NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    StereoJoe har selvsagt rett, Valentino bør ta ferie fra oppussing og fjøsstell for en aften med gjengen i St.Hanshaugen Dynavectorklubb.

Parelius, det ble sent før jeg koblet opp Erodion så den har bare fått noen ganske få timer på lavt nivå (bortreist i helgen). Men, det lille jeg fikk med meg de sene nattestimer tyder på at dette er veldig, veldig bra. Det blir bare tullete å skulle formulere noe presist etter den amputerte lytteseansen så jeg får heller komme tilbake med inntrykk i neste uke.

Ja, denne trafoen er nok noe av det mest spennende der ute. LMC har jo tidligere meddelt at han foretrekker denne fremfor S&B. Kan vel bare si at etter det jeg har hørt så forunderer det meg ikke.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Valentino skrev:
    Audiomix ser ut som en mann man kan stole på. Ikke overraskende. Elegant sommerlig antrukket er han også. Han er vel i likhet med Parelius blandt de svært få besøkende som har evnet å kle seg passende interiøret chez Fosse.
    Der fikk dere noe å tenke på. Besøker man Fosse kommer man på bilde!
    Jeg forlater aldri hjemmet i "grilldress" :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Fosse skrev:
    Vi får ta med et par besøk til før flyttingen, som vel blir slutten på denne tråden.
    Igår var Audiomix innom, det var jo veldig, veldig moro. Audiomix modifiserte ifjor Graafen min, så nå fikk han se den der den hører hjemme.
    Takker for besøket Audiomix.
    Trivelig å få høre GM20 igjen. Det er ikke alle jeg har hørt i sitt rette element. Ellers mye lekkert hos Fosse. Assortert servering også :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.747
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Audiomix skrev:
    Valentino skrev:
    Audiomix ser ut som en mann man kan stole på. Ikke overraskende. Elegant sommerlig antrukket er han også. Han er vel i likhet med Parelius blandt de svært få besøkende som har evnet å kle seg passende interiøret chez Fosse.
    Der fikk dere noe å tenke på. Besøker man Fosse kommer man på bilde!
    Jeg forlater aldri hjemmet i "grilldress" :)
    betyr det at du faktisk har en? det hadde jeg ikke trodd om deg :eek:
    mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Da runder vi av tråden folkens.

Bare å takke for alt besøk, all interesse og gode råd.
    Dersom noen er interessert i leilighet med Montana-reoler, mulighet for god lyd og forståelsesfulle naboer anbefales det å legge inn bud.
    Privat-visning med malt kan ordnes.

http://www.privatmegleren.no/objekt/?o=93070016

K

kbwh

Gjest
    Bytte 218 m2 mot 55? Erru gæærn?!

Lykke til! Måtte den gå skyhøyt over takst, Fosse.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for en fin tråd Fosse, lykke til med salget, og ønsker om mye glede og lykke i ny leilighet :)

P

Parelius

Gjest
    Vemodig å se rommet strippet ned til ren meningsløhet. Malten er borte. Det samme er Aviden, Graafen, Hovlanden og de helvetes Merlinene. Bare vinylen, knapt nok jomfruelig lengre, er tynt inn i slitte Montanaer, og venter opprømt på å slite ut unge Parelius der de står og roper: "Vi vil til Fosses nye hjem!", mens Parelius lokker: "Come to Poppa".

B

break_out

Gjest
    Det har vært en fin reise i denne tråden det er sikkert, men noe sier meg at det kommer en oppfølger. Når møbler og lamper er på plass i ny leilighet så dukker det nok opp en dupeditt eller to som må skrives om.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Ja all good things must come to an end :'( Det har vært kjempehyggelig å følge deg på denne analogreisen Fosse, og du klarte jo å få inspirert meg til å satse alt på vinyl også :D
    Lykke til med salg, og jeg gleder meg til nye tråder i fremtiden.

Mvh Asbjørn

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Super tråd med herlig stemning!
    Gleder meg til å følge ny-tråden!

Mvh
    Rolf

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med salg og ny leilighet.

Jeg syns du skal ta deg god til med å rigge opp nå.
    Nå har du sjansen til virkelig å kjenne savnet på kroppen, (regner med at det river og sliter allerede ;D)-etter himmelsk lyd, musikken og kjenne at roen senker seg.
    Ta vare på din kjære og være to en stund nå :)

Premien for å stresse ned med å koble opp, er en mye sterkere opplevelse når den store dagen kommer og ikke minst den billigeste oppgraderingen en kan gjøre.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for en fantastisk hyggelig tråd, Fosse! Det er jo ganske vemodig at du avslutter, men kjenner jeg deg rett, er det ikke siste gangen du legger ut en engasjerende og inspirerende blogg. :D

Takk igjen for inspirasjon, delte erfaringer og stor formidlingsevne! Vi kan jo kickstarte neste erfaringlytteblogg med et nært forestående besøk her på Haslum...Om bagasjerommet på Fiestaen er ferdig plysjforet da, selvfølgelig.... :D

Boe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Takk for en fantastisk hyggelig tråd, Fosse! Det er jo ganske vemodig at du avslutter, men kjenner jeg deg rett, er det ikke siste gangen du legger ut en engasjerende og inspirerende blogg. :D
    Den type tråder som Fosse har introdusert er tråder hvor Hifisentralen som forum fungerer best, jeg følger gjerne opp nye tråder av lignenede karakter og ser frem til oppfølging av innflyttingsproblemer som sikkert kan by på mange interessante problemstillinger for hifi-folk flest.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.682
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en veldig, veldig fin tråd, Fosse! Jeg håper og regner med nye.... :D
    Kan også bare slutte meg til Boes betraktninger. Denne tråden har fungert hele veien, og beviset ligger i lengden på tråden og den lange tiden den har fått bestå som en positiv erfarings(b)logg.
    mvh Tønnes

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Nå er det ikke min hensikt å vekke denne tråden til live (vi går snart i dvale igjen) men så dukket denne lykkelig første bryllupsdag opp.
    Min kjære fortjener oppmerksomhet, den første forelskelsen har vokst til ektefølt kjærlighet.
    Er det ikke herlig med slike produkter du bare blir mer og mer glad i? Som du overhode ikke tenker skifte ut?

Problemet for tiden er at jeg ikke helt vet hva jeg skal finne på fremover, hva angår komponentskifte.
    Feig begynner jeg også å bli, redd forandringen skal gjøre mer galt enn godt.
    Samtidig handler jo hobbyen om å teste nye duppeditter. Skal man hjelpe sin kjære til tittelen Reference? Skal man forære henne nok en diamant?

Skal man gjøre Graaf til tvilling eller bytte VSMene til et yngre og mer skinnende eksemplar av arten?

Gode råd blir fort dyre råd.

K

kbwh

Gjest
    Så lenge NorCargo er i business kan denne tråden gå en ennå mer siderik framtid i møte, forstår jeg.

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Ja det er litt av at luksusproblem du har der.
    ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Velkommen over til den feige siden Fosse! Har akkurat samme dilemma som deg. Er man kjempefornøyd, kan man fort angre på radikale utskiftninger i utstyrsarsenalet. og er man fornøyd, hva er da vitsen i å risikere roen i et nevrotisk sinn. Sørg i det minste for at NorCargo ikke tar med seg retur pakke før du er sikker på at evt nyervervelser innfrir. Tvilling effekt er forøvrig ikke dumt. Det vurderer jeg selv med tid og stunder.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Fosse skrev:
    Problemet for tiden er at jeg ikke helt vet hva jeg skal finne på fremover, hva angår komponentskifte.
    Muligens tenke på hva komponentene står på?
    Er i lykkerus nå ja, men tusenlappene var well spent i mine audiofile nevroser....... ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Tror Acutusen en av de spillerene jeg har vært borti som er minst kresen på underlag....

Har allerede tenkt en del og jobbet en del med temaet JoDa.
    Noen justeringer skal nok testes på sikt, men ikke det helt store med det aller første.

Godt å høre du selv er i lykkerus.

Boe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Tror Acutusen en av de spillerene jeg har vært borti som er minst kresen på underlag....
    Min erfaring med to grammofoner - hvor den ene (Thorens 126) er avkoblet med fjærer (som Acutus), er at den er vesentlig mindre følsom for tilbakekobling enn Sme 20/2 som er avkoblet med o-ringer av gummi.
    For å si det enkelt: tramper jeg i gulvet hører jeg det gjennom Sme 20/2 men ikke gjennom Thorens 126.
    Begge er opphengt med Target hyller på vegg.

Utvikling av nytt rom er en annen sak. Etter at jeg flyttet for to år siden har jeg skiftet ut over 90% av et anlegg jeg i utgangspunketet var godt fornøyd med. De gamle sentrale komponentene funket bare ganske enkelt ikke i det nye rommet...bassrespons som eksempel.
    Men NorCargo er fortsatt i business, så kanskje tråden til Fosse får nytt liv??

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Ja, du har nå i hvert fall fått det til å fungere hemningsløst bra i ny stue Boe. Og nå har vi jo kjøpt ny sub sammen også.
    Blir spennende å se om den havner opp i mitt eller ditt anlegg.

Ellers må jeg jo innrømme at den Thorensen din imponerer.
    Når det gjelder Acutus virker den særdeles lite bekymret for underlaget, så lenge det er i vater.
    Spilleren kan vatres i seg selv, men jeg foretrekker underlag i vater, innbiller meg at jeg opplever forskjell på om spilleren justeres eller underlaget justeres.
    Liker uansett ikke tanken på at motorspindel og platetallerken ikke er i samme plan.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Fosse skrev:
    Problemet for tiden er at jeg ikke helt vet hva jeg skal finne på fremover, hva angår komponentskifte. Feig begynner jeg også å bli, redd forandringen skal gjøre mer galt enn godt. Samtidig handler jo hobbyen om å teste nye duppeditter. Skal man hjelpe sin kjære til tittelen Reference? Skal man forære henne nok en diamant? Skal man gjøre Graaf til tvilling eller bytte VSMene til et yngre og mer skinnende eksemplar av arten? Gode råd blir fort dyre råd.
    Ja, Acutusen har vel båret opp til flere diamanter siden sist, men det er XV-1s som blir stående (hva XV-1t kan by på får man kanskje finne ut av en gang langt inn i fremtiden).
    Graaf er blitt tvilling og VSMene er yngre og skinnende. ZYX headamp og Bent trafoer som tidligere omtalt i tråden har kommet og reist, det er M.A.Cotter som rår grunnen (av det jeg har eid er denne i særklasse, PHA-200 og Erodion er det for lenge siden har vært på besøk til at jeg våger uttale meg om forskjeller og likheter).

Hva står så igjen på listen? Reference! I går ankom Avid Reference power supply for test. Avsindig tungt og et stykke unna gratis, men med klare lydmessige forbedringer. Bilder og tekst følger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oj. Den beste grammofonen jeg har hørt skal muligens bli enda bedre. Tror du vi blir gitt anledning til å malte oss litt igjen, Parelius?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Døren står alltid åpen for dere to herrer. Siden sist dere var innom har jeg forresten gått over alle innstillinger av arm og pickup og mener vel at jeg har klart å dra det enda noe mer mot ro, naturlighet og innsikt i opptaksrom. Vi snakker fortsatt før stort power supply.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Endringen fra standard (3,5 kg) til reference power supply (20,1 kg) oppleves litt som overgang fra mindre til større forsterker, faktisk ikke helt ulikt det å gå fra én til to stk GM20.
    Det har foreløpig vært liten tid til lytting i sweetspot siden Snapa var innom i går og jeg påtvang ham nettopp denne, og etter at han dro kom jeg i fare for å tenke på naboen et svakt øyeblikk. Vi spilte en del spor med standard strømforsyning for deretter å skifte til reference forsyning. Musikk som ble spilt var: Eomot RaSun: Last Night og Poor Boy, Jimmy D.Lane: Four O’Clock in the Morning, Dire Straits: Six Blade Knife, Tom Waits: Soldiers Things.

Det første som slo meg der ute på sidelinjen etter bytte av strømforsyning var bassgangen som med ett var så mye enklere å følge. Med ett låt det tightere, med bedre definert trøkk der helt i bunnen - herlig. Dette gav bedre rytmisk fremdrift og større renhet i lydbildet. Særlig var dette merkbart i form av bedre innsikt på Last Night og Four O’Clock in the Morning, på Six Blade Knife resulterte det i noe slankere men samtidig strammere og totalt sett mer kledelig bass. Four O’Clock in the Morning er et spor preget av svært mye info i bassen i kombinasjon med et overlesset lydbilde. Det er krevende å holde oversikt og gi innsikt, det gikk enda bedre med økt strømforsyning, selv om det låt godt over greit også i forkant av bytte (eller hva sier ssm og cash63 som hørte nevnte låt forrige uke).

Jeg er tilbake i sweetspot og bytter til presens: Det neste jeg merker meg er at transienter i dynamisk passasjer låter renere samtidig som dynamikken blir understreket. Samtidig låter det nok en anelse mykere, noe jeg antar kommer av at det hele blir mer korrekt beskrevet og dermed låter nærmere virkeligheten (litt som når man treffer på innstilling av pickup). Jeg tenker her særlig på skarptromme, trommeslag mot kant, s-er og f-er i vokalen til Tom Waits og tydeligere anslag i piano på låtene til Eomot, ah, for ikke å glemme munnspillet. Subjektivt oppfattes dette ikke ulikt det man opplever når man får mer krefter i en forsterker, det tømmes ikke like fort og hardner mindre til i toppen, som om anlegget lettere takler de dynamiske sprang materialet måtte komme med. Mer krefter til drive det hele fremover når det plutselig kreves.

Snapa som i går satt i midten meldte om tydeligere beskrevet og større rom, dette var noe vanskelige å oppfatte utenfor sweetspot, men det virket umiddelbart som om rommets dimensjoner ble enda tydeligere formidlet. Nå har jeg overtatt sweetspot, men mangler litt tid, så dette får jeg komme tilbake til. Likevel, akustikken omkring de ulike instrumentene formidles noe klarere med en økt tredimensjonalitet som følge. Her er imidlertid ikke forskjellen like påtrengende som når det kommer til basstrøkk, ro, kontroll, økt oversikt, dynamikk og renhet.

Lytterommet fungerer for tiden som tenkeboks.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Du verden, den var diger Fosse! Skulle gjerne sett under lokket på den. Jeg forstår at du ikke har kjøpt, men at dette er noe du vurderer. Du får dele noen nakenbilder av den hvis du kjøper. 20kg, det var voldsomt. I motsetning til visse andre ting, var den pen med all sin overvekt :)

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Den er godt nok stor og tung den PSU.

Spændende at se hvad du beslutter dig til. Fosse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå alltid tenkt at det var alt for mye tomhet i elektronikkhyllen din, Fosse. Ikke var det plass til flasker i den heller. Dette ser langt bedre ut.

P

Parelius

Gjest
    Valentino skrev:
    Oj. Den beste grammofonen jeg har hørt skal muligens bli enda bedre. Tror du vi blir gitt anledning til å malte oss litt igjen, Parelius?
    Utvilsomt; det er slik han får frem de gode lytteinntrykkene hos oss…

Bare jeg nå får gjenopprettet min gamle gode sjelelige tilstand, så må jeg si at dette gleder jeg meg til. Hva greier 17kg ekstra strømforsyning å gjøre med vinylens evige reise tilbake til utgangspunktet? Hva er den tekniske forskjellen forskjellen på de to ut over vekten?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Parelius skrev:
    Valentino skrev:
    Utvilsomt; det er slik han får frem de gode lytteinntrykkene hos oss…

Bare jeg nå får gjenopprettet min gamle gode sjelelige tilstand, så må jeg si at dette gleder jeg meg til. Hva greier 17kg ekstra strømforsyning å gjøre med vinylens evige reise tilbake til utgangspunktet? Hva er den tekniske forskjellen forskjellen på de to ut over vekten?
    Derav mine ønsker om nakenbilder Parelius. Jeg er også svært nyskjerrig på det. Jeg mener, hvor stor psu trenges egentlig for å få en tallerken til å snurre i korrekt hastighet. Er den nøyaktig, så kan det vel ikke bli bedre med monstertrafoer? Jeg ble fortalt av alle, at den viktigste oppgradering jeg kunne gjøre på min VPI TNT, var å oppgradere fra gammel psu, til SDS. Jeg lånte meg en SDS og et par gullører for second opinion. Konklusjon, var ingen hørbar forskjell. Snurrer tallerkenen 33,33 så gjør den da det.. Eller??

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Leser hva som står, og er klar for å overbevises :) Tenkte meg at det var en monster trafo som hadde noe av skylden for tyngden. Har jo erfart at store psu'er har mye å si på andre steder i signalkjeden. Kan ennå huske hakesleppet da vi testet orginal psu vs. batteri psu på DP dacen min. Stoler jo på dine eminente ører Fosse, sliter bare med å få hodet på resonementet og mine tidligere erfaringer med SDS. Er det lov å spørre hva herligheten koster?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Jeg kjenner ikke så veldig mye til begrunnelsen bak oppgradert og forstørret strømforsyning, men Avid har noen tanker om hvordan en platespiller bør fungere som skiller dem litt fra andre produsenter, kraftig motor er ett av dem. Mulig dette med mer motorkraft (10X mer enn hva som er normalt i en platespiller) gjør at man i større grad drar nytte av økt strømforsyning?

Nå har forresten Avid også lansert dobbelt belte til alle (eller nær sagt alle) modeller og det er en annen sak jeg er lysten på å teste ut.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Jeg synes iøvrigt jeg læste at Merlin var kommet med en ny PSU til Super BAM.

Det kunne måske også være noget at prøve?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Jeg trodde dette gikk på Duelund motstander i RC-filter så vel som BAM i tillegg til at det er byttet strømforsyning til BAMen slik at man oppnår mer av karakteren fra batteridrift også ved tilkobling til strømnettet. Mulig jeg ikke er oppdatert. Jeg må innrømme at motstandenes betydning for lyden er jeg nysgjerrig på.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Fosse skrev:
    Jeg trodde dette gikk på Duelund motstander i RC-filter så vel som BAM i tillegg til at det er byttet strømforsyning til BAMen slik at man oppnår mer av karakteren fra batteridrift også ved tilkobling til strømnettet. Mulig jeg ikke er oppdatert. Jeg må innrømme at motstandenes betydning for lyden er jeg nysgjerrig på.
    Jeg er ikke klar over hvori ændringerne består. Så det bare lige nævnt :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.747
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Fosse skrev:
    den nye Bamen har 4x 0,47µF/400 Duelund VSF kobber folie istedet for Hovland Musiccaps av samme verdi
    Duelund motstand i RC filteret var nytt for meg
    neste på stien mot nirvana blir sikkert D VSF i selve ht delefilteret,men det porsjoneres ut i nøye avmålte rasjoner ::)
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn