Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og når du nevner India, er du klar over hvor mange Indiske ingeniører som jobber i norske bedrifter fordi at vi har alt for få norske ingeniører ?
    Mange norske bedrifter hadde ikke klart sine oppdrag dersom de ikke hadde hentet ingeniører fra utlandet.
    Uansett om du liker det eller ikke så bidrar de til å opprettholde Norge som ett "rikt land"
    Dette er en konlusjon som det etterhvert er mange som betviler.

Det er ingen tvil om det er mange indiske ingeniører i norsk oljebransje, og mange av dem er veldig flinke.
    Men de færreste av dem snakker norsk, de er utfordrende å interegrere i teamarbeid, de mangler ofte en del relevant erfaring til norsk arbeidsmetodikk og norske standarder.

Det blir også feil å sette likhetstegn mellom norske prosjekter og ingeniører som jobber i Norge.

Norske selskaper som Aker, Framo, Aibel osv - jobber mye på utenlandske prosjekter i Sør Amerika, utenfor afrikakysten eller i Australia, mens utenlandske selskaper jobber på prosjekter i Norge. Amerikanske Mustang hadde engineering på Valhall feltet, og både Ivar Aasen, Mariner og Asta Hansteen er satt ut til utenlandske verft og engineering selskaper.

Det er altså ikke slik at Norge er nødt til å hente inn enormt med nye innbyggere for å hente ut oljerikdommen vår.

Det er heller ikke sikkert at vi skal bygge ut alt hva remmer og tøy holder. Statoil, Shell, Eni, Det Norske, Lundin og alle de andre operatørselskapene bygger ut sine mest lønnsomme felt først - så jo flere utbygginger man tillater/iverksetter - jo dårligere prosjekter starter man på.

Når man på leverandør/engineering siden har motsatt kurve - altså at nye prosjekter i større og større grad blir bemannet opp med utenlandsk arbeidskraft (og tro ikke at indiske ingeniører er billigere enn norske når de jobber i Norge) som ikke har erfaring, som ikke er kjent med organisasjonen de jobber i eller norske prosjekter. Så blir kvaliteten og prisen høyere jo større kapasitet man bygger ut.

Og da får man faktisk en klassis økonomisk tilpasning - at vi havner i en "frikonkurransesituasjon" hvor etterspørsel og tilbud er likt, og lønnsomheten for operatørene blir lav og aktiviteten høy. Mens det trolig hadde vært bedre om vi hadde en monopoltilnærming hvor man maksimerte profitten til opertørselskapene (som pga oljeskatten - også vil gi maks inntekter til staten).

På toppen av dette kommer medaljens bakside.....våre nye indiske ingeniører får permanent opphold, bosetter seg og tar med seg familien. De tjener godt (typiske 650-1000k i året) så konen jobber ikke, det er heller ikke mitt inntrykk at de integreres spesiellt godt - de færreste snakker norske selv etter flere år i Norge (Engelsk er jo ofte arbeidsspråk også!). Denne store befolkningsveksten - trolig en god del av de tidligere nevnte 500 000 nye nordmennene - skaper en enorm etterspørsel etter barnehageplasser, skoleplasser, tannleger, leger, veier, hus og etterhvert sykehjemsplasser og kapasitet i helsesektoren.

Så det er på ingen måte slik at at vi er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å opprettholde vår rikdom - det kan snarere være at de reduserer vår rikdom på sikt. Det er i det store og hele et pyramidespill.....og hvis oljeprisen faller drastisk, hva skal disse tusenvis av lønnsmessig bortskjemte inderne som ikke snakker norsk gjøre i Norge.....

Ønsker vi å produsere så mye olje som mulig, kan det være en langt bedre å sette ut mye av jobbene til utlandet, og beholde fortjenesten selv - snarere enn å bygge opp en enorm kapasitet som vi kanskje ikke har brukt for om få år.....

Mvh
    OMF

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: kns

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Og da får man faktisk en klassis økonomisk tilpasning - at vi havner i en "frikonkurransesituasjon" hvor etterspørsel og tilbud er likt, og lønnsomheten for operatørene blir lav og aktiviteten høy. Mens det trolig hadde vært bedre om vi hadde en monopoltilnærming hvor man maksimerte profitten til opertørselskapene (som pga oljeskatten - også vil gi maks inntekter til staten).
    Med en forvaltning som gir en slik monopolrente kan man selvsagt også beskatte denne hardere. I det hele tatt er det vanskelig å skjønne hvorfor grunnrenten i naturressurser som kontrolleres (eller burde vært kontrollert ) av Staten (olje, gass, villfisk) skal tas ut i form av spillvarme (f.eks ved oppbygget overkapasitet) eller merprofitt til operatørene.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ja 500 000 økte befolkningen med de siste 6 årene med rød/grønn regjering mens de etniske norske har et stabilt nivå.
    Ikke rart landet går til helvete, nå har de jo invitert selveste Taliban også, det holdt ikke med Hamas.

Taliban var på kirkebesøk i Norge - VG Nett om Afghanistan
    Av og til blir eg skremt av den (etter min mening) nærmest rassistiske fremmedfrykt du viser i dine innlegg her.

Du må gjerne vise til fakta som viser at alle de 500 000 ikke var etnisk norske.

Vet du hvor de fleste innvandrere de siste år kom fra ? I hovedsak fra Sverige, Polen og de baltiske land.
    Jeg mener at når du øker befolkningen med 10% i løpet av 6 år uten noen plan eller noe annet så må det gå galt, og det er ikke de etniske norske som står for økningen.
    Eg spør igjen: Hvilke tallfakta er det du legger til grunn for påstand om at det ikke er etnisk norske som står for økningen ??

NEF nyheter - Aktuelt - Norges Eiendomsmeglerforbund

Der det står:

Den sterke befolkningsveksten fortsatte også i 2012, noe som først og fremst skyldes rekordhøy nettoinnvandring.

Men nå kan jo du bevise at jeg tar feil at vi etniske norske ikke står for befolkveksten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, nå er det riktignok noen år siden AS Norge tjente fett på en oljepris på 20 dollar fatet, men det burde være grunnlag for ettertanke at nye utbygginger nærmer seg break even priser på 80 dollar fatet, og da snakket vi om budsjettestimater på store og kompliserte prosjekter som vel knapt noen gang har kommet i må i tide og budsjett.

Det hadde forsåvidt vært greit å kjøre i gang store prosjekter for å skape sysselsetting og vekst i dårlgie tider, men når slike prosjekter som sett generer lønnsvekst som dreper konklurrasneevnene og fører til masseinnvandring av utenlandske ingeniører så er det i grunn dobbelt uheldig - og det værste av aløt - vi tjener lite penger på disse prosjektene.

Og med 78 % skatt og 70% direkte eierskap (Staten og folketrygdfonnet) - så er drøyt 93% av pengene i lommeboken til Statoil våre penger. Så det burde kanskje ha litt større almenn interesse hva de faktisk gjør!

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Uansett hvem som får regjeringsmakt neste periode, vil de få nok utfordringer på bordet til å føle det er mer Uriaspost enn å ettertrakte.

Ellers fornøyelig å se politiets ulike problemer brukt som illustrasjon. Der har du et rødgrønt reir, om noe sted.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Jeg mener at når du øker befolkningen med 10% i løpet av 6 år uten noen plan eller noe annet så må det gå galt, og det er ikke de etniske norske som står for økningen.
    Eg spør igjen: Hvilke tallfakta er det du legger til grunn for påstand om at det ikke er etnisk norske som står for økningen ??

Der det står:

Den sterke befolkningsveksten fortsatte også i 2012, noe som først og fremst skyldes rekordhøy nettoinnvandring.

Men nå kan jo du bevise at jeg tar feil at vi etniske norske ikke står for befolkveksten.
    Skal eg bevise ? Fordi eg spurte om hvilke tallfakta du la til grunn ?

Selvfølgelig var innvandring medvirkende til økning, men ikke den eneste årsaken til det.

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/109879?_ts=13e3bd430d0

Fødte - Tabeller - SSB

Vil tro at det var en del "etnisk norske" blandt de fødslene i denne perioden

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Der det står:

Selvfølgelig var innvandring medvirkende til økning, men ikke den eneste årsaken til det.

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/109879?_ts=13e3bd430d0

Fødte - Tabeller - SSB

Dette betyr at befolkningsveksten skyldes først og fremst innvandringen, det hjelper ikke at du kommer med tabeller for fødte uten og ta med tabellen for de som døde i samme periode.

Mener også åha lest at 7 av 10 som ble født i Oslo var innvandrere eller hadde innvandringsbakgrunn.

Så har vi en annen artikkel fra Aftenposten

Dramatisk befolkningsutvikling for Oslo - Aftenposten

Der det står b.l.a

Befolkningsveksten er sterkt innvandringsdrevet. Etniske norske kvinner får i snitt færre enn to barn, og disse bidrar altså ikke til den voldsomme befolkningsveksten.

Så nå får du bevise at jeg tar feil.

Enda en artikkel fra Aftenposten hvis du fortsatt ikke tar poenget.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-kvinner-foder-ikke-mange-nok-barn-6842637.html

V

vredensgnag

Gjest
    Mødre med norsk bakgrunn - blå farge. Mødre med europeisk bakgrunn, rød. Mødre fra resten av verden, grønn. Fjernkontrollen ekstrapolerer fordelingen i Alna til hele Oslo.

Og riktig tall er 38%, 10% fra Europa og 28% med opprinnelse utenfor Europa.

Denne fordelingen har holdt seg lik i lang tid.

Skjermbilde 2013-06-19 kl. 14.02.20.jpg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Der det står:

Fødte - Tabeller - SSB

Dette betyr at befolkningsveksten skyldes først og fremst innvandringen, det hjelper ikke at du kommer med tabeller for fødte uten og ta med tabellen for de som døde i samme periode.

Mener også åha lest at 7 av 10 som ble født i Oslo var innvandrere eller hadde innvandringsbakgrunn.

Der det står b.l.a

Befolkningsveksten er sterkt innvandringsdrevet. Etniske norske kvinner får i snitt færre enn to barn, og disse bidrar altså ikke til den voldsomme befolkningsveksten.

Norske kvinner føder ikke mange nok barn - Aftenposten
    Fortsatt ikke tar poenget ???
    Husker du hva eg først spurte deg om i post #2431 ? Det var dette: "Du må gjerne vise til fakta som viser at alle de 500 000 ikke var etnisk norske."

Litt fakta fra SSB: Ved utgangen av 2012 manglet det bare 1 000 på at antallet nettoinnvandringer av utenlandske statsborgere siden 1. januar 1988 totalt har nådd en halv million.
    Nesten en halv million over en periode på 25 år, og IKKE en periode på 6 år.

litt mer fra SSB: "I alt 11 prosent av innvandringene var det norske statsborgere som sto for. Fra land som Danmark, Sveits, USA, Colombia, Chile og Australia utgjør de norske en betydelig del av dem som innvandrer"

"Av de 31 200 som utvandret fra Norge i 2012, var 21 300 utenlandske statsborgere"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du tall på hvordan disse 70 prosentene fordelte seg mellom disse to gruppene?
    Det er jo ikke utenkelig at de innvandret i magen til sine mødre - statistisk uklarhet oppstår.
    Det er vel ikke mer komplisert en at det i Norge i dag bor mange mennesker som kom til Norge på feks 70 tallet som innvandrere, men som i dag er norske statsborgere, men da av med en annen etnisk bakgrunn enn de som etnisk norske. Barna til Tommy Sharif vil gjerne havne i kategorien "barn av foreldre med innvandrerbakgrunn".

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Ikke rart landet går til helvete,......
    eller...
    Fordi en av de viktigste grunnen til at Norge har klart seg så bra er at vi har klart og holde befolkningen nogen lunde stabilt
    Fra samme mann. Går det til helvete, eller går det bra? Apropos oljeformuer: Forside - PETROPOL
    Til dere med angst for røde og grønne farger kan jeg si at uten de farlige røde, hadde neppe Norge vært i den lykksalige økonomiske situasjon vi tross alt er. Årsaken er den unike modellen for ivaretakelse av den norske oljeformuen, noe som savner sidestykke i verden. Angola er ikke et eksempel til etterfølgelse, for å si det sånn. Og for dere som tror at den blå farge skal redde landet fra å gå til helvete / sørge for at det fortsatt går bra, er det å si at det blir neppe store forskjellen. Like mye sutring fra sutrerne, men de som sutrer mest om et par år, er de som har angst for blått. Same shit, new wrapping.
    Virkeligheten er noe i nærheten av at verden seiler inn i urolig farvann, det blir en del bølger forut, enten det nå er en rødkledt eller en blåkledt styrmann. Derimot er jeg pokker så sikker på at når arbeidsledigheten tar fart, når boligprisene faller, og når rentene stiger, da står folket der og skylder på den regjeringen som styrer. Rød eller blå. Mens de som styrer, kommer til å skylde på de som styrte før. Og sånn går no dagan.

Honkey

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Der det står:

Fødte - Tabeller - SSB

Der det står b.l.a

Fortsatt ikke tar poenget
    Husker du hva eg først spurte deg om i post #2431 ? Det var dette: "Du må gjerne vise til fakta som viser at alle de 500 000 ikke var etnisk norske."

Litt fakta fra SSB: Ved utgangen av 2012 manglet det bare 1 000 på at antallet nettoinnvandringer av utenlandske statsborgere siden 1. januar 1988 totalt har nådd en halv million.

litt mer fra SSB: "I alt 11 prosent av innvandringene var det norske statsborgere som sto for. Fra land som Danmark, Sveits, USA, Colombia, Chile og Australia utgjør de norske en betydelig del av dem som innvandrer"

"Av de 31 200 som utvandret fra Norge i 2012, var 21 300 utenlandske statsborgere"
    Det er du som sier at vi økte befolkningen med 500 000 på 6 år, bevisene sier at det er innvandrere som står får økningen.

Hvor vanskelig er det og skjønne det.

S

Slubbert

Gjest
    Fra samme mann. Går det til helvete, eller går det bra? Apropos oljeformuer: Forside - PETROPOL
    Til dere med angst for røde og grønne farger kan jeg si at uten de farlige røde, hadde neppe Norge vært i den lykksalige økonomiske situasjon vi tross alt er. Årsaken er den unike modellen for ivaretakelse av den norske oljeformuen, noe som savner sidestykke i verden. Angola er ikke et eksempel til etterfølgelse, for å si det sånn. Og for dere som tror at den blå farge skal redde landet fra å gå til helvete / sørge for at det fortsatt går bra, er det å si at det blir neppe store forskjellen. Like mye sutring fra sutrerne, men de som sutrer mest om et par år, er de som har angst for blått. Same shit, new wrapping.
    Virkeligheten er noe i nærheten av at verden seiler inn i urolig farvann, det blir en del bølger forut, enten det nå er en rødkledt eller en blåkledt styrmann. Derimot er jeg pokker så sikker på at når arbeidsledigheten tar fart, når boligprisene faller, og når rentene stiger, da står folket der og skylder på den regjeringen som styrer. Rød eller blå. Mens de som styrer, kommer til å skylde på de som styrte før. Og sånn går no dagan.

Honkey

Hvert fjerde år stemmer vi på om fargen på innpakningspapiret skal være rødt eller blått, pakken er uansett den samme. Verdens urolighet er også overdreven, det har alltid vært sånn, de siste tusen årene har det vært noe sånt som tredve uten større kriger, og eneste forskjellen er at vi nå får det inn i stua takket være ny teknologi. Ellers er det liten tvil om at innvandringen i Europa er et demografisk eksperiment, forsåvidt et interessant et, og i essens også et liberalt et. Tanken om at mennesker skal kunne søke lykken der de ønsker, og ikke skal være begrenset av grenser og stater, er en grunnleggende liberal idé. Den etniske komponenten er også sterkt overdreven, det som kan gi problemer er først og fremst religion, livssyn og samfunnssyn, samt velferdsordninger som muligens ikke er bærekraftige når populasjonen ikke er homogen i så måte. Verden vil uansett gå videre og folk får prøve å innrette seg som best de kan. Forestillingen om at man kan påvirke dette noe særlig gjennom valg er ikke realistisk.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Hvert fjerde år stemmer vi på om fargen på innpakningspapiret skal være rødt eller blått, pakken er uansett den samme. Verdens urolighet er også overdreven, det har alltid vært sånn, de siste tusen årene har det vært noe sånt som tredve uten større kriger, og eneste forskjellen er at vi nå får det inn i stua takket være ny teknologi. Ellers er det liten tvil om at innvandringen i Europa er et demografisk eksperiment, forsåvidt et interessant et, og i essens også et liberalt et. Tanken om at mennesker skal kunne søke lykken der de ønsker, og ikke skal være begrenset av grenser og stater, er en grunnleggende liberal idé. Den etniske komponenten er også sterkt overdreven, det som kan gi problemer er først og fremst religion, livssyn og samfunnssyn, samt velferdsordninger som muligens ikke er bærekraftige når populasjonen ikke er homogen i så måte. Verden vil uansett gå videre og folk får prøve å innrette seg som best de kan. Forestillingen om at man kan påvirke dette noe særlig gjennom valg er ikke realistisk.
    Stort sett enig i betraktningene; grunnen til at jeg snakker om et urolig farvann forut er den generelle økonomiske situasjon. Visst har vi vært der før, det er en nedtur på noen %, så kommer en ny opptur. Men det er er virkelig IKKE bra når 25% av ungdommen i Europa går og driver uten jobb eller fornuftige fremtidsutsikter.

Honkey

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Der det står b.l.a

Fortsatt ikke tar poenget

Det er du som sier at vi økte befolkningen med 500 000 på 6 år, bevisene sier at det er innvandrere som står får økningen.

Hvor vanskelig er det og skjønne det.
    Tja, hvor vanskelig er det å skjønne ?
    Basert på tall fra SSB så sier eg at befolkningen økte med en halv million fra 2006 til 2013 (fra ca 4,6 mill til ca 5,1mill).

Du svarer da følgende : "Ja 500 000 økte befolkningen med de siste 6 årene med rød/grønn regjering mens de etniske norske har et stabilt nivå."
    Det tolker eg som at nesten hele den økningen skyldes innvandring, eller ?

Iflg SSB så var innvandringen fra 1985 og frem til 2013 (28 år) på nesten 500 000, og da finner eg det vanskelig å tro at de samtidig stod for nesten hele økningen på de 6 år eg refererer til.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norge kommer til å bruke 14 milliarder kroner på å teste ut ulike måter å rense CO2 på, før det eventuelt blir besluttet å bygge et fullskala renseanlegg. Canada bygger et slikt anlegg for 5 milliarder kroner.
    – Jeg er helt sikker på at det til nå er sløst bort 4-5 milliarder kroner på Mongstad. Det skyldes politisk handlingslammelse. Det er mye lettere for regjeringen å bestille nye runder med utredninger og rapporter, enn å ta en beslutning, sier Hauge.
    Og hvis vi skal bygge også, ikke bare utrede og planlegge, så må vi regne med at det koster enda ti milliarder eller deromkring, tilsammen ca 25 mrd før budsjettsprekker og overskridelser. Det kanadiske anlegget kostet fem, bygges nå og starter fullskaladrift i november i år.

Rødgrønn «månelanding» blir stadig dyrere - DN.no

Sist redigert:
    D

DL

Gjest
    Norge kommer til å bruke 14 milliarder kroner på å teste ut ulike måter å rense CO2 på, før det eventuelt blir besluttet å bygge et fullskala renseanlegg. Canada bygger et slikt anlegg for 5 milliarder kroner.
    – Jeg er helt sikker på at det til nå er sløst bort 4-5 milliarder kroner på Mongstad. Det skyldes politisk handlingslammelse. Det er mye lettere for regjeringen å bestille nye runder med utredninger og rapporter, enn å ta en beslutning, sier Hauge.
    Og hvis vi skal bygge også, ikke bare utrede og planlegge, så må vi regne med at det koster enda ti milliarder eller deromkring, tilsammen ca 25 mrd før budsjettsprekker og overskridelser. Det kanadiske anlegget kostet fem, bygges nå og starter fullskaladrift i november i år.

Rødgrønn «månelanding» blir stadig dyrere - DN.no
    Det beste i denne saken er at produsert strøm i anlegget på mongstad blir så dyr, at med dagens strømpris så lønner det seg ikke å kjøre anlegget.
    Vi kan alså ende opp med å bruke en formue på CO2 rensing, i ett anlegg som ender opp med og ikke bli brukt.
    Fasinerende.

DL

S

Slubbert

Gjest
    Samme greia som med vei, jernbane og så videre dette. I stedet for at fagfolk gjør pragmatiske vurderinger detaljstyres prosessen av stormannsgale politikere som er mest opptatt av å etterlate seg et minnesmerke. Da får milliardene bein å gå på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    CO2 fangst og lagring er store greier. En bedrift i nærheten skal nå igang med et forsøk, flere store internasjonale selskap er med og bedriften er endel av et stort internasjonalt konsern. Bedriften det gjelder er den største kilden til CO2-utslipp i området med sine 750000 tonn pr. år. Får de til fangsten så blir de verdensledende i lave CO2-utslipp i sin bransje og det gjør mulighetene for god pris ved eksport av varene mye bedre. "Utlandet" er mye mer opptatt av klimavennlig produksjon enn det vi i Norge er.

D

DL

Gjest
    CO2 fangst og lagring er store greier. En bedrift i nærheten skal nå igang med et forsøk, flere store internasjonale selskap er med og bedriften er endel av et stort internasjonalt konsern. Bedriften det gjelder er den største kilden til CO2-utslipp i området med sine 750000 tonn pr. år. Får de til fangsten så blir de verdensledende i lave CO2-utslipp i sin bransje og det gjør mulighetene for god pris ved eksport av varene mye bedre. "Utlandet" er mye mer opptatt av klimavennlig produksjon enn det vi i Norge er.
    Det er fordi at i Norge så er forurensing en melkeku for avgifter.
    Konsekvensen av denne CO2 rensingen du nevner, kan godt ende opp med å bli avgiftsøkning, og da på produkter/tjenester som rammer folk flest.

DL

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.727
    Konsekvensen av denne CO2 rensingen du nevner, kan godt ende opp med å bli avgiftsøkning, og da på produkter/tjenester som rammer folk flest.

DL
    CO2-kvoter er en internasjonal vare. Bedriften det er snakk om kan selge klimakvoter for store beløp når man får fanget opp CO2.
    Avgiften du er redd for er i så fall på utslipp, ikke på reduksjon av utslipp.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - galskapen er i enkelte tilfeller helt uten grenser i Norge.

Vi har påbegynt et prosjekt med elektrifisering av sokkelen. Dette innebærer at installasjoner på sokkelen skal få strøm fra land istedenfor at energien hentes fra gassturbiner offshore. Disse lette gassturbinene som brukes offshore har dårlig virkningsgrad og man ønsker derfor å erstatte disse. Så vidt jeg forstår så ønkser ikke operatørselskapene å ta risikoen ved å være avhengig av landstrøm - så alt utstyret relatert til elektrifisering er ekstra.

Så her har vi da:
    1) Bruker ti talls milliarder på elektrifisering av rigger
    2) Bruker mange millioarder på opprustning av overførerselsnettet på land
    3) Siden vi da ikke bruker gassen til å produsere strøm eller drivere pumper/kompressorer på riggene, så ekstporterer vi mer gass til utlandet
    4) Denne gassen blir i all hovedsak brukt til å produsere strøm.
    5) Det finnes sikker tilfeller der denne gassen blir brukt på mobile gasskraftverk med omtrent like gassturbiner som de som står offshore!

Gikk en dokumentar på TV om dette for en tid tilbake - hvor man viste at kostnadene på mange titalls milliarder virket helt bortkastet.

Hva kunne i fått til om vi investerte 50 MRD i forskning over en ti års periode..?

Mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    CO2-kvoter er en internasjonal vare. Bedriften det er snakk om kan selge klimakvoter for store beløp når man får fanget opp CO2.
    Men når utslippene går ned minker jo også avgiftene til Staten på disse utslippene, og disse "tapte inntektene" må jo kompenseres for Staten klarer seg ikke uten de inntektene!!

Mere et byråkrat fenomen enn et typisk rød/grønt fenomen, men likevel............

badeskatt.jpg

D

DL

Gjest

DL

Avgift idag på utslipp ja, ett kvotesalg tviler jeg på gir like mye inntekter som utslippet ga i avgifter.
    Reduksjon av statens inntekter er ikke noe som er aktuellt, og dermed øker avgifter på noe annet.

En annen artig kuriositet er salg av strøm.
    Inntekter fra strømsalget er marginalt, inntekter fra utleie av kabler og avgifter derimot, der ligger de store inntektene.
    Dermed bygger vi ikke mer miljøvennlig produksjon, vi importerer forurensende produsert kraft fra utlandet.
    Da kan vi ha elavgift, samtidig som vi beholder inntektene fra utleie av kabler og høye avgifter.
    Således kan man jo bli fristet til å si at Norsk avgiftspolitikk, er ett hinder for miljøvern :)

DL

D

DL

Gjest
    Vel - galskapen er i enkelte tilfeller helt uten grenser i Norge.

Vi har påbegynt et prosjekt med elektrifisering av sokkelen. Dette innebærer at installasjoner på sokkelen skal få strøm fra land istedenfor at energien hentes fra gassturbiner offshore. Disse lette gassturbinene som brukes offshore har dårlig virkningsgrad og man ønsker derfor å erstatte disse. Så vidt jeg forstår så ønkser ikke operatørselskapene å ta risikoen ved å være avhengig av landstrøm - så alt utstyret relatert til elektrifisering er ekstra.

Så her har vi da:
    1) Bruker ti talls milliarder på elektrifisering av rigger
    2) Bruker mange millioarder på opprustning av overførerselsnettet på land
    3) Siden vi da ikke bruker gassen til å produsere strøm eller drivere pumper/kompressorer på riggene, så ekstporterer vi mer gass til utlandet
    4) Denne gassen blir i all hovedsak brukt til å produsere strøm.
    5) Det finnes sikker tilfeller der denne gassen blir brukt på mobile gasskraftverk med omtrent like gassturbiner som de som står offshore!

Gikk en dokumentar på TV om dette for en tid tilbake - hvor man viste at kostnadene på mange titalls milliarder virket helt bortkastet.

Hva kunne i fått til om vi investerte 50 MRD i forskning over en ti års periode..?

Mvh
    OMF
    Galskap ja, helt riktig.
    Istedet for å brenne gassen selv, så skal vi pumpe denne til utlandet, de skal forbrenne den for å lage strøm, også skal vi importere denne strømmen tilbake igjen.
    Hva blir virkningsgraden på sånnt tru?
    Da tipper jeg turbinene på riggene blir mere effektive.

DL

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.

Ett lite tankekors: tilbake på 1970 tallet så brukte norske husholdninger ca 40 prosent av inntekten på mat.... mot idag der vi bruker ca 12 prosent.
    Tja, på 70 tallet var mange til en viss grad selvforsynt også med matvarer.

Var mange flere bønder da, flere som hadde en åkerlapp for poteter og det var lov til å fiske til eget bruk.

I tillegg var bokostnader mye lavere, selv om renten på det høyeste var omkring 17%.
    Allikevel fikk en da så mye i fradrag på skatten, at en nær sagt hadde en gevinst på lånet.

En annen ting er muligens at det var større barnefamilier på 70-tallet.

Man fant veien til senga og en hyrdestund fortere da, ikke som nå da unge staute menn fikler med stereo, hifi, vintage osv, mens dama ligger alene....
    Er jo viktigere å stille platespillerarm/pickup nå, enn å holde dama med selskap en sen kveld.

Ikke rart det bare er elendighet....

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…