Sv: NorCargo på besøk
Ja, klokken var vel omtrent 16.04 da Parelius plinget på døren omtrentlig minuttet før Boe.
Kaffen var akkurat tappet på kjelen og kopper stod klar. Gulvet støvsugt og gullørene vasket, herlig.
Vi startet med litt cd. Parelius, Boe og Geir. Diverse låter for at Boe skulle få en lytt til Audioneten. Holdt en liten stund, så var det over på vinyl, det egentlige tema for kvelden.
Vi jobbet litt med VTA, denne dagen, hvor mange audiofile tar det å få den rett?
Så låt det jo tydeligvis ikke så verst heller?
Fra venstre Parelius, Boe, Håvar Snapa og Geir.
Vi gjorde litt av hvert denne kvelden, vi testet diverse rør (vi kom til en annen konklusjon på 6922 rørene enn vi gjorde når Geir og Hagto var på besøk. Fortsatt var nok disse russerne snillere med digital avspilling, men ved vinyl foretrakk vi Amperex Gold Pin 6DJ8).
Håvar Snapa har diverse underlagsremedier i godteposen. Noen fristet?
Håvar hadde jo lovet å ta med seg pickup (DV XV-1S) og head-amp (DV PHA-200), i tillegg stilte han med et enormt Audiens nettfilter. Førstmann ut, nettfilter. Jeg satt litt på sidelinjen under A-B testingen her, men jeg mener at det ble vesentlig mer ro i lydbildet. Lettere å skille instrumenter og musikere fra hverandre. Dynamikken ble beholdt selv om vi kjørt alt, effektforsterker inkludert, gjennom filteret. Boe, du satt jo rimelig spot-on under denne seansen, kan du utbrodere? (Jeg våger ikke uttale meg bombastisk her, for jeg er redd jeg har lyden pra-Avid i mente).
Ja, det var vel omtrent da vi tok en matpause på Waldemars, returnerte med full mage og koblet inn head-ampen til Dynavector.
Nettfilteret er plassert på puff, audiofil sådan, head-ampen sees til venstre for Hovlanden, oppå BAM-en.
Det var da som pokker, nå begynner pengene å rulle her. Min hjemmelagede step-up (Lundahl) får så til de grader juling at det ikke er moro. Lydbildet åpner seg betraktelig, det blir luftigere, men det første man legger merke til er den enorme dynamikken vi plutselig er blitt velsignet med. Virker på sett og vis som musikken slipper lettere igjennom, som om step-upen har holdt tilbake, stengte krana om dere skjønner. Det svinger plutselig mer også, nå er pausene i musikken lettere å fatte. Ja, så blir det kanskje ikke Bent likevel, inn i tenkeboksen med meg.
Ja, så er de vel dags for å begynne med det vi egentlig var her for? XV-1S på testbenken. Hvordan står den seg mot en ferdiginnspilt Te Kaitora Rua med 112 løpetimer? Jeg skal ikke påstå at XV-1S er bedre pickup i alle sammenhenger, etter alles smak og på alle parametre. Men, slik jeg ser det, etter mine preferanser og i mitt anlegg så var rett og slett XV-1Sen bedre på alle områder. I hvert fall dem jeg rakk å konsentrere meg om før jeg bare ble sittende å lytte til musikken. Bassen så mye tightere og raskere, toppen enda mer oppløst og detaljert, samtidig som den har en besnærende og forførende fløyelsmyk karakater. XV-1S er unik så vidt jeg kan forså det er stålhanske i silkehansker. Endelig får det begrepet mening.
Så er det de som ikke vet bedre og påstår at det er dyrt å gå på byen? Inviter noen kompiser på lørdagshygge i heimen og du står i fare for å
.
Men, vi måtte jo snakke litt om plater også, undertegnede, svett etter ommøbleringen (dere kan jo lure på hvem det var som løftet rundt og koblet om på alle disse remediene, dama hadde stukket av for kvelden også, så jeg hadde ingen til å servere).
Darkness, Mastersound, Half-Speed og en forseglet original.
Finns det so mang Jænesis-plata (med trønderske overtoner og filosofisk uttrykk)?
Ja, det hyggelige er jo at det var best lyd når vi avsluttet, det triste er jo at det var jo stort sett mine komponenter som var satt til side