Fantastisk så langt.Det alternative "tørkeprosjektet" er ikke på noen måte nytt.
I så måte dreier dette seg om en sentrifugaltørking av platene. I den forstand som at de settes i relativt hurtig rotasjon i en passende innretning som tar hånd om det som måtte ligge igjen av fukt / væske i rillene, ved at denne slynges vekk fra platene.
Ideen er slett ikke ny!
Den er "stjålet" fra nettet, men er samtidig tenkt å raffineres en smule.
I alle fall i den forstand som at selvsamme aksel / spindel som brukes i vaskeren, uten videre kan plasseres i sentrifugaltørkeren.
Det kan vel kanskje være noe?
Men nå får jeg nok stagge meg litt, ved først og fremst å konse på produksjonen av flere vinylvaskere!
Tjah.Hva med en mekanisme som langsomt og kontrollert løfter platene opp av badet. Vil det la seg gjøre å løfte sakte nok til at platene ikke drar rensevæsken med seg opp?
Njaa, du er vel ikke "vanskelig" synes jeg?Tørt blir det. Det er ikke det. Men væsken bærer med seg alt smusset. Deler av det er suspenderte ('svevende') partikler som i praksis enten flyter til overflaten eller synker til bunns i karet. Dette er strengt tatt ikke noe å bekymre seg for. Men noe smuss løser seg opp i rensevæsken, og blir liggende igjen ved eventuell avdamping (salt, kalk og så videre). Jeg vet jeg er vanskelig nå. Men i perfeksjonismens navn og så videre...
Jaaa, kanskje det?Kan man tilsette litt slik glansemiddel som man bruker i oppvaskemaskin - det kal jo gjøre at vannet slipper lettere...?
imponerende prosjekt!
mvh
OMF
Du har rett langt på vei, men jeg er ikke sikker på om konklusjonen stemmer med praktisk erfaring.Tørt blir det. Det er ikke det. Men væsken bærer med seg alt smusset. Deler av det er suspenderte ('svevende') partikler som i praksis enten flyter til overflaten eller synker til bunns i karet. Dette er strengt tatt ikke noe å bekymre seg for. Men noe smuss løser seg opp i rensevæsken, og blir liggende igjen ved eventuell avdamping (salt, kalk og så videre). Jeg vet jeg er vanskelig nå. Men i perfeksjonismens navn og så videre...
Vaskemiddelet (som feks Zalo) inneholder tensider, de løser fett og annet dritt,Kan man tilsette litt slik glansemiddel som man bruker i oppvaskemaskin - det kal jo gjøre at vannet slipper lettere...?
imponerende prosjekt!
mvh
OMF
Takk for svaret ptb. Det samme gjelder det utfyllende svaret ditt Scrooge, takk. Det hadde fremdeles vært artig å finne eksakt viten omkring data for maksimal rengjøringseffektivitet og brytningspunktet for når det kan gå galt; i kHz, effekt og eksponeringstid i badet? Jeg vet jo at 40kHz fungerer greit og skepsisen min ble nok oppfattet som noe mer overdrevet enn det den i virkeligheten var. Men, den pøkken legger vi bare død her, nettopp fordi:Om du er noe engstlig og lite prisfølsom, så kan/vil jo Elmasonic P60H være et alternativ. På den kan man velge mellom 37khz og 80khz. Den har også sweeperfunksjon - dvs varierer frekvensen noe khz for å motvirke stående bølger. Dette skal visstnok gi noe bedre renseeffekt.....For meg vil slikt være interresant å vite før jeg skal bombe vinylen......
Så langt jeg har funnet ut, så er dette en av de rimligste vaskerne med høy(ere)frekvens. Et noe rimeligere alternativ er Sonix IV som opererer på 60khz.
Som jeg skrev litt om i USC-tråden forrige dagen, så er det nok noen kvalitetsforskjeller (konstruksjons- og komponentmessige) mellom de anerkjente produsentene av vaskere kontra "no-brand" kina-vaskere. Om disse kvalitetsaspektene (som ikke direkte går på vaskeeffekten) har noen betydning for vårt bruk, og således forsvarer en høyere pris, er jo noe hver enkelt for avgjøre.
Tusen takk pellesmil, og til dere andre også for den saks skyld!Gratulerer med flott vasker Scrooge, virkelig gjennomført og flott maskin,
Genial patent med den fjærbelastede pinnen som spretter inn når du løfter opp platene i tørkeposisjon.
Hvis jeg får komme med en liten tilbakemelding så må det være at du bør vurdere å senke platene så langt det er mulig i karret under vask.
Da kan du redusere mengden vann i karret slik at vaske effekten blir kraftigere.
Maskinen funker best med max 2/3 full
Vurderer det på min men det blir en del jobb å senke akslingen da mye må bygges endel nytt i opphenget.
Jeg har vannet ganske nøyaktig opp til knekken i karret dvs 4,5 liter vann og 12 cm høyde på vannet,
Sentrum av akslingen til platene er 23mm over kanten på karret.
Om jeg hadde senket de ned til der akslingen hadde buttet i karret kunne jeg antageligvis ha kommet ned på ca 3,5l vann
Av de "egnede" vaskerne - dvs. de med 5-6ltr volum, jeg har funnet som har angitt/oppgitt størst innvendig lenge er Elmasonic m/30cm. De øvrige har oppgitt mål fra 29,2 til 29,8cm.Jeg har lett "land og strand rundt", for å finne en vasker med de "riktige" målene, dvs 30 til 31cm, men har så langt ikke funnet noen alternativer.
Overhode ikke testet. Dette er bare kastet ut som en hypotese. Flere hoder med på tanken, så blir det gjerne tenkt mer og bedre. Men det er mye jobb bare å teste hypotesen. Som vanlig er det er nok lurt å tenke gjennom hva det innebærer før man prøver å bygge enda en funksjon inn i riggen.Du har rett langt på vei, men jeg er ikke sikker på om konklusjonen stemmer med praktisk erfaring.Tørt blir det. Det er ikke det. Men væsken bærer med seg alt smusset. Deler av det er suspenderte ('svevende') partikler som i praksis enten flyter til overflaten eller synker til bunns i karet. Dette er strengt tatt ikke noe å bekymre seg for. Men noe smuss løser seg opp i rensevæsken, og blir liggende igjen ved eventuell avdamping (salt, kalk og så videre). Jeg vet jeg er vanskelig nå. Men i perfeksjonismens navn og så videre...
Har du forsøkt dette selv eller er det bare en tenkt tanke?
Salt og kalk er fraværende i de fleste tappekraner. Destilert vann løser vel den bekymringen?
Elmasonic (i hvertfall P-serien > mao da også P60H) har justerbar effekt. Dvs, man kan trinnvis justere ned effekten, så det er nok neppe noe problem.Spot on!
Dessuten er den kanskje i "sinteste" laget, med sine hele 600W effekt??
De jeg bygger nå, har jo ikke mer enn ca 150W, om jeg ikke husker feil.
Godt innlegg! Deler mer enn gjerne dette med flere hoder / mer og bedre tenking. Så gjelder det allikevel å passe på å ha tunga i rett munn...Overhode ikke testet. Dette er bare kastet ut som en hypotese. Flere hoder med på tanken, så blir det gjerne tenkt mer og bedre. Men det er mye jobb bare å teste hypotesen. Som vanlig er det er nok lurt å tenke gjennom hva det innebærer før man prøver å bygge enda en funksjon inn i riggen.Du har rett langt på vei, men jeg er ikke sikker på om konklusjonen stemmer med praktisk erfaring.Tørt blir det. Det er ikke det. Men væsken bærer med seg alt smusset. Deler av det er suspenderte ('svevende') partikler som i praksis enten flyter til overflaten eller synker til bunns i karet. Dette er strengt tatt ikke noe å bekymre seg for. Men noe smuss løser seg opp i rensevæsken, og blir liggende igjen ved eventuell avdamping (salt, kalk og så videre). Jeg vet jeg er vanskelig nå. Men i perfeksjonismens navn og så videre...
Har du forsøkt dette selv eller er det bare en tenkt tanke?
Salt og kalk er fraværende i de fleste tappekraner. Destilert vann løser vel den bekymringen?
Jeg er forresten ikke så bekymret for vannet i springen, enda mindre for destillert vann. Men vi må ikke glemme at vannet tilsmusses gjennom selve vaskeprosessen også. Alt det vi vasker bort fra platene, og det er langt mer bekymringsfullt enn hva rensevæsken måtte inneholde i utgangspunktet. Jeg tror mye av dette oppløses i rensevæske og binder seg kjemisk til vannet. Dette vil ikke skilles ut som bunnfall, kun legge seg igjen som avleiringer ved eventuell avdamping.
Ja, med en såpass "barsk" pris, så blir vel den vaskeren for de få?Elmasonic (i hvertfall P-serien > mao da også P60H) har justerbar effekt. Dvs, man kan trinnvis justere ned effekten, så det er nok neppe noe problem.Spot on!
Dessuten er den kanskje i "sinteste" laget, med sine hele 600W effekt??
De jeg bygger nå, har jo ikke mer enn ca 150W, om jeg ikke husker feil.
I den PDF´n jeg linker til her, så oppgir de "ultrasonic power effective 180/140W", om da det er det samme
http://www.elma-ultrasonic.com/file...lgeraete/Elmasonic_P/PP_Elmasonic_P60H_GB.pdf
Det er vel hevet over enhver tvil at denne er en smule "overkill" som vinylvasker, men.......
PS > jeg har også linket til et par andre produsenter i "min" USC-tråd
Min vasker er en Eumax 6 L EUMAX Ultraschallreiniger 6L Heizung Korb Neu kompl. Edelstahl in TopQualität 1A | eBay målene skal være 300x150x145 mm (har igjen å dobbelsjekke dette)Tusen takk pellesmil, og til dere andre også for den saks skyld!
Ellers har jeg ingen problemer med å "se" forslaget ditt, ang ytterligere senking av platene i karet.
Problemet er bare det at innvendig lengdemål i karet er 29,5cm, altså mangler det 0,5cm for at platene skal kunne senkes dypere.
Man må jo tross alt ha en viss klaring for platene, og dermed er det ikke rom for å senke dem mer enn hva jeg allerede har gjort. Jeg har selvsagt lagt opp til å senke dem så mye som mulig, men må ta høyde for en viss sideveis toleranse. Dette er tross alt håndarbeid fra ende til annen, så derfor....
Spørsmålet er allikevel; hvor mye bedre blir vaskeeffekten, og hva kan man eventuelt vinne på det? Noe kortere vasketid kanskje?
Jeg vil uansett tro at man minst bør bruke 10 minutter eller mer, utifra jeg har lest av andres erfaringer. Om man evnt kan redusere denne med et minutt eller to, så gir jo det selvsagt en tidsgevinst.
Men for all del; jeg takker så mye for innspillet!
Men nå stusser jeg litt.
Hvilken type vasker har du, ettersom du kan senke platene så langt ned som du tydeligvis kan gjøre?
Jeg har lett "land og strand rundt", for å finne en vasker med de "riktige" målene, dvs 30 til 31cm, men har så langt ikke funnet noen alternativer.
Flott Per, takker for info, og link!
Fint om du gir meg de eksakte innvendige målene etterhvert.
Ja det er riktig observert mtp hvor høyt senteret på platene på min vasker ligger; ca 40mm over karkanten for min del.
Jeg kunne nok ha redusert denne høyden noe, kanskje 10mm, men av allerede nevnte årsaker gjør jeg ikke det.
Strengt tatt har jo ikke dette noen praktisk betydning, all den tid og stund rillene kommer i kontakt med vannet.
Ellers kan det se ut som om "din" vasker har en noe mindre ultralydeffekt enn hva den jeg bruker angår?
Såvidt jeg husker, har den en effekt på 150w.
Uten at det behøver å bety all-verdens forskjell.
Takker igjen for svaret!