Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    At investorer av og til taper penger er ikke noen bombe. Heller ikke at noen går konkurs. Hvordan har forresten Spetalen tjent sin formue?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Det som Spetalen kritiserer er mer liv og lære.

De fleste sosialistiske kjøtthuer i regjeringen har ikke peil på hva de driver med.
    Og det kan virke som om rådgiverne og lobbyistene er like blåst. /redde for jobben sin = whatever.
    Noen er nok uenig, men de slipper ikke til/tør ikke.
    Meningsdiktaturet er sterkt, og vi nærmer oss den døende staten Sverige.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spetalen prater populistisk tull her. Ingenting er tapt evt. vunnet før aksjene realiseres.
    Så det er kun populistisk tull at 75% har tapt penger og at 50% har gått konkurs.
    Ja. Den gjennomsnittlige avkastningen i aksjemarkedet siden 1983 er ca 10 % pr år, hvis vi ser på hovedindeksen på Oslo Børs. Den indeksen består stort sett av solide selskaper med minimal konkursrisiko. Det er barnelærdom i aksjemarkedet at du skal spre risikoen på mange selskaper. Da gjør det ikke så mye om noen av dem taper penger eller går konkurs. Resultatene i de andre veier opp for det. En investor med teft for selskaper og timing kunne kanskje greid et snitt på 15-20 % i året, men det enkleste er å kjøpe et indeksfond med rubbel og bit. Da får du den gjennomsnittlige avkastningen. Det blir bare tull å si at vi har tapt 100 mrd de siste dagene. Hvor mye har vi tjent på at børsen har gått fra 180 midt i finanskrisen til 480 nå? Den lille krusningen i mai er en bagatell i forhold.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Spetalen prater populistisk tull her. Ingenting er tapt evt. vunnet før aksjene realiseres.
    Så det er kun populistisk tull at 75% har tapt penger og at 50% har gått konkurs.
    Ja. Den gjennomsnittlige avkastningen i aksjemarkedet siden 1983 er ca 10 % pr år, hvis vi ser på hovedindeksen på Oslo Børs. Den indeksen består stort sett av solide selskaper med minimal konkursrisiko. Det er barnelærdom i aksjemarkedet at du skal spre risikoen på mange selskaper. Da gjør det ikke så mye om noen av dem taper penger eller går konkurs. Resultatene i de andre veier opp for det. En investor med teft for selskaper og timing kunne kanskje greid et snitt på 15-20 % i året, men det enkleste er å kjøpe et indeksfond med rubbel og bit. Da får du den gjennomsnittlige avkastningen. Det blir bare tull å si at vi har tapt 100 mrd de siste dagene. Hvor mye har vi tjent på at børsen har gått fra 180 midt i finanskrisen til 480 nå? Den lille krusningen i mai er en bagatell i forhold.
    Kanskje du har rett, men aksjemarkedet har vel ikke sett så ille ut siden 1920-30 årene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du har rett, men aksjemarkedet har vel ikke sett så ille ut siden 1920-30 årene.
    Perioden 1931 - 1937 var tidenes beste avkastning i det amerikanske aksjemarkedet. Det har aldri vært så bra å eie aksjer som i de seks årene.

Selv kjøpte jeg en del aksjer i 2008-9, da krakknissene kaklet som høyest. Da var børsen rundt 180-200. Nå står den i 480. Forferdelige tider. :)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Perioden 1931 - 1937 var tidenes beste avkastning i det amerikanske aksjemarkedet. Det har aldri vært så bra å eie aksjer som i de seks årene.

Selv kjøpte jeg en del aksjer i 2008-9, da krakknissene kaklet som høyest. Da var børsen rundt 180-200. Nå står den i 480. Forferdelige tider. :)
    Gratulerer og må det fortsette og gå oppover :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer og må det fortsette og gå oppover :)
    Jo takk, men poenget er at hvis man kan spre risikoen på mange aksjer og har god tid, så skal det godt gjøres å tape penger over tid i aksjemarkedet. Spesielt hvis man følger en slik strategi som oljefondet har, hvor de kjøper aksjer når kursene er lave og selger når de er høye for å opprettholde en konstant fordeling mellom aksjer og rentepapirer. Måten å tape penger på er å sette seg i en slik situasjon at du kan bli nødt til å selge når kursene er lave, for eksempel ved å låne penger med sikkerhet i aksjene. Da kan banken kreve tvangssalg hvis kursene faller og sikkerheten blir for dårlig. Don't do this at home, kids. Oljefondet er ikke i den situasjonen, for å si det mildt. Det er faktisk ganske godt forvaltet.

Stater kan gå konk, de også, så rentepapirer er ikke nødvendigvis så mye sikrere, selv om Spetalen ser ut til å tro det. Da Hellas konket kaklet populistene om at oljefondet sølte bort pengene våre ved å låne dem ut til land som kanskje ikke ville betale tilbake. Vel, hva skal de gjøre, da? Legge alle pengene under madrassen?

Selv har jeg forresten tenkt å sitte helt stille med de aksjene en god stund til. Skal tenke på å selge meg ned når børsen kommer til 650 eller deromkring. Det tar vel to-tre år, kanskje.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke helt det jeg mente, nei...

Snarere at de rødgrønne mangler enhver troverdighet på å male opp skremmebilder av hvor ille det vil bli med FrP og H ved rattet, når det faktisk er sånn som dette det står til etter åtte år med rødgrønt styre. En stor del av problemet er at SP insisterer på å strupe hovedstadsområdet for ressurser, til tross for befolkningsveksten, mens det like fordømt skal opprettholdes et lokalsykehus på annenhver holme i distriktet.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Liten sammenheng med overskrift og innhold i den artikkelen.
    Stoppet de siden eller gjorde de det ikke?

.
    De gjorde ikke. De fikk fjernet bilder med begrunnelse i opphavsrett. Les litt mer enn overskriften, som forøvrig er endret.
    AP misbruker åndssvaksloven for å slå ned på uønsket humor og politisk satire. Den eneste grunnen til at de gjør dette er at de ikke liker innholdet som er kritisk til makthaverne. Å bruke opphavsrett av bilder som brekkstang for politisk sensur er trist og unødvendig og slår kun tilbake på dem selv.

Dette er misbruk av loven for å begrense politisk ytringsfrihet. At noen bruker et publisert bilde, endrer det, legger på tekst eller modifiserer det for å spre et politisk budskap burde vært godt innenfor loven, og beskyttet av ytringsfriheten og retten til å være politisk, selv i et arbeiderpartisamfunn.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Skriver du dette kan du risikere og få besøk av PST på døra.

Uttalelser som dette kan gi deg PST på døren - TV 2 Nyhetene

Jeg skal være enig at noen av de er litt utenfor kanten, men nok for å få besøk av PST er de ikke etter min mening.
    Det er kun for å få folk til å ikke skrive hva de mener lenger, det er ikke de som har slike utbrudd som er de farlige.

Så leser man at PST må tyne sine ansatte fordi de har for lite ansatte og at de må proritere hva som er viktig.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ef-vi-maa-tyne-mannskapene-vaare-4040691.html

Dette er ikke noe annet enn sensur fra de rødgrønne.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Og den røde media har kåret flyktningen Gro Harlem Brundland til den viktigste kvinnen i Norge de siste 100 år, utrolig, det hun var best til var å dra til gamlehjem hvert 4 år og holde noen eldre i hånda, etter valget ga hun blaffen i de.

- Det morsomme er å se hvilke andre som er på listen - VG Nett

Ingen tvil om at Fredrikke Marie Qvam skulle vært på første plassen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

Snarere at de rødgrønne mangler enhver troverdighet på å male opp skremmebilder av hvor ille det vil bli med FrP og H ved rattet, når det faktisk er sånn som dette det står til etter åtte år med rødgrønt styre. En stor del av problemet er at SP insisterer på å strupe hovedstadsområdet for ressurser, til tross for befolkningsveksten, mens det like fordømt skal opprettholdes et lokalsykehus på annenhver holme i distriktet.
    Pink; det er ikke bare arbeidsmiljøloven som blir endret hvis Frp skulle komme i posisjon...

Asbjørn, den langsiktige strategien er jo å "lette på trykket" i Oslo med omegn, ved å flytte ut alt som ikke nødvendigvis trenger å være der. Over noe tiår, er begrepet "sentrale østlandsområdet" omdefinert, og alt skriket etter flere og bedre veier, baner og boliger en saga blott. Samtidig styrkes distriktene - altså en vinn-vinnsituasjon. Storting, regjering og sånt kan være der de er, men resten kan med fordel flyttes. Avinor ligger fint til her i Bodø og fungerer utmerket. Nå skal vi flytte litt på Generalinspektøren i luftforsvaret ( GIL ), og det går helt sikkert også like fint. Jeg håper at sentralen for overvåkingen av luftrommet over Norge, også finner sin naturlige plass her,sånn ca. midt i landet.

Etterhvert som oljevirksomheten siger nordover, kan sikkert enda mer flyttes litt nordover, og hvorfor Fiskeridirektoratet ligger i Bergen og ikke i Svolvær, er meg en gåte. Det er jo ganske stort press i Bergen også...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, den langsiktige strategien er jo å "lette på trykket" i Oslo med omegn, ved å flytte ut alt som ikke nødvendigvis trenger å være der. Over noe tiår, er begrepet "sentrale østlandsområdet" omdefinert, og alt skriket etter flere og bedre veier, baner og boliger en saga blott. Samtidig styrkes distriktene - altså en vinn-vinnsituasjon. Storting, regjering og sånt kan være der de er, men resten kan med fordel flyttes. Avinor ligger fint til her i Bodø og fungerer utmerket. Nå skal vi flytte litt på Generalinspektøren i luftforsvaret ( GIL ), og det går helt sikkert også like fint. Jeg håper at sentralen for overvåkingen av luftrommet over Norge, også finner sin naturlige plass her,sånn ca. midt i landet.

Etterhvert som oljevirksomheten siger nordover, kan sikkert enda mer flyttes litt nordover, og hvorfor Fiskeridirektoratet ligger i Bergen og ikke i Svolvær, er meg en gåte. Det er jo ganske stort press i Bergen også...
    Ja, legg ned lokalsykehusene i Oslo (Aker), slå sammen restene til en byråkratisk monstrositet og underbemann det så ettertrykkelig at ventetiden for å få behandling for et komplisert benbrudd er åtte-ti uker, kreftpasienter får behandling etter noen måneder, og utslitte leger og sykepleiere gjør så mange feil at pasienter dør under rutineinngrep. Da skal du se at befolkningen i østlandsområdet faller etterhvert.

Så dette er altså en villet rødgrønn/SP-politikk for å begrense befolkningen i østlandsområdet?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Pink; det er ikke bare arbeidsmiljøloven som blir endret hvis Frp skulle komme i posisjon...

Du har helt rett, innvandringen vil bli endret hvis FRP skulle bli store nok, arbeidsmiljøloven er jo en vits i dag, så hvordan FRP kan gjøre det værre vet ikke jeg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har ingen tro på at noe som helst vil skje med innvandringspolitikken dersom Frp skulle komme i posisjon. Siv & co. vil få meir enn nok med å forsøke og innfri alt det andre som de lover og har lovt å gjøre noe med, over mange år. Forøvrig er norsk flyktningepolitikk, bundet opp gjennom en lang rekke av internasjonale avtaler, retningslinjer og overenskomster. Det er ikke gjort over natta å ende på det. Og enten Frp vil det eller ei, så har Norge behov for en betydelig andel arbeidsinnvandring. Et lukket nasjonalistisk land, er det neppe så mange av oss borgere som ønsker oss.

Her i byen har vi en varaordfører fra Frp. Det var ike måte på alt han skulle få endret på, og hvor mye bedre det meste skulle bli. Likevel har bomringen kommet, og snart kommer det adskillig flere. Kommunale avgifter har steget minst like mye som tidligere, skattetrykket er det samme, veier og gater forfaller minst like hurtig som før, flere kommunale kriseprosjekter er igangsatt med Frp'eren i "posisjon", noe som vil gå hardt ut over eldreomsorg, skoler og barnehager i kommunen - kort fortalt, det meste er som før. Han klarte å lage til et helsikes styr i fjor sommer, mens "sjefen sjøl" var på ferie, i sitt forsøk på å fjerne "ufyseligheten" med romfolk som tigget i gatene, og overnattet på offentlige steder - men de virkelige utfordringene i byen år, har ikke Frp klart å gjøre noe som helst med.

