BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Ja.Er det noe verre enn alle økonomiske bidrag fra næringsliv til H først og fremst, - og kanskje noe til FrP..??
Ja.Er det noe verre enn alle økonomiske bidrag fra næringsliv til H først og fremst, - og kanskje noe til FrP..??
Ja, om jeg husker rett er det "100% verre", altså at LO og fagforeningene sin samlet støtte er ca dobbelt så stor som tilsvarende samlet støtte fra næringslivet til H + Frp. Samtidig er støtten til høyresiden uten noen strukturelle bindinger, mens støtten til Ap kommer med klare politiske bestillinger samt plasser i partiets sentralstyre og valgkommitte.Er det noe verre enn alle økonomiske bidrag fra næringsliv til H først og fremst, - og kanskje noe til FrP..?? I feks lønnsforhandlinger er det jo NHO, som blir betalt av næringslivet, som er motpart til bl.a LO, - er det noe bedre..??'
LO er fortsatt ryggraden i Ap gitt den store økonomiske støtten, men Ap er langt fra ryggraden i LO, og der ligger mye av det demokratiske problemet med sammenblandingen. Under 40% av LO sine medlemmer stemmer Ap, men LO legger vekten fra 100% av medlemmene i sin støtte til Ap. Å være LO-medlem er en direkte støtte til Arbeiderpartiet både økonomisk og politisk. Et eksempel er Vy vs Flytoget der LO i realiteten bestilte en tildeling av kontrakten til Vy og en avvikling av Flytoget.LO var i sin tid ryggraden i AP og derved direkte medansvarlig for den velstandsøkingen vi fikk i landet. Det som var problematisk, - at medlemsskap i LO tidligere også medførte automatisk medlemsskap i AP er det slutt på for mange år siden....
De får ikke min heller, med mindre jeg ombestemmer meg igjen.Da får vi være enige om å være uenige.. selv om ingen av de kommer til å få min stemme..... pr.dato er jeg bare frakoblet fra alle politiske retninger...
Da får vi være enige om å være uenige, som det står over her.Den eneste stemmen som er verdt å gi er en blank stemme.
Å kjøpe seg politisk innflytelse er altså helt OK så lenge det går i favør av din egen politiske preferanse ?Det er da enda bra at det fortsatt er tette koblinger mellom LO og Ap. Sammen fikk de tatt knekken på fordums tider Høyre- styre, der arbeiderne var nærmest uten rettigheter. Sammen står de bak velferdsstaten.
At LO holder et Ap, på glideflukt mot høyre, i ørene skal vi sannelig være glade for.
Hva tror du du oppnår med det? Du kan jo likegodt la vær å stemme da blanke blanke stemmer bare blir kastet.Den eneste stemmen som er verdt å gi er en blank stemme.
Det er medlemskontingent, akkurat som du betaler til din fagforening eller idrettslag.Hvor mye betaler medlemsbedriftene til NHO for å være felles front og motpart i forhndlinger?
Da viser man at gjerne vil stemme, men at ingen av partiene er noe man er enig med.Hva tror du du oppnår med det? Du kan jo likegodt la vær å stemme da blanke blanke stemmer bare blir kastet.
Så lenge det går til å bygge opp òg ta vare på vår politiske retning, sosialdemokratiet, så er det absolutt helt ok. Det er nettopp den konstellasjonen som bygde vår velferdsstat.Å kjøpe seg politisk innflytelse er altså helt OK så lenge det går i favør av din egen politiske preferanse ?
Så straks det er snakk om AP og LO så er de unntatt kritikk og er hevet opp i en høyere moralsk sfære enn andre partier og foreninger. Makan til vås og tullprat.Så lenge det går til å bygge opp òg ta vare på vår politiske retning, sosialdemokratiet, så er det absolutt helt ok. Det er nettopp den konstellasjonen som bygde vår velferdsstat.
Kanskje noe av æren for at kontrollen og inntektene fra oljen kom fellesskapet til gode?Det som bygde landet vårt var funn av olje i nordsjøen.
AP og lo skal ikke få æren for dette
Nettopp. At høyresiden syter og klager, er vel det beste bevis på at det samarbeidet må fortsette.Kanskje noe av æren for at kontrollen og inntektene fra oljen kom fellesskapet til gode?
Carl Ivar foreslo på Stortinget å selge Statfjord feltet for 10 milliarder
Var vel noen som ville bytte mot Volvo også.Kanskje noe av æren for at kontrollen og inntektene fra oljen kom fellesskapet til gode?
Carl Ivar foreslo på Stortinget å selge Statfjord feltet for 10 milliarder
Heldigvis ikke ofte man leser noe så historieløst som dette.Det som bygde landet vårt var funn av olje i nordsjøen.
AP og lo skal ikke få æren for dette
En misvisende myte. Statistikken lyver, da man ikke tar med de 10,5% som er ufør, eller er handikappet, jobber på tiltak eller er deltidsansatt helt ned i noen få timer i måneden.Siden Norge har tilnærmet ingen arbeidsledighet...
Om du synes det er en myte hva norsk arbeidsledighet er så vil sikkert NAV og SSB sette pris på å bli forklart hvordan dette egentlig henger sammen og korrigere statistikkene sine basert på den nye innsikten.En misvisende myte. Statistikken lyver, da man ikke tar med de 10,5% som er ufør, eller er handikappet, jobber på tiltak eller er deltidsansatt helt ned i noen få timer i måneden.
Perspektiv: Norge har dobbelt så mange trygdede som Sverige, pr capita. Og den øker. Spesielt blant de unge.
Ja det blir fort en negativ undertone når dette diskuteres, i stede for å være litt stolte over at vi faktisk har ordninger som gjør at folk som faller utenfor av diverse årsaker likevel kan ha et slags liv. Jeg tror at kunne flertallet av disse kunne velge så ville de nok heller vært med på laget enn å stå utenfor.At vi i Norge også har gode ordninger for de som av ymse årsaker ikke er sysselsatt kan vi være stolte av!
Man må også fortrinnsvis være ansettbar. Det relativt høye lønnsnivået for "vanlige" jobber i Norge gir arbeidsgivere ganske store incentiver til å klare seg med så få ansatte som mulig, ha mye automatisering,selvbetjening osv og det er av åpenbare grunner heller ikke spesielt attraktivt å ha ansatte som av en eller annen grunne er upålitelige (hyppig fravær, kanskje på kort varsel grunnet sykdom osv). Norge har heller ikke spesielt mange jobber som kan gjøres uten kvalifikasjoner og til dels til lav lønn. I Norge er det såpass dyrt å få utført relativt enkle oppgaver av et firma at det er fryktelig mye folk gjør selv fremfor å betale 4-5-600 kroner timen til noen som gjør det for en. Vi vasker vårt eget hus, klipper vår egen hekk, jeg bygger terrasse selv og transporterer selv søppel til miljøstasjonen og så videre. Hadde det eksistert en nedre kaste i arbeidsmarkedet der slikt kunne blitt utført for langt mindre penger ville det nok fort for mange sett annerledes ut.Jeg tror at kunne flertallet av disse kunne velge så ville de nok heller vært med på laget enn å stå utenfor.
AKU er basert på å ringe rundt til folk for å spørre om de er arbeidssøkende. NAV er basert på folk som melder seg ledige hos NAV men deg er det ganske mange som av ulike grunner ikke gjør, primært at det ikke er så mye vits om man ikke har rett på dagpenger.Det er haugevis av mennesker i Norge som ikke er i arbeidsledighetsstatistikken og er uten jobb men som gjerne vil ha en jobb. At 20% av de i arbeidsfør alder ikke er i jobb må gjerne defineres som lav arbeidsledighet, men det er lies, damned lies and statistics".
Men det betyr ikke at ikke den reelle arbeidsledigheten er mye større.Hvis du ikke har jobb men gjerne vil ha jobb, da søker man vel på jobber, og søker man på jobb er man pr def arbeidssøkende og faller vel da under kategorien arbeidsledig
Opplys meg om dette. Har jobbet med statistisk analyse i NAV i flere tiår, så fortell meg gjerne om hva vi gjør feil med analysene våre.En misvisende myte. Statistikken lyver, da man ikke tar med de 10,5% som er ufør, eller er handikappet, jobber på tiltak eller er deltidsansatt helt ned i noen få timer i måneden.
Perspektiv: Norge har dobbelt så mange trygdede som Sverige, pr capita. Og den øker. Spesielt blant de unge.
NAVs utregninger har jeg ingen formening om. Poenget mitt er hvordan utregningene blir misforstått/misbrukt i debatten. Den tilsynelatende lave arbeidsledigheten brukes til å rosemale vår nasjonaløkonomi. 1,9% arbeidsledighet betyr ikke at 98,1% er sysselsatt. Dette har vært forsket på og omtalt en rekke ganger opp gjennom årene.Opplys meg om dette. Har jobbet med statistisk analyse i NAV i flere tiår, så fortell meg gjerne om hva vi gjør feil med analysene våre.
NAV-tallene fanger opp personer som har meldt seg som arbeidsledige hos NAV, det er det som nevnt av ulike årsaker en god del som ikke gjør. Så er det en del som er gruppert som arbeidsledige i AKU men som ikke er det hos NAV, disse to faktorene antas å forklare rundt halvparten av avviket mellom de to målene.NAVs utregninger har jeg ingen formening om.