Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Du skrev da vitterlig at du gjerne ville betale mer skatt, men da Weld viste deg hvordan var det ut med årene…
    Du misforstår.
    Jeg er for en modell der jeg og andre i min situasjon betaler mer skatt, både forholdsmessig og totalt. Derimot anser jeg det ikke for rimelig at det skal være den enkeltes ansvar å bestemme seg for hvor mye skatt en skal betale.
    Derfor mener jeg at det for meg er bedre å dele med organisasjoner eller tiltak jeg selv anser for viktige.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt enig med din konklusjon her.

Essensen er dette;

- Støre burde ha gjort det klart for Trygve Slagsvold Vedum at en forutsetning for at han kan påta seg statsministervervet, er at også SV blir med i regjeringen. Det ville ha satt et press på Sp. Vedum måtte da velge mellom regjeringsmakt og utenforskap. Det hadde styrket Audun Lysbakkens posisjon i forhandlingene og kanskje gjort det enklere å finne en løsning. Det framstår nå som om Støre droppet Lysbakken til fordel for Vedum.

«At dere tør», sa tidligere statsminister Einar Gerhardsen til Høyre da partiet gikk i regjering med Senterpartiet etter regjeringskrisen i 1963. Det samme kan sies om Ap i dag. Partiet legger ut på en farefull seilas sammen med Sp som strutter av selvtillit etter valgseieren.

......

Støre lot Vedum og Sp legge føringene. Det var det selvsagt Støre og Ap som skulle gjort.

Jeg tror ikke AP har sett SV medlemskap i regjeringen som essensielt. Den politiske avstanden mellom AP og SV er for stor. SV oljepolitikk, og krav i denne sammenheng, er totalt uforenelige med AP's og ikke minst LO's interesser.
    AP har beveget seg i retning av SP det siste året og har gjennvunnet mange tapte stemmer på det. SP er både styringsdyktige og pragmatiske. Tror Støre har fått det som han vil.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.091
    Torget vurderinger
    0
    Enig med deg Voff. Hvis Høyre er fornuftige vil de stemme subsidiært for regjeringens forslag hele veien fordi hvis Støre blir tvunget til å
    hente støtte fra SV vil resultatet sett fra Høyre bli enda værre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke AP har sett SV medlemskap i regjeringen som essensielt. Den politiske avstanden mellom AP og SV er for stor. SV oljepolitikk, og krav i denne sammenheng, er totalt uforenelige med AP's og ikke minst LO's interesser.
    AP har beveget seg i retning av SP det siste året og har gjennvunnet mange tapte stemmer på det. SP er både styringsdyktige og pragmatiske. Tror Støre har fått det som han vil.....
    Jeg tror det viktigste for Støre nå er å bli statsminister, uansett hvilken politikk han må føre for å bli det, for dette er hans siste sjanse. Han er villig til å sluke både kameler, lamaer og dølahester på veien, og det vet Vedum.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    Du skrev da vitterlig at du gjerne ville betale mer skatt, men da Weld viste deg hvordan var det ut med årene…
    Jeg tror aldri på noen som sier at de selv vil betale mer skatt fordi det beviselig ikke er noen som gjør det selv om muligheten finnes.Selv ikke stortingsrepresentantene til Rødt gjør det - de har ekstra "partiskatt" der en viss andel av lønna skal betales inn til partiet. Men ikke i skatt. Den ble lansert av Siv Jensen(!) i 2017 og det kommer inn ca ingen penger på den ordningen, det samme ser man for øvrig over alt hvor denne muligheten finnes. Jeg tar det også som en selvfølge at alle benytter seg av de fradragsmulighetene som finnes, selv når de ikke er dukker opp automagisk på selvangivelsen men må legges til manuelt. Man får jo fradrag for rekke ting som renteutgifter, fagforeningskontingent, utgifter til pass av barn osv.

Jeg synes heller det ikke endrer spesielt mye på det prinsipielle at man heller vil støtte ymse formål man liker selv fremfor å betale inn ekstra til fellesskapet. I begge tilfeller koker det ned til selv å bestemme over en størst mulig andel av ens disponible inntekt og sånn sett er det ikke så viktig om man vil gi bort til UNICEF, Redd Barna, Leger uten grenser eller kjøpe seg litt fetere HiFi istedenfor.

Nå kan man selvsagt innvende at om en tilfeldig privatperson betaler inn noen hundre- eller tusenlapper ekstra utover det pålagte så endrer det ingen verdens ting og det ikke betyr noe i praksis før allle andre i noenlunde samme økonomiske situasjon blir pålagt det gjennom endringer i satser og innslagspunkt for de ulike komponentene i skattesystemet, men jeg tror altså fortsatt ikke på noen som gjerne vil betale mer skatt. For det er det ingen som gjør.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Jeg tror aldri på noen som sier at de selv vil betale mer skatt fordi det beviselig ikke er noen som gjør det selv om muligheten finnes.Selv ikke stortingsrepresentantene til Rødt gjør det - de har ekstra "partiskatt" der en viss andel av lønna skal betales inn til partiet. Men ikke i skatt. Den ble lansert av Siv Jensen(!) i 2017 og det kommer inn ca ingen penger på den ordningen, det samme ser man for øvrig over alt hvor denne muligheten finnes. Jeg tar det også som en selvfølge at alle benytter seg av de fradragsmulighetene som finnes, selv når de ikke er dukker opp automagisk på selvangivelsen men må legges til manuelt. Man får jo fradrag for rekke ting som renteutgifter, fagforeningskontingent, utgifter til pass av barn osv.

Jeg synes heller det ikke endrer spesielt mye på det prinsipielle at man heller vil støtte ymse formål man liker selv fremfor å betale inn ekstra til fellesskapet. I begge tilfeller koker det ned til selv å bestemme over en størst mulig andel av ens disponible inntekt og sånn sett er det ikke så viktig om man vil gi bort til UNICEF, Redd Barna, Leger uten grenser eller kjøpe seg litt fetere HiFi istedenfor.

Nå kan man selvsagt innvende at om en tilfeldig privatperson betaler inn noen hundre- eller tusenlapper ekstra utover det pålagte så endrer det ingen verdens ting og det ikke betyr noe i praksis før allle andre i noenlunde samme økonomiske situasjon blir pålagt det gjennom endringer i satser og innslagspunkt for de ulike komponentene i skattesystemet, men jeg tror altså fortsatt ikke på noen som gjerne vil betale mer skatt. For det er det ingen som gjør.
    Greit innlegg det der.
    Men jeg er fortsatt av den oppfatning at jeg ønsker velkommen en modell som vil medføre at jeg ender med å betale mer skatt. Det dreier seg ikke om at jeg ønsker å drive veldedighet overfor den norske stat, selvsagt. Jeg mener bare at modellen vi benytter nå, har for lav fordelingsprofil, og jeg forstår hvilke konsekvenser det får for blant annet meg. Derfor kan man med solid bakgrunn hevde at jo, jeg ønsker å betale mer skatt. Men det er selvsagt knyttet premisser til dette standpunktet.

• Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    Greit innlegg det der.
    Men jeg er fortsatt av den oppfatning at jeg ønsker velkommen en modell som vil medføre at jeg ender med å betale mer skatt. Det dreier seg ikke om at jeg ønsker å drive veldedighet overfor den norske stat, selvsagt. Jeg mener bare at modellen vi benytter nå, har for lav fordelingsprofil, og jeg forstår hvilke konsekvenser det får for blant annet meg. Derfor kan man med solid bakgrunn hevde at jo, jeg ønsker å betale mer skatt. Men det er selvsagt knyttet premisser til dette standpunktet.
    Det er da ingen som driver veldedighet overfor den norske stat. Alle betaler hva de skal, ikke et øre mer, selv om noen sikkert er litt sløve med en del litt obskure fradrag og noen andre prøver seg med å karre til seg litt mer fradrag enn hva de strengt tatt har rett på, det er jo veldig såder med kontrollen så en hel del sklir sikkert gjennom.

Den andre siden av saken er at, dersom man selv befinner seg i nedre del av inntektsfordelingen, typisk fort kan mene at en selv vil har mer å rutte meg og mer offentlige tjenester, men det er noen andre som skal betale for dette. Det er forsåvidt det samme som å ønske en sterkere fordelingsprofil, men det er nesten ingen som stiller noe spørsmål ved intensjonen bak det selv om egeninteressen av standpunktet burde være rimelig åpenbar. Det er altså rimelig stuerent å mene at noenn andre skal betale for en selv, men ikke å mene at en selv mener at ens bidrag til fellesskapet er tilstrekkelig.

Så har man en tredje variant, som strengt tatt kanskje er den vanligste, det er om om man ligger et sted rundt medianen i inntekt +/- noen desiler. Om man da er noenlunde mentalt til stede så bør man etter hvert ha lært at om det er den ene eller andre fargen som bestemmer så har det i praksis så godt som ingen betydning for ens egen skatteregning siden det uansett er snakk om noen veldig få hundrelapper opp eller ned fra regime til regime. Ref hva APs forslag faktisk har å si for et vidt spekter av inntekter, det er stort sett variasjoner over helt uvensentlig selv om den nedre delen av fordelingen sikkert setter pris på enhver hundrelapp de kan beholde selv mens de som ligger mer midt på treet og i praksis får de største lettelsene knappest vil merke noe til det da det er andre faktorer som fullstendig dominerer bildet. Da ender man altså opp med å mene at noen andre skal betale mens en selv skal være relativt upåvirket av det hele.

Summa summarum er det i praksis kun en gruppe som merker noe vesentlig til endringer i skattesystemet, det er de som tjener mest og/eller har stor formue. Det er der de store kronebeløpene kommer - rimelig nok siden det tross alt er den gruppen som betaler mest skatt i utgangspunktet befinner seg og enhver justering opp eller ned av satser og innslagspunkt vil rimelig nok slå størst ut her. Da ender man altså opp med en situasjon der ca 90% av befolkningen mener at de resterendee 10 prosentene skal betale mye mer for at en selv skal få en litt romsligere hverdag. Det er forsåvidt greit nok, det er slik fordeling fungerer, men det er ikke fryktelig mange i den 90% gruppen som kan påberope seg så mye altruisme for det er alltid i praksis noen andre enn de selv som skal betale for gildet mens en selv skal ha godene fra det.

Om jeg husker korrekt sa du at du var i de øverste 25% av lønnfordelingen i Norge. Det er ganske vesentlig om det er akkurat innenfor 25, eller om det er 20, 15, 10, 5 eller 1. Om det er i området 25-10% så vet du sannsyneligvis ganske godt at det i praksis har nesten ingen ting å si for deg, men om det er topp 5% eller 1% så kan utslagene etter hvert blli betydelige. Jeg synes vel ikke det er spesilt oppofrende for noen som ligger rundt en million i året for eksempel i lønn å synes det er ok at man skal betale en tusenlapp mer i måneden i skatt, for det har nesten ingen praktisk betydning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.827
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er mulig du har rett. I såfall vil Ap foreta en høyre-dreining. Igjen. Det vil mest sannsynlig årelate de for velgere mot venstre. Selv tror jeg fortsatt mest på at Støre ble tatt på senga av Sp. Han er sannelig ikke den første.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    @weld77 Jeg tror akkurat innenfor, dvs. rett over 700.

Jeg ønsker en modell med sterkere fordelingsprofil, og det innebærer blant annet at undertegnede ender med å betale mer skatt. Det er ikke fordi jeg har noe slags brennende ønske om å gi bort spenna mine, det har å gjøre med et samfunnssyn. Det må vel være greit og akseptabelt?

(EDIT: som nevnt ser jeg dette også i en sammenheng der vi må ut av oljeøkonomien og inn i en ny tid, med trangere kår. Mange må ned i kjøpekraft, igjen, meg selv inkludert. Jeg mener jeg burde betale sånn 2 - 3000 mer i skatt pr. mnd.)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    Jeg tror akkurat innenfor, dvs. rett over 700.

Jeg ønsker en modell med sterkere fordelingsprofil, og det innebærer blant annet at undertegnede ender med å betale mer skatt. Det er ikke fordi jeg har noe slags brennende ønske om å gi bort spenna mine, det har å gjøre med et samfunnssyn. Det må vel være greit og akseptabelt?
    Ja men du er jo en smart fyr så du må jo kunne skjønne at du kan ha det standpunktet nesten helt uten konsekvenser for egen lommebok. Selv med Rødts skatteforslag vil du ha ca uendret inntektsskatt. Det er kun de siste 100k av lønna di som ville blitt påvirket av Rødt, og da kun noen få prosentpoeng. Altså ingen betydning. Det er altså ikke mulig å stemme på noe parti i Norge som vil gi deg særlig høyere skatt. Det er altså noen helt andre enn deg selv som vil stå for denne fordelingsprofilen. Kjenner ikke detaljene til Rødt men det ligger i kortene at en eller annen trinnsats skal slå inn ved 600k så for deg ville det kanskje utgjøre noen veldig få tusenlapper i året, noe jeg tviler på ville merkes særlig godt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Ja men du er jo en smart fyr så du må jo kunne skjønne at du kan ha det standpunktet nesten helt uten konsekvenser for egen lommebok. Selv med Rødts skatteforslag vil du ha ca uendret inntektsskatt. Det er kun de siste 100k av lønna di som ville blitt påvirket av Rødt, og da kun noen få prosentpoeng. Altså ingen betydning. Det er altså ikke mulig å stemme på noe parti i Norge som vil gi deg særlig høyere skatt. Det er altså noen helt andre enn deg selv som vil stå for denne fordelingsprofilen. Kjenner ikke detaljene til Rødt men det ligger i kortene at en eller annen trinnsats skal slå inn ved 600k så for deg ville det kanskje utgjøre noen veldig få tusenlapper i året, noe jeg tviler på ville merkes særlig godt.
    Men jeg må da fortsatt ha lov til å mene at for fremtidens Norge MÅ de aller, aller fleste av oss betale mer skatt, og at det må politikerne snart tørre å si høyt.
    Jeg har et samfunnssyn som ikke er fordelaktig for min egen lommebok, det er helt andre drivere for dette synet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    du vet det per (som stod bak kassa på kiwi) at det er slike som meg (som ble robba for 600.000 i skatt) som betaler for deg. det er omfordelingens vesen, om du nå bare følger litt med i timen.
    joa, men det er jo gruppa mi som betaler for gruppa di, siden gruppa di uansett ikke utgjør den store forskjellen for provenyen.

vi er vel parasitter, okke som.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Enig, så jeg tenker fortsatt det vil være litt interessant å høre dr dongs betraktning om hvorvidt og hvorfor det nå er fordelingspolitisk viktig og riktig å tilgodese nettopp denne gruppen med skattekutt.
    det vet jeg ikke, så kan ikke hjelpe deg der.

jeg har siden min første stemme aldri stemt på noe parti ut fra hvilken innvirkning deres skattepoltikk har på min personlige inntekt.

tillegg:

muligens betyr skattepolitikk ved valg mer for de som har mest, og mindre for de som har minst. forteller også en historie.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    jeg har siden min første stemme aldri stemt på noe parti ut fra hvilken innvirkning deres skattepoltikk har på min inntekt
    det har vel aldri heller hatt allverdens å si så det ville være underlig om du skulle tillegge det særlig vekt, ville det ikke?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    muligens betyr skattepolitikk ved valg mer for de som har mest, og mindre for de som har minst. forteller også en historie.
    Nå er det jo AP og resten av venstresiden som har profilert skattepolitikk som kampsak ved dette valget, inkludert din egen devise om å "skatte dem". Er det virkelig for mye forlangt å kunne hale ut av deg hva du mener om plasseringen av knekkpunktet mellom skattekutt og skatteskjerpelse i AP's forslag vs i dagens skattesystem? AP foreslår et lite skattekutt for inntekter mellom 600k og 700k, mens dagens system slår over til høye satser for trinnskatten midt i det intervallet, omtrent ved starten på øverste kvartil i fordelingen. Passe, for høyt, for lavt, eller uten noen som helst betydning?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo AP og resten av venstresiden som har profilert skattepolitikk som kampsak ved dette valget, inkludert din egen devise om å "skatte dem". Er det virkelig for mye forlangt å kunne hale ut av deg hva du mener om plasseringen av knekkpunktet mellom skattekutt og skatteskjerpelse i AP's forslag vs i dagens skattesystem? AP mener tydeligvis at det knekkpunktet bør settes noe høyere enn i dag, siden de foreslår et lite skattekutt for inntekter mellom 600k og 700k, mens dagens system slår over til høye satser for trinnskatten midt i det intervallet.
    nok en gang en uredelighet. jeg fortalte deg vel i går at mitt herlige kamprop ikke hadde sitt utspring i knekkpunktet du etterlyser. men jeg gir meg. 1-0 til de tonedøve.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    men det var visstnok veldig interessant for noen i går.
    Da var vel tema hvor knekkpunktet faktisk skulle ligge for mer eller mindre bidrag til statskassen. Erfaringsmessig mener de fleste det er er sted noe over hvor man selv ligger.

og nå som det, i følge AP er vanlige folk sin tur så er man mest vanlige folk på et sted rundt 600k i årsinntekt. Man må vel anta at dersom ligger et godt stykke under det vil de på seg selv som mer vanlige folk som burde fått større lettelser. Men det er ekstremt dyrt og derfor skjer det erfaringsmessig ikke.

du virker jo langt over gjennomsnittelig opptatt av hva andre burde betale i skatt. Det er jo en luksus man har som relativt upåvirket selv av skiftende konstillasjoner.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    du virker jo langt over gjennomsnittelig opptatt av hva andre burde betale i skatt. Det er jo en luksus man har som relativt upåvirket selv av skiftende konstillasjoner.
    du får bare fortsette. som om et rasjonelt vesen ikke kan tenke ut over sin egeninteresse. (jeg forstår at det går over din ideologisk betingede forstand, men likevel…)

tillegg:

«Da var vel tema hvor knekkpunktet faktisk skulle ligge for mer eller mindre bidrag til statskassen. Erfaringsmessig mener de fleste det er er sted noe over hvor man selv ligger.»

var aldri mitt tema. ingen grunn til å rasjonalisere…

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nok en gang en uredelighet. jeg fortalte deg vel i går at mitt herlige kamprop ikke hadde sitt utspring i knekkpunktet du etterlyser. men jeg gir meg. 1-0 til de tonedøve.
    Nå hevdet du at det var de høytlønnede som var mest opptatt av skattespørsmål. Da tillater jeg meg å bruke ditt eget "kamprop" som et konkret motbevis. Jeg tenker det er både ærlig og redelig å påpeke hvem som faktisk har gått høyt ut på banen med skatt som tema, både i valgkampen og her inne. Det er ikke høyresiden generelt eller meg spesielt. Jeg har heller aldri sagt at ditt "kamprop" gjelder det knekkpunktet, men må innrømme en mild undring fra min side om hvem "dem" er i "kampropet", hvor langt nedover i inntektsfordelingen folk skal anses som "dem", og når "dem" blir til "oss" evt til "vanlige folk". Fjerde kvartil? Medianen? Det må da gå an å presisere det litt mer enn bare å prøve å finte seg unna hele spørsmålet.

Jeg tenker vel snarere det er litt uredelig å gjøre hardere skattlegging av høye inntekter til en slik kampsak som du har gjort, og så nekte plent å svare på hvor innslagspunktet mellom "høye" og "lave" inntekter bør være i den sammenhengen. Det virker ikke veldig tillitvekkende.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    som om et rasjonelt vesen ikke kan tenke ut over sin egeninteresse. (jeg forstår at det går over din ideologisk betingede forstand, men likevel…)
    Det er da ikke så vanskelig å tenke utover egeninteresse, de fleste av oss gjør vel det både titt og ofte. Det er også mye enklere å være prinsipiell når man selv ikke har noe særlig "skin in the game" selv. Da er det mye enklere å mene noe. Det burde vel heller ikke være umulig å se?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.091
    Torget vurderinger
    0
    Kjære doktor, er du heltids politiker?

Du er veldig flink til å IKKE svare på spørsmål du får. Og du er tilsvarende flink til å snakke rundt spørsmål uten å gi noe som helst fornuftig svar i forhold til det opprinnelige spørsmålet.

Og selv om du antakelig ikke vil tro meg så er dette ikke et angrep på deg som person, men mere en konstantering av det faktum at du har alle forutsettninger til å være en vellykket rikspolitiker. Det er et talent som jeg ærlig talt er jævlig misunnelig på deg for at du har og ikke jeg!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg kan ikke se at doktoren må svare på disse spørsmålene

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.827
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt ikke, siden det er en total avsporing i uredelighetens verden av spørsmålsstillerne. Ikke spesielt overraskende, svært gjenkjennelig, men tidvis underholdende - der man beveger seg lengre og lengre vekk fra både opprinnelse og virkelighet.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan det være at AP hadde en masterplan til valget: La Støre Luremus kjøre hardt på en "sterk" SV/SP/AP regjeringskoalisjon som stemmelokkeboks og som favnet vidt blant stemmekveget, inkl Rødt mens man i virkeligheten stilet mot en ren AP. Takk for følget.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

bla

7 på topp mandag

- Angripes med drittpakke (Dagbladet)
    Alarmen har gått internt i Arbeiderpartiet etter det mange oppfatter som en drittpakke mot Anniken Huitfeldt signert anonyme kilder. Målet er å nekte henne drømmejobben som utenriksminister, hevdes det. En rekke sentrale Ap-politikere skal tolke det som en «takk for sist» etter Giske-saken, hvor Huitfeldt sto for samme linje som Jonas Gahr Støre. Les mer

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.091
    Torget vurderinger
    0
    Nei selvfølgelig ikke! Men da kunne han jo med en gang ha sagt: "Det vil jeg ikke svare på!" i stedet for å komme med en rekke innlegg som stort sett er "bla bla bla" - politikersnakk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Ingen deltakere i diskusjonene på HFS er pliktige til å svare på noe som helst.
    Det jeg har litt vanskelig for å begripe er:
    a) at man gidder å delta i en debatt dersom man ikke ønsker å fremlegge sine synspunkter
    b) at det skal være så innmari vanskelig eller utenkelig å si omtrentlig hvordan man mener fordelingsmodellen i skattesystemet bør se ut.

• Liker

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.091
    Torget vurderinger
    0

bla
    Slike drittpakker er en uting. Men dessverre benyttes de i alle partier.

Når det gjelder Anniken H. burde det være nok å vise til hennes famøse uttalelese fra 2011 i Stortinget om DAB radio.
    Etter noe slik har hun imho effektivt diskvalifisert seg fra videre statsrådsposter!

Hadde hun, hun har hatt mange muligheter, innrømmet at hun ble lurt trill rundt av "DAB mafiaen" ville saken vært en annen.
    Et menneske som faktisk kan innrømme feil, vise en smule ydmykhet, er imho mye bedre egnet som statsråd enn en som henne som
    blånekter å innrømme feil!

Edit: Typo

Sist redigert:
    • Liker

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Jeg kan faktisk ikke huske å ha hørt Anniken Huitfeldt si noe som helst med konkret og faktisk innhold......
    Det er et alderstegn å glemme. :D

Jeg har en kompis som var på Utøya med Huitfelt for innmari lenge siden. Det husker han. Mest fordi hun badet toppløs, og at det var veldig kledelig, den gangen. Og sikkert helt og fullt fornuftig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager, men generelt god hukommelse har ført meg ut i opptil flere ufører opp igjennom årene.... :cool:
    Huitfeldt er en typisk "snakkepolitiker" - endeløse tirader av ord totalt uten innhold... hun er dessverre heller ikke alene...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    endeløse tirader av ord totalt uten innhold...
    Synd å måtte si det, men akkurat dette er jo anerkjent som et kvalitetstegn for politikere...

Huitfeldt selv skal jeg ikke innlate meg på å mene så mye om, siden jeg ikke har bitt meg merke i hva hun har sagt eller gjort.

Johan-Kr

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det som er bra med Huitfeldt er at hun har Jaglandkapsiteter. Hver gang Jaggis åpnet munnen offentlig falt APs oppslutning markant. Hui er i samme leaget men hun tar nok ikke jobben fra LureMus Støre....

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen deltakere i diskusjonene på HFS er pliktige til å svare på noe som helst.
    Det jeg har litt vanskelig for å begripe er:
    a) at man gidder å delta i en debatt dersom man ikke ønsker å fremlegge sine synspunkter
    b) at det skal være så innmari vanskelig eller utenkelig å si omtrentlig hvordan man mener fordelingsmodellen i skattesystemet bør se ut.
    Enig, og det blir spesielt snodig i en situasjon hvor skattenivå og -profil ser ut til å være viktigste tema i pågående regjeringsforhandlinger. Da kunne jo noen som har "skatt dem!" som sitt motto muligens tenkes å ha et synspunkt, men tydeligvis ikke. Resten av venstresiden diskuterer ihvertfall så busta fyker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn