Jeg er imponert over Vedum og SP - og det er overraskende hvordan et såpass bakstrebersk parti klarer å framstå som et friskt pust i norsk politikk.VG har vært på tur i SPs nye, og APs gamle bastion - Nord-Norge.
Sps nye bastion
Trygve Slagsvold Vedum tar stadig større jafs av Aps velgere. Rundt om i landet bygger Senterpartiet et nytt grunnfjell av unge velgere. Aina Nilsen er 26 år, hjemflytter – og Sp-ordfører.www.vg.no
Er selvsagt enig i at man ikke skal hive penger ut av vinduet, men er det kun i Nord Norge man skal se på lønnsomhet? Ikke like viktig på det sentrale Østlandet?Spørsmålet er hvor bærekraftig denne politikken er og hvordan den kan finaniseres i lengden. Når man vil bygge installasjoner i Finmark som er åpenbare tapsprosjekter så blir jeg bekymret for det økte politiske presset - der vi går i motsatt vei enn ønskelig mht. oljeavhengighet.
Det er helt klart minst like viktig på østlandet.Er selvsagt enig i at man ikke skal hive penger ut av vinduet, men er det kun i Nord Norge man skal se på lønnsomhet? Ikke like viktig på det sentrale Østlandet?
Jeg er imponert over Vedum og SP - og det er overraskende hvordan et såpass bakstrebersk parti klarer å framstå som et friskt pust i norsk politikk.
Men - deres politikk og tilnærming har en del fellesnevnere med det vi har sett i USA. Mennesker i "ruststater" som føler seg nedprioritert og glemt, der politikken går ut på økt produksjon av fosilt og proteksjonisme. Det er ikke noe galt i at mennesker kjemper for sin egen tilværelse - så det er ingen kritikk fra min side - men jeg vil mene at vi ser en trend og en reaksjon på globaliseringen som har flyttet mye av verdiskapningen til Asia.
Spørsmålet er hvor bærekraftig denne politikken er og hvordan den kan finaniseres i lengden. Når man vil bygge installasjoner i Finmark som er åpenbare tapsprosjekter så blir jeg bekymret for det økte politiske presset - der vi går i motsatt vei enn ønskelig mht. oljeavhengighet.
SP er i sin framtoning historisk sett bakstreberske - og det er lett å se på deres oppslutning i urbane strøk som eks.Bakstrebersk? Det som ikke bærekraftig er å sende alle arbeidsplassene til diktaturstater i Aisa. Kapitalens flukt til laveste tilbyder er ikke bærekraftig. Vi har bare sett begynnelsen på følgene av globaliseringen og fri flyt av sosial dumping.
Hallo! Så det er bakstrebersk å ikke være fra urbane strøk! Snakk om fordommer.SP er i sin framtoning historisk sett bakstreberske - og det er lett å se på deres oppslutning i urbane strøk som eks.
Det er forskjell på å være bakstreberske vs å faktisk være det. SP har fortsatt lav oppslutning i de største byene men de ligger overraskende høyt. Jeg prøver bare å si at Vedum og co har klart å gjøre en god jobb. De peker også på noe viktig - samtidig som at jeg stiller spørsmål til om politikken deres henger sammen.Hallo! Så det er bakstrebersk å ikke være fra urbane strøk! Snakk om fordommer.
Forresten, hvor urbant må man bo for å regnes som urban nok?
Utenfor Oslo er det snakk om "utenfor Ring 3" eller "nord for Sinsenkrysset" som begreper på bakevja, men alle sanne urbanister ved at det egentlig er innenfor Ring 2 som gjelder med et par gentrifiserte unntak som Sagene/Torshov for eksempel. Innenfor Ring 1 bor det nesten ingen i Oslo, for øvrig. Selv bor jeg ute på landet ikke fryktelig langt unna samme vei som Ring 3, men på mine kanter har den nok sluttet å bli sett på som en ringvei siden den går raka vegen til svenskegrensa. Dessuten bor jeg utenfor bomringen,noe jeg også gjorde før den eksponerte for et år eller så siden.Forresten, hvor urbant må man bo for å regnes som urban nok?
Det er forskjell på å være bakstreberske vs å faktisk være det. SP har fortsatt lav oppslutning i de største byene men de ligger overraskende høyt. Jeg prøver bare å si at Vedum og co har klart å gjøre en god jobb. De peker også på noe viktig - samtidig som at jeg stiller spørsmål til om politikken deres henger sammen.
For å sitere Takvam i NRK så oppfattes de som en klokke som står stille og som har rett to ganger i døgnet. Det er oppsummerende på hvordan de oppfattes av en stor del av befolkning. I tillegg har vi kvantitative data på meningsmålinger og valg.Vel, du sier at den lave oppslutningen i urbane strøk er bevis på deres bakstreberskhet, dermed insinuere at de som lever innenfor ring 3 er opplyste og de som er utenfor er bakstreberske.
Det du faktisk gjør med dette er å gi legitimitet til fordommene(?) om at mange ikke forstår verden forbi sinsenkrysset....
Dette understreker vel også snobberiet: mange vil ikke identifiseres med "bønder" (SP) fordi de anser dem som dumme og under deres urbane verdighet....
helst være rentenist på st. hanshaugen. da kan en bedrive sin frie tid med meningsfulle kulturaktiviteter sponset av barbarene utenfor ring 2/3 sin svette.Utenfor Oslo er det snakk om "utenfor Ring 3" eller "nord for Sinsenkrysset" som begreper på bakevja, men alle sanne urbanister ved at det egentlig er innenfor Ring 2 som gjelder med et par gentrifiserte unntak som Sagene/Torshov for eksempel. Innenfor Ring 1 bor det nesten ingen i Oslo, for øvrig. Selv bor jeg ute på landet ikke fryktelig langt unna samme vei som Ring 3, men på mine kanter har den nok sluttet å bli sett på som en ringvei siden den går raka vegen til svenskegrensa. Dessuten bor jeg utenfor bomringen,noe jeg også gjorde før den eksponerte for et år eller så siden.
Alt som er sponset av andres svette må da være meget bedre enn det man må sponse med egen svette.helst være rentenist på st. hanshaugen. da kan en bedrive sin frie tid med meningsfulle kulturaktiviteter sponset av barbarene utenfor ring 2/3 sin svette.
Det finnes unntak. Jeg foretrekker for eksempel undertøy med min egen svette fremfor tilsvarende med noen andres svette.Alt som er sponset av andres svette må da være meget bedre enn det man må sponse med egen svette.
Ovennevnte sitat gjelder da som kjent ikke High End Audio.....I sistnevnte kan man som kjent bevise ting ved hjelp av matematikk eller det kan gjennomføres eksperimenter som styrker (eller falsifiserer) teoriene.
Den rapporten fikk meg også til å fundere på hva SSB holder på med, som tidligere diskutert i tråden. Problemet er ikke konklusjonen, men at de ikke ser ut til å ha undersøkt det de påstår å ha undersøkt. Jeg ser ingen fornuftig grunn til å utelukke verdistigning i fast eiendom fra statistikken og bare inkludere verdistigning i aksjeformue. Da utelukker de en veldig stor andel av formueoppbyggingen. Det ville vært interessant å se hvordan denne fordeles også. Når de bare tar med en bestemt aktivaklasse og påstår at verdistigning på denne er "inntekt" har de rett og slett ikke dekning for å si at de gir et mer fullstendig bilde av inntektene i landet. De har bevisst valgt å ta med noe og utelate noe annet. Det de kommer frem til er ikke engang sammenlignbart med Pikettys analyse. Det ville vært interessant og nyttig med en oppdatering på den, nå 7-8 år senere.Er kreativ statiskk APs nye våpen i kampen om velgerne? Hvis dette stemmer er det en dyp ripe i SSB-lakken.
Ja, det ser slik ut. Egen rad for "sekundærbolig". Antar alt som ikke eies av et A/S havner der.Er sekundærboliger og "spekulantboliger" inkludert som "husholdningseide"?
Neida, men det er en av forklaringene på hvorfor AP taper velgere.....Tja, synes du virkelig Ap er verre enn alle til Høyre for SV?
Det som gjør at de taper velgere er nok at folk gjennomskuer hulheten i argumentasjonen. "Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør"!Tja, synes du virkelig Ap er verre enn alle til Høyre for SV?
Det der er pinadø et tvetydig argument!Det som gjør at de taper velgere er nok at folk gjennomskuer hulheten i argumentasjonen. "Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør"!
En gang i tida produserte vi komponenter i Norge. Hvorfor er det ikke lenger slik tror du? Kan det muligens være fordi vi nordmenn har det så j...,g godt at vi ikke lenger er konkurransedyktige?