NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Hint: Det er fra en symfoni, og et er på denne siden av 1900. Ikke så mange å velge mellom.
    Takk for fin hjelp igjen. Og nok en gang så stolte jeg ikke på min førsteinnskytelse; noe jeg må ta til etterretning.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dævven, jeg er en idiot! Og jeg som sa til meg selv da jeg hørte det: "Hmm, det minner meg om ***, men det er vel litt for nytt i tonespråket." Suppegjøk! Og jeg har 2 innspillinger på cd og 1 på vinyl.

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Dævven, jeg er en idiot! Og jeg som sa til meg selv da jeg hørte det: "Hmm, det minner meg om ***, men det er vel litt for nytt i tonespråket." Suppegjøk! Og jeg har 2 innspillinger på cd og 1 på vinyl.

B
    Jeg har ikke hatt tid til å høre programmet fra sist, over middels hektisk her i det siste, men må si at utlegningene deres trigger nysgjerrigheten nå.
    Uten å ha hørt en tone, og uten at noen her har røpet svaret, har jeg en klar ide om komponisten bak symfonien. -Mannlig intuisjon, kalles det.
    Det betyr uansett at jeg skal høre programmet på nettet i kveld, med noe godt tilbehør, så skal jeg slenge meg på med min sedvanlige forvirring.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag fikk jeg bare hørt siste oppgave, og litt av den kjente stemmen, og kompnisten var jo grei.

Men så, dagens OT:
    Programmet kan høres i opptak senere, jada, men jeg irriterer meg grønn over at det ikke virker lengre i Safari på min Mac. Det har fungert tidligere, og jeg har siste versjon av Silverlight installert. I Opera fungerer det, som alltid, men det er ikke min favoritt-nettleser på Mac.
    Vanlig nettradio kan jeg alltid få til ved å velge mp3 på
    http://www.nrk.no/tjenester/lyd/
    Men programmer i opptak ligger i windows-format, og det takler ikke Safari hos meg.
    Noen som vet om et triks?

-Ja, jeg har blitt en pirkete og kresen gammel mann, og trives med det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Beklager, ingen løsning fra meg. Jeg visste ikke at det fungerte i Opera - jeg hadde gitt opp å høre radio i opptak på nettet fra NRK. Jeg har klagd, men NRK er fornøyd så lenge det fungerer i IE på Windows.

Update: Det virker ikke i Opera heller

O

Ole I

Gjest
    Ikke her heller. Får kun lyd i IE; ikke Mozilla, ikke Opera og ikke Safari.

Men en fin runde sist søndag - veldig fin musikk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    Ikke her heller. Får kun lyd i IE; ikke Mozilla, ikke Opera og ikke Safari.

Men en fin runde sist søndag - veldig fin musikk.
    Mye rart ute og går her.
    Hos meg, på min Macbook, som på min kone sin, fungerer opptakene i Opera, men ikke i Safari.
    Vi har flip4mac og Silverlight installert, vet ikke om det er avgjørende for at det funker i Opera.
    Generelt er Opera for Mac ikke spesielt lekker, på våre Windows-maskiner gjør den et helt annet inntrykk, men det er flere ting som funker bedre i Opera enn Safari på Mac. NRK-programmer i opptak er nevnt, det samme gjelder java-baserte websider som diverse nett-banker.
    Litt OT, men ikke helt. Klar en Klassiker er et must i opptak på nettet.

O

Ole I

Gjest
    hmmm - nå virker NRK nettradio i Mozilla, gitt.

Men trengte ikke så mye ekstralytting til dagens oppgaver. Mye fin musikk; litt "traust" kanskje ;)

O

Ole I

Gjest
    Fin runde. Mye flott musikk, men "heavy" skjebner hos de folka der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Joda. To av dem fikk syfilis, noe som vel ikke var så uvanlig på den tida.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Joda. To av dem fikk syfilis, noe som vel ikke var så uvanlig på den tida.
    Folkesykdommen på den tiden - men det var jo litt mere rundt, spesielt han ene......

O

Ole I

Gjest
    erato skrev:
    WTF driver P2 med...... ???
    Tydeligvis tekniske problemer - nå kom vi plutselig inn i programmet i oppgave nr 3 - som vel var ganske kjent?
    Tro hva oppgaven var?..... toneart?

Må ty til kl 21 sending eller nettradio opptak.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var noe Sibelius ja. I kveld er jeg opptatt med andre ting. Dette er trolig et program i opptak, hvor vanskelig kan det egentlig være å sende ei fil som de har liggende ett eller annet sted? J....a amatører.

O

Ole I

Gjest
    Enda verre er det at nettradio-arkivopptaket har samme "feilsending"....

En annen irriterende sak med nrk.no og KEK er dette feilsvaret når man klikker "gå til hjemmeside" ved KEK på NRK P2 programoversikt:

"Server Error
    404 - File or directory not found.
    The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable."

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    Enda verre er det at nettradio-arkivopptaket har samme "feilsending"....

En annen irriterende sak med nrk.no og KEK er dette feilsvaret når man klikker "gå til hjemmeside" ved KEK på NRK P2 programoversikt:

"Server Error
    404 - File or directory not found.
    The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable."
    Har prøvd begge deler ja og dette er SVAKT! At de ikke klarer å legge programfila ut på nettradio, men bare sender den pausemusikken de sendte i stedet for prgrammet er regelrett latterlig.

O

Ole I

Gjest
    erato skrev:
    Det var noe Sibelius ja. I kveld er jeg opptatt med andre ting. Dette er trolig et program i opptak, hvor vanskelig kan det egentlig være å sende ei fil som de har liggende ett eller annet sted? J....a amatører.
    21-sendingen gikk fint og nettradio-opptaket er også riktig (21).
    Men det var ikke samme musikk som ble spilt som det som var såvidt innom i den feilsendingen kl 09 - altså ikke den komponisten i det hele tatt.....

Merkelig, for akkurat det som vi hørte litt av på 09 sendingen hadde passet utmerket til dagens oppgave.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Ja, nå har NRK bestemt seg for at man skal bruke Windows for å kunne høre på dem. Jeg klagde på at jeg ikke kunne høre "Klar en klassiker" på nettet i går, og her er svaret jeg fikk:

"Hei, og takk for henvendelsen.

Hvis du benytter Lion er det dessverre ikke noen snarlig løsning. Det arbeides med ny avspiller som er planlagt lansert i 2012 og dagens avspiller blir dessverre ikke videreutviklet."

Så skal man høre på NRK med oppdatert utstyr må man bruke Windows. Det har NRK bestemt, til tross for at de er lovpålagt å bruke formater som ikke diskriminerer brukere. nrk.no har alltid fokusert på Windows og gitt f* i alle andre, men det har tross alt fungert i andre systemer også. Og så påstår man at Apple driver med lock-in?

Jeg mailet litt mer med dem og fikk dette svaret:

"Hei igjen.

Dagens løsning er langt fra tilfredsstillende og derfor arbeides det med nye mediaavspiller som vil benytte seg av åpne codec'er (mp3 for radio og h.264 for video). For å gjøre dagens opptak i Nettradio operativ for Lion kreves det store investeringer, blant annet en ny encoder-rigg, og siden den nye avspilleren er i sluttfase før beta prioriteres ikke videre utvikling av nåværende versjon av Nettradioen."

Så det er da håp.
    Men inntil videre har NRK slått fast at NRKs innhold er kun interessant for Windows-brukere. Alle andre kan holde seg unna. Men lisensen vil de ha.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at dette skal være så vanskelig for NRK.Men nå har jeg hørt, og vi vant ikke. ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Ja, ikke sant? De fleste får det til uten problemer, men ikke NRK.

Så vi vant ikke? Sier du det? Sjokk!

O

Ole I

Gjest
    Det var fra Sibelius' (eneste) fiolinkonsert som av en eller annen grunn kom inn i slutten av den radbrekkede 09-sendingen som stort sett var fylt med pausemusikk.

Det litt påfallende er jo at denne hadde passet utmerket til ukens oppgave og hvorfor den da kom på slutten av 09-sendingen er jo veldig merkelig.
    Ikke finner jeg noen tidligere KEK sending det siste året hvor denne er benyttet heller. Kan det ha vært noe fra NRK klassisk som ble kringkastet på NRK P2 de siste minuttene?
    Og det var det gitt - fra spillelisten til NRK klassisk 30/10/2011:

09:18 Jean Sibelius:
    Fiolinkonsert i d-moll, op. 47 (ur-versjonen)
    Lahti Symphony Orchestra
    Dirigent: Osmo Vänskä

Så da var den "nøtten" løst - men ingen premieutbetaling :)

ps! har sendt dem tilleggssvar på epost om ovennevnte. Hadde vært hyggelig om andre faste lyttere gjorde det samme slik at de forstår hvor alvorlig vi tar denne uhøytidelige konkurransen :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Dagens oppgaver var vel egentlig for enkle? Trengte ikke en gang sjekke - kjente igjen musikken med en gang - vel - ikke helt rett. Den siste kan jeg ikke si jeg kjente igjen, men hvor mange klaverkonserter kan karakteriseres som filmmusikk egentlig? Og når komponisten til denne hadde en forbindelse med november var det jo ikke så vanskellig.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For enkle var de kanskje ikke; jeg brukte ihvertfall litt tid på den tredje. Inspirasjon fikk jeg ihvertfall til å høre Keilberths utgave av spm 2, fra børjan av.

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Det var Kleibers innspilling av spm. 2 som var den første operaen jeg kjøpte. Jeg elsker Edith Mathis i den innspillingen. Stemmen hennes er utrolig søt og ungpikeaktig - enormt sjarmerende.

O

Ole I

Gjest
    Spørsmål 2 i søndagens sending - der er jeg sørgelig blank.
    Jeg vet hvor mange bokstaver i etternavnet det er snakk om, slik at jeg kan snevre inn søken etter komponist.

Er jeg på villspor hvis jeg sier at komponisten jeg kan tenke med det er, hadde et vennskapelig forhold til en kjent norsk maler?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Det var vanskelig å finne, ja. Spesielt siden sangen har et eget navn og et søk på teksten på nettet bare gir referanser til en plate med stev fra Setesdal, og ikke til det verket jeg tror det er.
    Om komponisten hadde et vennskapelig forhold til en kjent norsk maler aner jeg ikke. Komponistens far er forøvrig også en kjent skikkelse i norsk kultur.

O

Ole I

Gjest
    aha - da var det den andre "kandidaten" jeg hadde i tankene, ikke kameraten til maleren - takk, skal lete etter sangstykke

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    Spørsmål 2 i søndagens sending - der er jeg sørgelig blank.
    Jeg vet hvor mange bokstaver i etternavnet det er snakk om, slik at jeg kan snevre inn søken etter komponist.
    Samme her.
    Norsk tekst på toeren, men nettsøk gir bare treff på gamle stev, og jeg kom ikke videre.
    Treeren var grei, og gav antall bokstaver. Men da stemmer ikke han jeg trodde på i eneren, selv om jeg repeterer den tyske stavemåten blir det en bokstav for mye, og jeg må begynne på nytt.

Forresten likte jeg godt musikken forrige gang. Ravel klarte jeg ikke gjette, det hørtes veldig moderne ut i mine ører. Mangler i samlingen.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Tverrsummen av summen av opusnumrene i oppgave 1 og 2 er 11 ;)
    hmmm - er det noe med hoderegningen her som ikke stemmer, eller er det en feil i opusnummer på mic.musikkonline.no og Wikipedia? Jeg får dette til å bli 10.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Husket feil opusnummer på oppgave 1, gitt. Så tverrsummen (summen av sifrene i tallet) er 6 (ikke 11).

Det er jo forutsatt at jeg har identifisert oppgavene rett, noe som ikke er helt sikkert, da jeg ikke har verket i oppgave 2.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Husket feil opusnummer på oppgave 1, gitt. Så tverrsummen (summen av sifrene i tallet) er 6 (ikke 11).

Det er jo forutsatt at jeg har identifisert oppgavene rett, noe som ikke er helt sikkert, da jeg ikke har verket i oppgave 2.
    Ok - jeg har funnet det og summen av sifrene* i opustallene på alle oppgavene = 12 :)
    * for ordens skyld:
    Tverrsummen til et naturlig tall er summen av sifrene i tallet. For eksempel er tverrsummen til 453 lik 4 + 5 + 3 = 12.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Da tror jeg vi har funnet forskjellige svar på oppgavene. Når jeg legger sammen de to opusnumrene og tar tverrsummen av resultatet får jeg 6. Det blir forøvrig også 6 hvis jeg tar tverrsummen av de to opusnumrene hver for seg og summerer disse. :)

Det blir spennende å se på søndag hvem av oss som har rett :)

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Da tror jeg vi har funnet forskjellige svar på oppgavene. Når jeg legger sammen de to opusnumrene og tar tverrsummen av resultatet får jeg 6. Det blir forøvrig også 6 hvis jeg tar tverrsummen av de to opusnumrene hver for seg og summerer disse. :)

Det blir spennende å se på søndag hvem av oss som har rett :)
    Spennende ja. Alle mine kilder forteller nemlig at tverrsummen på opusnummer til 1.oppgave alene = 6 ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Huff og huff - jeg har blandet sammen oppgave 1 og 3. Du har fullstendig rett. Tverrsummen på oppgave 1 er 6.
    Det er tverrsummen av summen av opustallene på oppgave 2 og 3 som til sammen blir 6.

Håper jeg ikke har forkludret det for mye for alle dere som fortvilt har prøvd å få tverrsummen av summen av opusnummerene av oppgave 1 og 2 til å bli 6.

For tverrsummen av summen av opustallene til oppgave 1 og 2 er selvfølgelig 10. Og av alle oppgavene blir det, som OleI helt korrekt skriver, 12.

Huff og huff.
    Er det det som kalles å "gå i baret"?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Så nå vet vi hva rotet mitt skulle fram til - Johan Kvandal "Guten og jenta" fra hans op. 40. Jeg klarte å plassere Richard Strauss' Don Juan som oppgave 1, og husket så feil opusnr (trodde det var op. 25). Så feil kan man ta, men svaret var nå riktig.

Dagens oppgaver da? Hillveg liker jo "light music", så dette måtte jo komme. Heldigvis var det et svært godt kjent stykke av en av de mest kjente komponistene av "light music", så det var ikke uoverkommelig selv om jeg må innrømme at dette er en komponist som er totalt fraværende i mine hyller. Jeg måtte ut på nettet for å finne det. Oppgave 2 og 3 var vel ganske greie?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg plasserte første greitt, selv om den vel hadde passet bedre 1. mai, og så sovnet jeg. Her blir det webradio.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn