Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Selv om det begynner å bli sent, får jeg forsøke å holde ord mht presentasjon av min egen vasker.
    "Verdens første" i sitt slag, vil jeg tro?
    Den er ennå ikke heelt ferdig, ettersom det fortsatt mangler pussing / polering av messingvinkler og noe andre små detaljer.
    Men ok, here it goes:

Denne messingknappen er nok ikke å se på de vaskerne som hittil er produsert:

knapp1.JPG

Men hvilken funksjon har den?

Jo, den får denne vesle pulleyen til å rotere:

pulley.JPG

Når knappen trykkes inn aktiviseres en (justerbar) timer, som sørger for at motoren på innsiden av kabinettet fyres opp.
    Innsiden ja, der begynner det virkelig å bli trangt om saligheten!

inni2.JPG

En ekstra motor, litt mer elektronikk, en mikrobryter og litt annet "stæsj", krever jo sitt!
    Det er sikkert noen som lurer på hva den lyspæra gjør inni der? Forklaringen er i og for seg enkel: Den fungerer som en strømbegrenser, og sørger til en viss grad for "softstart" av motoren som driver pulleyen.

Så til "clouet":
    Her sees 8 stk LP'er i "full gallopp", i den forstand som at ca 1000 RPM kan kalles det?

fullrulle.JPG

Jeg tillater meg å mene at resultatet er forbløffende. Etter ca 2,5 minutt er platene knusktørre!
    Og da etter at disse er "gjennombløte" av vann fra en sprayflaske, altså langt mer enn hva man kan oppleve etter en ordinær vask / drypptørk av platene. Hvor også innholdet av isopropanol vil spille en viss rolle, hva tørketiden angår.
    La gå at jeg hadde visse forventninger til dette, men jaggumeg ble jeg ganske overrasket! ;)
    Men noen skår i gleden skal det jo være, i alle fall for den / de som måtte være interessert i en tilsvarende løsning.

1: Den blir vesentlig mer kostbar enn en "standard" vasker, som jo kommer på kr.8500,-
    2: Den er ganske tidkrevende å bygge, såpass at jeg ikke er helt sikker på at jeg kommer til å bygge fler vaskere med denne løsningen.
    3: Jeg antydet vel i sin tid at det ville være mulig å bygge inn løsningen i eksisterende vaskere. Det viser seg at dette nok vil bli for komplisert.

Kommentarer imøtesees! :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Nøyer meg med en grattis, jeg!
    Imponerende.

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Hus
    Fikk så vidt en innføring i dette de jeg var hos deg og hentet vaskeren min igjen Scrooge, og det er en fin ekstrautrustning dette for de som ikke har mulighet for å støvsuge nyvaskede plater med en VPI 16.5 som jeg har :)

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Vil denne tørkemetoden generere statisk elektrisitet som er en av hovedfiendene i et hygienisk korrekt platehold?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Godt spørsmål, helarn.
    Jeg har foreløpig ikke registrert noe statisk elektrisitet i platene, noe som nok har sammenheng med at de er fuktige i starten. Muligens er det også noe restfuktighet igjen etter 2,5min som forhindrer dette?
    Men, dette skal selvsagt også testes, ved at en bunke uvaskede plater settes i rotasjon i mer enn den tiden som normalt brukes for tørking.
    Regner med å få gjennomført dette eksperimentet i løpet av helgen.
    Men som de fleste vet, er jo problemet med statisk elektrisitet i høyeste grad avhengig av luftens relative fuktighet. Denne skal selvsagt også kontrolleres i prosessen.
    Skal legge ut resultater så fort jeg har noe håndfast!

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Hus
    Bruker Venta luftvasker hjemme i tørre perioder, og det holder statisk elektrisitet vekke :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Men noen skår i gleden skal det jo være, i alle fall for den / de som måtte være interessert i en tilsvarende løsning.

2: Den er ganske tidkrevende å bygge, såpass at jeg ikke er helt sikker på at jeg kommer til å bygge fler vaskere med denne løsningen.
    Hæ? Ikke til meg engang? Uuææhh

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Veeel...
    Hva gjør man ikke for sine medsammensvorne? :rolleyes:

Faktisk så er det slik at jeg allerede har hatt et par henvendelser på den opsjonen allerede, så kanskje jeg får revurdere punkt 2?
    Jeg har antydet en pris på mellom 10 og 12k for utgaven med "spin 'n dry", men det skremte tydeligvis ikke de interesserte?
    Så da får vi jo se, etterhvert....... :cool:
    Samtidig skal du være klar over at dette forsinker (og fordyrer) byggeprosessen en del, så det får du evnt tåle. Selv om det faktisk er slik at din vasker er "next to come", så vil nok en slik løsning ta noe mer tid mtp leveringstid.

Stikker innom en dag for å hente den step-down trafoen, men skal gi beskjed i god tid om når.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.855
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig bra håndverk :)

Ikke for å være en gledesdreper, men hva gjør du hvis en av dem skulle ta fyr...?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Takk, Dolbytor! :)

Spørsmålet ditt er så absolutt betimelig, og jeg har tenkt SVÆRT MYE på akkurat de detaljene.
    Som "produsent / leverandør" av disse vaskerne, føler jeg et stort ansvar hva nettopp dette angår.

Og av den grunn, sørger jeg for å unngå enhver form for "shortcuts", i den forstand som at jeg er svært nøye med de få elektriske modifikasjonene / installasjonene som blir gjort i denne sammenheng. I så måte:
    Elektronikken for selve vaskeren er urørt, samtidig som den i seg selv er beskyttet av to stk sikringer.
    Av / på-bryteren som er montert tåler 10A, og klarer derfor med god margin, de 0,6A som er maksimum strømtrekk for vaskeren. I realiteten er det en god del lavere, ettersom de færreste benytter seg av det innebyggede / originalmonterte varmeelementet.

Powersupplyet som jeg hittil har benyttet for drift av motoren har vist seg upålitelig, i den forstand som at det ved noen få anlendninger har lagt av, endatil utløst sikringer på 10 / 16A.
    Dette er IKKE hyggelig, men samtidig skal det nevnes at PSU er beskyttet både termisk og hva max strømtrekk angår.
    Beklageligvis viser det seg at til tross for motorens nominelle strømtrekk på omkring 350mA, holder ikke disse til enhver tid mål.
    Av den grunn, vil vaskerne jeg nå bygger, for sikkerhets skyld bli utstyrt med 9V / 2A PSU for motoren, mot tidligere 1A utgaver.

Selv om man / jeg gjør mitt aller beste for å unngå situasjoner eller løsninger som kan føre til brann eller annen skade, har man aldri noen 100% garanti for at ikke noe går galt.
    Dermed får det også være opp til brukeren å tenke på dette, på samme måte som man bør forholde seg til alle andre elektriske installasjoner.
    Uten dermed å dytte noe ansvar på andre, men som sagt........

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.702
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har antydet en pris på mellom 10 og 12k for utgaven med "spin 'n dry", men det skremte tydeligvis ikke de interesserte?
    Har du på noen som helst slags måte klart å danne deg et inntrykk av at det i det hele tatt finnes prisnivåer (såfremt det er noe Hi-Fi relatert) som skremmer noen her på HFS:cool:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.855
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det var som sagt ikke meningen å være en gledesdreper, men som elektriker tenker man sikkert litt for mye på godkjenninger/dokumentasjon/osv.

Jeg har fulgt med litt i tråden og er som sagt imponert over byggingen av vaskeren. Jeg har vurdert å bestille en selv :rolleyes:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Du veit du er ein sjuk sjuk jævel når du plutselig liker lukta av isopropanol

første.JPG

Da var den her, i 2a-versjon til og med, et vakkert og velkomment syn.

Kvelden har selvsagt vært viet testing, har totalt kjørt 6 x 3 plater i vasken. Nominelt 25 minuttersrunder.
    Noe lærte jeg underveis.

Det første var at det ikke var noen lur ide å glemme zalo, store dråper satt fast i platene etterpå. En bedre ide var å dashe i et par spruter grønn væske og kjøre den første vasken 10 minutter ekstra.

AAA.JPG

Å være kjip med det totale væskenivået, var heller ingen god idé. Innerste cm så ut som en grisesti sammenligna med resten. Opp med mer væske og 15 minutter ekstra vask. Ikke rart at første batchen tok sin tid...

bilde (2).JPG

Og resultatet?

Mycket lovende. Knitring og hakk har det blitt mye mindre av på de platene jeg har spilt. Og jeg starta med problemplater. Minst tre plater (Kinks - Misfits, Randy Newman - Little Criminals, John Hiatt - Riding with the king) har faktisk blitt berga fra dynga, maskina har begynt å tjene seg inn. Et par av de andre platene vil nok bli kasta, men ser jeg store hakk i dem da. For to-tre album er juryen fortsatt ut og konfererer, det er så langt jeg har kommet, men gjentar at dette er blant mine verste plater. Skal ta en batch eller to med normale plater snart, før jeg systematisk begynner på A i samlinga.

Så konklusjonen er altså: mycket lovende.

Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.090
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    "Du veit du er ein sjuk sjuk jævel når du plutselig liker lukta av isopropanol"
    hehe... jeg måtte sette min på badet, der er det mekanisk vifte som drar ut dampen.
    Veit ikke om det er helt sunt å lukte på denne alkoholdampen?
    Noen som har følt seg susete i huet? Sånn mer enn normalt altså?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Ehh, det skal da ikke være noe problem?
    Om man bruker 1/2 liter isopropanol til 4-4,5ltr vann, så skal vanligvis ikke problemet være så påtrengende?
    La gå at det innledningsvis, med ny blanding kan sniffes litt, men etterhvert fortar jo dette seg.

Alternativt kan man jo redusere mengden isopropanol, så kanskje det fjerner susen..... ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    :)
    Ellers da, er resultatet som forventet?

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg fikk prøve å få noe erfaring med platevask før jeg la ut mine erfaringer med min nyanskaffede Scroogemaster. Første betraktning er at kvaliteten på jobben som er gjort står til toppscore.

DSC_0225.jpg

Jeg har lest litt underveis, samt fulgt med på hva united nylig har skrevet. Jeg tror jeg har gjort de samme feilene og dratt de samme konklusjonene som det han har gjort. Jeg startet med å kjøre første batch med litt for lite væske og de innerste sporene ble ikke helt rene.
    Konklusjon: Ha på nok væske, godt over siste spor (dog ikke helt opp til label).

Jeg startet også med å vaske 10 plater av gangen. Det viste seg å gi litt dårlig resultat, spesielt på de bakerste platene. Jeg vasker nå 6 plater av gangen som jeg også ser flere andre her gjør.

Jeg startet opp med å benytte destillert/batterivann som jeg tenkte jeg skulle filtrere med kaffefilter mellom batchene. Dette var en forferdelig treg prosess da vannet brukte uendelig tid gjennom filteret. Når den teknikken ble forkastet gikk jeg over til å benytte vanlig vann og heller skifte oftere. Virket unødvendig å svi av såpass mye penger på destillert vann når det måtte skiftes ut ofte. Jeg bytter væske ca hver 15 - 20 plate.

Så kommer vi til tørking. På vaskerommet her går det uendelig tregt å tørke. Opp mot en time før de kan pakkes. Her måtte noe gjøres, så jeg satte opp en vifte. Nå tar det ca 10 minutter og jeg kan ikke se at det påvirker resultatet negativt med økning av støvpartikler.

DSC_0227.jpg

Da er det bare igjen å pakke platene inn i flunkende nye inner og yttercover. Jeg har bunkret en del MOFI innercover og japanske lukkbare yttercover. Synes kvaliteten på disse foreløpig ser veldig bra ut. Hvor bra gjenstår å se etter litt bruk.

DSC_0229.jpg

Som man ser er det hummer og kanari som vaskes. Best å lukke øya når de verste tilfellene dukker opp. Tror ikke Modern Talking får så mange turer på spilleren, men tar alle når jeg først er i gang :)
    Mange av de er mine gamle plater fra 70 - 870 tallet som jeg ikke har hatt fremme før nå nylig, da det har vært noen tiår uten platespiller. Ble faktisk forundret over at det var såpass mye prog. Kan ikke huske at det var blant mine favorittsjangere i ungdommen...

Jeg fikk beskjed av Scrooge at jeg skulle komme med ris og ros i tråden. Jeg synes dette er en en flott maskin med forseggjorte tilpasninger som er enkel i bruk, og med en bruksanvisning som til og med kona hadde forstått. Jeg har dessverre ingen ris å komme med ;)

Takk til Scrooge som jobber sent og tidlig for å tilfredsstille oss som ikke er så praktisk anlagte.

-gooner

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.702
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg startet opp med å benytte destillert/batterivann som jeg tenkte jeg skulle filtrere med kaffefilter mellom batchene. Dette var en forferdelig treg prosess da vannet brukte uendelig tid gjennom filteret.
    Det er meget enkelt å lage et godt og velfungerende filter for en lav sum penger.

Kjøp denne pakken m/filtermateriale for akvariefilter (finnes tilgjengelig i en rekke akvarieforretninger)
    Juwel Large 5 stk Filtervatt

Kapp av toppen på en 1 1/2 ltr brusflaske og bor noen hull i bunnen av denne. Klipp til filtermaterialet slik at de passer nedi flasken og legg de 5 bitene lagvis. Hell rensevæsken fra oppbevaringskannen gjennom filteret og ned i karet. Filtermaterialet kan man enkelt skylle rent i vasken etterpå.

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Siden det er (minst) to USC-tråder, poster jeg dette spørsmålet her også:
    Hei, har lest endel av innleggene i USC-trådene, men ikke alle. Kan dermed ha oversett noe informasjon, som:
    Det anbefales en rotasjosnahstghet på 1/5 - 1/4 omdr pr minutt.
    Hvor kommer dette tallet fra?
    Er det noen som vet noe om hvor raskt kan man kjøre uten at det går utover renseeffekten?
    Mvh

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg startet opp med å benytte destillert/batterivann som jeg tenkte jeg skulle filtrere med kaffefilter mellom batchene. Dette var en forferdelig treg prosess da vannet brukte uendelig tid gjennom filteret.
    Det er meget enkelt å lage et godt og velfungerende filter for en lav sum penger.

Kjøp denne pakken m/filtermateriale for akvariefilter (finnes tilgjengelig i en rekke akvarieforretninger)
    Juwel Large 5 stk Filtervatt

Kapp av toppen på en 1 1/2 ltr brusflaske og bor noen hull i bunnen av denne. Klipp til filtermaterialet slik at de passer nedi flasken og legg de 5 bitene lagvis. Hell rensevæsken fra oppbevaringskannen gjennom filteret og ned i karet. Filtermaterialet kan man enkelt skylle rent i vasken etterpå.
    Takk for det som høres ut som et supert tips.:)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hei, har lest endel av innleggene i USC-trådene, men ikke alle. Kan dermed ha oversett noe informasjon, som:
    Er det noen som vet noe om hvor raskt kan man kjøre uten at det går utover renseeffekten?
    Mvh
    Det er nok litt vanskelig å si noe konkret om dette med rotasjonshastigheten. Hvilken som er den mest ideelle kan antakelig diskuteres i det vide og det brede?
    Det synes allikevel å være en gjengs oppfatning at den hastigheten du beskriver - altså 1/5 til 1/4 omdr/min, er "passende".
    jeg skriver passende i gåseøyne, ettersom det ganske sikkert er rom for å eksperimentere her.
    Jeg har i alle fall lagt opp til et gearingsforhold i de vaskerne jeg bygger, som gir mellom 4,5 og 5 minutter for at platene skal rotere en omdreining.
    Skal jeg i det hele tatt foreslå noe, bør det gå i retning av enda langsommere rotasjon. Noe raskere bør det i alle fall ikke være!
    Ultralydeffekten må jo få tid til å gjøre jobben...

Vasketiden synes også å være gjenstand for en viss diskusjon.
    For egen del anbefaler jeg minimum ti minutter, samtidig som jeg kjenner flere som finner det mest "riktig" med 30 minutter.
    En ting kan jeg i alle fall underskrive på:
    "Langtidsvasking" skader overhodet ikke platene, om noen skulle lure på det. Jeg har jo en bunke som brukes til test av vaskerne, og disse bærer overhodet ikke noe preg av å være "utvasket" for å si det slik.

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Mvh
    Det er nok litt vanskelig å si noe konkret om dette med rotasjonshastigheten. Hvilken som er den mest ideelle kan antakelig diskuteres i det vide og det brede?
    Det synes allikevel å være en gjengs oppfatning at den hastigheten du beskriver - altså 1/5 til 1/4 omdr/min, er "passende".
    jeg skriver passende i gåseøyne, ettersom det ganske sikkert er rom for å eksperimentere her.
    Jeg har i alle fall lagt opp til et gearingsforhold i de vaskerne jeg bygger, som gir mellom 4,5 og 5 minutter for at platene skal rotere en omdreining.
    Skal jeg i det hele tatt foreslå noe, bør det gå i retning av enda langsommere rotasjon. Noe raskere bør det i alle fall ikke være!
    Ultralydeffekten må jo få tid til å gjøre jobben...

Vasketiden synes også å være gjenstand for en viss diskusjon.
    For egen del anbefaler jeg minimum ti minutter, samtidig som jeg kjenner flere som finner det mest "riktig" med 30 minutter.
    En ting kan jeg i alle fall underskrive på:
    "Langtidsvasking" skader overhodet ikke platene, om noen skulle lure på det. Jeg har jo en bunke som brukes til test av vaskerne, og disse bærer overhodet ikke noe preg av å være "utvasket" for å si det slik.
    Takk :)
    Da bygger jeg nok med hastighet ca som nevnt over.
    Med motor som har 2.5 rpm på utgående aksel, blir det jo et greit oversettingsforhold.
    Mvh

Mvh

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg fikk prøve å få noe erfaring med platevask før jeg la ut mine erfaringer med min nyanskaffede Scroogemaster. Første betraktning er at kvaliteten på jobben som er gjort står til toppscore.

Vis vedlegget 253535

Jeg har lest litt underveis, samt fulgt med på hva united nylig har skrevet. Jeg tror jeg har gjort de samme feilene og dratt de samme konklusjonene som det han har gjort. Jeg startet med å kjøre første batch med litt for lite væske og de innerste sporene ble ikke helt rene.
    Konklusjon: Ha på nok væske, godt over siste spor (dog ikke helt opp til label).

Jeg startet også med å vaske 10 plater av gangen. Det viste seg å gi litt dårlig resultat, spesielt på de bakerste platene. Jeg vasker nå 6 plater av gangen som jeg også ser flere andre her gjør.

Jeg startet opp med å benytte destillert/batterivann som jeg tenkte jeg skulle filtrere med kaffefilter mellom batchene. Dette var en forferdelig treg prosess da vannet brukte uendelig tid gjennom filteret. Når den teknikken ble forkastet gikk jeg over til å benytte vanlig vann og heller skifte oftere. Virket unødvendig å svi av såpass mye penger på destillert vann når det måtte skiftes ut ofte. Jeg bytter væske ca hver 15 - 20 plate.

Så kommer vi til tørking. På vaskerommet her går det uendelig tregt å tørke. Opp mot en time før de kan pakkes. Her måtte noe gjøres, så jeg satte opp en vifte. Nå tar det ca 10 minutter og jeg kan ikke se at det påvirker resultatet negativt med økning av støvpartikler.

Vis vedlegget 253537

Da er det bare igjen å pakke platene inn i flunkende nye inner og yttercover. Jeg har bunkret en del MOFI innercover og japanske lukkbare yttercover. Synes kvaliteten på disse foreløpig ser veldig bra ut. Hvor bra gjenstår å se etter litt bruk.

Vis vedlegget 253539

Som man ser er det hummer og kanari som vaskes. Best å lukke øya når de verste tilfellene dukker opp. Tror ikke Modern Talking får så mange turer på spilleren, men tar alle når jeg først er i gang :)
    Mange av de er mine gamle plater fra 70 - 870 tallet som jeg ikke har hatt fremme før nå nylig, da det har vært noen tiår uten platespiller. Ble faktisk forundret over at det var såpass mye prog. Kan ikke huske at det var blant mine favorittsjangere i ungdommen...

Jeg fikk beskjed av Scrooge at jeg skulle komme med ris og ros i tråden. Jeg synes dette er en en flott maskin med forseggjorte tilpasninger som er enkel i bruk, og med en bruksanvisning som til og med kona hadde forstått. Jeg har dessverre ingen ris å komme med ;)

Takk til Scrooge som jobber sent og tidlig for å tilfredsstille oss som ikke er så praktisk anlagte.

-gooner
    Liker kvalitet ser jeg, Miele også:)
    Da må man jo ha en vaskemaskin til platene som står i stil.
    Disse ultralydvaskerne er virkelig flotte, bøyer meg i hatten...

Steinar.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 253535

Vis vedlegget 253537

Vis vedlegget 253539

-gooner
    Liker kvalitet ser jeg, Miele også:)
    Da må man jo ha en vaskemaskin til platene som står i stil.
    Disse ultralydvaskerne er virkelig flotte, bøyer meg i hatten...

Steinar.
    Kvalitet holder lenge. Vask/tørk er nå over 20 år gamle. :) Etter bytte av kjøkken så er det faktisk Miele "all over". Dog usikker på om kvaliteten på dagens Miele er like god som for 20 år siden. Tiden vil vise.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Veldig lang tørketid, gooner4ever. Lar du platene tørke mens de står på akslingen over ultralydbadet?

Min variant er ganske så enkel; en lar platene renne av seg et par minutter etter å ha heist dem opp fra spritbadet, og setter dem inn i slike vaskestavtiv en bruker til oppvasken når en ikke har slik fin en Miele.
    8871610712094.jpg

(Oppvaskstativ | Clas Ohlson) Så vasker en neste batch, setter den i stativet, og går over til tredje batch. Når den er ferdig er første batch i stativet mer enn tørt nok, og de går ned i rene cover. Det er bare å gjenta rutinen helt inn i evigheten, eller til tilfeldighetene får en til å begynne med noen annet.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Veldig lang tørketid, gooner4ever. Lar du platene tørke mens de står på akslingen over ultralydbadet?

Min variant er ganske så enkel; en lar platene renne av seg et par minutter etter å ha heist dem opp fra spritbadet, og setter dem inn i slike vaskestavtiv en bruker til oppvasken når en ikke har slik fin en Miele.
    Vis vedlegget 253663
    (Oppvaskstativ | Clas Ohlson) Så vasker en neste batch, setter den i stativet, og går over til tredje batch. Når den er ferdig er første batch i stativet mer enn tørt nok, og de går ned i rene cover. Det er bare å gjenta rutinen helt inn i evigheten, eller til tilfeldighetene får en til å begynne med noen annet.
    Haha, kjøpte det tørkestativet på Claser'n i går. Tenkt til den bruken ja.:)

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 253663
    Nå lar jeg de henge over badet. Ser det kan være en god ide med tørkestativ. Synes forøvrig vifta fungerer utmerket også. Jeg får se hva det blir til etterhvert.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.702
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det som høres ut som et supert tips.:)
    Lett modifisert løsning enn beskrevet i innlegget, men samtidig noe mer praktisk, er nå lagt ut med beskrivelse og bilder i tråden:
    Bruk av ultralydvasker - tips og erfaringer

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 253663
    Men akkurat dette vaskestativet virker ikke, virker det som.
    Vinkelen blir litt knapp, platene når ikke ned og står. Mulig det kan "knekkes til".

Regner med at det ikke er nøyaktig dette du bruker, Doktor?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Denne korga fra Clas funker mye bedre enn den over

bilde 2 (2).jpg

det blir jo et kontaktpunkt med vinylen, men det virker ikke som om det gjør noe, bare man er forsiktig. 49 kroner.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.090
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Kuult bilde, United :cool:
    "LP'er til tørk".

Fikk et annet bilde i huet med en gang jeg så det, men det involverte klesklyper og tørkesnor, hehe....

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Denne korga fra Clas funker mye bedre enn den over

Vis vedlegget 255054

det blir jo et kontaktpunkt med vinylen, men det virker ikke som om det gjør noe, bare man er forsiktig. 49 kroner.
    Fantasien kjenner ingen grenser!
    Smart løsning det der også. Høyst sannsynlig er platene i stativet tørre før neste batch fra vaskeren er klar, så da er det jo bare å kjøre på! ;)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at det ikke funka det stativet, united. Mitt er helt fortreffelig!

bilde 2.JPG

Tillegg: Men jeg skal ikke garantere at jeg kjøpte det på Clasern. Litt rusten i synapsene…

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.072
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med det ClasO-stativet er en tverrstang som gjør at platene ikke får kommet ned, de står ikke oppreist, rett og slett.
    Men det kan være noe jeg ikke skjønner. Pga all rusten....

bilde (2).JPG

det er altså det staget på tvers i midta som er problemet (har tatt bort en del, men det hjalp ikke).
    Hadde det vært endel større, hadde det nok gått bra uansett.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn