Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Hvis folk flest skal tenke på alt som kan skje og ikke kan skje så begynner vel dette å bli noe komplisert.
    Det er da merkelig at det skal være så vanskelig for noen å forstå at disse tingene burde være helt relevante for folk flest, slik som strøm, vann og tak over hodet. Greie ting å forholde seg til. Om man dernest velger å kjøpe biff eller fiskepinner så er det et valg man ser prisen på der og da + mye annet i samfunnet som står åpent for et valg. Om man hadde hatt et valg på strøm der og da så hadde jo det blitt like galt. Her skal det profitteres.

N

nb

Gjest
    geirf2 skrev:
    Hvis folk flest skal tenke på alt som kan skje og ikke kan skje så begynner vel dette å bli noe komplisert.
    Det er da merkelig at det skal være så vanskelig for noen å forstå at disse tingene burde være helt relevante for folk flest, slik som strøm, vann og tak over hodet. Greie ting å forholde seg til. Om man dernest velger å kjøpe biff eller fiskepinner så er det et valg man ser prisen på der og da + mye annet i samfunnet som står åpent for et valg. Om man hadde hatt et valg på strøm der og da så hadde jo det blitt like galt. Her skal det profitteres.
    Du har et valg på om du vil ha fast eller variabel strømpris. Det tar sannsynligvis omtrent to minutter å endre til fast om du ønkser det.

Det er fri prisdannelse på boliger i Norge, det være seg om det er for kjøp eller leie.

Norge har noen av de høyeste matprisene i verden, langt på vei som en konsekvens av politiske valg.

Utover vann- og renovasjonsavgiften eller hva det nå heter er vann gratis i Norge.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.357
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten kommentar til dette med fastpris på strøm.

Det er i det store og hele samme mekanismer her som på fastrente på boliglån. Det er IKKE slik at det sitter en fyr med kalkulator bakerst i lokalet og synser om prisen og legger til et "risikopåslag". Altså at en fastpris er en "anslått pris" + "risikotillegg" og på den måten blir dyrere enn å være i spotmarkedet.

Fastpris er et annet "produkt" og prisen her avhenger også av tilbud og etterspørsel. Dersom noen feks skal bygge et gasskraftverk i Norge - så er det en stor investering, og man må sørge for å ha en betydelig kontantstrøm til å dekke sine finansielle forpliktelser. For en slik aktør vil det være en fin måte å redusere risikoen ved investeringen med å selge feks 50% av kraftproduksjonene på faste priser og lange kontrakter.

Hvis tilbudet av slike langsiktige strømavtaler blir større enn tilbudet, vil prisne på slike falle. Produsentene vil være villig til å selge under "forventet spotpris" for å redusere risiko.

(At "fastrentene er dyrere enn flytende rente" er i mine øyne et inntrykk så er blitt dannet på grunnlag av at vi de siste 20 årene har sett et dramatisk fall i rentenivået, og lange fastrente-avtaler da naturligvis ligger noe høyere)

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    OMF skrev:
    En liten kommentar til dette med fastpris på strøm.

Det er i det store og hele samme mekanismer her som på fastrente på boliglån. Det er IKKE slik at det sitter en fyr med kalkulator bakerst i lokalet og synser om prisen og legger til et "risikopåslag". Altså at en fastpris er en "anslått pris" + "risikotillegg" og på den måten blir dyrere enn å være i spotmarkedet.
    Ja, det prises utfra forward(*)-kontraktene i markedet. Hva påslaget er utover det vet jeg ikke, men det har da vist seg marginalt dyrere enn spotpris over tid. Men forskjellen er ikke stor, men selvsagt kan det lønne seg mye eller man kan tape mye på det i fremtiden. Fasiten har man ikke før fastprisperioden er over.

*)En forward-kontrakt er en kontrakt der man i dag avtaler prisen på noe som skal utveksles i fremtiden. Det kan være renter, valutakurser, strømpriser, grisemager, tømmer, olje, gass, hvete - younameit. På Nordpool handles disse for dager, uker, måneder og kvartaler som underliggende perioder for kontraktene. Tidene er mer "finmaskert" jo kortere inn i fremtiden kontrakten gjelder for.

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Ja, hvor lenge er vann er gratis i Norge. Bare vent, det kommer nok et el annet finurlig rundt dette også hvor en el annen blir millionær over natten. Jeg har allerede begynt å pønske ut noe.

N

nb

Gjest
    geirf2 skrev:
    Ja, hvor lenge er vann er gratis i Norge. Bare vent, det kommer nok et el annet finurlig rundt dette også hvor en el annen blir millionær over natten. Jeg har allerede begynt å pønske ut noe.
    Lykke til. Den mengden ferskvann som renner ut i havet fra Norge hvert år tilsvarer omtrent hele verdens forbruk av ferskvann. Det er ikke akkurat et knapt gode her til lands.

Infrastrukturen og det tilhørende blir for øvrig betalt gjennom avgifter og over skatteseddelen, så gratis i ordets rette forstand er det uansett ikke. At ting som er offentlig drevet er "gratis" er en misforståelse. Men prisen for sluttbruker er invariant i forhold til forbruk siden det kun betales for å være tilkoblet nettet.

N

nb

Gjest
    Da har nettavisen kvantifisert konsekvensene av "krisen" for privatpersoner. Blant de 10 billigste landsdekkende leverandørene for de tre siste månedene ligger snittprisen på 1 kWh mellom 44 øre og 55 øre. Det er ganske langt unna de 11 kronere og lignende vi kunne lese om i avisene når det var litt trangt i lendningene inn til Midt-Norge. Dette er for kunder med et årlig forbruk på 30.000 kWh, altså noe man må ha en enebolig for å få til.

Hva snittprisen var i fjor vinter aner jeg ikke, men verdens undergang er dette på ingen måte for strømkundene.

N

nb

Gjest
    Da er regningen min for januar-februar ankommet. Den sier at jeg må ut med ca 2000 kroner mer i strøm og nettleie enn hva jeg normalt har betalt i vintermånendene tidligere. Forbruket har ligget rundt 30% høyere enn tidligere, så dvs at selve prisøkningen på strøm utgjør omtrent 1000 kroner for mitt vedkommende.

Dette bør ligge i øvre del av hva som er vanlig for leilighetsboere i Oslo, jeg har ganske stor leilighet og isolasjonsstandard er ikke akkurat top notch siden bygården er fra slutten av 1800-tallet. På en annen side har jeg fyrt en del med ved også i vinter, men det er uansett ikke så veldig mye penger å spare på vedfyring.

Ikke akkurat verdens undergang med andre ord med mindre privatøkonomien er tøyd til bristepunktet og enda litt lengre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Da er min avregning også kommet, kr. 12.638,- alt ink. Med bevisst og sparsom fyring januar-februar, godt med ved i tillegg.

Ganske nøyaktig halvparten er andel fast avgift for året, nettleie og mva. Dyreste kWh-pris kr. 0,69 - riktignok over 40% av forbruket.

Sannelig bra at man har såpass med penger at ikke regningene strekker til!

U

utgatt19288

Gjest
    nb skrev:
    geirf2 skrev:
    Lykke til. Den mengden ferskvann som renner ut i havet fra Norge hvert år tilsvarer omtrent hele verdens forbruk av ferskvann. Det er ikke akkurat et knapt gode her til lands.

Infrastrukturen og det tilhørende blir for øvrig betalt gjennom avgifter og over skatteseddelen, så gratis i ordets rette forstand er det uansett ikke. At ting som er offentlig drevet er "gratis" er en misforståelse. Men prisen for sluttbruker er invariant i forhold til forbruk siden det kun betales for å være tilkoblet nettet.
    Vi betaler da for vannforbruk i Norge. Nesodden kommune har for flere år siden innført vannavgift - det er installert tellere i alle hus/leiligheter og vi betaler pr. kubikk forbruk.

Årsak lite naturlig tilgjengelig vann i kommunen - må kjøpe fra Asker/Bærum. Det eksisterer et interkommunalt avregningssystem. Vann er allerede et marked…..

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Baard skrev:
    nb skrev:
    geirf2 skrev:

Årsak lite naturlig tilgjengelig vann i kommunen - må kjøpe fra Asker/Bærum. Det eksisterer et interkommunalt avregningssystem. Vann er allerede et marked…..
    Og i Asker og Bærum henter man det alt vesentlige av vannet sitt fra Holsfjorden på andre siden av Sollihøgda - og på andre siden av fylkesgrensen. Ikke akkurat gratis, det heller - store investeringer i infrastruktur måtte til før vannet var tilgjengelig. Bare rett og rimelig at andre yter en skjerv hvis de vil smake på vannet vårt. En fin bieffekt av dette prosjektet er at tidligere drikkevann i Asker og Bærum nå er åpnet for både bading og fiske.

U

utgatt19288

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Og i Asker og Bærum henter man det alt vesentlige av vannet sitt fra Holsfjorden på andre siden av Sollihøgda - og på andre siden av fylkesgrensen. Ikke akkurat gratis, det heller - store investeringer i infrastruktur måtte til før vannet var tilgjengelig. Bare rett og rimelig at andre yter en skjerv hvis de vil smake på vannet vårt. En fin bieffekt av dette prosjektet er at tidligere drikkevann i Asker og Bærum nå er åpnet for både bading og fiske.
    Må bare kommentere Ulf ;)

Det å etablere en tilførsel fra Nesodden til Bærum for å hente vann fra den "gærne sida" er ikke gratis det heller. Summa summarum, Nesoddingene betaler ekstra for vann.

Det minner meg litt om gamle Western filmer - hvem har rettigheter til vann? Er det fellesskapet eller de som bor ved kilden? Er det fellesskapet så hvorfor er ikke vann en ressurs alle har tilgang til for samme pris innenfor samme fylke i det minste?

Murgen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Antall liker
    1
    Med de priser som net lejen er oppe på, forventer jeg at de skrotter Albanien nettet (IT net), og lægger om til noget tidsvarende her i år 2010.

Foreksempel TN net;- og vis de så vil ta kontakt med Sverige, før de begynder, skulle der være en sjanse for at de undgår de værste begynder fejl, i forsøget på at spare en ledning.

Mvh. Murgen

V

vredensgnag

Gjest
    Bare å slå på "Lobbyistvarsleren."

Det viser seg at vindkraft medfører en så betraktelig senking av strømpriser at industrien nå begynner å anse dette som et problem. Så snart kommer enda flere argumenter om hvor vanskelig og usikkert det er med vindkraft.

http://www.dailykos.com/storyonly/2...-latest-problem:-it-...-makes-power-too-cheap

The key thing here is that we are beginning to unveil what I've labelled the dirty secret of wind: utilities don't like wind not because it's not competitive, but because it brings prices down for their existing assets, thus lowering their revenues and their profits. Thus the permanent propaganda campaign against wind.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Murgen skrev:
    Med de priser som net lejen er oppe på, forventer jeg at de skrotter Albanien nettet (IT net), og lægger om til noget tidsvarende her i år 2010.

Foreksempel TN net;- og vis de så vil ta kontakt med Sverige, før de begynder, skulle der være en sjanse for at de undgår de værste begynder fejl, i forsøget på at spare en ledning.

Mvh. Murgen
    Alvorlig ment?

Her i landet har det vært en gradvis omlegging til TN over en lengre tidsperiode. IT systemer har aldri blitt valgt med tanke på å spare en leder.

Ved bruk av TN-C vil det være like mange ledere som i et IT system, bare sånn i folkeopplysningens ånd.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Må ærlig si at jeg egentlig ikke følger så godt med på dette med strømprisen, men skvetter jo litt hver gang jeg får regninga.
    Det snakkes fint om hvor mye "bra" kraftproduksjon vi har her i Norge og hvor mange enøk tiltak som finnes for de som ønsker å spare enda mer strøm.
    Problemet er jo det at hvis man bor i byleilighet så har man jo ikke en dritt man skulle sagt eller kan endre på. Man har stort sett kun en kraftkilde: strøm.
    De fleste borettslag godtar jo ikke av forståelige grunner at beboerene innstallerer varmepumpe og mange nye leiligheter (inkludert min) har ikke peis.
    Det virker for meg som om kraftindustrien stort sett gjør som den vil, inkludert å selge kraft som kunne vært brukt i Norge til utlandet, slik at de kan snakke om vannmagasinene og presse prisen opp.

N

nb

Gjest
    wotg skrev:
    Det virker for meg som om kraftindustrien stort sett gjør som den vil, inkludert å selge kraft som kunne vært brukt i Norge til utlandet, slik at de kan snakke om vannmagasinene og presse prisen opp.
    Norge er en del av et internasjonalt kraftmarked. Hva skulle Norge gjort på de tidspunktene og periodene man er avhengig av å importere strøm da?

Jeg minner nok en gang om at kraftindustrien=det offentlige. Så godt som alle kraftverk i Norge er i offentlig eie, dvs enten statlig eller kommunalt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man har intet ansvar for å rapportere riktig målerstand, så det er faktisk fullt lovlig å drive strømregningsplanlegging. Betal for noen tusen kWh ekstra nå, så har man endel å gå på til vinteren når prisen dobles.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    wotg skrev:
    Må ærlig si at jeg egentlig ikke følger så godt med på dette med strømprisen, men skvetter jo litt hver gang jeg får regninga.
    Godt for deg at du ikke bor i Trøndelag da.....

N

nb

Gjest
    emotikon skrev:
    For den jevne forbruker var vel ikke prisene i Trøndelag spesielt mye høyere enn andre steder i landet i vinter, var den vel? De prisene som stod om med krigstyper i avisene var spotpriser på bestemte tider av døgnet, og en vanlig husholdning ser ikke noe til slike priser siden det brukes snittpris pr. måned eller noe slikt for avregningen. Dvs at om du vil dusje i Trøndelag, så koster det akkurat det samme for deg uansett når i måneden eller når på døgnet du gjør det. Noe annet gjelder for en bedrift som kjøper kraft i det faktiske spotmarkedet hvor prisdannelsen er på timesbasis.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    emotikon skrev:
    For den jevne forbruker var vel ikke prisene i Trøndelag spesielt mye høyere enn andre steder i landet i vinter, var den vel? De prisene som stod om med krigstyper i avisene var spotpriser på bestemte tider av døgnet, og en vanlig husholdning ser ikke noe til slike priser siden det brukes snittpris pr. måned eller noe slikt for avregningen. Dvs at om du vil dusje i Trøndelag, så koster det akkurat det samme for deg uansett når i måneden eller når på døgnet du gjør det. Noe annet gjelder for en bedrift som kjøper kraft i det faktiske spotmarkedet hvor prisdannelsen er på timesbasis.
    For meg teller det hva jeg betaler når regningen kommer. Og der viser tallene at jeg betalte 36% mer pr kw enn min bror som bor i Hønefoss- i snitt sist vinter.
    Ingen krise for meg som hadde fri tilgang på ved.
    Men for en del familier tror jeg nok det ble en vinter med sokker og pleecjakker på. Som jeg forøvrig syns flere av oss burde gjøre. Her i landet fyrer vi til 23/24 grader pluss, og tar av oss klærne fordi det blir for varmt inne......
    Men som sagt, jeg vet om en del familier som sleit med strømregningen denne vinteren- selv om de brukte minimum av den strømmen de måtte bruke for å holde oppe varmen i oppholdsrom.

N

nb

Gjest
    emotikon skrev:
    For meg teller det hva jeg betaler når regningen kommer. Og der viser tallene at jeg betalte 36% mer pr kw enn min bror som bor i Hønefoss- i snitt sist vinter.
    Det var en del, ja. Vet du hvor mye av det som er strømpris og hvor mye som er nettleie? Og om dere har sammenlignbare avtaler for strømabonnement? Du får i alle tilfelle sende et takkebrev til norske politikere, kraftunderskudd i Trøndelag har vært varslet i årevis, men ingen har gjort noe for å bedre på situasjonen.

I følge pristatistikken til Nordpool er det kun 7 dager i tidsrommet Januar-April hvor prisområde Trøndelang (NO3) hadde mer enn 36% høyere systempris enn prisområde Østlandet (NO1). I snitt var differansen for tidsrommet 11.8%, men det blir dratt kraftig opp av 8. Januar hvor differansen var 503%

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    emotikon skrev:
    Det var en del, ja. Vet du hvor mye av det som er strømpris og hvor mye som er nettleie? Og om dere har sammenlignbare avtaler for strømabonnement? Du får i alle tilfelle sende et takkebrev til norske politikere, kraftunderskudd i Trøndelag har vært varslet i årevis, men ingen har gjort noe for å bedre på situasjonen.
    Nettleien utgjør snart 50% av totalbeløpet. "Mye vil ha mer"
    Politikerne i Tr.lag burde så absolutt tatt tak tidligere. Virker som om de rett og slett er handlingslammet. Mulig de ansvarlige ikke merker strømprisene på pungen....
    Jeg flytter om knappe to mnd. Der er det strøm og ved som gjelder. Vurderer å fylle opp boden med ved. Men prisene på ved er jo gallopperende mot toppnivå her nå. Ser produsentene her jeg jeg bor (ute på landet) tar i snitt 250,- mer for en favn enn de gjorde sist vinter.
    Tror jeg heller får fyre opp rørblokkene igjen i stedet. Mye mer moro å bruke strøm da ::) ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    I følge pristatistikken til Nordpool er det kun 7 dager i tidsrommet Januar-April hvor prisområde Trøndelang (NO3) hadde mer enn 36% høyere systempris enn prisområde Østlandet (NO1). I snitt var differansen for tidsrommet 11.8%, men det blir dratt kraftig opp av 8. Januar hvor differansen var 503%
    Hmmm.. tror jeg skal høre litt mer med brodern hvilken avtale han har.
    Jeg går en spennende vinter i møte ang. hvor mye strøm leiligheten jeg skal flytte inn i krever. Tror jeg prøver en vinter med strøm og bruker ved som kos/varme de kveldene jeg er hjemme.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.792
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I den hellige markedsliberalismens navn skal vi eksportere all strømmen vår til internasjonale priser (markedets usynlige hånd osv), uansett at produksjonskostnadene er lave. Så skal Statnett få et gigantoverskudd som regjeringen skal ekspropriere, og bruke......til ett eller annet. Så kan den jevne nordmann bare sitte og fryse med verdens billigste energi tilgjengelig i fossefallene sine. God Høyrepolitikk dette, selv om det pt er i regi av Ap.

V

vredensgnag

Gjest
    Vi får håpe at prognosene om varm vinter etter denne kuldebølgen holder stikk. Jeg har vært mye rundt i landet i år, og har aldri sett så lave vannkraftreservoarer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vel, hvis man etter forrige vinter ikke fikk med seg muligheten for høye stømpriser så har man vel bare seg selv å takke hvis man ikke er villig til å betale for en forsikring mot dette:

Dato: 29/09/2010
    Jeg ønsker å endre til: Fastpris 6 mnd

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke vannmangel. De tømmer demningene slik at magasinene aldri er fulle. Slikt blir det penger av.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev:
    Det er ikke vannmangel. De tømmer demningene slik at magasinene aldri er fulle. Slikt blir det penger av.
    Banditter.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Voff skrev:
    Banditter.
    Det er for høyest mulig fortjeneste til eierne.

Sånn er det i alle bransjer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535
    Blåsiden burde glede seg over strømprisene. Markedskreftene bestemmer. Eller burde staten subsidiere strømprisen?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Pink_Panther skrev:
    Blåsiden burde glede seg over strømprisene. Markedskreftene bestemmer. Eller burde staten subsidiere strømprisen?
    Jeg vet om en kvinnelig politiker som med mørk røst som fort vekk er troende til å si at det er hårreisende med høye strømpriser....

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:

Det offentlige (stat og kommuner) eier omtrent alt av vannkraftverk i Norge. Men slike detaljer er kanskje ikke så nøye?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Anonym skrev:

Det offentlige (stat og kommuner) eier omtrent alt av vannkraftverk i Norge.
    Uavhengig av eierskap så er strømmen på børs og prisene markedsregulerte.

Hvem som eier hva er irrelevant.

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:

Nei, inntektene fra selve strømproduksjonen tilfaller i alle hovedsak det offentlige. Du kunne f.eks betalt mer skatt istedenfor, alternativt kuttet i ett eller annet på offentlige budsjetter.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.357
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    erato skrev:
    I den hellige markedsliberalismens navn skal vi eksportere all strømmen vår til internasjonale priser (markedets usynlige hånd osv), uansett at produksjonskostnadene er lave. Så skal Statnett få et gigantoverskudd som regjeringen skal ekspropriere, og bruke......til ett eller annet. Så kan den jevne nordmann bare sitte og fryse med verdens billigste energi tilgjengelig i fossefallene sine. God Høyrepolitikk dette, selv om det pt er i regi av Ap.
    Hmm....hvis vi skal følge tankegagnen din...burde vi hatt omtrent gratis bensin/fyringsolje også da...?

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    erato skrev:
    Så skal Statnett få et gigantoverskudd som regjeringen skal ekspropriere, og bruke......til ett eller annet. Så kan den jevne nordmann bare sitte og fryse med verdens billigste energi tilgjengelig i fossefallene sine. God Høyrepolitikk dette, selv om det pt er i regi av Ap.
    Jeg antar du mener Statkraft. Som er statseid. Så noen ekspopriasjon er det neppe snakk om. Statnett er ansvarlig for infrastrukturen i Norge og produserer og selger meg bekjent ikke en eneste kilowattime med strøm.

Hva mener du strøm burde koste da? Og hva skal man gjøre om den er så billig at alle bruker så mye av den at det går tomt? Eller det forbrukes så mye at nettet ikke har kapasitet til å overføre den?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Anonym skrev:

Nei, inntektene fra selve strømproduksjonen tilfaller i alle hovedsak det offentlige. Du kunne f.eks betalt mer skatt istedenfor, alternativt kuttet i ett eller annet på offentlige budsjetter.
    Hadde vi snakket om nettleie og ikke strømpriser hadde jeg vært tilbøyelig til å være enig med deg.

Så lenge en vare blir solgt på børs spiller det etter min mening lite rolle hvilket eierskap enkelte aktører har.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn