Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.922
    Torget vurderinger
    12
    Men det er jo kanskje ikke noe rart i at vi blir straffet?
    Det er jo selvsagt min bestefars skyld!

    Andre Mosebok, 20:4-5:

    'Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg.'

    Dette er kjærlighet!
    Dette er kjent fra flere religioner, bl.a. guden Mammon har noe her:
    Generasjon 1 tjener pengene
    Generasjon 2 forvalter formuen
    Generasjon 3 sløser de bort
    Generasjon 4 blir fattig, men ikke en drittsekk
    Dette er kjærlighet ;)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    Du skriver svaret selv. Jesus,historiens mest uskyldige menneske,var det eneste offeret som var stort nok til å kunne gi mennesket en vei tilbake til felleskapet med Gud.
    Og du kjenner hele historien. ca 3 dagers lidelse,og den sorgen og lidelsen var sannsynligvis størst for Gud når det stod på,men det ble vendt til den største gaven til menneskene!! Noen dagers lidelse,som ga liv for evigheten!
    Jesus gjennopprettet alt. Han ga oss muligheten til å vere som Adam før syndefallet.
    Kjærlighet og nåde fra Treenigheten laaangt over min fatteevne!!!
    Takknemlig :)
    Jepp, glem alt det kjipe i bibelen.
    Kjenner lusa på gangen...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    Dette er kjent fra flere religioner, bl.a. guden Mammon har noe her:
    Generasjon 1 tjener pengene
    Generasjon 2 forvalter formuen
    Generasjon 3 sløser de bort
    Generasjon 4 blir ikke en drittsekk
    Dette er kjærlighet ;)
    Svarte at jeg ikke er gen. 3!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.675
    Antall liker
    10.244
    Det hele oppleves rimelig håpløst fra min side. Det beste er nok å bare trekke seg stille tilbake.Det er vel det dere helst vil.
    Vet du, om jeg kunne velge eksakt hva jeg vil far øverste hylle, så er det følgende:
    At du tør å gå inn i ditt lønnkammer, og virkelig utfordre deg selv og din tro, og sjekke om dette rent faktisk kan være feil fra ende til annen. Jo, jeg vet hva sånt koster, jeg har vært der selv. Prosessen tok meg nok et par år, og den var tidvis veldig smertefull.

    Ellers har du min sympati, for du står som en David alene mot et mangehodet uhyre her, jeg ville av solidaritetshensyn gjerne argumentert ved din side, men jeg må beklage, jeg kan ikke annet enn å stå opp for deg som person, men jeg ønsker ikke stå opp for din tro.

    Så jeg oppfordrer alle til å være bevisste på at det er et menneske vi debatterer i mot, ikke en hær. Det er alt for lett å ende som en rasende mobb.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.922
    Torget vurderinger
    12
    Men poenget er vel at det ikke finnes noen kabel fanatikere i regjering eller styre og stell, som bestemmer hvem som skal bruke kabler og hvilke kabler som skal brukes! Det finnes heller ingen bibel som sier hvordan ting er og skal være. Ikke finnes det kabelguder som dømmer alle til fortapelse. Så en lite forskjell er det jo...
    Jepp, men leser man de tøffeste kabeltrådene, så kan det virke som forskjellen er mindre enn man aner....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.675
    Antall liker
    10.244
    Du skriver svaret selv. Jesus,historiens mest uskyldige menneske,var det eneste offeret som var stort nok til å kunne gi mennesket en vei tilbake til felleskapet med Gud.
    Og du kjenner hele historien. ca 3 dagers lidelse,og den sorgen og lidelsen var sannsynligvis størst for Gud når det stod på,men det ble vendt til den største gaven til menneskene!! Noen dagers lidelse,som ga liv for evigheten!
    Jesus gjennopprettet alt. Han ga oss muligheten til å vere som Adam før syndefallet.
    Kjærlighet og nåde fra Treenigheten laaangt over min fatteevne!!!
    Takknemlig :)
    Jeg føler det som alt annet enn en presang.

    En jeg kjenner kjørte verden rundt på motorsykkel i mange år. En dag han overnattet i et afrikansk land, ble han utsatt for et tyveri. Landsbyens eldste fant fram til en guttunge han mente var synderen. For å glede sin gjest, administrerte han en avstraffelse av gutten, de slo ham under føttene med stokker.
    Min bekjente kjørte gråtende på sin motorsykkel hele veien tilbake til sitt telt. Tror du han synes denne gesten var en god idé? Noen av oss har kommet lenger enn å anse vold og tortur som en gave til menneskeheten.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    Jeg føler det som alt annet enn en presang.

    En jeg kjenner kjørte verden rundt på motorsykkel i mange år. En dag han overnattet i et afrikansk land, ble han utsatt for et tyveri. Landsbyens eldste fant fram til en guttunge han mente var synderen. For å glede sin gjest, administrerte han en avstraffelse av gutten, de slo ham under føttene med stokker.
    Min bekjente kjørte gråtende på sin motorsykkel hele veien tilbake til sitt telt. Tror du han synes denne gesten var en god idé? Noen av oss har kommet lenger enn å anse vold og tortur som en gave til menneskeheten.
    Moral er noe vi som ikke tror skjønner og lever etter, men som troende blindt adlyder uten å sette spørsmål ved noe.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    Vet du, om jeg kunne velge eksakt hva jeg vil far øverste hylle, så er det følgende:
    At du tør å gå inn i ditt lønnkammer, og virkelig utfordre deg selv og din tro, og sjekke om dette rent faktisk kan være feil fra ende til annen. Jo, jeg vet hva sånt koster, jeg har vært der selv. Prosessen tok meg nok et par år, og den var tidvis veldig smertefull.

    Ellers har du min sympati, for du står som en David alene mot et mangehodet uhyre her, jeg ville av solidaritetshensyn gjerne argumentert ved din side, men jeg må beklage, jeg kan ikke annet enn å stå opp for deg som person, men jeg ønsker ikke stå opp for din tro.

    Så jeg oppfordrer alle til å være bevisste på at det er et menneske vi debatterer i mot, ikke en hær. Det er alt for lett å ende som en rasende mobb.
    I USA ville du vært en del av det mangehodete... :)

    Ellers er jeg enig, det er ikke deg som person. Det er din religion jeg arumenterer mot. Det er den som er farlig, ikke du. Jeg vedder min årslønn på at du har langt bedre moral og er et langt bedre menneske enn det din religion vil ha deg til å være.

    Og jeg er enig i det Disq sier, utfordre deg selv litt!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.482
    Du skriver svaret selv. Jesus,historiens mest uskyldige menneske,var det eneste offeret som var stort nok til å kunne gi mennesket en vei tilbake til felleskapet med Gud.
    Totalt uskyldig er den som ikke vet hva synd er.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Gud er rettferdig,så akkurat her er det endel ting jeg ikke kan gi deg et fullgodt svar på.
    Før Jesu tid så gjaldt akkurat det samme som etter,tro. Der står nemnt om hovedpersonene,Abraham,Moses,Enok,osv at de ble rettferdigjort ved tro på Gud.
    blir vi alle rettferdiggjort ved å tro på gud, eller gjelder det bare disse? og hva ved oss er det som rettferdiggjøres; den blotte eksistens eller handlingene?
    har du noen kommentarer som kan fortelle oss hva dette betyr?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.046
    Antall liker
    8.294
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppfatter at mennesker bruker gudebegrepet for alt vi ikke forstår eller makter å ta ansvar for. I vårt perspektiv må det liksom være en ide bak det vi ser. Derfor er det heller ingen motsetning å tro på en gud eller være realist og bruke en vitenskapelig verktøykasse. Og nettopp derfor blir gudebegrepet meningsløst for meg. Resten av religionene blir menneskeskapt innpakning i hellig gullpapir forfattet av menn i en helt annen tid med andre normer. Som realist finner jeg ikke nytten av å skaffe meg uovervinnelige argumenter fra helligdomssfæren. Min oppfatning av religion slår nok ikke godt an i geistligheten. Jeg tror vi kan fungere godt sammen med et verdigrunnlag og en moral som innebærer at man lever sammen med respekt for hverandre, så kan den enkelte bruke de begreper man ønsker om resten. Det blir for meg mye naturfag og lite fantasy.

    Men mange av de religiøse vil ikke forstå fordi det kan rokke troen. De Abrahamske religionene respekterer ikke andre. Det er fundamentert i religionene. Mennesker som er dømt til helvete kan umulig være like mye verdt. Dette er basis for de kristnes "verdigrunnklag", uansett hvor mange flåsete og uforpliktene floskler om kjærlighet som utbasuneres..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.046
    Antall liker
    8.294
    Torget vurderinger
    1
    Dere har en voldsom interesse for denne Guden som dere sier dere ikke tror på?
    Hva med å ta med satan i det scenario man ikke tror på?

    Jeg kan ikke sitte her å svare for meningen med allverdens jævelskap gjennom historien.
    Spørs hvem som er den store Satan her. For å tilgi mennesker så valgte gud å torturere sin egen sønn. Nokså bestialsk spør du meg. Alle som handler etter samme logikk nå for tiden blir rettmessig sperra inne....
    De kristne tilbeder guden Javeh; kanskje den mest beastialske og ondskapfulle guden menneskeheten har funnet på. Javeh tolererer ingen andre guder, forlanger total underkastelse og forlanger menneskeofring. En gang i jernalderen fant de som dyrket denne guden ut at de kunne unngå den presumptivt upopulære menneskeofringen ved å postulere at gud ofret sin sønn sånn engang for alle. Det ultimate offeret. Slik logikk bør ikke fungere hos moderne mennesker med noenlunde utviklet moralsk kompass.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.046
    Antall liker
    8.294
    Torget vurderinger
    1
    Moral er noe vi som ikke tror skjønner og lever etter, men som troende blindt adlyder uten å sette spørsmål ved noe.
    Det ironiske er at tilhengere av de abrahamske religioner ikke har moral. De er amoralske. De har abdisert og overlatt det moralske ansvaret til uvitende og primitive stammefolk fra jernalderen. Dette gjør at de kan utføre selv de grusomste handlinger med "moralen" i behold med henvisning til sin gud, da moralen er noe utenfor dem selv.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    QUOTE="Voff, post: 3148923, member: 5924"]
    Spørs hvem som er den store Satan her. For å tilgi mennesker så valgte gud å torturere sin egen sønn. Nokså bestialsk spør du meg. Alle som handler etter samme logikk nå for tiden blir rettmessig sperra inne....
    De kristne tilbeder guden Javeh; kanskje den mest beastialske og ondskapfulle guden menneskeheten har funnet på. Javeh tolererer ingen andre guder, forlanger total underkastelse og forlanger menneskeofring. En gang i jernalderen fant de som dyrket denne guden ut at de kunne unngå den presumptivt upopulære menneskeofringen ved å postulere at gud ofret sin sønn sånn engang for alle. Det ultimate offeret. Slik logikk bør ikke fungere hos moderne mennesker med noenlunde utviklet moralsk kompass.
    [/QUOTE]

    Det ironiske er at tilhengere av de abrahamske religioner ikke har moral. De er amoralske. De har abdisert og overlatt det moralske ansvaret til uvitende og primitive stammefolk fra jernalderen. Dette gjør at de kan utføre selv de grusomste handlinger med "moralen" i behold med henvisning til sin gud, da moralen er noe utenfor dem selv.
    Imponert! Her har du dissekert - eller ferdig tygd og spytta ut igjen om du vil - ikke bare hele kristendommens verdigrunnlag, men også de andre abrahamittiske religionene, jødedom og islam. Og det på bare en fire fem setninger.
    Nå har Voff tatt hverdagsløgnen fra ca 5 milliarder mennesker
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Yes, yes, but, butt... har ingen forhold til even a comma i biblen men så en filmatisering av deler av det gamle testament for noen år siden. Hva enn budskapet var, var det ekstremt voldelig... dessverre klarer jeg ikke finne den eksakte filmen men dette eksemplet får duge. Det jeg så var ekstremt voldelig, maktkamper og dreping av konkurrerende personer i "slekten" Vel,....

     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bibelen beskriver hendelser som i ettertid er tolket for å gi paven og hans drabanter rikdom og makt. Tar man på seg Erich Von Daniken sine briller og leser bibelen så kan man tolke at det landet et romskip når f.eks. de ti bud ble overlevert. "Gud kom ned i ild og røyk".
    Jeg synes det er langt mer sannsynlig å lese bibelen og dens beskrivelser av de merkelige hendelsene med denne vinklingen. Og syndefloden er en beskrivelse av en voldsom oversvømmelse som helt sikkert har skjedd, enten det beskriver hendelser i området Mesopotamia eller i Marmarahavet og Svartehavet.
    Og Jesus døde sannsynligvis ikke på korset, i greske oversettelser av Markus bruker man ord som Jesu' soma, som på gresk betyr levende kropp det passer jo også bra med at Jesus stod opp fra de døde. Om han og Maria Magdalena flyktet i ettertid kan man jo lure på. Bibelen er en spennende historiebok og ikke en eventyrbok. Det gjelder bare å ta av seg de religiøse brillene før man setter seg ned i godstolen med bibelen og noe godt i glasset :)
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Ingen ting kan oppstå av seg selv. Det er det mest vanlige svaret jeg får fra kristne. Det må være en skaper (Gud) som har laget alt vi kjenner til. Hvordan oppstod så Gud? jo han har alltid vært er da svaret. Dette er i beste fall helt uforståelig.
    Det er så mye ondskap i bibelen at jeg klarer ikke å forene det med at Gud er denne kjærlige tilgivende frelseren.

    Dette er de jævligste tingene som står i bibelen:
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Den Norske kulturarven? Den Norske kulturarven ble nærmest jevnet med jorden av kristendommen. Religion er menneskeskapte verktøy for å kontrollere menneskeheten og har ingen plass i den moderne verden og langt mindre i politikken.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men mange av de religiøse vil ikke forstå fordi det kan rokke troen. De Abrahamske religionene respekterer ikke andre. Det er fundamentert i religionene. Mennesker som er dømt til helvete kan umulig være like mye verdt. Dette er basis for de kristnes "verdigrunnklag", uansett hvor mange flåsete og uforpliktene floskler om kjærlighet som utbasuneres..
    Trur det der bør modifiserast litt. Muslimane har sedvaneleg gått god for dei andre "boklege" (altså jødar og kristne) reigionar, og akseptert tilhengjarar av desse religionane. Mellom anna i Cordoba, hovudstaden i det iberiske kalifatet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ingen ting kan oppstå av seg selv. Det er det mest vanlige svaret jeg får fra kristne. Det må være en skaper (Gud) som har laget alt vi kjenner til. Hvordan oppstod så Gud? jo han har alltid vært er da svaret. Dette er i beste fall helt uforståelig.
    Det er så mye ondskap i bibelen at jeg klarer ikke å forene det med at Gud er denne kjærlige tilgivende frelseren.

    Dette er de jævligste tingene som står i bibelen:
    Skulle gjerne vore med på kyrkjemøtet i Nikea 323. Då hadde eg protestert på å ta med heile GT, så vel som tullingen Paulus. Men eg var ikkje klar over Matt 10:32, så kanskje ein må droppe alt saman? Unnateke bergpreika, då, sjølvsagt....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo hørt oppegående kristne innrømme at kristendommen like gjerne kunne hett Paulismen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    De fleste evangelistene traff jo aldri Jesus og det finnes få historiske spor, både etter de og apostlene.
    Det burde får de fleste oppegående til i det minste å begynne å undersøke litt, men nei...

    Det er vel som med alkohol; noen tåler å drikke uten å bli avhengig, mens andre blir det ved første smak.
    Den store forskjellen er at religiøse ser ut til å VILLE la seg forføre av anekdotiske og dårlige beviser. Det er vel derfor mange av de tror på flat earth og andre konspirasjonsteorier også.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Paulus fikk det som mest sannsynlig var et epileptisk anfall på vei til Damaskus og begynte å skrive sin egen versjon av de gamle tekstene, basert på det han hadde hørt andre fortelle om Jesus. Dermed fikk vi vår egen fortolkning av budskapet, ytterligere forvrengt gjennom en rekke politiske tautrekkinger og omkamper som skjedde på en rekke kirkemøter, og der ulike krefter hver for seg kjempet for det som passet de best. Ytterligere sementert gjennom systematiserte utryddinger og undertrykkinger av de som kunne tenkes å ha sine egne tolkninger. Ikke ulikt det ymse islamske retninger i dag driver med. Vi skal prise oss lykkelig for den oppblomstringen av humanistisk tenking som startet i renessansen, og som ble ytterligere sementert da kapitalismen erstattet føydalsamfunnet og adelsprivilegiene.

    Og slik ble disse forestillingene som mange mennesker i dag dessverre av en uforståelig årsak fortsatt klamrer seg til, skapt. Man trenger ikke kjøpe hele pakka av teser og overtro for å synes at bergprekenen er en god ide, muligens (?) skapt av en stor humanist - uansett hvem som har funnet den på - i en lite human tid.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    Og det de er mest redd for, helvete, var ikke en gang i bibelen, men ble tatt med for å skremme folk til å tro. Religiøse burde lest Dante.
    Dante_Domenico_di_Michelino_Duomo_Florence.jpg
    Den Gudommelige Komedie.....egentlig et fantastisk godt valg av tittel med tanke på verden i dag.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helvete og skjærsilden er skapt av verdens første, og beste, markedsfører.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg føler jeg har holdt meg rolig og snikende denne debatten. Her er min mening. Jeg HATER religion. Religion skaper avstand og forskjell. Religion skaper falske livs mål og verdier. Religion er menneskeskapt. Og ikke minst religion har ruinert hele landet jeg elsker kultur messig.. kristendommen kan trekke seg tilbake til Midtøsten og dens følgerne gå i dens fotspor. Jeg HATER religion. Fuck off
     
    X

    X186841

    Gjest
    På tide med litt god gammeldags religions forfølgelse med påfølgende steining av prester, Imamer osv... :devilish:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Njaaaa... det var nok bare et stunt for publisitet... skal man nå toppen i et parti raskt må en jo velge det minste partiet som finnes....

    Om han er ute av partiet eller i veit eg ei men han forlot det lokale ledervervet i 2016-
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Greit å se an litt...:)

    Har i mange år påstått at "de dumme" kommer til å overta verden.... aka Trumpistene.... en må være klar over at det er flere av "de".....
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn