytning til nazisme som ideologi og programfeste dette? Nei, det er utrolig langt fra de faktiske forhold.

Ikke engang i Lysglimts Alliansen er det i nærheten av så ekstremt.

Men i Rødt har de faktisk gjort nøyaktig dette, i 2019, med kommunisme som ideologi.

Sist redigert:

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Det er et menneskesyn som av og til skinner igjennom hos henne og Helgheim m.fl. i den brune delen av FrP som minner meg om nazismen...
    Det blir jo bare spekulasjoner om hvordan de har det inni hodet sitt. Forholdet mellom Rødt/Moxnes og kommunisme er ikke spekulasjoner, det er programfestet politikk.

U

Utgatt24668

Gjest
    FrP er populistiske og senker skatten til alle vs å prioritere verdiskapning og fjerne særskattene til norske bedrifter der man har et handicap ovenfor utenlandske bedrifter. Skattelette til alle oppheter økonomien med økte renter. Bedrifter må ta opp lån i perioder der deres eiendeler ikke gir inntekter fordi det er formueskatt på disse. Det er en norsk særskatt som er en etterlevning fra fortiden. Å vurdere arveavgift på selskaper er også helt utrolig i en periode vi trenger flere arbeidsplasser og innovasjon på fastlandet. Rødt er helt på båten her.

Vi har derimot et problem med store konsern som flytter overskuddet til utlandet, og fordelingspolitikken kunne ha vært mer rettferdig for de som virkelig trenger det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er et menneskesyn som av og til skinner igjennom hos henne og Helgheim m.fl. i den brune delen av FrP som minner meg om nazismen...
    Det blir jo bare spekulasjoner om hvordan de har det inni hodet sitt. Forholdet mellom Rødt/Moxnes og kommunisme er ikke spekulasjoner, det er programfestet politikk.
    Påstandene er jo den at Moxnes og RV står får den samme kommunismen som bar galt avsted i Sovjetunionen, det er det ikke grunnlag for å hevde. Og derfor blir jeg smålei av at støysenderen fra Askøy skal gulpe opp dritt om de rødgrønne ustanselig. Kommunisme er ikke det samme som folkemord. Men nazismen står trygt plantet i rasismen med troen på at den hvite "rase" er de andre overlegne. Dette synet må bekjempes og da er ikke snikislamisering, Listhaugs bading i Middelhavet med redningsvest, Helgheims retorikk i media det riktige å gjøre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Kommunisme er ikke det samme som folkemord, men folkemord har stort sett vært en konsenkvens av kommunisme, og praktiseres fortsatt i de få land som fortsatt vedkjenner seg kommunismen. Forskjellen på kommunisme og nazisme er at kommunistene er opptatt av samfunnsklassene, og at det er en samfunnsklasse som skal ha makta, og de andre er lite verdt, mens nazistene er opptatt av raser og at det er en rase som skal ha makta, og de andre er lite verdt. Demokrati og menneskerettigheter, og mye annet som de fleste av oss setter pris på, er like lite verdt begge steder.

U

Utgatt24668

Gjest
    Påstandene er jo den at Moxnes og RV står får den samme kommunismen som bar galt avsted i Sovjetunionen, det er det ikke grunnlag for å hevde. Og derfor blir jeg smålei av at støysenderen fra Askøy skal gulpe opp dritt om de rødgrønne ustanselig. Kommunisme er ikke det samme som folkemord. Men nazismen står trygt plantet i rasismen med troen på at den hvite "rase" er de andre overlegne. Dette synet må bekjempes og da er ikke snikislamisering, Listhaugs bading i Middelhavet med redningsvest, Helgheims retorikk i media det riktige å gjøre.
    Vel kommunismen har også et elitisk tankegods og de klarte å ta livet av flere mennesker enn Hitler, så lånte tanker derfra er vel heller ikke helt heldig. Koblingen mellom nazisme og FrP er urimelig.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.377
    Torget vurderinger
    1
    Vel kommunismen har også et elitisk tankegods og de klarte å ta livet av flere mennesker enn Hitler, så lånte tanker derfra er vel heller ikke helt heldig. Koblingen mellom nazisme og FrP er urimelig.
    Med over 70 år ved makta hadde nok nazistane leia den statistikken høvesvis greit, tenkjer eg.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.069
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kommunismen som ideologi har ikke tatt livet av noen, - det var det revolusjonistene og et etterhvert totalitært styre som gjorde. Det er ingenting i den kommunistiske ideologien som gjør noen til herrer over andre.
    Forøvrig er jeg faktisk litt enig med Moxnes om at rikdom og formue skaper arbeidsplasser i dagens samfunn. Det er faktisk ingen beviser for denne påstanden, - antageligvis fordi risikoen er for stor. Derfor går det heller i aksje og eiendomsspekulasjon...

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er jeg faktisk litt enig med Moxnes om at rikdom og formue skaper arbeidsplasser i dagens samfunn. Det er faktisk ingen beviser for denne påstanden, - antageligvis fordi risikoen er for stor. Derfor går det heller i aksje og eiendomsspekulasjon...
    Dette er jo enkelt. Kjenner du noen som jobber i en privat bedrift? I så fall er den bedriften sannsynligvis eid av noen som har en slags formue, f.eks eierskap i bedriften, og som dermed har skapt arbeidsplassen til hen du kjenner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kommunismen som ideologi har ikke tatt livet av noen, - det var det revolusjonistene og et etterhvert totalitært styre som gjorde. Det er ingenting i den kommunistiske ideologien som gjør noen til herrer over andre.
    Rikdom skaper i seg selv arbeidsplasser, men det kreves kapital for å starte nye bedrifter som skaper arbeidsplasser. Uten et fungerende marked for finansiering og omsetning av eiendeler i bedrifter og foretak så stagnerer økonomien og folk havner på trygd eller statlig sysselsetting i stedet. Jeg er tilhenger å av å beskatte luksusforbruk (og forbruk i det store og hele), men ikke av å stjele penger fra folk bare fordi de eier noe.

Kapital og verdier som er i bedrifter bør ikke beskattes før de tas ut som utbytte, eller overskudd ved salg av eiendeler og verdipapirer for dem som eier dem. fromueskatt er derfor en svært dårlig ide som ikke medfører noe godt, men som setter arbeidsplasser i fare og hemmer økonomien og overskudd som senere kan beskattes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I 99% av tilfellene der rase blandes inn i politikk så kommer det fra de røde. Og jo rødere de er jo hyppigeretrekker de rasekortet for å tvinge igjennom diskriminerende politikk og tiltak. Det er de progressive som har tatt over som rasistene i politikken.

Nazister finnes det ikke mange av. En håndfull her og der, men de røde hoder teller millioner og en en enormt mye større trussel for vestlig liberalt demokrati enn noen få nazister her og der (selv om de på overflaten kan virke enda mer usympatiske enn kommunistene).

Når det gjelder kommunismen og folkemord så er det ikke ensbetydende, men det er mange tiltalls eller hundretalls millioner som har bltt slaktet, utsultet og torurert av de kommunistiske regimene de siste 100 år. De står ikke et tøddel tilbake for nazistene når det kommer til grusomheter og umenneskelig oppførsel. Det kommunistiske menneskesynet er noe av det mest avskyelige menneskeheten har kokt i hop, og alle tenkende vesener burde avvise denne ideologien. Vi har heldigvis kommet så langt at folk ser dette når det kommer til nazismen, men vi har enda lang igjen å gå før det demrer for folk at kommunismen er laget på samme lest og at de to ideologiene er tvillingbrødre, toeggede riktignok men tvillinger.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    høyresiden messer om at formueskatt hemmer arbeidsplasser. at skattelette der gir nye arbeidsplasser. Men de klarer ikke å dokumentere det.

Dette er trickle down-economics. blank løgn.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har litt sansen for Moxnes, ikkje berre vaktbikkje, men også fuglehund som gøyr på storfugl i trekronene....

Verdsforståinga før Berlinmuren var betre balansert enn i dag. Du muren fall, fekk nyliberalismen rennfart framover, slik at han i dag nesten er einerådande i Europa, medan det vesle som finnest av sosialisme meir eller mindre er karikaturar i fattige nasjonar.
    Trist.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I 99% av tilfellene der rase blandes inn i politikk så kommer det fra de røde. Og jo rødere de er jo hyppigeretrekker de rasekortet for å tvinge igjennom diskriminerende politikk og tiltak. Det er de progressive som har tatt over som rasistene i politikken.
    .
    Skilnaden på klassisk fascisme og nazisme er vel nettopp dette rasistiske elementet. Elles finn vi vel fleire døme på svært ytterleggåande terroristar innan det mørkebrune enn det raude her i landet. Eg kan ikkje hugse kommunistar som har sprengt eller skote nokon i det siste.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    høyresiden messer om at formueskatt hemmer arbeidsplasser. at skattelette der gir nye arbeidsplasser. Men de klarer ikke å dokumentere det.

Hvis en bedrift må spare og nedbemanne fordi noen stjal av driftsmidlene deres så vil det ofte føre til at arbeidere må bli oppsagt. Det er mye bedre å beskatte overskudd som tas ut av bedrifter, og ikke beskatte verdien på driftsmidlene.

Dette tror jeg til og med et gjennomsnittlig barnehagebarn ville kunne forstå om man forklarte det slik at de forsto konseptene.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Så dokumenter dette da Gjestemedlem. Høire har messet om disse bedriftene i årevis, men klarer ikke å dokumentere. De dro med en fyr på TV forut for forrige Stortingsvalg. Viste seg visst at hans firma ikke hadde problemer allikevel.

U

Utgatt24668

Gjest

Hvis en bedrift må spare og nedbemanne fordi noen stjal av driftsmidlene deres så vil det ofte føre til at arbeidere må bli oppsagt. Det er mye bedre å beskatte overskudd som tas ut av bedrifter, og ikke beskatte verdien på driftsmidlene.

Dette tror jeg til og med et gjennomsnittlig barnehagebarn ville kunne forstå om man forklarte det slik at de forsto konseptene.
    Det er forskjell på å forstå og ikke vil forstå. Dessuten er debatten blant politikere på et amøbenivå: Skattekutt for de rike etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    .
    Skilnaden på klassisk fascisme og nazisme er vel nettopp dette rasistiske elementet. Elles finn vi vel fleire døme på svært ytterleggåande terroristar innan det mørkebrune enn det raude her i landet. Eg kan ikkje hugse kommunistar som har sprengt eller skote nokon i det siste.....
    Det er vel strengt tatt ikke så mye statistikk man kan lage av et tallgrunnlag på 1-2 eller noe slikt. Vi har det heldigvis for bra her i landet til at kommunistisk ideologi får fotfeste, men de har mangedoblet seg i styrke og er på fremmarsj. Jeg ser ikke for meg noen voldelige aksjoner for dem. De innser jo at det kun vil få dem til å miste oppslutning og sende dem tilbake på ettallet der de hører hjemme på meningsmålingene. Men man ser fremdeles sterk hyllest til massemordere, lystmordere og diktatorer i de miljøene. Che, Mao, Castro, Chavez/Maduro, Lenin ... De støtter gjerne diktatur, folkemord og undertrykkelse historisk eller i andre land, men de fleste av dem vet jo at de bare er bortskjemte sofaradikalere som ikke hadde overlevd lenge under et kommunistisk styre.

Den røde skaden vil nok ikke forårsakes av fysisk vold, men med av konfiskering/tyveri av andre menneskers eiendom, nasjonalisering av privat næringsliv, mer statlig kontroll og sentralstyring, forbud mot privat næringsliv på mange områder, umyndiggjøring og overstyring av mennesker når det kommer til valg av skole, utdanning, helse etc. .. slike ting som vil skade økonomien og gjøre Norge til et rødere, fattigere og tristere land.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er forskjell på å forstå og ikke vil forstå. Dessuten er debatten blant politikere på et amøbenivå: Skattekutt for de rike etc.
    Jada, når de setter i gang for fulgt kan man fort ha glede av å spille idiotbingo. Det er bare å skrive ordene på en lapp og fordele de på et skjema. "skattelette for de rike", "ulikheter", "bærekraftig", "global rettferdighet", "feminisme", "demokratisk styring".... etc. de er et oppkomme av floskler og dogmatiske blødmer.

6

65finger

Gjest

hva er ditt forslag til å skape nye arbeidsplasser?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så dokumenter dette da Gjestemedlem. Høire har messet om disse bedriftene i årevis, men klarer ikke å dokumentere. De dro med en fyr på TV forut for forrige Stortingsvalg. Viste seg visst at hans firma ikke hadde problemer allikevel.
    Det er i alle fall et grundig dokumenteringsarbeid på gang, så vi får se hva konklusjonen blir når arbeidet er ferdig. "En fyr" du har sett på TV er ikke spesielt interessant eller belysende for noe som helst.

--

Skal utrede formuesskattens virkninger
    Pressemelding | Dato: 12.08.2019
    Nærings- og fiskeridepartementet ønsker å se nærmere på hvordan formuesskatten faktisk påvirker bedrifter og bedriftseiere.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/skal-utrede-formuesskattens-virkninger/id2663927/

– Mange norske næringslivsaktører, gründere og eiere av små og mellomstore bedrifter mener at formuesskatten har negative sider, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Departementet vil derfor lyse ut et utredningsoppdrag for å få et bedre bilde av hvordan formuesskatten påvirker små og mellomstore bedrifter og eierne deres. Selv om det finnes en del teoretisk forskning på dette området, er det mindre empiri som belyser sammenhenger mellom formuesskatt, investeringer og eierskap i Norge.

– En tilbakemelding vi ofte får er at bedrifter må betale utbytte til sine eiere, for at disse skal kunne betale formueskatt. Det vises til at skatten kan gi betalingsproblemer for eierne som skal betale den, samt føre til utflytting og påvirke sparing og inve*steringer i Norge. Det kan også tenkes at formueskatten hindrer etablering av visse typer selskaper i Norge. Disse problemstillingene ønsker vi å se nærmere på, sier Røe Isaksen.

Utredningen skal bidra til en mer faglig fundert debatt om formuesskatten, og skal ta utgangspunkt i registerdata eller annen mikrodata. Sentrale spørsmål er blant annet: Hvem betaler formueskatt? Hvilke effekter har formuesskatten på eieres utbytte- og investeringsbeslut*ninger? Hva kjennetegner selskapene og eierne som tar ut utbytte fra sine bedrifter for å betale formuesskatt? I hvilken grad synes formuesskatten å påvirke norske eieres beslutninger om flyt*ting fra Norge?

Det legges opp til to leveranser, hvor første del skal gi en deskriptiv analyse av formuesskatten og virkninger for norske bedrifter og deres eiere. Denne skal etter planen leveres om lag tre måneder fra oppdraget er tildelt.

Andre del vil gå dypere i å analysere utvalgte problemstillinger. Denne skal leveres fem måneder etter første rapport. Arbeidet forventes sluttført i juli/august 2020.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Systemet i dag er ganske så bra med flatt hierarki, små lønnsforskjeller, at alle bidrar og gode velferdsordninger slik at folk føler trygghet og kan prestere. Retningen Norge dras i er helt feil.

Staten står for bl.a.
    utdanning, helse, infrastruktur, velferd.

Dette koster penger og for å få inn pengene så må man ha skattemoral. Skattemoralen i Norge er god, fordi vi får noe tilbake.

I disse tider får vi mindre og mindre tilbake, avgiftene til hvermannsen stiger og stiger samtidig som de rikeste bidrar mindre og mindre. Det betyr at skattemoralen vil gå ned. Når forskjellene øker så skaper vi større distanse. Folk blir mindre villige til å stå på ekstra når rikingene stikker av med den store gevinsten.

Hvis rikinger flest var som Trond Moen... fair game. Men rikinger flest oppfører seg mer som John Fredriksen. Mye skal ha mer, samtidig som man selv skal bidra minst mulig, og helst melke samfunnet for egen gevinst og prestisje (Nasjonalmuseet er et prakteksempel).

Det er kjempeenkelt å bli millionær i Norge (kontra andre land), så la millionærer bidra tilbake til samfunnet som skapte dem. Slik at de som ikke var like heldige med timing, helse og andre tilfeldigheter også får et okay liv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nokså enig med deg der. Spesielt muligheten til å akkumulere formue over generasjoner kan være farlig. Det er som kjent mye lettere å tjene den andre millionen enn den første, og jeg er nok mer tilhenger av meritokrati enn aristokrati.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis rikinger flest var som Trond Moen... fair game. Men rikinger flest oppfører seg mer som John Fredriksen. Mye skal ha mer, samtidig som man selv skal bidra minst mulig, og helst melke samfunnet for egen gevinst og prestisje (Nasjonalmuseet er et prakteksempel).
    Mohn er en hedersmann og i en liga for seg selv. En sann filantrop. Fredriksen er på langt nær så sympatisk.

Det sagt ... Fredriksen er rik som få, og ville foretrukket å bo i og skatte til Norge og ville bidratt mer til fellesskapet enn hele rødts medlemsmassei løpet av hele deres levetid. Men ... så tok grådigheten overhånd og det var ikke mulig å komme til enighet om skattenivå, så det hele endte med at han måtte migrere til Kypros og dermed endte Norge opp med null i skatteinntekter fra Storeulv og hans firma. ... så jævla mye for rød griskhet og moralisering. Så istedet for noen milliarder i skatteinntekter så ble det null. Det er resultatet av rød skattepolitikk i et nøtteskall og noe man bør tenke om hver gang de lirer av seg floskelen om "skattelette for de rike" og andre slike slagord som de hygger seg med i den leiren.

6

65finger

Gjest

Systemet i dag er ganske så bra med flatt hierarki, små lønnsforskjeller, at alle bidrar og gode velferdsordninger slik at folk føler trygghet og kan prestere. Retningen Norge dras i er helt feil.

Staten står for bl.a.
    utdanning, helse, infrastruktur, velferd.

Dette koster penger og for å få inn pengene så må man ha skattemoral. Skattemoralen i Norge er god, fordi vi får noe tilbake.

I disse tider får vi mindre og mindre tilbake, avgiftene til hvermannsen stiger og stiger samtidig som de rikeste bidrar mindre og mindre. Det betyr at skattemoralen vil gå ned. Når forskjellene øker så skaper vi større distanse. Folk blir mindre villige til å stå på ekstra når rikingene stikker av med den store gevinsten.

Det er kjempeenkelt å bli millionær i Norge (kontra andre land), så la millionærer bidra tilbake til samfunnet som skapte dem. Slik at de som ikke var like heldige med timing, helse og andre tilfeldigheter også får et okay liv.
    enig i alt du skriver men spørsmålet var:hva er ditt forslag til å skape nye arbeidsplasser?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn