NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da er det ingen hemmelighet for Rognlien og andre at det var Henryk Górecki og hans berømte symfoni nr.3 som ble spilt forrige søndag. Nydelig musikk. Górecki, som døde for få uker siden, før han fikk framført sin symfoni nr. 4.
    RIP, Henryk Górecki.

Dagens oppgaver ble ikke gjenkjent med det samme, så her må det resonneres og listes.
    Jeg begynner å tippe litt fritt, idag med geografi. Tre forskjellige land. Fiolinstykket eksempel 1 hadde en viss koloritt, da syns jeg med en gang lyden av fiolinisten likner på en jeg har hørt mye. Språket i eksempel 2 plasserer den geografisk. Tids-epokene kan også innsnevres mye, og listene krymper fort.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Og der var oppgavene i boks. Fordel å ha all musikken rippet i iTunes - da finner man svarene ganske raskt.
    PS. For de som sliter med oppgave 2 - Det første ordet avslører det hele.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens oppgaver var en grei, en morsom og en slitsom. Komponisten i 1 behøver vi nesten ikke tippe engang sånn som de omtaler ham, men nydelig musikkstykke, nr.2 var spennende og kom etter noen korte nettsøk. Nr 3 orker jeg ikke. Kan tippe komponisten men orker ikke høre.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    ottone skrev:
    Nr 3 orker jeg ikke. Kan tippe komponisten men orker ikke høre.
    :) Er du der jeg var om et Shostakovich verk en stund? ......
    Det tror jeg du kan ha helt rett i. Nyere orgelmusikk har en tendens til å ikke behage mine ører. Dette kan til og med ha vært en komponist jeg har stor respekt for, bare at ørene var litt slitne.
    Kanskje jeg må finne ut av det likevel ? :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Supertramp skrev:
    ottone skrev:
    Nr 3 orker jeg ikke. Kan tippe komponisten men orker ikke høre.
    :) Er du der jeg var om et Shostakovich verk en stund? ......
    Det tror jeg du kan ha helt rett i. Nyere orgelmusikk har en tendens til å ikke behage mine ører. Dette kan til og med ha vært en komponist jeg har stor respekt for, bare at ørene var litt slitne.
    Kanskje jeg må finne ut av det likevel ? :)
    Siden det er jul sier det seg vel selv hva det er?

S

Supertramp

Gjest
    Hmmmm - mulig jeg er veldig konservativ, men jeg synes nr 2 og 3 var litt vel "sære" valg denne gangen.
    Temaet "musikk som hører julen til" - det er tusener på tusener av andre eksempler de godt kunne valgt og som er mere fryd for øret enn akkurat disse to....

Nåvel - det var ihvertfall min mening :) Svar er allikevel sendt.

God jul!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Orgelet i Notre Dame høres ofte anstrengende ut i mine ører, med mindre man er til stede i katedralen. Det har jeg prøvd, og det blir noe annet enn hjemme i stua, ja. Det var altså Messiaen som ble spilt forrige uke, ingen overraskelse det.

2.juledag skal ikke være for mye stress, så oppgavene idag var fine og greie.
    1 og 2 kjenner jeg, 3 er ikke helt sikker men der har jeg en klar kandidat og den skal nok snart bekreftes.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    For meg er det oppgave 1 som er nøtten - så kjent, så kjent, men så er det å koble det til verk/komponist, da. 2 og 3 var kjapt identifisert.

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    For meg er det oppgave 1 som er nøtten - så kjent, så kjent, men så er det å koble det til verk/komponist, da. 2 og 3 var kjapt identifisert.
    Ja, det er veldig kjent. Komponisten kunne også mer enn å komponere ;)

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    De fleste komponister kan jo det.
    Tja, man kan jo lure :)

Men denne var vel spesielt god til noe nærliggende - ihvertfall er vedkommende kjent for en del utmerkede "saker" som flere av oss her inne har stor glede av.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Nytt år og nye muligheter. Det må ha vært lett idag da jeg fant alle svarene i løpet av 10 minutter. :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Ikke jeg heller, men det er lenge mellom hver gang. Har vel vunnet 2 ganger på de 3 siste årene. Da jeg startet å sende inn (må ha vært 23 år siden - har de virkelig holdt på så lenge) vant jeg vanligvis ca hver 5. uke, men nå er det nok for mange som sender inn.

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Ikke jeg heller, men det er lenge mellom hver gang. Har vel vunnet 2 ganger på de 3 siste årene. Da jeg startet å sende inn (må ha vært 23 år siden - har de virkelig holdt på så lenge) vant jeg vanligvis ca hver 5. uke, men nå er det nok for mange som sender inn.
    Kan vel ikke bli for mange som liker programmet, klassisk musikk og konkurranser - og sender inn riktige svar......

Det er jo bare strålende.... :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    For mange må i denne sammenhengen leses som at det er så mange som sender inn rett svar at sjansen for å vinne ikke er så stor lenger... :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Sitter nå og hører på dagens oppgave 1. Min innspilling av verket er mye bedre enn den de brukte i programmet. Bedre lyd, og en mer atmosfærisk innspilling. Virker som utøverne er hjemme i musikken enn de som ble brukt i programmet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så ble det klart, det var ikke Olga Marie som sang Sibelius forrige gang.
    Da er det klart for dagens utfordringer
    1. En riktig flott og velkjent en. Fin åpning.
    2. Synd at jeg ikke skjønner språket, men skjønner i det minste hvilket språk det er. ....chanteuse...lalala laalaa lalala.....ikke mye å gå etter.
    3. Gigantkjempesviske.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1. og 3. var jo grei, svisker begge. Den midterste vet jeg godt at jeg har hørt, men så var det å finne den da.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klar En Klassiker har stort sett blitt enklere for meg de siste årene, så jeg hører på med en viss selvgod optimisme. Idag måtte det høres i opptak, selvfølgelig, og jeg trodde hovedspørsmålet skulle komme av seg selv. Altså hvilket land de tre komponistene kom fra.
    Men ingenting av det jeg hørte kunne identifiseres på direkten. Jeg hadde en ide om landet etter de to første eksemplene, men cello-soloen til slutt forvirret meg. Helt blank igjen.
    Men fin musikk var det alt sammen, og sannsyligvis har jeg mesteparten i CD-hylla.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tok alt liggende i senga. Vi skal sydover...... ;)

Først to svært sentrale komponister (en av de har et ferskt jubileum bak seg), og så en mer perifer fiolinvirtuos.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Er det en slags kode for at barna ikke skal forstå hva mor og far romsterer så mye med bak den låste døren til soverommet?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    erato skrev:
    Er det en slags kode for at barna ikke skal forstå hva mor og far romsterer så mye med bak den låste døren til soverommet?
    Jepp, vi lytter på Klar en klassiker....kan ikke eksponere barna for klassisk må vite.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:

Først to svært sentrale komponister (en av de har et ferskt jubileum bak seg), og så en mer perifer fiolinvirtuos.
    Fiolin? Jøss. Fikk jeg for mye av noe igår, eller for lite kaffe idag? :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg som trodde vi skulle til Russland....
    To sentrale komponister, sentrale i sitt land kanskje?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Og jeg som trodde vi skulle til Russland....
    To sentrale komponister, sentrale i sitt land kanskje?
    Sentrale i musikkhistorien, i hvert sitt århundre. Ikke Russland, men nesten.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klar en komponist idag var kjempelett.
    En favorittkomponist, rett og slett.

To av de tre stykkene kan jeg synge med hele gjennom, det ene av dem var jeg så heldig å få spille selv en gang i tiden.

Nå går jeg og lurer på hvem det var som sang i stykke 2. Den versjonen tror jeg ikke jeg har på plate.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Der var dagens nøtter løst. 1 og 3 var enkle, men operaarier er ikke så enkle å identifisere bestandig. Denne gikk likevel ganske greit.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh. For meg var det operaen som kom først. Bryllupsmarsjkomponisten hørte jeg jo hvem var, men har ingen innspilling i heimen (fysjda, og der finnes ingen unnskyldning). Og så rotet jeg meg grundig bort i eksempel 3, tenkte på feil komponist og greier, før den endelig satt.
    Slik er det.

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Der var dagens nøtter løst. 1 og 3 var enkle, men operaarier er ikke så enkle å identifisere bestandig. Denne gikk likevel ganske greit.
    Omvendt her. Operaen visste jeg. De andre tipper jeg ut fra stil og form, har ikke tid til å sjekke denslags for tiden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    De anbefales. Drivende gode, både musikken og innspillingene.
    Dette skal dere få røpe for meg om en uke. Jeg er en enkel og glad kunde.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Vi kan vel røpe det nå? Svarfristen er gått ut.

Vi snakker om Johan Halvorsen og Chandos som holder på med en komplett(?) innspilling av Halvorsens orkestermusikk. De har kommet til vol. 3.

Det er vel Bergen P.O. og Neeme Järvi som står for spillingen. Det som ble spilt forrige søndag var fra den siste platen som er kommet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Vi kan vel røpe det nå? Svarfristen er gått ut.
    Vi snakker om Johan Halvorsen og Chandos som holder på med en komplett(?) innspilling av Halvorsens orkestermusikk. De har kommet til vol. 3.
    Det er vel Bergen P.O. og Neeme Järvi som står for spillingen. Det som ble spilt forrige søndag var fra den siste platen som er kommet.
    Jaså, Halvorsen.
    Jeg har jo den første av disse på Chandos, gammel BFO-fan som jeg er. Fin plate, men jeg har altså ikke fulgt godt nok med på fortsettelsen.
    Takk for påminnelse :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn