NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    DIY, motstander som stikker utenenfor og stepup jeg skjønner mindre og mindre, nå må du ikke bikke over.
    Heheheheheheeh ;D ;D ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Er egentlig ikke så komplisert. Mange produsenter av riaa-trinn velger å bruke passive trafoer foran den aktive enheten (rør eller transistor). Særlig ved bruk av rør har dette en fordel i form av redusert støy. Step-up-trafoen brukes for å bringe det lave signalet fra en MC-pickup opp til nivået man finner på en MM-pickup (dvs. 10-20 ganger høyere signal). Ved bruk av step-up-trafo divideres inngangimpedansen pickupen ser med kvadratet av forsterkningsgraden. 10X forsterkning gir en impedanse som er 1/100 av MM-trinets, 20X forsterkning gir en inngangsimpedanse som er 1/200 av MM-trinnets, osv, osv. For å skreddersy inngangsimpedansen til det man mener passer best lodder man inn motstander i parallell med riaa-trinnet (mellom signal og jord).

    Grunnen til at de foreløpig henger på utsiden er bare at det er enklere å jobbe med, jeg har ikke "landet" enda. Venter på diverse motstander for å teste ut. Vi får se hva vi havner på til slutt....
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    DIY, motstander som stikker utenenfor og stepup jeg skjønner mindre og mindre, nå må du ikke bikke over.
    Heheheheheheeh ;D ;D ;D

    Nervøs jeg også ;D ;D ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Nervøs jeg også ;D ;D ;D
    Sett i lys av andre tråder her på sentralen kan det virke som jeg som sørlending har et stykke igjen... ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Sett i lys av andre tråder her på sentralen kan det virke som jeg som sørlending har et stykke igjen... ;D
    Ja, kanskje spesiellt derfor ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fosse:
    jeg har sammenliknet Audio Note AN S-7 trafo med TX 103 og AN gikk til Tyskland!
    MEN ERODION fra LYRA er mere oppløst!
    Last motstandene dine bør IKKE være (MILLS) trådviklede!
    BRUK: AUDIONOTE 2WATT!!  tantalmotstander

    IMO
    Mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Takker for info LMC. Jeg har vel slått fra meg Audio Note AN S-7, ikke minst pga pris, nå fåes de riktignok brukt til rundt $3-5000, men Bent/TX103 er mer for pengene virker det som. Har du testet kobber mot sølv (TX103)?

    Det er Audio Note tantal jeg har kjøpt, husker ikke alt, men det står vishay, shinkoh, tantalm og caddock på bestillingsoversikten (det meste har jeg visst kjøpt som 1/2 watt). Nå har jeg litt å teste med.

    Ser det ligger en Arion på Audiomarkt, men det er kanskje en mindre utgave? Får forhøre meg litt hva Lyra har å tilby. Hva ville du personlig ha foretrukket?
     

    ModernArt

    Medlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Fosse:
    jeg har sammenliknet Audio Note AN S-7 trafo med TX 103 og AN gikk til Tyskland!
    MEN ERODION fra LYRA er mere oppløst!
    Last motstandene dine bør IKKE være (MILLS) trådviklede!
    BRUK: AUDIONOTE 2WATT!!  tantalmotstander

    IMO
    Mvh
    Leif
    For å være på den sikre side her, bør man ikke vurdere å sette inn 16A Audio Note Silver Tantalsikringer i sikringsskapet også ? Da blir bassen mye fastere har jeg hørt, hehe ;) ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Har ikke hørt tx103 i sølv men har hørt/lest noe om at det lettere tipper over til det tynne på samme måte som med tx102 i resp.utgave.
    jeg ville gått for tx103 i kobber med an2w tant (om du absolutt MÅ laste ned)
    IMO
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Takker igjen for innspill. Da blir det nok det ja. Noe bør jeg nok laste ned. Inngangsimpedansen på MM-trinnet i Hovlanden er 1 megaohm, så med 20X forsterkning ser pu 2,5kohm. Det er vel litt i overkant for de fleste, men ikke for alle. (Er selvsagt mulig å endre impedansen i Hovlanden, men da mister jeg jo muligheten til å øke impedansen og det har kanskje ingen hensikt?).

    Igjen, takk for råd. Tror dette blir neste investering, om det da ikke viser seg å bli en XV-1S, tiden vil vise....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Oppfølger Parelius, det tar vi til lørdag. Da er det duket for sammenligningen av min Te Kaitora Rua mot Snapas XV-1S. Er vi heldige får vi tid og anledning til å lytte litt til Dynavector PHA-200 også, vi får se hvor mye vi rekker.

    Deretter var planen at gutta tok turen bort til deg, etter en spisepause på Waldermars, kanskje for å høre om det er forskjell fra eksemplar til eksemplar, eller for å høre om din er helt innspilt? Eventuelt kan jeg ta med min Te K for å teste den i din VPI? Du har jo armer nok, bevares.

    Planen var å avslutte med å låne øre til din gamle Koetsu Urushi i SME20/V også, men Boe har noen rør som må byttes i effekttrinnene, så det får vi ta ved neste korsvei. Da kunne vi kanskje lånt øre til Snapas nye Acutus Reference også (skjønt det er kanskje økonomisk uforsvarlig)?

    Det burde jo for så vidt være nok utstyr å ta av her. Boe sitter på en del pickuper og det gjør jo du også Parelius. Jeg jobber med saken, men ligger vel under med et par pickup-poeng….
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Er vel snart på tide med ny sofa nå Fosse. Med alle disse besøkende, går det hardt utover møbelemanget ;D ;D
    Siste besøkende har faktisk ikke navnet Geir heller ;D
    Nei, denne gangen var det Lars sin tur til å få en lytt til den mye omtalte Avid riggen, og hvilken lyd! Kan ikke akkurat si at jeg fikk mindre lyst på platespiller etter dette besøket. Ahhh, analog lyd er deilig, særlig når det blir presentert fra slikt utstyr.
    Misunnelsesverdige saker Fosse, ingen tvil om det!
    Og til tirsdag ses vi hos Fryd ;) ;D




    Mvh
    Lars
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Du burde kansje innføre inngangs bilett Fosse.
    Det som er veldig hyggelig med denne tråden er
    at man for se folkene bak nickene ikke bare
    dippe dupper.
    Hva er det med den sofaen alle sitter jo og smiler fra
    øre til øre.

    Hhehehe ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Ja, denne tråden har jo pågått en tid av forskjellige grunner. Det har vært mange "kjente" (og for meg kjære) fjes innom etterhvert. Jeg tenkte det kanskje kunne være litt artig, synes selv det er morsomt å få se hvem folk er, slik man gjør i trådene til Bergen Lydlaug mfl.

    Siden tråden har dradd i langdrag har jeg valgt å la den bli en slags "mitt anlegg-tråd", med vekt på endringer og tanker om utvikling av den analoge front-end.

    Tror ikke du trenger bekymre deg for sofaen Lars, Gudbrandsdalen Ullvarefabrikk, 100 000 martindale, den tåler nok noen timer til.

    Vi er nok ikke ferdig heller, for til lørdag braker det løs. Tør jeg røpe at flere duppeditter er i annmarsj?

    Hyggelig at du likte lyden Lars, og moro at du trives med tråden argh. Hyggelige innspill fra begge.

    Fri entré og alle rettigheter ;D
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Bare som en oppfølger. Kontaktet Audicubes II med spørsmål om Urushi - som ikke var på listen deres. Fikk til svar om at Urushi ikke blir solgt i Japan. Så ingen gode priser på den. (Heldig du Boe!)
    Ja, der synes jeg selv at jeg var griseheldig (om grisen er heldig,da - til og med de må jo skjønne hvor det ender, men enda et gammelt godt ord er jo griseflaks og det hadde jeg i grunn også denne gangen). Saken er jo at Koetsu Urushi omtales av flere på nettet som dårlig match med Sme V - at den trenger en arm med mer masse. Denne gangen var jeg altså så heldig at Parelius lot meg teste Urushi med mulighet for tilbakeføring.
    Men så var det slik at Urushi satt som ett skudd i Sme V fra første øyeblikk - den reagerte umiddelbart ved første omgang med vta-skruen uten at jeg trengte å sjekke ut annen offsetvinkling enn midt i skjellet. Faktisk første gang jeg har opplevd det.
    Og uten noen form for sporingsproblemer og med mer enn nok i den dype ende, så føler jeg at den er 90% på plass - tør nesten ikke røre den særlig, bare nyter fokus, avstand mellom musikerne samt detaljer, men savner kanskje litt presentasjon av refleksjonene i rommet. Men det er jeg overbevist om kommer når jeg en dag får lyst til å vri og skru litt igjen eller teste ut litt mer masse på armen, for dette var et sjeldent godt eksemplar av en pickup.
    (At dere var villige til å selge videre et slikt eminent eksemplar, Olaps og Parelius - må jeg bare takke hjertligst for i dag)

    Nå ser vi fram til en ordentlig sjekk av egenskapene til Te Kaitora Rua kontra XV-1s på lørdag - det kan bli en høydare på Fosses eminente vinylrigg.

    Ellers: Denne tråden må da snart være den best besøkte vinyltråden her på sentralen - kan bare sammenlignes med antall fornøyde besøk i Fosses sofa ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, ja. Den eldre damen somhjelper oss med renovasjon av arvemøbler har arbeidet der. Vi kom med en gyngestol av det kulere 40tallsslaget og hun ble rent rørt da hun så at det gamle stoffet var et hun hadde vevd i sin tid. Og så syntes hun det nye stoffet var midt i blinken, og trakk om stolen for 500. Vi har det fint på bygda.

    Nok om møbelstoffer. Hva er det Posten kommer med? Ikke sølvplater antar jeg?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det første som kommer er vel nytt batteri til BAM-en (Merlin). Har vist seg at jeg aldri har kjørt i riktig batteri-modus, kun på nett. Er jeg heldig kommer den før helgen. Bobby P. sendte mandag.

    Men vi venter på mer skal vite, som om mulig har enda mindre med sølvplater å gjøre.

    Boe, du har nok hatt griseflaks ja. Jeg satte stor pris på Koetsuen her hos meg, og gleder meg stort til å høre denne i oppsettet ditt når du nå bare får røret (herregud) det hele sammen. Synes nå at min "gamle" Ruby3 spilte aldeles herlig hos deg også. Virker være svært fleksibel den riggen din, og oppsettet forøvrig.

    Jeg gleder meg ikke så rent lite til lørdagen jeg heller, bare så det er sagt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.918
    Antall liker
    29.393
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, der synes jeg selv at jeg var griseheldig (om grisen er heldig,da - til og med de må jo skjønne hvor det ender, men enda et gammelt godt ord er jo griseflaks og det hadde jeg i grunn også denne gangen). Saken er jo at Koetsu Urushi omtales av flere på nettet som dårlig match med Sme V - at den trenger en arm med mer masse. Denne gangen var jeg altså så heldig at Parelius lot meg teste Urushi med mulighet for tilbakeføring.
    Men så var det slik at Urushi satt som ett skudd i Sme V fra første øyeblikk - den reagerte umiddelbart ved første omgang med vta-skruen uten at jeg trengte å sjekke ut annen offsetvinkling enn midt i skjellet. Faktisk første gang jeg har opplevd det.
    Og uten noen form for sporingsproblemer og med mer enn nok i den dype ende, så føler jeg at den er 90% på plass - tør nesten ikke røre den særlig, bare nyter fokus, avstand mellom musikerne samt detaljer, men savner kanskje litt presentasjon av refleksjonene i rommet. Men det er jeg overbevist om kommer når jeg en dag får lyst til å vri og skru litt igjen eller teste ut litt mer masse på armen, for dette var et sjeldent godt eksemplar av en pickup.
    (At dere var villige til å selge videre et slikt eminent eksemplar, Olaps og Parelius - må jeg bare takke hjertligst for i dag)

    Nå ser vi fram til en ordentlig sjekk av egenskapene til Te Kaitora Rua kontra XV-1s på lørdag - det kan bli en høydare på Fosses eminente vinylrigg.

    Ellers: Denne tråden må da snart være den best besøkte vinyltråden her på sentralen - kan bare sammenlignes med antall fornøyde besøk i Fosses sofa ;D
    Kan bare bekrefte inntrykket ditt! Hva angår SME V og Koetsu Urushi passer de som hånd i hanske hos meg også, har aldri hatt bedre analog lyd.
    Var selv skeptisk, hadde belaget meg på en lengre historie med Blu- tac og vekting av armen, men det viste seg å være fullstendig unødvendig.
    Og hva den Urushien klarer å grave frem av detaljer! Er nesten målløs.
                                  mvh

    PS: Hva slags platesnurrer har du?
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    PS: Hva slags platesnurrer har du?
    Jeg har den siste utgaven av Testudinata produsert i Bedrock.

    Nei, kødda - det er en Sme 20/2.

    Med Koetsu Urushi på Sme 20 og Sme V er det for første gang helt klart for meg at det ikke er riggen som begrenser. Jeg må inrømme at jeg til tider i min streven etter vinylnirvana har hatt tanker om tvil i troen på kvaliteten hos Sme. Etter ny tidsregning med Urushi er troen tilbake, sterk som aldri før. Halleluja..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.918
    Antall liker
    29.393
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har den siste utgaven av Testudinata produsert i Bedrock.

    Jeg må inrømme at jeg til tider i min streven etter vinylnirvana har hatt tanker om tvil i troen på kvaliteten hos Sme. Etter ny tidsregning med Urushi er troen tilbake, sterk som aldri før. Halleluja..
    Hallelulja, Broder ! ;D ;D ;D

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Halleluja, ja. Boe var sterkt delaktig i at jeg falt i synd. Snapa går heller ikke fri.

    Boe kom jeg i kontakt med den tid jeg hadde Orbe, det hadde han også nemlig, og han hadde Gert Pedersen-modifisert, hvilket jeg vurderte. Men, så gikk fyren bort å skaffet seg SME, og godt var det.

    Har stor tiltro til SME, som tidligere nevt har jeg hørt dem spille svært vakkert i flere oppsett, ikke minst hos Boe, hvor det er herlig kombinasjon med hans eminente riaa.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Utrolig kjedelig at man ikke har klart å få til en smidigere overgang mellom nytt og gammelt forum.
    Drøye hundre innlegg som mangler i denne tråden og plutselig er kontinuiteten brutt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Jeg rekonstruerer litt... tar ikke med alt, men gjør et utvalg.

    Ja, du og StereoJoe skulle vært her LydKarl.

    Idag kom batteriene til BAM-en, ganske standard 9.6V, batterier. Bildet viser de gamle, de nye har visst 230mAh.



    Men, nå håper jeg Shelteren lander tidlig neste uke. Er visst på vei over dammen i dette øyeblikk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Ja, klokken var vel omtrent 16.04 da Parelius plinget på døren omtrentlig minuttet før Boe.
    Kaffen var akkurat tappet på kjelen og kopper stod klar. Gulvet støvsugt og gullørene vasket, herlig.

    Vi startet med litt cd. Parelius, Boe og Geir. Diverse låter for at Boe skulle få en lytt til Audioneten. Holdt en liten stund, så var det over på vinyl, det egentlige tema for kvelden.

    Vi jobbet litt med VTA, denne dagen, hvor mange audiofile tar det å få den rett?



    Så låt det jo tydeligvis ikke så verst heller?



    Fra venstre Parelius, Boe, Håvar Snapa og Geir.

    Vi gjorde litt av hvert denne kvelden, vi testet diverse rør (vi kom til en annen konklusjon på 6922 rørene enn vi gjorde når Geir og Hagto var på besøk. Fortsatt var nok disse russerne snillere med digital avspilling, men ved vinyl foretrakk vi Amperex Gold Pin 6DJ8).

    Håvar Snapa har diverse underlagsremedier i godteposen. Noen fristet?



    Håvar hadde jo lovet å ta med seg pickup (DV XV-1S) og head-amp (DV PHA-200), i tillegg stilte han med et enormt Audiens nettfilter. Førstmann ut, nettfilter. Jeg satt litt på sidelinjen under A-B testingen her, men jeg mener at det ble vesentlig mer ro i lydbildet. Lettere å skille instrumenter og musikere fra hverandre. Dynamikken ble beholdt selv om vi kjørt alt, effektforsterker inkludert, gjennom filteret. Boe, du satt jo rimelig spot-on under denne seansen, kan du utbrodere? (Jeg våger ikke uttale meg bombastisk her, for jeg er redd jeg har lyden pra-Avid i mente).

    Ja, det var vel omtrent da vi tok en matpause på Waldemars, returnerte med full mage og koblet inn head-ampen til Dynavector.



    Nettfilteret er plassert på puff, audiofil sådan, head-ampen sees til venstre for Hovlanden, oppå BAM-en.

    Det var da som pokker, nå begynner pengene å rulle her. Min hjemmelagede step-up (Lundahl) får så til de grader juling at det ikke er moro. Lydbildet åpner seg betraktelig, det blir luftigere, men det første man legger merke til er den enorme dynamikken vi plutselig er blitt velsignet med. Virker på sett og vis som musikken slipper lettere igjennom, som om step-upen har holdt tilbake, stengte krana om dere skjønner. Det svinger plutselig mer også, nå er pausene i musikken lettere å fatte. Ja, så blir det kanskje ikke Bent likevel, inn i tenkeboksen med meg.

    Ja, så er de vel dags for å begynne med det vi egentlig var her for? XV-1S på testbenken. Hvordan står den seg mot en ferdiginnspilt Te Kaitora Rua med 112 løpetimer? Jeg skal ikke påstå at XV-1S er bedre pickup i alle sammenhenger, etter alles smak og på alle parametre. Men, slik jeg ser det, etter mine preferanser og i mitt anlegg så var rett og slett XV-1Sen bedre på alle områder. I hvert fall dem jeg rakk å konsentrere meg om før jeg bare ble sittende å lytte til musikken. Bassen så mye tightere og raskere, toppen enda mer oppløst og detaljert, samtidig som den har en besnærende og forførende fløyelsmyk karakater. XV-1S er unik så vidt jeg kan forså det er stålhanske i silkehansker. Endelig får det begrepet mening.

    Så er det de som ikke vet bedre og påstår at det er dyrt å gå på byen? Inviter noen kompiser på lørdagshygge i heimen og du står i fare for å….

    Men, vi måtte jo snakke litt om plater også, undertegnede, svett etter ommøbleringen (dere kan jo lure på hvem det var som løftet rundt og koblet om på alle disse remediene, dama hadde stukket av for kvelden også, så jeg hadde ingen til å servere).



    Darkness, Mastersound, Half-Speed og en forseglet original.


    Finns det so mang Jænesis-plata (med trønderske overtoner og filosofisk uttrykk)?



    Ja, det hyggelige er jo at det var best lyd når vi avsluttet, det triste er jo at det var jo stort sett mine komponenter som var satt til side

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Parelius:
    Hoochi, Fosse, dette var saker. Det må være en deilig følelse når slike herlige seanser etterlater bloddype plogfurer i kontoen. Rene Kinderegget dette; PU, Head amp og Strømfilter!

    Den store overraskelsen var når head ampen kom inn; jeg har - på sviktende grunnlag, selvfølgelig, og ren subjektiv magefølelse - hatt en forkjærlighet for aktiv forsterkning, men den endringen vi opplevde i går når den ble satt inn, det var overraskende. Skal selvfølgelig ikke generalisere her, men den step-upen som stod der fra før ble parkert. Slutter meg helt til din beskrivelse. Det var som å gi anlegget et adrenalinkick - mens vi tidligere hørte på noe komatøst. (NB! Poetisk overdrivelse her.)

    Malten var upåklagelig, som alltid. Dette var en opplevelse, både med hensyn til lyd/musikk og storveis lag. Slikt må gjøres oftere (så snart du får fylt opp kontoen igjen). Takk til deg, og dine herlige gjester.
    « Siste forandring: 04/22/07 klokken 11:57:04 av Parelius »
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Hagto:

    Kjempegøy å følge med i dette. Lurer bare på hvor det skal ende? Synes du hadde kjempegod lyd når jeg var der, til og med med litt feil innstillt PU. Og nå blir det bare bedre og bedre. Får bare mer og mer lyst på platespiller, kanskje jeg må kaste meg på karusellen igjen.
    Synes den sofa.. din snart er full hver eneste helg
    Ser ut til at det er blitt en fin gjeng der inne i Tigerstaden etterhvert.
    Får se om ikke det blir en tur igjen på meg også . Må jo høre hva du får til med alle disse ekspertpanelene. Høres ut til at lyden ihvertfall bare blir bedre
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Takker for hyggelig tilbakemelding gutter.

    Parelius, jeg er fullstendig enig med deg i at head-ampen var kveldens store overraskelse. At bytte av denne lille saken, vi snakker tross alt et "halvt riaa-trinn".

    Lydforskjellen mellom disse to komponentene var bare enorm, rett og slett. Her ble jeg overrasket. Ellers må jeg vel innrømme at forskjellen mellom pickupene også var større enn jeg hadde ventet, om mindre enn mellom trafo og head-amp.

    Hva som blir gjennstår å se, men, det er i hvert fall IKKE økonomi til å la alt bli, det er helt sikkert.

    Ellers insisterte dama på at jeg la ut følgende bilde, da det er representativt for hvilken side av meg hun ser mest



    Avslutningsvis: God stemning. Herlig gjeng med godt humør.

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Nightpuma.

    Hei Andrè

    Du kan snart henge et skilt med "Lekestue for analogfantaster" på døren Og for noen leketøy du har i hus
    Dette er å blir en av mine desiderte favoritt-tråder

    Gleder meg stort til å følge utviklingen videre.


    Mvh Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Nærbilde av head-ampen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Impulse:

    Fosse, jeg er full av respekt. Dette MÅ bare låte sanseløst flott! Dessuten har du minst like god smak mht. musikk! Både "Darkness...." og "Born To Run" i en analog-shootout!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Boe:

    Her er jo Tønnes med Urushi på Sme V - fortsatt halleluja i glede, broder!!!

    Jeg må bare få lov til å takke Fosse med gjester Parelius, Snapa og Geir - og Snapas bror som ga oss ti minutter med audiofile forventninger før han forsvant til antakelig mer ungdommelige sysler til fordel for det gammelgubbefora som broren skulle tilbringe kvelden i (nå snakker jeg for meg selv, sevsagt - dere andre er jo pur unge...) - for en fortreffelig kveld med store forventninger og alle infriddde.

    Jeg vet ikke Fosse, men hva du enn velger så kan det bli dyrt - her er det snakk om head-amp, pick-up og strømrensing, som hver for seg ga oss en utfordring men uomtvistelig glede ved oppdagelsen av at komponenter forteller hva de er gode for når man har et så vellydende anlegg som Fosse har i utgangspunktet.
    Fosse var litt usikker om strømrensingen er bryet verdt - IMO så er det vesentlig, om enn med måte. Jeg opplevde at Audience strømrenseren gjorde lydbildet større, renere og mer direkte - det vil si mer naturlig i kroppslig størrelse og mindre fragmentert.

    Og det var før middagen på waldemars.....

    Med full mage og behov for sterk kaffe, gikk vi rett på DV head-amp sammen med Te Kaitora Rui - og ingen var i tvil om at denne kombinasjonen ryddet unna ganske mye 'purpel haze'. Nå var det mer rett på sak, men i mine ører fortsatt behov for å regulere på flere justeringsparametre, jeg er ikke sikker på at jeg fikk med meg forsamlingen på den - men jeg vet bedre!! Tror jeg.
    (Jeg har hatt Tzurugi på plass, og nå er Urushi der med bortimot noe som ligner ).

    Inn med Snapas XV-1s - det tar omtrent 4 sekunder i armen til Fosse, pick-up'en ferdig plassert i skjellet fra Snapas side - orientering og det der, om enn bevisst fra Snapa - så låter altså XV-1s som en formidler fra en annen verden.
    Alt er bare helt riktig - no artifacts - størrelse, høyde, dybde, torso, genetalier inkludert det som henger under, sonore stemmebånd - alt er der på en 'akkurat sånn som livet selv' livaktig måte.

    Vi gadde rett og slett ikke å slite mer med innstillinger resten av kvelden, for dette låt bare ganske enkelt riktig og vi spilte musikk til langt på natt med stødig balansert inntak av godt fludium og god musikk.....
    Samtidig er jeg litt overbevist om at uten den gode strømfiltrering så hadde vi ikke hørt de stor forskjellene som vi faktisk gjorde, men dette er Fosse den eneste som kan bekrefte/avkrefte hvis han velger å sjalte ut den enkelte komponenten en for en.

    Vi hadde til slutt vett på å komme oss hjem, og for eget vedkommene måtte jeg bare sjekke egen lyd midt i natten for å forsikre meg om at jeg ikke er helt på bærtur når det gjelder justering av Koetsu Urushi....heldigvis kunne jeg legge meg på morgenkvisten med visshet om at jeg ikke hadde veldig mye å skamme meg over, men det hersker ingen tvil om at DV XV-1s er en eksepsjonell pick-up som jeg mer enn gjerne hadde hatt i mitt eget anlegg - Fosses utstyr er i hvert fall i stand til å gjengi de små forskjeller, han har et oppsett som er mer enn presist nok til å gi oss fullt utbytte av en kveld i glede over å finne de vesentlige variabler i fabelaktig lyd og tilsvarende godt drikke.

    En formidabel natt, karer - dette gjør jeg gjerne igjen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Ja, skal man våge skrive mer? Takker for mer enn vennlige ord og flott formulerte lytteinntrykk Boe. Som relativt fersk i hobbyen setter jeg stor pris på den kompetanse og erfaring slike som deg og Parelius kommer med.

    Mulig jeg uttrykte meg litt uklart vedrørende strømfilteret. For, jeg opplevde nok forskjellen omtrentlig slik som deg, kunne bare ikke formulere det presist nok. Ønsket bare være litt forsiktig i beskrivelsen i og med at jeg satt off-side under A i testen, i sweetest spot under B i samme.

    Når det gjelder head-ampen så ble vi vel like overbevist alle sammen, det var pokker til forskjell. Jeg formulerte meg kanskje klarere per telefon tidligere i dag. Jeg har nok en fornemmelse av at Te Kaitora Rua ikke fant sin plass slik som XV-1S gjorde. Eller, jeg fant ikke dens plass like presist. Innstilling er som vi vet alfa og omega i analogens verden. Uansett, jeg vil våge å påstå at den dynamikken, det bassdrivet og mylderet av detaljer som XV-1S serverte oss i denne settingen, det kunne vi ikke fått fra Te Kaitora Rua, uansett justering. I annet oppsett, muligens annen konklusjon.

    Strømrensingen dreier seg nok mer om kronasje enn bryderi er jeg redd. Nå kan det være jeg får gjort noen utprøvinger i morgen, men, egentlig er jeg vel mest lysten på å nyte anlegget slik det står i dette øyeblikk, før Snapa får surret seg til å hente herlighetene.

    Noe blir stående, men jeg kan ikke kjøpe alt. Beherskelsens kunst. Vi får se hva vi lander på.

    Utrolig lærerik og fantastisk hyggelig dag, kveld og natt dette her. Takk igjen, til alle.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev motoren:

    en nydelig tråd fosse,samt et nydelig oppsett .
    må bare si at dette ser herlig ut.
    håper jeg en dag kan legge øret mitt til dette fosse.

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev MaHa:

    Et fantastisk oppsett du har der Fosse, og en flott tråd. Høres ut som noen genuint gode kvelder dere har der. Et lite tips som pleier og gjøre susen for meg etter slike kvelder; ta med fruen ut på en date med et bedre måltid og hva hun enn måtte like, så har du veid opp og kjøpt deg goodwill for en god stund fremover
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Takker så masse for tiltroen Impulse, hyggelig tilbakemelding, veldig hyggelig. Besøk kan sikkert la seg ordne motoren, jeg er ikke vanskelig sånn.

    MaHa, takker for gode råd, god råd er noe jeg kan trenge i disse tider. En bedre middag med frøken bør kanskje prioriteres. Må bli fredag det, for det er guttetur med OAS lørdag til søndag
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Boe

    Litt av en kombinasjon du har der, Rudi - Acutus, Sme V og Skala, formoder jeg.
    Må da låte ganske forrykende - er du fornøyd med Skala?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Skrev Tweakman:
    Duverden for en tråd!
    Her var det alt ja!

    Flott spiller Fosse!
    Vinyl er tydeligvis ikke bare bare, på mange måter..

    Jeg får ikke mindre lyst på en vinylspiller igjen, etter å ha skummet denne tråden nå altså!!!

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.476
    Torget vurderinger
    24
    Sv: NorCargo på besøk

    Foruten vinylens lydmessige fortreffelighet er det vel muligheten for å tweake seg inn i den syvende himmel (og langt ut på viddene) som gjør dette mediet så utrolig herlig og tidvis frustrerende. Jeg vet man kan jobbe hardt og utrette meget ved optimalisering av forsterkeri og digitale kilder, men, kilene på omgivelsene som platespilleren blir de ikke. Og, ikke minst, er det mulig å komponere dette slik at man når egne preferanser, bytte pickup, bytte arm, justere VTA, stiftetrykk og underlag. You name it.

    Har du noen råd vedrørende Shelter Rudi? Noen modeller der som er verdt å eie? Jeg har to headshell og har en reserve-pickup i bestilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn