Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Politisk protest i dette landet begrenser seg til at folk sier de vil stemme på FrP. Uten hensyn til at MER markedsliberalisme er FrPs oppskrift på å løse de fleste problemer.
    Folk stemmer Frp for å få en bærekraftig innvandrings- og integreringspolitikk i dette landet, og stort sett bare derfor.
    Hørte jeg noen si gratis bompenger, billigere biler og bensin, samt lavere skatter?
    Du gjorde det. ;) men neppe grunn god nok til å hente 25 % av velgerne, selv om pressen liker å tro det.

PS. Beklager avsporingen, jeg skylder på erato. 8)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Politisk protest i dette landet begrenser seg til at folk sier de vil stemme på FrP. Uten hensyn til at MER markedsliberalisme er FrPs oppskrift på å løse de fleste problemer.
    Folk stemmer Frp for å få en bærekraftig innvandrings- og integreringspolitikk i dette landet, og stort sett bare derfor.
    Hørte jeg noen si gratis bompenger, billigere biler og bensin, samt lavere skatter?
    Du gjorde det. ;) men neppe grunn god nok til å hente 25 % av velgerne, selv om pressen liker å tro det.

Når det gjelder å lufte skepsis til FrPs politikk er jeg alltid beredt til å ta et ansvar! ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    erato skrev:

Når det gjelder å lufte skepsis til FrPs politikk er jeg alltid beredt til å ta et ansvar! ;)
    ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:
    OMF har kjørt seg fast i at Norge er nettoimportør av strøm, og bruker dette som livbøye i argumentasjonen, ser jeg - helt uten å ta inn det faktum at 2/3 av norsk strømforbruk går til kraftkrevende industri.
    Og som Gjestemedlem påpeker, og jeg har belyst, finnes det null mekanismer for å få leverandørene til å "tenke på forbrukerne" mens de gambler med fyllingsgraden. Uansett må forbrukerne betale.
    Og det er det politiske i det - og som vanlig er jeg tilbnærmet 100% enig med deg. Nå må noen snart se at kraft er infrastruktur som vi må være villige til å betale for, og la markedsliberalismen hvile.

Landbruket snakker om matvaresikkerhet og bruker det som argument for at vi skal bruke flere titalls milliarder for å holde liv i landbruket. Men ingen snakker om kraftsikkerhet, her skal alt selges til markedspris.
    På toppen av det hele er Norge stort sett netto eksportør av strøm, statistikken finnes hos SSB.

En faktasjekk er som regel ikke en dumt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    oddgeir skrev:
    Anonym skrev:
    En faktasjekk er som regel ikke en dumt.
    Enig i det. La oss se:

Produsert tom oktober 2010 : 85.996.731 MWh
    Importert tom oktober 2010 : 11.371.052 MWh
    Eksportert tom oktober 2010: 4.587.721 MWh

Nettoeksportør?

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=06901
    På samme tid ifjor var netto eksport 5 559 GWh.

Det finnes x antall måter å bruke statistikk på men det å se månedsvis for et år gir etter min mening et altfor snevert bilde av situasjonen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.375
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Vil vel bare komme en "avslutning" på fastpris/rente diskusjonene fra min del...får neppe tid til å dykke helt ned i materien, men har fått en par oppklarende PMer av nb - takk for det, og det er nok en god mulighet for at nok har missforstått litt hvordan bankene finansierer sine fastrentelån. Skal se om jeg får lest meg litt opp på dette en gang (når tiden strekker til).

Ved prising av lån tar långiver utgangspunkt i sin finansieringsrente13
    for så å legge på en margin14 (premie) til
    dekning av administrasjonskostnader, risikopremie osv.
    Dette gjelder både ved prising av lån med fast og flytende
    rente. For å finansiere utlån med fast rente kan långiverne
    for eksempel utstede et obligasjonslån med tilsvarende
    løpetid. En mulig finansieringsrente kan i dette tilfellet
    være den effektive renten på obligasjonslånet15. Det er
    vanlig at långiverne finansierer utlån med fast rente med
    innlån til kortsiktig NIBOR-rente for deretter å inngå en
    rentebytteavtale der de mottar NIBOR-renten og betaler
    en fast swaprente. Dette innebærer at swaprenter med
    løpetid på henholdsvis 3 år, 5 år og 10 år kan benyttes
    som finansieringsrenter ved beregningen av priser på fastrentelån
    med tilsvarende løpetider. På samme måte kan
    tre måneders NIBOR finansieringsrente benyttes ved
    beregning av prisen på lån med flytende rente.
    Forskjellene mellom swaprentene og gjennomsnittlig tre
    måneders NIBOR16 kan derfor si noe om prisforskjellene
    på lån med henholdsvis fast og flytende rente.
    Figurene 5 og 6 viser en sammenligning av henholdsvis
    tre og fem års swaprenter, mot gjennomsnittlige
    fremtidige tre måneders NIBOR for de samme tidsrommene.
    Vi ser av figurene at det har variert litt over tid
    hva som har vært mest lønnsomt av lån med fast og
    flytende rente. I perioder har swaprentene (gule kurver)
    vært høyere enn gjennomsnittlige pengemarkedsrenter
    (blå kurver) over perioden, slik at det har vært lønnsomt
    å ha flytende rente. I andre perioder har det vært motsatt.
    Siden bankene også legger på en margin (premie) på
    sine finansieringsrenter, er det ikke tilstrekkelig å
    sammenligne swaprenter med gjennomsnittet av tre
    måneders NIBOR-rente for å gi en vurdering i ettertid av
    om prisen på fastrente har vært lavere enn prisen på lån
    med flytende rente i en gitt periode. Innsamlede data fra
    seks av de største bankene kan tyde på at marginene på
    nye fastrentelån har ligget litt høyere enn marginene på
    nye lån med flytende rente de siste tre årene. En mulig
    forklaring på dette avviket kan være at konkurransen er
    sterkere for lån med flytende enn med fast rente. I tillegg
    kan det være at bankenes vurdering av risiko forbundet
    med ulike typer lån tilsier at marginen bør være litt høyere
    på fastrentelån enn på lån med flytende rente. Våre
    vurderinger av forskjeller i marginer mellom fastrentelån
    og lån med flytende rente er imidlertid kun basert på noen
    grove gjennomsnittsberegninger.

http://www.norges-bank.no/upload/import/publikasjoner/penger_og_kreditt/2006-03/almklov.pdf

Det som i grunn har "satt meg på tanken" - var at jeg mener at det ikke er så fryktelig mange år siden at finansdepartementet instruerte NB i å begynne å tilby/handle i/kjøpe obligaasjoner/papirer med lengre løpetid (altså 10 år) - og at det var da vi fikk fremveksten av fastrentelån med 10 års løpetid til sluttbrukere...., men har ikke greid å spore opp dette på nettet igjen....

(Litt trassig er jeg - ;D - så jeg mener fremdeles at det er anerledes i kraftmarkedet, hvor produsente kan ha vel så store behov for å redusere risiko og følgelig at tilbudet på fastpris kan være større enn etterspørselen - og at det kan være billigere i det lange løp...det har vel også historien vist. Kraftmarkedet har også hatt en annen utvikling enn rentemarkedet rent prismessig).

Mvh
    OMF (Sjelden i tvil, men tar ofte feil......)

N

nb

Gjest
    Rekordstor pågang av kunder i høst som vil ha fastprisavtale hos Trønderenergi hørte jeg på radioen i dag tidlig. Og kundene strømmer til Gudbrandsdal-ett-eller-annet som har ligget som den billigste leverandøren på konkurransetilsynets sider.

Så i alle fall noen i Norge klarer å inngå fastprisavtale selv om det i denne tråden kan se ut som det er noe nær en umulighet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Rart at folk utenfor midt-Norge synes strømprisen er høy - de betaler jo halv pris.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    oddgeir skrev:
    Jeg har vært kunde hos Gudbrandsdal ett-eller-annet (Gudbrandsdal Energi) i årevis, og nytt godt av en gunstig spotprisavtale.
    Når jeg tar i betraktning alt jeg har spart i forhold til en vanlig variabelprisavtale, betaler jeg dagens 80,52 med stor ro.

http://www.ge.no/CMS/cms.nsf/pages/kraft.html?open&sone=no1
    Jeg begynner å lure på om Gudbrandsdal lurer kundene, siden de tilsynelatende har to priser - en vanlig og en lavpris. Er dette for å lokke nye kunder med lavpris mens de melker eksisterende kunder med vanlig pris tro?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg har vært kunde hos Gudbrandsdal ett-eller-annet (Gudbrandsdal Energi) i årevis, og nytt godt av en gunstig spotprisavtale.
    Når jeg tar i betraktning alt jeg har spart i forhold til en vanlig variabelprisavtale, betaler jeg dagens 80,52 med stor ro.

http://www.ge.no/CMS/cms.nsf/pages/kraft.html?open&sone=no1
    Jeg begynner å lure på om Gudbrandsdal lurer kundene, siden de tilsynelatende har to priser - en vanlig og en lavpris. Er dette for å lokke nye kunder med lavpris mens de melker eksisterende kunder med vanlig pris tro?
    For å bli kunde hos Gudbrandsdal Energi må man beherske lesing og regning på ungdomsskolenivå. Gjør man ikke det, blir man henvist til Hafslund. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Rekordstor pågang av kunder i høst som vil ha fastprisavtale hos Trønderenergi hørte jeg på radioen i dag tidlig. Og kundene strømmer til Gudbrandsdal-ett-eller-annet som har ligget som den billigste leverandøren på konkurransetilsynets sider.

Så i alle fall noen i Norge klarer å inngå fastprisavtale selv om det i denne tråden kan se ut som det er noe nær en umulighet.
    Og jeg syns de fire første leserinnleggene på artikkelen i Adressa om "Trønder Energi oppfordrer folk til å spare strøm" - gir et representativt bilde av hvor folk er i landskapet, og hva man kan forvente av ulike reaksjoner og innsatsevne.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det var lite gehør for stømsparing i heimen da fruen fant fram all adventsbelysningen.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og jeg syns de fire første leserinnleggene på artikkelen i Adressa om "Trønder Energi oppfordrer folk til å spare strøm" - gir et representativt bilde av hvor folk er i landskapet, og hva man kan forvente av ulike reaksjoner og innsatsevne.
    Ja, det er da viktig å gi alle billigere strøm slik at transformatorer kobler ut oftere siden forbruket blir høyere med lavere pris.

N

nb

Gjest
    Oppvarming slår ganske heftig ut på totalforbruket i Norge, i følge forbruksstatistikken på sidene til Nordpool lå døgnforbruket på østlandet på ca 110 GWh i begynnelsen av November før det ble ordentlig kaldt. Nå ligger det på rundt 165 GWh.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Eg har aldri forstått det evinnelege gnålet om straumprisar. Er det ingen som har reflektert over at det faktisk er andre ting som er lang meir kostbart i dagens samfunn som f.eks. hytte på fjellet/ved sjøen, 2 bilar, dyre feriar, og eit hav av nye ubrukelige duppedittar folk trur dei må ha til ei kvar tid. Dei heile handlar om prioriteringar.

U-96

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Er det så rart da? Jeg for min del betaler jo nesten dobbelt så mye i strøm som jeg betaler i bompenger for å komme med til og fra jobb. Blir strømmen dyrere nå så må jeg begynne å kjøre gjennom byen for å slippe å betale bompenger, og da tar det 40 i stedet for 10 minutter hver vei.

Jeg vet at hytte, 2 biler og dyre ferier koster mer, det er derfor jeg ikke har noen av delene.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er jo aktuelt i midt-norge dette hvor vi betaler det dobbelte av retsen av landet, er vel ikke helt rettferdig det...

Selv har vi montert varmepumpe, bruker ikke varmekablene lenger annet enn på badet nede, har byttet ved ovn til en mer moderne og meget ved effektiv en og gjør så godt vi kan.

Kunne sikkert gjordt enda mer for å spare strøm, men å dempe temperaturen på dagtid osv. er heller ikke aktuelt da jeg er langtidssykmeldt og nekter å sitte inne å fryse hele dagen. Har vært en skikkelig kuldeåeriode noen uker nå med temperaturer ned mot 20 kuldegrader, vil nok merkes på strømregningen til januar vil jeg tro...

V

vredensgnag

Gjest
    Trodde ikke dette ville vært nødvendig før i jan/feb - om enda et svensk atomkraftverk går off-line blir det et helvete. Men så kommer vi også til å få et helt annet strømregime neste år.

Tar ikke lang tid før det nå blir et krav at myndighetene gir avkall på sin avgiftsdel av strømprisene, for de skal så høyt at det blir latterlig.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tar ikke lang tid før det nå blir et krav at myndighetene gir avkall på sin avgiftsdel av strømprisene, for de skal så høyt at det blir latterlig.
    Første kvartal 2011 prises nå til 76 Euro pr MWh eller rundt 60 øre pr kWh i det nordiske markedet.lSamme peridoe (dvs Q1 2011) lå på rundt 50 Euro pr MWh for en måned siden.

Ser man på månedene er prisene for Januar, Februar og Mars hhv 80, 76 og 72 Euro pr MWh. Disse har også steget mye i det siste - særlig Januarkontrakten er opp i overkant av 50% på en måned.

http://www.nasdaqomxcommodities.com/trading/marketprices/

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Når den slemme strømregningen kommer så ta det med et smil. 95 % av strømregningen går til stat og kommune, og derigjennom til økt velferd. Vi betaler med andre ord til oss selv.

Siden jeg har det ekstra varmt inne for tiden på grunn av spebarn i huset så blir det ekstra dyrt, men så får jeg det snart igjen gjennom lave barnehageutgifter, og hadde jeg ikke betalt så dyr strøm så hadde det neppe holdt med 40 spenn i bompenger om dagen.

N

nb

Gjest
    Denne saken druknet litt sist uke
    http://www.tu.no/energi/article270724.ece

Det skal bygges ut 26TWh årlig kapasitet i Norge og Sverige totalt, 13 i hvert av landene. Det tilsvarer en kapasitetsøkning på rundt 10% i Norge. Kraftutbygningen i Norge har stått stille i mange år, så dette er en ganske stor nyhet. Det regnes med at rundt halvparten blir ny vannkraft (småkraftverk) og vindkraft.

N

nb

Gjest
    Norge kommer sannsynligvis til å bli knyttet enda tettere til det europeiske nettet, vannkrafreservoarer i den norske fjellheimen er den opplage kandidaten til "batteri" for vindkraft på kontinentet. Det er ingen garanti for at det blåser mye når det trengs mye strøm, og da kan man bruke energien til å pumpe vann høyere i norske kraftmagasiner. Virkningsgraden til den operasjonen er visstnok rundt 80%.

Litt kjapp matte i den sammenheng:

Norge har en installert effekt på ca 30 GW
    Norge har et årlig strømforbruk på rundt 130 TWh

130 TWh / 30 GW = ca 4300 timer.

Det er 8760 timer i et år, dvs at norske vannkraftverk må kjøre på full effekt ca halve året for å prousere Norges totale forbruk. Følgelig er det mye produksjonskapasitet ledig om man bare får pumpet vann høyere for å produsere strøm på et senere tidspunkt.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Spørs om ikke mine lallende fabuleringer tidligere i tråden om krisetiltak i februar, og så burtetter ...
    Skal absolutt ikke ser bortfra at det må gjøres noe i Mars eller deromkring om det blir lang kuldeperiode. Vet ikke helt hva beredskapsplanene går ut på, det som monner er jo å stenge ned noe kraftkrevende industri.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fjernvarme til både fyring og varmtvann. 8)

Skal jeg bruke mindre strøm må jeg til med klasse D. ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vi må kanskje over på energispareutstyr, noen og enhver! Regner med at "tung", strømkrevende hifi vil gå under samme kategori som hytta til Røkke & co, nemlig energisløsing til luksusformål... ;D

Håper alle husket å lese av målerne den 31....

mvh. VilhelmW

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Norske strømpriser nå de høyeste i hele Europa, og kan bli dobbelt så høye.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10013461

Jeg ser frem til å lese ulikes forklaringer på hvorfor dette er nøyaktig som det skal være.
    En konsekvens av politikere uten ryggrad. Kapitalismen har som konsekvens at knapphet fører til høyere priser. Knappheten er et resultat av politikere uten ryggrad.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:

Jeg ser frem til å lese ulikes forklaringer på hvorfor dette er nøyaktig som det skal være.
    Det med fri konkurranse og en felles børs er jo drømmescenarioet til >90% av medlemmene her på forumet.

Jeg synes dette er artig eksempel på at ting blir billigere når markedet skal bestemme prisen, la oss privatisere Statnett så påliteligheten og prisen blir bedre på den delen av strømregningen også ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ihvert fall nylig betalt 7k for november og desember.
    Det betyr ca. 4,5 K i oppvarming på 2 måneder det, og da er det ialt 3-4 rom hvor det ikke blir skrudd på noe oppvarming.

KW

V

vredensgnag

Gjest
    Men som vi har kunnet lese i denne tråden ved flere anledninger er dette helt normalt, en naturlig konsekvens av hvordan det er regulert, pengene går likevel til fellesskapet, og vi skal være glade for at et land som er mer enn selvforsynt med strøm har Europas dyreste.

(Våre gaver til kraftkrevende industri, som i noen tilfeller har langtidsavtaler med strøm til noen småører/kwh, gjør at vi må importere strøm. Men merk at det gikk bedre før - det er spekulasjon i eksport av strøm, og gambling med reservoarene, som gjør at vi nå enda en vinter er i denne situasjone.)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Men som vi har kunnet lese i denne tråden ved flere anledninger er dette helt normalt, en naturlig konsekvens av hvordan det er regulert, pengene går likevel til fellesskapet, og vi skal være glade for at et land som er mer enn selvforsynt med strøm har Europas dyreste.
    Omtrent like velfungerende som fiskekvotene i nordsjøen.

Norge med sin lange kystlinje får 1/4 av kvoten og de som fisker de resterende 3/4 dumper 50% av fangsten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.375
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:

Det er åpenbart delte meninger om hvor strømprisen går.....
    http://www.na24.no/article3065145.ece#

Spør du meg er grunnen til høy strømprisen:
    1) Billig strøm til industri
    2) Markedspris på strøm
    3) Ikke fri etablering (Nei til gasskraft, nei til konsesjoner på vannkraft osv)

Løsningen er selvsagt og åpne opp for mer etablering på produksjonssiden!

Mvh
    OMF

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Antall liker
    13
    KW skrev:
    Jeg har ihvert fall nylig betalt 7k for november og desember.
    Det betyr ca. 4,5 K i oppvarming på 2 måneder det, og da er det ialt 3-4 rom hvor det ikke blir skrudd på noe oppvarming.

KW
    Naboen min fikk regning på kr12000 for samme periode. Tenker du føler deg heldig nå ja! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn