NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    Dette med "kjedelig" er vel akkurat det som har vært kritikernes største ankepunkt mot SME V i alle år. Den har jo en litt "matter-of-fact" type lyd som ikke helt bouncer og bobler så mye som enkelte andre typiske konkurrenter i prisklassen.
    Det er jo spesielt flatearthere som har reagert litt på SMEV's litt avslappete forhold til driv, rytme og energi.
    De som ikke bryr seg om slikt, men liker kontroll, renhet, soundstage og detaljer (roundearthere) har ikke delt synspunktene til flateartherne.

    Likefullt så er den en av de beste armene på markedet på sine ting; spørsmålet er bare om dens "ting" er sammenfallende med dine "ting". Som med all annen hifi.
    :)

    Mvh Vidar P
    Meget sammenfallende med mine egne ferske erfaringer med SME V på SME 10 drivverket.

    Egne preferanser og match er vel stikkordene igjen, og "kjedelig" oppleves den ikke som...

    mvh
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Gratulere med spiller, Fosse! Dette ser meget sobert ut, blir spennende å følge med i jakten på arm etc. Den visuelle matchen til resten av oppsettet var ikke akkurat dårlig, blir den lydmessige like god så tror jeg vinteren er reddet... 8)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bare spørre.... Hva er det med SME V som er så kjedelig ??? :p
                           mvh
    Det er feil å kalle den "kjedelig" imo, det er et unyansert begrep. Begrepet er ingen absolutt, og selv en Maserati 3200GT kan oppfattes som "kjedelig" ift en Ferrari F50.

    Når man skal prøve å forstå hvorfor noen synes SMEV heller i retning "kjedelig", så er det sannsynligvis fordi man ikke synes at den har samme rytmiske fremdrift, samme drivende timing og eksplosive plutselighet, simpelthen at den mangler litt PR&T ift f.eks en Ekos eller en Aro på visse spillere.
    Og det er ingen tvil; det gjør den. Det er lett å høre. Men nå er akkurat PR&T tilfeldigvis spissegenskapene til Ekos og Aro, og ingen gjør det bedre enn de, ingen gjør det like bra heller.

    Det noen f.eks kaller "kontroll" med positivt fortegn, vil andre kunne kalle "kjedelig" med negativt fortegn... samme sak, bare forskjellige ører.

    Men om man så synes at den lille mangelen på PR&T er en vesentlig svakhet eller ei, spørs på systemet den står i, og prioriteringene til hver enkelt lytter. SMEV har andre gode spissegenskaper som for mange kan veie langt tyngre.

    Det er jo helt uinteressant hva jeg personlig måtte like best; men det er greit å ha på det rene at ved armkjøp har man valget mellom den ene eller den andre spillestil, ingen er "best" i alt. Selv om jeg nok til syvende og sist (for egen del) foretrekker den intense, energiske, drivende musikkformidlingen til Ekos/Aro og slike, så er det jo temmelig lett å høre hva som får andre til å velge SMEV.

    Mvh Vidar P
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Først en takk til StereoJoe, alltid velkommen er du vet du.

    VidarP, takk for et nyansert, interessant og lærerikt innlegg. Respekterer din kunnskap, erfaring og objektivitet her. Sånt vekker tillit. Og, dine erfaringer av SMEV samsvarer nok også med mine.

    Edit: Jeg retter en takk til deg også Rudi. Makan til utstyrslager og referansegrunnlag skal man lete lenge etter. (Og når jeg synes jeg selv tar av så er det bare å tenke på deg..... he he)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Må vel takke for alle svar ang. SME V jeg også :). Som vanlig står og faller alt med matching og preferanse!
    mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    403
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo spesielt flatearthere som har reagert litt på SMEV's litt avslappete forhold til driv, rytme og energi.
    De som ikke bryr seg om slikt, men liker kontroll, renhet, soundstage og detaljer (roundearthere) har ikke delt synspunktene til flateartherne.
    Litt off-topic, men:

    Alle vet jo at jorda er flat, men hvorfor i huleste kaller disse Naim-huene seg for flat-earthers, Vidar?

    Er det fordi de har en hengivenhet til PRaT, mens resten av verden er opptatt av luft, tredimensjonalitet, soundstage, dybde etc etc......?

    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alle vet jo at jorda er flat, men hvorfor i huleste kaller disse Naim-huene seg for flat-earthers, Vidar?
    Jorda ER flat uansett, og jeg nekter å forholde meg ytterligere til saken!  ;D

    Neida, det er et historisk begrep på menigheten til den dominerende UK hifikulturen (Linn, Naim, Exposure, Roksan, Epos etc etc) på 70/80-tallet.. begrepet henger med til den dag i dag; jeg har vel ikke aldri fått noen fullgod forklaring (den fins sikkert!) på opphavet, men det har vel å gjøre med en stor, dominerende kultur som totalt ser bort ifra og fornekter at det fins noe som helst av interesse bortenfor horisonten.

    Mvh Vidar P
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer kjempe leker........
    Du kunne nok like den chromen tenker jeg.... hadde vel passet flere steder.

    VidarP, dette bør du få rede på.... En mann med din tilhørighet og kunnskap, og så er dette spørsmålet ikke fullt ut besvart?
     

    Monoas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2004
    Innlegg
    563
    Antall liker
    0
    Men ikke en SME V da André, det blir da altfor kjedelig!
    SME V er den beste allround radialarmen man kan få kjøpt for penger, i tillegg til at kvaliteten på mekanikk og finish er uovertruffen. Lydkvaliteten er i hvert fall ikke kjedelig, selv om det finnes andre armer med bedre "spisskompetanse" innefor enkelte områder.

    Den er kanskje kjedelig på den måten at man vet at den virker og kan serviceres om 20 år og at bruktprisene holder seg. I så måte er nok andre armløsninger mer spennende, men jeg synes nok at det er greit med en kjedelig løsning på dette området.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, denne gikk nettopp for 1350$ på Audiogoon:

    Tror kanskje dette blir mitt neste oppgraderingsprosjekt når Transrotoren er i hus! Har en kompis som spiller med Oracle Delphi og SME V arm og det lyder fantastisk bra! Noen som vet om SME V er en bra match for drivverk uten flytende oppheng også? Har en mistanke om at det er en god match uansett type drivverk ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, denne gikk nettopp for 1350$ på Audiogoon:

    Tror kanskje dette blir mitt neste oppgraderingsprosjekt når Transrotoren er i hus! Har en kompis som spiller med Oracle Delphi og SME V arm og det lyder fantastisk bra! Noen som vet om SME V er en bra match for drivverk uten flytende oppheng også? Har en mistanke om at det er en god match uansett type drivverk ;D
    Det er ikke en god match UANSETT drivverk iallefall... så mye er sikkert. SMEV er tung, og virker best på drivverk hvor avfjæringen tillater slik masse.

    SMEV's beste egenskap er vel mangelen på egentlige feil, og dens allround høye ytelse. Å si at det er den "beste" radialarmen er vel en smule optimistisk; ser man på salgstallene til konkurrentene så er det vel innlysende at ikke alle vil være enig i det... det må i så fall oppfattes som CBA's subjektive mening, og således på linje med alle andres (evt divergerende) subjektive mening.
    Gutman; SME ble brukt på Oracle, iallefall på Mk3 og 4 (jeg er ikke sikker på de tidligere), og blir vel brukt på V nå også..?

    Mvh Vidar P
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    Gutman; SME ble brukt på Oracle, iallefall på Mk3 og 4 (jeg er ikke sikker på de tidligere), og blir vel brukt på V nå også..?

    Mvh Vidar P
    På de tidligere var det vel en SME 345 som ble tilbudt. Det var en spesialmodell for Oracle med deler fra ... ;D .... SME 309 / IV (4) og V (5) = 3+4+5 =345

    Mvh
    Boden9 - Fornøyd med sin SME V ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Hmm, denne gikk nettopp for 1350$ på Audiogoon:

    Tror kanskje dette blir mitt neste oppgraderingsprosjekt når Transrotoren er i hus! Har en kompis som spiller med Oracle Delphi og SME V arm og det lyder fantastisk bra! Noen som vet om SME V er en bra match for drivverk uten flytende oppheng også? Har en mistanke om at det er en god match uansett type drivverk ;D
    Nettopp er vel en overdrivelse, den gikk i hvert fall fort, for jeg fikk ikke svar på min henvendelse....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Tanken var å selge Mørchen og Benzen, kjøre et lite mellomlegg, og sånn sett kunne finansiere ny arm. Har uansett en Denon DL-103 (en uke gammel) som jeg kan bruke inntil videre, men får jeg ikke solgt så må jeg kanskje bare handle uansett....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    8.067
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er feil å kalle den "kjedelig" imo, det er et unyansert begrep. Begrepet er ingen absolutt, og selv en Maserati 3200GT kan oppfattes som "kjedelig" ift en Ferrari F50.

    Når man skal prøve å forstå hvorfor noen synes SMEV heller i retning "kjedelig", så er det sannsynligvis fordi man ikke synes at den har samme rytmiske fremdrift, samme drivende timing og eksplosive plutselighet, simpelthen at den mangler litt PR&T ift f.eks en Ekos eller en Aro på visse spillere.
    Og det er ingen tvil; det gjør den. Det er lett å høre. Men nå er akkurat PR&T tilfeldigvis spissegenskapene til Ekos og Aro, og ingen gjør det bedre enn de, ingen gjør det like bra heller.

    Det noen f.eks kaller "kontroll" med positivt fortegn, vil andre kunne kalle "kjedelig" med negativt fortegn... samme sak, bare forskjellige ører.

    Men om man så synes at den lille mangelen på PR&T er en vesentlig svakhet eller ei, spørs på systemet den står i, og prioriteringene til hver enkelt lytter. SMEV har andre gode spissegenskaper som for mange kan veie langt tyngre.

    Det er jo helt uinteressant hva jeg personlig måtte like best; men det er greit å ha på det rene at ved armkjøp har man valget mellom den ene eller den andre spillestil, ingen er "best" i alt. Selv om jeg nok til syvende og sist (for egen del) foretrekker den intense, energiske, drivende musikkformidlingen til Ekos/Aro og slike, så er det jo temmelig lett å høre hva som får andre til å velge SMEV.

    Mvh Vidar P
    God forklaring, Vidar. "Kjedeleg" er eit svært upassande ord, og eg er ikkje sikker på om eg vil få mange til å forstå om eg seier at V manglar litt når det gjeld "ngoma".....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    God forklaring, Vidar. "Kjedeleg" er eit svært upassande ord, og eg er ikkje sikker på om eg vil få mange til å forstå om eg seier at V manglar litt når det gjeld "ngoma".....
    Er det det samme som "hald" på nordnorsk?
    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    8.067
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner ikkje omgrepet. Men noko sånt som går vidare enn musikalsk; "alur", "jubalong", fest, sprudling, engasjement, footstomping effect, boogiefaktor er i same gata. Når vi snakkar om platespelarar er det rimeleg å omtale eit omgrep som timing. Men det verkar litt søkt å bruke det om ein forsterkar....der det også er liknande effekter. Eg kallar det ngoma, ut frå professor Jon-Roar Bjørkvold sitt afrikanske, utvida musikkomgrep. Frå spansk kan ein kanskje også trekkje ein allegori til "duende"?
    Eg påstår at SKIKKELEG hifi har dette spesielle over seg...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, Arve, jeg fleipet litt med deg. I Lofoten har en fisker "hald" når han har fått seg et nummer rett før han drar ut på fiske...Det skal hjelpe på fiskelykken.
    Kanskje en skal prøve et sånt tweak før en setter seg ned og hører musikk? Plutselig er all forvrengning borte, og bassen blir tørr og kontant. ;D
                             mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    8.067
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hald er det same som "sting" i mi dialekt......høyrest ut som det er meir moro nordpå......
    Men vert du ikkje veldig fredsæl og gira på penare musikk med lav puls under eit sånt tweak?
    Då eg var ung, og gjekk i studio, fekk vi beskjed om askese/tom mage/full pung før vi skulle spele inn......(så spelte vi då rock, må vite)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hald er det same som "sting" i mi dialekt......høyrest ut som det er meir moro nordpå......
    Men vert du ikkje veldig fredsæl og gira på penare musikk med lav puls under eit sånt tweak?
    Då eg var ung, og gjekk i studio, fekk vi beskjed om askese/tom mage/full pung  før vi skulle spele inn......(så spelte vi då rock, må vite)
    Kunne vært et interessant eksperiment. Opp i senga, quickie ,deretter inn i lyttestolen, litt jazz, inn i senga, quickie, klassisk, ny quickie, rock....Jeg skryter fælt nå! ;D ;D ;D
    mvh
     

    Eivind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2002
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Grattis, Andre !

    Nesten Gyrodeck-klasse det her..  ;)

    Kjenner det rykker i lommeboken, noe det har gjort siden vi hørte den hos Snappa.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Grattis, Andre !

    Nesten Gyrodeck-klasse det her..  ;)

    Kjenner det rykker i lommeboken, noe det har gjort siden vi hørte den hos Snappa.
    Ja, vi ble vel ikke så rent lite imponert av den demonstrasjonen. Så snart den er oppe og kjører og jeg har fått justert alt sånn nogenlunde så får du komme for en lytt.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hej Fosse

    Hjertelig tillykke med din nye pladespiller. Den er bare kanonfed ;D

    Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Hej Fosse

    Hjertelig tillykke med din nye pladespiller. Den er bare kanonfed  ;D

    Asbjørn
    Takk for det Asbjørn, og jeg er helt enig med deg. Nå ble det SME V-D på meg, så jeg håper å få alt opp og gå sånn nogenlunde velspillende i løpet av ikke alt for lang tid.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    oops, dette har gått meg hus forbi. Deilig anlegg, Fosse. Spiller det like vakkert, så kommer du deg vel knapt på jobb om dagen. Gratulerer!
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Asbjørn, og jeg er helt enig med deg. Nå ble det SME V-D på meg, så jeg håper å få alt opp og gå sånn nogenlunde velspillende i løpet av ikke alt for lang tid.
    Det høres ut som du har noen seriøst store analogopplevelser i vente :D

    Asbjørn
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har gratulert deg per mail, men får gjere det offisielt her på hfs:

    Gratulerer med ein brrrrrrrrrrrrr så rå Avid... Ein av dei desidert vakraste vinylspelarane eg veit om. Steike så misunneleg eg er. Håpar det ikkje er lenge til eg får anledning til å komme innom på ein lyttings (og ein tittings - dette er lekkert for auga også). Fy søren, Fosse. Steike så rått dette ser ut.

    Mvh. Karl
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    He, he... ALLTID velkommen du og StereoJoe. Nå bør spilleren være oppe og snurre i løpet av kort tid. Armen er ikke langt unna. Og, vi har jo sammenfallende musikksmak også, hvilket er vel så viktig for felles lytteseanse.

    Så får vi se hva som lar seg gjennomføre først, jeg hos deg eller du hos meg? Trivelig blir disse seansen alltid....
     
    O

    om.s

    Gjest
    He, he... ALLTID velkommen du og StereoJoe. Nå bør spilleren være oppe og snurre i løpet av kort tid. Armen er ikke langt unna. Og, vi har jo sammenfallende musikksmak også, hvilket er vel så viktig for felles lytteseanse.

    Så får vi se hva som lar seg gjennomføre først, jeg hos deg eller du hos meg? Trivelig blir disse seansen alltid....
    Jeg ser du valgte en SME V-D, noen spesiell grunn til at du valgte med løst headshell?....
    Kan man forresten spørre hvor du bestillte fra?

    Nydelig arm og egenskaper på denne iaf ;) ....



    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, vi ble vel ikke så rent lite imponert av den demonstrasjonen. Så snart den er oppe og kjører og jeg har fått justert alt sånn nogenlunde så får du komme for en lytt.

    Hei Andre! Gratulerer så mye med gedigen og lekker og god ny vinylsnurrer.

    Kanskje på tide at jeg kommer en tur, veit jo ikke en gang hvor du bor (bare området) og det kan ikke fortsette slik ;D

    Mvh.KW
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Hei om.s.
    Tilfeldigheter mest kanskje, men ellers synes jeg at det er litt morsomt å litt enkelt kunne bytte pickup. Dessuten mener jeg å ha lest at dette headshellet gir mulighet for å justere azimuth på en enkel måte (noe som vel er litt vanskelig på V?). Likeledes har jeg lest at det fra SMEs hold hevdes at dette ikke påvirker armens stabilitet. Akkurat siste punktet tenkte jeg litt på, men innbiller meg at de ikke ville introdusert denne typen headshell på flaggskipmodellen dersom de ikke kunne stått inne for resultatet (les: hadde det vært dårligere enn fast headshell så tror jeg de utelukkende hadde tilbudt det på de rimeligere modellene). Har handlet fra UK. Gleder meg stort om.s

    Du har selvsagt helt rett KW, en synd og skam at jeg har vært hos deg så mange ganger men ennå ikke fått inviteret deg over. Det kommer når jeg får ting på plass igjen... jeg har tenkt på det.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hei om.s.
    Tilfeldigheter mest kanskje, men ellers synes jeg at det er litt morsomt å litt enkelt kunne bytte pickup. Dessuten mener jeg å ha lest at dette headshellet gir mulighet for å justere azimuth på en enkel måte (noe som vel er litt vanskelig på V?). Likeledes har jeg lest at det fra SMEs hold hevdes at dette ikke påvirker armens stabilitet. Akkurat siste punktet tenkte jeg litt på, men innbiller meg at de ikke ville introdusert denne typen headshell på flaggskipmodellen dersom de ikke kunne stått inne for resultatet (les: hadde det vært dårligere enn fast headshell så tror jeg de utelukkende hadde tilbudt det på de rimeligere modellene). Har handlet fra UK. Gleder meg stort om.s

    Du har selvsagt helt rett KW, en synd og skam at jeg har vært hos deg så mange ganger men ennå ikke fått inviteret deg over. Det kommer når jeg får ting på plass igjen... jeg har tenkt på det.

    Hei igjen Fosse..

    En flott og praktisk arm som jeg meget godt skjönner du gleder deg til å få rigget opp, har lyttet til noen av de mindre modellene (arm/rigg) av det du har bestillt/kjöpt deg og det er nok en knall kombinasjon...

    Du har forövrig rett ang azimuth, jeg vet den Svenske importören nesten utelukkende tar inn den (V-D) for tiden, tror det koster ca 400;:_ Sek for ett nytt headshell til V så det gir jo muligheter for en rimelig penge om en vil bytte mellom forskjellige puér regelmessig.

    Lykke til!!

    mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette er jeg fullstendig ening i. Hadde selv en SME20 2a med V arm. For kjedelig for meg også. Er solgt. Faktisk var REGA P7 mer dynamisk og gøy å høre på.

    Jeg hadde en SME20 med SMEV arm i  8 år.

    Spilte meget bra, men jeg syntes V armen låt litt kjedelig. Av pickuper hadde jeg Transfiguration Temper Supreme og Van Den Hul Grasshopper Black Beauty. Jeg vet at mange foretrekker Graham på SME fordi de spiller mer åpent og livlig.

    Er ikke helt sikker på om du bør velge SME V til Aviden!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn