Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Jeg følger din påstand om at i privat sektor blir de ansatte så godt ivaretatt. Jeg dokumenterer det motsatte. Det eneste eksemplet du bygger din påstand på er den måten din mor ble behandlet på i en norsk kommune.

Det er for tynt.

Jeg mener ikke at alle skal jobbe i off sektor. Det har jeg heller aldri skrevet.

Jeg ber deg bare bygge under din påstand. Er det for mye forlangt, så kan jeg avslutte dette.
    Jeg lurer på om du kanskje lever litt i din egen verden....(Sammen med Lundteigen og Kolberg)

OMF skrev:
    3) Har jeg påstått det da...? Det er vel snarere du som påstår det motsatte.....

I grunn har jeg oppfordret til en nyansert debatt, men det har jeg som sagt gitt opp nå......

Mvh
    OMF
    Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF:

Hva tror du om dette? Er det fremdeles privat sektor som tar så godt vare på sine ansatte?

http://www.dagbladet.no/2010/09/03/nyheter/arbeidsliv/politikk/13248669/
    Så lenge du hverken greier å nyasere noe eller komme med andre argumenter enn linker så ser jeg vel ingen grunn til engasjere meg i noen diskusjon med deg...også er det jo mye underholdning i klovneriene i Regjeringskvartalet om dagen...Hardanger, tepper, private barnehager...man behøver ikke en gang å kritisere politikken - det er håndtverket som er så amatørmessig . jeg vil anta at de fleste pølsekiosker, bruktbutikker og Nille butikker er mer profesjonellt drevet enn det AS Norge er for tiden!

Mvh
    OMF
    Du lar meg stå for dokumentasjonen av min påstand, og så vil du slippe unna dokumentasjon av din egen. Det kalles synsing, og gir deg lite respekt.

Så kommer personangrepet fra deg.

Lærte du ikke debatteknikk på BI?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei - du påstår at jeg har påstått noe....det kan du få dokumentere først!

Så når du har dokumentert det - så skal jeg finne dokumentasjon!

Mvh
    OMF

S

Smorte24

Gjest
    Men herregud da mann, at det finnes svindlere og annet pakk er jo ikke noe nytt.

Hvorfor ikke linke til taxi svindlingen, jo det er mere å gå på.

Men det er jo ikke det samme å si at det skinner i det offentlige for det.

Det må nye regler til når det gjelder mot det private, bare se på taxi svindelen, alle fikk beholde lisensen sin selv etter at de ble tatt for skattesvindel, så lenge vi har så slappe straffer i Norge vil du finne veldig mange små firma som bryter en del lover og regler.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjest,
    Ledere i offentlig virksomhet er ikke nødvendigvis noe bedre enn i privat virksomhet.

For egen del jobber jeg i et statlig eid aksjeselskap, som tidligere var et statlig direktorat/verk. Vi, dvs fagforeningen, har avtaler med arbeidsgiver som regulerer rettigheter ved slike forhold som at sykdom gjør det umulig å fortsette i den vanlige jobben. De fleste av oss har strenge medisinske krav for å få lov til å jobbe. I flere saker i den senere tid har arbeidsgivers representanter "åmet rundt" på det mest groteske for å prøve å unngå å oppfylle de krav arbeidsgiver selv har gått med på i avtaleform.

Det er ikke nødvendigvis noen som helst forskjell på private og offentlige når det gjelder mangel på moral hos arbeidgiverrepresentanter. Noen mennesker har misforstått sin rolle totalt og jeg personlig tror det faktisk er lettere å gjennomføre "korrigerende tiltak" mot slike "dumme" mellomledere innenfor det private enn innefor det offentlige.

Toppleder i "min" bedrift kjenner jeg personlig etter et langt liv som tillitsvalgt og jeg vet ganske bestemt at han er klart uenig med mange av sine mellomledre når de "slår seg løs" og leker det de tror er den "kapitalistiske leken". Toppleder er veldig klar på verdien det har for bedriften å ta vare på de menneskene som jobber der og den kompetansen de representerer. Mellomledere har det med å se snevert på sitt budsjett i nåstituasjonen.

Om Olav Thon har en slik dum mellomleder som lager problemer vil han snakke med ham en gang, blir det ikke bedre vil ham omplassere ham, fordi det koster bedriften for mye å ha en slik løs kanon på dekk. I det offentlige er det slett ikke like lett å gjøre slikt og den "løse kanonen" kan gjøre stor og kostbar skade før han blir kastet i sjøen!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF skrev:
    Nei - du påstår at jeg har påstått noe....det kan du få dokumentere først!

Så når du har dokumentert det - så skal jeg finne dokumentasjon!

Mvh
    OMF
    OMF:

Sitat fra ditt innlegg den 10 august:

"Vel – min mor er som sagt hjemmehjelp og siden hun har problemer med det ene kneet er hun mindre enn de andre ute i ”felten” (hun jobber med booking av vakter og har kun 1 dag i uken ute) og har en ekstra uke ferie siden hun er over 6 – var hun bekymret for å miste jobben – hun var jo ikke like produktiv som de yngste.
    Jeg svarte vel at det kunne hun ta helt med ro – de hadde på ingen måte lov til å se på at hun var ikke jobbet ute i felten, kommunene hadde IAT avtale – og siden hun hadde nær 30 års ansinitet var hun helt trygg!

Vel – så feil kan man ta – mor fikk beskjed om at hun mistet jobben fordi hun ikke kunne jobbe ute, og den jobben hun hadde den skulle en av kontordamene ”ta på si”. Så mye for den yrkestoltheten. Jeg kan legge til at måten denne ble varslet på burde tjene som et skrekkeksempel på linje med når min mormor som var til undersøkelse hos legen og fikk følgende beskjed ” vi har funnet en klump på halsen som vi er litt bekymret for – vi skal ta en prøve også kan du komme tilbake om tre uker når vi har resultatet” – da går man 3 gode uker i møte! Nok om det....¨

Fagforeningen ble kontaktet – og avgjørelsen ble selvsagt omgjort. Men alt blir liksom ikke som før etter en sånn fullstendig meningsløs og ulovlig oppsigelse.

I sommer ble min mors kne værre – og hun ble 20% sykemeldt – den ene dagen hun har vært i felt. I en planleggingssamtale i forrige uke ble hun spurt hvordan fremtiden så ut – og hun sa da at hun regnet med at hun kom til å være sykemeldt den ene fagen i uken frem til kneet ble operert. OK, men da måtte hun være klar over at hun ikke fikk den ekstra friuken....Igjen litt forundring hos mor – hvor man lurte på om man faktisk skulle jobbe mer når man var sykemeldt enn når man var frisk..., en ny runde med sjefen på dette – og jo hun hadde nok faktisk krav på en ekstra ferieuken – men den neste opptrappingen som normalt kom når man ble 64 (som mor blir om 2 måneder) den fikk hun ihvertfall ikke.....i Sør Odal kommune straffer det seg ihvertfall å være syk....Det blir vel en runde til med fagforeningen der også...det blir ingen trivelig arbeidsplass av slikt....

I denne ene saken er det så mange eksempler på horrible brudd på arbeidsmiljøloven, dårlig ledelse og ikke minst slett personellbehandling at jeg tviler veldig sterkt på at du greier å hoste opp et lignende eksempel fra privat næringsliv!

Slik er faktisk virkeligheten gjest....

Mvh
    OMF"

Forøvrig trenger du ikke øse ut personkarakteristikker og kategoriseringer av meg og andre. Hva du tror om meg angår ikke saken i det hele tatt .

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva mener du at jeg påstår her...?

(Jeg håper vel i grunn du finner du bedre til å dokumentere korstoget ditt...)

Ellers er det jo godt å se at Regjeringen legger seg flat....igjen.....
    Det er faktisk helt utrolig at Regjeringen med tidenes beste forutsetninger faktisk ikke har fått til noen verdens ting på 5 år!

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Det er siste avsnitt jeg argumenterer mot. Jeg har nå vist deg mange eksempler fra det private. Nå venter jeg på dine mange fra off sektor.

Og for å gjenta meg selv: karakteristikker av min person er ikke intressant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå får du roe det litt med internasjonalen.

Du påstår at jeg har sagt at alt er bedre i det private. Det har jeg ikke gjort (kan ikke huske det ihvertfall - men nå skriver jeg masse her - uansett du har ikke greid å dokumentere at jeg har gjort det), men jeg har argumentert imot din påstand om at alt er jævlig i det private.

Du linker son vanlig til en eller annen skandale.....det kan jeg også gjøre, men det fører ikke så langt...det blir for uanyansert.

Så kan man jo spørre seg hva som skal være et evalueringskriterie - for å bestemme hva som skal være "best" og "verst"....
    Man kan feks se på sykefravær - der har Slubbert lagt frem dokumentasjon som viser at private er bedre enn offentlig. Man kan sikkert se på lønn - og der er jeg nok også rimelig sikker på at privat er bedre enn offentlig. Hvis man derimot ser på sosial dumping og slikt - så er nok helt sikkert privat verst.

Et annet interessant fenomen er jo at vi snakker om vidt forksjellige grupper av arbeidsstokken her! Hvis man ser på feks økonomer, ingeniører, leger eller andre grupper - så tviler jeg på at du greier å finne noen tilefeller av "Sosial dumping" , utnytting av arbeidstaker osv. Mens i "lavtlønnsyrker" som vasking, butikkhjelp, etc , brnaskjer med mye utenlandske arbeidere /byggebranskjen, verft/industri) så ser vi relativt mye problemer.

Så - kan man jo da spørre seg hva man skal gjøre for å forbedre dette. Din nyansering er på barneskolestadiet og foreslår vel i grunn at staten skal drifte alt - eller i det minste alt som har med vask og bygg og gjøre hvor du har linket til problemer som du da mener ikke finnes i offentlige....jeg synes det forslaget er 100% idiotisk - og det finnes vel knapt nok andre i Norge som mener det!

Men - jeg forventer ingen nyansert debatt......

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Jeg ber deg bare dokumentere en påstand du selv har kommet med. Er det så vanskelig da?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Jeg ber deg bare dokumentere en påstand du selv har kommet med. Er det så vanskelig da?
    Det vil jeg tro det ikke er - men jeg har ennå ikke fått klarhet i hvilken påstand det er snakk om!

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Sitat:

"I denne ene saken er det så mange eksempler på horrible brudd på arbeidsmiljøloven, dårlig ledelse og ikke minst slett personellbehandling at jeg tviler veldig sterkt på at du greier å hoste opp et lignende eksempel fra privat næringsliv!"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Sitat:

"I denne ene saken er det så mange eksempler på horrible brudd på arbeidsmiljøloven, dårlig ledelse og ikke minst slett personellbehandling at jeg tviler veldig sterkt på at du greier å hoste opp et lignende eksempel fra privat næringsliv!"
    Ja....og hvilken påstand er det du mener jeg har kommet med.....??

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    At jeg ikke kan "hoste opp" lignende tilfeller fra det private. Jeg har "hostet opp" en mengde. Det er mye mer å ta av. Eksemplene bygger under min tidligere påstand om at arbeidsforholdene er værre i deler av det private enn i off sektor. Mot din påstand om at siden det private har insentiver til forberdring så vil arbeidsforholdene bli gode av seg selv (en "usynlig hånd"?). Slike insentiver virker ikke når tilbudet på arbeidskraft er stort, som nå, når vi har åpne grenser mot EU.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Mot din påstand om at siden det private har insentiver til forberdring så vil arbeidsforholdene bli gode av seg selv (en "usynlig hånd"?). Slike insentiver virker ikke når tilbudet på arbeidskraft er stort, som nå, når vi har åpne grenser mot EU.
    Det er vel i grunn denne påstanden du bør dokumentere at jeg har kommet med - for det har jeg ikke gjort noe annet sted enn i din fantasiverden.

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF:

Sitat:"
    Jeg vil påstå at problemene er verre å fikse i det offentlige - de har absolutt ingen insentiver til å bedre seg. Noe vi også er med de tallrike skandalene i helsesektoren, eller den nesten endeløse rekken av fullstendig slakt som riksrevisjoene leverer - det er forøvrig et statlig organ det står respekt av!"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Åpenbart vanskelig dette...hvilken påstand er det du vil jeg skal dokumentere......

Mvh
    OMF

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.034
    OMF skrev:
    Åpenbart vanskelig dette...hvilken påstand er det du vil jeg skal dokumentere......

Mvh
    OMF
    Det som kommer etter "Jeg vil påstå (...)" ?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    noruego skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Det som kommer etter "Jeg vil påstå (...)" ?
    Vittig - det er et argument - og argumentet står jo i samme setning...de har ingen insentiver...

Mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Liten hilsen til OMF:

Dette viser privat sektors vitigste insentiv på en slående måte:

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3797901.ece

Insentivet kalles grådighet!
    Ja eller kanskje "kjeltringstreker/kriminalitet". Kriminelle finnes over alt så dette er faktisk ikke noe bevis på hvor ille et privat næringsliv er! Eller ser du på ransmenn og innbruddstyver som "selvstendig næringsdrivende"? I et privat marked?

N

nb

Gjest
    Gjest skrev:
    Dette viser privat sektors vitigste insentiv på en slående måte:
    Offentlig sektor kan når de vil:
    Dresden etter besøk av amerikansk og britisk offentlig sektor 13-15 Februar 1945.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Generalisere ut fra et eksempel mener du? Nei, hvis du hadde lest litt i tråden, og økonomisk litteratur ellers, så kommer ikke dette som noen vill gjetning.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjest skrev:
    Generalisere ut fra et eksempel mener du? Nei, hvis du hadde lest litt i tråden, og økonomisk litteratur ellers, så kommer ikke dette som noen vill gjetning.
    Du tar feil igjen - jeg har lest litt i tråden, og økonomisk litteratur ellers.

Du drar fram et eksempel på at en kjeltring har utnyttet et par fremmedarbidere. Men skal man trekke de store linjene mellom sektorene bør man i stedet ta et kjapt søk i ssb sine baser, og da finner man at privat sektor i snitt avlønner folk betydelig høyere enn offentlig sektor.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Ja, men du tar feil av hypotesen, hvis vi skal snakke vitenskapelig. Min hypotese er at du finner de verste arbeidsforholdene i deler av privat sektor, og spesielt i de bransjene med mye konkurranse og lav utdanning. Slik som renhold, hotell og restaurant, bygg og anlegg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det kommer helt an på hvordan man definerer verst. Renhold, hotell og restaurant har lavest inntekt, men i alle fall de jeg kjenner trives med jobben. Innen bygg og anlegg er det nok store forskjeller. Det er først og fremst utlenninger som har det ille, og det skyldes i stor grad at de gjerne tiltrekker seg kjeltringer som ønsker å utnytte deres situasjon og manglende kunnskap om egne rettigheter.

Min hypotese er at arbeidsforholdene er verst innen offentlig helsesektor. De klager mest, har høyest sykefravær og ditto uførefrekvens.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Her var duiallefall ikke vitenskapelig: "Renhold, hotell og restaurant har lavest inntekt, men i alle fall de jeg kjenner trives med jobben."

Mange undersøkelser viser at det er i disse bransjene du finner de virkelige bandittene.

Off helsevesen har det ikke lett, det er riktig. Du bør belegge hypotesen din om at det er verst der.

N

nb

Gjest
    Gjest skrev:
    Du bør belegge hypotesen din om at det er verst der.
    Om de har høyest sykefravær av yrkesaktive er jo det en ganske sterk indikator i alle fall. Hva som er "verst" blir et spørsmål om hvilke kriterier som utgjør "verst". Er det
    - sykefravær
    - andel yrkesskader
    - hvor mye ansatte klager sin nød og klager på lønna
    - sannsynligheten for å miste jobben
    - hva som skjer om du blir syk/skadet/etc
    - hvor fornøyde ansatte er med arbeidsplassen sin
    - lønn
    - osv, osv

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjest skrev:
    Her var duiallefall ikke vitenskapelig: "Renhold, hotell og restaurant har lavest inntekt, men i alle fall de jeg kjenner trives med jobben."

Mange undersøkelser viser at det er i disse bransjene du finner de virkelige bandittene.

Off helsevesen har det ikke lett, det er riktig. Du bør belegge hypotesen din om at det er verst der.
    Hvis jeg belegger hypotesen er det ikke lenger en hypotese. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Ja, men du tar feil av hypotesen, hvis vi skal snakke vitenskapelig. Min hypotese er at du finner de verste arbeidsforholdene i deler av privat sektor, og spesielt i de bransjene med mye konkurranse og lav utdanning. Slik som renhold, hotell og restaurant, bygg og anlegg.
    Hvordan skal vi måle hva somer "verste" arbeidsforhold...?

Hva mener du vi kan gjøre med problemet...?

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    nb skrev:
    Gjest skrev:
    Du bør belegge hypotesen din om at det er verst der.
    Om de har høyest sykefravær av yrkesaktive er jo det en ganske sterk indikator i alle fall. Hva som er "verst" blir et spørsmål om hvilke kriterier som utgjør "verst". Er det
    - sykefravær
    - andel yrkesskader
    - hvor mye ansatte klager sin nød og klager på lønna
    - sannsynligheten for å miste jobben
    - hva som skjer om du blir syk/skadet/etc
    - hvor fornøyde ansatte er med arbeidsplassen sin
    - lønn
    - osv, osv
    Ja, men i slike dårlig organiserte bransjer er det vanskelig å gjøre slike undersøkelser.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    Hvordan skal vi måle hva somer "verste" arbeidsforhold...?

Hva mener du vi kan gjøre med problemet...?

Mvh
    OMF
    Lønns og arbeidsforhold kan måles. Det er ikke lett i bandittbransjer, da de er avvisende til alle som nærmer seg med slike formål. Skatteetaten har undersøkt restaurantbransjen i Oslo ved flere anledninger. Grovt sett finner de dette: halvparten av bransjen driver ok. Den andre halvparten er omtrent likt fordelt på grå (mye sjusk med moms og avgifter) og svart (helt kriminelt -ingen registrering/innrapportering)

Vi finner stadig oppslag i media om slike forhold, senest i Aftenposten i dag.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:

En indikasjon på tingenes tilstand kan være sykefraværet.
    I helsevesenet er fraværet 9,6%, mens det i hotell/restaurant er 7,6%. Ellers i det private ligger fraværet mellom 5,3% (Finans) og 6,5% (Varehandel). Hvem som er banditter overlater jeg til andre og vurdere.

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=04716

N

nb

Gjest
    Gjest skrev:
    Lønns og arbeidsforhold kan måles. Det er ikke lett i bandittbransjer, da de er avvisende til alle som nærmer seg med slike formål. Skatteetaten har undersøkt restaurantbransjen i Oslo ved flere anledninger. Grovt sett finner de dette: halvparten av bransjen driver ok. Den andre halvparten er omtrent likt fordelt på grå (mye sjusk med moms og avgifter) og svart (helt kriminelt -ingen registrering/innrapportering)
    Husk på at innen den bransjen har en del av de ansatte faktisk egeninteresse av at det er slik. Las en god sosiologiartikkel om restaurantbransjen da jeg studerte, kortversjonen var i alle fall at mange av de ansatte er deltidsarbeidene eller andre som ikke ser for seg noen fremtid innen bransjen og således har interesse av at en god del av lønna betales under bordet, i form av tips osv.

Er du svensk gjestearbeider på 20 år bryr du deg kanskje ikke så mye om ting som pensjon, moms, sykepenger osv

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn