NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    Og reprisesendingen hjalp meg "nada" på spørsmål 1 og 2, selv om jeg tok det opp på TV'ens PVR og har hørt det om igjen og om igjen.
    For nr 2 så er det jo opera og jeg mener det er fra en opera hvis deler av navnet gir assosiasjoner til en eldre TV serie hvor tittelmelodien er av en fra samme land som KEK oppgaven.....
    Tenker du på den kjente serien "Onegin-linjen"?

O

Ole I

Gjest
    Hehe - tja, why not :)

Onedin - Onegin, Osama - Obama :)

Just one letter differs them :)

O

Ole I

Gjest
    Da fikk jeg ro i sjelen ved Pjotr svarene i dagens sending.
    Hadde ikke tid nok i forrige uke til å sjekke korverket, men det er nå lagret i Spotify. Vakkert.

Dagens oppgaver var greie :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Orket ikke sjekke svarene i forrige uke, så jeg sendte ikke inn. Men hadde jeg sendt inn hadde svarene vært rette. Onegin var liksom litt for innlysende, og av korverkene hans er det vel bare Chrisostomus som spilles.

Som du sier - dagens oppgaver var greie.

O

Ole I

Gjest
    Fine kommentarer i dag fra lyttere på forrige ukes oppgaver.

Og de nye oppgavene var jo flotte. Barrokkomponisten har en betydelig katalog, men ikke så mye for soloinstrumentene som ble benyttet i dette verket. Pent spilt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Må innrømme at jeg sliter litt med oppgave 2. Oppgave 1 og 3 var greie, så bokstaven er identifisert (2 muligheter, men det er vel bare en som er mulig i praksis), men finner ikke verket.

O

Ole I

Gjest
    Det er dette som er så befriende med hyggelige KEK kollegaer på HFS - man hjelper så gjerne :)

Komponistens verk står i en viss katalog.
    Soloinstrumentene du hørte er greit å få med seg.

Ang. satsen vi hørte fra så tenker jeg av en eller annen grunn på fotball....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Det hjalp ikke mye. Svært begrenset utvalg av mulige komponister, men finner ikke noe verk som passer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Jada - tok det nå. Trodde det var fler enn 2 instrumenter.
    Så det var ikke RBK du tenkte på likevel.. … :D

O

Ole I

Gjest
    Nei det var nok et annet lag :)

Hyggelig at jeg kunne hjelpe deg med å finne det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Og så fant jeg et hull i samlingen min. Jeg har faktisk ikke verket.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan anbefale den med Capuconbrødrene på Virgin.

O

Ole I

Gjest
    erato skrev:
    Kan anbefale den med Capuconbrødrene på Virgin.
    Og jeg anbefaler den som muligens ble brukt som eksempel - den med den noe avantgarde fiolinisten og den mere "ordinære" cellisten. :)

Den har også noe norsk musikk!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Favorittkomponist idag, det ante meg hvem det var allerede på første, og ble sikker på andre. Tredje gikk for hurtig, som jeg så ofte syns. Det skyldes han dirigenten, som har satt tempoet en gang for alle i mitt øre på denne satsen.

Men hva i all verden var det pianostykket i eksempel 1? Det virker så kjent, men jeg kommer ikke på det.
    Fint spilt i alle fall, skulle nesten tro det var en jeg kjente som spiller. Men han har ikke spilt inn noe av denne komponisten ennå såvidt jeg vet. Eller gitt ut, bør jeg vel heller si. Men det var en digresjon.

O

Ole I

Gjest
    Tro om det var Carlos Kleiber og Wien filharmonikerne som var brukt som eksempel nr 3?
    Uansett så har jeg nettopp den glimrende DG utgivelsen med 5 & 7 som vel er et "must" i enhver samling.

Nåvel - oppgave 1, ja gå tilbake til det første ordet i innlegget ditt, det kan hjelpe deg :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    Tro om det var Carlos Kleiber og Wien filharmonikerne som var brukt som eksempel nr 3?
    Uansett så har jeg nettopp den glimrende DG utgivelsen med 5 & 7 som vel er et "must" i enhver samling.

Nåvel - oppgave 1, ja gå tilbake til det første ordet i innlegget ditt, det kan hjelpe deg :)
    Ja. Kleiber-innspillingen er fantastisk, har den, men blant annet i denne satsen har jeg et sterkt forhold til en annen K.

Eneren: noe med en favoritt? Eller yndling? -en helt kanskje? -variasjonsverk kanskje, derfor det virket så kjent -
    Får høre på reprisen nå om jeg har rett. Sjekker en innspilling jeg har først, med en brutal russer. Det var i hvert fall ikke han som spilte på radioen nei. Kanskje jeg skal prøve den siviliserte bebrillede østerrikeren i stedet?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    Ble du noe klokere, ottone ?
    Jada, jeg ble kjent med flere stykker som det viste seg å ikke være. Totale bomskudd. Så kom jeg til at det kunne være fra en sonate, og trykket meg gjennom alt jeg kunne finne i 3-takt. Bom. Tilbake til start. :-[

-bruker ikke veldig mye tid på disse nå, har så mye annet å gjøre. Så pass på, det hender det blir bom i bomskuddene , og jeg flyr fort forbi.

O

Ole I

Gjest
    At det er en rolig sats og at den egentlig var skrevet for en sonate, det er jo helt riktig :)
    Men enkelte mente den var litt lang og komponisten ble litt sur på det, men gikk i tenkeboksen og kom med en ny løsning.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    At det er en rolig sats og at den egentlig var skrevet for en sonate, det er jo helt riktig :)
    Men enkelte mente den var litt lang og komponisten ble litt sur på det, men gikk i tenkeboksen og kom med en ny løsning.
    Andante Favori, det var nytt for meg. Sto ikke på den øverse lista over piano-verk på wikipedia. Snodig, for jeg har hørt det før men aldri hørt om det. Jeg trodde en stund at jeg hadde spilt det selv, men det kan umulig være tilfelle.

Og her begynner det på samme måten igjen idag, eksempel 1 er så kjent så kjent. Kanskje jeg finner det i notebunken. Bare eksempel 3 som faller rett på plass idag. 2eren var helt utenfor.

-Kleiber var riktig gjettet i LvB 7, litt morsomt så mye som den har vært omtalt her siste uken.

-ojsann, på tide å finne på noe annet snart :)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Ole I skrev:
    Andante Favori, det var nytt for meg. Sto ikke på den øverse lista over piano-verk på wikipedia. Snodig, for jeg har hørt det før men aldri hørt om det. Jeg trodde en stund at jeg hadde spilt det selv, men det kan umulig være tilfelle.

Og her begynner det på samme måten igjen idag, eksempel 1 er så kjent så kjent. Kanskje jeg finner det i notebunken. Bare eksempel 3 som faller rett på plass idag. 2eren var helt utenfor.

-Kleiber var riktig gjettet i LvB 7, litt morsomt så mye som den har vært omtalt her siste uken.

-ojsann, på tide å finne på noe annet snart :)
    Du får smi litt videre på eneren. 2-eren kjenner ikke jeg heller, men Hiilveg er glad i noe ræl for fløyte og klaver som Rossini har skrevet (nei, Rossini er uhyre langt fra noen favorittkomponist). Et alternativ kan jo være Schubert.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Finnes det noen mulighet for å høre programmet for oss som var bortreist i helgen og ikke kom hjem før mandag kveld?
    Hva var temaet?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Finnes det noen mulighet for å høre programmet for oss som var bortreist i helgen og ikke kom hjem før mandag kveld?
    Hva var temaet?
    Nei, med mindre du kjenner noen som har gjort opptak. NRK får ikke lengre lov å legge det ut på nettet.
    Det sendes i reprise både søndag kveld og mandag formiddag, men det er jo litt seint nå.

Jeg vurderer å skaffe meg kabel-TV, altså dekoder med PVR, (altibox her) og da er det kanskje håp?
    Ellers må jeg rett og slett rigge opp den gamle kassettspilleren igjen.......

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Hva var temaet?
    Jeg hadde satt min LG tv (m/innebygget PVR) til å ta opp fra P2 sist søndag siden vi var på ferie i UAE. Fikk først hørt gjennom det i dag. Fine variasjoner.
    Men det er vel for sent å sende inn svar.......

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Endelig fikk jeg hørt Klar en klassiker igjen. 2 uker siden sist. Nå kan jeg hvile meg med en kopp kaffe etter at oppgavene er løst.
    For meg var oppgave 1 enkel. Tonespråket var veldig typisk for landet musikken kommer fra, jeg kjente det igjen med en gang, men det burde jeg jo også... Et av de mest spilte verkene til komponisten, men ikke av de mest kjente...

Oppgave 2 - tidsepoken er vel klar, men der er det mange å ta av. Brytningstid...

Oppgave 3 - en komponist jeg sliter med å få taket på. Man kan jo bli lurt til å tro at oppgaven var hentet fra en klaverkonsert, men var det egentlig det... ;)

O

Ole I

Gjest
    Fine oppgaver.
    1 & 3 er i boks, men 2'eren er jeg usikker på.
    Mener det er i E dur og at det minner om en overtyre, evt. en konsert for fløyte/blokkfløyte ??
    Har trålet igjennom Composer events for March på CCD, men blir ikke så mye klokere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Overtyre, symfoni - hva kalte man vel ting den gangen. Verket har flere satser, så...
    Det var jo flere elementer både fra barokken og klassisismen i musikken.

O

Ole I

Gjest
    Hmmm, kan det være noe av selveste symfoniens far dette her?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Nei, mannen har nok sterkere røtter i barokken selv om han ikke er en barokkomponist.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    Hmmm, kan det være noe av selveste symfoniens far dette her?
    Jeg delte den tanken en stund, men det klinger bare ikke som ham. Ikke tale om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn