NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Sv: NorCargo på besøk

    Jøss Fosse, her var det mye fint.

    Jeg skimter rekvisitter fra Clas - nebbtang, lupe vaterpass, skrutrekker - en liten umbraco til headshellskruene, et speil til justering av azimuth?, nålbørste, Dynavectors lille overhang-mal og den presise pickupvekten som måler 1/100 gram forskjell....men hva ser jeg der bak? ....en gjenglemt dings fra skanska etter at de rømte landet - åh ja, en diodelykt er god å ha når diamanten skal inspiseres.

    Hvis jeg skulle foreslå en utvikling, så måtte det være lupeutgaven som man fester på øyet som urmakere gjør, eventuelt festet til et par briller - full kontroll på røntgensynet.

    Når får vi første rapport på xv-1s? Den kommer jo til å trenge 100 timer eller mer - er du i gang??
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Ja, idag koblet jeg opp XV-1s etter å jobbet litt mer med Shelteren. Den er mer forfinet, men, idag syntes jeg ikke det spilte noe særlig i det hele tatt. Det er kanskje bare meg tenkte jeg, målte spenningen i veggen og fant den å være 276V!!! Skrudde av anlegget så fort jeg kunne og sendt sporenstreks en melding til Hafslund. Det skulle ikke være lov, og er det vel heller ikke. Nå er den ramlet til 250V her, men det er underlig. Pleier å ha ganske stabil spenning, 236-241V. Noen som har idé om hva som kan ha forårsaket noe sånt? Stusset litt når jeg målte bias på Graafen tidligere idag, for den var plutselig en del høyere enn normalt.
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Sv: NorCargo på besøk

    Har du sjekka batteriet i multimeteret ditt?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Takker for råd SvErD, det skal jeg gjøre. Godt tips. Er lenge siden det ble byttet.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Sv: NorCargo på besøk

    Tror mitt multimeter spiser batterier. En stud kjøpte jeg disse kanin-batteriene, men det hjalp ikke å mye, så nå kjøper jeg så billige som mulig og bytter ofte.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Sv: NorCargo på besøk

    Har 2 stk Fluke tenger og målte for en stund siden 312V med begge instrumentene i stikk kontakten til fru hansen.

    Det viste seg heldigvis at det var dårlig batteri på begge 2.

    McLaren
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Sv: NorCargo på besøk

    Fosse skrev:
    målte spenningen i veggen og fant den å være 276V!!!
    Da vi hadde pickup-shootout for noen uker siden, så viste faktisk strømrenseren til Håvar at spenningen hos deg økte ganske mye utover kvelden - til godt over 250v så vidt jeg husker. Men 276v er jo hinnsides...

    Hafslund er sikkert riktig adressat, uansett om batteriet ditt må skiftes...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Viste det ikke 241 da Boe? Ja, det skal være usikkert, men sikkert er at det skal nytt batteri i voltmeteret og Hafslund er kontaktet.

    Men sikrest av alt er at XV-1s er sikrest av alle. Største ro og selvfølgelighet i serveringen, rart det der. Og så stille i rillene at du lurer på om du har rett inngang.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: NorCargo på besøk

    Hva garanterer leverandøren? 240V +/- 5% gir 228-252V.
    (Forøvrig synes jeg at regulerte vanlige strømforsyninger og SMPS er riktig kjekt.)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    SvErD skrev:
    Har du sjekka batteriet i multimeteret ditt?
    Smart du! Takk for hjelpen SvErD. Teknisk inkompetent og lykkelig for å være omgitt av folk med peiling. Så, da var jo selvsagt biasen på tur også....
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Sv: NorCargo på besøk

    HeHe, vi trenger vel ikke snakke om hvordan jeg viste/gjettet på batteriet... ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Hentet frem fotostativet ikveld og monterte kompaktkameratet... Blir et lite eksperiement mht oppløsningen og fremtoning dette.





    Edit: Måtte bare sjekke dette, og kan jo ikke si annet enn at bildene brukt gjennom linken til Berg blir av en helt annen kvalitet enn det som lastes inn direkte her på sentralen (uten at jeg vet om jeg gjør noe galt).
     

    Milu

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sv: NorCargo på besøk

    Hej Fosse!

    Hvilket fantastisk anlæg... Det er jo lige før jeg må holde sommerferie i Norge - bare for at få en lytter! ;D

    Og tak, endnu engang, for dine gode råd til en vinyl rookie (cirka ;))

    Mvh.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: NorCargo på besøk

    Den Hovlanden blir ikke styggere med tiden. En hifiens Juliette Binoche.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Sv: NorCargo på besøk

    Valentino skrev:
    Den Hovlanden blir ikke styggere med tiden. En hifiens Juliette Binoche.
    Hjertens enig, Valentino! Forfriskende med slik vetlalenhet i disse tidlige morgentimer... :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Hei igjen gutter. Takker for hyggelig tilbakemelding. Skal vi si at vi kan forsvare bilder av Hovland her i og med at det også er mitt riaa-trinn?

    Jeg har et høykvalitets analogt speilreflekskamera, men må faktisk si at jeg ikke synes dette ikke-helt-nye digitale kompaktkameraet gjør en så aller verst jobb.






    Det som kanskje ikke synes så godt på bildene er at frontplaten på Hovland er i sort chrom. Det vil si at den stort sett oppfattes som svart-helblank, med litt aluminium rundt velgerne hvis overflate er vanlig chrome. Den ser faktisk ikke så blank ut fra sitteposisjonen, men når du ser den ovenifra, slik at du speiler noe lyst, så forandrer den karakter. Det blå lyset kan slåes av, men er påsatt bare så vidt synlig fra lytteposisjon (siver ut rundt inngangsvelger). Kveldsbildene er tatt med fire sekunders lukketid (ikke valgmulighet på kameraet) og skarphet og "saturation" på fullt, derfor den litt "data-animerte" fremtoningen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Merlins RC-filter
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: NorCargo på besøk

    Hei Fosse
    Ser du har fått ut bilder i 700pix bredde
    Prøvde tidligere i off topic å legge ut ,men bildet ble nedscalert.
    HMM.Må vel prøve her på vinylsiden også
    Mvh Jan I
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Hei igjen Jan_I. Bildene er linket til, de ligger på Berg sin side. Hvis du ser på forrige side i denne tråden ser du et bilde av vinyl-verktøy, det ligger her på sentralen, og, det holder IKKE samme kvalitet. Lykke til. Jeg synes litt av poenget med bilder er at man får dem ut slik at det ser OK ut, blir det for smått og dårlig oppløsning, ja, så forsvinner også litt av moroa.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: NorCargo på besøk

    Fosse skrev:
    Hei igjen Jan_I. Bildene er linket til, de ligger på Berg sin side. Hvis du ser på forrige side i denne tråden ser du et bilde av vinyl-verktøy, det ligger her på sentralen, og, det holder IKKE samme kvalitet. Lykke til. Jeg synes litt av poenget med bilder er at man får dem ut slik at det ser OK ut, blir det for smått og dårlig oppløsning, ja, så forsvinner også litt av moroa.
    Ja er helt enig, bilder må ha litt detaljer det er det som gjør hele bildet.
    Selv bruker jeg photobucket og linker til dette.
    MEN bildene blir nedscalert selv om bildene er på 700 pix bredde.
    Får se om dette retter seg etter hvert.
    Mvh Jan I
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Sv: NorCargo på besøk

    Det har en ganske enkel forklaring. Når du laster opp noe her på sentralen er det limit på 250kb. Når du da komprimere dette igjen blir kvalitestapet betydelig. På den greien jeg laget laster man opp store bilder på flere megabyte. Og får da ut et betydelig bedre bilde trass i god kompresjon. Det er ingen problemer å kompirmere et 5mb bilde til under 100kb med bra kvalitet.

    Man kan ikke få mere ut enn man putter inn og derfor blir kvaliteten dårligere når man har mindre å begynne med.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Takker for info Berg. Den opplastingssiden din er det beste, enkleste og mest idiotsikre greiene jeg har vært borti. Som du skrev "Enklere kan det ikke bli". Genialt. Jeg takker i hvert fall, for jeg har hatt utrolig mye moro og glede av siden din. Og, kvaliteten dette steller i stand gjør jo at det er moro å ta bilder. Takk for et fantastisk tilbud!!!!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Siden denne tråden har pågått så lenge, og nesten blitt et "mitt-anlegg" tråd så tar jeg meg den frihet å ta med en del andre komponenter i anlegget. Kanskje søker jeg på sikt høvdingen om å få flyttet tråden til "mitt-anlegg". Noen synspunkter?

    Skal vi ta et bilde av Merlin?

    Kablet med Cardas Golden Reference selvfølgelig:

    Vi spiller da litt cd også. AudioNET ART V2 i aftenlys:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Det er jo litt morsomt med abstrakt bilder også. Noen som ser hvor Avid har fått inspirasjon til å kalle sin rimeligste spiller Diva?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Et par bilder om akustikken.

    Jeg har noen hjemmesnekrede absorbenter som dama hjalp meg med å snekre. Kledd med løst vevd linstoff fra Marimekko. Takket være en kompis i bransjen fikk jeg sydd den hvite puten på bestilling. Tar refleksjoner fra bakvegg og hjelper på komforten.

    Men, like viktig som absorpsjon er diffusjon, så i tillegg til hjemmesnekkeriet så er det altså en del DaaDer rundt om i stua, 2 stk DaaD2, 2 stk DaaD3 og 1 stk DaaD4
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.424
    Antall liker
    2.960
    Sv: NorCargo på besøk

    For en tvers igjennom fryktelig trivelig tråd dette. Virkelig koselig og spennende å lese. :) :) :)
    Fosse, du har et av forumets aller mest interessante anlegg å vise til, sett fra mitt ståsted.
    Nydelige bilder.

    Lykke til videre i prosessen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    GM20 er nå det produktet jeg har hatt lengst i eie. Det har vært et turbulent forhold, de er da også de mest heftige.

    Alt trøbbel med denne kjære forsterkeren stoppet etter at Audiomix her på sentralen hard-wiret deler av den, satte inn keramiske sokler (montert i aluminiumsplate under chassie). Nevte jeg at forsterkeren er lakkert på samme sted som Ferrari får lakkert sine biler?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Tusen takk for det Espen R. Moro å høre, veldig moro å høre. Jeg har til tider lurt på om enkelte finner dette som litt for mye "blogging" eller en skrytetråd. Men, så har jeg tenkt at kanskje noen finner nytte av, og interesse i, å følge hvordan jeg tar mine valg og gjør mine prioriteringer. Tråden kan i hvert fall leses som et snevert innlegg om hva som går mer og mindre bra sammen av vinylutstyr. Dessuten tenkte jeg at kanskje finner noen ferskinger innen vinyl trøst i at heller ikke jeg, med hjelp av flere durkdrevne karer på området, umiddelbart får et produkt som Shelter 90X til å blomstre.

    Igjen, takk for hyggelige ord.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    497
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sv: NorCargo på besøk

    Hei

    Fine bilder Andrè :)

    Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Et par rørende bilder:

     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: NorCargo på besøk

    Berg skrev:
    Det har en ganske enkel forklaring. Når du laster opp noe her på sentralen er det limit på 250kb. Når du da komprimere dette igjen blir kvalitestapet betydelig. På den greien jeg laget laster man opp store bilder på flere megabyte. Og får da ut et betydelig bedre bilde trass i god kompresjon. Det er ingen problemer å kompirmere et 5mb bilde til under 100kb med bra kvalitet.

    Man kan ikke få mere ut enn man putter inn og derfor blir kvaliteten dårligere når man har mindre å begynne med.
    Hei
    Unskyld mye off topic.
    Men jeg er klar over dette.
    Jeg lastet opp et bilde (fra photobucket) på 700pix bredde og dette var på 170kb
    likevel ble dette bildet nedscalert
    Prøvde også et bilde på 700 pix og med 57kb
    Dette ble også nedscalert. (se off topic og test 1 av bilder )
    PS: hopper over til off topic og Test 1 tråden så en ikke kupper denne fine tråden.

    Mvh Jan I
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Sv: NorCargo på besøk

    Utrolig mange flotte bilder i denne tråden etterhvert Andre! Kjempegøy tråd! Synes det anlegget ditt bare blir penere og penere :)

    Er GM-20 blitt oppgradert originalt fra fabrikken nå, med bedre printbord/baner? Vet du noe om det?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Hei igjen Hagto. GM20 er nettopp gått ut, etter å ha vært i produksjon i omtrentlig 10 år. Den eneste forandringen Graaf gjorde på modellen (bortsett fra noen mindre komponentskift) var å legge strømføringen til utgangsrørene utenfor printet, i egne kobber-skinner. Omtrentlig det samme som Audiomix har gjort på min. Men, jeg har da også fått keramiske sokler, og en leder til hver pinne på 6C33C-rørene. Men, det dummeste er at Graaf aldri la bias og off-set justeringen tilgjengelig fra utsiden. Det er gjort på min, og potmeterne er skiftet slik at det er lettere å få gjort dette nøyaktig. Opprinnelig var det omtrent like tungvint som unøyaktig å gjøre den øvelsen. Nå, bare fryd og gammen. Herlig utført arbeid av Audiomix altså.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Sv: NorCargo på besøk

    Har forstått at Audiomix gjør et fantastisk arbeid med disse Graafene ja.
    Synd de var gått ut, får håpe det kommer en fin avløser.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Audiomix gjør et fantastisk arbeid. Like viktig er at han også ser etter feil som begynner å komme, slik at du slipper dra med deg forsterkeren hjem for å en dag eller to med godlyd og måtte returnere med samme problem. Jeg skal ikke nevne navn, men jeg har vært utsatt for et par reperatører som opererer på sistnevnte vis og det blir du svært lei av, særlig dersom produktet må fraktes 30 mil i hver retning.
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Sv: NorCargo på besøk

    Audiomix gjør et fantastisk stykke arbeid med disse Graafene ja....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Det er både snickers og twist Papworth.
    Hva skal så til for å få Merlin til å synge? Rett plassering så klart, og gode komponenter forøvrig, men ikke minst originale jumpere og RC-filter (dette DIY av originale komponenter).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Jeg har vist disse bildene i annen tråd, men jeg tar dem igjen. Dette viser innstallasjon av riaa-trinn i Hovlanden. Sånn sett relatert.
    Først, rent linjetrinn.

    Riaa-print:

    Ferdig innstallert:
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Sv: NorCargo på besøk

    Nydelige bilder og super tråd, måtte spørre Hagto hvordan
    lyden i anlegget ditt var sist han var på besøk her.
    Mener han sa at det var noe av det beste han hadde hørt og
    det tror jeg så gjærne.

    Er innom bruktbørsen nå og da venter fremdeles på at den hovlanden
    skal legges ut, sikkler litt på den ja. 8)

    :) Terje
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Sv: NorCargo på besøk

    Ps! hva gjør det RC filteret på høytalerene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn