Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Helt utrolig at det ikke går ann å tenke seg en fremtid der vi ikke blir utpresset av myndighetene og styrt over en lav sko.
    Skjønner at anarki smaker vondt i munnen for mange, men hva med et fungerende direkte demokrati og en algoritmestyrt valuta?
    I dag er det lettere enn noen gang å ha åpne og troverdige stemmeprosesser og man kunne lett ha gjennomført både lokal og nasjon avstemning.
    Det er den eneste måten et demokrati kan ha troverdighet.
    I dag er det for det første ingen forskjell på partiene og de holder aldri hva de lover. Nye partier blir drysset ned og kommer seg aldri opp og frem.
    Blir bare hestehandel på bakrommet
    Men da går du jo inn for valg og demokrati allikevel, om enn ikke representativt.

Når folk, blant andre du selv, ikke gidder å stemme annethvert år virker det ikke veldig sannsynlig at de skal gidde å engasjere seg i enkeltsaker over noe særlig tid.

Sveits som du trekker frem har forøvrig av de laveste valgdeltakelsene i Europa. 42.25% i 1995 for eksempel.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Algoritmestyrt - så hvem skal bestemme algoritmen, og på hvilken måte bestemmes det?

Det største problemet med direkte demokrati illustreres kanskje best med California: Man får som regel flertall for å øke utgiftene til forskjellige gode formål, og man får som regel flertall for å kutte i skatter og avgifter, men resultatet er at staten går konkurs. Direkte demokrati på enkeltsaker betyr også at ingen tar ansvar for at helheten fungerer, og da hjelper det bare sånn passe å klage over inkompetente politikere når velgerne har bestemt dette.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil jo helst ikke ha noen stat i det hele tatt, jeg vil være et fritt menneske uten noe tilhørighet annet enn moder jord. Men ser at det er vanskelig å få dette til uten vold. Da er mitt andre valg et direkte demokrati, og jeg har prøvd parti veien tidligere og jobbet for å sanke underskrifter til et parti som vil innføre direkte demokrati, men det er neimen ikke lett. Skulle tro det var Jehovas vitner jeg prøvde å verve til basert på responsen.

Ift valg så stemmer jeg da, å stemme blankt er det mest fornuftige valget blandt den dritten vi kan velge i. Og det er ganske mange som er enig med meg i, hele 1.2% av stemmene på landsbasis var blanke.

Men skjønner at folk flest liker å la seg styre og syns det er helt innafor at politikere stjeler og svindler, og bygger ned både land og rettigheter. Virker i allefall sånn basert på hva det stemmes på.
    Jeg forstår det ikke...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.806
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det "Arbeiderpartiet" kanskje trenger mest er å bytte ut en skokk selvoppnevnte og selvbejaende elitepolitikere med arbeidere.. dersom de ikke finnes, i alle fall noen med god erfaring fra arbeidsliv og de regler og forordninger som "vanlige folk" må ta hensyn til i hverdagen...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ett av de store problemene er at det ikke lengre fins en produktiv diskusjon i partiet. alle vet at det f. eks. fins mange som er mer enn skeptisk til den en energipoltikken som nå føres, men de når ikke frem i sine forsøk på diskusjon. de blir like mye avfeid med talkingpoints som de utenfor partiapparatet.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg vil nå også hevde at Ap har et lederproblem.

Ingen skal få meg til å tro at statsråder i en Gro-regjering ville våget seg ut på slike krumspring som Borten Moe, Brenna og Trettebergstuen har.

Ingen får meg heller til å tro at en Jens-regjering ville hatt like store problemer med å forklare og forsvare hverken strømpriser, inflasjon eller rentehopp som Støre & Co har.

Det hjelper ikke å være statsviter fra Institut d'études politiques om man ikke klarer å kommunisere med folk (flest).

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.806
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At statsvitenskap er et eget fag er helt greit, men såvidt meg bekjent lærer man ingenting om hverken sunn fornuft, kommunikasjon eller lederskap i det studiet, hverken for bachelor eller master, og gjerne doktorgrad for den del. Man lærer vel heller ingenting om hva som funker for folk flest som man aspirerer til å lede....Praktisk politikk dreier seg vel om å finne gode løsninger på aktuelle problemer som berører velgere og folket generelt. Når man som leder står i front for å utforme en politikk som velgerne helt tydelig ikke vil ha, og så fremhever at det velgerne og ikke politikken som er problemet, så blir resultatet deretter. Støre kan meget vel være en god navigatør i politikkens irrganger, - de er det mange av, en sann retorikkens mester i innholdsløse bortforklaringer, men han er omtrent like lydhør for velgernes ønsker, og omtrent like karismatisk som leder, som... tja .. si det...

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Her til assistanse for ledelsen i ap

Synes den der var like mye en forklaring på hvorfor Høyre-velgere stemmer H, og aldri ville vurdert en stemme til Ap.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.016
    Torget vurderinger
    1
    Du om det, jeg har aldri stemt høyre og synes den treffer bra

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Her til assistanse for ledelsen i ap

Om det er dette som er grunnene til at velgerne rømmer Ap vet jeg ikke, men det er i alle fall gode grunner til å gjøre det. Disse massive overføringene fra fra velgerne og næringslivet til staten står i ganske stor kontrast til det de gikk til valg på. I tillegg tror jeg enkelte kan være litt misfornøyd med de store utgiftene til reverseringspolitikken.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Har lite med saken å gjøre. Det er mangel på styringsdyktighet i vanskelige tider (hele tiden bakpå eller fraværende) samt forsvarer av hysteriske strømpriser (over hele landet) som primært gjør at velgerne forsvinner.
    Vi mangler et sosialdemokratisk alternativ.....

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.652
    Torget vurderinger
    10
    Paul F. E. Reale:
    DAGENS: «Helt herlig å høre Jonas Gahr Støre og Peggy Hessen Følsvik analysere valgtapet. Begrunnelsene deres dreier seg i stor grad om krigen i Ukraina, dyrtid, strømkrise og inflasjon. Alt tilsynelatende ting de ikke kunne noe for og ikke kunne gjøre noe med.
    At statsbudsjettet øker med over 10 prosent, mens «vanlige folk» får redusert sin kjøpekraft med over 10 prosent, har ingenting med saken å gjøre.
    At de øker skatter og avgifter (inkludert inntekter fra strøm) med 255 milliarder på bekostning av private og næringsliv har ingenting med saken å gjøre.
    At de kjører som en av sine viktigste saker at alle helsetjenester skal være offentlige samtidig som avisene har side opp og side ned om hvor dårlig det står til, spesielt innenfor eldreomsorg og rus, har ingenting med saken å gjøre.
    At de står på TV og sier at norsk økonomi går så det suser mens antall konkurser blant små og mellomstore virksomheter eksploderer har ingenting med saken å gjøre.
    At kommunale avgifter til vann og kloakk, eiendomsskatt og bompenger går i taket langt utover normal prisstigning har ingenting med saken å gjøre.
    At vi har et regjeringskollegium som ikke kan lese og sette seg inn i lover og regler som vanlige mennesker er nødt til å forholde seg til, har ingenting med saken å gjøre.
    At de tvinger på oss en næringspolitikk med batterier, vindkraft, hydrogen som de overhodet ikke forstår hvordan de skal gjennomføre har ingenting med saken å gjøre.
    At de gjør om på en vellykket domstolsreform mot hele justissektorens råd har ingenting med saken å gjøre.
    At de kaster penger ut av vinduet ved å gjøre om på kommune- og fylkessammenslåinger og på jernbanereformen samtidig som de sier det er viktig å prioritere har heller ikke noe med saken å gjøre.»

Mvh.
    SAL

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Har lite med saken å gjøre. Det er mangel på styringsdyktighet i vanskelige tider (hele tiden bakpå eller fraværende) samt forsvarer av hysteriske strømpriser (over hele landet) som primært gjør at velgerne forsvinner.
    Vi mangler et sosialdemokratisk alternativ.....
    Det er vel to sider av samme sak. Strømprisen osv. er midlene de bruker, og resultatet er at mye penger overføres fra oss til staten.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er nå fremdeles av den oppfatning at Ap også har et kommunikasjonsproblem i form av tåkefyrsten Jonas.

En Jens eller en Gro hadde klart å selge inn politikken mye bedre.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Det som også er speseilt med Magseis er at det er et realtivt obskurt selskap så personlig er jeg litt nysjerrig på hvorfor og hvordan han begynte å handle i dette og også hvorfor posisjonene her er betydelig større enn annet han har handlet i siden tipset ikke kom fra omtalte Investtech.
    Kom på denne saka att i dag, etter denne artikkelen i Finansavisen (om fusjonen TGS/PGS). Eg forstår det slik at seismikk-bransjen er i kraftig endring, og at selskap som ikkje har basert seg på å eiga ei flåte av eigne skip er dei som har gjort det best. I artiklane rundt TGS' oppkjøp av Magseis (DN), vart sistnemnde omtalt som ein "lett" aktør.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.560
    Sted
    Bergen
    Men her er Jonas i sett ess
    Så bra utenlandsk
    Ikke helt det samme lokalt

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    I dag skal konsulentbyrået som driver administrasjonsfløyen i det tidligere Arbeiderpartiet samles for å vurdere hvor de mistet velgerne og hvorfor. Det blir underholdende.

Vestre var i Politisk kvarter. Administrasjonspartiets nye pratemaskin ordla seg som en "kulspruta", men sa ikke stort. Ordet krise var fjernt fra hans munn, slik det også har vært fra sjefskonsulenten i adminstrasjonsfløyen.

Hanne Skartveit, derimot, flytter på noen skap. Leseverdig:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    I dag skal konsulentbyrået som driver administrasjonsfløyen i det tidligere Arbeiderpartiet samles for å vurdere hvor de mistet velgerne og hvorfor. Det blir underholdende.

Vestre var i Politisk kvarter. Administrasjonspartiets nye pratemaskin ordla seg som en "kulspruta", men sa ikke stort. Ordet krise var fjernt fra hans munn, slik det også har vært fra sjefskonsulenten i adminstrasjonsfløyen.
    Det er - på nåværende tidspunkt i alle fall - vanskelig å se for seg at AP skal tenke tanken at det muligens er ett eller annet med politikken (evt mangel på sådan) som gjør at velgerene tenker at det hele er litt såder. Av det som har kommet ut på veien nedover i oppslutning så har i alle fall omkvedet vært at det hele skyldes uheldige eksterne hendelser (forsåvidt noe det ikke er vanskelig å se har hatt sitt å si) og ikke minst en kommunikasjonsutfordring med å få de helvetes velgerene til å innse genialiteten i prosjektet - hva nå det egentlig er.

Jeg ser fint lite politikk på fjernsyn men noe av det mer eiendommelige jeg har sett var på Debatten da strømbalubaet hadde pågått en stund. Mjøs-Persen virket for det første fullstendig inkompetent - noe hun forsåvidt faktisk var og i tillegg, eller kanskje nettopp derfor, snakket hun som om hun fortsatt stod på stand under valgkampen og lett krampeaktig prøvde å få flettet inn de innøvde talking points fra partiets spinndoktorer i omtrent annenhver setning. At penger fosset fra privates lommebøker inn i statskassen via Statkraft var en gladsak for da kunne det bli brillestøtte! Hun virket fullstendig ute av stand til å skjønne at verden hadde endret seg på en måte som ikke var forutsett da programmet ble skrevet og hadde ingen evne til å tilpasse seg de nye omstendighetene. Skal dog sies at det kom seg en del etter jul der man må anta at en ikke ubetydelig del av juleferien må ha gått med til å sette seg litt inn i hva departementet hun var ansvarlig for faktisk drev med, men som kjent ikke i tilstrekkelig grad til at hun kunne fortsette i jobben.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746
    AP sitt landstyremøte.....en annen klode;

"Hva er det med disse folkene?

I tidligere tider ville det vært full krig i arbeiderbevegelsen etter et valgresultat så dårlig at Støres grå hårtuster for lengst burde blitt hvite.
    Noen ville ha truet med å knekke andre som lus. Bøttekottene ville vært fulle av konspirerende partifolk. Yngve Hågensen ville ha bannet og tørket snørr med fingrene.

Men nei, sånn er det ikke i det halvstore Arbeiderpartiet. Nå rår en nesten lummer gladstemning, slik stemningen etter sigende var rett før det usårlige kjempeskipet deiset inn i isfjellet i april 1912."

1695642284318.png

Kommentar: Støres leggspark til Solberg - VG

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.560
    Sted
    Bergen
    Og regjeringen svarer opp med et alle tiders valgløfte: Fremtidens veier skal tilbake til fortiden; smalere veier og lavere fartsgrense.
    Det tror jeg helt sikkert blir en hei dundrande suksess, spesielt siden mesteparten av vegene på østlandet er ferdig bygd
    Velgere i distriktene kommer til å storme til valgurnene, spesielt der det er planer om ny vei. Og kjenner jeg Ap rett er dette et helt ufarlig valgløfte. Det skal antagelig ikke bygges mer vei nå som de store prosjektene i øst er mer eller mindre ferdig

Og i BeRRRRgen ønsker Ap å få til en bybane avtale med H..
    Jeg har allerede lagt på meg av alt popcornet... og litt cola

Edit: litt forsinket, dette blir nok også en suksess
    https://e24.no/naeringsliv/i/gEeM6q...oe-annet-alternativ?referer=https://www.vg.no
    (for ordens skyld, jeg har ikke bil så jeg det betyr antagelig ingenting for hva jeg velger..kanskje)

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Tror Erna bytta justisminister oftere enn jeg kjøpte nye skjorter.
    Så er vanligvis mine skjorter mere slitesterke enn justisministere fra Frp!
    Justisministere var i det minste en inn og en ut (og evt noen rokeringer). Men da KrF skulle inn så oppstod plutselig noen nye departementer for å få plass til flere statsråder - de var flest i kongerikets historie. 22 om jeg husker korrekt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Det er einaste løysinga. Som ho sjølv lister opp:
    Utenriksdepartementet under min ledelse tar en lang rekke avgjørelser i enkeltsaker som regelmessig vil kunne ha betydning for enkeltselskapers verdivurdering i markedet. Dette gjelder særlig innenfor saksområder som sanksjoner og eksportkontroll, men kan også gjelde andre saksområder som tilskudd, kontraktsinngåelser, mv., skriver Huitfeldt:

– Også som regjeringsmedlem deltar jeg i en lang rekke avgjørelser som kan ha betydning for selskapers verdivurdering. Her kan man peke på konsesjonstildelinger, kontraktstildelinger som forankres på regjeringsnivå, budsjettsaker som påvirker enkeltnæringers rammevilkår, mv.
    Akkurat.

Det er nesten slik at vi kan mistenka at Lovavdelinga tok ein spansk ein når dei måtte ta stilling til Huitfeldt-saka (og, i forlenging, Solberg-saka), rett og slett fordi noko anna ville vera å så tvil om heile regjeringa Støre (og, i forlenging, regjeringa Solberg 2013-21). Og alt kviler, for å parafrasera Grytten, på at Solberg og Huitfeldt fortel heile sanninga no, men ikkje før, og det skal vi tru dei på.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.560
    Sted
    Bergen
    det skives mye om høyres tilbakeholdelse av ministeraksjer

Noen som tror at det er tilfeldig at det nå relativt kort tid etter valget kommer ut ASps nyheter innenfor samferdsel, som alle vet har stor betydning i distriktene, hhv
    - smalere veier og lavere fartsgrense, helt topp nå som østlandet er perforert av 4felts motorvei med 110 km. Men helt typisk AP og samferdsel som distriktene er godt vant med. Bare sjekk tilstanden på fylkesveiene
    Og jeg liker miljøargumentet, klart vi skal spare miljøet mht veibygging. Miljøet skal vi jo ta knekken på med vindmøller
    - NordNorge banen for dyr
    - økt kostnad for bompengebrikken, 60 kr pr år høres ikke mye ut, men det er så og si rent overskudd til eierne

Alle disse er sevslagt velgermagneter i distriktene. Ikke publisert før lokalvalget, men rett etter med maksimal tid til neste stortingsvalg

Noen som snakker høyt om uredelighet på høyre siden? RykOgReisSosialister

• Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn