NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Skal vi si det slik at det andre ordet som synges er "notte". Hjelper det?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg har operaen her hjemme, så absolutt. Takk.
    EDIT: Der satt'n. Har heller ikke operaen (kanskje på tide å handle), men en finner så mangt der ute på nettet.

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har mange plater med hans musikk, men ingen hele operaer, så jeg lurer fremdeles på tittelen på 2eren. Men lurer også på å gjøre et framstøt og vise meg som en handlingens mann og bestille noen operaer med en gang. Trenger ikke tips, da røpes også for mye, og jeg kjenner flere innspillinger jeg vil ha.
    1 og 3 var greie, første verket kjente jeg igjen, det siste var umiskjennelig på stilen og besetningen.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Jeg har mange plater med hans musikk, men ingen hele operaer, så jeg lurer fremdeles på tittelen på 2eren. Men lurer også på å gjøre et framstøt og vise meg som en handlingens mann og bestille noen operaer med en gang. Trenger ikke tips, da røpes også for mye, og jeg kjenner flere innspillinger jeg vil ha.
    1 og 3 var greie, første verket kjente jeg igjen, det siste var umiskjennelig på stilen og besetningen.
    Du har operaen tilgjengelig med synegdamen som har samme dobbelt fornavn som en ganske så habil strengeinstrumentspiller ;)

Sa jeg for mye nå.....

Men personlig synes jeg (Dame) Janet Baker er bedre :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    .......
    Du har operaen tilgjengelig med synegdamen som har samme dobbelt fornavn som en ganske så habil strengeinstrumentspiller ;)
    Sa jeg for mye nå.....
    Men personlig synes jeg (Dame) Janet Baker er bedre :)
    Da tenker jeg at syngedamen og strengespilleren har litt like etternavn også.
    Flinke begge to, men personlig mener jeg du har rett om Dame Janet. Hun er (var) generelt bedre enn de fleste.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tihi. Det var lenge siden, det. Takk til otare for ordet.

Bernt K

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Tihi. Det var lenge siden, det. Takk til otare for ordet.
    Bernt K
    Gratulerer!
    Jeg hører dagens om igjen på nettradio, og må nok jobbe hvis jeg skal komme noen vei idag.

-og jeg som trodde F fra sist gang var Fauré :-[

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Den første idag er skikkelig gammel. Verket er vel innspilt med en norsk fiolinist, tror jeg. Toern burde være grei da sangerens diksjon var god, og den siste kan vel bare være en. Men hvilken av orgelverkene hans det er, det orker jeg ikke prøve på en gang.

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Den første idag er skikkelig gammel. Verket er vel innspilt med en norsk fiolinist, tror jeg. Toern burde være grei da sangerens diksjon var god, og den siste kan vel bare være en. Men hvilken av orgelverkene hans det er, det orker jeg ikke prøve på en gang.
    Tja, det siste eksempelet tok ikke lang tid å finne........ :)

S

Supertramp

Gjest
    Dagens 1 og 3 er greie nok.
    Men nr 2 er jeg mer usikker på......
    Skal vi til en som er veldig kjent for "musikk for vanlige mennesker"?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Vi skal i hvertfall til en av de virkelig store fra forrige århundre.

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Vi skal i hvertfall til en av de virkelig store fra forrige århundre.
    Hehe, ja det fikk jeg med meg. Og da kanskje en som ble født akkurat det første året i den tidsperioden?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg blander meg i grubleriene, og lurer på om jeg skal østover eller vestover. Vil helst mot øst, men ....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Hehe.
    Jeg har flere ganger kjørt forbi en referanse til denne komponisten på mine mange turer til Praha. Om denne referansen da ligger i Tyskland eller Polen skal jeg ikke ha sagt...da vil det bli alt for lett.
    Dermed luket vi vel ut "the Common Man" vil jeg tro.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Det var noe kammermusikalsk ved 2-ern... på sett og vis.

B

S

Supertramp

Gjest
    berxter skrev:
    Hmm. Det var noe kammermusikalsk ved 2-ern... på sett og vis.

B
    Litt stort ensemble til kammermusikk å være, men man vet jo aldri......

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av min absolutt favorittkomponister, har vel nærmere 40 CDer med fyren (ja det er en mann). ;D

Fantastisk morsom musikk fra en essensiell samling.

S

Supertramp

Gjest
    Så vi skal kanskje ikke til verken Polen eller Tyskland sånn fødestedsmessig...............

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Hva får deg til å tro det?
    At vedkommende ikke er født der, men at du sier "har en referanse" i et av landene - på din kjøretur til Praha.....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    erato skrev:
    En betydningsfull fra det forrige århundre? Er han det?
    Jeg lurte på om det var novemberbarnet Schnittke som fikk deg vekk fra Polen/Tyskland sporet? Det er ikke Schnittke.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ut fra det jeg leser her, også om hvem komponisten ikke er, kan det bare være en av to virkelig betydningsfulle (20. århundre) novemberbarn. Men mitt problem er at jeg syntes ikke musikken liknet på det jeg har hørt av noen av dem. Men nå har jeg hørt veldig mye mer av han ene enn av han andre, så da er det vel kanskje han andre.

S

Supertramp

Gjest
    ottone skrev:
    Ut fra det jeg leser her, også om hvem komponisten ikke er, kan det bare være en av to virkelig betydningsfulle (20. århundre) novemberbarn. Men mitt problem er at jeg syntes ikke musikken liknet på det jeg har hørt av noen av dem. Men nå har jeg hørt veldig mye mer av han ene enn av han andre, så da er det vel kanskje han andre.
    Sitter med samme "problem".....

Lenge trodde jeg det var Copland, men nei.
    Så får jeg en tanke om at en engelskmann muligens kan ha vært litt vågal og skrevet noe slikt, men nei.

Nå er sporet inne på en som har samme etternavn som en som skrev en kjent konsert for et blåseinstrument - men jeg kan være på viddene nå igjen.............. Men han har ihvertfall fått noen priser opp igjennom, om det skulle kvalifisere til "betydningsfull"........

Stykke er jo orkestralt med mye blåsere og strenger, men også xylofon hører man ganske tydelig.... Mye perkusjon

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    ..............
    Så får jeg en tanke om at en engelskmann muligens kan ha vært litt vågal og skrevet noe slikt, men nei.
    Nå er sporet inne på en som har samme etternavn som en som skrev en kjent konsert for et blåseinstrument - men jeg kan være på viddene nå igjen.............. Men han har ihvertfall fått noen priser opp igjennom, om det skulle kvalifisere til "betydningsfull"........
    Kjent etternavn er ikke godt nok til å bli virkelig betydningsfull. Så det er ikke han, og ikke Karl Marx.
    Da er jo de fleste eliminert, vil jeg tro. Snart umulig å hjelpe mer uten å avsløre fyren.

Stykke er jo orkestralt med mye blåsere og strenger, men også xylofon hører man ganske tydelig.... Mye perkusjon
    Jøss, ja . Det slår meg: Har jeg kanskje hørt det likevel? Kanskje faktisk mange ganger, og til og med skrytt av det på HFS? Nei, så feil kan man ikke ta. Ble det for mye Møllers Tran på lørdag kanskje?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    På veien til Praha kjører man forbi et sted vedkommende komponist har skrevet musikk om/til. Om dette ligger i Tyskland eller Polen skal jeg ikke ha sagt, men det er et av stedene - komponisten er altså enten tysk eller polsk (vi har jo fastslått at han ikke er russisk - det er ikke Schnittke). Og man må kjøre en veldig lang omvei hvis man skal via England (for de som tenkte i de baner).

Heisann - dette blir jo nesten som HFS labyrinten, det ;)

S

Supertramp

Gjest
    Takk for hyggelig og god assistanse.

Om jeg skulle være så heldig å vinne i denne runden, så vil jeg alltid huske på alle de hyggelige HFS'erne hver gang jeg snurrer "premieplaten" :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    På veien til Praha kjører man forbi et sted vedkommende komponist har skrevet musikk om/til. Om dette ligger i Tyskland eller Polen skal jeg ikke ha sagt, men det er et av stedene - komponisten er altså enten tysk eller polsk (vi har jo fastslått at han ikke er russisk - det er ikke Schnittke). Og man må kjøre en veldig lang omvei hvis man skal via England (for de som tenkte i de baner).

Heisann - dette blir jo nesten som HFS labyrinten, det ;)
    Jeg kjenner verket; men lurer virkelig på hvilket sted du snakker om?

S

Supertramp

Gjest
    Gårsdagens oppgave var nok en gang en eneste stor "parade" av fantastisk musikk :)

S

Supertramp

Gjest
    Søndag 21/11:

3.eksempel var veldig grei
    1.eksempel bør vel være den "store" familien med fire bokstaver?
    2.eksempel er jeg helt blank på

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    3. eksempel veldig greit, ja
    1. eksempel - du er inne på noe
    2. eksempel - tenk far/sønn men med forskjellige etternavn (tror jeg da).

Og så jeg som ikke orket sende inn forrige gang fordi jeg ikke orket sjekke det "ukjente" verket. Trodde ikke Romeo og Julie var så ukjent - det er da stort sett med som "fyllkalk" på innspillinger av de norske rapsodiene?

S

Supertramp

Gjest
    Takk! :)

Men 2-eren er fremdeles en gåte for meg................

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og du er ikke alene. Som de sier på fremmedlandsk: I'm officially stumped.
    1- familien er grei, men jeg gidder ikke å lete, da
    2- er ugjennomtrengelig, men
    3- er et av mine favorittverk i sjangeren, er ganske sikker på at jeg har innspillingen også.

Svarte da... Pytt, det er jo bare en lek :-\

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en snikende kald mistanke om noe norsk her, tror jeg må fyre kull i ovnen og skjenke meg en Jameson for å fordrive den. Det musikkeksempelet tror jeg bestemt ikke finnes i min samling, uansett om mistanken er feil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Vanskelig å vite hvor mye man kan si her. Jeg tror jeg vet hva oppgave 2 er, men jeg har ikke sjekket det. Det er gitt 2 hint i tråden som burde geleide dere i riktig retning (hvis jeg har rett).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også en liten mistanke, og jeg antar min mistanke går i samme retning som andres. Musikken har jeg dog ikke, og hos Amazon er den ikke tilgjengelig for en høreprøve.

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn