Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Neppe.

    Som jeg sa, velg deg ut de 5 enkleste du.
    Jeg skal heller prøve å komme med noen grunnleggende ting som viser at Gud er god og kjærlig langt over hva vi mennesker kan forstå eller prestere.

    Fint viss du tar de 5 verste du vet om,så skal jeg som sagt etterhvert gi det et forsøk.
    Ellers blir det for enkelt. Det første,' Gud tok et ribbein fra mannen og skapte kvinnen' Hva er du mener er vanskelig å forstå med det?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    At kloning skulle være kommet så langt for så lenge siden ........
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Du ber om utdypende forklaring av standpunkter som i dag fremstår outrerte og i mottakt til rådende samfunnssyn. Det fremstår som angrep på religionsfundamentalisme. Og, til det andre spørsmålet: Du mener vel ikke at man skal svare på retoriske spørsmål? ;)
    De standpunktene er en del av deres bibel og en del av deres verdigrunnlag. Mener du at vi skal godta disse holdningene? Det er jo bare for de religiøse å si at de ikke tror på dette, men de finner du ikke mange av. Det er vel dessuten cherry picking?

    Det var ikke retorisk, mener du virkelig at nyansene og toleransen skal gå bare en vei?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Jeg skal heller prøve å komme med noen grunnleggende ting som viser at Gud er god og kjærlig langt over hva vi mennesker kan forstå eller prestere.

    Fint viss du tar de 5 verste du vet om,så skal jeg som sagt etterhvert gi det et forsøk.
    Ellers blir det for enkelt. Det første,' Gud tok et ribbein fra mannen og skapte kvinnen' Hva er du mener er vanskelig å forstå med det?
    Spørsmålet er vel, hva kan du forstå utifra det?
    Visste du at rekkefølgen jorden skapes i er vitenskaplig feil? Kan gud ha gjort en feil? Eller er det bare en liten trykkleif?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    De standpunktene er en del av deres bibel og en del av deres verdigrunnlag. Mener du at vi skal godta disse holdningene? Det er jo bare for de religiøse å si at de ikke tror på dette, men de finner du ikke mange av. Det er vel dessuten cherry picking?

    Det var ikke retorisk, mener du virkelig at nyansene og toleransen skal gå bare en vei?
    Det stemmer overhode ikke med de jeg kjenner som har en stor eller liten tro. De har i stor grad både evne til refleksjon og selvstendig kritisk tenkning og tilpasser sin tro til et moderne samfunn. Å tro at religion er det samme som fundamentalisme og direkte bokstavtolkning, fremstår som særs unyansert og lite tolerant. De finnes nok, men altså....

    Jo, det er retorisk. Det siste også, er det ikke? ;)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Det stemmer overhode ikke med de jeg kjenner som har en stor eller liten tro. De har i stor grad både evne til refleksjon og selvstendig kritisk tenkning og tilpasser sin tro til et moderne samfunn. Å tro at religion er det samme som fundamentalisme og direkte bokstavtolkning, fremstår som særs unyansert og lite tolerant. De finnes nok, men altså....

    Jo, det er retorisk. Det siste også, er det ikke? ;)
    Jeg har vel ikke sagt at alle som tror er fundamentalister og tolker direkte? Litt stråmann her kanskje?
    Det er troen i seg selv jeg vil til livs. Ikke menneskene. Personlig tro må du gjerne ha, men jeg tviler på at personlig tro er personlig. Den dukker opp i alt.
    Listhaug er jo en nokså rasjonell og selvstendig person, men hun er altså en troende. Noe av den troen kommer frem i hennes meninger, og det mener jeg er feil. Man kan ikke basere sine meninger på eldgamle bøker og overtro. Det må baseres på fakta og vitenskap.

    Om du ikke vil svare, så er det helt greit.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har vel ikke sagt at alle som tror er fundamentalister og tolker direkte? Litt stråmann her kanskje?
    Det er troen i seg selv jeg vil til livs. Ikke menneskene. Personlig tro må du gjerne ha, men jeg tviler på at personlig tro er personlig. Den dukker opp i alt.
    Listhaug er jo en nokså rasjonell og selvstendig person, men hun er altså en troende. Noe av den troen kommer frem i hennes meninger, og det mener jeg er feil. Man kan ikke basere sine meninger på eldgamle bøker og overtro. Det må baseres på fakta og vitenskap.

    Om du ikke vil svare, så er det helt greit.
    Jeg har indirekte svart på spørsmålet flere ganger, men kan godt stave det: selvfølgelig skal toleranse og nyansert syn gjelde alle. Det er ingen grunn til å stille spørsmål med om jeg mente noe annet. Jeg kan bare ikke fordra retoriske spørsmål hvis eneste hensikt er å opphete diskusjonen.

    Nei, du har ikke sagt direkte at alle kristne er fundamentalister, men siden det var angrepsvinkelen du brukte så kan det implisitt fort bli det du sier likevel. Stråmannen er ikke så mye større enn det.

    Folk må ellers tro som de vil for meg. I dagliglivet ønsker jeg selv et liv basert på vitenskap, rasjonalitet og fornuft. Det får være opp til den enkelte.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er det samme gamle, om igjen og om igjen. Hva har religion alltid blitt brukt til? Jo, forklare ting man ikke forstår eller knytte håp til. For tusener av år siden tilba mennesket sola, fordi den ga vekst og varme. Senere har religion blitt brukt til både undertrykkelse og håp om et bedre liv. Det siste gjelder nok lutfattige som stemmer på Trump. Det finnes ingen måter å få et bedre liv på. Da slår troen og håpet inn. Man følger den som sier de rette tingene og kobler det til religion. Dette selv om Trump bare gjør livet enda verre for de. Samtidig får de en ytre fiende å skylde på; demokratene. Altså får de både håp, tro og noen å skylde på. Religion i et nøtteskall det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Menneskeheten i et nøtteskall like så vel.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Jeg har indirekte svart på spørsmålet flere ganger, men kan godt stave det: selvfølgelig skal toleranse og nyansert syn gjelde alle. Det er ingen grunn til å stille spørsmål med om jeg mente noe annet. Jeg kan bare ikke fordra retoriske spørsmål hvis eneste hensikt er å opphete diskusjonen.

    Nei, du har ikke sagt direkte at alle kristne er fundamentalister, men siden det var angrepsvinkelen du brukte så kan det implisitt fort bli det du sier likevel. Stråmannen er ikke så mye større enn det.

    Folk må ellers tro som de vil for meg. I dagliglivet ønsker jeg et liv basert på vitenskap og fornuft. Det får være opp til den enkelte.
    Implesitt så må du da mene at troende er både tolerante og nyanserte?
    Jeg har i min ungdom vært i flere menigheter enn de fleste andre ikke-troende på gunn av en barndomsvenn. Jeg oppfattet ingen av de jeg møtte der som tolerante og nyanserte. Jeg har også vært en del i USA og der er man skinnreligiøse så det holder. Men det er kulturen der. Ateister blir sett ned på og familie som velger å bli ateister blir kastet ut av familien. Det er mere vanlig enn uvanlig. Og dette mener du da er tolerant og nyansert? Ja ja....deg om det.

    Jeg klarer ikke å se at et moderne samfunn basert på vitenskap har bruk for religion i det hele tatt og når det brukes som argumenter og som beslutningsgrunner for viktige politiske og personlige grunner, så mener jeg det er en plikt å bidra til at overtro forsvinner fra vårt politiske liv.

    Jeg klarer ikke å se problemet med å påpeke at jorden ikke er flat, at jorden er mere enn 6000 år gammel, at solen måtte komme FØR plantene, at det ikke finnes et eneste vitenskaplig argument for Noas Ark ikke (men mange mot), at slaveri er noe dritt, at masseutryddelse også er noe dritt og at vi bare har et liv som bør leves SOM OM VI HAR BARE ET LIV!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Implesitt så må du da mene at troende er både tolerante og nyanserte?
    Jeg har i min ungdom vært i flere menigheter enn de fleste andre ikke-troende på gunn av en barndomsvenn. Jeg oppfattet ingen av de jeg møtte der som tolerante og nyanserte. Jeg har også vært en del i USA og der er man skinnreligiøse så det holder. Men det er kulturen der. Ateister blir sett ned på og familie som velger å bli ateister blir kastet ut av familien. Det er mere vanlig enn uvanlig. Og dette mener du da er tolerant og nyansert? Ja ja....deg om det.
    Jeg trenger heldigvis ikke svare for dine stråmenn. Dette er, for å sitere deg fra tidligere i dag, det dummeste jeg har lest.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    -
    Implesitt så må du da mene at troende er både tolerante og nyanserte?
    Jeg har i min ungdom vært i flere menigheter enn de fleste andre ikke-troende på gunn av en barndomsvenn. Jeg oppfattet ingen av de jeg møtte der som tolerante og nyanserte. Jeg har også vært en del i USA og der er man skinnreligiøse så det holder. Men det er kulturen der. Ateister blir sett ned på og familie som velger å bli ateister blir kastet ut av familien. Det er mere vanlig enn uvanlig. Og dette mener du da er tolerant og nyansert? Ja ja....deg om det.
    Det er trist at du har så mye negative erfaringer med kristne og miljøene rundt. Og du har nok desverre mye rett. Vi som tror på Gud er ofte ikke spessielt flinke å vise mer av hvem Gud egentlig er. Ingen unnskyldning for oss kristne,alle skal stå til rette for sine gjerninger. Det de ikke-troende gjør feil er å se på mennesker og ikke Jesus.
    Jesus har svarene et menneske søker. Johannes 14:6-7 Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet; ingen kommer til Faderen uten ved mig. 7Hadde I kjent mig, da hadde I også kjent Faderen, og fra nu av kjenner I ham og har sett ham. Så han sier alltid sannheten,og han sier at viss vi kjenner Jesus så kjenner vi Gud.
    Eller ingen mennesker ser alt nå,og vi kommer heller ikke til å forstå alt og dybdene av Gud selv på en evighet,men i Jesus ser vi karakteren til Gud. Og den stemmer ikke med løgnene mennesker sprer rundt seg om at Gud ikke er god.
    Ingen mennesker er mer god enn Jesus,og likevel sa Han i Markus 10:18 Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud.

    Når Jesus ble spurt hva det største budet er så var svaret i Matteus 22:37-40 Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
    Så vi kristne er først og fremst kallt til å elske Gud og elske vår neste som oss selv. Det er ikke Gud sin feil viss vi ikke lykkes med det.
    Ingen unnskyldning,men sier at av personlig erfaring så er det ikke alltid så lett.

    Så spørs det hva man legger i toleranse. Kanskje ta det litt senere.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Jeg trenger heldigvis ikke svare for dine stråmenn. Dette er, for å sitere deg fra tidligere i dag, det dummeste jeg har lest.
    Aha. Men dine stråmenn er ok? :)
    Det er helt ok, Ser frem til neste meningsfylte debatt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    -


    Det er trist at du har så mye negative erfaringer med kristne og miljøene rundt. Og du har nok desverre mye rett. Vi som tror på Gud er ofte ikke spessielt flinke å vise mer av hvem Gud egentlig er. Ingen unnskyldning for oss kristne,alle skal stå til rette for sine gjerninger. Det de ikke-troende gjør feil er å se på mennesker og ikke Jesus.
    Jesus har svarene et menneske søker. Johannes 14:6-7 Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet; ingen kommer til Faderen uten ved mig. 7Hadde I kjent mig, da hadde I også kjent Faderen, og fra nu av kjenner I ham og har sett ham. Så han sier alltid sannheten,og han sier at viss vi kjenner Jesus så kjenner vi Gud.
    Eller ingen mennesker ser alt nå,og vi kommer heller ikke til å forstå alt og dybdene av Gud selv på en evighet,men i Jesus ser vi karakteren til Gud. Og den stemmer ikke med løgnene mennesker sprer rundt seg om at Gud ikke er god.
    Ingen mennesker er mer god enn Jesus,og likevel sa Han i Markus 10:18 Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud.

    Når Jesus ble spurt hva det største budet er så var svaret i Matteus 22:37-40 Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
    Så vi kristne er først og fremst kallt til å elske Gud og elske vår neste som oss selv. Det er ikke Gud sin feil viss vi ikke lykkes med det.
    Ingen unnskyldning,men sier at av personlig erfaring så er det ikke alltid så lett.

    Så spørs det hva man legger i toleranse. Kanskje ta det litt senere.
    Du kan ikke bevise gud eller jesus med bibelen! Og dette var heller ikke poenget.

    Tror du på både det gamle og det nye testamentet?
    Tror du at alt som står der er guds ord og skal følges uansett?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Du kan ikke bevise gud eller jesus med bibelen! Og dette var heller ikke poenget.

    Tror du på både det gamle og det nye testamentet?
    Tror du at alt som står der er guds ord og skal følges uansett?
    Jeg kan ikke bevise Gud og Jesus for deg.Helt korrekt. Selv om jeg er 100% sikker på at Treenigheten er sann og levende,er ikke i tvil,så heter det likefullt tro,ikke vet.

    Jeg tror defintivt på hele Bibelen,at alt er sant,der GT er størstedelen. Men jeg ble født etter den nye pakt som kom med Jesus,en gave til oss mennesker fra Gud.
    Men ja,som jeg sa tidligere,der er veldig mange ting i GT som jeg ikke forstår. Men kom gjerne med de 5 galneste du vet om så skal jeg gi det et forsøk :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Jeg kan ikke bevise Gud og Jesus for deg.Helt korrekt. Selv om jeg er 100% sikker på at Treenigheten er sann og levende,er ikke i tvil,så heter det likefullt tro,ikke vet.

    Jeg tror defintivt på hele Bibelen,at alt er sant,der GT er størstedelen. Men jeg ble født etter den nye pakt som kom med Jesus,en gave til oss mennesker fra Gud.
    Men ja,som jeg sa tidligere,der er veldig mange ting i GT som jeg ikke forstår. Men kom gjerne med de 5 galneste du vet om så skal jeg gi det et forsøk :)
    Er du for eller imot å ha slaver?
    Er folkemord og drap på småbarn noe du støtter?
    Mener du Noas Ark og syndefloden er noe som har hendt?
    Dersom det finnes vitenskaplige feil i bibelen, ville du sluttet å tro?
    Har du sjekket ut alle de 10.000 andre religionene før du konkluderte med at din er riktig?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.128
    Det første,' Gud tok et ribbein fra mannen og skapte kvinnen' Hva er du mener er vanskelig å forstå med det?
    Alt, absolutt alt. For det gir ingen fornuftig mening.

    Hva skapte han i så fall hun-kveita av? Og kua? Han- og huntulipanen, for ikke å si arbeiderbiene og dronninga sjøl? Og hva med rekene, da, som bytter kjønn underveis? I en verden som det forskes ustanselig på, blir slike forestillinger om det famøse ribbeinet eksakt like troverdige som at det bor et troll under ei bru over en foss, og at det kommer tre pratende geiter på vei til setra, vandrende over denne brua, og at de i tur og orden lurer dette stakkars trollet... Sannsynlig historie? Ikke helt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Det gir mening når man leser resten av boka. Kvinnene er jo annenrangs hele veien. Slik sett er det ihvertfall en rød tråd.... :cool:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jesus har svarene et menneske søker. Johannes 14:6-7 Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet; ingen kommer til Faderen uten ved mig. 7Hadde I kjent mig, da hadde I også kjent Faderen, og fra nu av kjenner I ham og har sett ham. Så han sier alltid sannheten,og han sier at viss vi kjenner Jesus så kjenner vi Gud.
    Nokså urettferdig for alle de som aldri hørt om Jesus. Hva med alle menneskene som levde før Jesu tid? Sjanseløse? Og hva med de født utenfor den kristne verden; f.eks muslimer og buddhister; stakkars folk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo derfor Gud ga dette påbudet;
    "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler, i det dere døper dem i faderen, sønnen og den hellige ånds navn. Og se; jeg er med dere alle dager inntil verdens ende".

    Noe sitter da igjen av puggingen på skolen 😁
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Det er jo derfor Gud ga dette påbudet;
    "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler, i det dere døper dem i faderen, sønnen og den hellige ånds navn. Og se; jeg er med dere alle dager inntil verdens ende".

    Noe sitter da igjen av puggingen på skolen 😁
    Scientologene har tatt dette et skritt lenger...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Hva med å ikke lese og tolke alt fullstendig bokstavelig likt de mest ekstreme religiøse fundamentalister?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må man ikke være fundamentalist om man støtter Trump og begrunner det med religion?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Vet ikke om man må, men det hjelper sikkert. Det jeg syntes var underlig var å angripe irrasjonaliteten med en slags ny irrasjonalitet forkledd som rasjonalitet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Hva med å ikke lese og tolke alt fullstendig bokstavelig likt de mest ekstreme religiøse fundamentalister?
    Det tror jeg du skal si til de som faktisk tror. Ikke oss som prøver å gjøre noe med det.

    Betyr det at de fleste i USA er ekstremister? Betyr det at Ropstad er ekstremist?
    Hvorfor skal vi godta at noen bruker eldgamle bøker til å cherrypicke argumenter for noe som i alle andre tilfeller ville blitt sett på som som feil?

    Mein Kampf inneholder sikkert noe positivt også, kan vi bruke det da?
    Eller Ringnes Herre, der er det mye bra! La oss begynne å bruke den!

    Vet ikke om man må, men det hjelper sikkert. Det jeg syntes var underlig var å angripe irrasjonaliteten med en slags ny irrasjonalitet forkledd som rasjonalitet.
    Jeg ville sette pris på om du synliggjør irrasjonaliteten i å spørre om fakta og påpeke svakheter og feil i bibelen?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Det å frontalangripe tro med antatt rasjonalitet fremstår som irrasjonelt hvis hensikten er å «gjøre noe med det». Omvendt mange?

    Dokumentasjon på at kristne stort sett leser bibelen bokstavelig? Jeg kjenner ikke igjen trangsyntheten, men jeg har heller ikke sektbakgrunn eller traumer forbundet med dette.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    • 24% believe Bible is literal word of God, the lowest in Gallup's 40-year trend
    • View of Bible as secular stories and history at 26%, up from 21% in 2014
    • The largest segment, 47%, still think Bible is inspired word of God
    Dette er mange mennesker. Og de fleste er Trump velgere...

    4u95sklnqeshxuzj4jqzeg.png


    Hva har du gjort i det siste for å få bukt med overtro, vitenskapsfornektelse og generell dumskap?
    Ateismen er heldigvis på sterk fremgang i USA, takket være show som The Atheist Experiment.


    PS: nå har ikke dette så mye med norske kristne å gjøre, men man skal ikke lenger enn til Sørlandet før galskapen igjen når nye høyder. Eller for den saks skyld, Drammen!


    Fra 2012, men likefullt noe man må ta inn over seg.

    Å tro at noe av dette ikke drypper inn i styre og stell i Norge er i beste fall å være blåøyd.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.128
    En av bibelens verste historier, er, slik jeg leser den, guds behandling av Abraham. For at Abraham skulle vise sin underkastelse, ville gud ha familiefaren til å myrde sin sønn. Det er bra sjukt. En ting er at guden i utgangspunktet skulle være både allvitende og allmektig, så dette kan umulig ha vært noe annet enn en rå, skamløs, torturerende handling overfor en i utgangspunktet tro tjener. Abraham underkastet seg, og satte i gang med en sikkert aldeles grusom forberedelse til denne absurde og kaldblodige handlingen fra gudens side. Men ble altså stoppet før det gikk for langt..., eller det gikk for langt allerede da gud kom på den grusomme, ondskapsfulle ideen, og planla å sette den ut i livet, faktisk.
    Så framstilles det altså som om det var en kjærlighetshandling av denne guden, i det øyeblikk han sa at du kan myrde et lam i stedet, Abraham. Det er ikke kjærlighet, det er ondskap fra a til å. Om ikke Abraham fikk posttraumatisk stressyndrom etter noe sånt, da var han ikke riktig skrudd sammen. Den historien er nok største årsak til at jeg forlot troen for godt, sånn omtrent for 30 år siden.

    God said to Abraham, "Kill me a son"
    Abe said, "Man, you must be puttin' me on"
    God said, "No" Abe say, "What?"
    God say, "You can do what you want, Abe, but
    The next time you see me comin', you better run"
    Well, Abe said, "Where d'you want this killin' done?"
    God said, "Out on Highway 61"
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Intellektet seiret over hangen til å tro...
    For den hangen har vi alle! Noen er bare litt lettere å få med.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Jammen bra ateismen er på sterk fremmarsj både her og store deler av verden.
    Ellers kan det gå så galt som i Polen og på Filipinene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Jammen bra ateismen er på sterk fremmarsj både her og store deler av verden.
    Ellers kan det gå så galt som i Polen og på Filipinene.
    Harald Eia på NRK1 viste til at den %vise andelen av verdens befolkning som er religiøse, vokser år for år.
    Ateister og sekulære blir relativt sett færre, år for år.

    Grad av religiøsitet har en klar sammenheng med fattigdom, samt krig og elendighet. Også dette i henhold til Harald Eia.
    Så for dem som mener at verden går i riktig retning med færre religiøse samfunn og flere sekulære samfunn, er det bare å engasjere seg i menneskers ve og vel og gi dem bedre levekår. Simple as that. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Harald Eia på NRK1 viste til at den %-vise andelen av verdens befolkning som er religiøse, vokser år for år.
    Ateister og sekulære blir relativt sett færre, år for år.

    Grad av religiøsitet har en klar sammenheng med fattigdom, samt krig og elendighet. Også dette i henhold til Harald Eia.
    Så for dem som mener at verden går i riktig retning med færre religiøse samfunn og flere sekulære samfunn, er det bare å engasjere seg i menneskers ve og vel og gi dem bedre levekår. Simple as that. :)
    Det er vel primært fordi de formerer seg raskere.....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Ja. Fattigdom skaper flere barn, fordi mange barn gir større trygghet for familien.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel derfor vi er i denne tråden og ikke i en politisk tråd?
    Du står vel fritt frem til å ikke lese...?

    Problemet eller poenget er vel at han ikke vil si hva han står for og nevner bibelen hele tiden.
    rune bruker jesus for at vi andre skal tro at han er et godt menneske.

    det er noe av det mest falske en kan tenke seg. en slipper argumentasjonen og påberoper seg de beste intensjoner med name dropping.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.128
    rune bruker jesus for at vi andre skal tro at han er et godt menneske.

    det er noe av det mest falske en kan tenke seg. en slipper argumentasjonen og påberoper seg de beste intensjoner med name dropping.
    Det der mener jeg du skal unngå Dr. Dong, det er et klokkerent personangrep, og noe du ikke kan hevde ut fra det han har skrevet i noen av trådene, så vidt jeg kan se.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    -


    Det er trist at du har så mye negative erfaringer med kristne og miljøene rundt. Og du har nok desverre mye rett. Vi som tror på Gud er ofte ikke spessielt flinke å vise mer av hvem Gud egentlig er. Ingen unnskyldning for oss kristne,alle skal stå til rette for sine gjerninger. Det de ikke-troende gjør feil er å se på mennesker og ikke Jesus.
    Jesus har svarene et menneske søker. Johannes 14:6-7 Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet; ingen kommer til Faderen uten ved mig. 7Hadde I kjent mig, da hadde I også kjent Faderen, og fra nu av kjenner I ham og har sett ham. Så han sier alltid sannheten,og han sier at viss vi kjenner Jesus så kjenner vi Gud.
    Eller ingen mennesker ser alt nå,og vi kommer heller ikke til å forstå alt og dybdene av Gud selv på en evighet,men i Jesus ser vi karakteren til Gud. Og den stemmer ikke med løgnene mennesker sprer rundt seg om at Gud ikke er god.
    Ingen mennesker er mer god enn Jesus,og likevel sa Han i Markus 10:18 Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud.

    Når Jesus ble spurt hva det største budet er så var svaret i Matteus 22:37-40 Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
    Så vi kristne er først og fremst kallt til å elske Gud og elske vår neste som oss selv. Det er ikke Gud sin feil viss vi ikke lykkes med det.
    Ingen unnskyldning,men sier at av personlig erfaring så er det ikke alltid så lett.

    Så spørs det hva man legger i toleranse. Kanskje ta det litt senere.
    dette er babbel.

    hvordan finner du støtte til trump ut fra din kjærlighet til gud? og det samtidig som du påberoper sannheten som skriftstedet snakker om. løgnene til trump svelger du rått! (eller du unnskylder deg med at du ikke har satt det så godt inn i ting. hvis det er tilfellet burde du heller la tastaturet hvile. for når du hyller trump, så fordi at du godtar sannheten i det som sies.)

    jesus er god, og jeg tror på jesus, altså vil jeg det gode! fins ikke større løgn enn dette.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det der mener jeg du skal unngå Dr. Dong, det er et klokkerent personangrep, og noe du ikke kan hevde ut fra det han har skrevet i noen av trådene, så vidt jeg kan se.
    du ser ikke sammenhengen. rune vil at vi skal godta vaset han kommer med ved å påberope seg jesustroen. det er argumentasjon i forhold til autoritet, og ikke sak. han påberoper seg legitimitet i sine meninger ved å investere troens autoritet i seg selv.

    da blir det slik.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.128
    du ser ikke sammenhengen. rune vil at vi skal godta vaset han kommer med ved å påberope seg jesustroen. det er argumentasjon i forhold til autoritet, og ikke sak. han påberoper seg legitimitet i sine meninger ved å investere troens autoritet i seg selv.

    da blir det slik.
    I en tråd der man diskuterer fenomenet tro, mener jeg man skal få lov til å være en troende, uten at det skal utløse et personangrep. Uansett om du synes troen hans er babbel eller ei.
    Jeg ser ikke at han med dette mener å hevde at han er bedre enn oss.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Å vere truande kan vel definerast som å stå inne for ei truvedkjennning. I norsk samanheng går det på å vedkjenne seg tre artiklar. Fyrste er grei nok og kan brukast av alle som trur på ei skapande og allmektig kraft., andre er suspekt med jomfrufødsel og oppstode, medan tredje er slik at ein ikkje greier å forklare det skikkeleg for elevane når ein skal undervise t.d. 10.klasse i KRLE.

    Ein kan alltids kalle seg kristen, men strengt tatt burde ein gå for:

    Eg trur på Gud Fader, den allmektige,
    som skapte himmel og jord.

    Eg trur på Jesus Kristus,
    Guds einborne Son,
    vår Herre,
    som vart avla ved Den Heilage Ande,
    fødd av Maria møy,
    pint under Pontius Pilatus,
    vart krossfest, døydde og vart gravlagd,
    fór ned til dødsriket,
    stod opp frå dei døde tredje dagen,
    fór opp til himmelen,
    sit ved høgre handa åt Gud, den allmektige Fader,
    skal koma att derifrå
    og døma levande og døde.

    Eg trur på Den Heilage Ande,
    ei heilag, allmenn kyrkje,
    eit samfunn av dei heilage,
    forlating for syndene,
    oppstoda av lekamen
    og evig liv.

    Amen.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn