NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her glemte jeg å ta radioen på øret mens bikkja og jeg fikk vår morgentur.....
    Må vel høre på nett.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig fant jeg ut hva som skulle til for å høre programmene i opptak på Mac.
    Under Systemvalg-Annet finner jeg flip4mac settings, der jeg må slå på Launch Quicktime Player

Da får jeg hørt dagens program og finner to av svarene med en gang. Åh, den pianomusikken rager høyt. Jeg vet om finere tolkninger enn den de spilte idag, men stor musikk er det uansett.
    Problemet er denne light music saken. Lurer litt på om den ansvarlige kan være skandinav.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Nå, ottone. Fikk du tak i alle arbeiderne? ;D
    Har ikke tid, og alle arbeiderne her er meg selv. Vasker og rydder kåk før overtakelse, og spiller ellers juleblåsemusikk for almuen. Bare såvidt innom her for å trekke pusten. Håper på KeK og tid til denslags i juleferien kanskje.

O

Ole I

Gjest
    Fin runde forrige uke og også i dag.

Programmet mangler litt snert når Hillveg ikke er med, men han er jo på bedringens veg, heldigvis.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    og nå er det tydeligvis slutt på muligheten for å høre musikkprogrammer i opptak på nettradio...:

Nettradio og podkast med redusert tilbud

Vi beklager at NRKs radioprogrammer for tiden ikke er tilgjengelig i opptak på nett.
    IFPI og NRK har ikke kommet til enighet om bruk av deres repertoar i nett-radio i opptak og podkast. Uenigheten handler om konsekvensene av NRKs digitale satsing, og man er uenige om verdien i kroner og øre av musikk i NRKs ulike tilbud.

IFPI er foreningen for de internasjonale plateselskapene. De viktigste selskapene i IFPI er Universal, EMI, Warner, Sony, Cosmos (tidligere Bonnier) og VME. Så godt som alle de største norske og internasjonale artistene tilhører et IFPI-selskap.

Inntil vi har en ny avtale betyr dette at nettradioarkivet og podkast får et sterkt redusert innhold, fordi det eneste vi kan tilby er program og podkaster helt fri for musikk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oj. Jeg glemte helt at det faktisk er søndag idag. Var våken og tenkte på det, men kom i ørska til at nei, de sender ikke bare fordi det er juledag.
    Synd at muligheten for å høre opptak forsvinner. Plateselskapene bidrar til sin egen død.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Oj. Jeg glemte helt at det faktisk er søndag idag. Var våken og tenkte på det, men kom i ørska til at nei, de sender ikke bare fordi det er juledag.
    Synd at muligheten for å høre opptak forsvinner. Plateselskapene bidrar til sin egen død.
    Jeg glemte helt at det var søndag jeg og, til tross for at jeg var våken.

Og min reaksjon er forøvrig som din; å gjøre det vanskeligere å høre legale innspillinger er ikke veien å gå i dagens medieverden. Heller ikke ved å vanskeliggjøre tilgang til programmer som holder interessen for musikk oppe. Mang en CD er kjøpt som resultat av Klar en Klassiker eller andre programmer på NRK. Og de som vil ha illegale downloads og kopier har lettere veier enn via NRK sitt nettarkiv. De er travle med å jobbe frem egen undergang ja.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    og nå er det tydeligvis slutt på muligheten for å høre musikkprogrammer i opptak på nettradio...:

Nettradio og podkast med redusert tilbud

Vi beklager at NRKs radioprogrammer for tiden ikke er tilgjengelig i opptak på nett.
    IFPI og NRK har ikke kommet til enighet om bruk av deres repertoar i nett-radio i opptak og podkast. Uenigheten handler om konsekvensene av NRKs digitale satsing, og man er uenige om verdien i kroner og øre av musikk i NRKs ulike tilbud.

IFPI er foreningen for de internasjonale plateselskapene. De viktigste selskapene i IFPI er Universal, EMI, Warner, Sony, Cosmos (tidligere Bonnier) og VME. Så godt som alle de største norske og internasjonale artistene tilhører et IFPI-selskap.

Inntil vi har en ny avtale betyr dette at nettradioarkivet og podkast får et sterkt redusert innhold, fordi det eneste vi kan tilby er program og podkaster helt fri for musikk.
    Hvæt?! Du store allverden; vi får håpe at dette kun er midlertidig.

Bernt K

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Reprise på NRK Klassisk nå, greit for oss som går og svimer gjennom jula.
    Oppgave 1, nydelig sak, var ikke av de vanskeligste. Toeren er igang, og krever kanskje litt undersøkelse og resonnement. Karakteristisk og morsomt, gir noen ideer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Trodde du tok den på strak arm ut fra det du har postet i "Hva hører du på nå"-tråden :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Trodde du tok den på strak arm ut fra det du har postet i "Hva hører du på nå"-tråden :D
    Jøje meg, her tråkker vi visst uti igjen. Jeg har spilt highlights-utgaver av den du tenker på. Tviler faktisk på om jeg har hørt hele. Må bestille komplette innspillinger, fortere enn svint. Tror jeg tar flere utgaver i samme slengen.
    Jeg hadde problemer med å oppfatte teksten i oppgave 1, og lurte litt på hvilken versjon vi hørte. Men nå ble det jo rimelig klart, takk :)

O

Ole I

Gjest
    Da fikk jeg bekreftet at det var Fleming.

Dagens oppgaver var en fin start på året.

Godt nytt år til alle klassisk-quiz løsere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    1 og 3 var jo greie å plassere, men hvem klarer vel å finne oppgave 2? Det finnes vel bortimot 1 million verk som kan passe? Det er mange mulige komponister, men det er en som peker seg ut, men selv han har da hundrevis av konserter som kan passe?

O

Ole I

Gjest
    Det var vel to soloinstrumenter og da snevrer det inn med alternativer ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Gitaren min var renstemt, så jeg har da fått med meg tonearten, ja.

O

Ole I

Gjest
    Ok. Men jeg tror jeg skylder deg en så jeg hjelper gjerne om/når du ønsker.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    Og tonearten? Ikke mange fortegn for å si det slik....
    OK, greit å vite, for oss som forsov oss til nyttårskonserten.
    Da satser jeg på reprise. Hvis jeg er våken.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Tror ikke jeg orker lete lenger. Det var vel en konsert for 2 oboer, og da går mistankene i en bestemt retning.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Tror ikke jeg orker lete lenger. Det var vel en konsert for 2 oboer, og da går mistankene i en bestemt retning.
    Det må det være, ja. Og med få fortegn så har du snevret det inn ganske bra.
    I konsertserien (opus nr..) er det nok en rolig sats fra en konsert i en annen toneart som er mest kjent. Dvs, han har en annen rolig sak som er enda mere kjent, men den er ikke i denne konsertserien.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Og nå som de har sluttet å legge ut KEK på nettet er det jeg virkelig får bruk for min gamle MiniDisc-opptaker. ;D

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Og nå som de har sluttet å legge ut KEK på nettet er det jeg virkelig får bruk for min gamle MiniDisc-opptaker. ;D
    Ja, det er en god ting nå.

Men oppgavene i går var vel ganske greie?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    otare skrev:
    Ja, det er en god ting nå.

Men oppgavene i går var vel ganske greie?
    Fine, men ikke så altfor greie.
    Dvs. jeg tror jeg har komponistene, bare etter to gjennomhøringer. Fikk med meg reprisen også.
    1. Flott tolkning og fint opptak, nasjonalt preg, og da seiler kandidaten opp
    2. Klarinett, låter litt fransk, men er det det?
    3. Bankers. Å så fin!
    Verktitler må jobbes med og tar tid, så det blir ikke noe av denne gangen heller. Men kona har visst toeren klar. Artig.

O

Ole I

Gjest
    1) ja, nasjonalt kan jo være mye men vi skal nok ut av landet
    2) du er nok inne på det, ja
    3) jepp, veldig fin - hvem sang tro? Var det en av de store divaene?

btw: ikke at det har noe å si, men jeg ser av eposten jeg sendte KEK at jeg nok var 2 minutter før din "rutetid", otare :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Vi kan jo si at alle komponistene har en forbindelse til et land. 2 av dem er født i landet, mens den tredje hadde en svært negativ opplevelse i det aktuelle landet.

Jeg har nok en fordel i forhold til mange her - jeg har opptaksmuligheter og har hele platesamlingen min liggende på harddisk. Så når det kommer et verk med klarinett er det relativt enkelt for meg å finne alternativene. Og så lenge jeg hører de første ordene i en arie, skriver jeg bare inn disse i søkefeltet i iTunes.
    Så jeg kan nok ikke så mye om klassisk musikk som jeg gir inntrykk av , jeg har bare gode hjelpemidler 8)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja her kommer det frem

Reell (praktisk) kunnskap er en kombinasjon av teoretisk kunnskap (hukommelse), ferdigheter, omgivelser og tilgjengelige ressurser.
    Når jeg prøver meg på KeK og denslags oppgaver syns jeg at ting er enkelthvis jeg hører ting og gjenkjenner eller resonnerer meg fram til svarene med en gang uten hjelpemidler. Jeg er nok for lat til å være skikkelig flink.
    -selv om sludringen her stimulerer til konkurranse :)

O

Ole I

Gjest
    Jaja, med kun èn gjennomhøring fra 09 sendingen i går, håper jeg allikevel at jeg kom frem til 3 riktige svar.

Ikke fikk jeg tatt opp programmet
    Ikke fikk jeg med meg 2030 reprisen
    Ikke fikk jeg med meg 1000 reprisen i dag på alltid klassisk

Det er litt ergerlig med denne Ifpi saken og www.nrk.no

Temaet var greit, og komponistene likeså - men akkurat hvilken som ble spilt i nr 2 er jeg usikker på - var det den første?

O

Ole I

Gjest
    Hmmm - det var altså ikke nr 1 men nr. 6 i oppgave 2.
    Men uansett er jo verktittelen 24 Caprices for Solo Violin, Op. 1.

"Historiens vanskeligste KEK", Hillveg? Neppe - de vanskeligste har vært de hvor du har rotet med fødsels- og/eller dødsmåned i "månedsbarn" oppgavene :)

Dagens oppgaver var veldig lekker musikk. Må nok høre reprisesendingen 20:30 for å komme helt i mål.

O

Ole I

Gjest
    Og reprisesendingen hjalp meg "nada" på spørsmål 1 og 2, selv om jeg tok det opp på TV'ens PVR og har hørt det om igjen og om igjen.
    For nr 2 så er det jo opera og jeg mener det er fra en opera hvis deler av navnet gir assosiasjoner til en eldre TV serie hvor tittelmelodien er av en fra samme land som KEK oppgaven.....

For nr 1 så er det vel et korverk, men nåla i høystakken er ikke funnet.

Jeg har ikke operaer og korverk av komponisten i katalogen min, så det er Spotify som er "katalogen" i dette tilfelle. Kanskje den er litt mangefull?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Har ikke orket å lete. Komponisten var jo ganske åpenbar. Har han mer enn ett korverk? Operaene hans har jeg alle sammen (tror jeg), så det er jo bare å sette av en times tid for å scanne gjennom.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Har ikke orket å lete. Komponisten var jo ganske åpenbar. Har han mer enn ett korverk? Operaene hans har jeg alle sammen (tror jeg), så det er jo bare å sette av en times tid for å scanne gjennom.
    å, jada: Choral music

"A considerable quantity of choral music (about 25 items)"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn