Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Blåsprit kjøpt på Coop-OBS fungerer utmerket, men den er kanskje litt dyr- 65kr literen. Jeg mener noen har brukt vindusspylervæsa de selger for ingenting på Biltema. (De hadde ikke hørt om isopropanol der). Er det noen som vet om denne, eller andre rimeligere alternativ, kan brukes?
    Tjah, det var jo ingen dum tanke?
    Vindusspylervæske er jo ikke noe annet enn vann og isopropanol, og i prinsippet akkurat det vi bruker allerede. Konsentrasjonen av isopropanol kjenner jeg ikke til, men slikt går det jo an å sjekke.
    Også hva gjelder andre tilsetninger, men jeg kan ikke tenke meg at disse (om det er noen) skulle ha noen negativ effekt?
    -
    Ellers surrer og går motoren til Dr Dong fortsatt upåklagelig, etter rens av kommutatoren. Den skal få gå i en GOD del timer til, før jeg plukker den fra hverandre for en sjekk...

Og med det samme:

En riktig God Jul til alle, vask eller ei!

julekort-god-jul-bratlie-aune-kort-med-morsomt-bilde.jpg

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Samme sier jeg. Var nettopp på coopen og der hadde de Blåtind vindusspylervæske til 50kr (?) for 5 (eller var det 3 liter). Jeg skal spørre en kjemiker jeg kjenner godt om denne er brukbar til vårt formål.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.730
    Torget vurderinger
    24
    Ble for snaut med tid i dag og endte opp med å kjøpe spriten på Jernia, det blir siste gang (men jeg kunne ikke gå julen i møte uten mulighet for platevask). Dette med vindusspylervæske er spennende. Om det var skadelig for vinylen så ville det sikkert vært skadelig for pakninger etc på biler også (men her har jeg ikke peiling).

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fine greier, helarn.

Jeg har tidligere vært inne på dette med avdamping av rensevæske og påfølgende avleiring av oppløste faste stoffer som det 'eneste' ankepunktet med ultralyd. Å ha/ta seg råd til hyppig skift av rensevæske er i denne forbindelse et ganske viktig poeng. Vannet i springen og blåspriten er nok tilstrekkelig rent i utgangspunktet. Men etterhvert som det grumses til ved bruk vil det nok samtidig oppløses stadig mer i væsken. Jo hyppigere bytte, jo bedre er det. Billigere rensevæske-hyppigere bytte-renere plater, i hvert fall til Scrooge kommer opp med den 'tilhørende' sentrifugen.

:D

Tillegg: Tenker mye det samme som Fosse om vinyl og vinduspakninger. Mulig der er litt såpe i vindusspylervæske? I så fall kan det kanskje tenkes at man får trøbbel med skum? Kanskje den blir litt mer 'klengete' eller legger igjen såperester? Skader på vinylen tror jeg neppe det blir.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Foreslår at vi oppretter en egen tråd der vi kan samle og diskutere ulike tips og erfaringer ved bruk av ultralydvasker, slik at ikke god og nyttig info spres i for mange forskjellige tråder.

Trådnavn? Tips og erfaringer ved bruk av ultralydvasker.
    Har nå opprettet en slik tråd:)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.101
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Mulig der er litt såpe i vindusspylervæske? I så fall kan det kanskje tenkes at man får trøbbel med skum? Kanskje den blir litt mer 'klengete' eller legger igjen såperester? Skader på vinylen tror jeg neppe det blir.
    Jeg bruker veldig lite spylervæske på bilen. Kjører bare i fint vær:)
    Tror faktisk det er Biltema sin jeg bruker. Absolutt uten skum.
    Synes å huske at det var en del skum i slikt "i gamle dager".

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.510
    Sted
    Hus
    God jul Scrooge, og ikke bytt ut akevitten med blåsprit da ;)

Blåsprit kjøpt på Coop-OBS fungerer utmerket, men den er kanskje litt dyr- 65kr literen. Jeg mener noen har brukt vindusspylervæsa de selger for ingenting på Biltema. (De hadde ikke hørt om isopropanol der). Er det noen som vet om denne, eller andre rimeligere alternativ, kan brukes?
    Tjah, det var jo ingen dum tanke?
    Vindusspylervæske er jo ikke noe annet enn vann og isopropanol, og i prinsippet akkurat det vi bruker allerede. Konsentrasjonen av isopropanol kjenner jeg ikke til, men slikt går det jo an å sjekke.
    Også hva gjelder andre tilsetninger, men jeg kan ikke tenke meg at disse (om det er noen) skulle ha noen negativ effekt?
    -
    Ellers surrer og går motoren til Dr Dong fortsatt upåklagelig, etter rens av kommutatoren. Den skal få gå i en GOD del timer til, før jeg plukker den fra hverandre for en sjekk...

Og med det samme:

En riktig God Jul til alle, vask eller ei!

Vis vedlegget 234268

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Vask med vindusspylervæske!

Jeg kunne jo ikke dy meg, nysgjerrig som jeg er.
    Dermed bar det ivei til nærmeste mat, ehh bensinstasjon, for innkjøp av top notch spylervæske.
    Som selvsagt er basert på erfaringer omkring hva den egentlig er tiltenkt, og da var produktet fra Turtle et naturlig valg.
    Jeg klarte jo i farten å overse at posen kun inneholdt 3 liter, (plastkannene rommer 4liter om jeg ikke husker feil), og dermed ble det toppet opp med ca 1,5ltr vann fra springen. Pluss en skvett med Zalo, for sikkerhets skyld.

Ready to go:
    Spyler.JPG

Har vasket disse platene i en time sammenhengende, og nå henger de til tørk.
    Resultatet?
    Det får vente på seg. For nå er det familiemiddag på gang, og dermed får de nysgjerrige smøre seg med tålmodighet!

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.353
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spent på resultatet!

Kanskje en fordel å kjøpe spyleveske uten lukt :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Konklusjon for vask med spylervæske: Tommelen ned for denne!

Vaskeresultatet var helt greit, og på linje med den blandingen vi vanligvis bruker. En annen detalj som også bør nevnes, var at platene tørket vesentlig fortere.
    Negativt i denne sammenheng var en liten tendens til et belegg, nærmest som en skygge, i sonen mellom vått og tørt, altså den "korden" som helarn beskriver i en annen sammenheng. Pussig nok var denne å se kun på utsiden av de ytterste platene, og lot seg ikke så enkelt fjerne. En fuktig klut måtte til. Det var imidlertid ingen lydmessige konsekvenser å høre - kun et lite visuelt lag på to-tre mm bredde.
    Det som imidlertid etter mitt skjønn, fullstendig avlyser bruk av spylervæske, er lukt / fordamping av væsken!
    Man forpester rommet, samtidig som en såpass rask fordamping også tilsier ubehagelige konsentrasjoner av etanol (som i og for seg er greit nok ;)), 2-propanol / isopropanol, og Butanon som hovedingredienser.
    Sistnevnte stoff fremstår som litt "skummelt", dog i konsentrert form. Men allikevel....

Den som fortsatt måtte være interessert i å lese litt mer om spylervæske, kan ta en titt her:
    Datablad spylervæske .pdf
    http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CDQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pib.no%2FPrintx.aspx%3FCtrls%2FHmsPageCtrl%26di%3D3709&ei=lqS8Ut6aPOHNywOhk4GACQ&usg=AFQjCNHtBOJny9zu-0955mD3FlqhY_nE8g&sig2=d-Itegv3rqd-EEHGjpbb5w

Butanon

http://folk.ntnu.no/andersty/2.%20Klasse/TMT4122%20Generell%20og%20Organisk%20labkurs/Organisk/Eksperiment%2010%20Etersyntese/Datablader/2-BUTANON.pdf

Så da vet vi det!

Samme omtale er også publisert i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...lydvasker-tips-og-erfaringer.html#post1733050

Sist redigert:

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke sånn at isopropanol/vann i forholdet 1:4 også danner en eksplosiv gass under prossessen i ultralydvaskeren? Ikke at jeg frykter at ting skal gå i lufta, men det er vel greit å være sikker?! Til denne mystiske "korden"; også hos meg oppstod den bare på de to platesidene som vender ut mot kanten av karet. Det er lett å fjerne den med en fuktig klut, men da har man jo "besudlet" vinylen med et uønsket objekt etter at ultralyden har gjort sitt og det gnager litt må jeg innrømme.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Nnnja, på sett og vis er det jo det? Men jeg vil nå påstå at det er ganske åpenbare forskjeller på vindusspylervæske og "vår" blanding, hva gjelder både lukt og gassdannelse.
    Denne "korden" slik jeg beskriver den, opplever jeg ikke når jeg vasker med "standard" blanding. etter å ha vasket noen plater hender det jo at man får en liten stripe av urenheter når platene henger til tørk, men dette er av en helt annen karakter. Da er det snakk om overflatestøv, som lett lar seg fjerne med en vanlig platebørste.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er det ikke sånn at isopropanol/vann i forholdet 1:4 også danner en eksplosiv gass under prossessen i ultralydvaskeren?
    Jo, de vaskerne vi bruker er ikke beregnet for alkoholholdige væsker. Gassen dannes rett over overflaten og denne kan antennes av gnist ol, men jeg har ikke hørt om noen slike tilfeller.

jaroho

Medlem
    Ble medlem
    02.12.2010
    Antall liker
    0
    Sted
    Kråkerøy
    Hei
    Jeg har problemer med urenheter i "korden" ved flere vask med ultralyd. Dette har gjentatt seg de siste gangene, og er mest på de ytterste platene. Kan ikke si at jeg har observert dette tidligere - har brukt ultralyd i et halvt år nå. Det eneste unormale jeg har sett tidligere er at enkelte gjenstridige fingeravtrykk ikke går helt bort.

Bruker blårens, salo og springvann i den vanlige forholdet. Urenhetene er ikke løst støv og jeg må tørke det av med microklut og ren blårens for å fjerne det. Har byttet rensevæske og vasket og skrubbet ultralydkaret så problemet må ligge et annet sted. Har begynt å vaske godt brukte plater fra -60 -70 tallet, kanskje det er for møkkete plater? Kan det være springvannet?, det hender jo at ledninger og annet blir spylt. Fredrikstad kommune vann.
    Skal prøve med batterivann fra Biltema for å se om urenhetene forsvinner.

Tenkte også på å prøve vinduspylervæske fra Biltema, både konsentratet og den ferdige væsken. Har mekanisk ventilasjon der vaskeren står, slik at lukt ikke er noe problem - vil jeg tro. Litt betenkt er jeg på bruk at ultralyd og brannfarlige væsker, gjelder også forøvrig blårensblandingen - selv om jeg bruker denne.

Har bestilt følgende for testing fra en norsk hjemmeside.
    CW1:100 Super blandes 1:100 og flasken holder til 25 l ferdig blandet spylervæske.
    Betalt 88 kr for en flaske.

Dette skal være et best i test produkt og tyske hjemmesider for vinyl har mye info om dette brukt til platevask.
    Det er ikke brannfarlig (tror jeg) og bør passe bra til ultralydvask. Skal prøves.
    Dersom dette er prøvd tidligere med negative erfaringer - hadde det vært ok å høre om det - da kan jeg bruke væsken på bilen.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    "Korden" skyldes nok partikler som ligger på overflaten. Jeg tror det er lurt å tørke av skitne plater med f.eks. en mikrofiberklut fuktet med blårens før de går i badet. For å få ned tørketida plasserte jeg batchen under ventilatoren på kjøkkenet. Da ble platene tørre mye fortere enn ellers.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    "Spin 'n dry"!

Som de fleste antakelig har fått med seg, har jeg i lang tid hatt et ønske om å implementere en tørkefunksjon i vaskeren min.
    Nå har jeg omsider funnet tid og mulighet for å eksperimentere litt med dette, og resultatet er så langt - i mine øyne, absolutt akseptabelt!
    For hva sies, om ti stk tørre plater etter ca fem minutter, og kanskje mindre, etter ferdig vask?
    Tørkingen er basert på en sentrifugal-løsning, ved at platene settes i rotasjon i "tørkeposisjon".
    Tørke.JPG

Dette betinger (selvsagt) en ekstra motor, og kraftoverføring fra denne til selve spindelen. Her vises en prototype på løsningen:
    Proto.JPG

Den reelle løsningen, vil estetisk sett, bli noe mer sofistikert.
    Brukeren må "beklageligvis" avfinne seg med å hekte på en "O"-ring mellom platespindel og motorspindel, uten at man forhåpentligvis mister pusten
    av den grunn? Særlig slitsomt er det i alle fall ikke....
    Har i kveld / natt gjennomført en rekke tester mht resultatet, og gitt "skarve" 600RPM i ca 18graders omgivelsestemperatur, (i sponstua), er resultatet ganske forbløffende!
    Jeg brukte kun rent vann, som jeg i gode porsjoner sprøytet på / imellom platene. Med en dose isopropanol i vaskevannet, og noe høyere omgivelsestemperatur, kan antakeligvis tørkeperioden reduseres noe?
    Har en videosnutt av det hele, men den må visstnok lastes opp på youtube først. :confused:

Løsningen tilsier naturligvis en merkostnad for eksisterende vasker. Hvor mye, kommer jeg tilbake til.
    Det jeg i dette henseende må "sloss" litt med ovenfor leverandøren, er hva jeg må betale for motoren jeg bruker i denne sammenheng, i tillegg til merarbeidet for installasjon av denne medfører.

For dere som allerede har vaskere i drift, finnes det også håp!

Uten å være alldeles definitiv på dette, så vil jeg mene at det godt kan la seg gjøre å installere funksjonen på ekstisterende vaskere! Det er i alle fall intensjonen.....

Evelen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål, dersom informasjonen ikke er privat, hvor mye selger du dsse enhetene for og hvor mye profitt er det? (arbeid ikke medregnet)

Ellers har jeg et forslag vedrørende løsning hvor u-Ring ikke trengs å manuelt tas på og av:

Vedlegg

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har som tidligere lovet snakket med en kjemiker om bruk av rein vindusspylervæske i ultralydvaskeren. Han sier at det neppe vil bli noen avsetninger igjen på platene etter vask med slik væske og at den dermed er brukbar til formålet. Dette må man bare prøve ut selv. Ellers viser jeg til Scrooge's erfaringer med vindusspylervæske tidligere i tråden.
    Den sentrifugeringsfunksjonen som nå er under oppseiling virker lovende, synes jeg. Håper den lar seg bygge inn i ferdige vaskere.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Veldig bra at det er flere som forsker på dette.
    Det jeg for min del i farten overså er jo å bruke spylervæsken som et additiv, på linje med isopropanolen? Vel verdt å forsøke.

Ja, resultatet av sentrifugaltørkingen fungerte overraskende bra vil jeg si. Det bør være mulig å bygge den inn i eksisterende vaskere også, uten at jeg her og nå kan være mer konkret på dette.
    En montasje i eksisterende vaskere betinger at hovedstrømbryteren må flyttes til venstre side på panelet, for å gi plass til motoren.
    Samtidig må jeg forhøre meg om det lar seg gjøre å få fatt i motorene uten gearkasse, (samme motor som brukes til drift av spindelen), men så langt har jeg ikke rukket ennå...

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Et lite spørsmål, dersom informasjonen ikke er privat, hvor mye selger du dsse enhetene for og hvor mye profitt er det? (arbeid ikke medregnet)

Ellers har jeg et forslag vedrørende løsning hvor u-Ring ikke trengs å manuelt tas på og av:
    Jeg selger ferdige vaskere for kr.8500,-
    Resten av spørsmålet ser jeg ingen grunn til å svare på. Jeg kan allikevel si såpass at ingen må tro at jeg blir rik på dette......
    -
    Takker ellers for forslaget ditt, Evelen!
    Må dessverre frafalle dette, av både praktiske og estetiske årsaker.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Neida, "I'm not dead yet"! :cool:

Muligens er det kanskje noen som lurer på akkurat det, ettersom det har vært ganske stille fra denne kanten en stund?
    Den / de som måtte føle seg truffet, kan ta det med knusende ro.
    Her jobbes det for fullt med vaskerproduksjon, og for de neste som venter begynner det så smått å nærme seg levering.
    De som kan glede seg til det, er POB, United, og gooner forever.
    Sistnevnte har til alt overmål ønsket en utførelse i Valnøtt i stedet for Eik, noe han kan takke seg sjøl for. :p Så lenge man kan levere treverk i ønsket type og ca-mål, så lar jo dette seg etterkomme. Det blir faktisk ganske stilig variant; bilder kommer etterhvert.

Kabinettene er grovt sett ferdig produsert for alle tre, så nå "henger" det bokstavelig talt på leveransen av selve vaskerne. Av en eller annen grunn sitter disse fortsatt fast i Amsterdam, men nå ser det omsider ut som om det er en viss bevegelse der nede.

Totte hentet sin vasker i helgen. Håper du etterhvert gir en tilbakemelding om vaskeren, Totte? Jeg tåler jo både ris og ros....
    Vaskeren til LMC er også ferdig, og blir visstnok hentet i løpet av uka. (Leif: Kan evnt levere den på lørdag førstkommende, sender deg en PM).

For den som håper på en "Spin 'n Dry-løsning" med det nærmeste, må nok smøre seg med en smule tålmodighet.
    Jeg har jo for så vidt en helt grei løsning som resultatmessig fungerer rimelig bra! Etter ca fem minutter drypptørking, og deretter ca to minutter's sentrifugering er platene klare for coveret. Selvsagt avhengig av luftfuktighet, omgivelsestemperatur og mengde isopropanol i vaskeblandingen, men som en pekepinn....

Ulempen er imidlertid en uforholdsmessig stor slitasje på platespindelen: Etter kontinuerlig "råkjøring" med rundt 800RPM på platestabelen i ca seks-syv timer, (tilsvarende ca 200 "tørk"), gnager lagrene seg inn i spindelen. Riktignok ikke så mye, men allikevel nok til at jeg ikke vil "slippe" dette som en opsjon enda.
    Løsningen blir antakelig å "kle" lagrene med et plast- eller gummimateriale for å eliminere slitasjen på messingspindelen, men såpass langt har jeg ikke kommet i eksperimenteringen.

Ellers er det ingen dramatiske endringer i selve konstruksjonen. Et par nye detaljer er allikevel på plass, da jeg ved et par anledninger har observert at folk glemmer å skru av hovedbryteren.....
    Så lenge den er påslått, går jo motoren som driver platene rundt! Derfor har jeg nå montert en grønn lysdiode over bryteren (se bildet til Bartesam i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...k-av-ultralydvasker-tips-og-erfaringer-6.html), i håp om at man får en påminnelse om dette.
    Bryter / diode er ellers flyttet over til venstre side av betjeningspanelet, for å gi (innvendig) plass for motoren som sørger for "sentrifugeringen" når den tid kommer, og for den som måtte ønske en slik løsning.

Vil som snarest "kauke" litt om dette, bare så ingen tror at jeg sitter på en eller annen badestrand i Pukhet, med en paraplydrink i hånda!
    Det er jo lettere med litt info på denne måten som et alternativ til diverse PM's.
    Så hold ut, dere som venter! ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Woohoo kan du si ja, for nå er vaskeren din klar for avhenting! :)
    Og i tillegg til deg, er det to stykker til som også kan glede seg; POB og gooner4ever.

Her står alle tre, med gooner's tronende på toppen:

trenye.JPG

gooner ønsket seg en utgave i valnøtt, som etter mitt skjønn ble riktig så vakker.
    Det er selvsagt ingenting i veien for å bygge vaskeren i andre treslag enn eik, forutsatt at dette leveres i riktige dimensjoner av kjøper. Da må jeg samtidig ta et lite forbehold om hvordan det aktuelle treslaget blir å bearbeide.

Send meg gjerne en PM dere tre, om hvordan og når dere ønsker å hente vaskerne.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    For et vidunderlig vakkert syn!
    PMer i vei, jeg.:)
    Kan ikke annet enn å være enig, fikk tatt Scroges vaskere i nærmere øyesyn i forrige uke,
    tok med min egen vasker til sammenligning som pent måtte stille stille seg i skyggen for disse smykkene av noen vaskere.
    Dette er håndverk tvers igjennom, tør ikke tenke på hvor mye arbeid som er lagt ned for å oppnå både funksjonalitet og en ekstrem finish.

Løp å kjøp sier jeg.

Takk for hyggelig omvisning og vertskap

Per

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Takk for hyggelige ord Per, og takk for et riktig hyggelig besøk! :)
    Morsomt å ta din vasker nærmere i øyesyn, som viste at ting utmerket godt kan gjøres på en enklere måte.
    Samtidig var det også interessant å høre om alternativet ditt mht selve vaske- skylleprosessen, som ganske sikkert fungerer like bra.
    Kanskje noe mer tungvint med skylling i dusjen etter vask, men det er jo uansett resultatet som teller!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.101
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Er det ingen treslag som er for vanskelig for deg?
    Jeg har noe grov plank i bjørk liggende på garasjeloftet.
    En snekker (møbel-?) jeg snakket med ville ikke ofre sagbladet på noe slikt.
    Lykke til videre!

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.077
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    En dag i forrige uke var det min tur til å besøke mannen med det merkelige navnet Scrooge.
    Årsaken til besøket var avhenting av en ultralydvasker.
    Besøket resulterte i et nytt vennskap og en rundtur i verktedet med påfølgende servering.
    Scrooge er en ytterst behagelig fyr med mange historier på lager, så jeg koste meg godt.
    Litt musikk ble det også tid til i lytterommet.
    Noen bilder:

Her fra det knøttlille verkstedet hvor disse fantastiske kreasjonene blir til, her ligger altså gear og drivreim:

DSCF0283.jpg

En liten oppfinnelse som automatisk sliper dekk til modellbiler, Fiffig sak

DSCF0296.jpg

Det er bare å snu seg rundt, så finnes både dreibenk og bormaskin, på bare en armlengdes avstand:

DSCF0299.jpg

Etter en grande tour i bua gikk turen opp på furterom nr 2 for litt godlyd og litt musikksnakk:

DSCF0304.jpg

Men fydda, hva har vi her????

DSCF0307.jpg

Vel hjemme, ble vaskern stua bort mens jeg ventet på innercover. De ble hentet idag hos Sluket, og da blei maskinen satt på kjøkkenbenken for en testkjøring:

DSCF0336.jpg

Takk for hyggelig mottagelse og for godt håndtverk.
    Vi snakkes ved påsketider.

Per Olav

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.510
    Sted
    Hus
    Bjørk er ikke noe problem. Det er mye verre med teak som det er en del sand i. Det tar knekken til og med på hardmetallsagblader. :eek:

Er det ingen treslag som er for vanskelig for deg?
    Jeg har noe grov plank i bjørk liggende på garasjeloftet.
    En snekker (møbel-?) jeg snakket med ville ikke ofre sagbladet på noe slikt.
    Lykke til videre!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Tusen takk for hyggelige ord, og flotte bilder, Per Olav! Morsomt var det også å se at du la ut bilde av min fordums stolthet; dekkslipemaskinen! Den er vel min tids "höydare", hva gjelder konstruksjoner.
    Vaskeren blir vel for "blåbær" å regne, når det kommer til tekniske løsninger....
    :) Bortsett fra bildet av "kabelsalaten" på baksiden av racket da. :p Men kanskje det er nettopp derfor jeg ikke opplever noen som helst form for støy / brum / eller andre elektriske forstyrrelser i anlegget? Hvem vet, men kanskje jeg er spesielt heldig mht til akkurat det?

Og vennskapet er så definitivt gjensidig! :)
    Vi kommer nok garantert til å sees en eller annen gang i løpet av påsken, det lover jeg!
    Håper i alle fall at vaskeren lever opp til forventningene? Jeg våger i alle fall å tro det, etter de positive tilbakemeldingene jeg hittil har mottatt...

@Audiomix: Er litt usikker på bjørk, men det bør vel la seg gjøre? Den som leverer materialer i 16mm bjørk, kan nok forvente et greit resultat.
    Et treslag jeg imidlertid skal holde meg laaangt unna i denne sammenheng, er Wenge! https://www.google.no/#q=Wenge
    Det er såpass langfibret at det er bortimot umulig å frese uten at lange fliser fyker rundt ørene dine! Og typisk nok har flisene en tendens til å gå dypere inn i treverket enn hva man tenker å frese.
    Jeg VET tilfeldigvis dette, etter å ha laget rammen til platespilleren min i Wenge. Jeg slet "big time", men fikk det jo til til slutt......
    ---
    Ellers:
    "Tomorrow is the day".
    Da kommer jeg til å presentere min egen vasker, som jeg omsider har tatt meg tid til å bygge.
    Den blir nok noe spesiell, og kanskje den eneste i sitt slag? Uten dermed å skru forventningene "sky high", tør jeg mene dette. så følg med i morgen!
    I løpet av kvelden, vil jeg legge ut både bilder og tekst.... ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.101
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Modellbildekkslipemaskin:)
    Nevn Volvo Amazon for Jan. Han har noen historier....................

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Herregud!
    Ikke fyr meg opp på den der da, da blir nok denne tråden liiiitt OT ganske fort! ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    "Tomorrow is the day".
    Da kommer jeg til å presentere min egen vasker, som jeg omsider har tatt meg tid til å bygge.
    Den blir nok noe spesiell, og kanskje den eneste i sitt slag? Uten dermed å skru forventningene "sky high", tør jeg mene dette. så følg med i morgen!
    Det blir spennende.
    Inviterer meg allerede nå en tur (en dag det passer oss) slik at vi også (endelig) kan få prøvd snabelstoffet:)

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå vasket ca 250 lp-plater og begynner å få mye og god erfaring med Scrooges maskin. Det viktigste jeg har funnet ut er at væsken (isoprpanol/vann/Zalo) må byttes ofte. Jeg vasker seks plater i slengen og bytter væske etter to omganger, altså 12 plater. Hvis man ikke gjør det, vil de påfølgende batchene bli forurenset av urenhetene i rensevæsken og da er jo det hele ganske fåfengt. Jeg filtrerer den skitne væsken gjennom et kaffefilter og har dobbelt sett stativ til platene og dunker med rensevæske. Dermed går prosessen kontinuerlig selv om det blir en del jobb ut av det. Platene som er renset lufttørkes i 25 min før de legges i coveret og er som oftest tørre da.
    Etter denne behandligen er platene renere en da de var nye og dessuten fri for statisk elektrisitet. Jeg gir dem likevel en omgang med Zerostaten for å være helt sikker.
    Ja, ja, sånn er det å være nerd.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hyggelig lesning, helarn! :)
    Setter pris på dine tilbakemeldinger, enten de er positive eller negative.

Det er jo en god del vaskere i sving hos folk nå, men ikke alle er like flinke til å komme med tilbakemeldinger.......

PS: Skal få sendt skiva til deg i morgen, beklager sendrektigheten!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    "Tomorrow is the day".
    Det blir spennende.
    Inviterer meg allerede nå en tur (en dag det passer oss) slik at vi også (endelig) kan få prøvd snabelstoffet:)
    Jeg er klar, stort sett hver kveld! Også i helgen, om det skulle passe bedre.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn