Tweedjakke
Hi-Fi freak
The plot thickens
Oki. I mars 22 sat Flem med eit ikkje-realisert tap i MF, fordi han hadde interessert seg for dette selskapet, av ein eller annan grunn. Så ser det ut som om det går betre, og han kjøper fleire.Basert på anbefalingene utførte han flere kjøp for å redusere tapet han hadde i aksjen.
Gir ikke mening, virker amatørmessig. Slik jeg leser det kjøpte han noe dyrt, kursen falt, og han kjøpte mer. Psykologisk vil det kanskje redusere prosentvis tap på den ene aksjen, men det er jo bare å kaste gode penger etter dårlige. Det mer normale ville være å sette en stop-loss-regel for seg selv, f eks at hvis noe har falt ti prosent fra toppen eller fra kjøpskurs selger man uansett. Som begrunnelse for uvanlig god timing lukter det litt emment.Ok, no spør eg. Frå TV2-saka @Dr_BASS delte - kva betyr eigentleg dette, forklart for oss som ikkje handlar aksjar?
Oki. I mars 22 sat Flem med eit ikkje-realisert tap i MF, fordi han hadde interessert seg for dette selskapet, av ein eller annan grunn. Så ser det ut som om det går betre, og han kjøper fleire.Basert på anbefalingene utførte han flere kjøp for å redusere tapet han hadde i aksjen.
Kva er dette eit argument/orsaking for? Kvifor er «tap i den og den aksjen» viktig for Flem? Er det noko anna enn at han såg høve til å tena pengar på å gjera desse kjøpa i mai?
Eller om du mener aksjen er oversolgt, så gir det mening å kjøpe seg opp, om du tror aksjen har falt mere enn det som er fornuftigGir ikke mening, virker amatørmessig. Slik jeg leser det kjøpte han noe dyrt, kursen falt, og han kjøpte mer. Psykologisk vil det kanskje redusere prosentvis tap på den ene aksjen, men det er jo bare å kaste gode penger etter dårlige. Det mer normale ville være å sette en stop-loss-regel for seg selv, f eks at hvis noe har falt ti prosent fra toppen eller fra kjøpskurs selger man uansett. Som begrunnelse for uvanlig god timing lukter det litt emment.
Jeg skjønner at du aldri har dealet med crypto, 10% på stop loss er jo altfor liteGir ikke mening, virker amatørmessig. Slik jeg leser det kjøpte han noe dyrt, kursen falt, og han kjøpte mer. Psykologisk vil det kanskje redusere prosentvis tap på den ene aksjen, men det er jo bare å kaste gode penger etter dårlige. Det mer normale ville være å sette en stop-loss-regel for seg selv, f eks at hvis noe har falt ti prosent fra toppen eller fra kjøpskurs selger man uansett. Som begrunnelse for uvanlig god timing lukter det litt emment.
double down, det gir alltid mening bortsett fra når det ikke gjør detJo, det kan gi mening, men «for å redusere tapet han hadde i aksjen»?
For X: du kjøper for 100, aksjen detter til 85, du tror riktig korreksjon er 95, da reduserer du tapet om du kjøper deg opp.Jo, det kan gi mening, men «for å redusere tapet han hadde i aksjen»?
Det er jo en eldgammel taktikk på rulett: Sats på rødt (eller svart), gjenta innsatsen når du vinner, doble innsatsen når du taper. Problemet er at sannsynligheten for å slippe opp for likviditet før du har vunnet tilbake det tapte er ubehagelig høy. Deri ligger mye av forskjellen på hasardspill og investering.double down, det gir alltid mening bortsett fra når det ikke gjør det
I volatile aksjer kan en fast stoploss policy bli en felle.For X: du kjøper for 100, aksjen detter til 85, du tror riktig korreksjon er 95, da reduserer du tapet om du kjøper deg opp.
Kanskje litt klønete sagt, men men
Ah! Eg skjønar kva du meiner (trur eg). Men kvifor speler det noka rolle, dersom du trur at ein annan aksje vil stiga meir enn 95/85? Er det fordi antakinga om korreksjon er sikrare kunnskap enn antaking om generell kursoppgang?For X: du kjøper for 100, aksjen detter til 85, du tror riktig korreksjon er 95, da reduserer du tapet om du kjøper deg opp.
Det er en taktikk når det gjelder alt i livet, go big or go homeDet er jo en eldgammel taktikk på rulett: Sats på rødt (eller svart), gjenta innsatsen når du vinner, doble innsatsen når du taper. Problemet er at sannsynligheten for å slippe opp for likviditet før du har vunnet tilbake det tapte er ubehagelig høy. Deri ligger mye av forskjellen på hasardspill og investering.
OK, no tok eg ein titt på kursutviklinga slik det var avbilda i TV2-saka.Grunnen til spørsmålet mitt er at eg reagerer på korleis aksjar på handa vert brukt som eit argument for at MF-handelen var nærast ein teknikalitet, når han handla med båe hendene og fekk eit generøst bod i fanget etter to veker. Det høyrest verkeleg nesten for godt ut til å vera sant.
Dette er grønnvasking nesten på Midtøsten-nivå.Jeezez .... .Du kan dresse opp og sminke en gris, men det er fremdeles en gris. Eklenor var jo først ute.
"navnebyttet går inn i en historie om at Norge ikke er et land med et oljeselskap, men et oljeselskap med et land."
Oljedirektoratet, Navneendring | Oljedirektoratet og petroleumstilsynet får nytt navn (nettavisen.no)
Det har vel vært greia med dette og generell elektrifiseringa av sokkelen hele tiden? Det er ikke akkurat slik at de er i beit for brensel å brenne for å produsere strøm til eget bruk. Det er heller ikke speseilt enkelt å se hvordan Norge skal nå disse målene uten å gjøre det - det er snakk om en voksen andel, ca 1/5 totalt (jeg trodde det var 1/4 men skitt au), av utslippene i Norge. Veitransport utgjør ca dobbelt så mye som veitransport."Norges klimamål krever elektrifisering av Melkøya "
Right... så var vi der...
ja det er nok mer riktig, så på en graf som hadde slått sammen med annen transport Men jo lavere andelen til veitransport faktisk er jo vanskeligere er det å gjøre noe med det. "Fordelen" med å ta tak i olje/gass for å få ned Norges utslipp er at det dreier seg som realtivt store punktkilder så det er et begreset antall ting man må gjøre noe med, det meste annet er mye mer spredt utover.Siste tall jeg så ( et par år siden) var veitransport totalt ca 17%,
Det som også er speseilt med Magseis er at det er et realtivt obskurt selskap så personlig er jeg litt nysjerrig på hvorfor og hvordan han begynte å handle i dette og også hvorfor posisjonene her er betydelig større enn annet han har handlet i siden tipset ikke kom fra omtalte Investtech.
Ja så den, da gir det mer mening.Investtech: Flem kjøpte Magseis-aksjer etter teknisk anbefaling
Analyseselskapet går ut for å oppklare det de mener er et «skjevt bilde» i media av aksjehandlene til utenriksminister Anniken Huitfeldts mann.e24.no
Den gang jeg var ung ( og nå høres jeg ut som en dinosaur fra steinalderen) sto venstresida for det som var gøy!to the point. (kunne vært i andre tråder, men legger den her.) om den regressive venstresiden
Venstresidens uutholdelige feighet
På én måte er det komisk at Raymond Johansen (Ap) plutselig er blitt motstander av «woke». Samtidig er det et godt eksempel på venstresidens gjentatte unnfallenhet.www.nettavisen.no
Problemet til norsk venstreside er veldig enkelt. De mener at enhver som er uenig med de er dumme og fæle personer.Den gang jeg var ung ( og nå høres jeg ut som en dinosaur fra steinalderen) sto venstresida for det som var gøy!
Antiautoritær, rocknroll, jazztobakk, fri sex, langt hår, litt grove vitser og toppløse damer på stranda.
Men et eller annet sted på veien tok snerpete feminister over.
Nå har for faen Andrew Tate tatt over hele greia.
Selv FRPU sjefen går med Rasta fletter i håret.
Tenkte det same; eg har vel aldri sett på ml-sfæren som utprega festleg. Ikkje at det nødvendigvis er så negativt, altså.gøy og gøy på venstresida
Så Ap er ikke et populistisk parti, det er alltids noe.Problemet til norsk venstreside er veldig enkelt. De mener at enhver som er uenig med de er dumme og fæle personer.
det er tydeligst med dagens AP. De mener i fullt alvor at det er velgerene som er problemet og det hele er en kommunikssjonsutfordring siden de vet best
Det er kun fordi ER en dinsaur!( og nå høres jeg ut som en dinosaur fra steinalderen)