NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    De starter lett etter påsken gitt. Etter oppgave 2 er det vel liten tvil om bokstaven - kun et internettsøk unna. Når forbokstaven er funnet gir vel de andre kompnistene seg selv?
    Jeg syns ikke dette var lett ved første gjennomhøring, var ganske blank faktisk. De store italienerne sto i veien, selv om jeg skjønte at de ikke passet.
    Først etter å ha hørt gjennom reprisen og opptaket av programmet kunne jeg notere fraser fra teksten, diksjonen og opptaket var ypperlig, og da kom operaen i oppgave 2 dettende. Og alt falt på plass ganske fort. Av de tre eksemplene er det bare nr 1 jeg har i samlingen. Det jeg hørte av operaen likte jeg godt, selv om komponisten ikke er av de mest kjente, og der begynner jakten på gode innspillinger nå.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Det er jo en svært kjent arie, men han har vel skrevet en opera som er mer kjent enn den denne arien er hentet fra. Pavarotti, Gedda, Bjørling - det finnes vel innspillinger av denne arien av alle kjente tenorer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Tilbake etter 2 uker i "junaiten". Jet-lag ser ut til å være under kontroll. Sov hele natten og våknet 0845 i dag, så dermed fikk jeg med meg KEK. Relativt enkelt i dag også.
    Jeg visste forøvrig ikke at det var derfra (ikke fra KEK :) ) Tom Lehrer hadde hentet melodien til sin kanskje mest berømte sang.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Noen innspill på sangen i 1. oppgave i går? De 2 andre oppgavene var vel egentlig relativt greie. Komponisten i oppgave 1 er vel også grei, men sangen...? Må innrømme at jeg ikke har så mange av vedkommendes sanger.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er forunderlig hvordan eldre innspillinger av Vivaldi kan høres ut som Bach, som i eksempel 1 fra forrige uke.
    Grumiaux dukker stadig opp, og spiller fint, men det var ikke Vivaldi som vi er vant med å høre det idag. Interessant.

Idag var dagens komponist enkel, en jeg liker veldig godt. All tvil forsvant ved åpningen av eksempel 3, denne genistreken av et orkesterverk.
    Jeg glemmer aldri første gang jeg hørte det verket, mange år siden nå, det var ekstranummer på en konsert med en berømt dirigent og jeg ante ikke hva det var.

Spørsmål 2, kammermusikken, kan jeg resonnere meg til, og har nok hørt det før. Men eksempel 1, med kor og orkester, var i en annen stil og helt ukjent for meg. Overraskende mye av denslags musikk på listen fra denne komponisten, det meste virker å være ganske ukjent. Stadig noe å lære, og ting som må skaffes til platesamlingen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Våknet kl 09.10 og satte øreproppen inn - hørte første oppgave- nydelig, uten at jeg kom på sporet i halvsøvne- våknet av at Språkteigen begynte.
    Tror ikke jeg har det første stykket... men i såfall skal det i hus snarest- om jeg får vite hva det var. Og det får jeg jo neste søndag....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dere syvsovere, husk KeK går i reprise søndag kveld 20.30, var den jeg hørte på idag.
    Litt seint nå for denne gang, emotikon, men likevel.

Irriterende at jeg ikke kan språket det ble sunget på idag, uten tekst har jeg ingen tråder å gå etter.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvem var det som spilte og sang La Nuit av Maurice Ravel forrige gang?
    Jeg fikk det ikke med meg på reprisen. Likte det jeg hørte av stykket, og forsøkte å finne en innspilling på nettet, men det var sannelig ikke lett.
    Alt som dukker opp er pianoverket Gaspard de la nuit, og det er noe helt annet.
    Når jeg ekskluderer gaspard og prelude i google-søket klarer jeg omsider å få fram en cd fra Marco Polo med tittelen Prix de Rome Cantatas. Det er den eneste jeg finner. Var det denne som ble spilt?

Tormod

Medlem
    Ble medlem
    20.05.2004
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant den Marco Polo-plata på Spotify forrige uke da jeg lette etter svar på oppgavene, og da jeg sammenlignet med opptaket av Klar en klassiker hørtes den i alle fall kliss lik ut. Jeg har ikke klart å finne noen annen innspilling som er tilgjengelig. Amazon har den.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forrige gang 17.juni var oppgavene vrange, og jeg måtte gi opp. Jeg skjønte ikke at det var 8 musikere som spilte i eneren, det var så kjent og jeg var sikker på at det var en klarinettkvintett. Prokofiev gjettet jeg riktig men fant ikke sonaten. Louis Spohr dukket ikke opp på mine nettsøk om komponister med mange filoinkonserter, jeg visste ikke om flere enn Vivaldi med mer enn et dusin på samvittigheten.

Idag derimot var det ferietid-lette oppgaver. Tok meg ca 3 sekunder på hver oppgave. Ikke helt på plass med verket i 1 ennå, men jeg vet hvor CDen står. Fornøyd med det.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferie-lett fremdeles. Rossini var grei forrige gang, og favorittsymfonien min servert til frokost idag.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja de der jakthornene er umiskjennelige. Dette var vel den første symfonien jeg hørte live tror jeg, i Trondheim i 72 eller 73.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er så man kan bli sprø når oppgavene er så velkjente og jeg kan synge med hele veien uten å komme på hva det er. Som i oppgave 3 idag. Dette er noe jeg har hørt mye, kanskje til og med spilt selv, men lengre kommer jeg ikke. Hilveg antyder at det er programmusikk, og komponisten er født eller døde i februar. For meg høres det ganske russisk ut, men ingen av kandidatene på lista stemmer.
    Programmusikk, hva er det? Teatermusikk, symfonisk dikt, balett, historisk? Opera skal ikke kalles programmusikk, ikke symfonier eller overturer heller.
    Jeg må visst resette stemingen og flytte meg i geografien. Får gå løs på komponist-kalenderen og lage en shortlist fra den.

Gitarmusikken var også velkjent, riktig vakkert, den har jeg også på plate og klarer å finne hvis jeg gidder. Tenkte å finne fram Julian Bream her, men kona skal absolutt ha med Bellini-opera på TV og jeg aksepterer. Dessay med godlyd kan jeg tåle.

Ed: Hehe, februar har det visst blitt ja. Ble litt mye møllers tran kanskje. Ikke at det hjelper noe særlig.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hold deg i det landet du begynte med. Dette er han som døde ;)

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hold deg i det landet du begynte med. Dette er han som døde ;)

B
    Akkurat, det var han ja.
    Som så ofte før så er det akkurat det jeg syns det høres ut som. Når så detaljene skal klarlegges rotes det til, og tenkingen står i veien.
    Og jo, jeg har spilt musikken selv.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt irriterende at vi ikke kan høre programmene i opptak på nettet, slik vi kunne før.
    Men for de som forsover seg, eller har andre behov som må prioriteres akkurat da, kan det hjelpe at programmet kan høres en stund etter selve sendingen.
    Skjermbilde 2013-05-26 kl. 09.22.12.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Det er relativt nylig at de fikk opp denne løsningen. Avtalen med TONO gikk endelig i boks, og nå har de i tillegg fått opp en tjeneste som er mye bedre enn den gamle.

BTW: Dagens komponister var vel greie?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1. Komponisten åpenbar, har ikke hatt tid til å lete etter sangen.
    2. Komponist og syklus åpenbar, har ikke hatt tid til å lete etter verk.
    3. Komponist og verk grei.

Sensur, hagearbeid og turgåing (samt en vinsmaking i kveld) tar all tid i dag.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bare ring, så skal du få fasit (hvis du vil ha)
    Er det rart jeg aldri vinner, slik som dere holder på :)

Dagens var greie, har komponistene klare uten at det gikk ut over hverken hagearbeid, fysisk fostring eller musikkutøvelse.

Takker for tips om riktig nettside, forresten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    To morsomme oppgaver idag, og en bankers. Komponister med fødsels- eller døds-dag i august denne gangen.

Første var blåsemusikk fra langt tilbake i tid, den platen har jeg faktisk. Kjent sak.
    Toeren var fransk opera, den virket kjent, men der måtte jeg virkelig jobbe....
    Treeren har jeg også hørt før, fiolinkonserten, men tror ikke jeg har den på plate. Hillveg påstår at det er kanskje det mest kjente denne komponisten har skrevet, der fikk han meg ut på avveier en stund. Man må ikke alltid være enig med Hillveg, og jeg fant fiolinkonserten til slutt.

Men altså, toeren, den franske opera-arien. Jeg leter og leter, den virker litt kjent, skummer gjennom de aktuelle franske august-kandidatene, mest den ene, på Spotify og youtube, men finner ikke denne vakre arien med fløyte-introen. Før plutselig den dukker opp på en samleplate, og jeg ser til min forbauselse en komponist som er hittil ukjent for meg. Tenk det. Man lærer så lenge...

ttmivar

Medlem
    Ble medlem
    21.06.2009
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Hei, kan du si meg hva den blåsemusikken var, er ikke med i den konkurransen, syntes bare det var fantastisk musikk som jeg må prøve å få tak i. Blir veldig glad om du sender et svar.

Mvh Ivar Stuedal , Gjøvik

QUOTE=ottone;1643929]To morsomme oppgaver idag, og en bankers. Komponister med fødsels- eller døds-dag i august denne gangen.

Første var blåsemusikk fra langt tilbake i tid, den platen har jeg faktisk. Kjent sak.
    Toeren var fransk opera, den virket kjent, men der måtte jeg virkelig jobbe....
    Treeren har jeg også hørt før, fiolinkonserten, men tror ikke jeg har den på plate. Hillveg påstår at det er kanskje det mest kjente denne komponisten har skrevet, der fikk han meg ut på avveier en stund. Man må ikke alltid være enig med Hillveg, og jeg fant fiolinkonserten til slutt.

Men altså, toeren, den franske opera-arien. Jeg leter og leter, den virker litt kjent, skummer gjennom de aktuelle franske august-kandidatene, mest den ene, på Spotify og youtube, men finner ikke denne vakre arien med fløyte-introen. Før plutselig den dukker opp på en samleplate, og jeg ser til min forbauselse en komponist som er hittil ukjent for meg. Tenk det. Man lærer så lenge...[/QUOTE]

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei, kan du si meg hva den blåsemusikken var, er ikke med i den konkurransen, syntes bare det var fantastisk musikk som jeg må prøve å få tak i. Blir veldig glad om du sender et svar.

Mvh Ivar Stuedal , Gjøvik

......
    Ja det er klart man skal hjelpe å spre denslags.
    Er ikke sikker på selve innspillingen lengre, men den flotte musikken er det ikke tvil om.

PM sendes

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde rett. Og det er jo alltid deilig
    61Kf04HJ9eL._SL500_AA280_.jpg

og gjør oppmerksom på at den finnes som SACD også

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg medgir gjerne at jeg står fast på oppgave 2 denne gang ;)

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klar en klassiker gir ofte smakebiter av gode innspillinger, og fin musikk og komponister jeg ikke visste om.
    Idag en harpekonsert, et format jeg liker godt men stort sett bare har hørt en av, fra barokken. En av mine mest spilte LPer er nettopp den, på Supraphon.
    Dagens søk viste meg en hel masse fin harpemusikk, før jeg fant fram til svaret.
    Nydelig sak, og jeg er overveldet over antall innspillinger som finnes av dette verket, en hel bråte tilgjengelig på Spotify.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Svaret på første oppgave kom lett denne gangen. Ikke pga mine kunnskaper udi musikken, men fordi jeg er så jævlig god til å google. Med en så sær besetning var det relativt enkelt å finne fram til både verk og komponist.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja den var grei, og innspillingen er heller ikke vanskelig å finne.

Litt verre med den harpeinnspillingen, men jeg sitter og lytter gjennom og lurer på hvilket kjønn harpisten har. Det pleier ikke være tvil om det, men her er jeg usikker.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grrmpf, jeg skjemmes. Jeg brukte mer tid enn jeg burde på operaen. Vel, egentlig tok jeg'an de første 6 sekundene, men da jeg gikk til plata, fant jeg ikke umiddelbart et spor som rimte med det jeg oppfattet av teksten. Det fikk meg til å tvile på meg selv, og leite gjennom flere av komponistens operaer. Ja, jeg vet at det er noe av det mest kjente fra denne operaen, kankje hans mest kjente av slagsens, og det ligger ute et utall av versjoner på Youtube og ellers, men på begge cd- innspillingene mine begynner sporet med "Signora", og ikke selve duetten. Ikke hjelper det at høyttalerne på denne mini-pc'en grauter til alt som heter tekst heller. O hvilke bortforklaringer jeg må ty til overfor meg selv!

B

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skuffende svikt fra NRK idag.
    Her kommer jeg dettende inn fra grytidlig flytur og gleder meg til å høre KeK på nettradio til formiddagskaffen i godstolen.
    Og så finner jeg først at det ikke går på P2, men på NRK Klassisk istedet. Javel, da prøver vi Klassisk, men så er det P2sendingen som ligger der også. Hva er det de har drukket?
    F i H på en slitsom søndags morgen!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn