Du har operaen tilgjengelig med synegdamen som har samme dobbelt fornavn som en ganske så habil strengeinstrumentspillerJøgga skrev:Jeg har mange plater med hans musikk, men ingen hele operaer, så jeg lurer fremdeles på tittelen på 2eren. Men lurer også på å gjøre et framstøt og vise meg som en handlingens mann og bestille noen operaer med en gang. Trenger ikke tips, da røpes også for mye, og jeg kjenner flere innspillinger jeg vil ha.
1 og 3 var greie, første verket kjente jeg igjen, det siste var umiskjennelig på stilen og besetningen.
Da tenker jeg at syngedamen og strengespilleren har litt like etternavn også.Supertramp skrev:.......
Du har operaen tilgjengelig med synegdamen som har samme dobbelt fornavn som en ganske så habil strengeinstrumentspiller
Sa jeg for mye nå.....
Men personlig synes jeg (Dame) Janet Baker er bedre![]()
Gratulerer!berxter skrev:Tihi. Det var lenge siden, det. Takk til otare for ordet.
Bernt K
Tja, det siste eksempelet tok ikke lang tid å finne........otare skrev:Den første idag er skikkelig gammel. Verket er vel innspilt med en norsk fiolinist, tror jeg. Toern burde være grei da sangerens diksjon var god, og den siste kan vel bare være en. Men hvilken av orgelverkene hans det er, det orker jeg ikke prøve på en gang.
Hehe, ja det fikk jeg med meg. Og da kanskje en som ble født akkurat det første året i den tidsperioden?otare skrev:Vi skal i hvertfall til en av de virkelig store fra forrige århundre.
Litt stort ensemble til kammermusikk å være, men man vet jo aldri......berxter skrev:Hmm. Det var noe kammermusikalsk ved 2-ern... på sett og vis.
B
At vedkommende ikke er født der, men at du sier "har en referanse" i et av landene - på din kjøretur til Praha.....otare skrev:Hva får deg til å tro det?
En betydningsfull fra det forrige århundre? Er han det?erato skrev:Schnittke?
Jeg lurte på om det var novemberbarnet Schnittke som fikk deg vekk fra Polen/Tyskland sporet? Det er ikke Schnittke.....Supertramp skrev:En betydningsfull fra det forrige århundre? Er han det?erato skrev:Schnittke?
Sitter med samme "problem".....ottone skrev:Ut fra det jeg leser her, også om hvem komponisten ikke er, kan det bare være en av to virkelig betydningsfulle (20. århundre) novemberbarn. Men mitt problem er at jeg syntes ikke musikken liknet på det jeg har hørt av noen av dem. Men nå har jeg hørt veldig mye mer av han ene enn av han andre, så da er det vel kanskje han andre.
Kjent etternavn er ikke godt nok til å bli virkelig betydningsfull. Så det er ikke han, og ikke Karl Marx.Supertramp skrev:..............
Så får jeg en tanke om at en engelskmann muligens kan ha vært litt vågal og skrevet noe slikt, men nei.
Nå er sporet inne på en som har samme etternavn som en som skrev en kjent konsert for et blåseinstrument - men jeg kan være på viddene nå igjen.............. Men han har ihvertfall fått noen priser opp igjennom, om det skulle kvalifisere til "betydningsfull"........
Jøss, ja . Det slår meg: Har jeg kanskje hørt det likevel? Kanskje faktisk mange ganger, og til og med skrytt av det på HFS? Nei, så feil kan man ikke ta. Ble det for mye Møllers Tran på lørdag kanskje?Stykke er jo orkestralt med mye blåsere og strenger, men også xylofon hører man ganske tydelig.... Mye perkusjon
Jeg kjenner verket; men lurer virkelig på hvilket sted du snakker om?otare skrev:På veien til Praha kjører man forbi et sted vedkommende komponist har skrevet musikk om/til. Om dette ligger i Tyskland eller Polen skal jeg ikke ha sagt, men det er et av stedene - komponisten er altså enten tysk eller polsk (vi har jo fastslått at han ikke er russisk - det er ikke Schnittke). Og man må kjøre en veldig lang omvei hvis man skal via England (for de som tenkte i de baner).
Heisann - dette blir jo nesten som HFS labyrinten, det![]()