Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Hvem skal i såfall sette renter ut i fra gjeldsbyrde og inntekt? Dette roper i såfall på tilpassing av inntekt og annen opportunistiske atferd. Det er vel en grunn til at renter ses på som en risikopremie fra långiver side.
    Det hadde vel ikke vært vanskelig å sette noen satser for det. Tror vel heller ikke det hadde invitert til mer opportunisme enn det skatt ifht. inntekt gjør. Kan ikke huske å ha hørt om noen som tilpasser inntekt for å få skattefordeler blant vanlige lønnstakere iallfall.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Nå har vel folk i årevis blitt fortalt at ultralav rente ikke kan regnes med.
    Alle lån ble jo stress testa mot 5% renteøkning.
    Men jeg hørte aldri at forkjemperne for utenlandskabler og markedspris på strøm sa at vi kunne regne med 5-6 kr kwt!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Joda, man kan sikkert bare takke seg selv fordi man må ha et sted å bo og hadde lullet seg inn i vanen med lav rente over flere år.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vel ikke vært vanskelig å sette noen satser for det. Tror vel heller ikke det hadde invitert til mer opportunisme enn det skatt ifht. inntekt gjør. Kan ikke huske å ha hørt om noen som tilpasser inntekt for å få skattefordeler blant vanlige lønnstakere iallfall.
    Tro om igjen. Og hvor skal grensen gå for "vanlige folk" og alle andre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Tro om igjen. Og hvor skal grensen gå for "vanlige folk" og alle andre.
    Sier du at det ikke hadde latt seg gjøre fordi det er praktisk umulig, eller at du bare ikke likte forslaget? Renteøkninger er noe som rammer og treffer svært skjevt, og de med minst må lide for at de med mest ikke lar seg affisere av litt høyere rente sånn vi har det i dag.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har de rødgrønne allerede vist såpass mye «handlekraft» med vilkårlige endringer i skattesystemet at det begynner å bli lønnsomt å gjøre skattetilpasninger igjen. F eks for privat næringsdrivende å vri på hvor mye man tar ut som lønn vs utbytte. Jeg kan nesten garantere at en eller annen form for «rentestøtte» ville invitert til enda mer kreativitet.

Hint:

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sier du at det ikke hadde latt seg gjøre fordi det er praktisk umulig, eller at du bare ikke likte forslaget? Renteøkninger er noe som rammer og treffer svært skjevt, og de med minst må lide for at de med mest ikke lar seg affisere av litt høyere rente sånn vi har det i dag.
    Handler ikke om at jeg liker forslaget eller ikke. Har selv merket renteøkningene og det plager min personlige økonomi. Poenget mitt er at slike "lappverk" på skattesystemet eller stønadspolitikken om du vil, vil føre til mye vridninger i tilpasningen. Mange som har mulighet til det vil forskyve utbetaling av lønn eller inntekt, og hva med de som har høyst variabel månedsinntekt - administrasjonsproblemene kan bli astronomiske og treffsikkerheten for de som behøver det vil i beste fall bli helt tilfeldig.

Videre vil en rentestøtte føre til at mange tar opp større lån enn det er fornuftig, tanken kan bli at "pytt pytt - det offentlige betaler for mitt økte forbruk" og det er jo helt feil medisin i ansvarlig økonomisk politikk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Handler ikke om at jeg liker forslaget eller ikke. Har selv merket renteøkningene og det plager min personlige økonomi. Poenget mitt er at slike "lappverk" på skattesystemet eller stønadspolitikken om du vil, vil føre til mye vridninger i tilpasningen. Mange som har mulighet til det vil forskyve utbetaling av lønn eller inntekt, og hva med de som har høyst variabel månedsinntekt - administrasjonsproblemene kan bli astronomiske og treffsikkerheten for de som behøver det vil i beste fall bli helt tilfeldig.

Videre vil en rentestøtte føre til at mange tar opp større lån enn det er fornuftig, tanken kan bli at "pytt pytt - det offentlige betaler for mitt økte forbruk" og det er jo helt feil medisin i ansvarlig økonomisk politikk.
    Det er jo en litt annen historie enn "tro om igjen". Men alle motargumentene dine er vel ting som allerede gjelder med dagens skattesystem også? Det finnes jo freelancere og deltidsansatte som har variabel inntekt og som allikevel ligger under det vanlige skattesystemet.

Men nå snakker vi ikke om rentestøtte lenger, som mest var et litt tullete forslag jeg kastet ut fordi jeg trodde de fleste ville skjønne at det var litt tullete. Variabel rente fastsatt utfra inntekt derimot. Det må da være mye bedre og mer rettferdig enn at folk med liten kjøpekraft skal få inndratt resten av kjøpekraften fordi noen har bestemt at de med mye penger må disiplineres til å forbruke mindre. Kanskje dette heller ikke er riktig løsning, men det virker ikke helt riktig at man skal kastes under bussen heller bare fordi man har lite fra før.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For en kommersiell bank går nok regnestykket i motsatt retning: Folk med høy og stabil inntekt er lavere risiko og kan derfor forhandle frem lavere rente. Det er en grunn til at usikrede forbrukslån til ubemidlede er grisedyre.

Derfor må det en eller annen form for offentlige subsidier inn i bildet for å få til noe slikt. Deretter blir det dobbelt lønnsomt å bli nullskatteyter gjennom låneopptak: Ikke bare forsvinner den skattbare inntekten og dermed inntektsskatten, men statskassen tar seg av rentene også. Ka-ching.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, men det var jo også noen grunner til at de rødgrønne nettopp reduserte skattefradragene for gjeldsrenter. Noe med å «flå de rike», tror jeg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Har vel ikke helt troen på at dagens økonomiske situasjon ene og alene er de rødgrønnes feil.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    D

Men nå snakker vi ikke om rentestøtte lenger, som mest var et litt tullete forslag jeg kastet ut fordi jeg trodde de fleste ville skjønne at det var litt tullete.
    Ikke alltid enkelt å vite hva som er tull eller alvorlig ment.
    Jeg prøver bare å svare ut i fra det velse jeg kan som makroøkonom med noen tiårs fartstid i faget.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Ikke alltid enkelt å vite hva som er tull eller alvorlig ment.
    Jeg prøver bare å svare ut i fra det velse jeg kan som makroøkonom med noen tiårs fartstid i faget.
    Fair enough. Tenkte kanskje bare at "rentestøtte" ville være tydelig nok til at det ikke ble misforstått som annet enn litt satirisk fjas eller noe sånt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Kanskje, men det var jo også noen grunner til at de rødgrønne nettopp reduserte skattefradragene for gjeldsrenter. Noe med å «flå de rike», tror jeg.
    Rentefradraget har vært 22% siden 2019, om jeg ikke husker feil var det under Erna og Siv.
    I 2013 siste året med Stoltenberg var det 28%
    Så hele den reduksjonen ligger totalt på Erna og Siv

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Har man krav på rentefradrag for renter man betaler som andel av fellesgjeld også? Spør for en venn som er helt blåst når det gjelder økonomi.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    1
    Jaha?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.604
    Rentefradraget har vært 22% siden 2019, om jeg ikke husker feil var det under Erna og Siv.
    Men de forferdelige rødgrønne har jo beholdt det lave fradraget de edle blåblå innførte?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Men det var jo en form for hestehandel da
    Skatten på kapital inntekt... for de med kapital....ble satt ned til 22%
    Og fradraget for det store flertall med boliglån... ble satt ned til 22%

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Går jo så det suser dette her.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Litt tilfeldig at jeg postet det her, men mest fordi det var en diskusjon om det her nå nylig. Har ingen tro på at det ville vært noe særlig bedre med Erna heller, for å være ærlig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Antageligvis ikke, men strømprisene har i særlig grad bidratt til dette. Nedlegginger og konkurser var godt i gang allerede i fjor, og dette rammer i særlig grad mindre bedrifter i distriktene som i utgangspunktet kanskje drev marginalt men likevel klarte seg....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Antageligvis ikke, men strømprisene har i særlig grad bidratt til dette. Nedlegginger og konkurser var godt i gang allerede i fjor, og dette rammer i særlig grad mindre bedrifter i distriktene som i utgangspunktet kanskje drev marginalt men likevel klarte seg....
    Siden Norge har tilnærmet ingen arbeidsledighet så er det (i alle fall enn så lenge) ikke et veldig stort problem at ting går over ende. Det er rimelig nok kjedelig for de som rammes og spesielt for eierene, men det er nå en gang av "renselsesprosessen" som pågår hele tiden.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ute i distriktene betyr alle arbeidsplasser betydelig mer en byfantene kan forestille seg... det er nærbutikker, små spesialforretninger, småskala produsenter av både det ene og det andre... Urbanistene kan saktens kose seg over utviklingen, men den er faktisk ikke bra for landet som helhet...

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Det viktigste er visst uansett å dempe prisstigningen med økte renter, og i mellomtiden er det visst god plass under den bussen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.402
    Torget vurderinger
    4
    Ingen overraskelse at konkurstallene stiger nå.
    Det er en forventet senvirkning av pandemien da det var lave konkurstall fordi bedrifter fikk noe støtte fra staten og utsatt skatt.
    Når den utsatte skatten forfaller og strømprisene fortsatt er høye er nok det den endelige spiksern i kista for bedrifter som har levd fra hånd til munn en stund.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.007
    Staten bør selvsagt sørge for at ingen bedrifter går konkurs.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det skal den ikke, men når staten i stor grad står for å hjelpe de over kanten ved å dra inn sinnsyke priser på strøm, bør alminnelig logikk tilsi at slik skal det ikke være...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.402
    Torget vurderinger
    4
    Kraftig økning i konkurser – kostnadseksplosjon velter flere bedrifter
    Høye strømpriser og rente bidrar til at antall konkurser er skyhøyt i første kvartal. Økningen er på 40 prosent fra i fjor.

Melhus tall for første kvartal i år, viser en tilsvarende utvikling. Antall konkurser økte med 39,6 prosent. I mars alene steg konkurstallene med 36,9 prosent, ifølge kvartalsrapporten Dun & Bradstreet.

– Høye strømpriser og økt rente er nok medvirkende årsak til denne utviklingen, sier seksjonssjef Erik Fjærli i Statistisk sentralbyrå.

Bred kostnadsøkning
    Han poengterer overfor NTB at konkurstallene ikke er spesielt høye i et nærhistorisk perspektiv, selv om vi opplever en kraftig økning akkurat nå. Næringslivet opplevde et nesten like stort fall i antallet konkurser våren 2020, da landet var nedstengt og Solberg-regjeringen delte rundhåndet ut støttekroner til bedrifter og bransjer.

Etter å ha ligget lavt i noen år, er omfanget av konkurser nå omtrent tilbake på samme nivå som før pandemien, konkluderer både SSB og Dun & Bradstreet.

– Vi ser en økning særlig i bygg og anlegg med 38 prosent, samt varehandelen med hele 67 prosent. Det er ofte små foretak med bare tre-fire ansatte. Samtidig ser vi en kraftig nedgang i igangsetting av nye boliger og en nedadgående trend i omsetningsvolumet til detaljhandelen, forklarer Fjærli om noen av årsakene.

Melhus understreker på sin side at det ikke er økte strømpriser og den siste tidens høye inflasjon alene som sender bedrifter over kanten. Kostnadsøkningen er bredt fordelt og ligger blant annet i dyrere innsatsfaktorer fra utlandet, hvor også den svake kronekursen spiller en viktig rolle.

Holdt i live av statsstøtte
    – Svak kronekurs er kjærkomment for dem som lever av å eksportere varene sine, men surt for dem som må importere. Det gjelder typisk elektronikk. Det er klart at de som er avhengig av import for å selge, får føle dette, supplerer Fjærli.

Dessuten har mange bedrifter og næringer nytt godt av rause støtteordninger under koronapandemien. Statlige støttekroner har trolig holdt liv i bedrifter som ville gått under uansett.

– Blant annet ser vi en økning i hotell- og restaurantbransjen som kanskje kommer senere enn den ellers ville ha gjort, sier Melhus.

– Konkurser rammer vanligvis foretak som har slitt lenge. Det vi ser når er nok en opphenting fra før pandemiene. Det er nok en del foretak som er blitt holdt i live av diverse offentlige hjelpetiltak som nå går konkurs, sier Fjærli.

Nesten 1.100 konkurser var foretakskonkurser, 318 flere enn i samme periode i fjor. Også her var en stor andel innenfor bygge- og anlegg, mens 20 prosent var innenfor varehandel og bilverksteder.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Statlige støttekroner under pandemien gikk i stor grad til de store, hvorav mange faktisk ikke trengte støtte men i stedet økte sine allerede store overskudd.
    Svært mange småbedrifter falt utenfor støtteordningene, akkurat som med strømstøtten....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Siden Norge har tilnærmet ingen arbeidsledighet så er det (i alle fall enn så lenge) ikke et veldig stort problem at ting går over ende. Det er rimelig nok kjedelig for de som rammes og spesielt for eierene, men det er nå en gang av "renselsesprosessen" som pågår hele tiden.

Neida. Bare 2 av 10 i arbeidsfør alder....
    Men slikt betyr lite for gode høyrefolk. La oss få flere desperate slik at den sosiale dumpingen kan fortsette, arbeidslivskriminaliteten få fortsatt vekst, mer overtatt av multinasjonale selskaper som ikke betaler skatt, og la oss for all del få avviklet landbruket i samme slengen. Så blir nu alt så meget bedre.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det får knapt overskrifter lenger at de rødgrønne gjør det motsatte av hva de selv lovte. Fra AP/SPs regjeringsplattform:
    Sikre at offentlighetsloven og prinsippet om meroffentlighet praktiseres i alle offentlige
    virksomheter.
    Ordet «åpenhet» brukes hele 13 ganger, eksempelvis om hvor viktig det er med åpenhet om innsigelser i planprosesser. (Det står ellers ganske mye om «vanlige folk» i den plattformen.)

Hva regjeringen faktisk gjør:
    Justis- og beredskapsdepartementet sender med dette på høring et forslag til endringer i offentleglova, offentlegforskrifta og arkivforskrifta. Departementet foreslår et tillegg i offentleglova § 14 første ledd som gjør det klart at ikke bare organinterne dokumenter som sådan, men også journalinnføringer som gjelder organinterne dokumenter, kan unntas fra offentlighet. Videre foreslås det endringer i offentlegforskrifta og arkivforskrifta som klargjør at organer kan journalføre organinterne dokumenter uten at opplysninger om disse dokumentene publiseres i den offentlige journalen som er tilgjengelig på nettet gjennom eInnsyn eller på annen måte.
    Besværlig med sånn åpenhet når de selv blir kikket i kortene. Klart det må strammes inn.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Åpenhet er viktig om myndighetene skal ha et snev av troverdighet.
    Men det toget har nok gått allerede
    Bare håpe folk våkner opp snart, hadde håpet dyrtid var nok til å få begeret til å renne over, men må nok mere til.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det der er stygt. Har vel nevnt det før, men det jeg liker minst med Ap er avstanden mellom liv og lære, sammen med den tette koblingen med LO, som flytter for mye makt fra demokratiet til en lite demokratisk fagforening.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det noe verre enn alle økonomiske bidrag fra næringsliv til H først og fremst, - og kanskje noe til FrP..?? I feks lønnsforhandlinger er det jo NHO, som blir betalt av næringslivet, som er motpart til bl.a LO, - er det noe bedre..??
    LO var i sin tid ryggraden i AP og derved direkte medansvarlig for den velstandsøkingen vi fikk i landet. Det som var problematisk, - at medlemsskap i LO tidligere også medførte automatisk medlemsskap i AP er det slutt på for mange år siden....
    Personlig er jeg betydelig mer skeptisk til "tenketankene" på begge sider, hvor en liten selvoppnevnt elite frakoblet fra folk flest utformer strategier for nettopp folk flest, - dvs velgerne. At velgere faktisk har et valg er selvsagt, men utformingen av det man skal ta stilling til ved valg, virker stadig mer frikoblet fr hva folk flest tror og mener, for det blir faktisk diskutert ute blant folket...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn