Nyttårsforsett startet idag

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
topline skrev:
Komponenten skrev:
Vel, det går sånn passe her da. Har fått et opplegg med noen øvelser av en jeg kjenner for å rette opp holdningsfeil og lignende som jeg gjør hver dag. Tar ca ½ til en time hver dag. Veldig effektivt faktisk, mange av problemene man har med rygg og knær er rett og slett en konsekvens av at man har pådratt seg feil holdning og skjeivstilling på grunn av feil belastning over lang tid . Med øvelser spesielt tilrettelagt dine feil kan man effektivt trene seg bedre.
Går det an å spørre hva slags øvelser du kjører? Trening med strikk? Vekter?
Utrolig viktig det med korrigering av holding med tanke på frisk kropp, så greit med noen tips. :)
Øvelsene må velges ut til deg av en person med kunnskap om dette for å tilpasse dine behov. Har du for mye svai i ryggen er det en type øvelser, har du for lite er det en annen osv.
Øvelsene er stort sett uten annet utstyr enn matte, gulv, vegg, stoler ol.

http://www.egoscue.com/

http://www.funksjonifokus.no/

Kan nok være verdt en tur til en terapaut om du har noen problemer, ellers finner du sikkert en del på nettet.

Ny tråd? Tja trenger vi det når vi har denne eminente her da?

Ø

ØivindJ

Gjest
Trenger ingen ny tråd så lenge de små og store fremgangene fortsatt postes her over nyttår :)

P

Parelius

Gjest
Jeg har lagt inn en liten tilbakegang det siste halve året. Fremgangen blir lett!

Ø

ØivindJ

Gjest
Opp og ned, opp og ned.

Legger vi til et par gode julemiddager, så blir vel totalen minus fem kg på tolv måneder her.. :-[

MYE bedre kondis enn de siste 3-4 årene da.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Parelius skrev:
Jeg har lagt inn en liten tilbakegang det siste halve året. Fremgangen blir lett!
Samme her.. taktisk lurt tror jeg. ;)

5 kg på 12 mnd og bedre kondis er da ikke ille Øyvind, husk på at muskler veier mer enn fett og, så du er nok egentlig blitt slankere enn vekten viser.

Prøver å spise mer sunt, tar en mix av frukt og grønnsaker og hiver i mixeren og maler til en grøt, nå ble det en appelsin, noen druer, litt tomater, litt brokkoli og en halv avokado. Smakte ganske bra faktisk. Fem om dagen på en gang.. :)

Ø

ØivindJ

Gjest
Prøvde forresten en som heter "fem om dagen" her på Majorstua. Pære, gulrot, og noe greier. Faktisk veldig godt. Kan sjekke hva som er i den.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hugh skrev:
Fortsette trene minst 5 ganger i uken.
Hva trener du da?

Skal prøve å få til trening i hvert fall to ganger i uken, dessuten spise enda sunnere... er planen. :)

Ø

ØivindJ

Gjest
Komponenten skrev:
husk på at muskler veier mer enn fett og,
Jupp, 87-88kg blir faktisk ganske så bra (179cm høy).

Blåser i hva BMI tallet liksom sier. Har ingen som helst planer om bare leve på salat og å brenne muskler for harde livet. Slikt får heller andre holde på med.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BMI er egentlig ment som et snitt av en større gruppe, ikke ment for å måle enkeltpersoner da det er stor variasjon i beinbygning og andre ting fra person til person, ikke vits å henge seg for mye opp i det.

Vi hadde et opplegg på jobb tidligere hvor vi veide oss og lage kurve over BMI og en lå skyhøyt over alle oss andre. Han var kraftig, men ikke tjukk, han var rett og slett bygget annerledes og ville nok seg ut som en pingle om han kom ned på "akseptabel" BMI.

Men å måle livvidde høres jo også ut til å være ganske urettferdig, er man 150 eller er man 180 vil jo livvidden nødvendigvis være forskjellig om man ellers skal se noenlunde proporsjonell ut.

H

Hugh

Gjest
Komponenten skrev:
Hugh skrev:
Hva trener du da?

Skal prøve å få til trening i hvert fall to ganger i uken, dessuten spise enda sunnere... er planen. :)
Synes du er flink jeg, men greier du 3 ganger i uka økes effekten dramatisk! Jeg trener styrke og spinning. Skal forsøke meg på body pump fra januar. Nå er det fire til fem spinning pr uke (1 spinn 1 (45 min), 2 spinn 2 (1 time) og 1 pulsspinn) (1 time). Tenkte bytte ut en eller to av dem med bp. Styrke trener jeg før spinningtimene. Blir 1.5-2 timer trening hver gang totalt. Ofte trener jeg kun styrke i helgen. Starter 0630 på jobb slik at jeg rekker dette galskapet!!!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Gleder meg til den økonomiske krisa slår til for fullt slik at det kommer vann i svømmebassengene, som lovet. Svømming er det jeg liker best av fysiske do-things.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hugh skrev:
Komponenten skrev:
Hugh skrev:
Hva trener du da?

Synes du er flink jeg, men greier du 3 ganger i uka økes effekten dramatisk! Jeg trener styrke og spinning. Skal forsøke meg på body pump fra januar. Nå er det fire til fem spinning pr uke (1 spinn 1 (45 min), 2 spinn 2 (1 time) og 1 pulsspinn) (1 time). Tenkte bytte ut en eller to av dem med bp. Styrke trener jeg før spinningtimene. Blir 1.5-2 timer trening hver gang totalt. Ofte trener jeg kun styrke i helgen. Starter 0630 på jobb slik at jeg rekker dette galskapet!!!

Skal prøve.. ;)

Er jo litt avhengig av hvor mye som skal til og, i år har jeg gått mye, lange turer, ikke akkurat noe som bedrer kondisen så mye, men går man en mil så har man jo gått en mil..

Høres ganske heftig ut det du driver med ja, på grensen til treningsnarkoman..? ;)

Har gått litt på spinning i høst, men synes det blir litt kjedelig i lengden. Det er mye av problemet, det meste blir ensformig i lengden, sånn sett er nok badmington-spillingen til Bambadoo ikke så dum, det er vel ganske gøy og variert. Lurer på om jeg skulle prøve tennis, har mulighet til å låne en hall i ny og ne..
Ellers prøvde jeg meg på jogging, men har noen knær som ikke likte det så godt. Nå driver jeg som nevnt og gjør noen øvelser hver dag, ikke spesielt tunge men det tar en del tid, og de skal bedre holdninger og forholdet mellom ledd og lignende. Så på sikt kan jeg kanskje prøve litt jogging igjen.

Ellers blir det vel step, spinning, styrke og pilates og kanskje litt yoga utover våren.

Hva er body pump?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ØivindJ skrev:
Prøvde forresten en som heter "fem om dagen" her på Majorstua. Pære, gulrot, og noe greier. Faktisk veldig godt. Kan sjekke hva som er i den.
"Fem om dagen" er et fint prinsipp.
Danskene tar det ett steg videre med "Sex om dagen" og da begynner det virkelig å hjelpe!
Det kan vel være et fint forsett, eller hva?

Ø

ØivindJ

Gjest
Jøgga skrev:
"Fem om dagen" er et fint prinsipp.
Danskene tar det ett steg videre med "Sex om dagen" og da begynner det virkelig å hjelpe!
Det kan vel være et fint forsett, eller hva?

Begynner med fem om dagen,håper å kunne si det blir sex om dagen etter kort tid ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har tjuvstartet, jogget en halv time hver formiddag siden julaften.
Og så skal jeg sykle til jobben så ofte som mulig fra nyttår, og har kjøpt vanntette high-end-sko til de verste dagene

Shimano SH-MW80-09

Kom igjen gutter og jenter, opp og ut, gjerne med musikk på øret !

Ø

ØivindJ

Gjest
Jeg har lest litt.

Litt over nyttår blir det mere proteiner, færre kalorier, og forbrenningen.... ... den kommer til å holde seg på 101% ;D (tross kalori restriksjoner)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jøgga skrev:
Jeg har tjuvstartet, jogget en halv time hver formiddag siden julaften.
Og så skal jeg sykle til jobben så ofte som mulig fra nyttår, og har kjøpt vanntette high-end-sko til de verste dagene

Shimano SH-MW80-09

Kom igjen gutter og jenter, opp og ut, gjerne med musikk på øret !
Hei

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan du synes de skoene fungerer på kalde dager.

Velkommen som vintersyklist forresten, jeg solgte bilen min for å være sikker på at det ikke blir noen unnasluntring i vinter.

Ø

ØivindJ

Gjest
Forsett for 2009:

Si opp den forp***e jobben min. Jobbe til normale tiden. Trene flere ganger i 2009 enn i 2008.

Å løpe på Beito igjen blir i grunn i ikke noe "forsett", bare litt billig sosial morro. MEN; skal IKKE løpe minithon igjen, og da står valget imellom halvmarathon og 10k skogsløp :eek: (Juni).

..også blir det noe for å gå ned litt, men ikke selveste "storeslem"..
(Har veid (
) mye for og imot)

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Slutte å røyke. Det er det eneste eg har, og det skal eg også greie!!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Skal prøve å redusere overforbruket (alco), samt å kutte ned på banningen.

:-\

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Kjøpe mere musikk i 2009.
Muligens øke scotch forbruket noe.

/jan

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
1. Høre mer musikk
1.2 Kjøpe mer musikk
2. Sove mer
3. Jobbe akkurat nok
4. Sykle til jobben mye oftere
----------ja og så spare penger til: nye høyttalere, pickup, forforsterker

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
F.o.m mandag så blir det en reduksjon av alkoholforbruket. Er forsåvidt godt igang, hjelper med en ny verdensborger i hus.
Blir kun forbeholdt helger og/eller konsertdager (litt utskeielser må en unne seg). Det samme gjelder sukkerholdig drikke. Firkorn og youghurt naturell til frokost, fem om dagen og aldri middag etter 1800. I min bransje er det vanskelig å overholde, men må bare prøve etter beste evne. Har klart det før, så burde vel klare det igjen.
Ta av 10 kg innen påske. De siste års hyppige USA-turer har satt sine spor ::). 15 kg i løpet av hele året, og holde det der. Vet ikke om jeg tør å innrømme det, siden det er dårlig for imaget, men vurderer sterkt medlemskap i sånn derre treningsstudio :eek: Får se etter detox kur om to uker. Må ikke ta helt av heller. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ikke verst, og så kommer Slubbert til å bli så glad... ;)

Ta av 10 kg innen påske, det var voldsomt, hvordan skal du gå frem da?

Kjøpte masse frukt og grønt i dag, så skal prøve å spise mye av det fremover... og lite av mer usunne ting...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.069
Torget vurderinger
2
Jeg har granska meg sjøl for å finne ting jeg kan forbedre eller gjøre annerledes. Men jeg finner ingenting.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tor Nado skrev:
Har ikke smakt en dråpe siden nyttårsaften!! Stikk den ! :)
Gratulerer! :)

Her går det i så mye frukt at jeg kommer ut av tellingen.. ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Komponenten skrev:
Tor Nado skrev:

Skriver 12.1 og fortsatt ikke smakt en dråpe. Dæven, hvor skal dette ende ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tor Nado skrev:
Komponenten skrev:
Tor Nado skrev:

Skriver 12.1 og fortsatt ikke smakt en dråpe. Dæven, hvor skal dette ende ?

Synes du er flink jeg. :) Dette ender kjempebra.

Jeg lager meg ca en liter med fruktglye hver dag nå.
Hiver oppi appelsiner, mandariner, epler, gulrot, tomat, selleri, brokkoli, litt fersk ingefær, druer, melon ++ og blander til suppe i hurtigmixeren. Så drikker/spiser jeg en kopp til en del måltid.

Smaker ganske godt faktisk, spesielt siste blanding ble bra. Så får man lurt i seg litt grønt man ellers ikke ville spist rått (brokkoli og selleri) kamuflert i det andre.

Full av c-vitaminer og sprøytemilder blir man nok. ;)

Ellers vet jeg ikke helt, men man føler seg i det minste sunnere.. ;D

Ø

ØivindJ

Gjest
Har du prøvd å droppe appelsiner, mandariner, druer og melon? ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
ØivindJ skrev:
Har du prøvd å droppe appelsiner, mandariner, druer og melon? ;)
Ja faktisk. Første forsøk var vel noenlunde det, det var ikke så godt, men det gikk ned.

Glemte kiwi forresten.
Avokado av og til og...

Ø

ØivindJ

Gjest
Sikkert bra med vitaminer.

Ikke trent på lenge, men gikk til jobb i dag (50min), ikke værst det heller :) Kjentes ganske godt ut i grunn, får svinge innom Elexia også.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.962
Sluttet å røyke i November og har enda ikke begynt igjen....... ;)

Må nesten bli et nyttårsforsett det..

Ø

ØivindJ

Gjest
Klippe å lime litt proteinrike forslag for dere :) En brødskive med gulost og kaviar inneholder IKKE mye proteiner.

Renskået fugl, fisk og svin er selvsagte kandidater.

PUMPEPANNEKAKER

Stor oppskrift så du har til flere dager.
½ liter eggehvitter
½ liter skummet eller lettmelk
200 gram havregryn
200 gram proteinpulver (eggprotein,vaniljesmak eller nøytral,prøv deg frem )
3 hele egg
4-5 bananer
litt søtemiddel eller fruktose
et par spsk sund olje
Pisk egghvittene for seg og vend dem lett inn i de andre ingrediensene.

( En pannekake/vaffel inneholder ca 22 gram protein ).

TUNFISKFRIKADELLER

450 g avrent tunfisk fra boks
500 g Fromage Frais( creme fraich)
½ - 1 Hakket Løk
150 g havregryn.(kan også bruke brødrasp)

smak til med salt/pepper,(eventuelt gressløk,oregano fra friske urter eller annet krydder etter egen smak.)

Bland det hele i en stor skål, og stek i en panne som er lett smurt med olje

Næringsinnhold pr. 100 g

Kcal: 113,9
Protein: 15,09 g
Karbohydrat: 10,14 g
Fett: 1,29 g

Topp Bunn