tore_v1 skrev:Det nærmer seg en 30-årsdag og jeg snuser rundt på å ønske meg penger til en ny klokke.
Jeg har sett på Tag Heuer Aquaracer og Omega Seamaster Diver.
Jeg vil ha en klokke som er maskulin, ikke for glinsende/mye bling, med et utmerket urverk. En klassisk Omega er vel kanskje det som henger høyest, med blå skive.
Er det andre alternativer jeg bør se på?
Urverket.no virker å ha ganske gode priser. Noen som har erfaringer der?
Tag Heuer og Omega er bra klokker det, dog vil du ha samme kvalitet til adskillig lavere pris bør du ta en titt på Eterna. ( på Ebay). Jeg har selv hatt Eterna Airforce med ETA 7750 verk, Soleure og 1935. Dette er topp klokker som selges på Ebay til dumping-priser. (4-6000,- pr. klokke)
Quartz? Pføi! Hva blir det neste? Transistorforsterkere??VilhelmW skrev:Kjøp ei quartz-klokke!
<...>
Nei, det blir å dra'n litt for langt... ;D ;Dcoolbiz skrev:Quartz? Pføi! Hva blir det neste? Transistorforsterkere??VilhelmW skrev:Kjøp ei quartz-klokke!
<...>
Da var den bestillt. Rapport følger.Voff skrev:Ved nærmere ettertanke er Casioen for kjedelig.
Denne Swiss Legend. Listepris $1000. Salg $99!
Quarts chronograph. Saffirglass. Hmm må sove på det.... ;D
Tiltredes! ;DVilhelmW skrev:Kjøp ei quartz-klokke! De går temmelig mye stødigere enn klokker med mekaniske verk. Joda, jeg ser det med eierglede og alle mulige andre grunner ( for det meste jåleri...). Som tidligere nevnt, Sinn'en min har ikke avveket et heilt sekund enda - på et år. TagHeuer Aquaracer'n min er nesten like nøyaktig - men bare nesten. Den kan finne på å avvike et sekund eller så i måneden. Mekaniske urverk avviker like mye eller meir i døgnet. Så om det er nøyaktighet man er ute etter, skjønner jeg ikke hvorfor man skal legge penger i et mekanisk verk. Bortsett fra snobberi. Eller særlig interesse for urverk.
Kina merke. Dog pen! Kopi av Ulysse Nardin..roesok skrev:Noen som kjenner dette merket? Selges nå til 99$
http://www.worldofwatches.com/cust/dailydealsteal.asp?d=0&rid=WORLDWATCHES
Et godt valg! Har en PAM 335 og en Patek Philippe 5980 selv. Mangler en Rolex Subpengesluk skrev:På sjøen og i kajakk/kano innaskjærs liker jeg denne godt:
Wenger eies av Victorinox. Jeg har veldig sans for disse merkene; oser kvalitet og går veldig nøyaktig. Sveitsisk kvalitet til en billig penge. Du kan virkelig gjøre ett kupp når du kjøper dem på nettet. Jeg har hatt Victorinox Alphnach Chrono Automatic. Den absolutt mest nøyaktige Automatic klokka jeg har eid. Har også hatt Victorinox Dive-master 500. Mega solid sak.roesok skrev:Kjøpte en slik på ebay nå. Wenger Battalion. 85$ + frakt på 49$ (noe høy..) Uansett, fin klokke. Usikker på pris/verdi i Norge. Skal være et bra merke.
pengesluk skrev:Akkurat nå bruker jeg denne:
Explorer II, innkjøpt (p.g.a. god lesbarhet og automatisk) i 2000:
Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)
Flotte klokker begge to! Nesten synd å kvitte seg med Daytona'n da...
Du skulle tatt vare på den. Disse koster fra 25-40000 dollars på webben nå til dags...pengesluk skrev:Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)
hehe... har nok ingen ting med etterpåklokskap å gjøre. Den ble solgt med viten og vilje, til en høy pris - jeg er ikke klokkesamler forøvrig, og pengene ble reinvestert og har kastet minst like godt av seg som om jeg hadde beholdt den.C. Alshus skrev:Du skulle tatt vare på den. Disse koster fra 25-40000 dollars på webben nå til dags...pengesluk skrev:Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)
Etterpåklokskapen...
C. Alshus skrev:ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.
http://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA#Valjoux_7750
Det er mange år siden rolex brukte ETA-verk i klokkene sine.. Sist dem benyttet et ikke "in-house" urverk var på slutten av 90 tallet; Zenith El-Primero som er regnet for det absolutt beste og mest presise mekaniske verk med chronograph.Voff skrev:C. Alshus skrev:ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.
Jeg har hatt den på justering fire ganger på ti år. Den har alltid sakket 5 minutter i uken. For 2,5 år siden stopped den helt. Da hadde jeg en total overhaling til kr. 4800,-. Da gikk den presist i to dager før den igjen sakket 5 minutter i uken. Nylig begynte den og forte ca en time i døgent før den nå har stabilisert seg på en forting på ca 5 minutter i døgnet.
Har forøvrig funnet ut at dette rimelige urverket også finnes i Rolex, Omega og Breitling ;D
Valjoux 7750 finnes i et stort utvalg forskjellige klokker. Enten som komplett verk eller som baseverk. Dvs at klokkeprodusenten bruker bunnplaten og/eller noen ekstra deler og bygger så veret videre med egne deler. IWC og Omega gjør blant annet dette. Breitling kjenner jeg ikke til, men det er kjent at de bruker rimlige standardverk i til dels dyre klokker.Voff skrev:C. Alshus skrev:ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.
Jeg har hatt den på justering fire ganger på ti år. Den har alltid sakket 5 minutter i uken. For 2,5 år siden stopped den helt. Da hadde jeg en total overhaling til kr. 4800,-. Da gikk den presist i to dager før den igjen sakket 5 minutter i uken. Nylig begynte den og forte ca en time i døgent før den nå har stabilisert seg på en forting på ca 5 minutter i døgnet.
Har forøvrig funnet ut at dette rimelige urverket også finnes i Rolex, Omega og Breitling ;D
Som sagt, ny klokke ligger på posten. Henter den over påske. Det er en Swiss Legend Maverick. Betalte $99. Veiledende (villedende?) pris er $1000 men selges som regel for $180. Den har safirglass - et must.C. Alshus skrev:Kanskje det er på tide å kjøpe ny klokke, gjerne noe annet enn Tag Heuer (overpriset, som så mye annet).
Jeg har brukt tre forskjellige urmakere....Lille_Adam skrev:Som det ble sagt ovenfor: enten har du en mandagsklokke, eller en mandagsurmaker. Det siste er mer sannsynlig enn det første.
Prøv gjerne på din egen klokke med en stødig hånd, men du trenger en slik for å kunne sjekke resultatet:Voff skrev:Forresten, er det en enkel sak å justere en slik klokke sjøl? ;D
Eller er det noe som bør ovelates til eksperter?
Jammy!rocknrolla skrev:
I så fall høres det absolutt ut som et mandagsurverk. Ellers er et kronograf-urverk definitivt noe en amatør ikke bør stikke fingrene i, men overlate til fagfolk.Voff skrev:Jeg har brukt tre forskjellige urmakere....
Men klokka har sakket dønn presist 5min i uka i ca ti år. Man skulle tro det var mulig å få klokka til å gå like dønn presist i riktig hastighet?
Nå forter den som sagt - et nytt fenomen - og det synes som den forter ujevnt fra dag til dag. Trenger definitivt en ny justering, men det blir ikke med det første.
De kan sikkert lage en ny til degemotikon skrev:Jammy!rocknrolla skrev:
Men den jeg ville ha er utsolgt....
Blir laget i meget begrenset antall.rocknrolla skrev:De kan sikkert lage en ny til degemotikon skrev:Jammy!rocknrolla skrev:
Men den jeg ville ha er utsolgt....