Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    1.121
    Fant denne under et bildesøk etter et annet ur, og ble nødt til å sjekke prisen. Hvorfor må alt jeg liker være dyrt? :mad:

     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    tore_v1 skrev:
    Det nærmer seg en 30-årsdag og jeg snuser rundt på å ønske meg penger til en ny klokke.

    Jeg har sett på Tag Heuer Aquaracer og Omega Seamaster Diver.

    Jeg vil ha en klokke som er maskulin, ikke for glinsende/mye bling, med et utmerket urverk. En klassisk Omega er vel kanskje det som henger høyest, med blå skive.

    Er det andre alternativer jeg bør se på?

    Urverket.no virker å ha ganske gode priser. Noen som har erfaringer der?

    Tag Heuer og Omega er bra klokker det, dog vil du ha samme kvalitet til adskillig lavere pris bør du ta en titt på Eterna. ( på Ebay). Jeg har selv hatt Eterna Airforce med ETA 7750 verk, Soleure og 1935. Dette er topp klokker som selges på Ebay til dumping-priser. (4-6000,- pr. klokke)

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Ved nærmere ettertanke er Casioen for kjedelig.

    Denne Swiss Legend. Listepris $1000. Salg $99! :eek:

    Quarts chronograph. Saffirglass. Hmm må sove på det.... ;D
    Da var den bestillt. Rapport følger.

    Har funnet ut at den har safirglass (med ti års garanti). Urverket er ikke kinesisk som fryktet men sveitsisk Ronda 5030.D - noe som kjenner til dette?

    Tag-Heueren min passer ikke til min villmannslivstil ;D

    Går greit å bestille fra World of Watches via Paypal konto....
     

    miata

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Innlegg
    370
    Antall liker
    1
    Jeg vurderer noe slikt til daglig bruk :



    eller

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Kjøp ei quartz-klokke! De går temmelig mye stødigere enn klokker med mekaniske verk. Joda, jeg ser det med eierglede og alle mulige andre grunner ( for det meste jåleri...). Som tidligere nevnt, Sinn'en min har ikke avveket et heilt sekund enda - på et år. TagHeuer Aquaracer'n min er nesten like nøyaktig - men bare nesten. Den kan finne på å avvike et sekund eller så i måneden. Mekaniske urverk avviker like mye eller meir i døgnet. Så om det er nøyaktighet man er ute etter, skjønner jeg ikke hvorfor man skal legge penger i et mekanisk verk. Bortsett fra snobberi. Eller særlig interesse for urverk.
    Tiltredes! ;D
    Tag-Heueren min har kostet meg i snitt 1000kr i året i den tiden jeg har hatt den for å få den til å gå sånn noenlunde rett. Da har jeg ikke tatt med de minst 2000kr det koster å få den til å gå stabilt igjen - det gjør den ikke nå - forter mellom 10min og èn time i døgnet avhengig av dagsformen.

    Ellers er min erfaring når det gjelder klokker og pris at kvaliteten på klokka er omvendt proposjonalt med prisen.... ;D
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    957
    Antall liker
    440
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kjøpte vel denne i 1995. I daglig veldig tøff bruk. Har tålt det meste, og batteriet har holdt i ca 4 år i snitt. De første årene ble det ofte brukt til dykking, lite de siste.

    Lettlest, nærmest uslitelig og stilles kun 2 ganger i året (når det blir sommer- og vintertid). Ikke vakker, men funksjonabel. I tillegg har den reddet livet mitt på Bali under kamikazedykking med en idiot av en guide... Så den får min anbefaling :D

     

    rojami

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    23
    Kjøpte denne (nesten ny) av en hyggelig fyr her på HFS. Takk til sunzeeker.
     

    Vedlegg

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Kjøpte en slik på ebay nå. Wenger Battalion. 85$ + frakt på 49$ (noe høy..) Uansett, fin klokke. Usikker på pris/verdi i Norge. Skal være et bra merke.
     

    Vedlegg

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    pengesluk skrev:
    På sjøen og i kajakk/kano innaskjærs liker jeg denne godt:
    Et godt valg! Har en PAM 335 og en Patek Philippe 5980 selv. Mangler en Rolex Sub :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat nå bruker jeg denne:

    Explorer II, innkjøpt (p.g.a. god lesbarhet og automatisk) i 2000:





    Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Explorer II er ei skikkelig pen klokke, ingen tvil om det! Hører de skal være høvelig brukanes, også... ;D Imidlertid ALT for dyr, etter lista mi.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    roesok skrev:
    Kjøpte en slik på ebay nå. Wenger Battalion. 85$ + frakt på 49$ (noe høy..) Uansett, fin klokke. Usikker på pris/verdi i Norge. Skal være et bra merke.
    Wenger eies av Victorinox. Jeg har veldig sans for disse merkene; oser kvalitet og går veldig nøyaktig. Sveitsisk kvalitet til en billig penge. Du kan virkelig gjøre ett kupp når du kjøper dem på nettet. Jeg har hatt Victorinox Alphnach Chrono Automatic. Den absolutt mest nøyaktige Automatic klokka jeg har eid. Har også hatt Victorinox Dive-master 500. Mega solid sak.

    Protid selger Wenger / Victorinox her i norge. Klokken du har kjøpt har jeg sett til ca kr. 4000,-. Du har helt klart gjort ett kupp! Grattis!!
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    pengesluk skrev:
    Akkurat nå bruker jeg denne:

    Explorer II, innkjøpt (p.g.a. god lesbarhet og automatisk) i 2000:





    Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)


    Flotte klokker begge to! Nesten synd å kvitte seg med Daytona'n da...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg denne her selv om jeg er ferdig med "dyre" klokker. Finner den merkelig nok ikke på Tag-Heuers hjemmeside.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pengesluk skrev:
    Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)
    Du skulle tatt vare på den. Disse koster fra 25-40000 dollars på webben nå til dags...

    Etterpåklokskapen...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Viser seg at Tag Heueren min bruker et drivverk som heter ETA 7750. Noen som kjenner til dette? Bra saker? Klokka har aldri gått særlig presist ;D [korreksjon: Den har gått veldig presist men i feil hastighet ;D]

    Ellers må den være veldig sjelden med rød tallskive. Finner ikke engang bilder av den på nettet! Har også blå tallskive dersom jeg skulle bli lei av den røde. Jeg synes 2000 serien til Tag Heuer er veldig pene ur.

    Har veldig lyst på den der Aquaraceren med gul tallskive selv om Swiss Legendklokka jeg har bestillt ligger hos posten nå (henter den på trisdag) ;D. Aquaraceren, om jeg har forstått det riktig, er et kvartsur som ikke trenger batterier da den har en rotor likt automatiske klokker men som genererer strøm. Den skal være svært presis.
    Vil beholde Tag Heueren min;får gi den en overhaling med tid og stunder. For dyrt ur til å bare stues vekk...
    Enkelte andre her har jo flere ur så hvorfor ikke.... ;D
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.

    http://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA#Valjoux_7750
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    C. Alshus skrev:
    pengesluk skrev:
    Avløste denne , som jeg solgte samme året (kjøpt ny i 1982 hos Bjerke)
    Du skulle tatt vare på den. Disse koster fra 25-40000 dollars på webben nå til dags...

    Etterpåklokskapen...
    hehe... har nok ingen ting med etterpåklokskap å gjøre. Den ble solgt med viten og vilje, til en høy pris - jeg er ikke klokkesamler forøvrig, og pengene ble reinvestert og har kastet minst like godt av seg som om jeg hadde beholdt den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.

    http://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA#Valjoux_7750

    Jeg har hatt den på justering fire ganger på ti år. Den har alltid sakket 5 minutter i uken. For 2,5 år siden stopped den helt. Da hadde jeg en total overhaling til kr. 4800,-. Da gikk den presist i to dager før den igjen sakket 5 minutter i uken. Nylig begynte den og forte ca en time i døgent før den nå har stabilisert seg på en forting på ca 5 minutter i døgnet.

    Har forøvrig funnet ut at dette rimelige urverket også finnes i Rolex, Omega og Breitling ;D
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Voff skrev:
    C. Alshus skrev:
    ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.

    http://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA#Valjoux_7750

    Jeg har hatt den på justering fire ganger på ti år. Den har alltid sakket 5 minutter i uken. For 2,5 år siden stopped den helt. Da hadde jeg en total overhaling til kr. 4800,-. Da gikk den presist i to dager før den igjen sakket 5 minutter i uken. Nylig begynte den og forte ca en time i døgent før den nå har stabilisert seg på en forting på ca 5 minutter i døgnet.

    Har forøvrig funnet ut at dette rimelige urverket også finnes i Rolex, Omega og Breitling ;D
    Det er mange år siden rolex brukte ETA-verk i klokkene sine.. Sist dem benyttet et ikke "in-house" urverk var på slutten av 90 tallet; Zenith El-Primero som er regnet for det absolutt beste og mest presise mekaniske verk med chronograph.

    Jeg har selv eiet en Victorinox Alphnac med 7750 verk. Den hadde maks avvik pr. uke på 25 sek. Har også hatt en Eterna Airforce med samme urverk og like gode ressultat ang. avvik.. Kan kansje være en ide for deg å bytte urmaker??
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Voff skrev:
    C. Alshus skrev:
    ETA/Valjoux7750 er et rimelig standardurverk som finnes i millioner av klokkemodeller. At den ikke går presist, har kun med justering å gjøre. Klokken kan gå meget godt, med riktig justering. Urverket er en mekanisk innretning som trenger jevnlig vedlikehold og oljing.

    http://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA#Valjoux_7750

    Jeg har hatt den på justering fire ganger på ti år. Den har alltid sakket 5 minutter i uken. For 2,5 år siden stopped den helt. Da hadde jeg en total overhaling til kr. 4800,-. Da gikk den presist i to dager før den igjen sakket 5 minutter i uken. Nylig begynte den og forte ca en time i døgent før den nå har stabilisert seg på en forting på ca 5 minutter i døgnet.

    Har forøvrig funnet ut at dette rimelige urverket også finnes i Rolex, Omega og Breitling ;D
    Valjoux 7750 finnes i et stort utvalg forskjellige klokker. Enten som komplett verk eller som baseverk. Dvs at klokkeprodusenten bruker bunnplaten og/eller noen ekstra deler og bygger så veret videre med egne deler. IWC og Omega gjør blant annet dette. Breitling kjenner jeg ikke til, men det er kjent at de bruker rimlige standardverk i til dels dyre klokker.

    Fire ganger på 10 år... Høres ut som om du har fått et mandagsprodukt, eller at klokken har fått hard medfart/mye slag.

    Kanskje det er på tide å kjøpe ny klokke, gjerne noe annet enn Tag Heuer (overpriset, som så mye annet).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Kanskje det er på tide å kjøpe ny klokke, gjerne noe annet enn Tag Heuer (overpriset, som så mye annet).
    Som sagt, ny klokke ligger på posten. Henter den over påske. Det er en Swiss Legend Maverick. Betalte $99. Veiledende (villedende?) pris er $1000 men selges som regel for $180. Den har safirglass - et must.
    Den bruker et Ronda 5030.D verk som synes å være rimelig bra greier (utrolig mye tannhjul og leamikk selv i et kvartsur).
    http://www.ronda.ch/xx/technical/ta5030.De.pdf

    Snålt å se av mange klokker, uavhengig av pris, har samme innmat....
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Det er med klokker som med det meste annet; prisen avhenger som regel helt og holdent av hvilket navn som er gravert på kassen, ikke av hva som er inni.

    Ellers har jeg opptil flere 7750-baserte ur og ingen av dem er mindre nøyaktige enn det man i rimelighetens navn kan forvente av et mekanisk urverk. Kall det 25-30 sek. +/- eller så per uke. Det er heller ingen forskjell mellom de forskjellige merkene, eller mellom de dyreste og de billigere. I tillegg er det heller ingen forskjell i nøyaktighet mellom urene med ETA urverk og urene med in-house manufaktur-urverk.

    Som det ble sagt ovenfor: enten har du en mandagsklokke, eller en mandagsurmaker. Det siste er mer sannsynlig enn det første.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Lille_Adam skrev:
    Som det ble sagt ovenfor: enten har du en mandagsklokke, eller en mandagsurmaker. Det siste er mer sannsynlig enn det første.
    Jeg har brukt tre forskjellige urmakere....
    Men klokka har sakket dønn presist 5min i uka i ca ti år. Man skulle tro det var mulig å få klokka til å gå like dønn presist i riktig hastighet?
    Nå forter den som sagt - et nytt fenomen - og det synes som den forter ujevnt fra dag til dag. Trenger definitivt en ny justering, men det blir ikke med det første.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, er det en enkel sak å justere en slik klokke sjøl? ;D
    Eller er det noe som bør ovelates til eksperter?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Voff skrev:
    Forresten, er det en enkel sak å justere en slik klokke sjøl? ;D
    Eller er det noe som bør ovelates til eksperter?
    Prøv gjerne på din egen klokke med en stødig hånd, men du trenger en slik for å kunne sjekke resultatet:



    Det er en tidsmåler som registrerer hvordan klokken går.



    Det er forøvrig forskjell på justering og vedlikehold.
    Jeg ville nok ha sendt klokken til en urmaker.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Voff skrev:
    Jeg har brukt tre forskjellige urmakere....
    Men klokka har sakket dønn presist 5min i uka i ca ti år. Man skulle tro det var mulig å få klokka til å gå like dønn presist i riktig hastighet?
    Nå forter den som sagt - et nytt fenomen - og det synes som den forter ujevnt fra dag til dag. Trenger definitivt en ny justering, men det blir ikke med det første.
    I så fall høres det absolutt ut som et mandagsurverk. Ellers er et kronograf-urverk definitivt noe en amatør ikke bør stikke fingrene i, men overlate til fagfolk.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Både fly + hotell er overkommelig priset så hvorfor ikke ta turen :D .. øya er verdt et besøk
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Da var klokka ankommet. Den er Diger sammenlignet med Tag Heueren. Likevel var det en av de mindre chronografene!
    Den gir et solid preg til å være et ur jeg betalte $99 for med safirglass. Imidlertid er chronografviserne er ikke nullstillt; sekundviseren står på 58 og ikke 00. Har prøvd å justere dette slik det står i manualen men det funker ikke. Imidlertid er ingen av klokkene omtalt i manualen helt identisk med min da min chronograf ikke har 1/10s men sekunder, minutter og timer. Sette kronen i posisjon to og presse knapp B funker ikke...
    Blir vel nødt til å kontakte Customer Service.... :-\
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    #"%?!&% i Helvete!!!

    Fjæra i Rolexen røyk! Det blir sikkert ikke billig! :'( :'( :'(
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn