Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 10.735
At investorer av og til taper penger er ikke noen bombe. Heller ikke at noen går konkurs. Hvordan har forresten Spetalen tjent sin formue?
Ja. Den gjennomsnittlige avkastningen i aksjemarkedet siden 1983 er ca 10 % pr år, hvis vi ser på hovedindeksen på Oslo Børs. Den indeksen består stort sett av solide selskaper med minimal konkursrisiko. Det er barnelærdom i aksjemarkedet at du skal spre risikoen på mange selskaper. Da gjør det ikke så mye om noen av dem taper penger eller går konkurs. Resultatene i de andre veier opp for det. En investor med teft for selskaper og timing kunne kanskje greid et snitt på 15-20 % i året, men det enkleste er å kjøpe et indeksfond med rubbel og bit. Da får du den gjennomsnittlige avkastningen. Det blir bare tull å si at vi har tapt 100 mrd de siste dagene. Hvor mye har vi tjent på at børsen har gått fra 180 midt i finanskrisen til 480 nå? Den lille krusningen i mai er en bagatell i forhold.Så det er kun populistisk tull at 75% har tapt penger og at 50% har gått konkurs.Spetalen prater populistisk tull her. Ingenting er tapt evt. vunnet før aksjene realiseres.
Kanskje du har rett, men aksjemarkedet har vel ikke sett så ille ut siden 1920-30 årene.Ja. Den gjennomsnittlige avkastningen i aksjemarkedet siden 1983 er ca 10 % pr år, hvis vi ser på hovedindeksen på Oslo Børs. Den indeksen består stort sett av solide selskaper med minimal konkursrisiko. Det er barnelærdom i aksjemarkedet at du skal spre risikoen på mange selskaper. Da gjør det ikke så mye om noen av dem taper penger eller går konkurs. Resultatene i de andre veier opp for det. En investor med teft for selskaper og timing kunne kanskje greid et snitt på 15-20 % i året, men det enkleste er å kjøpe et indeksfond med rubbel og bit. Da får du den gjennomsnittlige avkastningen. Det blir bare tull å si at vi har tapt 100 mrd de siste dagene. Hvor mye har vi tjent på at børsen har gått fra 180 midt i finanskrisen til 480 nå? Den lille krusningen i mai er en bagatell i forhold.Så det er kun populistisk tull at 75% har tapt penger og at 50% har gått konkurs.Spetalen prater populistisk tull her. Ingenting er tapt evt. vunnet før aksjene realiseres.
Stoppet de siden eller gjorde de det ikke?Liten sammenheng med overskrift og innhold i den artikkelen.
Perioden 1931 - 1937 var tidenes beste avkastning i det amerikanske aksjemarkedet. Det har aldri vært så bra å eie aksjer som i de seks årene.Kanskje du har rett, men aksjemarkedet har vel ikke sett så ille ut siden 1920-30 årene.
Gratulerer og må det fortsette og gå oppoverPerioden 1931 - 1937 var tidenes beste avkastning i det amerikanske aksjemarkedet. Det har aldri vært så bra å eie aksjer som i de seks årene.Kanskje du har rett, men aksjemarkedet har vel ikke sett så ille ut siden 1920-30 årene.
Selv kjøpte jeg en del aksjer i 2008-9, da krakknissene kaklet som høyest. Da var børsen rundt 180-200. Nå står den i 480. Forferdelige tider.
De gjorde ikke. De fikk fjernet bilder med begrunnelse i opphavsrett. Les litt mer enn overskriften, som forøvrig er endret.Stoppet de siden eller gjorde de det ikke?Liten sammenheng med overskrift og innhold i den artikkelen.
.
Jo takk, men poenget er at hvis man kan spre risikoen på mange aksjer og har god tid, så skal det godt gjøres å tape penger over tid i aksjemarkedet. Spesielt hvis man følger en slik strategi som oljefondet har, hvor de kjøper aksjer når kursene er lave og selger når de er høye for å opprettholde en konstant fordeling mellom aksjer og rentepapirer. Måten å tape penger på er å sette seg i en slik situasjon at du kan bli nødt til å selge når kursene er lave, for eksempel ved å låne penger med sikkerhet i aksjene. Da kan banken kreve tvangssalg hvis kursene faller og sikkerheten blir for dårlig. Don't do this at home, kids. Oljefondet er ikke i den situasjonen, for å si det mildt. Det er faktisk ganske godt forvaltet.Gratulerer og må det fortsette og gå oppover
Hvis du med det mener at arbeidsmiljøloven må endres så kommer den til å bli gjenstand for endringer med FrP i posisjon.Dette har derimot større relevans i en tråd om at de rødgrønne er overmodne for utskifting:
Arbeidstidsreglene brutt over 50.000 ganger - VG Nett om Helse
AP misbruker åndssvaksloven for å slå ned på uønsket humor og politisk satire. Den eneste grunnen til at de gjør dette er at de ikke liker innholdet som er kritisk til makthaverne. Å bruke opphavsrett av bilder som brekkstang for politisk sensur er trist og unødvendig og slår kun tilbake på dem selv.De gjorde ikke. De fikk fjernet bilder med begrunnelse i opphavsrett. Les litt mer enn overskriften, som forøvrig er endret.Stoppet de siden eller gjorde de det ikke?Liten sammenheng med overskrift og innhold i den artikkelen.
.
Pink; det er ikke bare arbeidsmiljøloven som blir endret hvis Frp skulle komme i posisjon...Det var ikke helt det jeg mente, nei...
Snarere at de rødgrønne mangler enhver troverdighet på å male opp skremmebilder av hvor ille det vil bli med FrP og H ved rattet, når det faktisk er sånn som dette det står til etter åtte år med rødgrønt styre. En stor del av problemet er at SP insisterer på å strupe hovedstadsområdet for ressurser, til tross for befolkningsveksten, mens det like fordømt skal opprettholdes et lokalsykehus på annenhver holme i distriktet.
Ja, legg ned lokalsykehusene i Oslo (Aker), slå sammen restene til en byråkratisk monstrositet og underbemann det så ettertrykkelig at ventetiden for å få behandling for et komplisert benbrudd er åtte-ti uker, kreftpasienter får behandling etter noen måneder, og utslitte leger og sykepleiere gjør så mange feil at pasienter dør under rutineinngrep. Da skal du se at befolkningen i østlandsområdet faller etterhvert.Asbjørn, den langsiktige strategien er jo å "lette på trykket" i Oslo med omegn, ved å flytte ut alt som ikke nødvendigvis trenger å være der. Over noe tiår, er begrepet "sentrale østlandsområdet" omdefinert, og alt skriket etter flere og bedre veier, baner og boliger en saga blott. Samtidig styrkes distriktene - altså en vinn-vinnsituasjon. Storting, regjering og sånt kan være der de er, men resten kan med fordel flyttes. Avinor ligger fint til her i Bodø og fungerer utmerket. Nå skal vi flytte litt på Generalinspektøren i luftforsvaret ( GIL ), og det går helt sikkert også like fint. Jeg håper at sentralen for overvåkingen av luftrommet over Norge, også finner sin naturlige plass her,sånn ca. midt i landet.
Etterhvert som oljevirksomheten siger nordover, kan sikkert enda mer flyttes litt nordover, og hvorfor Fiskeridirektoratet ligger i Bergen og ikke i Svolvær, er meg en gåte. Det er jo ganske stort press i Bergen også...
Du har helt rett, innvandringen vil bli endret hvis FRP skulle bli store nok, arbeidsmiljøloven er jo en vits i dag, så hvordan FRP kan gjøre det værre vet ikke jeg.Pink; det er ikke bare arbeidsmiljøloven som blir endret hvis Frp skulle komme i posisjon...Det var ikke helt det jeg mente, nei...
Snarere at de rødgrønne mangler enhver troverdighet på å male opp skremmebilder av hvor ille det vil bli med FrP og H ved rattet, når det faktisk er sånn som dette det står til etter åtte år med rødgrønt styre. En stor del av problemet er at SP insisterer på å strupe hovedstadsområdet for ressurser, til tross for befolkningsveksten, mens det like fordømt skal opprettholdes et lokalsykehus på annenhver holme i distriktet.
Asbjørn, den langsiktige strategien er jo å "lette på trykket" i Oslo med omegn, ved å flytte ut alt som ikke nødvendigvis trenger å være der. Over noe tiår, er begrepet "sentrale østlandsområdet" omdefinert, og alt skriket etter flere og bedre veier, baner og boliger en saga blott. Samtidig styrkes distriktene - altså en vinn-vinnsituasjon. Storting, regjering og sånt kan være der de er, men resten kan med fordel flyttes. Avinor ligger fint til her i Bodø og fungerer utmerket. Nå skal vi flytte litt på Generalinspektøren i luftforsvaret ( GIL ), og det går helt sikkert også like fint. Jeg håper at sentralen for overvåkingen av luftrommet over Norge, også finner sin naturlige plass her,sånn ca. midt i landet.
Etterhvert som oljevirksomheten siger nordover, kan sikkert enda mer flyttes litt nordover, og hvorfor Fiskeridirektoratet ligger i Bergen og ikke i Svolvær, er meg en gåte. Det er jo ganske stort press i Bergen også...
Takk, der ga du meg dagens beste latter.Leste en kommentar i en diskusjon på vg nett at de rød/grønne har oppfylt 5% av hva de lovet i Soria Moria 1 og 3% av hva de lovet i Soria Moria 2.
Jeg kan ikke bekrefte dette på noe vis, men hvis det er sant så er det ikke så mye å skryte av for en flertallsregjering.
Jeg gidder ikke å sjekke, men jeg kan ikke se at så mye av det de lovet har skjedd, skinne av eldreomsorgen, fulle svømmebaseng eller fjerne fattigdommen med et penne strøk.Takk, der ga du meg dagens beste latter.Leste en kommentar i en diskusjon på vg nett at de rød/grønne har oppfylt 5% av hva de lovet i Soria Moria 1 og 3% av hva de lovet i Soria Moria 2.
Jeg kan ikke bekrefte dette på noe vis, men hvis det er sant så er det ikke så mye å skryte av for en flertallsregjering.
Har du hørt uttrykket "Pålitelige kilder"?
Jeg kan nærmest garantere deg at de kjendisene ikke engang har blitt spurt om de vil stå på liste. Meier Johannesen har en lang historikk med å sette opp hvem som helst på listene sine. I Norge er det plikt til å stille opp hvis man blir nominert og valgt. Den eneste gyldige grunnen til å nekte å stå på en liste er at man er medlem av et annet parti. Oppigjennom årene er det en del kjendiser som har meldt seg inn i forskjellige partier fordi de ikke ville ha noe som helst med Meier Johannesen og påfunnene hans å gjøre.Har funnet partiet jeg vil stemme på ved fylkestingsvalget for Nordland til høsten.
Hvis de får godkjent lista:
Her er en del søringer, bla. Lars Monsen - men også Vegard Ulvang er på lista.
Han har jo aner fra området her i nærheten.
Eller så oppdager de at det er mer lønnsomt å jobbe svart. Nordmenn elsker å få gjort jobber svart. I tillegg får de selvsagt dagpenger fra NAV.............
Skal vi tippe at ganske mange kommer hit for å jobbe på et byggeprosjekt eller lignende, og så oppdager at det er mye mer lønnsomt å melde seg arbeidsledig og bli her når prosjektet er ferdig enn å reise tilbake til utgangspunktet? Dette er dyktige og arbeidsomme folk som er mer enn villige til å ta i et tak, men møtet med det norske systemet kan forvandle hvem som helst til passiv stønadsmottaker.
.
Etniske norske får nesten ikke noe dagpenger fra NAV, jeg fikk 2500,- fra 3 april til 6 mai, alle slags unskyldninger hvorfor jeg ikke fikk for de resterende 17 dagene jeg skulle hatt dagpenger. Jeg vet om 2 andre etniske norske som opplevde akkurat det samme, har også lest i lesernes mening i VG om et par som opplevde det samme, ikke noe bombe at de også hadde etniske norske navn.Eller så oppdager de at det er mer lønnsomt å jobbe svart. Nordmenn elsker å få gjort jobber svart. I tillegg får de selvsagt dagpenger fra NAV.............
Skal vi tippe at ganske mange kommer hit for å jobbe på et byggeprosjekt eller lignende, og så oppdager at det er mye mer lønnsomt å melde seg arbeidsledig og bli her når prosjektet er ferdig enn å reise tilbake til utgangspunktet? Dette er dyktige og arbeidsomme folk som er mer enn villige til å ta i et tak, men møtet med det norske systemet kan forvandle hvem som helst til passiv stønadsmottaker.
.
Du er altså villig til å svindle Staten, men du liker ikke tanken på at Staten kanskje svindler deg?Og ja jeg vil bruke svart arbeid på alt jeg kan, men jeg vil ansette kun etniske nordmenn for slike jobber.
Du har to muligheter til å lure systemet på.Etniske norske får nesten ikke noe dagpenger fra NAV, jeg fikk 2500,- fra 3 april til 6 mai, alle slags unskyldninger hvorfor jeg ikke fikk for de resterende 17 dagene jeg skulle hatt dagpenger. Jeg vet om 2 andre etniske norske som opplevde akkurat det samme, har også lest i lesernes mening i VG om et par som opplevde det samme, ikke noe bombe at de også hadde etniske norske navn.
Mens enkelte kan dra til andre land og leke hellige kriger og få full stønad, men de har da ikke etniske norske navn.
Og ja jeg vil bruke svart arbeid på alt jeg kan, men jeg vil ansette kun etniske nordmenn for slike jobber.
Uansett om jeg hadde tjent 4 millioner i året hadde jeg fortsatt kun fått utbetalt 2500, det er maks grense på hvor mye man kan få av NAV, jeg har jobbet i 21 år og dette var første gang jeg har vært arbeidsledig på alle de årene, så jeg har dessverre feil navn og feil hudfarve.Du har to muligheter til å lure systemet på.Etniske norske får nesten ikke noe dagpenger fra NAV, jeg fikk 2500,- fra 3 april til 6 mai, alle slags unskyldninger hvorfor jeg ikke fikk for de resterende 17 dagene jeg skulle hatt dagpenger. Jeg vet om 2 andre etniske norske som opplevde akkurat det samme, har også lest i lesernes mening i VG om et par som opplevde det samme, ikke noe bombe at de også hadde etniske norske navn.
Mens enkelte kan dra til andre land og leke hellige kriger og få full stønad, men de har da ikke etniske norske navn.
Og ja jeg vil bruke svart arbeid på alt jeg kan, men jeg vil ansette kun etniske nordmenn for slike jobber.
Den ene er å få en bedre betalt jobb enn flaskepanter, slik at månedslønnen kommer over 5000kr. Dagpenger utgjør jo ikke mer enn 60% av denne, forutsatt at man ikke jobber noe i dagpengeperioden. Da står du i alle fall bedre rustet ved neste NAV-besøk.
Den andre muligheten er å endre navnet ditt. Det er jo ikke særlig problematisk, og da er du jo sikret langt bedre rettigheter. Moa Ben Reddik f.eks. Det tror jeg vil passe bra. Dine venner og familie kan jo bruke ditt gamle navn som økenavn, så det får jo ikke noen praktiske konsekvenser utover at du får mer penger fra NAV da. Ja, og som en bonus så kan du jo søke om familegjenforening og få gratis kost og logi på et asylhotell!
Men andre ord, den som hjelper seg selv og er litt kreativ i stedet for bare å sitte på baken og tenke tradisjonelt kommer lengre her i livet.
Jeg er villig til å svindle staten for alt jeg kan siden de svindlet meg, så denne holdningen kom etter behandlingen jeg fikk av NAV.Du er altså villig til å svindle Staten, men du liker ikke tanken på at Staten kanskje svindler deg?Og ja jeg vil bruke svart arbeid på alt jeg kan, men jeg vil ansette kun etniske nordmenn for slike jobber.
Sorry, de pengene du har vært med på unndra i skatt er de pengene du skulle ha hatt av NAV.
Dagpenger ved arbeidsledighet utgjør 60% av din bruttolønn basert på din ligning fra året før, eller de tre siste årene i snitt. Det er et tak på hvor mye man kan få. Det er 6G. Dvs. ca 475.000 kr. Så maksimalt man kan få er vel 297.000kr året i dagpenger. Dvs. nesten 25.000kr i måneden. Man får jo også litt mindre skatt totale sett så i praksis sitter man vel igjen med nærmere 70% av sin nettolønn.Uansett om jeg hadde tjent 4 millioner i året hadde jeg fortsatt kun fått utbetalt 2500, det er maks grense på hvor mye man kan få av NAV, jeg har jobbet i 21 år og dette var første gang jeg har vært arbeidsledig på alle de årene, så jeg har dessverre feil navn og feil hudfarve.
Du har helt rett i dette, jeg ble advart så jeg tok kontakt med NAV på mail 16 dager før jeg ble arbeidsledig for å få de pengene jeg hadde krav på, fikk til svar veldig raskt at jeg måtte registrere meg som arbeidsledig på NAV sine hjemmesider, jeg gjorde det med engang jeg kom hjem.Dagpenger ved arbeidsledighet utgjør 60% av din bruttolønn basert på din ligning fra året før, eller de tre siste årene i snitt. Det er et tak på hvor mye man kan få. Det er 6G. Dvs. ca 475.000 kr. Så maksimalt man kan få er vel 297.000kr året i dagpenger. Dvs. nesten 25.000kr i måneden. Man får jo også litt mindre skatt totale sett så i praksis sitter man vel igjen med nærmere 70% av sin nettolønn.Uansett om jeg hadde tjent 4 millioner i året hadde jeg fortsatt kun fått utbetalt 2500, det er maks grense på hvor mye man kan få av NAV, jeg har jobbet i 21 år og dette var første gang jeg har vært arbeidsledig på alle de årene, så jeg har dessverre feil navn og feil hudfarve.
Jobber man noen timer i 14.dagers perioden får man trekk for det. Og jobber man mer enn 50% får man ikke noe. Er man riktig uheldig kan den første perioden bli slik hvis man jobber den ene uken i 14-dager perioden men ikke den andre. Da får man i praksis 1 ukes trekk. Sier man opp jobben selv, så får man 8 ukers karantene der man ikke får utbetalt dagpenger.
Litt kronglete system, men ikke noe som burde være uoverkommelig å sette seg inn i.
Huff - så det er denne som er listetopp...Jeg kan nærmest garantere deg at de kjendisene ikke engang har blitt spurt om de vil stå på liste. Meier Johannesen har en lang historikk med å sette opp hvem som helst på listene sine. I Norge er det plikt til å stille opp hvis man blir nominert og valgt. Den eneste gyldige grunnen til å nekte å stå på en liste er at man er medlem av et annet parti. Oppigjennom årene er det en del kjendiser som har meldt seg inn i forskjellige partier fordi de ikke ville ha noe som helst med Meier Johannesen og påfunnene hans å gjøre.Har funnet partiet jeg vil stemme på ved fylkestingsvalget for Nordland til høsten.
Hvis de får godkjent lista:
Her er en del søringer, bla. Lars Monsen - men også Vegard Ulvang er på lista.
Han har jo aner fra området her i nærheten.
Mer her:
Samfunnspartiet - Wikipedia
Øystein Meier Johannesen - Wikipedia
Får håper det ordner seg. Ting tar ofte lang tid i NAV-systemet, og det er ikke uvanlig at det kan gå både en og to måneder før man får utbetalt sykepenger om man bli sykmeldt. Jeg tror det er en slags regel om at hvis ikke meldekort blir innlevert innen tidsfristen så blir man automatisk deaktivert slik at det ikke hjelper å levere neste gang med mindre man igjen blir aktivert (ved å ta kontakt med saksbehandler). Er ikke helt sikker på detaljene her, men det høres ut som om noe slikt kan ha skjedd. De kan være firkantet så det holder. Men som sagt, håper det ordner seg til slutt.Du har helt rett i dette, jeg ble advart så jeg tok kontakt med NAV på mail 16 dager før jeg ble arbeidsledig for å få de pengene jeg hadde krav på, fikk til svar veldig raskt at jeg måtte registrere meg som arbeidsledig på NAV sine hjemmesider, jeg gjorde det med engang jeg kom hjem.Dagpenger ved arbeidsledighet utgjør 60% av din bruttolønn basert på din ligning fra året før, eller de tre siste årene i snitt. Det er et tak på hvor mye man kan få. Det er 6G. Dvs. ca 475.000 kr. Så maksimalt man kan få er vel 297.000kr året i dagpenger. Dvs. nesten 25.000kr i måneden. Man får jo også litt mindre skatt totale sett så i praksis sitter man vel igjen med nærmere 70% av sin nettolønn.Uansett om jeg hadde tjent 4 millioner i året hadde jeg fortsatt kun fått utbetalt 2500, det er maks grense på hvor mye man kan få av NAV, jeg har jobbet i 21 år og dette var første gang jeg har vært arbeidsledig på alle de årene, så jeg har dessverre feil navn og feil hudfarve.
Jobber man noen timer i 14.dagers perioden får man trekk for det. Og jobber man mer enn 50% får man ikke noe. Er man riktig uheldig kan den første perioden bli slik hvis man jobber den ene uken i 14-dager perioden men ikke den andre. Da får man i praksis 1 ukes trekk. Sier man opp jobben selv, så får man 8 ukers karantene der man ikke får utbetalt dagpenger.
Litt kronglete system, men ikke noe som burde være uoverkommelig å sette seg inn i.
Etter noen dager fikk jeg et brev i posten at jeg ikke hadde krav på dagpenger pga at det er en stor sannsynlighet at jeg får jobb igjen(så kan du lure på hvordan de kom frem til denne konklusjonen), hvis jeg ville klage på vedtaket så måtte jeg ta kontakt med min saksbehandler, dagen etter den 27. mars sendte jeg en mail og fikk time hos en saksbehandler 12. april.
Jeg fyller ut meldekort hver 14. dag men ingen penger inn på konto, den 6 mai sender jeg mail til saksbehandleren at jeg har fått meg en fast jobb, får da til svar en gratulasjon og at hun hadde glemt og aktivere meg.
Den 14. mai får jeg utbetalt for 3 dager og trukket 3 dager som er en egenandel, men jeg fikk ikke utbetalt fra 3 april men fra 12 april til 21. april, tok kontakt og lurte på hvorfor, fikk til svar at jeg ikke var aktiv arbeidssøkende før den 12 april, det var alt jeg fikk utbetalt. Men hva faen jeg spurte hvordan jeg skulle gå frem og gjorde akkurat hva jeg fikk til svar.
Meldekortet jeg leverte et minutt etter 14 til 21 april var levert for sent og jeg kunne ikke få betalt for den uka, fikk heller ikke betalt for de neste 14 dagene pga for sent innlevering av meldekort, selv om jeg leverte de inn innen tidsfristen.
Klagetiden er 3 mnd, jeg klarer meg, men jeg slet litt etter at jeg brukte 83 000,- på ny forsterker og bilhenger, så jeg dreit på draget her og sparekonto ble litt lettere.
Men det værste er de som får store problemer pga NAV, som det ekteparet som skrev i lesernes innlegg i VG.
Så kan jeg lure staten for penger vil jeg gjøre det, ihvertfall så lenge ikke FRP sitter i regjering.
Jeg har heldigvis tatt vare på alle mailene som jeg sendte til NAV og fikk fra NAV så jeg tror jeg stiller ganske sterkt her.