Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Fred Akerström:

    "Där går en gumma, hon skurar trappor
    Där springar gubbar med värdepapper
    Dom samlar värden, hon samlar skit"

    Undres over om alle egentlig får som fortjent
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.982
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Sover godt og går tur i fjellet......"

    Det er vel nettopp det som gjør at "vanlige folk" blir rimelig forbannet over offentlige ledere med lønn imangemillionersklassen.. hva gjør de egentlig for å få den lønna.... Jeg mistenker veldig sterkt at de sover godt og går tur i fjellet..... Denegentlige jobben gjøres stort sett av undersåttene på forskjellige nivåer..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    "Sover godt og går tur i fjellet......"

    Det er vel nettopp det som gjør at "vanlige folk" blir rimelig forbannet over offentlige ledere med lønn imangemillionersklassen.. hva gjør de egentlig for å få den lønna.... Jeg mistenker veldig sterkt at de sover godt og går tur i fjellet..... Denegentlige jobben gjøres stort sett av undersåttene på forskjellige nivåer..
    Stein Lier Hansen fortjente sikkert både høy lønn og frynsegoder.
    Han sørget jo for både moderate lønnsoppgjør og reallønns nedgang i frontfaget år etter år.
    Tid til å være mye i fjellet på arbeidsgivers bekostning hadde han også.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    I følge Welds argumenter burde en melkebonde også tjene noen titalls millioner i året.
    På generelt grunnlag har nok de færreste noe begrep om hvilke - i snitt - ofre folk som tjener et tårn av penger gjør. Avhengig av hvem man er og hvor man jobber så medfører det stort sett en eller flere av å være en offentlig person mot sin vilje, aldri kunne legge fra seg jobben og ta ordentlig fri, jobbe jævlig mye, ha en konstant forventning om å levere ett eller annet hengende over seg og så videre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    QUOTE="weld77, post: 3984571, member: 23855"]
    Hæ?
    Jeg skjønner at du hat tungt for dette men å jobbe mye, investere og ta risiko er altså ingen garanti for suksess. Men siden du ikke er dum så skjønte du vel egentlig det eller hur?

    Siden du brakte opp melkebonde. Om man er gal nok til å åpne en restaurant så er vel en slags suksess innenfor den bransjen at man klarer å få det til å gå sånn noenlunde rundt, jobbe veldig mye og kanskje klare å betale et knippe ansatte en relativt dårlig lønn. Mest sannsynelig går man konkurs etter ikke så lang tid. Noe nær beste utfall er at man klarer å skape en stabil arbeidsplass for eventuelt seg selv en håndfull ansatte - rik på det blir man nesten garantert ikke men til gjengjeld så er det like garantert veldig mye jobb, og det gjerne på ugunstige tider i tillegg og på øvre nivå må man prestere hele tiden. Gjør man det virkelig bra kan man bli en snakkis, kanskje få god omtale i pressen og ha en noenlunde stabil strøm av gjester og kanskje får man endatil en stjerne i en fransk guidebok en gang i tiden. Spesielt lukrativt er det neppe.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Jeg tenkte mest på at de siste 40 år er det forfektet en oppfatning at "det blåser mest på toppene" og at lederstillinger generelt og i privat sektor spesielt er en nærmest umenneskelig oppgave, hvor de ofrer livsglede, ekteskap, familie og barn til fordel for arbeidsplassen eller sin egen næringsvirksomhet. Derfor er 1 mill. pr måned en rimelig godtgjørelse for de har aldri fri, jobb og tanker og plan hele tiden. Jeg kjenner bare en i slik stilling og det tok ikke livet av ham og heller ikke annen skade og 11 mill pr.år i 12 år gjør susen. Men han jobbet ja, og ble sliten og lei til slutt. (Poor Stanley, S. Albrigtsen)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    1
    Derfor er 1 mill. pr måned en rimelig godtgjørelse for de har aldri fri, jobb og tanker og plan hele tiden.
    Lønnsfastsettelsen i næringslivet handler jo ikke bare om innsats, men også om talent og evner. Noen er "den fødte leder", andre er utrolig dyktig på akkurat det de holder på med. Dermed øker verdiskapningen og deres andel herav. Haaland dunker inn mange mål, og får betalt deretter. Samme gjelder i næringslivet. Jeg har observert flere toppledere i action, og man skjønner fort at disse gutta (mest menn, dessverre) spiller i en høyere divisjon, for å holde oss til fotballterminologien.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.862
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For meg er det vanskelig å skjønne hvorfor Øyvind Eriksen sin lønn skal kritiseres hvis ikke Martin Ødegård, Haaland, Hovland, brødrene Bøe eller en haug andre skal nevnes.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det vanskelig å skjønne hvorfor Øyvind Eriksen sin lønn skal kritiseres hvis ikke Martin Ødegård, Haaland, Hovland, brødrene Bøe eller en haug andre skal nevnes.
    Greia med Emo-venstre er jo nettopp at de forfekter politikk basert på følelser, og ikke logikk og faktum. Når de i tillegg diskuterer anonymt på nettforum som dette, ligger saklighetslista enda lavere, og det lires av de merkeligste påstander.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.575
    Antall liker
    7.112
    For meg er det vanskelig å skjønne hvorfor Øyvind Eriksen sin lønn skal kritiseres hvis ikke Martin Ødegård, Haaland, Hovland, brødrene Bøe eller en haug andre skal nevnes.
    Et skudd i mørket, men for folk flest kan det muligens ha noe med at ekstreme prestasjoner i sport og idrettsverden ikke bare er direkte målbart og umiddelbart resultatført, men også direktesendt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.575
    Antall liker
    7.112
    Greia med Emo-venstre er jo nettopp at de forfekter politikk basert på følelser, og ikke logikk og faktum. Når de i tillegg diskuterer anonymt på nettforum som dette, ligger saklighetslista enda lavere, og det lires av de merkeligste påstander.
    Ja, alle som har skumlest litt statsvitenskap vil jo vite at den viktigste parallelle skillelinje går mellom det emosjonelle venstre med sitt tant og fjas, mens høyresiden er preget av logikk og faktum på sitt besteborgerlige vis. I det minste på egne vegne.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Greia med Emo-venstre er jo nettopp at de forfekter politikk basert på følelser, og ikke logikk og faktum. Når de i tillegg diskuterer anonymt på nettforum som dette, ligger saklighetslista enda lavere, og det lires av de merkeligste påstander.
    Ja for @pedal står jo forbilledlig fram uten anonymitet!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Et skudd i mørket, men for folk flest kan det muligens ha noe med at ekstreme prestasjoner i sport og idrettsverden ikke bare er direkte målbart og umiddelbart resultatført, men også direktesendt.
    Du kan uansett ikke benekte det faktum at toppidrettsutøvere er til dels svært godt betalt, utenfor sporten nær spektakulært uinteressante og av naturlige årsaker selvopptatte egoister. Men skal likevel hylles av en eller annen grunn og ingen plages nevneverdig av de som tjener ørten millioner eller om de skstteflytter til Monaco. Det er vel ingen som tror at noen av de flytter for å kunne trene bedre eller fordi det er så fint i Monaco håper jeg?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.862
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et skudd i mørket, men for folk flest kan det muligens ha noe med at ekstreme prestasjoner i sport og idrettsverden ikke bare er direkte målbart og umiddelbart resultatført, men også direktesendt.
    Joda, men jeg er helt sikker på at det ligger mer evner, fokus og arbeidsinnsats bak det Eriksen har oppnådd.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Du kan uansett ikke benekte det faktum at toppidrettsutøvere er til dels svært godt betalt, utenfor sporten nær spektakulært uinteressante og av naturlige årsaker selvopptatte egoister. Men skal likevel hylles av en eller annen grunn og ingen plages nevneverdig av de som tjener ørten millioner eller om de skstteflytter til Monaco. Det er vel ingen som tror at noen av de flytter for å kunne trene bedre eller fordi det er så fint i Monaco håper jeg?
    Jeg bryr meg ikke om du tjener fett fordi 1 million vil se deg på Tv eller følge deg på TikTok.
    Men når kraft sjefer og oljedirektører i statlige selskap får million bonuser fordi kraft eller olje prisen går kraftig opp så undres jeg.
    Skal Freia direktøren få høyere bonus fordi kakao prisen er all time high?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Jeg bryr meg ikke om du tjener fett fordi 1 million vil se deg på Tv eller følge deg på TikTok.
    Men når kraft sjefer og oljedirektører i statlige selskap får million bonuser fordi kraft eller olje prisen går kraftig opp så undres jeg.
    Skal Freia direktøren få høyere bonus fordi kakao prisen er all time high?
    Har du noen konkrete eksempler på det du påstår?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.982
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ingen tvil om at overskuddene i DNB skyldes massiv renteoppgang, og at Statkrafts overskudd skyldes absurde strømpriser i Europa? Hva har de to direktører egentlig gjort for å få det til?? Equinor ditto..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Det er vel ingen tvil om at overskuddene i DNB skyldes massiv renteoppgang, og at Statkrafts overskudd skyldes absurde strømpriser i Europa? Hva har de to direktører egentlig gjort for å få det til?? Equinor ditto..
    Lite til ingen ting. Jeg spurte om linken mellom bonuser og nevnte hendelser. Dersom så er tilfelle så er der dårlig designede programmer og ansvaret for det ligger på styret og eier som i statlige selskaper betyr statsråden. Generalforsamlingen i Statkraft består av en person som også er politiker.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Og at sjefer har bonus avtaler avhengig av overskuddet, selv om sjefene har liten innflytelse på prissetting er ikke uvanlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Og at sjefer har bonus avtaler avhengig av overskuddet, selv om sjefene har liten innflytelse på prissetting er ikke uvanlig.
    Kan du vise til noen konkrete ekdempler? Jeg benekter ikke fenomenet men siden dette «ikke er uvanlig» så burde det jo være lett å hoste opp noen eksempler og vise til historikken for slike bonuser osv
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Lite til ingen ting. Jeg spurte om linken mellom bonuser og nevnte hendelser. Dersom så er tilfelle så er der dårlig designede programmer og ansvaret for det ligger på styret og eier som i statlige selskaper betyr statsråden. Generalforsamlingen i Statkraft består av en person som også er politiker.
    Og når majorites eier ifølge NPM ikke skal legge seg opp i styrets beslutninger, så skjer det at når majorites eier begrenser bonus, så hever styret grunnlønna tilsvarende.
    Lurer på om Vestre hører på the Clash: I fought the law and the law won
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Kan du vise til noen konkrete ekdempler? Jeg benekter ikke fenomenet men siden dette «ikke er uvanlig» så burde det jo være lett å hoste opp noen eksempler og vise til historikken for slike bonuser osv
    Mao, du leser ikke finans aviser og heller ikke mitt innlegg 10.099
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Mao, du leser ikke finans aviser og heller ikke mitt innlegg 10.099
    Jo men jeg bad deg være konkret men det der klarer du ikke. Det er mulig du har rett men jeg tror vel primært st du egentlig ikke vet noe særlig om dette men tenker at det må være slik.

    Kan du gi et konkret eksempel på bonusutbetalinger som er initiert av utenforstående faktorer som feks høyere oljepris, gasspris eller stømpris? Altså tilfeller der utbetalingene av sorten er anormale og en direkte funksjon av slike faktorer?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Er bonusene til Opedal og Rynning-Tønnesen kronebeløp fastsatt av styret??
    Det vil jeg anta, ja. Det er ikke så lett å se hvem andre som skulle bestemme det. I statkrafts tilfelle kunne vel eneeier, altså statsråden, nedlegge veto formelt eller i praksis, sparke styret eller noe i den duren og i praksis også i equinor siden staten eier 80% av aksjene. Det er forresten vanskelig å se at equinor sine eventyr i USA ville holdt på så lenge med en eier som var litt på ballen men det var sikkert gøy for de involverte. Eieren, altså staten, sov greit i timen der i ca 20 år.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Jo men jeg bad deg være konkret men det der klarer du ikke. Det er mulig du har rett men jeg tror vel primært st du egentlig ikke vet noe særlig om dette men tenker at det må være slik.

    Kan du gi et konkret eksempel på bonusutbetalinger som er initiert av utenforstående faktorer som feks høyere oljepris, gasspris eller stømpris? Altså tilfeller der utbetalingene av sorten er anormale og en direkte funksjon av slike faktorer?
    Er det ikke konkret nok at Equinor sjefen fikk mange milloner ekstra da oljeprisen gikk i taket?
    I andre sykliske bransjer er det også vanlig at bonuser er høye når syklusen er på topp, og lave når syklusen er nede.
    Det er neppe CEO eller andre som styrer syklusene
    Regner med at uansett hvor bra en leder i et bygg firma er, så blir det ikke særlig bonus når bransjen ligger med brukket rygg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Er det ikke konkret nok at Equinor sjefen fikk mange milloner ekstra da oljeprisen gikk i taket?
    I andre sykliske bransjer er det også vanlig at bonuser er høye når syklusen er på topp, og lave når syklusen er nede.
    Det er neppe CEO eller andre som styrer syklusene
    Regner med at uansett hvor bra en leder i et bygg firma er, så blir det ikke særlig bonus når bransjen ligger med brukket rygg
    Jeg vet ikke hvordan incentivprogrsmmene for toppledelsen i norske bedrifter er utformet men det vet åpenbart du. Det er lett å snakke i abstrakter.

    Jeg har også et element av variabel lønn men logikken bak den har jeg aldri skjønt og kommer nok aldri til å skjønne men du kan sikkert forklare den for meg siden du leder næringslivsavisene og alt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.865
    Sted
    Oslo
    Jeg vet ikke hvordan incentivprogrsmmene for toppledelsen i norske bedrifter er utformet men det vet åpenbart du.

    Jeg har også et element av variabel lønn men logikken bak den har jeg aldri skjønt og kommer nok aldri til å skjønne men du kan sikkert forklare den for meg siden du leder næringslivsavisene og alt.
    Jeg leder nok ikke næringslivs avisene, og jeg tror ikke jeg kan forklare deg logikken bak din variable lønn.
    Sorry!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Jeg leder nok ikke næringslivs avisene, og jeg tror ikke jeg kan forklare deg logikken bak din variable lønn.
    Sorry!
    Jeg registrerer at du henger deg opp i en trykkleif og fortsatt ikke har noe konkret å komme med. Bedre lykke neste gang. God natt.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Bergen
    Jeg tror, men kan selvsagt ikke vite sikkert, at sjefene i spesielt de statlige/offentlige kontrollerte selskapene slik som feks Equinor, Oljefondet, DNB, Statnett, Statkraft + en rekke strøm og nettselskaper har bonuser relatert til deres økonomiske positive resultater. Hvor er de store årlige driverne som kan gi store økonomisk +:
    - Equinor; internasjonale gass og oljepriser, Sjefen kan stå på hode og jobbe døgnet rundt og være så flink eller så dårlig som bare det. Kan uansett ikke påvirke olje og gassprisen i særlig grad
    - DNB + andre banker; rente og foskjell innskudd og utlån; Sjefen kan stå på hode og jobbe døgnet rundt og være så flink eller så dårlig som bare det. Kan uansett ikke påvirke renteprisen noe særlig (med mindre de skulle gjøre noe innmari strikke dumt), men kan enkelte ved å justere på innskuddsrenten få store overskudd som igjen gir uttelling på bonusene til Sjefene (og dette vet jeg siden jeg er godt bekjent med en som jobber i DNB som har hatt jevn nedgang i kjøpekraft de siste 7 år, men sjekk hvilken bonus sjefene tok ut siste år; 10 000 ansatte i DNB kan gjøre en forskjell dersom de vil, men den norske folkesjelen..)
    - Statnett, andre nettselskap; skal i utgangspunktet være 0 bedrift, dvs overskudd skal benyttes til å vedlikeholde nettet, men det skjer jo ikke, overskuddet går til eierene (det offentlige) og sjefene får bonus basert på overskudd. I tillegg fastsettes nettleien med basis i det enkeltes nettselskap kostnader (inkl bonusordningene) (+ en hel del masse annet regulert av det offentlige)
    - Statkraft, + en rekke andre kraftselskaper; Sjefen kan stå på hode og jobbe døgnet rundt og være så flink eller så dårlig som bare det. Kan uansett ikke påvirke strømprisen i særlig grad, men får store bonuser basert på økonomisk overskudd hovedsaklig drevet frem av prisene på strøm som er internasjonalt drevet

    Felles for disse selskapene er at de har "produkter" som man i Norge ikke sånn uten videre kan velge bort

    Til slutt, vi får følge nøye med Vestres videre karriere etter politikken etter å ha spandert en uhorvelig masse skattepenger til tilrivingøkonomien..

    @weld77 Kan kanskje være derfor mange, men ikke alle, folk aser seg opp og rett og slett synes det er for jævlig at skattepenger og mine og dine surt oppsparte midler blir misbrukt på denne måten.
    Da renta startet oppklatringen stod økonomene i ring 3 og forklarte at dette håndterte folk greit fordi de kunne bruke sine oppsparte midler og kompenserte. Hvem fikk mine oppsparte midler i den perioden? Fikk jeg noe igjen for det ift. feks 2015, eller 2009 eller... hadde jeg noe reelt valg (jada jeg vet at økonomenes argument er at det er frivillig å bo her, man kan alltids selge osv, only BS..)?

    Ad idrett; hvorfor skal man ase seg opp, her er det ikke produkter som hvermannsen er avhengig av. De statlige midlene går til et godt formål, jeg håper at midlene brukt til idrett gjør at man bruker tilsvarende mindre på helse for de som bedriver idrett, altså et + økonomisk resultat for samfunnet.
    De som ikke liker at idrettsgutt/kvinnen tjener masse og bor her og der får bare la være betal for produktene deres. Da forsvinner de jo, ref den økonomiske stillingen til Viaplay...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Jeg tror, men kan selvsagt ikke vite sikkert, at sjefene i spesielt de statlige/offentlige kontrollerte selskapene slik som feks Equinor, Oljefondet, DNB, Statnett, Statkraft + en rekke strøm og nettselskaper har bonuser relatert til deres økonomiske positive resultater. Hvor er de store årlige driverne som kan gi store økonomisk +:
    Det har de sikkert, om enn ikke nødvendigvis helt tilsiktet men det flyter nok lettere når det spurter cash inn i sjappa. En noenlunde vettugt utformet bonusordning vil søke å i størst mulig grad eliminere eksterne faktorer man har svært liten til ingen kontroll over. 'Man kan for eksempel se på hvordan man har gjort det sammenlignet med andre i samme bransje og slike ting.

    Equinor har et ganske omfattende sett kriterier for tildeling som er beskrevet her


    Det har også vært en viss debatt om "bonus" egentlig er skjult fastlønn, som f.eks her

    Tidligere har det også vært en del eksempler på at man gjemmer svært høy total lønn i en svært gunstig pensjonsordning, som f.eks at noen får en toppjobb noen få år før man skal gå av med pensjon men denne jobben utløser en svært lukrativ pensjonsavtale livet ut som gjør at den totale betlingen reelt blir mye større enn hva det ser ut som. Husker ikke de konkrete eksemplene i farta men det var en del snakk om dette for en tid tilbake.

    Edit: Her for eksempel


    Edit II: Statkraft sier også at gode resultater som følge av høy strømpris ikke er et kriterie (om det i realiteten stemmer skal ikke jeg mene noe om)



    Næringsminister Vestre formulerer det slik:

    – Oppnåelse vurderes basert på et sett tydelige kriterier som er avtalt på forhånd for den enkelte medarbeider eller avdeling. Statkraft opplyser at strømpris, eller finansielle resultater som kan tilskrives strømpris, ikke er en del av disse kriteriene for noen i selskapet, og at det altså ikke er slik at høy strømpris fører til høye bonuser i Statkraft, skriver statsråden.

    Han legger til at kriterier eksempelvis kan være knyttet til god gjennomføring av utbyggingsprosjekter, oppnåelse av mål for sikkerhet og skader, og god disponering av selskapets vannmagasiner.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Livet går bra med høy inntjening også uten stor risiko. Og har man tjent et lass med penger i 3-4 år så har man jo gjort det, selv om det skulle skjære seg etterhvert.
    Det kan til tider være litt deprimerende å tenke over hvor lite lønnsarbeid faktisk kaster av seg. Medianlønnen i Norge var i 2023 ca 5000 kroner måneden eller 600.000 kroner i året. Et årsverk er ca 1700 timer og så si at man legger på en halvtime i hver ende for å komme seg til og fra jobb så bruker man kanskje et sted mellom 1900 og 1950 timer på det totalt. Noen betydelig mer ved lang reisevei. Så kommer ymse kostnader til fratrekk for å komme seg til og fra jobb - disse kan være ganske små som i underkant av en tusenlapp i måneden for kollektivtransport eller betydelige om man skal kjøre egen bil til og fra. Eller nesten 0 om man kan gå til og fra. Eller sagt på en annen måte - over 20% av døgnets tilgjengelige timer brukes på jobb eller hver tredje time man er våken. I tillegg til lønn kan selvsagt en jobb være utfordrende, spennende, givende, meningsfull osv. Eller noen man lider seg gjennom fordi man må.

    For å kunne ha en noenlunde realistisk forventning om å ha 600.000 i året i passiv inntekt så trenger man, litt avhengig av forutsetninger, et sted runt 10 millioner kroner investert. Om vi antar 8% avkastning på aksjer og 4% på renter så har man ved for eksempel 70/30 - fordeling 560.000 kroner fra aksjedelen og 120.000 kroner fra rentedelen. 10 millioner er jo ganske mye, men det er et par hundre tusen nordmenn som antas å ha deromkring i investerbar nettoformue utenom egen bolig. Ting kompliseres litt når man tar hensyn til skatt, formueskatt, pensjonsopptjening osv men det er altså rundt der, litt avhengig av forutsetninger om avkastning osv, at penger jobber ca like hardt som en normal lønnsmottaker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Så spørst det om dette overtyder:


    (Mjnæ)
    De har i alle fall innsett at strategien med å - i alle fall gi inntrykk av - ta og flå ikke har funket, det har riktig nok vært ganske tydelig fra den til dels betydelige endringen i retorikken fra AP det siste året så ingen overraskelse der i alle fall. Basert på det som står i den saken så problematiseres heller ikke forholdet til SP i det hele - det er som nevnt før to partier som knappest er enige om noesomhelst og dersom AP skal fremstå som noe fremoverlente så er det vanskelig å se hvordan de skal få til det i et slags ekteskap med SP. Også litt nye toner rundt skole selv om også de ideene har vært luftet tidligere.

    Som alltid gjenstår det å se om det er noe mer enn floskler og om partiet faktisk klarer å være mer opptatt av verden utenfor enn hva de er av partiets indre anliggende. Trond Giske melder seg sikkert på for alvor i en eller annen sammenheng og da vet man jo hva som skjer.

    I disse dramatiske tider i verden ville det kanskje for en gangs skyld være på sin plass med det tyskerene kaller "grosse Koalition" - som i Norge da ville tilsi et samarbeid mellom Høyre og AP, eventuelt med ett parti til om nødvendig for å ha en flertallsregjering. Da kunne det kanskje være mulig å få gjennom noe av dette som alle snakker om men ingen klarer å gjøre noe med, altså ymse strukturelle utfordringer i Norge som en velferdsstat som ikke fremstår som særlig bærekraftig på sikt, tørre å legge seg ut med sterke særinteresser i arbeidslivet og kanskje gjøre noe med at offentlig sektor eser stadig mer utover og ikke minst hva Norges forhold til EU skal være. Men det er nok for mye å håpe på
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.316
    Antall liker
    9.180
    Alle mann/kvinner i arbeid...

    -Landsstyret i Ap møtes mandag og tirsdag. Da vil de vedta en uttalelse som er nok et oppgjør med sy-pute-under armen- mentalitet.

    – Jeg mener arbeidslinjen er riktig. For mange unge må bruke krefter på å dokumentere at de er syke i stedet for å få hjelp til å komme i jobb. Jeg er helt sikker på at det har stor effekt når det stilles krav til unge samtidig som vi stiller opp, sier hun.


     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    3.649
    Sted
    Sunnmøre
    Alle mann/kvinner i arbeid...

    -Landsstyret i Ap møtes mandag og tirsdag. Da vil de vedta en uttalelse som er nok et oppgjør med sy-pute-under armen- mentalitet.
    Brei “power pose” også.

    Dette er jo ikkje heilt noldus. Vi har bruk for arbeidskraft, og det å leva store delar av livet på uføretrygd kan neppe seiast å vera kjempegreier for dei det gjeld, heller.

    Samtidig: For alle dei unge, og ikkje heilt unge, som hamnar på uføretrygd er det ofte årevis med prøving og feiring, tilrettelegging, behandling, omskolering, sjukmelding, leva på andre, utreiing og heile pakka. Eg vil altså tru det er allereie er enorme summar som går med til å prøva å få folk i jobb utan å lukkast.

    Vidare, å skulle skremma desse til å ta seg jobb ved å ta vekk moglegheita til uføretrygd, trur eg rett og slett er vanskeleg. Å dytta dei over på kommunal sosialstønad eller omsorg frå andre fjernar dei frå statsbudsjettet, men får ikkje fleire i arbeid.

    Eg lurer altså på kva for genial plan Ap har her, bortsett frå det periodiske oppgjeret med snillisme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn