Har jobbet med flere kvinner med siving/master fra NTH/NTNU som har sagt at ringen gjør at de blir tatt mer seriøst, særlig i møter med nye mennesker. Siste gang det ble nevnt var ikke så mange årene siden og hun var en god del yngre enn meg. Så gamle holdninger sitter tydeligvis i lenge.
Le Pen er det beste som kunne skjeDette er noe av det mest fascinerende jeg vet om, altså hvor lang tid det har tatt for normalt opplyste folk å skjønne at dette er et problem og som et absolutt minimum noe som i det minste burde være mulig å diskutere.
Macron har servert Frankrike til Le Pen på et sølvfat
Hvorfor hater franskmenn Emmanuel Macron?www.aftenposten.no
Både i USA og i Europa er det åpenbart at migrasjon skaper store utfordringer. Flommen av mennesker som søker trygghet og et bedre liv fremstår som uendelig. Den er da også enorm – det er cirka 120 millioner mennesker på flukt i verden.
I tillegg er det mange millioner som drømmer om bedre muligheter for seg selv og sine barn i vestlige land.
Tusenvis av migranter krysser grensen mellom USA og Mexico ulovlig hver dag. I perioder har over 10 000 mennesker blitt arrestert daglig. Mange av dem er fra landene i regionen. Men mange er også fra helt andre deler av verden, som Pakistan, India, Nigeria eller Kina.
Guvernøren i Texas har sendt noen av dem til USAs største byer, der de nå bor i alt fra teltleirer til hoteller. Tre millioner mennesker venter på å få asylsøknaden sin vurdert i rettssystemet, som er på randen av sammenbrudd.
Et uholdbart system
Europa opplevde en stor migrantkrise i 2015. Mens mange land fortsatt vaklet etter eurokrisen, strømmet hundretusener opp gjennom kontinentet til fots. 1,3 million mennesker søkte asyl i EU-land dette året.
Etter en nedgang gjennom covidårene er trykket nå nesten like stort som i kriseåret. I 2023 søkte 1,1 millioner mennesker om asyl i EU. Da har man ikke tatt med 4,4 millioner ukrainske flyktninger, som også søkte tilflukt i andre europeiske land.
Hvert år dør tusenvis av voksne og barn i forsøk på å nå Europa og USA. Fluktrutene er styrt av kriminelle nettverk av menneskesmuglere. Minst 25 000 mennesker er døde eller savnede etter å ha forsøkt å krysse Middelhavet de siste ti årene. Mange av dem er små barn.
Det er et brutalt og fullstendig uholdbart system. Likevel har mange politikere hatt lite lyst å snakke om reformer eller løsninger. Det kan ikke fortsette.
...
Men det er ikke nok å bare kritisere de som forsøker å gjøre noe. Man bør kunne forvente at andre politiske partier også våger å engasjere seg i den pragmatiske delen av debatten, og ikke bare i den moralske diskusjonen. Det holder ikke lenger å snakke om hva man ikke vil gjøre, eller hva man ikke vil være.
«Vi kan ikke la fremmedfiendtlige legge premissene for debatten,» skriver Clemet.
Det er et viktig poeng. Hittil har svært mye av den offentlige samtalen rundt immigrasjon har handlet om høyrepopulistenes holdninger og politikk. Det ser bare ut til å ha styrket dem
Det må du kunne meneJa for da går det til helvete med økonomien. Det var kanskje det du tenkte på. Du heier å stigende inflasjon og økte renter skjønner jeg.
Forsiktig nå, så ikke måpetrynet blir krenka og mister nattesøvnen i frykt for den dumme klanen her inne?Ja for da går det til helvete med økonomien. Det var kanskje det du tenkte på. Du heier å stigende inflasjon og økte renter skjønner jeg.
Koser meg stort! Mine ønsker både for Frankrike og USA ser bedre ut enn på lenge selv om det langt fra er avgjort! Flere land kommer etterForsiktig nå, så ikke måpetrynet blir krenka og mister nattesøvnen i frykt for den dumme klanen her inne?
Problemet er at dette måpe, latter, ande-trynet målbærer hva mange faktisk mener. Både hva gjelder norsk politikk, internasjonal politikk Trump, Israel osv. Ytre høyre er på frammarsj i hele den vestlige verden, lærdom fra 1920- tallet og andre verdenskrig er borte. Fascismens støvler tramper atter i gatene.Forsiktig nå, så ikke måpetrynet blir krenka og mister nattesøvnen i frykt for den dumme klanen her inne?
Nei folk ville ikke oppleve 2 verdenskrig igjen så derfor vokser høyre sidenProblemet er at dette måpe, latter, ande-trynet målbærer hva mange faktisk mener. Både hva gjelder norsk politikk, internasjonal politikk Trump, Israel osv. Ytre høyre er på frammarsj i hele den vestlige verden, lærdom fra 1920- tallet og andre verdenskrig er borte. Fascismens støvler tramper atter i gatene.
Ehhh...det var vel høyresiden som vokste før utbruddet av WW2.Nei folk ville ikke oppleve 2 verdenskrig igjen så derfor vokser høyre siden
Mandag ble den Oslo-bosatte mannen i 30-årene pågrepet og siktet for forsøk på spionasje til fordel for Kina.
Mannen er norsk statsborger. Han har tidligere engasjert seg politisk i kamp mot ekstremisme.
Mannen har i flere år også hatt en tilknytning til Oslo Arbeiderparti.
Han har i dag et verv i et lokallag – sammen med sentrale Arbeiderparti-politikere.
Det er er høyst ulike årsaker til høyresides vekst nå og før WW2. Før WW2 hadde vi:høyresiden vokste seg frem før ww2 av en grunn gjorde de ikke? Det er vel de samme grunner som nå
det er helt riktig at vi "ikke har lært", hadde vi lært noe hadde styresmaktene vært rulla i tjære og fjær lenge før man kommer så langt som nå
Apropos ekstremister i politikken: Man skal ikke lengre ut på venstresiden enn SV.
LINK:
x.com
x.com
Charter Svein satt jo i et kommunestyre for SVJada, meldinger fra Uten Filter og Lysglimt skal man ta på alvor
Klikker du på linken, så ser du dokumentasjonen. Trist at sentrale SV-politikere applauderer drapsforsøket på en amerikansk presidentkandidat. Men det er vel ikke annet å vente fra den kanten?Jada, meldinger fra Uten Filter og Lysglimt skal man ta på alvor
Sentral SV-politiker?Klikker du på linken, så ser du dokumentasjonen. Trist at sentrale SV-politikere applauderer drapsforsøket på en amerikansk presidentkandidat. Men det er vel ikke annet å vente fra den kanten?
Det er da åpenbart at det nok er mange som ser for seg at kulen hadde vært noen centimetere lengre til høyre. De langt fleste av disse har dog vett nok til å holde kjeft.Sentral SV-politiker?
Joda, om alle medlemmer av kommunestyrer og ledere av lokal, du ser jeg skriver lokal, lag er sentrale?
Her har du driti på draget, og hun du refererer til har fått sine 15 Warhol minutter.
Dette er jo et, om enn ganske uskyldig, eksempel på hvor nesnødde politikere faktisk er. Det finnes hundrevis om ikke tusenvis av serveringssteder så man må anta at konkurransen funger sånn noenlunde. Dette er altså det åndelige nivået på folk som skal styre Norge. Om man vil drikke pils i Oslo kan man betale, i alle fall før kl 20 mellom 49 og 150+ for en halvliter avhengig av hvor man går.Derimot Sjalg Unneland er sentral, som stortingsrepresentant.
Dyrere butikk øl og billigere pubøl, tyder på at han ikke unner vanlige folk å ta seg en pils i ro og mak hjemme eller i sin egen hage.
Helt enig i at det til tider er spinnvilt dyrt å ta seg en utepils, men å koble det til dyrere butikk øl er fullstendig hodemist
I beg to differ. Det er tjue år siden jeg var student, men både for egen del og blant de fleste jeg kjenner er pris i ikke ubetydelig grad styrende for hvor vi går ut og drikker øl. Ikke fordi at det har en stor innvirkning på økonomien, men det handler litt om prinsipper og også litt om ølkultur. Samme grunner som at jeg også helst unngår plasser hvor en halvliter er 0.4 og ikke 0.5. Steder hvor pilsen koster 130kr eller er 0.4 har et annet publikum enn steder hvor den koster 80kr, og jeg føler meg mer hjemme på sistnevnte. Og så liker jeg ikke å sitte med en følelse av å bli flådd.Av folk som går ut for å drikke så driter de langt fleste fullstendig i hva en pils koster, det er vel knappest noen andre enn studenter, trygdede og yrkesalkolikere som er opptatte av slikt.
Konserter er noe annet.I kveld skal jeg drikke Ringnes fra platglass på Sentrum Scene mens Bad Religion spiller. Jeg driter fullstendig i hva en av sorten koster.
Formyndermentaliteten har jo vært et tema siden Jens Bjørneboes dager, men jeg vil kanskje påstå at den er mer inngrodd på "indre" politiske venstre enn på ytre. Blitzere er ikke spesielt formynderske av seg, mens Ap-tanter kan virke nesten grenseløse.Mer prinsipielt så er hele ideen om at politikere kan detaljregulere folks adferd merkelig. Dette er jo langt inngrodd på ytre politiske venstre i Norge hvor det virker som politikere i fullt alvor tror at de kan predikere hvordan folk agerer basert på en eller annen regelendring.
Å omprioritere politiets penger fra å lønne personell i tettbefolkede strøk til å betale husleie for kontorlokaler i dalstroka innafor gjør ikke engang noe med symptomene…Å pøse på med resurser gjør jo ingenting med årsaken…..