Det kunne vært interessant og ikke minst lærerikt for noen og enhver hvis Frp kom til makta - personlig håper jeg at vi unngår det ekspermentet i det lengste. Jeg er ikke tilhenger av på langt nær alt som den sittende regjeringen foretar seg, men et relativt langt liv har lært meg at sunn fornuft, grundig forarbeid og nøye planlegging, er kanskje det viktigste i enhver prosess. Og en viss teft for kompromisser og forhandlingsvilje. Egen- og særinteresser er styggedom som forkludrer - se bare på vedtaket om flytting av jagerflybasen til Ørlandet. Hele greia er en farse, og det skulle ikke forundre meg om det blir slått full retrett også i denne saken. Trond Giske har vært en god mann for tomte-eierne og lokale entreprenører i Trøndelag, som går en gullalder i møte, men jeg tviler på at han tar konsekvensen eller ansvar, hvis dette går galt. FOH ble for noen år sden flyttet fra Reitan til Jåttå. Etter å ha brukt noen hundretalls millioner på dette, ligger FOH nå godt plassert....på Reitan. Selvsagt burde både opptil flere ministrere og forsvarssjefen fått avskjed uten nåde og på grått papir, men det skjedde ikke.

Regjeringens, og særlig Ap's hunger etter å utvide oljeutvinningen i Barentshavet, er også et tankekors. Fiskeri- og havbruksforvaltningen likeså, men der var det Høyre og Svein Ludviksen som virkeligstartet galskapen. Kvote- og konsesjonspolitikken fra høyre, har skapt maaange millionærer langs kysten, men har også ranet kommende generasjoner for mulighet til å starte "med to tomme hender" innen fiskeri- og havbruk. De såkalte kystfiskefartøyene som bygges i dag, er +40 meter og har komplette produksjonslinjer ombord. Den reelle kystflåten, fartøyer under 20 meter, blir sakte men sikkert utarmet. Sjarkflåten eksisterer snart ikke lenger. Det er bare standhaftige lokalsamfunn som f.eks. Røst, som satser på kystfiskeflåten, bygger nye fiskemottak og tjener penger. For øvrig er det storkapitalen som dominerer,og jeg er bra sikker på at vi vil få se verre scenario'er her til lands, enn hva som rammet islandsk fiskerinæring. Om kort tid kan John Fredriksen være største aktør i norsk havbruk, og fullstendig dominere denne næringen. Ingen kan forhindre Fredriksen i å selge heile greia til om så kinesiske oppkjøpere, hvis han finner det for godt. Det samme gjelder Røkkes Aker Seafood ASA. Frp og Høyre velsigner dette, og kaller det fremtidsrettet og nødvendig for videre vekst. Det samme gjør også Trond Giske, mens den sittende fiseriministeren ikke mener stort om noe som helst av betydning. Hun har nok med å bortforklare at det oppdrettsforetaket som hun er medeier i, trolig har forurenset lokale fjorder og marine arter med bl.a. kadmium. Så tro ikke at jeg er noen varm forsvarer av alt som er rød-grønt, men i valget mellom pest eller kolera...

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Så alt det de rødgrønne lover og HAR anledning til å gjøre... blir gjort, eller?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Leste en kommentar i en diskusjon på vg nett at de rød/grønne har oppfylt 5% av hva de lovet i Soria Moria 1 og 3% av hva de lovet i Soria Moria 2.

Jeg kan ikke bekrefte dette på noe vis, men hvis det er sant så er det ikke så mye å skryte av for en flertallsregjering.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    Leste en kommentar i en diskusjon på vg nett at de rød/grønne har oppfylt 5% av hva de lovet i Soria Moria 1 og 3% av hva de lovet i Soria Moria 2.

Jeg kan ikke bekrefte dette på noe vis, men hvis det er sant så er det ikke så mye å skryte av for en flertallsregjering.
    Takk, der ga du meg dagens beste latter. :D

Har du hørt uttrykket "Pålitelige kilder"?

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har funnet partiet jeg vil stemme på ved fylkestingsvalget for Nordland til høsten.
    Hvis de får godkjent lista:

Her er en del søringer, bla. Lars Monsen - men også Vegard Ulvang er på lista.
    Han har jo aner fra området her i nærheten.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Takk, der ga du meg dagens beste latter. :D

Har du hørt uttrykket "Pålitelige kilder"?
    Jeg gidder ikke å sjekke, men jeg kan ikke se at så mye av det de lovet har skjedd, skinne av eldreomsorgen, fulle svømmebaseng eller fjerne fattigdommen med et penne strøk.

Det har vel ikke skjedd noe av det, så kan vi nevne infraktstrukturen som har gått til helvete med denne regjeringen selv om de lovet noe annet.

Så hva har de egentlig fått til, kan du vennligst fortelle meg det?

For hele valgkampen de fører nå som i 2009 er å si hvor dårlig det blir med borgelig regjeringen, veldig lite eller ingenting om hva de har fått til under 8 år med flertallsregjering.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo være en grunn til at de ikke vil snakke om hvor lite de har fått til. Dette er jo ikke stort å skryte av:
    Ferske ledighetstall fra NAV: - En klar økning - Makro og politikk - E24
    En av fire arbeidsledige er innvandrere - Jobb - E24
    Over 12.000 utenlandske statsborgere på Nav-tiltak - Jobb - E24

Skal vi tippe at ganske mange kommer hit for å jobbe på et byggeprosjekt eller lignende, og så oppdager at det er mye mer lønnsomt å melde seg arbeidsledig og bli her når prosjektet er ferdig enn å reise tilbake til utgangspunktet? Dette er dyktige og arbeidsomme folk som er mer enn villige til å ta i et tak, men møtet med det norske systemet kan forvandle hvem som helst til passiv stønadsmottaker.

For mer lyssky vesener som tiggere og narkotikapushere som har lært seg det magiske ordet "asyl" er Norge som hentet rett ut av sangen "Big Rock Candy Mountain":
    http://www.stlyrics.com/lyrics/obrotherwhereartthou/inthebigrockcandymountains.htm
    http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Rock_Candy_Mountain

For ordens skyld: Jeg er for åpne grenser og fri arbeidsinnvandring, men da må vi også tenke gjennom hvordan vi deler ut penger i øst og vest. Som gamle statsminister Korvald observerte: Norge er et land i verden.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har funnet partiet jeg vil stemme på ved fylkestingsvalget for Nordland til høsten.

Jeg kan nærmest garantere deg at de kjendisene ikke engang har blitt spurt om de vil stå på liste. Meier Johannesen har en lang historikk med å sette opp hvem som helst på listene sine. I Norge er det plikt til å stille opp hvis man blir nominert og valgt. Den eneste gyldige grunnen til å nekte å stå på en liste er at man er medlem av et annet parti. Oppigjennom årene er det en del kjendiser som har meldt seg inn i forskjellige partier fordi de ikke ville ha noe som helst med Meier Johannesen og påfunnene hans å gjøre.

Mer her:
    Samfunnspartiet - Wikipedia
    Øystein Meier Johannesen - Wikipedia

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    ............

Skal vi tippe at ganske mange kommer hit for å jobbe på et byggeprosjekt eller lignende, og så oppdager at det er mye mer lønnsomt å melde seg arbeidsledig og bli her når prosjektet er ferdig enn å reise tilbake til utgangspunktet? Dette er dyktige og arbeidsomme folk som er mer enn villige til å ta i et tak, men møtet med det norske systemet kan forvandle hvem som helst til passiv stønadsmottaker.

.
    Eller så oppdager de at det er mer lønnsomt å jobbe svart. Nordmenn elsker å få gjort jobber svart. I tillegg får de selvsagt dagpenger fra NAV.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ............

.
    Eller så oppdager de at det er mer lønnsomt å jobbe svart. Nordmenn elsker å få gjort jobber svart. I tillegg får de selvsagt dagpenger fra NAV.
    Etniske norske får nesten ikke noe dagpenger fra NAV, jeg fikk 2500,- fra 3 april til 6 mai, alle slags unskyldninger hvorfor jeg ikke fikk for de resterende 17 dagene jeg skulle hatt dagpenger. Jeg vet om 2 andre etniske norske som opplevde akkurat det samme, har også lest i lesernes mening i VG om et par som opplevde det samme, ikke noe bombe at de også hadde etniske norske navn.

Mens enkelte kan dra til andre land og leke hellige kriger og få full stønad, men de har da ikke etniske norske navn.

Og ja jeg vil bruke svart arbeid på alt jeg kan, men jeg vil ansette kun etniske nordmenn for slike jobber.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    Og ja jeg vil bruke svart arbeid på alt jeg kan, men jeg vil ansette kun etniske nordmenn for slike jobber.
    Du er altså villig til å svindle Staten, men du liker ikke tanken på at Staten kanskje svindler deg?
    Sorry, de pengene du har vært med på unndra i skatt er de pengene du skulle ha hatt av NAV.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Etniske norske får nesten ikke noe dagpenger fra NAV, jeg fikk 2500,- fra 3 april til 6 mai, alle slags unskyldninger hvorfor jeg ikke fikk for de resterende 17 dagene jeg skulle hatt dagpenger. Jeg vet om 2 andre etniske norske som opplevde akkurat det samme, har også lest i lesernes mening i VG om et par som opplevde det samme, ikke noe bombe at de også hadde etniske norske navn.

Mens enkelte kan dra til andre land og leke hellige kriger og få full stønad, men de har da ikke etniske norske navn.

Du har to muligheter til å lure systemet på.

Den ene er å få en bedre betalt jobb enn flaskepanter, slik at månedslønnen kommer over 5000kr. Dagpenger utgjør jo ikke mer enn 60% av denne, forutsatt at man ikke jobber noe i dagpengeperioden. Da står du i alle fall bedre rustet ved neste NAV-besøk.

Den andre muligheten er å endre navnet ditt. Det er jo ikke særlig problematisk, og da er du jo sikret langt bedre rettigheter. Moa Ben Reddik f.eks. Det tror jeg vil passe bra. Dine venner og familie kan jo bruke ditt gamle navn som økenavn, så det får jo ikke noen praktiske konsekvenser utover at du får mer penger fra NAV da. Ja, og som en bonus så kan du jo søke om familegjenforening og få gratis kost og logi på et asylhotell!

Men andre ord, den som hjelper seg selv og er litt kreativ i stedet for bare å sitte på baken og tenke tradisjonelt kommer lengre her i livet.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Du har to muligheter til å lure systemet på.

Den ene er å få en bedre betalt jobb enn flaskepanter, slik at månedslønnen kommer over 5000kr. Dagpenger utgjør jo ikke mer enn 60% av denne, forutsatt at man ikke jobber noe i dagpengeperioden. Da står du i alle fall bedre rustet ved neste NAV-besøk.

Den andre muligheten er å endre navnet ditt. Det er jo ikke særlig problematisk, og da er du jo sikret langt bedre rettigheter. Moa Ben Reddik f.eks. Det tror jeg vil passe bra. Dine venner og familie kan jo bruke ditt gamle navn som økenavn, så det får jo ikke noen praktiske konsekvenser utover at du får mer penger fra NAV da. Ja, og som en bonus så kan du jo søke om familegjenforening og få gratis kost og logi på et asylhotell!

Men andre ord, den som hjelper seg selv og er litt kreativ i stedet for bare å sitte på baken og tenke tradisjonelt kommer lengre her i livet.
    Uansett om jeg hadde tjent 4 millioner i året hadde jeg fortsatt kun fått utbetalt 2500, det er maks grense på hvor mye man kan få av NAV, jeg har jobbet i 21 år og dette var første gang jeg har vært arbeidsledig på alle de årene, så jeg har dessverre feil navn og feil hudfarve.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Du er altså villig til å svindle Staten, men du liker ikke tanken på at Staten kanskje svindler deg?
    Sorry, de pengene du har vært med på unndra i skatt er de pengene du skulle ha hatt av NAV.
    Jeg er villig til å svindle staten for alt jeg kan siden de svindlet meg, så denne holdningen kom etter behandlingen jeg fikk av NAV.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Uansett om jeg hadde tjent 4 millioner i året hadde jeg fortsatt kun fått utbetalt 2500, det er maks grense på hvor mye man kan få av NAV, jeg har jobbet i 21 år og dette var første gang jeg har vært arbeidsledig på alle de årene, så jeg har dessverre feil navn og feil hudfarve.
    Dagpenger ved arbeidsledighet utgjør 60% av din bruttolønn basert på din ligning fra året før, eller de tre siste årene i snitt. Det er et tak på hvor mye man kan få. Det er 6G. Dvs. ca 475.000 kr. Så maksimalt man kan få er vel 297.000kr året i dagpenger. Dvs. nesten 25.000kr i måneden. Man får jo også litt mindre skatt totale sett så i praksis sitter man vel igjen med nærmere 70% av sin nettolønn.

Jobber man noen timer i 14.dagers perioden får man trekk for det. Og jobber man mer enn 50% får man ikke noe. Er man riktig uheldig kan den første perioden bli slik hvis man jobber den ene uken i 14-dager perioden men ikke den andre. Da får man i praksis 1 ukes trekk. Sier man opp jobben selv, så får man 8 ukers karantene der man ikke får utbetalt dagpenger.

Litt kronglete system, men ikke noe som burde være uoverkommelig å sette seg inn i.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Dagpenger ved arbeidsledighet utgjør 60% av din bruttolønn basert på din ligning fra året før, eller de tre siste årene i snitt. Det er et tak på hvor mye man kan få. Det er 6G. Dvs. ca 475.000 kr. Så maksimalt man kan få er vel 297.000kr året i dagpenger. Dvs. nesten 25.000kr i måneden. Man får jo også litt mindre skatt totale sett så i praksis sitter man vel igjen med nærmere 70% av sin nettolønn.

Jobber man noen timer i 14.dagers perioden får man trekk for det. Og jobber man mer enn 50% får man ikke noe. Er man riktig uheldig kan den første perioden bli slik hvis man jobber den ene uken i 14-dager perioden men ikke den andre. Da får man i praksis 1 ukes trekk. Sier man opp jobben selv, så får man 8 ukers karantene der man ikke får utbetalt dagpenger.

Litt kronglete system, men ikke noe som burde være uoverkommelig å sette seg inn i.
    Du har helt rett i dette, jeg ble advart så jeg tok kontakt med NAV på mail 16 dager før jeg ble arbeidsledig for å få de pengene jeg hadde krav på, fikk til svar veldig raskt at jeg måtte registrere meg som arbeidsledig på NAV sine hjemmesider, jeg gjorde det med engang jeg kom hjem.

Etter noen dager fikk jeg et brev i posten at jeg ikke hadde krav på dagpenger pga at det er en stor sannsynlighet at jeg får jobb igjen(så kan du lure på hvordan de kom frem til denne konklusjonen), hvis jeg ville klage på vedtaket så måtte jeg ta kontakt med min saksbehandler, dagen etter den 27. mars sendte jeg en mail og fikk time hos en saksbehandler 12. april.

Jeg fylte ut meldekort hver 14. dag men ingen penger inn på konto, den 6 mai sender jeg mail til saksbehandleren at jeg har fått meg en fast jobb, får da til svar en gratulasjon og at hun hadde glemt og aktivere meg.

Den 14. mai får jeg utbetalt for 3 dager og trukket 3 dager som er en egenandel, men jeg fikk ikke utbetalt fra 3 april men fra 12 april til 21. april, tok kontakt og lurte på hvorfor, fikk til svar at jeg ikke var aktiv arbeidssøkende før den 12 april, det var alt jeg fikk utbetalt. Men hva faen jeg spurte hvordan jeg skulle gå frem og gjorde akkurat hva jeg fikk til svar.

Meldekortet jeg leverte et minutt etter 14 til 21 april var levert for sent og jeg kunne ikke få betalt for den uka, fikk heller ikke betalt for de neste 14 dagene pga for sent innlevering av meldekort, selv om jeg leverte de inn innen tidsfristen.

Klagetiden er 3 mnd, jeg klarer meg, men jeg slet litt etter at jeg brukte 83 000,- på ny forsterker og bilhenger, så jeg dreit på draget her og sparekonto ble litt lettere.

Men det værste er de som får store problemer pga NAV, som det ekteparet som skrev i lesernes innlegg i VG.

Så kan jeg lure staten for penger vil jeg gjøre det, ihvertfall så lenge ikke FRP sitter i regjering.

Jeg har heldigvis tatt vare på alle mailene som jeg sendte til NAV og fikk fra NAV så jeg tror jeg stiller ganske sterkt her.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Jeg kan nærmest garantere deg at de kjendisene ikke engang har blitt spurt om de vil stå på liste. Meier Johannesen har en lang historikk med å sette opp hvem som helst på listene sine. I Norge er det plikt til å stille opp hvis man blir nominert og valgt. Den eneste gyldige grunnen til å nekte å stå på en liste er at man er medlem av et annet parti. Oppigjennom årene er det en del kjendiser som har meldt seg inn i forskjellige partier fordi de ikke ville ha noe som helst med Meier Johannesen og påfunnene hans å gjøre.

Mer her:
    Samfunnspartiet - Wikipedia
    Øystein Meier Johannesen - Wikipedia
    Huff - så det er denne som er listetopp...

Så han på tv for noen år siden etter noen spillopper, virker helt bananas.

Han figurerer vel på flere lister antar jeg - bla denne Samfunnspartiet hvor Aylar Lie og Alex Ròsen er ført opp.

G

Gjestemedlem

Gjest

Du har helt rett i dette, jeg ble advart så jeg tok kontakt med NAV på mail 16 dager før jeg ble arbeidsledig for å få de pengene jeg hadde krav på, fikk til svar veldig raskt at jeg måtte registrere meg som arbeidsledig på NAV sine hjemmesider, jeg gjorde det med engang jeg kom hjem.

Etter noen dager fikk jeg et brev i posten at jeg ikke hadde krav på dagpenger pga at det er en stor sannsynlighet at jeg får jobb igjen(så kan du lure på hvordan de kom frem til denne konklusjonen), hvis jeg ville klage på vedtaket så måtte jeg ta kontakt med min saksbehandler, dagen etter den 27. mars sendte jeg en mail og fikk time hos en saksbehandler 12. april.

Jeg fyller ut meldekort hver 14. dag men ingen penger inn på konto, den 6 mai sender jeg mail til saksbehandleren at jeg har fått meg en fast jobb, får da til svar en gratulasjon og at hun hadde glemt og aktivere meg.

Den 14. mai får jeg utbetalt for 3 dager og trukket 3 dager som er en egenandel, men jeg fikk ikke utbetalt fra 3 april men fra 12 april til 21. april, tok kontakt og lurte på hvorfor, fikk til svar at jeg ikke var aktiv arbeidssøkende før den 12 april, det var alt jeg fikk utbetalt. Men hva faen jeg spurte hvordan jeg skulle gå frem og gjorde akkurat hva jeg fikk til svar.

Meldekortet jeg leverte et minutt etter 14 til 21 april var levert for sent og jeg kunne ikke få betalt for den uka, fikk heller ikke betalt for de neste 14 dagene pga for sent innlevering av meldekort, selv om jeg leverte de inn innen tidsfristen.

Klagetiden er 3 mnd, jeg klarer meg, men jeg slet litt etter at jeg brukte 83 000,- på ny forsterker og bilhenger, så jeg dreit på draget her og sparekonto ble litt lettere.

Men det værste er de som får store problemer pga NAV, som det ekteparet som skrev i lesernes innlegg i VG.

Så kan jeg lure staten for penger vil jeg gjøre det, ihvertfall så lenge ikke FRP sitter i regjering.

Jeg har heldigvis tatt vare på alle mailene som jeg sendte til NAV og fikk fra NAV så jeg tror jeg stiller ganske sterkt her.
    Får håper det ordner seg. Ting tar ofte lang tid i NAV-systemet, og det er ikke uvanlig at det kan gå både en og to måneder før man får utbetalt sykepenger om man bli sykmeldt. Jeg tror det er en slags regel om at hvis ikke meldekort blir innlevert innen tidsfristen så blir man automatisk deaktivert slik at det ikke hjelper å levere neste gang med mindre man igjen blir aktivert (ved å ta kontakt med saksbehandler). Er ikke helt sikker på detaljene her, men det høres ut som om noe slikt kan ha skjedd. De kan være firkantet så det holder. Men som sagt, håper det ordner seg til slutt.

Ps. ikke bli sur på og tverr mot saksbehandlere, da risikerer du bare at de går helt i vranglås og vil neppe bli mer medgjørlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn