Ja, nå har NRK bestemt seg for at man skal bruke Windows for å kunne høre på dem. Jeg klagde på at jeg ikke kunne høre "Klar en klassiker" på nettet i går, og her er svaret jeg fikk:
"Hei, og takk for henvendelsen.
Hvis du benytter Lion er det dessverre ikke noen snarlig løsning. Det arbeides med ny avspiller som er planlagt lansert i 2012 og dagens avspiller blir dessverre ikke videreutviklet."
Så skal man høre på NRK med oppdatert utstyr må man bruke Windows. Det har NRK bestemt, til tross for at de er lovpålagt å bruke formater som ikke diskriminerer brukere. nrk.no har alltid fokusert på Windows og gitt f* i alle andre, men det har tross alt fungert i andre systemer også. Og så påstår man at Apple driver med lock-in?
Jeg mailet litt mer med dem og fikk dette svaret:
"Hei igjen.
Dagens løsning er langt fra tilfredsstillende og derfor arbeides det med nye mediaavspiller som vil benytte seg av åpne codec'er (mp3 for radio og h.264 for video). For å gjøre dagens opptak i Nettradio operativ for Lion kreves det store investeringer, blant annet en ny encoder-rigg, og siden den nye avspilleren er i sluttfase før beta prioriteres ikke videre utvikling av nåværende versjon av Nettradioen."
Så det er da håp.
Men inntil videre har NRK slått fast at NRKs innhold er kun interessant for Windows-brukere. Alle andre kan holde seg unna. Men lisensen vil de ha.