Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Likte godt denne, så kjøpte den når noen solgte den. Litt artig design på den som gir meg litt assosiasjoner til tidlig 70-talls film/estetikk.

yagos.jpg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Har fulgt denne tråden med interesse til tross for selv å ha båret samme klokke på armen i over 25 år. Skulle egentlig bare innom den lokale eplesjappen for å kjøpe et iPad tastatur i dag men det endte med at jeg også i ren affekt rev med meg en Apple Watch 2 i rustfritt stål med Milanese-bånd.

Som motstridig eplebruker de siste ti år så må jeg bare erkjenne at de har gjort det igjen. De var ikke først med konseptet for verken iPod eller iPhone. Men etter å ha båret Apple Watch 2 på armen de siste par ukene, etter at den eiendel jeg har brukt lengst stoppet å virke, så kan jeg ikke se at det for tiden er annet enn forfengelighet (som jeg ikke kimser av, og snarere gleder meg over) for å bære annet hvis hovedformål er å vise mer enn tid.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nå er'n seig, så sender den avgårde til "stor" service. Da blir den vel som ny når den kommer i retur... :)
    Sendte akkurat min Seamaster til service. Kommer på 7 700 fikk jeg beskjed om. De vet å ta seg betalt....
    Det er vel det det koster ja. Fikk beskjed om ca. 7000 - men da gjør de en meget grundig jobb både "inne & ute".

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hoi, det var stiv pris ja..
    Nå er det lenge til min Seamaster skal inn, men uansett; Protid og Thune oppga begge ca. 5.000 i pris for service.
    Det blir da "førstegangservice". Funker dette som med bil eller, liten service og stor service ;?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    Nå er det lenge til min Seamaster skal inn, men uansett; Protid og Thune oppga begge ca. 5.000 i pris for service.
    Det blir da "førstegangservice". Funker dette som med bil eller, liten service og stor service ;?
    Sist jeg hadde service på Rolex hos Bjerke, kostet det 5.500-. Hele klokken blir visstnok gjennomgått, og slitte deler erstattet. Men hva som er gjort, får man ikke vite.
    Edit: Se bilde i neste post.

mvh

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ca. 5000,-... Er dette service internt hos Protid / Thune? Eller er det prisen for service i Sveits ved "større" inngrep?

Prisen jeg fikk var for forsendelse til Sveits der de gjør det de skal internt i uret samtidig som de utfører en utvendig puss. Hakk og sår får jeg nok tilbake, men den skal visstnok bli ganske så fin igjen...

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mener de begge sa at klokken blir sendt inn til Omega, og at dette også inkluderte polish.(om ønskelig)
    Var det kanskje en "lokkepris", for å ikke skremme meg fra kjøp;? Med henvisning til hva oct skriver; man burde vel bli belastet etter hva som gjøres av arbeid/deler? Betale 7.700 upfront høres drøyt ut synes jeg. Om klokka ikke skal til Everest. ( Se artikkel i D2 om Exploreren til Kagge, som ble rensket for lubricants)
    Men, jeg er jo en noob ifm klokker da.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Spurte Otteren i Stavanger pa service pa en Americas cup ,de sa de gjorde det selv ?

Noen som vet prisen pa lenke til Seamaster brukt ,skal selge ett stk

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En Rolex er svært lik en Certina i oppbygning. Serviceprisene er helt på trynet.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Jeg mener de begge sa at klokken blir sendt inn til Omega, og at dette også inkluderte polish.(om ønskelig)
    Var det kanskje en "lokkepris", for å ikke skremme meg fra kjøp;? Med henvisning til hva oct skriver; man burde vel bli belastet etter hva som gjøres av arbeid/deler? Betale 7.700 upfront høres drøyt ut synes jeg. Om klokka ikke skal til Everest. ( Se artikkel i D2 om Exploreren til Kagge, som ble rensket for lubricants)
    Men, jeg er jo en noob ifm klokker da.
    De (Thune) sender ikke klokken ut av Norge. Kan ev. være at noen delene som må erstattes må importeres. Service koster litt over 5000 og så kommer utskiftning av deler og ekstrajobb i den forbindelse i tillegg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    • Liker

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Men når var det ptb? Tror prisene har økt i det siste. 7 700 inkluderer skifte av deler, altså ikke kun en ordinær service.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Seamasteren var et drøyt år siden og Sub´n var nå i desember. Begge var inkl de deler som måtte skiftes. Hadde også Speedmasteren inne for ca 2 år siden, men da hos Christensen på Storo. Tenkte ikke da på å spørre Sutterud. Det beløp seg til snaut 7 K, men inkluderte polering - og så er det litt mer deler som byttes på en krono. I etterkant hørte jeg at Sutterud ville vært omtrent 1 K rimeligere.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Panerai Luminor Marina 1950’s 44mm Titan og lenke PAM 352. Her med brun Panerai reim og foldelås. En flott bruksklokke som ser rå ut på lenke. Brun skive og gull visere. Ok 3 dagers automatikk og dato.
    20170222_180405.jpg
    20170222_180553.jpg

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Hei!

Har ett Certina armbåndsur hvor sekundviseren ikke lenger går kontinuerlig ett sekund av gangen, men i intervall 3 sekunder på klokken av gangen. Sekundviseren stopper opp i ca 3 sekunder for å bevege seg 3 sekunder på uret i løpet av ett sekund.

Noen som vet hva problemet kan være?

bluespal

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2004
    Antall liker
    4
    Hei!

Har ett Certina armbåndsur hvor sekundviseren ikke lenger går kontinuerlig ett sekund av gangen, men i intervall 3 sekunder på klokken av gangen. Sekundviseren stopper opp i ca 3 sekunder for å bevege seg 3 sekunder på uret i løpet av ett sekund.

Noen som vet hva problemet kan være?
    Det er et varsel om at du trenger å bytte batteri

Sent from my iPad using Tapatalk

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Angående service på klokke.
    Jeg har hatt en Omega Constelation på armen siden 1992, og den har vært på hardt fysisk arbeid også, motorsag /vedhogst i skogen og annet.
    Den har aldri vært på service, kun byttet batteri og ei pakning tror jeg.Ikke behov for noe annet ifølge urmakeren.
    Den går fint fortsatt, så jeg er i den tro at dyre servicer kanskje ikke er så nødvendig, men dette er nå min erfaring

• Liker

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Er det ikke først og fremst de mekaniske urene som trenger service?

Podens Carrera hadde begynt å sinke. Full demontering, avfetting, skifte av pakninger, ny olje og polering av det som poleres kunne kostet 5.800 nå til jul hos Askeland i Stavanger. Det er jo dyrt, men enda dyrere å ikke få dette utført.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    Ser at Lange & Söhne er nevnt. Ikke i mitt eie & vist tidligere:

Lange & Søhne..jpg

mvh

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Oppklaring rundt det med servicebehov.

Hvis vi for enkelhets skyld bare ser på et ur med tid/dato.

Et digitalt quartzur uten mekanisk drivverk (visere, tannhjul og gir) trenger bare batteriskift. Det er ingen bevegelige deler. Analoge (fysiske visere, tannhjul, gir) mekaniske ur med quartz krystall trenger smøring og rensing på samme måte som mekaniske ur uten batteri (Disse har balansehjul og fjær som drivkraft (ikke quartskrystall og batteri), samt trekkemekanisme (manuell eller automatisk)).Kort sagt: Er det lager og tannhjul må det smøres og renses.

Quartzkrystallen gir relativt lite kraft til drivverket og således vil en analogverk med batteri raskere føle skitt enn et med fjær. Et batteriur vil også være ødelagt etter 5-10 år i skuffen da batterisyre vil ødelegge hele verket. Vanntette klokker (min 10bar) har mindre servicebehov enn typiske dressklokker da det ikke kommer støv inn i dem.

Når det gjelder pakninger, trykktesting og kosmetikk er det likt for aller ur.

Dagens jålete urmakerbutikker som har kunder uten kunnskap flår kundene uten skam og anger og urprodusentene/merkene er med på og leder dansen. Inhouse er den nye vinen og den er sur. Inhouse verk er en pest og plage da man ikke lenger kan få utført service hos uavhengige urmakere. Bransjen later som det er flott med inhouse men det er det ikke. De gamle arbeidshestene fra Valjoux og ETA ble brukt av alle, fra Omega, Breitling, IWC, Panerai, TAG til Certina, og så kanskje forfinet med bedre lager, slipninger og polering. Fordelen var at de alle brukte de samme delene. Komplikasjoner som stoppeklokke, rundetid, nedtelling, kallender ble lagt inn som mer eller mindre komplekse moduler. Nå er alt forskjellig og bare de som selger merkene får tilgang til deler. Derfor går serviceprisene i taket. De gamle arbeidsverkene var dessuten robuste. Rolex sitt (alltid eget) er ekstremt robust. De nye Inhouse arbeidshestene er fulle av feil. Dessuten er folk late nå og skal ha lang gangreserve. 2 til 3 fjærer som genererer enorm kraft, med potensial for katastrofe. Det er heller ikke slik at jåleverkene er mer nøyaktige enn de gamle, neida. En Patek går akkurat like godt som en Rolex eller Omega.

Uansett. Service tar man når klokken begynner gå sakte eller ujevnt. En trykktest før badeferien er lurt hvis det er lenge siden (koster 100 kroner). Ikke noe galt skjer, den stopper bare så lenge det ikke er batteri i den. Når det gjelder polering av kasse samt skifting av visere etc- styr unna. Det gjør klokka mindre verdifull.

PS: Toppmerker som for eksempel Patek Philippe, Vacheron Costantantin, A Lange&soehne, Audemars Piguet og Rolex har alltid hatt egne verk. Med tilhørende svinepriser på service (unntatt Rolex).

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Godt innlegg, men det snek seg inn noen feil i siste setningen.

Både PP, VC, AP og Rolex har brukt verk fra andre produsenter, som f.eks. Jaeger-LeCoultre. Såvidt jeg vet, er vel VC og AP de eneste av dem som fremdeles gjør det i noen modeller.

Se på disse to modellene, f.eks. Ingen premie for å gjette at de inneholder det samme verket.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig, men da andre high end verk. Det er lenge siden Rolex brukte El Primero og da giret de det ned fra 36khz til 28.8khz. Dette utelukkende da Rolex ikke laget chronograph verk.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå er jo Swatch Group en av årsakene til at Inhouse har aktualisert seg i større grad

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    ^^ Flotte & skarpe fotos. Ringblitz & macro:confused:.

mvh

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Interessant med ur -og historie.
    Jeg samler på USSR/Russiske ur. Er imponert av deres tradisjoner, historikk og store mangfold.
    F.eks. først i verdensrommet 12. April 1961: M.W.F. Sturmanskie ur, brukt av Yuri Gagarin -selvfølgelig.
    Første Spacewalk 18. Mars 1965: Poljot Strela Chronograph 3017, brukt av Alexei A. Leonov.
    Eller historiens lengste opphold i verdensrommet 1994-1995, 437 dager, 17 timer og 58 minutt: Poljot 3133 Chronograph -brukt av Valeri V. Polyakov.
    Har et par av disse -94 kronografene, 1 i "missil-titan" og et gull/titan. -"Liker"
    Andre Sovjet eksempler er Poljot 2200 i rent gull, mekanisk urverk fra ~1965 -kun 1,85 mm tykt. Eller at Moskow Watch Factory alene produserte over 3.500.000 armbåndsur i 1972, eksportert til mer enn 60 land.

Kan dele et par bilder av andre eksempler, som Molnija. (Omtale av unike Rolex lenger oppe i tråden var årsaken til at jeg kom på å skrive litt..)
    Vel, Molnija startet en prøveproduksjon i slutten av 1947; Molnija ЧК-6 (=ChK-6) kvalitetsur basert samme verk som Rolex' gjorde med legendariske 5513, nemlig Cortebert's.
    Her er bilde av dette: ( Mitt ur er fra 3./1948, beklager elendige amatørbilder..)

Chelyabinsk W.F., Molnija ЧК-6, 1948 = ChK-6, pre. 3602. Ser. 205422, 3. 1948. c Kj. 21.01.17.jpg

Dette Molnija uret er litt fargerikt :) Dette 1970 talls urverket er Molnija Cal. 3602. Basert på ChK-6, videreutviklet og høyere kvalitet. Disse verkene har en flott gange med klang, som musikk for sjel, hehe.
    Teksten på urskiva betyr omtrent "Troops of Radiation and Chemical protection of USSR" (-Etabl.1918 )

Chelyabinsk W.F., Molnija cal. 3602, 1960-69. (Ru Rolex cal.5513) SOVIET TROOPS of RADIATION and.JPG

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn