Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Partiet Sp har i alle år hatt sugerøret i statskassen, på egne vegne og på sine medlemmers. Partiet er hovedkraften bak overføringer til landbruket på 20 milliarder i året - i tillegg er det Sp som har forvandlet Innovasjon Norge til en instans som deler ut penger til modernisering av fjøs og reparasjon av låvetak. Det er helt naturlig at det går rundt for dem når de skal skille mellom hva som er mine penger og hva som er dine penger.
    Kan man ikke si det om Høyre også? -de tar skattepenger fra staten og "overfører" dem til de kapitalsterke. Skattelette er jo i sin konsekvens en reduksjon av statens inntekter, og de som nyter mest av dette er sjelden den gjennomsnittlige lønnsmottaker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Partiet Sp har i alle år hatt sugerøret i statskassen, på egne vegne og på sine medlemmers. Partiet er hovedkraften bak overføringer til landbruket på 20 milliarder i året - i tillegg er det Sp som har forvandlet Innovasjon Norge til en instans som deler ut penger til modernisering av fjøs og reparasjon av låvetak. Det er helt naturlig at det går rundt for dem når de skal skille mellom hva som er mine penger og hva som er dine penger.
    Kan man ikke si det om Høyre også? -de tar skattepenger fra staten og "overfører" dem til de kapitalsterke. Skattelette er jo i sin konsekvens en reduksjon av statens inntekter, og de som nyter mest av dette er sjelden den gjennomsnittlige lønnsmottaker.
    Det er en kjempeforskjell her. Politikk handler om å treffe avveininger i saker hvor det er motstridende interesser. Ethvert velferdstiltak må betales av noen annen. Den som mottar ytelsen og den som må betale den har som regel ulik oppfatning av saken. Det er helt fair å argumentere for ditt syn, stemme på politikere som fremmer dine interesser, og til og med å gi åpen pengestøtte til partier som vil tale din sak. Det er helt fair å mene at høytlønte betaler nok skatt som det er og gå inn for å kutte i statens utgifter for å kunne beholde mer av lønna selv. Eller å mene det motsatte. Det er selve politikkens natur.

Det Sp har innlatt seg på er noe helt annet. Dette dreier seg om offentlig eide selskaper, altså skattebetalernes penger. Sp-politikere sitter i styret i disse selskapene. Når Sp-politikere på den siden av bordet gir selskapets (dvs skattebetalernes) penger til Sp's partiorganisasjon for at Sp-statsråder på den andre siden av bordet skal treffe beslutninger som gagner selskapet er dette hårreisende galt, uansett hvor mange ganger man sier "visste ikke" og "ingen sammenheng". Dette gagner partiorganisasjonen og selskapet, på bekostning av både skattebetalere og konkurrerende selskaper. Det er en oppskrift fra land som Kongo og Nigeria på hvordan en styrende klan kan tømme statskassen, og har ingen ting med vanlige demokratiske prosesser å gjøre.

HC skrev:
    Man skulle etter hvert tro at noen må gå men hvem blir det, Navarsete eller Riis Johansen?
    Jeg sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn skrev:
    Det Sp har innlatt seg på er noe helt annet. Dette dreier seg om offentlig eide selskaper, altså skattebetalernes penger. Sp-politikere sitter i styret i disse selskapene. Når Sp-politikere på den siden av bordet gir selskapets (dvs skattebetalernes) penger til Sp's partiorganisasjon for at Sp-statsråder på den andre siden av bordet skal treffe beslutninger som gagner selskapet er dette hårreisende galt, uansett hvor mange ganger man sier "visste ikke" og "ingen sammenheng". Dette gagner partiorganisasjonen og selskapet, på bekostning av både skattebetalere og konkurrerende selskaper. Det er en oppskrift fra land som Kongo og Nigeria på hvordan en styrende klan kan tømme statskassen, og har ingen ting med vanlige demokratiske prosesser å gjøre.
    I alle andre sammenhenger ville SP spikret korrupsjonsanklagene i pannen på den "uheldige".

Hun sier Sps regelverk om partistøtte og etiske retningslinjer ikke har vært klart nok, og at partiet nå vil trekke opp krystallklare regler og sørge for at alle får dem med seg.

- Nye statsråder må rett og slett drilles i dette, sier hun.
    Hun mener at man når saken har lagt seg bør ta en diskusjon på hva slags mennesker vi ønsker i toppolitikken.

- Hvis det skal være rom for andre enn de som har drevet med politikk hele livet i sitt, må det også være rom for personlige egenskaper og personlige feil, sa hun.
    Det stilles da ikke andre krav til politikere ? Folk forventer bare at det stilles de samme krav til politikere som til andre.....at de som vedtar lovene for menigmann også må følge de samme. Hvor mange toppledere har ikke blitt tvunget tiil å reforhandle (nedforhandle) sin sluttavtaler ? Da snakker SP om grådighet og manglende gangsyn for hvilken signaleffekt slikt gir til grasrota. Når de selv blir tatt med buksene nede og hånda i kakeboksen snakker de om "mye å sette seg inn i", "visste ikke", komplisert regelverk og at det må være rom for feil. Si det til skatteetaten når du får straffeskatt for en jobbreise med kunder hvor de finner at det ikke var tilstrekkelig faglig innhold....og hils fra Liv Signe !

N

nb

Gjest
    Slubbert skrev:
    Staten kan ikke gi, bare ta.
    Staten gir da masse, fra statsbudsjettets utgiftsside:

Folketrygden, alderspensjon 117,4
    Folketrygden, sykepenger 37,5
    Folketrygdens øvrige sosiale formål 103,1
    Folketrygdens helsedel 22,1
    Folketrygden, stønad ved fødsel og adopsjon 14,2
    Folketrygden, arbeidsliv 14,0
    Regionale helseforetak 98,8
    Rammetilskudd til kommuner og fylekskommuner 81,7
    Universitets- og høyskolesektoren 23,4

For å nevne noe.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Slubbert skrev:

For å nevne noe.
    Og hvor har staten tatt (pun intended) disse pengene fra ?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Trane skrev:
    nb skrev:
    Slubbert skrev:

For å nevne noe.
    Fra de som har mest fra før?

N

nb

Gjest
    Trane skrev:
    Fra landets innbyggere og næringsliv, samt en voksen andel fra Nordsjøen. Oljekorrigert statsbudsjett går med underskudd. Så summen av norges innbyggere mottar mer enn de betaler inn.

V

vredensgnag

Gjest
    I tillegg samferdsel, utdanning, forsvar, ... osv.

Det er vedtatt blant mange at Staten er en uting.

V

vredensgnag

Gjest
    Administrasjonspartiet mottar enorme partigaver fra LO.

Det er ikke poenget. Det er eksplisitt forbud mot at offentlige instanser (som disse kraftselskapene) gir penger til politiske partier.

Det er forbudt, simpelthen ikke tillatt, et lovbrudd. I bestemmelsene som omhandler partigaver.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Minner om hva jeg selv sa for litt siden:
    Asbjørn skrev:
    Det er en kjempeforskjell her. Politikk handler om å treffe avveininger i saker hvor det er motstridende interesser. Ethvert velferdstiltak må betales av noen annen. Den som mottar ytelsen og den som må betale den har som regel ulik oppfatning av saken. Det er helt fair å argumentere for ditt syn, stemme på politikere som fremmer dine interesser, og til og med å gi åpen pengestøtte til partier som vil tale din sak. Det er helt fair å mene at høytlønte betaler nok skatt som det er og gå inn for å kutte i statens utgifter for å kunne beholde mer av lønna selv. Eller å mene det motsatte. Det er selve politikkens natur.

V

vredensgnag

Gjest
    Sp er i store vansker. Haga, Navarsete, Kleppa, osv ... et skikkelig samrørereir av kryssende interesser, der man mistenker at folk også har brukt posisjonene sine for å forberede tiden etter politikken.

P

Parelius

Gjest
    Skal jeg begynne å få igjen min tiltro til sjornalister! Kanskje kan vi glede oss til fårikål med sau og SP.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Sp er i store vansker. Haga, Navarsete, Kleppa, osv ... et skikkelig samrørereir av kryssende interesser, der man mistenker at folk også har brukt posisjonene sine for å forberede tiden etter politikken.
    Norsk landbruks- og matvarepolitikk har alltid vært styrt etter disse prinsippene. Og SP er jo bondepartiet fremfor noen. Så det er ikke så pussig at de prøver så godt de kan å overføre denne mentaliteten til alle andre lag av styre, forvalting og stell også. :-\

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Skal jeg begynne å få igjen min tiltro til sjornalister! Kanskje kan vi glede oss til fårikål med sau og SP.
    Jeg har et riktig schizofrent forhold til VG. Som regel er det så tabloid at det duger, men samtidig er det ingen annen avisredaksjon som har gravd frem så mange kritikkverdige forhold heller. Totalt uredde og gir seg ikke, det skal de ha.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tommelfingerregel: Hvis man passer på å ikke si noe til sjefen, så vet man vanligvis allerede at man er ute på tynn is. Eksempel:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10018817

Eller hvis man passer på å holde inntekter utenfor regnskapet, så er det vanligvis fordi man vet at dette ikke vil tåle dagens lys. Eksempel:
    http://www.dagbladet.no/2010/09/18/nyheter/innenriks/politikk/penger/regnskap/13451259/

Slenger på en av dagens lederartikler også, for godt mål:
    http://www.adressa.no/meninger/leder/article1530986.ece

Så vidt jeg vet er strafferammen for regnskapsfusk seks års ubetinget fengsel, hvis det er bedrifter eller privatpersoner det gjelder. Men Sp vil sikkert fortelle en gråtehistorie om at "det må være rom for feiltrinn" og at "ikke bare dydsmønstre kan få lov til å bli politiker", og tro at de slipper unna med det. Det verste er at de sannsynligvis kommer til å slippe unna med det også.

Her er den lovparagrafen som burde blitt brukt mot Sp: RICO. Det er bare å krysse av punktene i listen etter hvert som nye skjeletter rasler ut av skapene.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    OMF skrev:
    BT skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    OMF skrev:
    Skjønner ikke helt argumentet ditt....
    Mvh
    OMF
    Når ein stimulerer til auka privat forbruk, vert det mindre ressursar att til fellesgoda. Fellesgoda kan verte til glede for heile samfunnet, t.d. eit kulturhus, medan privat forbruk går til det personlege, t.d. syndeneigedom.
    Tvert i mot - staten håver inn mer i moms når privat forbruk øker.
    Ja - det er jo faktisk slik at hvis jeg i min grådighet ønsker å ta noen ekstravakter for å tjene meg en ekstra tusenlpp - så vil:
    - min arbeidsgiver betale 114,- i arbeidsgiveravgift
    - jeg betale ca 448,- i skatt - så jeg har 552,- kroner å bruke.
    - hvis jeg så hadler varer for resten betaler jeg 110,4 i moms

I tillegg er det jo slik at de 552 kronene jeg har brukt trolig øker overskuddet til en bedrift. La oss si at jeg brukte mine 552,- på en snekker. Da ender kanskje 250 kroner opp i lønn hos snekkeren - og han betaler også skatt - da gjerne 100,-.

På toppen av det hele - så er det naturlig å anta at min arbeidsgiver tjener mer på meg for dette arbeidet enn de 1114 kroner det koster for ham å ha meg i arbeid. Skal ikke spekulere i hvor mye her, men denne meravkastningen resulterer ogsåp i innbetalt skatt.

Så hvis vi summer opp - så vil min grådighet (Som blant annet gjest er så veldig imot) resultere i at for hver 1000-lapp ekstra jeg får i lønn - så havner det over 770,- i statskassa.

HVorfor er dette viktig....jo se på revideringen av budsjettet for 2010. Vanligvis krangler man om en milliar her eller der. Men her har Regjeringen brukt 17 000 000 000,- mindre:
    http://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2010/satsinger/?pid=38654#hopp

I forslaget til revisjon av statsbudsjettet er bruken av oljeinntektene 17 milliarder kroner lavere enn vi la opp til i budsjettet i fjor høst. Vi tar vare på de gode resultatene vi har oppnådd i norsk økonomi og legger grunnlaget for økt sysselsetting og fortsatt lav arbeidsledighet, sier Johnsen.

Man har altså hatt større aktivitetet enn planalgt - og resultatet ble 17 MRD ekstra.....så kan man jo spørre seg...hva er vitigere enn å skape økonomisk vekst....vi er vel alle enig om at det er lettere å bedrive fordelingspolitikk når man har 17 MRD ekstra..?

Mvh
    OMF
    Nå kunne det jo hende at bedriften din hadde Staten som kunde slik at lønnsinntekten din faktisk kom fra statskassen ;)

Det er mange private bedrifter som lever av statskassen ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:

En meget riktig observasjon fra Slubbert !
    Hæh?

Beklager Parelius, har ikke sett kommentaren din tidligere. :-[

Nå har vel andre svart ut kommentaren allerede, men tanken bak var at "Staten" ikke har annet å gi enn det den har "tatt" fra andre først. Slik sett driver vel egentlig Staten mere med omfordeling av andres penger mer enn å dele ut "milde gaver".

Om dette er en smart eller dum ting er en helt annen diskusjon. Personlig ser jeg det som "ikke så dumt" at vi har et overbygg av type "Staten". Er heller ikke prinsippiell motstander av skatt, det er mer et spørsmål om mengde og ikke et spørsmål om prinsipp for min del.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner ikke helt hvordan det endrer eksempelet.......

( Det at pengene brukes gang på gang - og at en ekstra 1000 lapp i økt offentlig forbruk eller skattelette vil bli brukt mange ganger kalles multiplikatoreffekten. I en relativt enkel økonomisk modell så er skattenivået og sparing det som begrenser hvor mange ganger den kan brukes. Problemet med stor offentlig sektor er i grunn to ting - man må ha høye skatter for å finansiere det - noe som bremser økonomisk aktivitet samt at offentlig drift er ineffektivt pga manglende konkurranse)

Mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:

............................samt at offentlig drift er ineffektivt pga manglende konkurranse)

Mvh
    OMF
    Ikke for å avspore den pågående debatten, men er dette en naturlov? Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det ikke skal være mulig å drive en offentlig "bedrift" like så rasjonellt som en privat bedrift. ??? Faktisk har den offentlige bedriften klare fordeler konkuranssemessig ( hvis man konkurerer på pris, -og det er jo gjerne det man gjør ) ved at "eieren" som er det berømmelige trollet "Det Offentlige" ikke har samme behov for å ta ut overskudd av virksomheten som en privat eier har. En privat eier har gjerne et behov for avkastning på sin investerte kapital. Jeg tror det hele skyldes at "Det Offentlige" er en dårlig eier ved at ingen har/tar ansvar og følger opp at driften gjøres maksimalt effektivt, mere enn at private er så mye glupere enn offentlig ansatte. Konkuransen vil selvsagt kunne "tvinge" et offentlig foretak til "å ta ansvar" i retning av effektiv drift, men det burde egentlig ikke være nødvendig.

Nå ser jeg dette selvsagt ut fra et "stikk fingeren i joden" perspektiv uten å ta økonomisk teori i betraktning i det hele tatt. Men jeg er en så enkel sjel at jeg at jeg tror at noe som ikke fungerer i mitt husholdningsbudsjett ei heller vil fungere i offentlige eller private firma, - over tid!

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    ved at "eieren" som er det berømmelige trollet "Det Offentlige" ikke har samme behov for å ta ut overskudd av virksomheten som en privat eier har. En privat eier har gjerne et behov for avkastning på sin investerte kapital.
    Det er ikke nødvendig å ta ut utbytte for å ha avkastning på sin investerte kapital. Mange eiere velger å la overskuddet forbli i bedriften for å utvikle den videre. En bedrift som genererer godt overskudd men ikke har noe fornuftig å bruke pengene til (investeringer o.l.) bør betale ut utbytte til eierene, så kan eierene bruke de til noe presumtivt fornuftig.

Staten har f.eks åpenbart et veldig stort behov for å ta ut utbytte fra Statkraft, som det jo har vært en del debatt om i det siste.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Spiralis skrev:
    ved at "eieren" som er det berømmelige trollet "Det Offentlige" ikke har samme behov for å ta ut overskudd av virksomheten som en privat eier har. En privat eier har gjerne et behov for avkastning på sin investerte kapital.
    Det er ikke nødvendig å ta ut utbytte for å ha avkastning på sin investerte kapital. Mange eiere velger å la overskuddet forbli i bedriften for å utvikle den videre.

Staten har f.eks åpenbart et veldig stort behov for å ta ut utbytte fra Statkraft, som det jo har vært en del debatt om i det siste.
    Ja det er riktig, men "staten" sulter ikke ihjel selv om den ikke tar ut utbytte fra sine foretak. Den private som pløyer penger tilbake i bedriften øker sin formue likevel. Staten har ikke det samme behovet. Staten kan fint drive et "nullsumsprosjekt" til evig tid.

At staten er en dårlig eier som er en værre utbyttehai enn de fleste private eiere er en helt annen sak.

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    Ja det er riktig, men "staten" sulter ikke ihjel selv om den ikke tar ut utbytte fra sine foretak. Den private som pløyer penger tilbake i bedriften øker sin formue likevel. Staten har ikke det samme behovet. Staten kan fint drive et "nullsumsprosjekt" til evig tid.

At staten er en dårlig eier som er en værre utbyttehai enn de fleste private eiere er en helt annen sak.
    Nei. Men hadde ikke staten tatt ut 10 millarder eller hva det nå er fra Statkraft, så måtte staten ha kuttet utgiftene sine med 10 milliarder, økt skatter og avgifter tilsvarende ti milliarder eller redusert overskuddet på statsbudsjettet med 10 milliarder.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spiralis skrev:
    OMF skrev:

............................samt at offentlig drift er ineffektivt pga manglende konkurranse)

Mvh
    OMF
    Ikke for å avspore den pågående debatten, men er dette en naturlov?
    Nei, men dette er vist gjennom empiri, og teorien støter jo godt oppunder det!

Spiralis skrev:
    Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det ikke skal være mulig å drive en offentlig "bedrift" like så rasjonellt som en privat bedrift. ??? Faktisk har den offentlige bedriften klare fordeler konkuranssemessig ( hvis man konkurerer på pris, -og det er jo gjerne det man gjør ) ved at "eieren" som er det berømmelige trollet "Det Offentlige" ikke har samme behov for å ta ut overskudd av virksomheten som en privat eier har. En privat eier har gjerne et behov for avkastning på sin investerte kapital.
    Dette avkastningskravet er ofte litt missforstått og blir overvurdert!
    Avkastningskravet er på egenkapitalen!

La oss for eksempelet skyld si at man har et avkastningskrav på 15%. La oss ta en konkurrent til offentlig hjemmehjelp. Bedriften er nystartet og har 15 ansatte. Man trenger ikke all verden kapital for å starten en slik bedrift. La oss si at man trenger 1 million, hvor man låner 60% og de resterende 40% er egenkapital. Med 15% avkastningskrav så er ”overskuddet” som eierne trenger 15% av 400k = 60 000,- i året.

Hvis man kan selge et årsverk for 600 000,- så har bedriften en omsetning på 9 millioner, mens eierne bare trenger 60k for å være fornøyd. De vil selvsagt gjerne ha mer…..

En annen ting er at overskuddet er jo ikke borte….det er jo friske penger som kan fordeles på eierne evt arbeiderne….

Spiralis skrev:
    Jeg tror det hele skyldes at "Det Offentlige" er en dårlig eier ved at ingen har/tar ansvar og følger opp at driften gjøres maksimalt effektivt, mere enn at private er så mye glupere enn offentlig ansatte. Konkuransen vil selvsagt kunne "tvinge" et offentlig foretak til "å ta ansvar" i retning av effektiv drift, men det burde egentlig ikke være nødvendig.
    Her gir du vel i grunn svaret selv…..

Spiralis skrev:
    Nå ser jeg dette selvsagt ut fra et "stikk fingeren i joden" perspektiv uten å ta økonomisk teori i betraktning i det hele tatt. Men jeg er en så enkel sjel at jeg at jeg tror at noe som ikke fungerer i mitt husholdningsbudsjett ei heller vil fungere i offentlige eller private firma, - over tid!
    Det er nok riktig….og man finner mange gode eksempler på slikt i husholdningsbudsjettet….

· For veldig mange vil det økonomisk lønne seg å etterisolere og installere varmepumpe. Men fordi investeringen er stor og besparelsen kommer i det mange som ikke gjør dette. I et marked så ville man gått ut i markedet og hentet risikokapital som ville finansiert en slik oppgradering.
    · Den enkelte sløser med ressurser man selv ikke betaler for. Hvor mange sparedusjer finner man i en OBOS leilighet for varmtvann er felleskostnader. Hvor mange kildesorterer søppelet sitt for å redusere restavfallet steder hvor man betaler en fast renovasjonsavgift.
    · Hvor mange reduserer bilkjøring, evt bytter til en lavutslippsbil for å bidra til reduksjon av CO2 utslipp.

Som det er blitt nevnt tidligere – en vinter med høye strømpriser gjorde mer for enøktiltak enn 10 år med opplysningskampanjer!

Osv osv

Mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder eksempelet med sparedusj er jeg grunnleggende uenig i at det er smart. De jeg har prøvd gir mindre vann og man blir stående lenger under dusjen før man føler man er ren og har fått skyllt ut all shampoo fra håret etc. Min erfaring er derfor at man på grunn av lenger tid i dusjen faktisk bruker mere varmvann enn med vanlig dusj. Dette krever selvsagt litt displin fra den som dusjer uten sparedusj. Men erfaringsmessig går det faktisk an å dusje med et forbruk av ca 5 liter temperert vann. Har man tenåringer som står i dusjen til de våkner om morgenen spiller det heller ingen rolle om det er sparedusj eller ikke. De står gjerne til berederen er tom uansett om den inneholder 200 liter eller 300 liter. :p

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det ikke skal være mulig å drive en offentlig "bedrift" like så rasjonellt som en privat bedrift. ??? Faktisk har den offentlige bedriften klare fordeler konkuranssemessig ( hvis man konkurerer på pris, -og det er jo gjerne det man gjør ) ved at "eieren" som er det berømmelige trollet "Det Offentlige" ikke har samme behov for å ta ut overskudd av virksomheten som en privat eier har. En privat eier har gjerne et behov for avkastning på sin investerte kapital. Jeg tror det hele skyldes at "Det Offentlige" er en dårlig eier ved at ingen har/tar ansvar og følger opp at driften gjøres maksimalt effektivt, mere enn at private er så mye glupere enn offentlig ansatte. Konkuransen vil selvsagt kunne "tvinge" et offentlig foretak til "å ta ansvar" i retning av effektiv drift, men det burde egentlig ikke være nødvendig.

Det er en annen dimensjon som også er ganske viktig her. En privat eier driver et firma for å tjene penger, og da fortrinnsvis mer penger enn han ville fått i rente om han hadde satt sparepengene i banken i stedet for å investere dem i firmaet. Da blir testen på om ting fungerer ganske enkel: Tjener vi penger, eller gjør vi det ikke? Hvis vi ikke tjener penger, må vi enten gjøre tingene annerledes, eksempelvis ved å selge mer eller å kutte kostnader, eller så må vi legge ned denne virksomheten og finne på noe annet. De fleste vil forsøke mer enn en gang på å effektivisere og øke inntjeningen før de kaster kortene.

I det offentlige er ikke fasiten så enkel. Jovisst, man skal levere en tjeneste til befolkningen med høyest mulig kvalitet til lavest mulig kostnad. Det kan være vanskelig å vite hvor god denne leveransen egentlig er, for hvem vet hva som er "mulig"? Man kan gjøre brukerundersøkelser for å finne ut om "kundene" er fornøyd eller ikke, men det virker ikke som det er det første en leder i det offentlige tenker på. Det som gir status og prestisje er derimot å ha flest mulig ansatte i avdelingen og størst mulig budsjett, ganske uavhengig av om det er effektiv ressursbruk eller ikke. Derfor får man alle disse absurditetene med å "bruke opp" årets budsjett for å kunne argumentere for høyere budsjett til neste år, selvsagt for å kunne levere "kvalitet", må vite. Eller den like absurde krisemaksimeringen når det må kuttes, eksempelvis ved å kutte behandlingstilbudet til de mest utsatte pasientene i stedet for å kutte i administrasjonen når et sykehus har sprengt budsjettet, ettersom redusert behandlingstilbud selvsagt fører til de største avisoppslagene og protestene, og dermed et berettiget håp om å slippe unna budsjettdisiplinen nok en gang. Og til neste år vil administrasjonen ha est ut ytterligere, og da blir det nok en runde med foreslåtte kutt i behandlingstilbudet til hjertepasienter og kreftsyke barn, mediestorm, og politikere som gir etter.

Det er min bestemte oppfatning at den ineffektiviteten dette fører til i det offentlige mer enn oppveier at eiere i det private forlanger avkastning på sparepengene sine, enten det er i form av utbytte eller stigende aksjekurs. Tvert imot sikrer avkastningskravet at pengene investeres der de gjør mest nytte for seg, og ikke i alskens prosjekter som fallbys av bekjentskaper, bidragsytere til partikassen og partifeller i uklare dobbeltroller. Denslags korrupsjon undergraver effektiv ressursbruk i et samfunn mer enn noe annet. Og nettopp derfor burde disse Sp-politikerne straffes hardt og kontant for samrøret sitt. Vi har ikke råd til slikt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Når det gjelder eksempelet med sparedusj er jeg grunnleggende uenig i at det er smart. De jeg har prøvd gir mindre vann og man blir stående lenger under dusjen før man føler man er ren og har fått skyllt ut all shampoo fra håret etc. Min erfaring er derfor at man på grunn av lenger tid i dusjen faktisk bruker mere varmvann enn med vanlig dusj. Dette krever selvsagt litt displin fra den som dusjer uten sparedusj. Men erfaringsmessig går det faktisk an å dusje med et forbruk av ca 5 liter temperert vann. Har man tenåringer som står i dusjen til de våkner om morgenen spiller det heller ingen rolle om det er sparedusj eller ikke. De står gjerne til berederen er tom uansett om den inneholder 200 liter eller 300 liter. :p
    Trikset er å slå av vannet når det ikke skal skylles.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Kanksje dette burde vært postet under forbudstråden, men med et positivt fortegn?

Eu gir her semikommunistene i dette landet et velfortjent spark på skinnleggen etter min mening.
    Når det kommer et spennende vin eller ølmerke, eller når vi trenger å bli påmint om at jo, vi eksisterer forsatt, og vi selger fortsatt alkoholholdige drikkevarer av utmerket kvalitet, så skal de få lov til det!
    Våre RØD-grønne vil også i prinsippet sensurere internett mot denne styggedommen. Da er det vel ikke langt igjen til kinesiske tilstander!

http://www.hegnar.no/okonomi/article476650.ece

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Artig å høre hvordan Støre forklarer at han syntes det var viktig å fortelle Nobel komiteen om at forventede reaksjoner fra Kina, men det var jo selvsagt ikke for å påvirke....

Mvh
    OMF

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    OMF skrev:
    Artig å høre hvordan Støre forklarer at han syntes det var viktig å fortelle Nobel komiteen om at forventede reaksjoner fra Kina, men det var jo selvsagt ikke for å påvirke....

Mvh
    OMF
    Hva han ville oppnå med å slå inn vidåpne dører overgår vel de fleste sin forstand...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn