Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Studenten er en myndig og ansvarlig fagperson. Veileder gir veiledning, men skal ikke ta avgjørelser på studentens vegne. Sensor skal vurdere besvarelsens kvalitet. Administrasjonen skal sjekke om det er treff i plagiatkontrollverktøyet.
    Einig i det første, og det er ei veldig fin kjensle når ein, som student, faktisk kjenner seg så trygg på stoffet at ein kan svara til rettleiar at, jo, takk, men det trur eg ikkje eg prioriterer.

    Når det gjeld sensor, har iallfall eg som (intern) sensor tilgang til plagiatverktøyet vi bruker (Ourkund?) Då har eg ansvar for å melda inn svar der eg og medsensor mistenkjer fusk. Problemet er å gjera ei ordentleg bedøming der du skal vurdera svaret som om det ikkje var fusk. I tilfellet Kjerkol, til dømes: Korleis skal ein isf. vurdera openberr “tekstlikskap” med anna materiale som om det ikkje var fusk? Det er ikkje heilt enkelt eller eintydig.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    @Tweedjakke Da er det nok forskjell på institusjonene, jeg har ikke tilgang til Urkund/Ouriginal hos meg og heller ikke andre steder jeg har sensurert.

    Min egen tilnærming i tilfeller som du nevner, med høy «tekstlikhet», er at de fort ikke fremstår selvstendig nok til at det blir noen god karakter ut av det.

    Kan også nevne at det er noen begrensninger i plagiatkontrollverktøyene som gjør at de ofte ikke er tilstrekkelige i seg sjøl. Det er komplekse greier vi driver med på universitetene.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi må passe oss litt for å frata mennesker alt ansvar for hva de gjør.

    Jeg tenker jo at det har gått inflasjon i Mastergrader og utdanningsnivå, men skal ikke en Mastergrad være et bevis for at man kan håndtere vitenskapelig metode - og derunder greie å skille mellom hva jeg har skrevet og hva andre har skrevet. Et eller annet sted i denne prosessen må det jo foreligge en eller annen bekreftelse fra studenten at det man leverer inn er sitt eget og ikke noe man har kopiert fra andre. Jeg har også gjort mye hastverksarbeid i mine studier - men slik copy/paste aktivitet har jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Vi må stå ansvarlig for egne handlinger.
    Ja, men jeg holder meg til en litt gammeldags forståelse av gradene:
    Bachelor - svennebrev, kan utføre yrket under tilsyn.
    Master - mesterbrev, kan utføre yrket selvstendig og ha oppsyn med svenner.
    Doctor - fagbrev i forskningsmetode, kan undervise andre i yrket.

    Jeg synes egentlig det er en uting at mastergraden er gjort til noeslags forskningsarbeid, og dobbelt uting at kandidatene i tillegg holdes til en virkelighetsfjern og strengere akademisk standard («selvplagiat»???) enn hva som gjelder i reell forskning. Universitetene er ikke rigget til å ta ansvaret for å veilede alle masterstudenter som om de var doktorander. Jeg har hatt noen masterstudenter hos meg på det vi pleide å kalle «utediplom» og vet godt hva veilederen på NTNU gjør vs hva som blir overlatt til oss i bedriften å gjøre.

    Noen som ansettes hos meg med en fersk master kommer til å praktisere yrket, og kommer formodentlig aldri til å skrive en forskningsartikkel i hele sitt yrkesliv. Vedkommende vil derimot måtte skrive mye teknisk dokumentasjon og lignende, men det er en helt annen standard.

    Likevel, når departementet nå holder på denne virkelighetsfjerne standarden burde det være en selvfølge at det ikke finnes en generell akademisk immunitet for regjeringsmedlemmer. De får pent følge de samme reglene som de har bestemt for andre. Om nødvendig bli dratt inn for Høyesterett om de ikke tar poenget på annet vis.

    Liv, møt Lære.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Etter at man fikk internett og det, så vidt jeg har forstått, over lang tid har vært en internasjonal trend med at det er sentralt å publisere mangt og meget - "publish or perish" som det heter på utenlandsk så må man også anta at det etter hvert dukker opp et nær absurd antall publikasjoner innenfor alle fag og ditto mange steder man kan publisere de i. I hine hårde dager så måtte man sende inn noe og en redaksjon måtte vurdere og besemme seg for hva som skal trykkes og så trykke det på papir og gi ut fysisk i fagjournaler.

    Singal-til-støy - forholdet innen akademia kan umulig ha utviklet seg i gunstig retning uten at jeg skal påstå å følge med i det hele.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    jeg har hatt noen masterstudenter hos meg på det vi pleide å kalle «utediplom»
    Jeg hadde, om ikke utediplom (eller master som het da jeg gikk på Gløs), så i alle fall oppgve delvis i samarbeid med ekstern aktør. Jeg bestemte meg for oppgave på i løpet av høstsemesteret 2001 med plan om å skrive den i vårsemesteret 2002. Den eksterne aktøren var Enron og det passet jo sånn passe godt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg synes egentlig det er en uting at mastergraden er gjort til noeslags forskningsarbeid, og dobbelt uting at kandidatene i tillegg holdes til en virkelighetsfjern og strengere akademisk standard
    Denne tek opp noko av problemet på juss, som eg trur @weld77 var innom tidlegare.


    Eg er samd i det du skriv, iallfall på dei meir tradisjonelle yrkes- og embetsfaga. I “frie fag” (sånne der du ikkje “blir noko”) er det naturleg at utdanninga leier fram til forskingskompetanse, det er/var tradisjonelt ein del av poenget i det gamle hovudfaget og magistergraden.

    Men eg trur ein del av forklaringa er den internasjonaliseringa/harmoniseringa som har skjedd under Bologna-avtalen, saman med master-inflasjonen. Difor endar alt for mange opp med å bruka siste utdanningsåret sitt på halvhjarta liksom-forsking dei aldri kjem til å gjera att.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    680
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    Ikke bare har det gått inflasjon i mastergrader, men jammen har det gått inflasjon i universiteter også. Så et universitet er ikke nødvendigvis det det var kvalitetsmessig.
    Nja
    Alle universitet har vært en høgskole, forskjellen ligger i antall phd, master. Samme innhold uansett hvor man tar utdanningen sin
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eg er samd i det du skriv, iallfall på dei meir tradisjonelle yrkes- og embetsfaga. I “frie fag” (sånne der du ikkje “blir noko”) er det naturleg at utdanninga leier fram til forskingskompetanse, det er/var tradisjonelt ein del av poenget i det gamle hovudfaget og magistergraden.

    Men eg trur ein del av forklaringa er den internasjonaliseringa/harmoniseringa som har skjedd under Bologna-avtalen, saman med master-inflasjonen. Difor endar alt for mange opp med å bruka siste utdanningsåret sitt på halvhjarta liksom-forsking dei aldri kjem til å gjera att.
    Min alma mater skiller mellom flere ulike master-grader, deriblant en Master of Engineering modellert på europeiske siv.ing./Diplomingenieur og en Master of Science. MEng er en bachelor pluss et halvårig diplomarbeid, ofte i samarbeid med bedrifter, mens MSc er et to-årig graduate-studie etter fullført bachelor. I tillegg er det en Engineer’s Degree som henger høyere enn en master, men ikke har forskningsfokuset i et doktorat.


    Det er nok ingen der som innbiller seg at en MEng skal gi noe slags forskningskompetanse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    8.342
    Torget vurderinger
    1
    Nja
    Alle universitet har vært en høgskole, forskjellen ligger i antall phd, master. Samme innhold uansett hvor man tar utdanningen sin

    Har mer inntrykk av at alle Universitetene har blitt omgjort til høyskoler, slik at man kan utdanne flest mulig på kortest mulig tid (og gi fan i hva folk kan når de er ferdige). Det som kalles master er hva man forventet ut av en høyskole før. I mitt fag på Universitetet i gamle dager var gjennomsnittstiden på hovedfag (altså hovedfagdelen alene) på 3.7 år. Og det var ikke bare fordi vi var latsabber....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    saman med master-inflasjonen.
    Det er en forventet konsekvens av at mange flere tar universitetsutdannelse enn før. Man kan se på det som inflasjon av utdannelse - en bachelorgrad er ikke verdt hva den engang var og man må i praksis ha en master for å i det hele komme på jobbintervju i et lass av stillinger hvor en av sorten på ingen måte er påkrevet så da innretter folk seg deretter så det blir mest et signal og en filtreringsmekanisme. Det er noe merkelig at det har blltt slikt at fryktelig mange stunder tar noe som, om ikke er akademia på ordentli', men en slags forsmak på hva det går ut på, altså finne en problemstilling, orientere seg om hva som er tenkt innenfor området tidligere, velge seg en metode og fortrinnsvis gjøre noe selvstendig arbeide og tankearbeid rundt dette og ende opp med noe man har bidratt med selv.

    Utover profesjonsutdannelsene - hvor man kan (og bør) ha ganske klare formeninger om hva man skal ha vært igjennom for å kunne praktisere som f.eks lege eller psykolog så er det vanskelig å se at det samme er tilfelle for ting som er litt mer fluffy og folk ender opp som alt mulig rart etterpå, hvorav det aller, aller meste - med mindre man går inn i akademia - medfører å bedrive noe som minner om forskning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, om man f eks havner som saksbehandler hos NAV vil jeg fortsatt tro at reell forskningskompetanse og det å unngå "selvplagiat" bør komme ganske langt ned på listen over ønskede kvalifikasjoner. Eller som lærer - aldri bruke samme notater to ganger. o_O
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    680
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    Har mer inntrykk av at alle Universitetene har blitt omgjort til høyskoler, slik at man kan utdanne flest mulig på kortest mulig tid (og gi fan i hva folk kan når de er ferdige). Det som kalles master er hva man forventet ut av en høyskole før. I mitt fag på Universitetet i gamle dager var gjennomsnittstiden på hovedfag (altså hovedfagdelen alene) på 3.7 år. Og det var ikke bare fordi vi var latsabber....
    Artig.
    Foreleser jeg hadde i trådløs kommunikasjon, sa til oss at det var vanskeligere før, at høyere utdanning var for mer begavede personer. Etter 70 tallet så kom det en endring og det ble mer allmenne og lettere gjennomførbart.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Det er nok ingen der som innbiller seg at en MEng skal gi noe slags forskningskompetanse.
    Sant. No er det vel litt urettferdig å samanlikna seg med MIT, men då det samtidig litt rart at kvar einaste småskulelærar i Noreg skal ha denne forskingskompetansen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307

    Og dette blir neppe den siste saken.

    Lurer på om pressen geuint mener de bedriver stor sssjornalesitkk ved å saumfare 10 år gamle oppgaver på jakt etter manglende hermetegn. De kunne jo, i anstendighetens skyld, se på sine egne oppgaver også og se hva de eventuelt kunne finne av sitatfusk og manglende kildehenvisninger her og der. En ting er at det er greit at det blir vist konsekvensene av dette regelverket som fremstår som fullstendig sinnsykt og at det forhåpentligvis kanskje medfører en regelendring, men man kan vel ha som utgangspunkt at man vil være i stand til å finne en eller annen bagatellmessig formaliafeil i omtrent enhver oppgave man går igjennom, spesielt innen de mykere fag hvor man i større grad skriver proseaisk.

    Kanskje man bare skal bli baker, elektriker, tømrer, kokk eller noe slikt. Da slipper man i det minste å bruke de neste 10 årene på å bekymre seg for om noen en eller annen gang skulle slumpe til å finne en manglende kildehenvisning eller et avsnitt som skulle hatt hermetegn, men som ikke har det.

    Om man hører en kul formulernig en kompis kommer med i en studentdiskusjon en kveld på fylla og bruker den, skal man da oppgi "Ola Svirebror, Baren på Last Train (2024)" i kildelisten?
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Kanskje man bare skal bli baker, elektriker, tømrer, kokk eller noe slikt. Da slipper man i det minste å bruke de neste 10 årene på å bekymre seg for om noen en eller annen gang skulle slumpe til å finne en manglende kildehenvisning eller et avsnitt som skulle hatt hermetegn, men som ikke har det.
    Stusser over den holdningen til folk som utfører "reelt" arbeid i samfunnet. Som flytekniker er jeg strafferettslig ansvarlig for arbeidet jeg gjør/godkjenner, mener du at det jeg gjør yrkesmessig er en bagatell?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Stusser over den holdningen til folk som utfører "reelt" arbeid i samfunnet. Som flytekniker er jeg strafferettslig ansvarlig for arbeidet jeg gjør/godkjenner, mener du at det jeg gjør yrkesmessig er en bagatell?
    Nei det var kun ment å vise til den langvarige profesjonelle og omdømmemessig risikoen man åpenbart påtar seg ved å skrive en master.

    du har jo ansvar på ordentli’, ikke ansvar for korrekte bruk av hermetegn i alle setninger
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.968
    Antall liker
    2.229

    Og dette blir neppe den siste saken.

    Lurer på om pressen geuint mener de bedriver stor sssjornalesitkk ved å saumfare 10 år gamle oppgaver på jakt etter manglende hermetegn. De kunne jo, i anstendighetens skyld, se på sine egne oppgaver også og se hva de eventuelt kunne finne av sitatfusk og manglende kildehenvisninger her og der. En ting er at det er greit at det blir vist konsekvensene av dette regelverket som fremstår som fullstendig sinnsykt og at det forhåpentligvis kanskje medfører en regelendring, men man kan vel ha som utgangspunkt at man vil være i stand til å finne en eller annen bagatellmessig formaliafeil i omtrent enhver oppgave man går igjennom, spesielt innen de mykere fag hvor man i større grad skriver proseaisk.

    Kanskje man bare skal bli baker, elektriker, tømrer, kokk eller noe slikt. Da slipper man i det minste å bruke de neste 10 årene på å bekymre seg for om noen en eller annen gang skulle slumpe til å finne en manglende kildehenvisning eller et avsnitt som skulle hatt hermetegn, men som ikke har det.

    Om man hører en kul formulernig en kompis kommer med i en studentdiskusjon en kveld på fylla og bruker den, skal man da oppgi "Ola Svirebror, Baren på Last Train (2024)" i kildelisten?
    Totalt uproblematisk. Full utlufting, blir kanskje litt kaldt når alle dører og vinduer åpnes. So what.

    Syns nok du letter litt på den der. Husk hvordan det hele startet, en student som var opptatt av at deptet. til Sandra Borch hadde anket frifinnelser på studenters gjenbruk av egne tekster i oppgaver. Så tenkte han... . Resten er historie . 86% av oppgaven til S.B. var kopi.

    Uinteressant ? Flisespikkeri ? NJET

    At våre fremste blant likemenn tusker og fusker. Det er ikke greit. Kanskje pressen bruker litt grov ammo, men det er en akseptabel effekt. Blodhundene løper ofte i flokk.

    Alternativet er mye verre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Men skal dette begrenses til politikere? Hva med akademikere ved landets universiteter om man finner selvplagierng, manglende henvisning eller manglende hermetegn i noe for er tiår eller to siden. Om Støre har tatt en liten snarvei på Sciences Po eller forglemt seg - bør han da gå av?

    Hvor tenkte du å sette grensen for hvem, hva og hvor lenge siden?

    Beochs sak eskalerte ganske bra og hun som juksemaker kan selvsagt ikke være minister for er departement som kjører selvplagiering til høyesterett. Men kunne hun vært ordfører, statsforvalter eller vertinne i barne-TV?

    kanskje burde alt digitaliseres fra flere tiår så man får luftet ordentlig ut? Da ville det kanskje ikke vært så veldig mange igjen gitt hvor lavt lista ser ut til å legges
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.246
    Antall liker
    7.915
    Sted
    Oslo
    Men skal dette begrenses til politikere? Hva med akademikere ved landets universiteter om man finner selvplaging, manglende henvisning eller manglende hermetegn i noe for er tiår eller to siden. Om Støre har tatt en liten snarvei på Sciences Po eller forglemt seg - ble han da gå av?

    Hvor tenkte du å sette grensen for hvem, hva og hvor lenge siden?

    Beochs sak eskalerte ganske bra og hun som juksemaker kan selvsagt ikke være minister for er departement som kjører selvplagiering til høyesterett. Men kunne hun vært ordfører, statsforvalter eller vertinne i barne-TV?
    selvplaging, ble han da gå av, Beochs sak
    Som gammal norsklærer er det nok å bruke rødblyanten på i dette innlegget
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    selvplaging, ble han da gå av, Beochs sak
    Som gammal norsklærer er det nok å bruke rødblyanten på i dette innlegget
    Mobil, men du kan kanskje forholde deg til innholdet eller var det, som norsklærer, vanskelig å forstå?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.246
    Antall liker
    7.915
    Sted
    Oslo
    Mobil, men du kan kanskje forholde deg til innholdet eller var det, som norsklærer, vanskelig å forstå?
    Jeg klarer vanskelig å lese innholdet ditt som noe annet enn at folk som har juksa seg oppover i systemet skal slippe å stå til rette for det jukset som har ført dem oppover.
    Kjerkhol trenger neppe en master som politiker, men det ser antagelig bedre ut om hun senere får en stilling som fx helsebyråkrat?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.724
    Antall liker
    85.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Denne mer eller mindre ukjente høyrepolitikeren har sitter hverken i regjering eller har ministerverv, så det er mer eller mindte irrrlevant. Ser mest ut som et trekk for å tekke venstresiden.

    clickbait
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Ellers festlig at det blant universitetsansatte tydeligvis er uenighet om formalia. Avhengig av hvilken standard som skal legges til grunn kan det tydeligvis bli tynt i rekkene her etter hvert.


    Ifølge Laudal er det nok å henvise til andres forskning i starten av et avsnitt i samfunnsvitenskapelige tekster. Påfølgende setninger trenger ikke ny henvisning, forklarer Laudal.

    Disse påstandene fikk Gisle Selnes, til å tenne på alle plugger. Han mener eksemplene på tekstlikhet er juks.

    – Det er ikke riktig, det er ikke slik regelverket fungerer. Hvis det er slik i samfunnsfagene som du representerer, må dere ta en skikkelig opprydning, fyrte Selnes av mot Laudal.

    – Vi har ingen problemer med å forstå hva som er riktig i den sammenheng. Det har med faglig forståelse å gjøre. Hvis ikke hadde vi hatt en parentes etter hver tredje setning i alle forskningspublikasjoner kontrer Lundal.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Denne mer eller mindre ukjente høyrepolitikeren har sitter hverken i regjering eller har ministerverv, så det er mer eller mindte irrrlevant. Ser mest ut som et trekk for å tekke venstresiden.
    hun er med i komiteen som skal utforme lovverket rundt juks eller noe slikt så ikke helt utenfor
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Jeg klarer vanskelig å lese innholdet ditt som noe annet enn at folk som har juksa seg oppover i systemet skal slippe å stå til rette for det jukset som har ført dem oppover.
    Ca et minutt etter at man har begynt med ett eller annet ordentlig så er det generelt ingen som gir "a flying fuck" om masteroppgaven man har levert, heri inkludert den som selv har skrevet den. I mange tilfeller ikke før man begynner en gang, i de hottere deler av arbeidslivet er det masse folk som blir ansatt før de i det hele begynner på den. Jeg ble selv ansatt før jeg var ferdig med min.

    Man skal jo ikke jukse og det er heller ikke rettferdig om man får en jobb eller noe annet delvis pga at man har skurket seg til en bedre karakter enn man ellers har sett, men utover det så har en slik oppgave svært nærme null betydning for hvordan det går med en videre.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.724
    Antall liker
    85.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    hun er med i komiteen som skal utforme lovverket rundt juks eller noe slikt så ikke helt utenfor
    Særdeles mye mindre alvorlig enn at vi skal ha ufaglærte i ministerposter i Norge
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    8.342
    Torget vurderinger
    1
    Men skal dette begrenses til politikere? Hva med akademikere ved landets universiteter om man finner selvplaging, manglende henvisning eller manglende hermetegn i noe for er tiår eller to siden. Om Støre har tatt en liten snarvei på Sciences Po eller forglemt seg - ble han da gå av?

    Hvor tenkte du å sette grensen for hvem, hva og hvor lenge siden?

    Beochs sak eskalerte ganske bra og hun som juksemaker kan selvsagt ikke være minister for er departement som kjører selvplagiering til høyesterett. Men kunne hun vært ordfører, statsforvalter eller vertinne i barne-TV?

    kanskje burde alt digitaliseres fra flere tiår så man får luftet ordentlig ut? Da ville det kanskje ikke vært så veldig mange igjen gitt hvor lavt lista ser ut til å legges

    Dette sier vel så mye om hvordan det står til innen enkelte fagområder som om folks etikk. Er det f,eks noen juridiske problemstillinger som ikke har blitt belyst opptil flere (uttalige) ganger? Hvor mye suppe kan man koke på en spiker? Dette er ikke akkurat rakettforskning (og da mener jeg ikke rakettforskning i bokstavelig forstand).
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    8.342
    Torget vurderinger
    1
    Ellers festlig at det blant universitetsansatte tydeligvis er uenighet om formalia her. Avhengig av hvilken standard som skal legges til grunn kan det tydeligvis bli tynt i rennene her etter hvert.


    Ifølge Laudal er det nok å henvise til andres forskning i starten av et avsnitt i samfunnsvitenskapelige tekster. Påfølgende setninger trenger ikke ny henvisning, forklarer Laudal.

    Disse påstandene fikk Gisle Selnes, til å tenne på alle plugger. Han mener eksemplene på tekstlikhet er juks.

    – Det er ikke riktig, det er ikke slik regelverket fungerer. Hvis det er slik i samfunnsfagene som du representerer, må dere ta en skikkelig opprydning, fyrte Selnes av mot Laudal.

    – Vi har ingen problemer med å forstå hva som er riktig i den sammenheng. Det har med faglig forståelse å gjøre. Hvis ikke hadde vi hatt en parentes etter hver tredje setning i alle forskningspublikasjoner kontrer Lundal.

    Jeg har skrevet avsnitt med referanse etter hver tredje setning. Jeg har lest korrektur på cand. scient oppgaver og dr. scientoppgaver, og tillegg vært referee til vitenskapelige publikasjoner. Min vanligste kommentar med rød penn var "referanse?" til nærmest enhver påstand.
    Gisle Selnes har helt rett.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.984
    Antall liker
    19.837
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er smått fascinerende at Kjerkol tviholder på taburetten òg at Støre, nok en gang, bare følger nøye med. Hva pokker feiler den mannen? Han skal lede, ikke "følge nøye med." Heller ikke skal han overlate til Universitet Nord om HAN har tillit til Kjerkol. Det er sannelig ikke rart Ap sliter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307

    Å outsource egnethetsvurdering av en statsråd til et universitet er en særegen form for New Public Management.
    ...
    Hvis det er slik at Nords avgjørelse, som også kan ankes og i siste instans ende i rettsvesenet, er det som avgjør er vi i en merkelig situasjon. Det innebærer en slags outsourcing av en avgjørelse om politisk egnethet som burde tilligge statsministeren selv. Det er ingen automatikk i at Kjerkol ikke kan være en god helseminister selv om hun kan ha misforstått reglene for sitering av akademiske arbeider i en masteroppgave. Oppgaven ble også levert før hun ble statsråd.
    ...
    Så hvor skal Nord universitet legge seg? Er Kjerkols siteringer skjønnhetsfeil i en ellers god oppgave som er et produkt av samvittighetsfullt arbeid? Eller er det fusk, slik Nords egne regler definerer det? Eller et tvilstilfelle, der en skjønnsmessig vurdering avgjør? Og er det egentlig rimelig å pålegge et universitet så store konsekvenser av en slik avgjørelse? At noen må levere en master på nytt, eller i verste fall mister retten til å studere i en periode er hardt nok, men kanskje nødvendig for å opprettholde en akademisk standard. Men at en slik avgjørelse kan kaste en statsråd er noe helt anne
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sant. No er det vel litt urettferdig å samanlikna seg med MIT, men då det samtidig litt rart at kvar einaste småskulelærar i Noreg skal ha denne forskingskompetansen.
    Det er også litt interessant at masterstudentene som har vært hos meg på «utediplom» hadde fått mer undervisning i forskningsteori enn hva som inngikk i doktorgradsprogrammet på MIT. Det lærte man fra eksempler og via veileder, ikke gjennom formell undervisning og rigide regelverk. Undervisningen var fag, fag og fag, ikke et eneste «metafag». Noe burde være en selvfølge: Man stjeler bare ikke andres arbeid og utgir det for sitt eget. Formalia beskrives i style guides og forfatterinstrukser, og håndheves via veileders og reviewers rødblyanter. Eksempel:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.421
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    Å outsource egnethetsvurdering av en statsråd til et universitet er en særegen form for New Public Management.
    ...
    Hvis det er slik at Nords avgjørelse, som også kan ankes og i siste instans ende i rettsvesenet, er det som avgjør er vi i en merkelig situasjon. Det innebærer en slags outsourcing av en avgjørelse om politisk egnethet som burde tilligge statsministeren selv. Det er ingen automatikk i at Kjerkol ikke kan være en god helseminister selv om hun kan ha misforstått reglene for sitering av akademiske arbeider i en masteroppgave. Oppgaven ble også levert før hun ble statsråd.
    ...
    Så hvor skal Nord universitet legge seg? Er Kjerkols siteringer skjønnhetsfeil i en ellers god oppgave som er et produkt av samvittighetsfullt arbeid? Eller er det fusk, slik Nords egne regler definerer det? Eller et tvilstilfelle, der en skjønnsmessig vurdering avgjør? Og er det egentlig rimelig å pålegge et universitet så store konsekvenser av en slik avgjørelse? At noen må levere en master på nytt, eller i verste fall mister retten til å studere i en periode er hardt nok, men kanskje nødvendig for å opprettholde en akademisk standard. Men at en slik avgjørelse kan kaste en statsråd er noe helt anne
    Universitet Nord vil sannsynligvis bruke mange måneder, og vil forsøke å dekke til sin egen udugelighet ved å nekte å innrømme svikt i rutinene, gjetter jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.817
    Antall liker
    13.307
    Universitet Nord vil sannsynligvis bruke mange måneder, og vil forsøke å dekke til sin egen udugelighet ved å nekte å innrømme svikt i rutinene, gjetter jeg.
    Gitt hva som har kommet frem, hva man leser om skjer med studenter som har mindre feil/mangler i oppgavene sine så er i alle all første inntrykk at det er vanskelig å se hvordan de kan godkjenne denne opgaven uten at jeg på noen måte kan noe spesielt om dette. Han ene fyren som tok henne i et slags akademisk forvar har vel snudd også.

    Det er også, om så er tilfelle, fint at politikere selv får smake på hva de selv har vedtatt har å si. Liv, møt lære som Asbjørn sa.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vi får vel forutsette at de ansatte på Nord universitet gjør jobben sin som er å fatte et vedtak om fusk eller ikke. Sånne vedtak skal begrunnes og dokumenteres på alle mulige måter og vel så det, så det er ikke sånn at de bare sier «nå skal Kjerhol gå». De må vurdere fuskemistanken som sådan, så får det være opp til hennes sjef hvilke konsekvenser det skal få for jobben hun har.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.968
    Antall liker
    2.229
    Egon Holstad er sterk og klar - som vanlig. Han "plasserer skapet" med et smell ,der det skal stå. Knusende.


    "Jeg vet ikke hvordan Jonas Gahr Støre «opplever» dette, men det tegner seg uansett et bilde av en partileder og en statsminister med fryktelig treg responstid, som ikke behersker det å være leder når en krise tårner seg opp. Eller, når alle andre ser at det er krise eller kjip forskjellsbehandling av vanlige folk og de som sitter øverst i den lovgivende makten.

    Da kan man saktens stille seg spørsmålet om han er egnet til å lede sitt eget parti, enn si landet sitt, om ei virkelig krise slår inn. "


    1706087334010.png

    1706087231879.png

    Debatt: Støre takler ikke kriser - VG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn