Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.941
    Sted
    Oslo
    Jeg følger med på næringslivs nyhetene.
    Energi og våpen har vært en no-brainer siden 2022.
    Med inflasjon, bank aksjer også.
    Han har bare fulgt råd fra Investtechs.
    Men Magseis hvor kom det fra?
    Hun festa vel bare innkjøpslista på kjøleskapet og sa at med magnet går det ikke skeiss.
    Hørte du hva jeg sa Ola med magnet går det ikke skeiss!

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.749
    Sted
    Sunnmøre
    Ok, no spør eg. Frå TV2-saka @Dr_BASS delte - kva betyr eigentleg dette, forklart for oss som ikkje handlar aksjar?

Basert på anbefalingene utførte han flere kjøp for å redusere tapet han hadde i aksjen.
    Oki. I mars 22 sat Flem med eit ikkje-realisert tap i MF, fordi han hadde interessert seg for dette selskapet, av ein eller annan grunn. Så ser det ut som om det går betre, og han kjøper fleire.

Kva er dette eit argument/orsaking for? Kvifor er «tap i den og den aksjen» viktig for Flem? Er det noko anna enn at han såg høve til å tena pengar på å gjera desse kjøpa i mai?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.276
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner ikke helt hva du spør om
    Slik jeg ser det så har han enten vært veldig heldig eller hatt informasjon
    Jeg kan se for meg at anniken forteller om at hun snart skal resie utenlands og hun skal besøke de og de.
    Så kjøper ektemannen seg inn, når hun kommer tilbake spør han hvordan det gikk og om det skjedde noe spennende
    Så blir han fortalt om turen og plukker opp at det aktuelle selskapet hadde et bra møte. Deretter kjøper han mere

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.127
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, no spør eg. Frå TV2-saka @Dr_BASS delte - kva betyr eigentleg dette, forklart for oss som ikkje handlar aksjar?
    Basert på anbefalingene utførte han flere kjøp for å redusere tapet han hadde i aksjen.
    Oki. I mars 22 sat Flem med eit ikkje-realisert tap i MF, fordi han hadde interessert seg for dette selskapet, av ein eller annan grunn. Så ser det ut som om det går betre, og han kjøper fleire.

Kva er dette eit argument/orsaking for? Kvifor er «tap i den og den aksjen» viktig for Flem? Er det noko anna enn at han såg høve til å tena pengar på å gjera desse kjøpa i mai?
    Gir ikke mening, virker amatørmessig. Slik jeg leser det kjøpte han noe dyrt, kursen falt, og han kjøpte mer. Psykologisk vil det kanskje redusere prosentvis tap på den ene aksjen, men det er jo bare å kaste gode penger etter dårlige. Det mer normale ville være å sette en stop-loss-regel for seg selv, f eks at hvis noe har falt ti prosent fra toppen eller fra kjøpskurs selger man uansett. Som begrunnelse for uvanlig god timing lukter det litt emment.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.941
    Sted
    Oslo
    Gir ikke mening, virker amatørmessig. Slik jeg leser det kjøpte han noe dyrt, kursen falt, og han kjøpte mer. Psykologisk vil det kanskje redusere prosentvis tap på den ene aksjen, men det er jo bare å kaste gode penger etter dårlige. Det mer normale ville være å sette en stop-loss-regel for seg selv, f eks at hvis noe har falt ti prosent fra toppen eller fra kjøpskurs selger man uansett. Som begrunnelse for uvanlig god timing lukter det litt emment.
    Eller om du mener aksjen er oversolgt, så gir det mening å kjøpe seg opp, om du tror aksjen har falt mere enn det som er fornuftig

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.276
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner at du aldri har dealet med crypto, 10% på stop loss er jo altfor lite :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.127
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    double down, det gir alltid mening bortsett fra når det ikke gjør det :)
    Det er jo en eldgammel taktikk på rulett: Sats på rødt (eller svart), gjenta innsatsen når du vinner, doble innsatsen når du taper. Problemet er at sannsynligheten for å slippe opp for likviditet før du har vunnet tilbake det tapte er ubehagelig høy. Deri ligger mye av forskjellen på hasardspill og investering.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.941
    Sted
    Oslo
    For X: du kjøper for 100, aksjen detter til 85, du tror riktig korreksjon er 95, da reduserer du tapet om du kjøper deg opp.
    Kanskje litt klønete sagt, men men
    I volatile aksjer kan en fast stoploss policy bli en felle.
    Tradere er som andre folk flokkdyr.
    Har du 10% grense så selger du når den bikker 89%, men på slutten av dagen/uka kan den godt ligge på 95%-105%

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.749
    Sted
    Sunnmøre
    For X: du kjøper for 100, aksjen detter til 85, du tror riktig korreksjon er 95, da reduserer du tapet om du kjøper deg opp.
    Ah! Eg skjønar kva du meiner (trur eg). Men kvifor speler det noka rolle, dersom du trur at ein annan aksje vil stiga meir enn 95/85? Er det fordi antakinga om korreksjon er sikrare kunnskap enn antaking om generell kursoppgang?

Grunnen til spørsmålet mitt er at eg reagerer på korleis aksjar på handa vert brukt som eit argument for at MF-handelen var nærast ein teknikalitet, når han handla med båe hendene og fekk eit generøst bod i fanget etter to veker. Det høyrest verkeleg nesten for godt ut til å vera sant.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.276
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo en eldgammel taktikk på rulett: Sats på rødt (eller svart), gjenta innsatsen når du vinner, doble innsatsen når du taper. Problemet er at sannsynligheten for å slippe opp for likviditet før du har vunnet tilbake det tapte er ubehagelig høy. Deri ligger mye av forskjellen på hasardspill og investering.
    Det er en taktikk når det gjelder alt i livet, go big or go home :)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.941
    Sted
    Oslo
    Fyren er jo en trader ikke en investor.
    Med få unntak har hans portefølje gjort det dårligere enn mitt indeksfond.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.749
    Sted
    Sunnmøre
    Grunnen til spørsmålet mitt er at eg reagerer på korleis aksjar på handa vert brukt som eit argument for at MF-handelen var nærast ein teknikalitet, når han handla med båe hendene og fekk eit generøst bod i fanget etter to veker. Det høyrest verkeleg nesten for godt ut til å vera sant.
    OK, no tok eg ein titt på kursutviklinga slik det var avbilda i TV2-saka.

Eg tykkjer det verkar fair at Flem skal ha stolt på tipsa frå Investtech. Han har kjøpt når det var lokale minimum, bomma litt på toppen tidleg fyrste veka i juni (salet 31. mai gjorde han for tidleg), hatt klokkartru på at kursfallet i etterkant av denne var ein "overkorreksjon" (takk, @Hønndjevelen) og investert temmeleg tungt i juni.

At kona møtte Magseis i slutten av april, er litt kinkig, sjølvsagt. Det er nok sant at dei ikkje deler innsideinformasjon over møtebordet, men kven veit korleis småpraten kan ha gått når ho (hypotetisk) trefte Magseis-representanten då dei skulle forsyna seg med frukt og kaffi. "Går det bra for tida?".

Folk seier ganske mange dumme ting for å halda småprat i gang. At hen skulle ha sagt "Jævla bra, faktisk, vi forhandlar om å verta kjøpt opp til skyhøg kurs og forventar eit tilbod før sumarferien", verkar lite sannsynleg.

Jaja. Verkeleg glad for at eg ikkje driv med slikt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.209
    Det som også er speseilt med Magseis er at det er et realtivt obskurt selskap så personlig er jeg litt nysjerrig på hvorfor og hvordan han begynte å handle i dette og også hvorfor posisjonene her er betydelig større enn annet han har handlet i siden tipset ikke kom fra omtalte Investtech. Det trenger forsåvidt ikke være noe mer mysitisk enn diskusjoner på Shareville eller noe som har sått i avisen, men det er påfallene og spesielt timingen. Kan selvsagt ha vært ren flaks men det lukter i utgagngspunktet ikke kjempegodt av de handlene.

På oversikten over de 40(!) aksjene han har handlet i så lenge Huitfeldt har vært minister så er det forsåvidt noen andre som - i alle fall for meg - er obskuriteter men jeg følger forsåvidt heller ikke veldig mye med på Oslo Børs eller finleser den lokale finanspressen.

På en annen side er det heller ikke slik at påfallende god eller dårlig timing er noe som aldri skjer. Onsdag forrige uke (markert med blå ring) tok DNB opp analysedekning på et svensk biotech-selskap med en kraftig kjøpsanbefaling. Noen dager siden slapp selskapet dårlige nyheter fra en studie eller hva det var og kursen fallt 90%. (rød ring)

1693991138213.png

Dersom en ansatt i meglerhuset f.eks tirsdag forrige uke fikk nyss om denne analysen så ville vedkomende måtte søke om å få kjøpe, hvorpå vedkommende ville fått avslag uten begrunnelse siden en analyse var på vei til å bli sendt ut. Sett i ettertid ville vedkommende være takknemlig for det avslaget siden det først ville være mulig å selge et halvt år senere.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.211
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.209
    Støre og smutthulletikken | DN

Er det smutthulletikken som styrer norske politikeres vurderinger av rett og galt?

Det ser slik ut etter at nok en politisk skandale møtes med innskjerping av regelverket. Den som lever etter smutthulletikken, forholder seg lojalt til eksisterende regler, men oppfatter at alt som de er tause eller vage om, er tillatt.

Pendlerboligsaken viste at politikere aktivt oppsøkte smutthull i regelverket og utnyttet dem til egen fordel. Det fantes ingen regel som forbød å ha bostedsadresse hjemme hos mor og far, selv om en var voksen politiker med base i Oslo. Det virket bare helt uforstandig, sett fra utsiden.

...

I et smutthulletisk system er det typisk at avsløringer av uforstand møtes med å tette igjen smutthullene. Statsminister Jonas Gahr Støre forteller om skjerping av regelverket om nærstående og økonomiske interesser. Hele tretten nye sider med regler er det blitt.

Tenk det. Tretten sider.

At dette tallet løftes frem, er sikkert ment å demonstrere handlekraft. I stedet bidrar det til å rettferdiggjøre unnskyldninger som går ut på at regelverket har vært for vagt og ufullstendig.

Utvidelser av regelverk bidrar til å mobilisere en egen form for kreativitet. De signaliserer at her hos oss har du ditt på det tørre, så lenge du ikke helt eksplisitt bryter noen av reglene. Forventninger om å tenke selvstendig og bruke sunn fornuft er fraværende.

Denne logikken var med på å skape Enron-skandalen i USA på begynnelsen av dette århundret, og senere finanskriser. I etterkant har aktørene innrømmet at et omfattende regelverk skapte muligheter for å velge tvilsomme løsninger som regelmakerne ikke hadde hatt fantasi til å tenke på. Dette er retningen Støre gir næring til med sine tretten nye sider med regler

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.209
    "Norges klimamål krever elektrifisering av Melkøya "

Right... så var vi der...
    Det har vel vært greia med dette og generell elektrifiseringa av sokkelen hele tiden? Det er ikke akkurat slik at de er i beit for brensel å brenne for å produsere strøm til eget bruk. Det er heller ikke speseilt enkelt å se hvordan Norge skal nå disse målene uten å gjøre det - det er snakk om en voksen andel, ca 1/5 totalt (jeg trodde det var 1/4 men skitt au), av utslippene i Norge. Veitransport utgjør ca dobbelt så mye som veitransport.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.209
    Siste tall jeg så ( et par år siden) var veitransport totalt ca 17%,
    ja det er nok mer riktig, så på en graf som hadde slått sammen med annen transport Men jo lavere andelen til veitransport faktisk er jo vanskeligere er det å gjøre noe med det. "Fordelen" med å ta tak i olje/gass for å få ned Norges utslipp er at det dreier seg som realtivt store punktkilder så det er et begreset antall ting man må gjøre noe med, det meste annet er mye mer spredt utover.

Veitransport finnes det i stor grad en kjent løsning på i det minste og utviklingen på den fronten går veldig fort.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.188
    Sted
    '
    Det som også er speseilt med Magseis er at det er et realtivt obskurt selskap så personlig er jeg litt nysjerrig på hvorfor og hvordan han begynte å handle i dette og også hvorfor posisjonene her er betydelig større enn annet han har handlet i siden tipset ikke kom fra omtalte Investtech.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.209
    Ja så den, da gir det mer mening.

Som sagt så har jeg ikke trodd han, i alle fall bevisst, har handlet på innsideinfo. Handelsmønsteret hans er all over the place men akkurat denne handlen luktet litt siden den var, til Flem å være, ganske store handler i en enkeltaksje og timingen usedvanlig god. Men han vil ikke være den første som har skikkelig flaks (eller uflaks) med timingen på noe.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.941
    Sted
    Oslo
    to the point. (kunne vært i andre tråder, men legger den her.) om den regressive venstresiden

Den gang jeg var ung ( og nå høres jeg ut som en dinosaur fra steinalderen) sto venstresida for det som var gøy!
    Antiautoritær, rocknroll, jazztobakk, fri sex, langt hår, litt grove vitser og toppløse damer på stranda.
    Men et eller annet sted på veien tok snerpete feminister over.
    Nå har for faen Andrew Tate tatt over hele greia.
    Selv FRPU sjefen går med Rasta fletter i håret.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.209
    Den gang jeg var ung ( og nå høres jeg ut som en dinosaur fra steinalderen) sto venstresida for det som var gøy!
    Antiautoritær, rocknroll, jazztobakk, fri sex, langt hår, litt grove vitser og toppløse damer på stranda.
    Men et eller annet sted på veien tok snerpete feminister over.
    Nå har for faen Andrew Tate tatt over hele greia.
    Selv FRPU sjefen går med Rasta fletter i håret.
    Problemet til norsk venstreside er veldig enkelt. De mener at enhver som er uenig med de er dumme og fæle personer.

det er tydeligst med dagens AP. De mener i fullt alvor at det er velgerene som er problemet og det hele er en kommunikssjonsutfordring siden de vet best

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nåja.... gøy og gøy på venstresida.. Jeg anbefaler biografien om Jon Michelet.. den tar for seg mye av moroa på venstresida i den tida...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Problemet til norsk venstreside er veldig enkelt. De mener at enhver som er uenig med de er dumme og fæle personer.

det er tydeligst med dagens AP. De mener i fullt alvor at det er velgerene som er problemet og det hele er en kommunikssjonsutfordring siden de vet best
    Så Ap er ikke et populistisk parti, det er alltids noe.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.029
    Torget vurderinger
    0
    I "min tid" som ungdomspolitiker het det seg at Unge Høyre hadde de peneste pikene. Det var fordi de hadde de rikeste pappaene som
    fordi de var de rikeste også hadde de peneste konene som da ble mødre til de peneste pikene!

Men ml pikene hadde lettere for å "låne bort" og det trumfet tidvis at UH pikene var penere!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Jeg tok et kurs en gang hvor vi skulle gjennomføre en større gruppeoppgave. Vi skulle velge en leder i gruppa, og en fyr var så ivrig på å få den oppgaven at ingen av oss andre fant det verdt å ta kampen. Jeg har vært i mange prosjekt, men det var den mest dysfunksjonelle gruppa jeg noen sinne har vært borti, med krangling og konflikter og folk som meldte seg ut, pga. en stalinistisk leder som kun aksepterte sine egne meninger og beslutninger. Mot slutten av perioden fortalte han at hester kunne stoppes ved å strø erter foran føttene deres, og da ble vi litt nysgjerrig på hvor han hadde fått slik kompetanse fra. Jo da, han var m-l'er og hadde vært igjennom en bra dose med demonstrasjoner hvor politihester ble brukt, så det var barnelærdom. Det gikk svært dårlig med gruppeoppgaven, men likevel ble den en lærerik opplevelse for min egen del. Min aversjon mot ytterligheter i politikken fikk god næring. Den dag i dag, når jeg møter politikere fra Rødt, benytter jeg som regel anledningen til å spørre om hva de mener med å avskaffe kapitalismen, og hvilke følger det vil få. Har ennå til gode å få et noenlunde fornuftig svar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn