Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ja, jeg leste omtalen av Sinn-uret på Tidssonen, men det er ikke heilt riktig, det som står der. Det leveres både quarts- og mekanisk / automatiske urverk. Alle er ikke olje- eller silikonfylte, noen er fylt med argon, og noen utgaver er ikke fylt med anna enn urverk og luft. Men det virker som om de er usedvanlig solide, vanntette og nøyaktige - og det er hva jeg er ute etter. Blir kanskje en sånn....

    Hvordan blir det med omregning, mva, toll og sånt? Hvis et ur koster f.eks. 1000 euro i Tyskland, hva vil den da komme på før den er på håndleddet mitt?
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    VilhelmW skrev:
    Sinn U1000 og de andre fra samme fabrikant, virker jo dønn solide og skikkelige!! U-båtstål, olje- eller gassfylte, dønn presise osv. osv. Dette må da være allværsklokka jeg har jaktet på?? Jeg er ikke ute etter et profesjonelt dykkerur - de blir fo klumpete og svære. Men den jeg skal gå for, må tåle sjøvann, masse minusgrader og helst sportsdykking og sånt. Noen som har erfaring med disse SINN-urene? Finnes det ingen norsk forhandler? Jeg forsøkte å google, men fant ingen.
    Kan skrive under på at Sinn er god kvalitet. Stålet er omtrent umulig å skrape opp. U-modellene er litt store og klumpete. Jeg ville gått for militærmodellen EZM 2 og 3 hvis du kan klare deg uten kronograf. Den er utrolig tøff men diskret. Litt mer avrundet form enn U-klokkene. Den spiser kuldegrader og sjøvann til frokost. EZM 1 er fetest og har kronograf, men tyngre, tykkere og vesentlig dyrere:
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.374
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    VilhelmW skrev:
    Hvordan blir det med omregning, mva, toll og sånt? Hvis et ur koster f.eks. 1000 euro i Tyskland, hva vil den da komme på før den er på håndleddet mitt?
    Tysk pris minus tysk mva (19%) pluss norsk mva (25%) gir €1012 som blir i underkant av 8000,- med dagens kurs på 7,83.

    Kjenner ikke til om det er toll på klokker. Frakt med FedEx koster et par hundre.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har fått respons fra Sinn direkte. Det stemmer at man kan handle direkte fra fabrikk, fordi det ( utrolig nok ) ikke finnes noen autorisert forhandler i Norge. På en av de mest solide klokkene som er å oppdrive - kanskje den mest solide? Jeg har aldri før sett klokker som er godkjente " til alle dykkbare dyp"...Og det virker som om sinn har benyttet et state-of-the-art quartsverk i UX-klokkene sine. Litt tullete at klokka må inn til fabrikk hvert 7. år for batteribytte, men pytt, pytt.

    Hva mener folket om Victorinox-klokkene, forresten?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.374
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    VilhelmW skrev:
    Jeg har aldri før sett klokker som er godkjente " til alle dykkbare dyp"
    Mange mekaniske ur må uansett inn til service ved jevne mellomrom, så vært syvende år er ikke så ille.


    Hva med en Rolex Sea Dweller.

     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    C. Alshus skrev:
    VilhelmW skrev:
    Jeg har aldri før sett klokker som er godkjente " til alle dykkbare dyp"
    Mange mekaniske ur må uansett inn til service ved jevne mellomrom, så vært syvende år er ikke så ille.


    Hva med en Rolex Sea Dweller.


    Jo, Sea Dweller er et flott ur, men steike dyr!!! Jeg er temmelig sikker på at man betaler temmelig mye bare for å eie en Rolex, og sånt blåser jeg i. Nei, en skikkelig oljefylt Sinn UX GsG, med sånn ca. ripefritt Ubåt-stål i kassa, og testet til 12000 meter. SÅ dypt blir ikke jeg å dykke - uansett!!!
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke så god peiling på klokker, men har nå bestemt meg for å kjøpe noe litt ordentlig. Ikke fått orientert meg så mye, men en kompis har en TAG Heuer Carrera eller noe sånt jeg synes var veldig fint. Liker enkel design som ikke skriker for mye eller er altfor klumpete. Har tenkt å bruke rundt 20.000, og kan strekke meg litt, men ønsker ikke gå på 30-tallet. Til det er ikke interessen stor nok. Brukt er lite aktuelt.

    Noen som har tips/forslag? Hvilke merker bør man satse på?
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Ekorrefaen skrev:
    Vil du ha chronegraph eller "vanlig" ur?
    Selv synes jeg Longines og Baume&Mercier har endel fine klokker som er enkle og ikke så altfor dyre. Her er ett par av mine favoritter.
    Kanskje litt mye dress klokke om du vil ha noe lignende Tag Carrera.
    De så ikke så dumme ut de der! Men du skjønner hvor lite jeg kan når jeg da lurer på hva "chronograph" betyr kontra "vanlig" ur? :) Må jo starte et sted også :p
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Chronograph er "stoppeklokke funksjon". :)
    Ta deg en titt på urverket.no , der har de ett godt utvalg av hva som er i butikkene. Ellers burde du ta deg en tur innom tidssonen.no.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Duverden "Ekornhælvete"! ( Hvis det var det nicket skulle bety da? ;D )

    Den Longines klokka var lekker. Right up my alley!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Noen som har erfaring med Omega Seamaster GMT "Great White"? Det ser ut som en skikkelig kledelig sak, men er vel ikke å få fatt i lenger, i alle fal ikke som ny? Prisnivå som brukt?
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    VilhelmW skrev:
    Noen som har erfaring med Omega Seamaster GMT "Great White"? Det ser ut som en skikkelig kledelig sak, men er vel ikke å få fatt i lenger, i alle fal ikke som ny? Prisnivå som brukt?
    Jeg har Seamaster med hvit skive og hvit bezel, fikk byttet skiva og ringen når jeg kjøpte den ny
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Julenissen skrev:
    VilhelmW skrev:
    Noen som har erfaring med Omega Seamaster GMT "Great White"? Det ser ut som en skikkelig kledelig sak, men er vel ikke å få fatt i lenger, i alle fal ikke som ny? Prisnivå som brukt?
    Jeg har Seamaster med hvit skive og hvit bezel, fikk byttet skiva og ringen når jeg kjøpte den ny
    Er det lenge siden du kjøpte den? Kan godt tenke meg til å kjøpe en ny, men jeg vil gjerne ha den slik du beskriver. Hvor kjøpte du din? Hva synes du om den?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.398
    Antall liker
    5.046
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Jeg har Seamaster med hvit skive og hvit bezel, fikk byttet skiva og ringen når jeg kjøpte den ny
    Interessant. Kan du legge ut et bilde av den? (Hvis ikke, tror vi ikke på Julenissen ;D)
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    [/quote]

    Interessant. Kan du legge ut et bilde av den? (Hvis ikke, tror vi ikke på Julenissen ;D)
    [/quote]
     

    Vedlegg

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    VilhelmW skrev:
    Julenissen skrev:
    VilhelmW skrev:
    Noen som har erfaring med Omega Seamaster GMT "Great White"? Det ser ut som en skikkelig kledelig sak, men er vel ikke å få fatt i lenger, i alle fal ikke som ny? Prisnivå som brukt?
    Jeg har Seamaster med hvit skive og hvit bezel, fikk byttet skiva og ringen når jeg kjøpte den ny
    Er det lenge siden du kjøpte den? Kan godt tenke meg til å kjøpe en ny, men jeg vil gjerne ha den slik du beskriver. Hvor kjøpte du din? Hva synes du om den?
    Er vel ca 6 år siden, er vel ikke helt slik samme modellen som du tenkte på?
    Jeg kjøpte den hos en lokal protidforhandler(bekjentskap), jeg er fantastisk fornøyd med den, den blir nok aldri solgt!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Pen klokke! Men jeg vil ha en klokke uten alle de småviserne. Jeg har ikke bruk for sånne, enkel og grei som jeg jo er... :D
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Så falt jeg for en av Swatch gruppens underbruk... Hamilton Valiant. Mekanisk selvtrekkende... enkel og pen syntes jeg
    Minner on Certinaen jeg fikk til konfen , og som ble frastålet meg i svømmehallen noen år senere. Pussig hvordan nostalgi påvirker en ;)



    Sleiven
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    1.261
    Blir vel ikke mye enklere enn dette?

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Defekto må da være det rette navnet på den klokka der, mangler jo en viser.... ;)

    Mulig den røde "dotten" er lilleviser?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    Så falt jeg for en av Swatch gruppens underbruk... Hamilton Valiant. Mekanisk selvtrekkende... enkel og pen syntes jeg
    Minner on Certinaen jeg fikk til konfen , og som ble frastålet meg i svømmehallen noen år senere. Pussig hvordan nostalgi påvirker en ;)



    Sleiven
    Interessant merke. Denne synes jeg er ganske fin.



    De ligger på rundt $ 400 i det store utland, men er det noen som kjenner til distribusjon og pris i Norge?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.471
    Antall liker
    26.709
    Torget vurderinger
    24
    Har blant annet brukt påsken i Bordaux og fikk da kommet meg innom et par klokkebutikker hvor de hadde Bell&Ross og Hamilton. Uten å være spesielt imponert over detaljeringen på noen av dem, må jeg bare advare dem som vurderer å kjøpe Bell&Ross usett, disse klokkene tok seg langt fra så bra ut i virkeligheten som på bilde.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ikke Sinn altså? Fant du prisen på den GSG klokka?

    Mvh Tom
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Baluba,
    Du får Google Hamilton. Ingen distrubusjon i Norge iflg hjemmeside. Men du får dem hus urverket.no.
    http://www.urverket.no/hamilton-khaki-iii-black-dial-p-3526.html


    Klokken du lastet opp er identisk med min. Hvit vs svart skive.
    Betalte i butikk 430 Euro så kommer moms i fradrag. =380E. dvs ca 3000 kr

    Når jeg først var på kjøret så kjøpte jeg en mer sportslig hverdagsklokke. Khaki H704550. Min skiller seg fra urverket.no sin i at min har vindu på baksiden som viser urverket ;D

    Sleiven
    edit
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info. Av de klokkene på den norske siden var det kun en som var mekanisk (Hamilton Herreklokker H62315133
    Khaki Action Automatic Black Dial), de øvrige var kvarts. Det var dessverre en med lenke.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Man takker for meget godt tips, Fosse. Bell & Ross var ikke helt uaktuelt. Nå går det litt mot en "sommerklokke" som jeg kan bruke i båten etc. Ikke ulikt det segmentet Vilhelm er inne på.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.398
    Antall liker
    5.046
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Se der, ja. Pen den. Da jeg kjøpte min Seamaster, sto det mellom en vanlig utgave og en begrenset-opplag "America's Cup"-versjon med serienummer på fronten, som jeg mener å huske hadde omtrent samme fargekombinasjon som den du viser der. Mens jeg inspiserte America's Cup klokken, datt kl.12-markeringen av og ble liggende og slenge mellom glass og urskive, så da ble det til at jeg valgte den andre. ::)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.471
    Antall liker
    26.709
    Torget vurderinger
    24
    Sleiven skrev:
    jeg har mye å lære om klokker....
    Interessant at standard mekanisk urverk koster fra ca 500 kr i innkjøp. Påslagsfaktoren mellom deler og utsalgspris er hvertfall lavere enn for Hifi... ;)
    Det er ikke uvanlig at standarverkene modifiseres. For eksempel bruker IWC standarverk på noen modeller, men da er disse ofte sterkt ombygd (50 % av delene i urverket byttes ut).
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    Julenissen skrev:
    Se der, ja. Pen den. Da jeg kjøpte min Seamaster, sto det mellom en vanlig utgave og en begrenset-opplag "America's Cup"-versjon med serienummer på fronten, som jeg mener å huske hadde omtrent samme fargekombinasjon som den du viser der. Mens jeg inspiserte America's Cup klokken, datt kl.12-markeringen av og ble liggende og slenge mellom glass og urskive, så da ble det til at jeg valgte den andre. ::)
    Jeg hadde i mange år(faktisk fra første gangen jeg så den på baksiden av ett båtblad) bestemt meg for å kjøpe i titan og gull men jeg liker ikke titan pga av vekta ;D
    Uret var bestilt med vanlig blå skive og blå bezel, men før den var kommet til norge fikk jeg endret farge på sentralverksted i oslo
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.471
    Antall liker
    26.709
    Torget vurderinger
    24
    MaKi skrev:
    Man takker for meget godt tips, Fosse. Bell & Ross var ikke helt uaktuelt. Nå går det litt mot en "sommerklokke" som jeg kan bruke i båten etc. Ikke ulikt det segmentet Vilhelm er inne på.
    Jeg har sett en del modeller fra Bell & Ross på bilder og syntes urene så utrolig tøffe ut i sort med røff detaljering og militær-look. Da jeg så dem på nært hold kollapset derimot inntrykket fullstendig. Men, det er selvsagt mulig andre vil se det anderledes, frøken var imidlertid enig med meg, dette så "plastikk" ut.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Fosse skrev:
    MaKi skrev:
    Man takker for meget godt tips, Fosse. Bell & Ross var ikke helt uaktuelt. Nå går det litt mot en "sommerklokke" som jeg kan bruke i båten etc. Ikke ulikt det segmentet Vilhelm er inne på.
    Jeg har sett en del modeller fra Bell & Ross på bilder og syntes urene så utrolig tøffe ut i sort med røff detaljering og militær-look. Da jeg så dem på nært hold kollapset derimot inntrykket fullstendig. Men, det er selvsagt mulig andre vil se det anderledes, frøken var imidlertid enig med meg, dette så "plastikk" ut.
    I tilegg så er det viktig å prøve på armen, mange ur som ikke passer på min arm og føles ubehagelig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn