Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.575
    Sted
    Sørlandet
    ASer ikke bort fra at det kan dukke opp noen også i denne tråden.
    Slik som det bærer hen med dette forumet tar jeg det en selvfølge.

@Totte;Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop - Har du prøvd å koble dine flotte headsett via en liten DAC istedenfor direkte til laptop? Selv veksler jeg mellom en HifiMe DAC ($69) Henry og Dragonfly MQA på kontoret. Enorm forskjell fremfor direkte til laptop.

-BB-

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.653
    Torget vurderinger
    49
    Hva som er idiotisk er et like vakt tema som kabeldebatten.
    Hva som er idiotisk for noen kan være lurt i andres øyne.
    Feks å bruke 100k på en platespiller.
    Dagen er enda ung, la oss håpe alle finner noe "fornuftig" å bruke den til:)

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.473
    Sted
    Oslo
    Eventyrene om spikes som mekaniske dioder er ganske greit og grundig avkledd, og en trenger ikke å gå lengre enn til Newtons tredje lov https://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_bevegelseslover ... selv om den ca 330 år gammel så har den ikke gått ut på dato.
    Sier kvantemekanistisk deg noe, eller Eynsteens generelle og litt for spesielle relativitetsteori?
    Vi har kommet mye lenger nå.
    Ingen av disse motsier Newton, de bare presiserer for svært høye energier og veldig små størrelser. Slik ting som Newton ikke hadde mulighet for å observere.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    ASer ikke bort fra at det kan dukke opp noen også i denne tråden.
    Slik som det bærer hen med dette forumet tar jeg det en selvfølge.

@Totte;Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop - Har du prøvd å koble dine flotte headsett via en liten DAC istedenfor direkte til laptop? Selv veksler jeg mellom en HifiMe DAC ($69) Henry og Dragonfly MQA på kontoret. Enorm forskjell fremfor direkte til laptop.

-BB-
    Jeg har en liten HRT i skuffen, men den er sjelden med. Kanskje revurdere. Jeg bruker Grace på både Stax og HD800.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Eventyrene om spikes som mekaniske dioder er ganske greit og grundig avkledd, og en trenger ikke å gå lengre enn til Newtons tredje lov https://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_bevegelseslover ... selv om den ca 330 år gammel så har den ikke gått ut på dato.
    Sier kvantemekanistisk deg noe, eller Eynsteens generelle og litt for spesielle relativitetsteori?
    Vi har kommet mye lenger nå.
    Ingen av disse motsier Newton, de bare presiserer for svært høye energier og veldig små størrelser. Slik ting som Newton ikke hadde mulighet for å observere.
    Prøvde bare å strø om meg med litt ubehjelpelig, feilstavet, tweeky og kabelerotisk begrepsbruk jeg ikke er helt adekvat med. Kan andre kan jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Feks å bruke 100k på en platespiller.
    I mine øyne? Slett ikke. Samme med 200' og 300' og enda mer.

Eller høyttalere, eller forsterkere, eller både det ene og det andre, som funker, som gir stor nok effekt til at det lar seg detektere uten at prislappen er kjent.
    ¨
    Jeg er tross alt audiofil i betydningen opptatt av god gjengivelse av innspilt lyd, og vilje til å bruke både tid og penger på det (presiserer siden jeg har sett andre definisjoner i denne tråden).

D

Danke

Gjest
    Nå begynner pissinga igjen....

Der yrkestittel står i kø med hverandre, og de som har hørt på musikk i et helt liv blir satt i skammekroken for en tittel fra skolen, eller Elfag.

Jeg har fått beskjed om å ikke gå Offtopic av mod...

Men Mod sa tydelig fra at yrkestittel, skolegrad osv også ikke har noe i tråden å gjøre.

Virker som meg når vi andre og Bx kommer med evidens og linker, så kommer dere drassende med titler, hobbyer og kunnskap om eksklusive materialer....

Men jeg anmelder dere ikke, jeg bare nevner det forsiktig...
    Greit, jeg falt for fristelsen til å imøtegå påstanden om dårlig hørsel med noe håndfast. For ordens skyld ble jeg aldri musiker, men trodde jeg skulle bli det da jeg var yngre. Dessuten er jeg faktisk hørselsskadd etter mange år i trange øvingslokaler med høyt lydvolum. Men det viktigste hørselsorganet sitter mellom ørene, og det fungerer fortsatt selv om den fysiske diskanthørselen er noe redusert.
    Jeg ble ikke musiker jeg heller. Lite poeng å nevne jeg har gått skole... null relevant annet enn jeg liker musikk..

Kom heller bare med kunnskap, det er ok.. ikke gjøm kunnskap bak titler
    Hva tror du gir titler?
    Forhåpentligvis en skole man gikk for 30 år siden eller mer..

Men det værste er nyutdannede, eller studenter. Som kobler headphones rett i laptop, fordi laptoppen har jo en Dac i jack den og å det har man lært på skolen.

Tror de vet alt om lyd fordi de har lært litt om El.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Men det værste er nyutdannede, eller studenter. Som kobler headphones rett i laptop, fordi laptoppen har jo en Dac i jack den og å det har man lært på skolen.
    Ja fysj skamme seg å høre på musikk på den måten. For noen teite folk ass.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har både relevant utdannelse og erfaring, men like fordømt kobler jeg øreproppene rett i telefonen og får fantastisk lyd. Mulig det skyldes at DACen sitter i kabelen? Lærte forresten ikke noe om dette på skolen og det fungerer tydeligvis mot alle odds. Siden den beste lyden visstnok konstrueres av folk uten relevant utdannelse og forutinntatthet mot etablert viten (sic), så har nok konstruktøren av denne ledningen hatt skikkelig flaks som både har fått den til å virke og fått til god lyd i tillegg.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.575
    Sted
    Sørlandet
    Forhåpentligvis en skole man gikk for 30 år siden eller mer..Men det værste er nyutdannede, eller studenter. Som kobler headphones rett i laptop, fordi laptoppen har jo en Dac i jack den og å det har man lært på skolen. Tror de vet alt om lyd fordi de har lært litt om El.
    Oi, her og nå må jeg legge meg helt flat hvis mitt velmenende tips til Totte blir oppfattet slik. Det var overhodet ikke min mening å fremstå som nedlatende! Jeg sitter foran PC i et aktivt og støyende kontormiljø og reiser også en del. Jeg velger å bruke headphones både på kontoret og når jeg reiser fordi det virker avslappende og behagelig på meg like mye som dem er et arbeidsverktøy. Jeg veksler mellom flere headshet og DAC`er fordi ingen av dem er best på alt og fordi jeg finner det interessant å observere forskjellene. Dem varer også mye lengre når jeg sprer slitasjen på flere sett.

-BB-

D

Danke

Gjest
    Det er ikke teit, var ikke det jeg sa, alle har vært ung engang.
    Meg selv innkludert.

Men jeg synes dere fra diskusjon.no og 4Chan kan vise bittelitt mindre skråsikkerhet på lyd, bare fordi dere kan litt fra Elfag.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Men jeg synes dere fra diskusjon.no og 4Chan kan vise bittelitt mindre skråsikkerhet på lyd, bare fordi dere kan litt fra Elfag.
    Har vel skrevet før i denne tråden at jeg har jobbet 5 år i bransjen. Har du?

Edit: Nei, sorry det var visst i en annen tråd. Legger meg så flat jeg kan med min integrerte ølvom.

D

Danke

Gjest
    Jeg bruker også mobilens Dac sef, og når jeg ser YouTube så bruker jeg laptop Dac til å høre tale.

Mitt poeng handler mer om kids som gjør det, og siden slår seg til ro med at det er den beste løsningen.

Men det er det ikke, men et kompromiss.. helt greit.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Har vel skrevet før i denne tråden at jeg har jobbet 5 år i bransjen. Har du?

Edit: Nei, sorry det var visst i en annen tråd. Legger meg så flat jeg kan med min integrerte ølvom.
    I lydbransjen?

Jeg har lest trådene dine, du presenterer deg som fresh out of school.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Kult! Til info var jeg ferdig uteksaminert i 2014 - ganske fersk enda, og ble legget når jeg kjøpte øl på Kiwi her om dagen, men har heldigvis hørselen i behold.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke teit, var ikke det jeg sa, alle har vært ung engang.
    Meg selv innkludert.

Her tror jeg du bommer litt på målet. De mest skråsikre er de som hverken har relevant utdannelse, kunnskap eller relevant erfaring, men har testet selv og støtter seg på produsentenes eget markedsføringsmateriell. Det er jeg skråsikker på ;).

D

Danke

Gjest
    Kult! Til info var jeg ferdig uteksaminert i 2014 - ganske fersk enda, og ble legget når jeg kjøpte øl på Kiwi her om dagen, men har heldigvis hørselen i behold.
    Se det dere, ærlighet.
    Det kan vi respektere.

Jeg tror deg når du sier du har god lyd for 3-4000.

Det betyr derimot ikke at bransjen er full av svindel.

Det koster lønninger å bygge ting, og visse El komponenter er dyrere.

Svindel har forekommet, men de blir som regel oppdaget og kritisert så det holder.

Mener å huske Maxwell hifi, samt en CD spiller....

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.319
    Jeg ble ikke musiker jeg heller. Lite poeng å nevne jeg har gått skole... null relevant annet enn jeg liker musikk..

Hva tror du gir titler?

Så har vi denne testen hvor lytterene sliter med å skille en $2 integrert dac fra mer påkostede som feks Benchmark.
    https://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html
    Det skal nevnes at Realtek dacen ikke var ordentlig nivåmatchet, så lytterene greide etter hvert å identifisere den. Men når de kan høre på Benchmark DAC til $2000 og gjette at de hører på Realtek til $2, tyder det på at forskjellene er minimale.

Selv bruker jeg en DACmagic xs sammen med hodetelefoner. Tviler på at jeg vil kunne skille den og onboard ved samme volum, men det gir litt godfølelse å ha en ekstern klump med volumknapper på som genererer litt varme. ;)

D

Danke

Gjest

Hva tror du gir titler?

Så har vi denne testen hvor lytterene sliter med å skille en $2 integrert dac fra mer påkostede som feks Benchmark.
    Det skal nevnes at Realtek dacen ikke var ordentlig nivåmatchet, så lytterene greide etter hvert å identifisere den. Men når de kan høre på Benchmark DAC til $2000 og gjette at de hører på Realtek til $2, tyder det på at forskjellene er minimale.

Selv bruker jeg en DACmagic xs sammen med hodetelefoner. Tviler på at jeg vil kunne skille den og onboard ved samme volum, men det gir litt godfølelse å ha en ekstern klump med volumknapper på som genererer litt varme. ;)
    Dacmagic er jo bra.

Jeg synes lydutgang HP laptop er forferdelig, kona sin Toshiba er litt bedre, men ikke god nok.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    D

Danke

Gjest
    For en ubrukelig test. Hvor dyrt anlegg har medlemmene i lyttepanelet? Hvor mange års synseerfaring og hvor mange hyllemeter markedsføringsbilag har de trålet gjennom i lydnirvanas navn? ;)
    Jeg må nevne at jeg hører grei forskjell på Dac i anlegget. Ikke med en fem minutters lyttetest. Men ved å tyne de på den og den type musikk...

Vil ikke si den og den er best, men de klarer enkelte ting bedre, annerledes.

Har Ikke eksterne dacer. Skal kjøpe en Fiio k1, når jeg bytter mobil.

Men nå er vi offtopic igjen gitt, titler, skole, Dacs, svindel i markedet osv..

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Det finnes massevis av billig bra utstyr, det jeg selv ser etter er bang for bucks og kvalitet. Kjøper brukt også på Rehifi.se feks.

Men de fleste av oss handler på salg når vi kjøper noe nytt..

Jeg ser aldri etter det dyreste, og du finner ikke det hos meg, det er kvalitet til pris jeg ser etter, samt hører med folk på forums...

Det at det finnes masse bra billig utstyr, er pga at disse gjør det så bra, mye av det spår jeg går opp i pris. Mine høyttalere har øket med over 100% det som er gjort mest i nye modeller er vel delefilter? Jeg tror jeg gjorde et bra kjøp.

Det betyr jo ikke at Hegel, EC, Audio Research, Linn osv er svindel.

Jeg minner stadig om returrett, men det synker ikke inn....

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    For en ubrukelig test. Hvor dyrt anlegg har medlemmene i lyttepanelet? Hvor mange års synseerfaring og hvor mange hyllemeter markedsføringsbilag har de trålet gjennom i lydnirvanas navn? ;)
    Man kan alltids diskutere om slike blindtester gir noen endelig fasit. Men å blindteste meg selv har i hvert fall vært en vekker for min del! Har blitt mer og mer opptatt av de "store tingene" innen lydgjengivelse, som kan høres av alle og enhver når man sammenlikner. Det innebærer for min del å ha et stort nok rom med passe balansert akustikk, lavt støygulv i rommet, få til tørr bass uten resonanser, høyttalere som er så lineære i gjengivelsen som mulig, og spredningsmønster fra høyttalerne som kler musikken jeg hører på mest (vid spredning for klassisk og akustisk jazz, og smal spredning for pop/rock/elektronika - skal løses for min del med to anlegg).

Når jeg er fornøyd med alt dette, skal jeg igjen tillate meg selv å finlytte etter eventuelle andre forskjeller :)

Sist redigert:

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Man kan alltids diskutere om slike blindtester gir noen endelig fasit. Men å blindteste meg selv har i hvert fall vært en vekker for min del!
    Blindtester som er korrekt utført fjerner all "ikke-lydlig" bias - og da ser man at folk ikke klarer å skille mellom et "ræva" komponent mot et annet som er påstått "vesentlig" bedre. James Randi lever vel enda, så "gullørene" har enda bittelitt tid til å bevise sin fantastiske hørselssensitivitet. Han har vel enda til gode å betale ut sin million dollar til den som i en ABX klarer å identifisere to forskjellige nivåmatchede effektforsterkere med lik basisevne til å drive høyttalerriggen? (Altså at forsterkeren ikke drives til forvrengning f.eks.)

Jeg regner med at folk som hører forskjell på, la oss si kobber og gull i signalbanen, som visstnok er underlagt "materiallydens fysiske lover" (som ikke er spesielt godt utredet, naturligvis) er de samme som befinner seg på Manowar-konsert og er plaget av både pusting og fjerting blant medpublikummere som ødelegger opplevelsen - for det er tross alt kjempestore nivåforskjeller i forhold til hva som kan forventes av å bytte f.eks. én vanlig kabel med en annen, eller å putte DAC'en på noe "vibrasjonsdempende" koner!

Har blitt mer og mer opptatt av de "store tingene" innen lydgjengivelse, som kan høres av alle og enhver når man sammenlikner. Det innebærer for min del å ha et stort nok rom med passe balansert akustikk, lavt støygulv i rommet, få til tørr bass uten resonanser, høyttalere som er så lineære i gjengivelsen som mulig, og spredningsmønster fra høyttalerne som kler musikken jeg hører på mest (vid spredning for klassisk og akustisk jazz, og smal spredning for pop/rock/elektronika).

Når jeg er fornøyd med alt dette, skal jeg igjen tillate meg selv å finlytte etter eventuelle andre forskjeller :)
    Dette var da grusomt fornuftig. På grensen til provoserende hvordan du aktivt prioriterer de aspektene med reproduksjon av lyd som har faktisk effekt, altså akustikk og "integrering" av høyttalere i rommet, foran kabelmetallurgi, vibrasjonsdempende koner til 10k og annen halleluja, hva det enn måtte være.

Jeg synes på generell basis det er så teit at mange som bytter ut X komponent, eller legger til Y "dings" i anlegget, som regel beskriver endringen i lydbildet som "dramatisk" - men ofte modererer seg til "jeg klarer å skimte en forskjell noen ganger, under de rette forutsetningene, på noen typer musikk, og da er det snakk om detaljforskjeller." Er jeg den eneste som synes det er litt rart? Litt dissonans?

D

Danke

Gjest
    Man kan alltids diskutere om slike blindtester gir noen endelig fasit. Men å blindteste meg selv har i hvert fall vært en vekker for min del!
    Blindtester som er korrekt utført fjerner all "ikke-lydlig" bias - og da ser man at folk ikke klarer å skille mellom et "ræva" komponent mot et annet som er påstått "vesentlig" bedre. James Randi lever vel enda, så "gullørene" har enda bittelitt tid til å bevise sin fantastiske hørselssensitivitet. Han har vel enda til gode å betale ut sin million dollar til den som i en ABX klarer å identifisere to forskjellige nivåmatchede effektforsterkere med lik basisevne til å drive høyttalerriggen? (Altså at forsterkeren ikke drives til forvrengning f.eks.)

Jeg regner med at folk som hører forskjell på, la oss si kobber og gull i signalbanen, som visstnok er underlagt "materiallydens fysiske lover" (som ikke er spesielt godt utredet, naturligvis) er de samme som befinner seg på Manowar-konsert og er plaget av både pusting og fjerting blant medpublikummere som ødelegger opplevelsen - for det er tross alt kjempestore nivåforskjeller i forhold til hva som kan forventes av å bytte f.eks. én vanlig kabel med en annen, eller å putte DAC'en på noe "vibrasjonsdempende" koner!

Har blitt mer og mer opptatt av de "store tingene" innen lydgjengivelse, som kan høres av alle og enhver når man sammenlikner. Det innebærer for min del å ha et stort nok rom med passe balansert akustikk, lavt støygulv i rommet, få til tørr bass uten resonanser, høyttalere som er så lineære i gjengivelsen som mulig, og spredningsmønster fra høyttalerne som kler musikken jeg hører på mest (vid spredning for klassisk og akustisk jazz, og smal spredning for pop/rock/elektronika).

Dette var da grusomt fornuftig. På grensen til provoserende hvordan du aktivt prioriterer de aspektene med reproduksjon av lyd som har faktisk effekt, altså akustikk og "integrering" av høyttalere i rommet, foran kabelmetallurgi, vibrasjonsdempende koner til 10k og annen halleluja, hva det enn måtte være.

Jeg synes på generell basis det er så teit at mange som bytter ut X komponent, eller legger til Y "dings" i anlegget, som regel beskriver endringen i lydbildet som "dramatisk" - men ofte modererer seg til "jeg klarer å skimte en forskjell noen ganger, under de rette forutsetningene, på noen typer musikk, og da er det snakk om detaljforskjeller." Er jeg den eneste som synes det er litt rart? Litt dissonans?
    Det er ikke detaljer, det er klare forskjeller på fordeler og ulemper i diskant området..

Noe vender man seg til, men på syke fokusere diskantheftige stykker så endrer jeg Dac med et klikk.

Jeg vil gjerne at dere som nettopp har gått ut av skolen, gjerne faktisk hører litt på hva folk har å si før dere kommer med skråsikkerheten deres.

Friskt i mente en på diskusjon.no med rådyrt headsett lurte på hvorfor CD spillere var så dyre....

1000-2000 kr!! Ran!!, et CD drev til laptop koster jo 200!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Friskt i mente en på diskusjon.no med rådyrt headsett lurte på hvorfor CD spillere var så dyre....

Fullstendig enig. Til og med et CD-drev til en laptop klarer den enkle oppgaven å lese av 0 og 1 i sekvens. Det har ikke vært utfordrende i det hele tatt på svært mange år.

Hvis vedkommende ikke ville bruke DAC'en i spilleren allikevel, er det fullt forståelig. Selv kjøpte jeg noe "billig ræl" på brukten og tapper signalet digitalt allikevel.

D

Danke

Gjest

Fullstendig enig. Til og med et CD-drev til en laptop klarer den enkle oppgaven å lese av 0 og 1 i sekvens. Det har ikke vært utfordrende i det hele tatt på svært mange år.

Hvis vedkommende ikke ville bruke DAC'en i spilleren allikevel, er det fullt forståelig. Selv kjøpte jeg noe "billig ræl" på brukten og tapper signalet digitalt allikevel.
    Jeg er ikke sjokkert, jeg er spent på om du tviholder på laptop drevet om 30 år derimot.. [emoji6]

At det er billig ræl har ikke noe å si, bare du er fornøyd. [emoji4]

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    [...] jeg er spent på om du tviholder på laptop drevet om 30 år derimot.
    Er det relevant? Med det vanvittige tempoet "ny" teknologi i hifi blir rullet ut, og "materiallyd" blir raffinert til uante høyder, sier det seg selv at du ikke bør kjøpe et produkt som varer i 30 år allikevel, det låter jo ræva sammenlignet med det ferskeste reviewet i 6moons om et halvt års tid.

Edit: Hvor mye skal så en "skikkelig" CD-spiller koste? Og hvor mange eksterne CD-drev kan du kjøpe til samme pris, med samme enkle funksjon (å lese 0 og 1 fra CD-plater), i tilfelle de skulle falle sammen eller slutte å fungerer FØR denne "skikkelige" CD-spilleren?

D

Danke

Gjest
    Er det relevant? Med det vanvittige tempoet "ny" teknologi i hifi blir rullet ut, og "materiallyd" blir raffinert til uante høyder, sier det seg selv at du ikke bør kjøpe et produkt som varer i 30 år allikevel, det låter jo ræva sammenlignet med det ferskeste reviewet i 6moons om et halvt års tid allikevel.

Et rungende JA! Det er relevant.

Du har misforstått. Det er masse vintage utstyr på forum. Gode Sonys, Technics, Tandberg osv.

De færreste av oss løper ut og kjøper nytt, kaster osv. Mitt går i arv....

Laptop derimot går ikke i arv....

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    (...) slik som at alle audiofile blir lurt av glanset papir og må nærmest ha verge for ikke å gå til grunne. Kanskje man bør opprette et Overformynderi for audiofile? Denne fordummende holdningen oppleves ekstremt provoserende (...)
    Men viktigere enn hvordan det oppleves er vel om denne holdningen kommer fra ingensteds, eller om den stemmer ganske godt med en god del tung virkelighet. At det oppleves provoserende er forståelig uansett. Heller ikke idioten liker å bli kalt idiot. Kanskje særlig ikke idioten.
    Så lenge man kaller meg idiot med erfaring så holder det for meg. Det er erfaring med utstyr i forskjellige prisklasser som skaper kred hos meg og det fortoner seg temmelig klart at det skorter en del på dette her inne. Uansett så kan det utelukkes fullstendig at noen endrer ståsted ut fra argumentasjonen her inne. Rådgiving mot bedre vitende finnes det dog bøttevis av.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Laptop derimot går ikke i arv....
    Ok, det var jo ekstremt relevant i forhold til denne diskusjonen.

Det er erfaring med utstyr i forskjellige prisklasser som skaper kred hos meg og det fortoner seg temmelig klart at det skorter en del på dette her inne. Uansett så kan det utelukkes fullstendig at noen endrer ståsted ut fra argumentasjonen her inne.
    Når skal du legge stråmannen død og gå bort ifra denne rare argumentasjonen om at den som har hørt på flest dollars har mest peiling? Kan du ikke heller finne argumenter på at det du hører er berettiget i forhold til rammeverket vi alle har å forholde oss til, altså de fysiske lover? Videre, hva vet du om hva jeg har hørt på av komponenter?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.278
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Danke: Du som gjerne vil få ting forklart i videoform bør bruke et par minutter på denne. Start gjerne ved 6:05 hvis du ikke har tid til å se hele.

Deretter kan du tenke over disse Nordost-demoene dine en gang til.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Henvendte meg ikke til deg personlig .Marcus mhp. erfaring, men traff noe der, tydeligvis.
    Men det er interessant å merke seg at ordet ‘erfaring’ utløser en slags ryggmargsrefleks som møtes med ‘stråmann’.
    Må innrømme at jeg blir matt av alle synserene og bedreviterene som tilsynelatende sitter på gutterommet og bare ‘vet alt’ på vegne av alle, uten tilstrekkelig erfaring (alternativt klipper og limer fra akademikerene her inne).

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Henvendte meg ikke til deg personlig .Marcus mhp. erfaring, men traff noe der, tydeligvis.
    Du traff fint lite - men du svarte ikke på spørsmålet mitt. Jeg kan heller stille det på generell basis hvis du har problemer med å skille mann og ball: Hva vet du om hva andre folk har hørt på av komponenter?

Edit: Dette er selvsagt nødvendig for å gjemme seg bak "erfaring" hele tiden. Uten å vite hva andre har hørt på har man ikke så stort grunnlag for å rope ut om erfaring, enda man sitter på anlegg til hundretusenvis av kroner.

Men det er interessant å merke seg at ordet ‘erfaring’ utløser en slags ryggmargsrefleks som møtes med ‘stråmann’
    Det er en fin frase på engelsk som går slik: "If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, you're the asshole." Har du tenkt på det at hvis så mange kaller "erfaringsargumentet" en stråmann, så er det nettopp fordi det er en stråmann?

Tror du verden beveger seg videre på "erfaring" eller på "forskning"? Tror du man "erfarte" seg frem til Manhattan Project? Tror du noen "erfarte" seg frem til finelektronikk? Tror du man "erfarer" seg til medisin? Svaret er selvsagt at observasjon ikke er vitenskapelig tilstrekkelig, ei heller i hifi-sammenheng hvor man plutselig har generert seg frem til erfaringsbasert svadakunnskap (som for eksempel) at gull og kobber i en signalleder låter forskjellig.

Forskjellen mellom de to leirene er at den ene leiren, "lytterne" forfekter alt av vitenskap. "Målerne" stoler ikke på sine egne sanser, men det er i det minste mer berettiget enn å late som om man har greie på noe bare for at man har sittet med ræva foran mange anlegg og synset.

Må innrømme at jeg blir matt av alle synserene og bedreviterene som tilsynelatende sitter på gutterommet og bare ‘vet alt’ på vegne av alle, uten tilstrekkelig erfaring (alternativt klipper og limer fra akademikerene her inne).
    Vi venter stadig på gode argumenter som kan for eksempel vise at disse konene man skal putte under elektronikken har noen som helst effekt i realiteten og ikke bare oppi hodene på folk. Det at det har en effekt oppi hodene på folk, det er vi smertelig klar over.

D

Danke

Gjest
    Edit: Hvor mye skal så en "skikkelig" CD-spiller koste? Og hvor mange eksterne CD-drev kan du kjøpe til samme pris, med samme enkle funksjon (å lese 0 og 1 fra CD-plater), i tilfelle de skulle falle sammen eller slutte å fungerer FØR denne "skikkelige" CD-spilleren?
    Jeg vil bare si dette, for jeg vil ikke ha flere poeng. Jeg setter på musikk etter dette, så kan dere vurdere titler, skoler og eq og hjemmelaget...

En brukbar CD spiller går fra 1500-2000.
    Man kan bruke en Playstation eller en 300kr bluray om man tror alt er så enkelt som 1 og 0. Min erfaring er at drev og måten signalet blir sendt har noe å si.

Det betyr ikke at det ikke finnes masse billige drev, er bare å spørre på forumet.
    En Denon dvd 1940 spiller er et godt drev. De går for 4-500 brukt, jeg solgte min for 300 jeg angrer!!! Plassmangel.

En ok signalkabel går fra 150kr.

Da er produksjon, Fairtrade og alt medregnet.

På brukten er det mye rimeligere.

Hvordan blir det ned Sort kone test?

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Men det er interessant å merke seg at ordet ‘erfaring’ utløser en slags ryggmargsrefleks som møtes med ‘stråmann’.
    Jeg er nok like matt av oppfatningen av at egen erfaring er altoverskyggende og hevet over all kunnskap om persepsjon og hvordan hørsel fungerer i samspill med hjernen. Har man erfaring med å høre på dyre kabler så hever man seg over slike amatørgreier. Liksom. Enda går disse erfarne lytterne skoa av seg når de ikke lenger ser hva de egentlig lytter til. Edge CD-spiller er nevnt allerede. Den ble plutselig veldig mye dårligere når man visste hva man egentlig lyttet til. Hva gjør vi da? Angriper akademikerne for å være nedlatende... What about Hilary?

D

Danke

Gjest
    @Danke: Du som gjerne vil få ting forklart i videoform bør bruke et par minutter på denne. Start gjerne ved 6:05 hvis du ikke har tid til å se hele.

Deretter kan du tenke over disse Nordost-demoene dine en gang til.
    Vitenskap har ofte behov for å etterprøve ting.

Bare jeg som er interessert her i tråden....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn