Jeg tror, men kan selvsagt ikke vite sikkert, at sjefene i spesielt de statlige/offentlige kontrollerte selskapene slik som feks Equinor, Oljefondet, DNB, Statnett, Statkraft + en rekke strøm og nettselskaper har bonuser relatert til deres økonomiske positive resultater. Hvor er de store årlige driverne som kan gi store økonomisk +:
- Equinor; internasjonale gass og oljepriser, Sjefen kan stå på hode og jobbe døgnet rundt og være så flink eller så dårlig som bare det. Kan uansett ikke påvirke olje og gassprisen i særlig grad
- DNB + andre banker; rente og foskjell innskudd og utlån; Sjefen kan stå på hode og jobbe døgnet rundt og være så flink eller så dårlig som bare det. Kan uansett ikke påvirke renteprisen noe særlig (med mindre de skulle gjøre noe innmari strikke dumt), men kan enkelte ved å justere på innskuddsrenten få store overskudd som igjen gir uttelling på bonusene til Sjefene (og dette vet jeg siden jeg er godt bekjent med en som jobber i DNB som har hatt jevn nedgang i kjøpekraft de siste 7 år, men sjekk hvilken bonus sjefene tok ut siste år; 10 000 ansatte i DNB kan gjøre en forskjell dersom de vil, men den norske folkesjelen..)
- Statnett, andre nettselskap; skal i utgangspunktet være 0 bedrift, dvs overskudd skal benyttes til å vedlikeholde nettet, men det skjer jo ikke, overskuddet går til eierene (det offentlige) og sjefene får bonus basert på overskudd. I tillegg fastsettes nettleien med basis i det enkeltes nettselskap kostnader (inkl bonusordningene) (+ en hel del masse annet regulert av det offentlige)
- Statkraft, + en rekke andre kraftselskaper; Sjefen kan stå på hode og jobbe døgnet rundt og være så flink eller så dårlig som bare det. Kan uansett ikke påvirke strømprisen i særlig grad, men får store bonuser basert på økonomisk overskudd hovedsaklig drevet frem av prisene på strøm som er internasjonalt drevet
Felles for disse selskapene er at de har "produkter" som man i Norge ikke sånn uten videre kan velge bort
Til slutt, vi får følge nøye med Vestres videre karriere etter politikken etter å ha spandert en uhorvelig masse skattepenger til tilrivingøkonomien..
@weld77 Kan kanskje være derfor mange, men ikke alle, folk aser seg opp og rett og slett synes det er for jævlig at skattepenger og mine og dine surt oppsparte midler blir misbrukt på denne måten.
Da renta startet oppklatringen stod økonomene i ring 3 og forklarte at dette håndterte folk greit fordi de kunne bruke sine oppsparte midler og kompenserte. Hvem fikk mine oppsparte midler i den perioden? Fikk jeg noe igjen for det ift. feks 2015, eller 2009 eller... hadde jeg noe reelt valg (jada jeg vet at økonomenes argument er at det er frivillig å bo her, man kan alltids selge osv, only BS..)?
Ad idrett; hvorfor skal man ase seg opp, her er det ikke produkter som hvermannsen er avhengig av. De statlige midlene går til et godt formål, jeg håper at midlene brukt til idrett gjør at man bruker tilsvarende mindre på helse for de som bedriver idrett, altså et + økonomisk resultat for samfunnet.
De som ikke liker at idrettsgutt/kvinnen tjener masse og bor her og der får bare la være betal for produktene deres. Da forsvinner de jo, ref den økonomiske stillingen til Viaplay...