Men resultatet er at hans følgere blir færre og færre ....Følger situasjonen nøye.
Jonas Gahr Støre, Styringsfilosofi | Støre følger «Følge nøye med»-teorien (nettavisen.no)
Men resultatet er at hans følgere blir færre og færre ....Følger situasjonen nøye.
Jeg har over lengre tid vært litt overrasket over at det lille kobbelet av rådgivere og spinndoktorer ikke har fått Støre til å variere i det minste litt. Det høres nå etter hvert unektelig litt komisk ut når standardsvaret på omtrent alt er at man "følger nøye med"I tillegg til strategien " følge nøye med" så er det vel også en til som kan tillegges " det tar vi på alvor"
altså noe tar vi ikke på alvor men noe tar vi på alvor
og på noe følger vi ikke så nøye med, men noen spesielle ting følges nøye
2 gode strategier for styring. Litt komisk.
Du har eit (godt) poeng, sjølv om det er lett å overvurdera kor mykje dei gamle (og då snakkar vi vel eigentleg mest om toppen ein tredjedel av dei siste to hundre åra då politikarane verkeleg styrte) eigentleg prøvde å styra heile samfunnet. Altså, kor mykje av samfunnet og ordningane som politikarane rett og slett berre lot liggja, eller administrerte etter beste evne."Følger nøye med" er en omskriving for å gjøre absolutt ingenting, annet enn å nettopp "følge nøye med." Den politiske styring og ledelse er outsourcet til bla markedskrefter, teoretiske eksperter og ulike påvirkere. Politikk har på mange måter gått fra å være styring av hvilken vei samfunnet skal utvikle seg, til å administrere den utvikling som kommer som en følge av den manglende politiske ledelse og styring.
Hun har ikke kopiert, sa hun, bare brukt samme metode. Synd at metoden var klipp & lim.Det drar seg til for Kjerkol iflg NRK
Over 60 tilfeller med tekstlikheter!
Den gutten lærte derimot fort:Andrea vil gjerne vite hvordan hun ble tatt for fusk i plagiatkontroll på en eksamen til bachelornivå, mens det tilsynelatende ikke ble oppdaget noen likheter med andres arbeid i Kjerkols masteroppgave.
– Hvem blir tatt i kontroll og hvem blir ikke? Jeg trodde det skjedde automatisk gjennom såkalt plagiatkontroll på alle eksamener og oppgaver, men det virker jo ikke sånn i Kjerkols tilfelle, sier den tidligere studenten.
Helseminister er, slik eg har forstått, ein av dei verkeleg tunge postane. Eg tenkjer at Støre kanskje ønskjer Kjerkol der fordi ho har såpass tyngd på feltet at ho kanskje kan få utretta eitt eller anna?Nå må vi kanskje velge mellom pest eller kolera, for om Kjerkol faller, dukker nemlig navnet Giske opp!
Men om det viser seg at masteroppgaven ikke er godkjent, skal vi da ha en ufaglært helseminister?Helseminister er, slik eg har forstått, ein av dei verkeleg tunge postane. Eg tenkjer at Støre kanskje ønskjer Kjerkol der fordi ho har såpass tyngd på feltet at ho kanskje kan få utretta eitt eller anna?
Vel, det første hun gjorde i jobben var vel å stenge ned de videregående skolene i covid-frykt pga «faglige råd» som senere viste seg å være hyperventilerende krav fra lærernes fagforeninger.Helseminister er, slik eg har forstått, ein av dei verkeleg tunge postane. Eg tenkjer at Støre kanskje ønskjer Kjerkol der fordi ho har såpass tyngd på feltet at ho kanskje kan få utretta eitt eller anna?
Nå tuller du fælt.Helseminister er, slik eg har forstått, ein av dei verkeleg tunge postane. Eg tenkjer at Støre kanskje ønskjer Kjerkol der fordi ho har såpass tyngd på feltet at ho kanskje kan få utretta eitt eller anna?
Litt pussig det der at hans rådgivere fortsatt ikke har klart å få ham til å legge av seg "UD-språket", hvor det å "følge nøye med" faktisk og rimeligvis er en sentral oppgave men med særs begrenset utøvende politisk makt.Jeg har over lengre tid vært litt overrasket over at det lille kobbelet av rådgivere og spinndoktorer ikke har fått Støre til å variere i det minste litt. Det høres nå etter hvert unektelig litt komisk ut når standardsvaret på omtrent alt er at man "følger nøye med"
Det er i så fall det minste problemet. Det mer relevante spørsmålet er om vi skal ha en helseminister som juger folk rett opp i fjeset på TV.Men om det viser seg at masteroppgaven ikke er godkjent, skal vi da ha en ufaglært helseminister?
Nettopp. Om Kjerhol overlever en uke til, er jeg sterkt tvilende til. Men så dukker sannsynligvis Trond Giske opp. Har han "sonet straffen sin"?Det er i så fall det minste problemet. Det mer relevante spørsmålet er om vi skal ha en helseminister som juger folk rett opp i fjeset på TV.
Ja, om den er gyldigHan har i det minste fått seg en mastergrad.
Slik er det mellom politikk og embedsverk.Hvis man faktisk ville få noe gjort så kunne man f.eks gi jobben til noen av de rasende flinke satssekretærene som finnes i systemet og som gjerne kan departemantet ut og inn. Men de er det ingen som vet hvem er og det er ikke deres tur så man må ta noen som står høyt på partilisten helt uavhengig av vedkommedes innsikt i et område eller generelle egenskaper som leder av et departement.
Ja, det er jo det som har skjedd etter Borch, der det aller meste den nye ministeren skal losa gjennom allereie var godt i gang under Moe.Hvis man faktisk ville få noe gjort så kunne man f.eks gi jobben til noen av de rasende flinke satssekretærene som finnes i systemet og som gjerne kan departemantet ut og inn.
Bernhard A. Steen
dSsoenorpt7441a:g 8aa0la4ac0uln23 P90aJr452u20ya15mMf1t 0m t ·
Kjære Ingvild, sannsynligvis bør du bare legge deg helt flat.
La meg utdype:
Det begynner å bli noen år siden jeg tok litt eksamener på UiB (Universitet i Bergen, om du skulle lure). Jeg skrev, takk og pris kan man kanskje si i dag, aldri noen masteroppgave, jeg fikk en litt for god redaktørjobb litt for tidlig, og fant deretter aldri veien tilbake til MatNat-fakultetet.
Selv om noe er glemt og mye nytt er lært, har jeg faktisk – i arbeidslivet – hatt forunderlig stor glede av at jeg en gang i tiden bestemte meg for å ta eksamen innen statistikk, sannsynlighetsregning og kombinatorikk. Akkurat dette er nærmest barnelærdom, men for eksempel lærte jeg meg hvordan man kunne regne ut at antall mulige variasjoner i en fritt blandet, enkel liten kortstokk er større enn antall atomer i galaksen vår – 8x10^67.
Om ikke dette gir mening, kan jeg i hvert fall garantere at antallet muligheter er veldig, veldig, VELDIG stort. VELDIG!!! (Om alle mennesker på jorden umiddelbart hadde begynt å blande en kortstokk én gang i sekundet, ville det nok gått noen milliarder år – og universet ville opphørt å eksistere – før vi fikk noen form for repetisjon).
Og her snakker man altså om bare 52 kort...
Denne, litt omstendelige starten, er inspirert av hva jeg selv en gang lærte, og av at du faktisk avviste totalt – på Dagsrevyen – at du hadde kopiert noe som helst fra noen da du skrev masteroppgaven din.
For kortstokken – og antall kombinasjonsmuligheter – er faktisk svært liten, om man skulle sammenligne med et typisk norsk ordforråd, brukt i noen få setninger.
La oss enkelt si at man bare har et ordforråd på 1000 ord. Om to mennesker velger fritt fra disse tusen ordene, er det altså bare én tusendels sjanse for at første ordet begge velger er det samme. Sjansen for at andre ordet er det samme er også én til tusen, og sjansen for at ti ord på rad skal være like, er 1x10^-30. ((Om ikke dette gir mening, kan jeg i hvert fall garantere at sjansen er veldig, veldig, VELDIG liten. VELDIG!!!)
I virkeligheten vil en slik beregning være langt mer kompleks og gi svært mye mindre sannsynlighet, blant annet fordi valg av ord påvirkes av kontekst, grammatikk og individuelle uttrykksmåter, at innholdet skal ha en mening (og ordene bør stå i rekkefølge), og fordi ordforrådet vårt er så mye, mye større. (Dag Gundersen skriver i «Vårt eget Språk» at «det ordforrådet et menneske behersker og ville kunne bruke daglig, blir gjerne anslått til 5000-6000 ord. Det passive ordforrådet, de ordene vi skjønner – mer eller mindre – når vi ser eller hører dem, er hos de fleste langt større. Enkelte kan komme opp i 30.000 til 40.000 ord.» )
Så kjære Ingvild, bruker man disse tallene som utgangspunkt, 5000 ord, blir sannsynligheten for å velge ti like ord på rad så mye, mye, mye mindre. Allerede etter 23 ord, har du flere ulike kombinasjoner enn antall atomer i det kjente universet...
Når du, i arbeidet med din masteroppgave, har passasjer på opptil 50 ord som er identisk med andre, ikke refererte masteroppgaver, påstår jeg ikke at du lyver når du nekter for å ha plagiert. Jeg mener bare at du har fått til noe som, basert på sannsynlighetsberegning, burde være svært, svært SVÆRT vanskelig å få til. Og OM tilfeldighetene har slått til i såpass vanvittig grad, er jeg faktisk svært glad på dine vegne.
For da har du ikke drevet plagiat. Og enda bedre, da har du ikke begått forskningsjuks som ugyldiggjør hele masteroppgaven din – ved at konklusjonene er basert på kilder som ikke eksisterer.
Da trenger du heller ikke å gå av som Helseminister.
Men jeg håper for all del at du har god dokumentasjon på dette.
For når dette skrives, sitter det sannsynligvis et utall journalister rundt i Norge, og «analyserer» ALLE mastergrader skrevet av alle stortingspolitikere (og snart lokalpolitikere, og næringslivsledere og redaktører og venner) i Norge. De kommer ikke til å gi seg, spesielt ikke når det gjelder dere statsråder.
Sannsynligheten for at du bør legge deg fullstendig flat, gå av og heller satse på å komme tilbake en gang i fremtiden er veldig, veldig stor. VELDIG.
Basert på enkel sannsynlighetsberegning.
Kilder: Wikipedia, Sprakrad.no, Dag Gundersens «Vårt Eget Språk», og lærebøker benyttet på det matematisk-naturvitenskapelige fakultet for nokså lenge siden.
Og naturligvis dårlig hukommelse.
Og, som jeg skriver lenger oppe. «I virkeligheten vil en slik beregningen være langt mer kompleks.»
Jeg skumlas her om dagen min egen oppgave, noe jeg ikke har gjort - i alle fall ikke i sin noenlunde helet - siden jeg leverte den for over 20 år siden. Første inntrykk er at jeg hadde vært etterettelig med kildereferanser, men jeg hadde også den fordel at jeg ikke gjengav store mengder prosa, internett var i sin barndom og det jeg skrev oppgaven min om var det ingen som hadde sett på før (som jeg vet om i alle fall) så det var uansett ikke allverdens å kopiere. Jeg fikk også A (klar A, i følge veileder på telefon da jeg ringte vedkommende for å spørre om litt mer detaljer) men nå er jeg ganske lite imponert over mitt eget åndsverk. Det gir kanskje en slags mening inneinfor det aktuelle definerte teoretiske universet, men i den virkelige verden? Tjaaaaa.Alt alltid fått høyra at ingen bryr seg om kva karakter du får på hovudoppgåva når du er ferdig. Plutseleg er ikkje det sant heller, iallfall ikkje om du vert minister.
Regjeringens masteroppgaver: Fire fikk toppkarakter, seks nekter å svare
Sjekk hvem som fikk toppkarakter. Særlig én masteroppgave skiller seg ut som «steingod», ifølge professor.www.nettavisen.no
Når det er sagt, er eg ikkje overraska over kven som har fått A (eller tilsvarande) av dagens statsrådar.
jeg tror vel kravet heller er at om de har en så må de ikke ha skurket seg til den. Om de faktisk har en tror jeg de fleste driter ganske tynt i. I motsetning til hva man kan bli forledet til å tro så er det ikke svært å ha en og ikke spesielt vanskelig å få en. Hvorfor Kjerkhol fant det for godt å prøve å skaffe seg en av sorten (hun beholder den neppe) midt i valgkapen i en alder av 46(?) år skjønner jeg virkelig ikke.Hvis det nærmest blir et krav at ministre må ha en mastergrad er vi absolutt på ville veier...