Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bromkamerat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Takk for det. Er kjempefornøyd men syntes det blir litt for fort riper.
     

    Bromkamerat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Glasset holder seg kjempefint men det er alt det blanke rundt som blir småripete.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker noe lurium på kromdelene på motorsykkelen. Lurer på om det heter "Autosol"? Prøv litt av det på en Q-tip og poler forsiktig skal du se om ikke det hjelper.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Enig spiralis, Autosol er supert. Jeg tar litt på en bløt fille og polerer lenken på min Rolex og både gull og stål blir som nytt.

    mvh Elektron
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    626
    Hvorfor går det ikke an å skifte til safirglass på Rolex som har acrylglass originalt? Har de en aparte geometri?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Barbaresco skrev:
    Hvorfor går det ikke an å skifte til safirglass på Rolex som har acrylglass originalt? Har de en aparte geometri?
    Nå er ikke jeg ekspert her, men mener å ha oppfattet at de klokkene som har acrylglass har en annen diameter på glasset enn de nyere med safirglass.

    Jeg bantes skrekkelig da mitt acrylglass fikk riper første gangen, så for meg DEN kostnaden, men dette stoffet som Clas Ohlson polerer bort selv store riper, helt utrolig!
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Spiralis skrev:
    Jeg bruker noe lurium på kromdelene på motorsykkelen. Lurer på om det heter "Autosol"? Prøv litt av det på en Q-tip og poler forsiktig skal du se om ikke det hjelper.
    Jeg bruker Autosol på alle deler av krom eller rustfritt stål på båten. Kjempestoff.

    PS. Alle båtdeler av gull eller sølv deponeres hos min juvelér utenfor båtsesongen. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Fikk ny klokke i dag, rimelig macho utseende på den her og litt tøft at den bruker 24 timer på å gå rundt en runde ;D
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med ny klokke Anonym. Den var grisestilig. Har fellestrekk med de gamle "Fliegeruhren" fra melomkrigstiden og WW2. Klokker som er laget for et formål !
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Fosse skrev:
    Spiralis skrev:
    Betyr det at man kan gratulere Fosse med et stilfullt og tidløst ur av meget god familie? ;D

    Ikke det minste misunnelig, neida ikke i det hele tatt!! :-[
    Dere tåler et nærbilde også.

    Ellers var jeg innom Amsterdam Watch Company og Amsterdam Vintage Watches blandt flere i sommer, ble litt hektet etter å ha plukket opp Portoguesen i Paris.
    http://www.amsterdamvintagewatches.com/productsx.php?scid=28 og http://www.awco.nl/index.php?id=1&taal=1
    Jeg har lyst på en klokke til. Enten en enklere Panerai eller IWC Pilots Classic da som chronograf eller Mark XVI:
    Noen som har synspunkter på hva som kan være et naturlig andrevalg? Det bør absolutt være sort skive da jeg er litt opptatt av at klokkene skal være litt ulike.


     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Accept no substitutes ...



    IWC har meget fine ur, så der går man heller ikke feil.
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Fosse skrev:
    Fosse skrev:
    Spiralis skrev:
    Betyr det at man kan gratulere Fosse med et stilfullt og tidløst ur av meget god familie? ;D

    Ikke det minste misunnelig, neida ikke i det hele tatt!! :-[
    Dere tåler et nærbilde også.

    Ellers var jeg innom Amsterdam Watch Company og Amsterdam Vintage Watches blandt flere i sommer, ble litt hektet etter å ha plukket opp Portoguesen i Paris.
    http://www.amsterdamvintagewatches.com/productsx.php?scid=28 og http://www.awco.nl/index.php?id=1&taal=1
    Jeg har lyst på en klokke til. Enten en enklere Panerai eller IWC Pilots Classic da som chronograf eller Mark XVI:
    Noen som har synspunkter på hva som kan være et naturlig andrevalg? Det bør absolutt være sort skive da jeg er litt opptatt av at klokkene skal være litt ulike.


    Har hatt en nederste av disse siden 2006, og er svært godt fornøyd.

    Har dog skiftet reimen til et NATO-band til $20 :)

    iSaint
     
    J

    J.J

    Gjest


    Fikk en slik klokke til jul av madammen :) Og klokka gir et flott inntrykk av å være massiv og kvalitetsbyggd - sammtidig som den ser enkel og ren ut i linjene.... faktisk.
    MEN ..... det tar tid og lære seg klokka på nytt - men det er morro og la hjernen få noe å bryne seg på :p
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    vredensgnag skrev:
    Accept no substitutes ...



    IWC har meget fine ur, så der går man heller ikke feil.
    Hva svarte skal man egentlig med en grisedyr Rolex når en Omega eller TagHeuer viser tid og dato på et heilt utmerket og passe nøyaktig vis??? ;D

    mvh. VilhelmW
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Vilhelm,

    En billigklokke til 250,- - 500,- av den typen man kan kjøpe på "Super'n" eller Statoil viser vel gjerne tiden nøyaktigere enn både Rolex, TagHeur og Omega. Dette skyldes at de billige klokkene har et quartz urverk som i tradisjonell betydning av ordet knapt burde vært tillatt å omtale som et urverk! Og i denne sammenheng er vel også Omega og TagHeur grisedyre!

    Det som fasinerer meg med dyre klokker er at de er mekaniske presisjonsinstrumenter. Jeg har i dag "et lass" klokker og fruen har for lengst avskevet meg som gal. Dagligklokka for tiden er en Timex som jeg liker utseende på og den ekstrafunksjonen at den har en god stoppeklokke. At jeg fikk den med 50% rabatt hadde nok også mye å si. ;) For tiden er penklokka/dresskloka en gammel mekanisk Rolex, som må tekkes med jevne mellomrom. Jeg sjekker klokkene mine jevnlig mot www.klokka.no og det er hevet over enhver tvil at Timexen går nøyaktigere enn Rolexen. Men Timexklokka er en slik "sjelløs" quartz sak med et "urverk" som er mindre enn batteriet! :p Den holder tiden nøyaktig over 4 måneder i allefall. Rolexen varierer med opptill 1,5 sek på en måned. Og det er utrolig bra for et mekanisk opptrekksverk! Min første klokke var et mekanisk "gutteur" som varierte med over 5 sek pr døgn! Deri ligger en begrunnelse for Rolexen sin pris, selv om Rolex er "for dyr" rent objektivt sett. Man betaler nok mye for navnet. Det finnes andre ur med mekaniske verk som koster mye mindre og som leverer like god nøyaktighet, ingen tvil om det. :p

    Men personlig for egen del er jeg svak for ur der hele sulamitten er produsert "inhouse", dvs at det ikke er et standard urverk som er plassert i en "designkasse". Men slike ur koster mye penger, hvilket for noen er et pre i seg selv da det viser vellykkethet og rikdom. Der er det eBay kommer som en reddende engel for oss mere normale ved at det går an å få kjøpt brukt til hyggelige priser.

    Til slutt, er det status man er ute etter vil jeg ikke anbefale Rolex, "everybody and his dog" tror du går med en fake! :-[ :p
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.541
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Hva svarte skal man egentlig med en grisedyr Rolex når en Omega eller TagHeuer viser tid og dato på et heilt utmerket og passe nøyaktig vis??? ;D

    mvh. VilhelmW
    TAG Heueren min sakker 5min i uka. Etter fire forsøk på å få den justert (hos fire forskjellige urmakere) har jeg gitt opp. De billige Certina og Tissot urene jeg hadde som gutt gikk mer presist....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hva svarte skal man egentlig med en grisedyr Rolex når en Omega eller TagHeuer viser tid og dato på et heilt utmerket og passe nøyaktig vis??? ;D

    mvh. VilhelmW
    TAG Heueren min sakker 5min i uka. Etter fire forsøk på å få den justert (hos fire forskjellige urmakere) har jeg gitt opp. De billige Certina og Tissot urene jeg hadde som gutt gikk mer presist....
    5 min i uka er for mye! Det må da være mulig å få sendt den tilbake til fabrikken for regulering. Er litt usikker på i hvilken grad alle som driver klokkebutikker er faglærte urmakere. Det tar jo også mye tid å regulere et urverk, så om de har gjort det "etter boka" kan vel være et spørsmål? Ring fabrikk/generalagent og spør deg for.

    Selvsagt kan du jo selge den. Jeg kjøper den BILLIG i og med at den går så feil!! ;D ;D ;D
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Fant en strøken en godbit fra 1970 i Finland: Omega Seamaster Memomatic. Verdens eneste klokke med mekanisk selvopptrekkende alarm som kan stilles på minuttet. Reimen er Planet Ocean gummi. Alarmen er artig, den sier grrrrrrrr.....

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Stilig den Memomaticen. Kassa har noe av den samme formen som min Certina DS2. Ganske tidstypisk desigelement tror jeg.

    Kjøpt på eBay eller var du fysisk i Finnelandet?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.140
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:


    Fikk en slik klokke til jul av madammen :) Og klokka gir et flott inntrykk av å være massiv og kvalitetsbyggd - sammtidig som den ser enkel og ren ut i linjene.... faktisk.
    MEN ..... det tar tid og lære seg klokka på nytt - men det er morro og la hjernen få noe å bryne seg på :p
    ebay dere kjøper?

    Håvard
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Noe på ebay. Denne fant jeg bare ved å google klokken. En som selger mange flotte vintage-ur i Finland. Hyggelig fyr som har mye flott: http://www.klassikot.net/watches/ Har dessverre blitt rammet av klokkegalskap. Som om ikke hifigalskap var ille nok for økonomien ::)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er to ulike ur jeg virkelig kunne tenkt meg:
    Jaeger-LeCoultre's Master Grande Ultra Thin


    og
    Master Tourbillon


    Det er noe med formen på "5 minutters markørene" som tiltaler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    .tore. skrev:
    Har dessverre blitt rammet av klokkegalskap. Som om ikke hifigalskap var ille nok for økonomien ::)
    Velkommen i klubben og ikke si dessverre, du kunne sikkert ha interessert deg for verre saker. Må innrømme at jeg av og til får anfall der jeg synes litt synd på fruen min, men da sitter jeg stille og venter til det går over! Og det kunne nå vært værre, man kunne jo ha sprunget etter (altfor)unge damer og dummet seg ut på det viset! :eek:

    Klokker kan unskyldes med investering, kulturhistorie, mekanisk interesse etc etc.................
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Kjøpte Omega Seamaster for et par år siden. Gikk veldig feil på flere minutter i uka, så den ble solgt. Listeprisen på den var 19K.

    Kjøpte nylig en Certina DS1 for 5K, også automatic, men den holder tiden like dårlig.

    Erfaringen min er at man må kjøpe billige ur med quarts hvis man skal ha tiden til å vise riktig. Hjelper lite med "fine" ur som viser feil tid.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    .tore. skrev:
    ...
    Omega Seamaster Memomatic. Verdens eneste klokke med mekanisk selvopptrekkende alarm som kan stilles på minuttet.
    Jaeger-LeCoultre's Master Grand Réveil er også selvopptrekkende med alarm som kan enten vibrere eller plinge.


    Memomaticen er fremdeles verdens eneste med time OG minuttviser på alarmen. ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Haavard skrev:
    jan#jan skrev:
    Fikk en slik klokke til jul av madammen :) Og klokka gir et flott inntrykk av å være massiv og kvalitetsbyggd - sammtidig som den ser enkel og ren ut i linjene.... faktisk.
    MEN ..... det tar tid og lære seg klokka på nytt - men det er morro og la hjernen få noe å bryne seg på :p
    ebay dere kjøper?

    Håvard
    Tauchmeister
     

    Balticthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Innlegg
    709
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    .tore. skrev:
    Fant en strøken en godbit fra 1970 i Finland: Omega Seamaster Memomatic. Verdens eneste klokke med mekanisk selvopptrekkende alarm som kan stilles på minuttet. Reimen er Planet Ocean gummi. Alarmen er artig, den sier grrrrrrrr.....



    Jeg har faktisk et litt medtatt eksemplar av dette sjeldne uret! Trenger service,den går ikke men alarmen virker. Dette er jo automatikk urverk,hva kan det være verdt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Verdi er så mangt BalticThor,

    Men for å få maksimalt med kronasjer må du som selger ha den flaksen at en potensiell kjøper med mye penger og veldig behov for akkurat DEN klokka møtes.

    Vi snakker jo om masseproduserte greier her, og det er nok heller uvanlig at prisen øker i forhold til nypris.

    Denne Omegamodellen er jo en smule uvanlig, men den er jo helt sikkert produsert i ganske mange tusen eks. Omega er sånn "midt på treet" hva gjelder eksklusivitet så den ligger nok ikke så veldig høyt. Det neste som trekker ned er det faktum at den trenger service, dette kan være dyrt, veldig dyrt om det må byttes deler. Og her er ennå et problem. Finnes det deler å få tak i? Helt strøken og nyoverhalt ville du sikkert kunne få "noen tusen", dvs ca 2-5K, forøvrig helt "vill" gjetning da jeg ikke kjenner markedet for denne klokka, men baserer meg på hva jeg selv kanskje kunne tenkt meg å betale ut fra bildet i denne tråden. Men du kan jo ha flaks og oppleve at dette er en spesiellt etterspurt modell blandt samlere. Sjekk på nettet og set hva tilsvarende klokker går for.


    Edit:
    Har vært på eBay og sjekket. Der ligger det et par NOS (New Old Stock) med prisforlangende på ca 20K, og en brukt med prisforlangende på ca 10K. Ut fra antallet bud som ikke har nådd opp til nedre prisgrense virker det som om ikke etterspørselen er så enormt stor. Var det stor rift om disse ville NOS klokkene ha gått ganske fort.
    Det du i aller beste fall kan vente å få, etter at klokka er overhalt både mekanisk og kosmetisk er ca 10k hvilket er prisforlangende på sammenligbar klokke på eBay. Nå gjenstår det selvsagt å se om selger her virkelig oppnår den prisen han ønsker. En fullstendig overhaling med regulering blir ikke billig så du kan nok dessverre ikke forvente å bli rik.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    jan#jan skrev:
    Haavard skrev:
    jan#jan skrev:
    Fikk en slik klokke til jul av madammen :) Og klokka gir et flott inntrykk av å være massiv og kvalitetsbyggd - sammtidig som den ser enkel og ren ut i linjene.... faktisk.
    MEN ..... det tar tid og lære seg klokka på nytt - men det er morro og la hjernen få noe å bryne seg på :p
    ebay dere kjøper?

    Håvard
    Tauchmeister
    Det finnes også mange av de på ebay.

    Jeg kjøpte min privat på tidssonen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.541
    Torget vurderinger
    1
    janix skrev:
    Erfaringen min er at man må kjøpe billige ur med quarts hvis man skal ha tiden til å vise riktig. Hjelper lite med "fine" ur som viser feil tid.
    Tror du er inne på noe der ja.... ;D
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.725
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    .............. "eierglede" er essentielt, hva klokka egentlig er har ingen verdens ting med dette og gjøre ;D
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    BalticThor skrev:
    Jeg har faktisk et litt medtatt eksemplar av dette sjeldne uret! Trenger service,den går ikke men alarmen virker. Dette er jo automatikk urverk,hva kan det være verdt?
    Spiralis er inne på noe. Jeg brukte en del tid på jakten, og de billigste gikk for ned i mot 6-7000. Da var de i litt tvilsom stand. De pene går for alt fra 10-20. Min er 95% strøken og har en dyr originalreim, så jeg vil tro den er verdt rundt 15000. Fremdeles verdens eneste med selvopptrekkende alarm med minuttinnstilling, og den ble produsert i moderat antall, til å være Omega i hvert fall. I tillegg er den rett og slett lekker. Jeg ville med andre ord utvilsomt satt den i skikkelig stand. Den synker i alle fall ikke i verdi med årene. En service på urverket koster ikke allverden, og ikke polering av kassen heller. Glasset er plexi eller hesalite, så det kan poleres, men må vel byttes om det er dårlig.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Voff skrev:
    TAG Heueren min sakker 5min i uka. Etter fire forsøk på å få den justert (hos fire forskjellige urmakere) har jeg gitt opp. De billige Certina og Tissot urene jeg hadde som gutt gikk mer presist....
    Spiralis; jeg er enig med deg. For all del. Jeg har ikke noe klokkefetisch, men jeg liker skikkelig, gode mekaniske urverk. Jeg har en gammel Omega Seamaster, som ikke går heilt stødig. Hverdagsklokka p.t er en TagHeuer AquaRacer. Den går veldig stødig, sakker kanskje 10 - 15 sek. i løpet av noen måneder - men jeg har evig nok med å holde styr på timer og minutter. Sekundene bryr jeg meg ikke så mye om.... ;D Akkurat nå er den faktisk 22 sek. for snar....Det eneste jeg ikke liker med klokka, er at den mangler et sånt lite forstørrelsesglass over datoruta.

    Kjøpte to stk. Certina'er til rundt 4K til begge 20-åringene våre i fjor sommer. De går steinstødig. ripefri er de også.

    mvh. VilhelmW
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    janix skrev:
    Kjøpte Omega Seamaster for et par år siden. Gikk veldig feil på flere minutter i uka, så den ble solgt. Listeprisen på den var 19K.

    Kjøpte nylig en Certina DS1 for 5K, også automatic, men den holder tiden like dårlig.

    Erfaringen min er at man må kjøpe billige ur med quarts hvis man skal ha tiden til å vise riktig. Hjelper lite med "fine" ur som viser feil tid.
    Har justert IWC-en én gang siden i sommer, det var ved overgang fra sommer- til vintertid.
    Så, det finnes mekansike ur som holder tiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn