Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Regjeringen gjør rett i å kutte og effektivisere. Vi bruker alt for mye penger i dag. De kutter derimot på feil måte mange steder og de har ikke en optimal fordelingspolitikk. De rødgrønne har en bedre fordelingspolitikk men en dårligere verdiskapningspolitikk. Sistnevnte er faktisk viktig på veien til et oljeuavhengig Norge og dette blir ikke tatt nok på alvor. Med 4 år med de rødgrønne vil effektiviseringen stå på stedet hvil og MDG vil paradoksalt støtte en utsettelse av utfasingen av olje.

Regjeringen kutter feil på AAP uten å se på årsak - virkning - de kutter feil når de tar bort støtte til fattige og deres barn (dette er småpenger) og de har misforstått stordriftsfordeler når de samler fylker selv om samling av kommuner ofte er riktig (kritisk kompetanse ved økt spesialisering og krav til tjenestene ).

Sannheten er at vi har ikke råd i lengden til å gi de sosiale tjenestene vi har i dag - og vi har ikke råd til SP sin politikk overhodet. Hele landsbygda er finansiert av oljen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    vi har råd til det.

vi har en rekke idiotiske veiprosjekter som kan nedskaleres / avlyses. (E18 og E39)
    vi har jagerbombefly som koster skjorta. vi kan avbestille 1-2 av disse. vil spare oss for milliarder.
    vi kan øke skattene til de som har så mye penger at de aldri klarer å bruke de opp. Eller de som får millioner rett i lomma uten å gjort noe for å fortjene dem (arv).
    vi kan omgjøre mye av NPM som bare skaper direktører og byråkrati.
    vi kan stanse stutdumme reformer (region, "nær"-politi, jernbane-privatisering).
    vi kan senke lønningene til Stortingsrepresentantene og dermed kommunetopper som har lønnen sin knyttet til disse.
    vi kan la være å bygge stortingsgarasjer uten skikkelig prosjektstyring.
    vi kan slutte å anklage folk på aap for trygdemisbruk og heller støtte dem slik at de kan fokusere på å bli friske.
    vi kan ta tak i skatteunnvikelse og skatteparadis. 10-talls milliarder å hente inn her.
    vi kan droppe skatteletten på ikke-børsnoterte aksjer, eller aksjer generelt.
    vi kan innføre/øke eiendomsskatten. Kan ikke dra hytta de ut av landet.
    vi kan la være å selge oss ned i statlige bedrifter. På 5 år har Entras aksjekurs gått fra 60 kr til 140 kr. staten solgte seg ytterligere ned på 80 kr. Gavepakker til rikingene, og mer skal det bli.

Vi ha alldeles råd til våre sosiale tjenester. Det gjelder å prioritere. Barns tenner og briller eller noen hundre meter motorvei. Hva er viktigst? Burde si seg selv.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et godt eksempel på hvorfor det er viktig å prioritere utbygging av veinettet i stedet for dette rødgrønne sløseriet.

---

Så lett blir det køkaos i Bergen
    Så har vi nok en gang fått bevis for hvor sårbar Bergens infrastruktur er.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/50vWy6/saa-lett-blir-det-koekaos-i-bergen

Debattinnlegg
    Erik Haukedal

Byen må være den enkleste byen å lamme trafikalt med enkle midler.

At det ikke for lengst er realisert løsninger for å unngå den totale kollaps – som vi nok en gang ble vitne til i forbindelse med vannledningsbruddet på E39 onsdag – bør være til stor bekymring for dem som styrer byen.

Hendelser som medfører stenging av hovedinnfartsveier, er noe vi må forvente også i fremtiden. Det vi nå ser resultatet av, er den mangelfulle planlegging og gjennomføring av alternative veiløsninger som kunne avverget problemene.

For mange år siden var tunnel mellom Bergen og Arna svært nær ved å bli realisert. I dag ser vi tydelig hvordan dette kunne minket problemene som oppsto.

Veien mellom Arna og Nesttun er totalt ubrukelig som avlastingsvei ved uhell som det vi hadde onsdag. Den skulle vært oppgradert for lenge siden.

Dagens situasjon er uholdbar, både med tanke på beredskap og samfunnsmessige kostnader. Fokus i dag er altfor mye på at bare Bybanen blir bygget til Åsane, så blir alle trafikale problemer løst. Bybanen vil bare bedre noe av trafikkavviklingen. Fortsatt vil folk være avhengig av bil for å få hverdagen til å fungere. For ikke å snakke om yrkestrafikk, som blir spesielt rammet ved mangelfull fremkommelighet.

Jeg synes det er merkelig at BA og BT ikke har tatt tak i dette problemet for lenge siden. For at byen skal fungere for alle, må infrastrukturen være å stole på. Å bruke 500 millioner på sykkeltunnel fra Fyllingsdalen applauderes. De pengene burde brukes på mer presserende oppgaver.
    Vannrøret som sprakk var nesten hundre år gammelt, i tillegg til bybane og en tunnel eller to så må vi tenke på infrastrukturen som ligger i bakken også. Vi har et etterslep i utskifting av vann og kloakkrør på flere hundre milliarder, og folk dør av dårlig vann i Norge i 2019. Ref. Askøy.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.415
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men samstundes er det administrasjon, dvs. rådmannen, som skal ha ansvaret for den daglege drifta. Politikarane skal syte for rammevilkåra (løyvingar), men ikkje for at den einskilde paragraf vert fylgt opp - det må vi ha fagfolk til
    Hvordan slår dette ut for Lan, og hvordan slår det ut for Anniken, tenker du?
    No meiner eg at det å sende folk i fengsel er ganske alvorleg, og så veit eg at svært mange kommuner så vel som arbeidsgjevarar syndar mot AML, både når det gjeld mindre ting, så vel som alvorlege. Liv og helse skal ein ikkje kimse av.

Begge situasjonane har eit hendingslaup som går attende i tid til før dei repektive politikarane var ansvarlege. Men det som må vere avgjerande, er reaksjonstida før ein melder avviket, og ikkje minst kva vilje det er til å rydde opp. Men minst like viktig er det å ta lærdom. Politikarar vert i denne samanhengen mindre interessante, dei er berre pianisten, og i kva grad han skytast, hjelper det lite om pianoet framleis er ustemt.....

Det er vel eigentleg Stortinget/regjeringa som har det endelege ansvaret for at det ikkje er ressursar , eller kva?

U

Utgatt24668

Gjest
    vi har råd til det.

vi har en rekke idiotiske veiprosjekter som kan nedskaleres / avlyses. (E18 og E39)
    vi har jagerbombefly som koster skjorta. vi kan avbestille 1-2 av disse. vil spare oss for milliarder.
    vi kan øke skattene til de som har så mye penger at de aldri klarer å bruke de opp. Eller de som får millioner rett i lomma uten å gjort noe for å fortjene dem (arv).
    vi kan omgjøre mye av NPM som bare skaper direktører og byråkrati.
    vi kan stanse stutdumme reformer (region, "nær"-politi, jernbane-privatisering).
    vi kan senke lønningene til Stortingsrepresentantene og dermed kommunetopper som har lønnen sin knyttet til disse.
    vi kan la være å bygge stortingsgarasjer uten skikkelig prosjektstyring.
    vi kan slutte å anklage folk på aap for trygdemisbruk og heller støtte dem slik at de kan fokusere på å bli friske.
    vi kan ta tak i skatteunnvikelse og skatteparadis. 10-talls milliarder å hente inn her.
    vi kan droppe skatteletten på ikke-børsnoterte aksjer, eller aksjer generelt.
    vi kan innføre/øke eiendomsskatten. Kan ikke dra hytta de ut av landet.
    vi kan la være å selge oss ned i statlige bedrifter. På 5 år har Entras aksjekurs gått fra 60 kr til 140 kr. staten solgte seg ytterligere ned på 80 kr. Gavepakker til rikingene, og mer skal det bli.

Vi ha alldeles råd til våre sosiale tjenester. Det gjelder å prioritere. Barns tenner og briller eller noen hundre meter motorvei. Hva er viktigst? Burde si seg selv.
    Problemet her er at vi til slutt vil gå tom for «de rikes» penger. Dessuten vi trenger infrastruktur for å sikre verdiskapning - vi trenger et moderne forsvar for å beskytte oss selv og være med i NATO - og denne allergien mot privatisering av jernbanen grunner i manglende forståelse av hva jernbanen er og skal bli.

Den nye jernbanen krever en annen kompetanseprofil med ny teknologi som vi trenger å hente fra selskaper i EU - og dette må på plass for å gjøre jernbanen effektiv og konkurransedyktig nok for å få mer gods og passasjerer over fra fly og lastebiler for å redusere CO2 avtrykket og øke verdiskapningen mellom byer og i distriktet.

S

Slubbert

Gjest
    Kjenner ei som jobbet flere år i Eress (gruppe under Bane NOR) og selv om hun er langt ute på venstresiden politisk er hun helt overbevist om at jernbanereformen var på høy tid og helt nødvendig. Det var i følge henne ekstremt uklare ansvarslinjer sånn organisasjonen var, og ved å dele opp driften i ulike selskaper med klarere ansvarsområder får man ryddet opp i veldig mye ansvarspulverisering og unødig pengebruk.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Skal vi nå våre klimamål så er disse grepene høyst nødvendige - og når lysbakken snakker om kaos på jernbanen så tar han helt feil. Dagens infrastruktur står i knestå med økt belastning og en fornyelse med underleverandører både på togavikling og ny teknologi må på plass.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.882
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ja, jeg skal gjerne kritisere de rødgrønne, asbjørn. oooops. det er de blå som har makten og bestemmer. Så når elendige valg blir utført så blir det vanskelig å klage på de rødgrønne. De har ikke makten.
    Unntatt i Oslo og enkelte andre byer. Og der er det ikke så farlig om arbeidsmiljøloven glatt ignoreres. Det er bare litt frivillig overtid i ungdommelig entusiasme og glede over å bli ledet av slike politiske storheter. Pyttsan, ingen ting å se her, la oss heller diskutere noe annet.

Men hvis det hadde vært et blåblått byråd hadde det selvsagt vært en helt annen og dypt alvorlig sak. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740
    ja, jeg skal gjerne kritisere de rødgrønne, asbjørn. oooops. det er de blå som har makten og bestemmer. Så når elendige valg blir utført så blir det vanskelig å klage på de rødgrønne. De har ikke makten.
    Unntatt i Oslo og enkelte andre byer. Og der er det ikke så farlig om arbeidsmiljøloven glatt ignoreres. Det er bare litt frivillig overtid i ungdommelig entusiasme og glede over å bli ledet av slike politiske storheter. Pyttsan, ingen ting å se her, la oss heller diskutere noe annet.

Men hvis det hadde vært et blåblått byråd hadde det selvsagt vært en helt annen og dypt alvorlig sak. :)
    Kaoset i Oslo begynte jo da de blå hadde makten...…….

Kjent argument?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vannrøret som sprakk var nesten hundre år gammelt, i tillegg til bybane og en tunnel eller to så må vi tenke på infrastrukturen som ligger i bakken også. Vi har et etterslep i utskifting av vann og kloakkrør på flere hundre milliarder, og folk dør av dårlig vann i Norge i 2019. Ref. Askøy.
    Ja, rent vann, trygge veier og kanskje utbedring av stømnettet for å gjøre det mer effektivt er nok områder som burde prioriteres høyere. Veinettet i Bergensområdet er utrolig sårbart, og det minste uhell en eller annen plass fører til milelange køer i timevis siden det som oftest ikke finnes omkjøringsveier i noen retninger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, rent vann, trygge veier og kanskje utbedring av stømnettet for å gjøre det mer effektivt er nok områder som burde prioriteres høyere. Veinettet i Bergensområdet er utrolig sårbart, og det minste uhell en eller annen plass fører til milelange køer i timevis siden det som oftest ikke finnes omkjøringsveier i noen retninger.
    Hadde jeg flyttet til Bergen så skal jeg love deg at jeg hadde bosatt meg slik at bil ikke hadde vært en nødvendighet i hverdagen:)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde jeg flyttet til Bergen så skal jeg love deg at jeg hadde bosatt meg slik at bil ikke hadde vært en nødvendighet i hverdagen:)
    Det er fint å bo i sentrum, og jeg savner det litt på mange måter. Men det fordrer jo også en jobb i sentrum da, eller noe "tilrettelagt". Når jeg blir pensjonist vil jeg gjerne ha en leilighet midt i byen. Jeg er både litt vant med å ha bil, så selv når jeg bodde i sentrum så beholdt jeg den. Det er dritvanskelig å gi slipp på den når man er vant med å ha den friheten.

I dag er jeg avhengig av bil i jobbsituasjonen. Sykkel, spark og rulleskøyter er ikke aktuelle alternativ, og det er for langt å gå. For andre er det jo selvsagt ikke slik. Jeg kan se for meg et liv uten bil... om jeg bor i sentrum og enten jobber slik at det er like i nærheten eller med god offentlig transport, eller at jeg ikke jobber og kan bruke dagene til urbant slaraffenliv.

Men jeg liker å ha bil. Det gir en frihet til å kunne forflytte seg dit man vil, når man vil og over store avstander om man vil. Det skal man ikke kimse av. Det gir livskvalitet og frihet som de som har gjort seg avhengig av offentlige tilbud ikke har.

Det samme gjelder fly om vi skal strekke tanken litt lenger. Det å vite at om det er viktig nok så kan jeg være hvor som helst på kloden om noen timer. Ikke at man har bruk for det i det daglige eller noe, men det å vite at man kan om nødvendig er en kvalitetsfaktor. Det å vite at jeg nå kan sette meg i bilen og være i Oslo om 7 timer eller så er en frihet og en sikkerhet.

Ingenting er vel bedre i jobbsammenheng enn å bo et steinkast fra stemplingsuret, men som oftest er det mange andre faktorer som avgjør hvor man ender opp med hjemmet sitt.

Summa summarum, jeg liker ikke å være avhengig av bil, men jeg liker den friheten det gir å ha en bil.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor løser det noe, grunnbeløpet økes jo med omtrent det samme hvert år? Rundt 3%

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.726
    Hvorfor løser det noe, grunnbeløpet økes jo med omtrent det samme hvert år? Rundt 3%
    Forslaget fra Moxnes var 1) senke lønnen deretter 2) knytte den til grunnbeløpet. Da blir 1) lønnen lavere og 2) den endrer seg i praksis med den generelle lønnsutviklingen i samfunnet som er hva G er basert på. Man kan være enig eller uenig, men det er et ryddig forslag som fjerner at Stortinget vedtar sin egen lønn, i alle fall direkte.

Jeg våger den påstand at representanter på Stortinget er overbetalte. Ikke fordi jeg tror de jobber lite eller har et sløvt liv, men fordi de fleste av de med noen få unntak ikke er påfallende ansettbare utenfor politikken. Det er jo bare å se hvor eks-politikere havner stort sett - de blir plassert som fylkesmenn og lignende og steder hvor det er helt åpenbart at de får jobben basert på lang tjeneste og en eller annen partibok i orden. Vedder mye på at ingen av de ville fått jobben i en åpen søknadsrunde der det ikke var bestemt på forhånd hvor de skulle havne.

Og i den grad de er attraktive har de sort sett en og kun en fordel: Bekjentskaper og kunnskap om statsforvaltningen, altså en mulighet til å kapitalisere på sitt liv som offentlig tjenestemann eller -kvinne.

Da er det bedre å være i byråkratiet - der blir man i det minste spesialrådgiver med alle rettigheter om ting ikke går helt etter planen. Da kan man "ta ansvar" ved å slippe alt stresset ved å være sjef men likevel beholde lønnen. Jeg har spøkefult på jobb tilbydt meg å bli spesialrådiver på mitt område for ca samme lønn men med null ansvar og diffuse arbeidsoppgaver men ingen har synest det er en spesielt god ide så langt.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvem var det som hadde den; de har jo nettverk, og ingen loyalitet til en institusjon!

overalt gjelder: skaff deg nettverk. nettverk er eroderingspotensiale for enhver institusjon. fins ikke den utdanningsinstitusjon som ikke bedriver undergravelse av sitt eget vesen: fra dag én får de høre: nettverk!

jeg hater nettverk!

C

cruiser

Gjest
    Forslaget fra Moxnes var 1) senke lønnen deretter 2) knytte den til grunnbeløpet. Da blir 1) lønnen lavere og 2) den endrer seg i praksis med den generelle lønnsutviklingen i samfunnet som er hva G er basert på. Man kan være enig eller uenig, men det er et ryddig forslag som fjerner at Stortinget vedtar sin egen lønn, i alle fall direkte.

Jeg våger den påstand at representanter på Stortinget er overbetalte. Ikke fordi jeg tror de jobber lite eller har et sløvt liv, men fordi de fleste av de med noen få unntak ikke er påfallende ansettbare utenfor politikken. Det er jo bare å se hvor eks-politikere havner stort sett - de blir plassert som fylkesmenn og lignende og steder hvor det er helt åpenbart at de får jobben basert på lang tjeneste og en eller annen partibok i orden. Vedder mye på at ingen av de ville fått jobben i en åpen søknadsrunde der det ikke var bestemt på forhånd hvor de skulle havne.

Og i den grad de er attraktive har de sort sett en og kun en fordel: Bekjentskaper og kunnskap om statsforvaltningen, altså en mulighet til å kapitalisere på sitt liv som offentlig tjenestemann eller -kvinne.

Da er det bedre å være i byråkratiet - der blir man i det minste spesialrådgiver med alle rettigheter om ting ikke går helt etter planen. Da kan man "ta ansvar" ved å slippe alt stresset ved å være sjef men likevel beholde lønnen. Jeg har spøkefult på jobb tilbydt meg å bli spesialrådiver på mitt område for ca samme lønn men med null ansvar og diffuse arbeidsoppgaver men ingen har synest det er en spesielt god ide så langt.
    Har ikke satt meg noe særlig inn i det her, men trodde denne lønnskommisjonen fulgte frontfagene ganske slavisk, eller er det bare enkelte år?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.489
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble sjokkert av det åpenbart urimelige og rettsridige og anti-allemannsretten da jeg besøkte Norkapp i 2006. Kameraderi/rolleblanding mellom, kommune og hotell og rent og fusk har altså opprettholdt denne "avgiftern ! i alle år. Nå får folket kreve pengene tilbake av drittsekkene.

U

Utgatt24668

Gjest
    Nå har de rødgrønne fått sin egen TV serie på NRK -22 juli.

- Breivik = FrP
    - alle konsulenter fra McKinsey er slemme og har ødelagt helsesektoren
    - kjærlighet mellom hvit jente og innvandrer

Jeg synes ikke dette er spesielt musikalsk mht de rammede eller hvordan 22 juli påvirket hele landet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740

- Breivik = FrP

Jeg synes ikke dette er spesielt musikalsk mht de rammede eller hvordan 22 juli påvirket hele landet.
    Nå må du pinadø gi deg litt. Desto mer jeg leser av slike utsagn jo mer avstand tar jeg fra "de blå"

U

Utgatt24668

Gjest
    Hvit gammel man stopper taxi med innvandrer og er hatsk.

Dette er jo virkelig en Politisk farget serie.

Det er lov med litt balanse da - er det ikke?

Jeg husker da jeg studerte og hvordan noen muslimer faktisk feiret 9/11. Jeg tror ikke akkurat slike ting blir filmAtisert.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740

Jeg husker da jeg studerte og hvordan noen muslimer faktisk feiret 9/11. Jeg tror ikke akkurat slike ting blir filmAtisert.
    Når ting ikke passer inn i ditt verdensbilde så er det ikke balansert? Fakta er at muslimer generelt var livredde i timene før barnemorderens identitet ble offentliggjort.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.901
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

- Breivik = FrP

Skulle til å si "dra til helvete!" Men nøyer meg med "nå får du faen meg skjerpe deg!"

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.901
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Balanse? Jeg tror jeg forklarte deg for noen uker siden at grunnen til at Breivik kunne vokse fram, er allminneliggjøringen av Frps retorikk gjennom de siste 35 år. Og at Erna slapp gjørma inn i regjering, i stedet for å stappe de tilbake i det hullet de hører hjemme i.

U

Utgatt24668

Gjest

Balanse? Jeg tror jeg forklarte deg for noen uker siden at grunnen til at Breivik kunne vokse fram, er allminneliggjøringen av Frps retorikk gjennom de siste 35 år. Og at Erna slapp gjørma inn i regjering, i stedet for å stappe de tilbake i det hullet de hører hjemme i.
    Jeg drar nok ikke til helvetet selv om du sier det - iallefall ikke ennå. 😉

Verken politikken eller retorikken til FrP ligger i nærheten av Breiviks sin «ideologi». ABB ligger ganske nærme Joseph Goebbels retorikk (som var såpass sterk på tidlig 30-tallet at selv den «harde kjerne» måtte dempe ham ned).

Det har nok delvis lyktes å ansvarliggjøre FrP for ABB - som egentlig demonstrerer poenget mitt. Jeg kan ikke se noe objektiv sammenheng (selv om du hevder det).

FrP ønsker bedre integrasjon og begrenset med innvandring. De har ikke ideer eller bakgrunn/tankegods fra det tredje riket type sverigedemokratene.

Vi er nok likevel enige om at retorikken fra minst 2 -3 Frpere ikke er heldig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Jeg drar nok ikke til helvetet selv om du sier det - iallefall ikke ennå. ??????

Verken politikken eller retorikken til FrP ligger i nærheten av Breiviks sin «ideologi». ABB ligger ganske nærme Joseph Goebbels retorikk (som var såpass sterk på tidlig 30-tallet at selv den «harde kjerne» måtte dempe ham ned).

Det har nok delvis lyktes å ansvarliggjøre FrP for ABB - som egentlig demonstrerer poenget mitt. Jeg kan ikke se noe objektiv sammenheng (selv om du hevder det).

FrP ønsker bedre integrasjon og begrenset med innvandring. De har ikke ideer eller bakgrunn/tankegods fra det tredje riket type sverigedemokratene.
    Per Willy Amundsen har brune holdninger så det holder, og Tybring Gjedde, Listhaug og Helgheim følger tett på.....

U

Utgatt24668

Gjest

Jeg drar nok ikke til helvetet selv om du sier det - iallefall ikke ennå. ������

Per Willy Amundsen har brune holdninger så det holder, og Tybring Gjedde, Listhaug og Helgheim følger tett på.....
    Nei, han har ikke rasistiske/brune holdninger men han har fordommer ja og er lite balansert - men vi finner ikke ABB /Nazi retorikk der. Resett og doc2 med SIAN etc ligger farlig nære derimot.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.901
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det der er høyresidens stadige argument og unnskyldning for ikke å ta ansvar for helt bevisste valg. Frp var i alle år uspiselige for Høyre- pga av deres helt bevisste lefling med brune holdninger. Den tiden sto det respekt av Høyre for å være et rakrygget parti. Det var slutt den dagen Erna tenkte mer på makt enn prinsipper.

Og jeg skrev at jeg skulle til å si "dra til helvete" , men modererte meg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.901
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg drar nok ikke til helvetet selv om du sier det - iallefall ikke ennå. ������

Nei, han har ikke rasistiske/brune holdninger men han har fordommer ja og er lite balansert - men vi finner ikke ABB /Nazi retorikk der. Resett og doc2 med SIAN etc ligger farlig nære derimot.
    Fordommer? De spiller helt bevisst på brune holdninger. Og i kjølvannet av de siste 35 år, vokste Breivik fram.

U

Utgatt24668

Gjest
    Det der er høyresidens stadige argument og unnskyldning for ikke å ta ansvar for helt bevisste valg. Frp var i alle år uspiselige for Høyre- pga av deres helt bevisste lefling med brune holdninger. Den tiden sto det respekt av Høyre for å være et rakrygget parti. Det var slutt den dagen Erna tenkte mer på makt enn prinsipper.

Og jeg skrev at jeg skulle til å si "dra til helvete" , men modererte meg.

Jada du skrev det 😇

FrP var uspiselig grunnet en populistisk og enkel politikk - ikke bare på innvandringsfronten. Dessuten ble FrP valgt inn etter 22/7 - i tillegg har de blitt mer moden/voksen. Jeg tenker det er veldig legitimt å ansvarliggjøre FrP eller andre partier for sine feil - men det er et uendelig langt skudd å peke på høyresiden mht ABB.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kunne fyllt på en mengde med sitater fra ulike FrP politikere, men vi kan jo ta dette forslaget til Per Willy, et forslag som skal gi ulik offentlig støtte basert på etnisitet er for meg som et gufs fra 30 tallets Tyskland. Når en stortingsrepresentant kan komme med slike forslag så er det noe alvorlig feil med det demokratiske og moralske kompasset.

Per-Willy Amundsen snubler dessverre nå over grensen til galskap når han i TV 2 10. januar foreslår å innskrenke barnetrygden etter familiers tredje barn for å «redusere fødsler av flere ikke-etniske nordmenn».

Å skille hvilke barn som er ønsket og ikke basert på etnisitet, slik Amundsen her tar til orde for, er soleklar rasisme.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.962

- Breivik = FrP

Da er det viktig at du får med deg at filmskaperne i all hovedsak har benyttet reelle hendelser som grunnlag for manus. Om ikke alle hendte eksakt slik det fremstilles, er det i det minste svært nær opptil de virkelige hendelsene. Hendelsene var virkelig ikke særlig "musikalske" den tragiske dagen, nei.

For egen del har jeg fortsatt ikke kommet meg helt dit at jeg klarer å se filmer eller serier om akkurat dette.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.962

Tror muligens du husker noen scener på nyhetene. Virkeligheten var ikke helt som framstilt. Nå var det nok dessverre noen som gledet seg over disse tragediene, men det gjelder ikke hele folket. På samme måte som at det ikke var hele folket som sjikanerte muslimer de første timene etter Utøya-massakeren.

I dag ser og hører jeg urovekkende ofte at"....jeg synes ikke handlingene kan forsvares, men jeg har en viss sympati for holdningene....". Folk er ikke bedre, dessverre, vi kan være både onde og rasistiske, så å si samme hvilket opphav vi har. Og da er det fint at noen sier fra hvor grensene går.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg kunne fyllt på en mengde med sitater fra ulike FrP politikere, men vi kan jo ta dette forslaget til Per Willy, et forslag som skal gi ulik offentlig støtte basert på etnisitet er for meg som et gufs fra 30 tallets Tyskland. Når en stortingsrepresentant kan komme med slike forslag så er det noe alvorlig feil med det demokratiske og moralske kompasset.

Per-Willy Amundsen snubler dessverre nå over grensen til galskap når han i TV 2 10. januar foreslår å innskrenke barnetrygden etter familiers tredje barn for å «redusere fødsler av flere ikke-etniske nordmenn».

Å skille hvilke barn som er ønsket og ikke basert på etnisitet, slik Amundsen her tar til orde for, er soleklar rasisme.
    Det er veldig drøyt - men utsagnet er begrunnet i jevne ut forskjellene og sikre at fattige familier ikke avler fattige - men sikre mer yrkesdeltakelse av kvinner med innvandringsbakgrunn. Dette er et faktum og et problem mht integrering og forskjeller i inntekt. Men utsagnet er unødvendig ettersom dette er et problem for alle - det er ikke et poeng å peke på enkelte innvandrergrupper.

Det er ikke begrunnet i at vi er en bedre rase og at vi skal hindre flere innvandrere å bli født.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740
    For egen del har jeg fortsatt ikke kommet meg helt dit at jeg klarer å se filmer eller serier om akkurat dette.
    Helt på linje med deg der. Jeg vil helst ikke gjenoppleve de dagene. Det er skremmende og motbydelig å se at noen finstuderer serien for å detektere sosialistisk tankegods og propaganda.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Det er veldig drøyt - men utsagnet er begrunnet i jevne ut forskjellene og sikre at fattige familier ikke avler fattige - men sikre mer yrkesdeltakelse av kvinner med innvandringsbakgrunn. Dette er et faktum og et problem mht integrering og forskjeller i inntekt. Men utsagnet er unødvendig ettersom dette er et problem for alle - det er ikke et poeng å peke på enkelte innvandrergrupper.

Det er ikke begrunnet i at vi er en bedre rase og at vi skal hindre flere innvandrere å bli født.
    Hvordan kan du vite at han mener at vi ikke er en bedre rase? Det er jo akkurat det inntrykket han og de andre gir gjentatte ganger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.901
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Nettopp! Og det er hele hensikten; bevisst dobbeltkommunikasjon. Og lefling med brunt gørr og gjørme!

U

Utgatt24668

Gjest

Hvordan kan du vite at han mener at vi ikke er en bedre rase? Det er jo akkurat det inntrykket han og de andre gir gjentatte ganger.
    Jeg vet det ettersom han ble sterkt utfordret på det og svarte på det i et intervju. Men - retorikken er åpenbart håpløs og unødvendig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn