Nyttårsforsett startet idag

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvordan går det med knærne? Vær forsiktig når de begynner å gjøre vondt.
Igår hadde jeg treningsfri. Var kun en tur i skogen med bikkja da. Idag var det noen timers mc tur, jogging tidligere idag og 2 timers knallhard Badminton trening ikveld. Svetter omtrent like mye etter 50 min jogging som 10 min badminton. Nå er jeg helt "kake" - og fint ferdig. Snart klar for loppekassen. Var nettopp på besøk hos mine foreldre (kveldstur og snek litt kveldsmat) og sovna foran tv'n der. :)

Vannblemmene under fotsålen har selvsagt sprukket - og under venstre ser det ikke så pent ut. Merkelig gikk det helt fint å trene idag, men nå er det litt vondt. Tenker å ta det rolig fysisk i helgen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det går bedre med knærne. De er ikke direkte vonde, mer mentalt sjokkskadet sikkert.. ;)
Jeg hadde tenkt å løpe i går, og var på vei bort til banen da jeg oppdaget stor aktivitet der. Sist jeg sprang kom jeg midt oppi en fotballtrening, men jeg oppdaget de ikke før jeg var helt fremme, så da overså jeg de etter beste evne, men så veldig fristende er det jo ikke å springe rundt der med en haug ufrivillige tilskuere. Så jeg snudde i går og gikk til skogs i stedet for. Fant en ny sti som var ganske fin, og det ble ca en times rundtur. Ikke all verden, men det var ganske varmt og.

3 timers trening på en dag høres jo nesten ut som profesjonelt nivå.. :eek:

Vannblemmer under føttene høres vondt ut, jeg pleier helst å få på hælen eller tærne, men er blitt flinkere til å kjøpe større sko så da går stort sett tærne fri.. Å ta plaster på før det blir ille er et greit tips, men under føttene får du det vel ikke til å sitte. Kanskje du kunne prøvd med noen andre såler i skoene, høres jo ut som det er noe galt med friksjonen..
Du bør vel roe det litt så du ikke får betennelse ja..
Blir vel rolig i helgen på meg og, vi skal vekk, så det blir vel i beste fall noen gåturer.

Han der Øyvind, kom han seg noen gang av gårde på sin 10. tur..? ;)

Ø

Øivind

Gjest
Var kun en halv kilo lettere.... :eek: "What the..?" :-[

Men men, hehe :) Stanser jo ikke nå uansett (og det må ikke dere finne på å gjøre heller :) ). Kosten var jo bare "ok" to av de siste fire ukene og formen er allerede merkbart bedre enn på lenge.

Hatt noen dager fri pga lettere smerter på forsiden av leggene. Garanterer trening og masse svette denne helgen :). Regner ennå med å løpe 7 eller 10k i fjellet helgen om en uke og (tross lite forberedelser) for å fortjene noen kalde pils der oppe med to kammerater.

Stå på Komponenten og bambadoo !

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Drit i vekten, du må huske at muskler veier mer enn fett... ;D

Etter å ha løpt tre ganger veide jeg mer enn før... men nå har det gått ned igjen.

Man ser vel ikke de store forskjellene så raskt heller, og for vekten sin del kan man vel like gjerne gå, men for kondisen sin del er det vel greit med litt mer fart.

Skal stå på, men den varmen er irriterende, blir jo svett før man har begynt å bevege seg.. ::)

ps. øl er vel fetende... ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gått opp 4 kg siden Desember. Jeg tror ikke det kun er muskler nei ;) Men det kan de jo bli til...

Ø

Øivind

Gjest
Komponenten skrev:
Man ser vel ikke de store forskjellene så raskt heller, og for vekten sin del kan man vel like gjerne gå, men for kondisen sin del er det vel greit med litt mer fart.
Har et lite "problem" med den gå`inga:

Kan helt fint løpe 3-4k i oppoverbakke, eller ta en spinningtime, og bare spise en banan eller en sånn protein/karbo drikk etterpå. (For så å spise noe helt vanlig mat en time eller to etter det igjen.)

Om jeg derimot går til eller fra jobb (Majorstua - Carl berner) "må jeg" minst trøkke innpå en stor porsjon chicken tikka og en liter saft om jeg skal klare å holde meg unna ren junkfood. ???

Får vel bare sørge for at det blir flere turer på Elexia enn det blir gå-turer da...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her hviler man ikke på sine laurbær… :)

Fredag kveld, vi var reist vekk, men jeg visste om en bane der og, så jeg dro på meg joggeskoene, trødde opp til banen og sprang rundt i steikende varme som føltes nesten dødelig… :eek:
Klarte bare 9 runder, sol og varme og litt vonde knær var en dårlig kombinasjon til løping. Gikk opp til en topp etterpå så til sammen ble det vel 9 km med løping og gåing.
Lørdag hadde jeg ikke gangsperr, men beina føltes som bly, og knærne var ikke helt happy. Gikk en del da og, men det var rolige turer på til sammen 5- 6 km.
I dag har jeg bare slappet av, nesten 25 grader og sol, var visst ikke rette tiden å prøve å komme i form på, varmen er ganske slitsom. Men det er jo deilig å bare slappe av og lese og sole seg og… :D 8)

Blir ikke spesielt sulten av gåing, men det går jo mer tid og man blir jo sulten etter en stund uansett om man går eller hva man enn gjør. Du får gå steder de ikke selger mat da Øyvind.. Eller smøre deg en matpakke med noe sundt du kan stappe i deg.. ;)

Ø

Øivind

Gjest
BRA jobba Kompo!

Fikk en liten "aha-opplevelse" på Spinninga igår siden hu flinke intruktøren stadig terpa på det samme meget gode poenget. Det kan helt sikkert brukes på andre aktiviteter også.

"Hoved regelen" hennes var: Hold deg så tett oppunder melkesyre grensa til bena som mulig, men pass hele tiden på å ikke gå over. Bena skal holdes så "freshe" som mulig, så lenge som mulig, slik at arbeidsmengden til hjertet og lungene blir økt kraftig.

Inte dumt.. Svetta så mye at det nesten var "lokalt regnvær" ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Øivind skrev:
BRA jobba Kompo!

Fikk en liten "aha-opplevelse" på Spinninga igår siden hu flinke intruktøren stadig terpa på det samme meget gode poenget. Det kan helt sikkert brukes på andre aktiviteter også.

"Hoved regelen" hennes var: Hold deg så tett oppunder melkesyre grensa til bena som mulig, men pass hele tiden på å ikke gå over. Bena skal holdes så "freshe" som mulig, så lenge som mulig, slik at arbeidsmengden til hjertet og lungene blir økt kraftig.

Inte dumt.. Svetta så mye at det nesten var "lokalt regnvær" ;)
Det er akkurat dette folk bruker pulsur til. Tar man en test på en elektrisk rullator kan man stille inn klokken slik at du kan holde deg akkurat under denne grensen. Der kan du holde deg til du går tom for energi; går du bare litt over er du ferdig i løpet av minutter.

Min foretrukne treningsform for tiden er hurtigbading.

Ø

Øivind

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Går du bare litt over er du ferdig i løpet av minutter.
Ikke rart mange optimistiske mosjonister raskt blir frustrerte (selv om det i og for seg ikke er noe som helst rart med det som skjer).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Da har jeg vært på farten igjen, varmen til tross… :p

Sprang 13 runder i dag (5200 m) Selvsagt måtte jeg dumpe opp i den Helgolands fotballtreningen igjen. Så jeg tok meg en spasertur mens jeg ventet på at de skulle bli ferdig, og så sprang jeg i mitt noe sedate tempo, men det går da rundt, og jeg stopper ikke underveis.
Har en pulsklokke, klarte etter en del leting å finne den og, men batteriet var flatt. Er det en slags noenlunde verdi man bør ligge på, eller er det veldig individuelt hvor man skal ligge, vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut hvordan det bør være.

Vil ikke verdien endres etter hvert som kondisen blir bedre?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg pleier vannblemmene :-(

Så har hatt pause siden Fredag nå. Går jo turer da.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
bambadoo skrev:
Jeg pleier vannblemmene :-(

Så har hatt pause siden Fredag nå. Går jo turer da.
Sikkert lurt med en pause til de er bra ja, så de ikke blir verre eller betente.
Egentlig for varmt for løping nå og... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Har en pulsklokke, klarte etter en del leting å finne den og, men batteriet var flatt. Er det en slags noenlunde verdi man bør ligge på, eller er det veldig individuelt hvor man skal ligge, vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut hvordan det bør være.
Det er svært individuelt ja, og for å finne ut av hvor god form du er i så bør du ta en melkesyretest (anaerob terskel) på en tredemølle eller en sykkel på et helsestudio som kan dette. Melkesyregrensen finner man på en bestemt pulsfrekvens, og hvis du kjenner denne kan du få mer ut av treningsøktene. For liten intensitet og man kaster bort tiden, for mye og man kan får melkesyre og må gi opp like etter.

Jo det vil den. Her kan du jo øke på litt etterhvert når du føler at det er dags, eller ta en ny test ved en senere anledning.

Høres sikkert litt omstendelig ut dette, men det er nyttig å kunne få et varsel hvis man skal drive mengdetrening (løping, sykling, skiløping etc) og man kommer over grensen. Se bare på et langrennsløp hva som skjer når noen feilberegner og får melkesyre, da er det full kollaps.

R

rico

Gjest
Komponenten skrev:
Nei, maxpulsen (det som her kalles melkesyretest) din vil være den samme uansett formen din. For 6 av 10 mennesker er maxpulsen 220-alder, men den beste måten å finne den på er en test, du springer i ett økende tempo i 4 min til du ikke orker mer, det er makspulsen din. Legg den inn i pulsklokka, hvis du får det til ;), og bruk den aktivt ved trening. Husk å variere mellom type trening og belastning. Intervall trening er veldig effektivt men ikke begynn med det før du har en grunntrening på en 6 uker bak deg. Ved grunntrening prøv og ligg mellom 70 og 80 % av maks pulsen din. En fin interval trening er 2-4-6-6-4-2 intervaller der en hviler halvparten av tiden man løper, f.eks. etter 2 min. intervallen hviler du i 1 min, hvil 2 min. etter 4 min. intervallen o.s.v., du springer i samme tempo i alle øktene på 85-90 % av maks puls. Og husk at du ikke vil se særlig resultater før det har gått noen uker så vær tålmodig og sta! Lykke til! :)

G

Gjestemedlem

Gjest
rico skrev:
Nei, maxpulsen (det som her kalles melkesyretest) din vil være den samme uansett formen din.
Her snakker vi ikke om det samme. Maxpuls er rimelig konstant ja, men terskelen for når man begynner å utvikle overskuddsmelkesyre er noe helt annet, og den kan forbedres ved trening. Disse to tingene har ingenting med hverandre å gjøre.

Siden det hersker litt forvirring omkring dette så klipper jeg litt fra HiA's Idrettslab:

"Melkesyreprofil Her tester vi for å finne din melkesyre(laktat) terskel. Melkesyre-terskelen, gjerne kalt anaerob terskel, er det punktet hvor melkesyreeliminasjonen er like stor som melkesyreproduksjonen. Ved aktivitet over dette nivået vil muskelen få en akkumulering av melkesyrenivået som igjen vil føre til at man "stivner. Vi finner frem til en pulssone/arbeidsbelastning hvor denne prosessen iverksettes. Ut i fra denne testen kan vi anbefale treningssoner for deg.

Utøveren arbeider i 3-5 minutters perioder med trinnvis økende belastning. For hver belastning måles laktatkonsentrasjon ([La-]) i blodet, HF og eventuelt VO2. Disse parametrene sett i sammenheng med HFmaks (og eventuelt VO2maks) gir informasjon for å vurdere effekten av utført trening. På samme måte som for en VO2maks-test bør testen gjennomføres idrettsspesifikt. Vi kan teste laktatprofil ved bruk av tredemølle (løping), sykkel og romaskin."

Ø

Øivind

Gjest
43,43min på 7km på Beitostølen i helgen. (90% nedoverbakke, men også varmt som f ute)

Halvdød ennå :).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bra innsats. :)

Jeg har tenkt flere dager å ta meg en tur igjen, men knærne er ikke helt enige. Har hatt vondt inni knærne før, men nå er det bak og på sidene, vondt å gå i trapper dagen etter jeg har løpt, vondt å bøye knærne, de virker litt slarkete, en fysioterapaut sa en gang at jeg hadde løse ledd, hva nå det betyr, men det føles sånn. Noen påstod at det hørtes ut som menisk-problemer, vet ikke, men får se det litt ann.
Dumt nå når jeg endelig var kommet litt i gang, men jeg gir ikke opp helt ennå.. ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har også hatt lang pause nå. Men er blitt bedre i lankene og vurderer en liten kveldstur snart.
Nesten som om det er denne tråden som får meg ut?

R

rico

Gjest
Komponenten skrev:
Bra innsats. :)

Jeg har tenkt flere dager å ta meg en tur igjen, men knærne er ikke helt enige. Har hatt vondt inni knærne før, men nå er det bak og på sidene, vondt å gå i trapper dagen etter jeg har løpt, vondt å bøye knærne, de virker litt slarkete, en fysioterapaut sa en gang at jeg hadde løse ledd, hva nå det betyr, men det føles sånn. Noen påstod at det hørtes ut som menisk-problemer, vet ikke, men får se det litt ann.
Dumt nå når jeg endelig var kommet litt i gang, men jeg gir ikke opp helt ennå.. ;)
Kneet ditt trenger støtte og det må holdes varmt.

http://www.futuro.com/products/show/323

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har lurt litt på om jeg burde prøve noe slikt ja, får man tak i dette på sportsbutikker, er dette det beste merket eller kan man kjøpe det de eventuelt har inne av lignende ting?
Sikkert verdt et forsøk, kjedelig med vonde knær, jeg tenkte at de kanskje ble styrket av trening, men dumt om de bare skulle bli verre. Jeg har hatt noen vridninger tidligere som gjorde veldig vondt, det er det som har vært problemet før, det kjennes ut som om noen stikker en kniv inn i kneet, men det er litt annerledes nå, det kjennes mer ut som vonde muskler rundt kneet.
Jeg har kjøpt nytt batteri til pulsklokken, finner ikke bruksanvisningen typisk nok, men jeg finner vel noenlunde ut av det uansett.

Hjelper på motivasjonen denne tråden ja bambadoo, vi får sørge for at den ikke forsvinner ut av syne… ;)

R

rico

Gjest
Komponenten skrev:
Har lurt litt på om jeg burde prøve noe slikt ja, får man tak i dette på sportsbutikker, er dette det beste merket eller kan man kjøpe det de eventuelt har inne av lignende ting?
Sikkert verdt et forsøk, kjedelig med vonde knær, jeg tenkte at de kanskje ble styrket av trening, men dumt om de bare skulle bli verre. Jeg har hatt noen vridninger tidligere som gjorde veldig vondt, det er det som har vært problemet før, det kjennes ut som om noen stikker en kniv inn i kneet, men det er litt annerledes nå, det kjennes mer ut som vonde muskler rundt kneet.
Jeg har kjøpt nytt batteri til pulsklokken, finner ikke bruksanvisningen typisk nok, men jeg finner vel noenlunde ut av det uansett.

Hjelper på motivasjonen denne tråden ja bambadoo, vi får sørge for at den ikke forsvinner ut av syne… ;)
Futuro sine produkter forhandles av apotekene, tror Vitus kjeden fører disse. Sportsbutikker har også lignende saker men Futuro sine er veldig bra.

En annen og minst like viktig ting er sko og såler, de fleste klarer å spandere på seg skikkelige joggesko men de fleste bruker også de sålene som følger med skoen, de er i beste fall ubrukelige. Vet ikke hvor du bor i landet men hvis det er i Oslo vil jeg sterkt anbefale deg (og andre...) og ta en tur til Oslo sportslager, de kan støpe såler (Conformable) som er ett direkte avtrykk av foten din, eller enda bedre; ta kontakt med http://www.surefoot.com/index_no.php og bestill tid der, de skanner foten din og på bakgrunn av den lager de en såle. Hvis skoen din er riktig med hensyn til pronasjon o.l. samt at du bruker en skikkelig såle vil det gjøre at du møter underlaget på en riktig måte og du vil spare knær, hofter, rygg osv for feil belastning. Selv bruker jeg slike såler i alt; fjellsko, joggesko, fritidssko, alpintsko etc. og det er slutt på belastningssmerter for min del. De koster litt men er absolutt verdt hver eneste krone.
Hvis det er en skade du har så vil dette alikevel gjøre det bedre for deg selv om det ikke reparerer skaden.

Noe som også kan være til hjelp for skadede/vonde knær er slike matter som er laget av ett spesielt skumm materiale eller fullt med luft som du står og balanserer på når kneet er varmt opp, de selges ofte hos fysioterapeuter og apotek, det anbefales at du følger treningsprogrammet som følger med eller eventuelle råd fra fagperson. Dette er en veldig effektiv måte å trene opp kneet på.
God tur :).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har faktisk spesialsåler. Jeg så en annonse for fot-scanning og jeg hadde mye tull med føttene, ble veldig fort sliten i foten og følte at beina inne i foten låste seg hele tiden, så jeg scannet føttene og de fant ut at jeg hadde en slags skjult plattfothet, foten ser normal ut, men når jeg trør ned så trør jeg ned fotbuen for mye. Sålene er kjempegode, jeg bruker de omtrent alltid, men det er ikke alle sko de passer i.
Men jeg bruker de når jeg jogger, og føttene føles bra.
Skal se på apoteket om jeg finner slike kne-støtte-greier.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Kanskje et dumt spørsmål, men har du testet noen ulike gode joggesko utover dette med såle? Går utifra dette, men spør for sikkerhets skyld.
Fint med G-sport, de har en 14 dagers fornøyd garanti ;) Jeg har nesten ikke noen vondt verken i fot eller skinnlegg etter å ha fått riktig sko til min fot, verken etter jogging eller saltrening med hopp ol.

Komponenten skrev:
Jeg har faktisk spesialsåler. Jeg så en annonse for fot-scanning og jeg hadde mye tull med føttene, ble veldig fort sliten i foten og følte at beina inne i foten låste seg hele tiden, så jeg scannet føttene og de fant ut at jeg hadde en slags skjult plattfothet, foten ser normal ut, men når jeg trør ned så trør jeg ned fotbuen for mye. Sålene er kjempegode, jeg bruker de omtrent alltid, men det er ikke alle sko de passer i.
Men jeg bruker de når jeg jogger, og føttene føles bra.
Skal se på apoteket om jeg finner slike kne-støtte-greier.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har gode sko synes jeg, nike shox + ett eller annet, har gått mye i de i vinter og har ikke hatt problemer med føttene. Men har ikke testet ut andre.Visste ikke at man kunne få 14-dagers fornøyd garanti på sko, blir jo vanskelig å selge til andre da, men høres jo veldig bra ut for kundene.

R

rico

Gjest
Hvis butikken har folk som har peiling på sko i tillegg til en slik returordning er det veldig bra :) men da er det ikke nødvendig med returordningen kanskje...?

Det som er viktig med sko er at en finner ut om en har en pronasjon, d.v.s. om en "faller" innover i steget, da må en ha en sko som har støtte på innsiden, dette gjelder oftere menn enn kvinner. Noen få har også tendens til å "falle" utover men det er sjeldnere. Går dere i en butikk som har folk med peiling som f.eks. Løplabbet så finner de ut av dette for dere. De vil da finne noen forskjellige par som har f.eks.støtte innover som en kan prøve på tredemølle. Da finner dere den skoen som dere synes og ha best demping i forhold til det underlaget dere løper på, samt at overskoen passer din fot, ikke gå etter merke, gå etter den for deg beste skoen. Husk at mange modeller finnes i både smal, normal og bred utgave. Har du spesial såle så ta den med i butikken når du skal prøve nye sko. Bruk god tid før du bestemmer deg, det er ikke alltid det er den du likte best med en gang som er den beste.

Hvis en løper mye og har en pronasjon kan det være bra og også ha en sko som er normal, det er bra trening for foten å bytte litt på sko innimellom, men skal du løpe langt og vet du blir trøtt så bruker du en med støtte innover, du vil "falle" mer og mer innover etterhvert som du blir trøttere.

Ø

Øivind

Gjest
Snuser litt på Sørkedalsløpet om dagen, ettersom "barne/pensjonist/tjokkis" løpet gikk såpass bra ;D

Det er i september, så det går jo an å ha trent tre ganger så mye innen den tid, men det er nok er veldig hardt/tøft løp også(11km terreng).

Komponenten: du får finne ut hvordan du kan fortsette.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg var nedom en sportsbutikk og prøvde sånn knestøtte i dag, men de de hadde der (Vulkan?) var litt vonde på, strammet på leggen og var litt ubehagelig. Skal se om jeg får prøvd det andre merket.

Sålene jeg har er oppbygd i fotbuen, trenger man spesielle sko da og?

R

rico

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg var nedom en sportsbutikk og prøvde sånn knestøtte i dag, men de de hadde der (Vulkan?) var litt vonde på, strammet på leggen og var litt ubehagelig. Skal se om jeg får prøvd det andre merket.

De Vulkan (en blå sak?) synes jeg er litt klumpede og stive, den sorte som er i den linken jeg postet i går er av en annen klasse, den har 2 straps som du kan stramme som du måtte ønske, den er også mye mer medgjørlig og støtter bedre rundt kneet.

Hvis du med spesielle sko mener støtte på innsiden ved pronasjon så "må" du det, sålen er helt rett og gjør det slik at foten din får trykket på rett plass mens skoen støtter slik at du ikke "faller" innover. Men først må du finne ut hvordan foten din er, det er vanlig at kvinner er oftere "normale" :) enn menn. Løplabbet har spesielle sko som du løper med der nede, de filmer føttene samt ser på de fra undersiden for å sjekke, de folka ser dette med en gang.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
rico skrev:
Komponenten skrev:

De Vulkan (en blå sak?) synes jeg er litt klumpede og stive, den sorte som er i den linken jeg postet i går er av en annen klasse, den har 2 straps som du kan stramme som du måtte ønske, den er også mye mer medgjørlig og støtter bedre rundt kneet.

Hvis du med spesielle sko mener støtte på innsiden ved pronasjon så "må" du det, sålen er helt rett og gjør det slik at foten din får trykket på rett plass mens skoen støtter slik at du ikke "faller" innover. Men først må du finne ut hvordan foten din er, det er vanlig at kvinner er oftere "normale" :) enn menn. Løplabbet har spesielle sko som du løper med der nede, de filmer føttene samt ser på de fra undersiden for å sjekke, de folka ser dette med en gang.
Klumpete og stive var ordet ja, høres mye bedre ut med muligheter for å stramme selv, skal se etter når jeg er i nærheten av apoteket.

Var en tur og sprang i dag, tok det litt med ro og sprang bare 8 runder. Surret en støttebandasje rundt det ene kneet for å se om det var noen forskjell, resultatet viser seg vel i morgen..

Prøvde pulsklokken og, lå mellom 164 og 170 når jeg sprang i mitt vanlige tempo, vil tro det er noenlunde passelig hvis min makspuls ligger sånn cirka rundt 180 (om jeg er noenlunde gjennomsnittlig)

Tøyde ikke ut i dag, tenkte jeg ikke trengte å slite mer i knemusklene, så får jeg se om det hjelper.

Ser at Løplabbet har butikk i Bergen, får se om jeg kan stikke innom der en gang jeg er i byen.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
må bare nevne at nike shox (?) IKKE er noen joggesko. Når det gjelder pulsen din synes jeg denne ligger litt høyt til å være på joggetur. 75% av makspuls anser jeg som høvelig når man "kosejogger".

hilsen x-løper, etter 18km lang joggetur i aften.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nike shox kommer visst i forskjellige varianter, de jeg har ligner veldig på disse, og det står i alle fall at de er “running shoes”:

http://reviews.nike.com/9191/313809/reviews.htm

Jeg har også et slikt par:

http://www.altrec.com/nike/womens-air-pegasus-plus-2007-clima-running-shoe

Men de er litt stivere og ikke så gode å løpe i selv om de også kalles “running shoes”, men de er gode å gå i.

Er ikke så verst i knærne i dag. Ikke vondt bak, og det går greit å bøye de, så kanskje det å ikke tøye baksiden var lurt. Ellers kjennes de ganske like ut, selv om jeg hadde støttebandasje bare på det ene. Vet ikke helt hva som plager de egentlig, det høres alltid ut som de er fulle av grus, spesielt når jeg går i trapper. Kanskje lurt å løpe oftere men ikke så langt hver gang.

Kanskje jeg ikke har gjennomsnittspuls da, for det føles helt ut som nødvendig tempo, og jeg blir ikke andpusten heller, kan springe ganske lenge i dette tempoet, det er ikke pusten som stopper meg i alle fall.

Noen sa at man bør springe med å lande på forfoten, men jeg synes det føles mer naturlig ut når jeg lander på hælen, er det noen spesielle teknikker når det kommer til dette som anbefales?

R

rico

Gjest
Du skal som du sier lande på hælen, det er den naturlige og riktige måten å løpe på for så og "rulle" forover med foten.

Synes også at du ligger vel høyt med pulsen, det er oppi 90% av maxpulsen din og da er du der du skal være ved intervalltrening. Du skal ligge mellom 70-80% av maxpulsen din for å trene mest effektivt og riktig. Jeg vet at det kan virke litt rolig i begynnelsen av en treningsperiode, for som du sier du føler deg ikke anpusten men det er det riktige for kroppen din, for lenge i "høy sone" (80-90% av maks) kan faktisk være skadelig (overtrening). Vet ikke hvor lenge du har trent men ting tar tid, du vil ikke føle noe merkbart bedre form før etter en 6 ukers tid og da kan du begynne med intervalltreninger, husk at det er viktig at pulsen kommer langt nok ned når du hviler mellom øktene og at du varmer godt opp først, 20 min. rolig jogg. Det er også viktig at du bestemmer deg på forhånd hva slags trening du skal gjøre, ikke begynn men rolig jogg for så å finne ut at "jeg tar heller intervaller i dag".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg vet jo ikke egentlig hva maxpulsen min er, har jo ikke sjekket ut dette skikkelig, antok bare at den lå rundt snittet. Hvor stort område kan egentlig maxpuls ligge innen?

Ø

Øivind

Gjest
210 minus alder?

Var det ikke noe sånt?

Jeg har ikke vært noe redd for å havne på rundt edit;godt over 90% (170-175) under trening. Gjør det omtrent hver gang, men bare et minutt eller to (så høyt) før jeg roer det hele ned igjen med et lavere tempo i 5-10 minutter. (Først mye lavere, så en mellomting)

Formen er stadig stigende :)

R

rico

Gjest
220 minus alder, da er du veldig nær ihvertfall. Det gjør jo ikke noe å ligge i høy sone i noen minutter hvis en hviler nok til å få pulsen godt ned etterpå, men å løpe i noen kilometer i høy sone er ikke bra for kroppen og ikke er det effektiv trening heller (hvis en ikke er i kanonform da....). Leste om en av våre topp terrengsyklister her om dagen, han kunne ligge opp imot 90% av maks puls i over en time og vel så det men da skal du være i veeeldig god form.

Ø

Øivind

Gjest
Anbefales ikke et par ganger i året en gang?

Husker jeg tasta inn 175 i 12 minutter på mølla (mange år siden). Vil ikke anbefale noen andre å prøve det samme, men mener da at jeg pusta litt letter et par uker senere (Var først utkjørt i en ukes tid ;D) .

Tenkte litt på å prøve igjen, en gang i kvartalet kanskje.

N

nb

Gjest
Tommelfingerregel er som sagt 220 - alder. Selv har jeg så mye som 10 høyere enn hva det skulle tilsi, så det kan variere en del.

R

rico

Gjest
Komponenten skrev:
Er ikke så verst i knærne i dag. Ikke vondt bak, og det går greit å bøye de, så kanskje det å ikke tøye baksiden var lurt. Ellers kjennes de ganske like ut, selv om jeg hadde støttebandasje bare på det ene. Vet ikke helt hva som plager de egentlig, det høres alltid ut som de er fulle av grus, spesielt når jeg går i trapper. Kanskje lurt å løpe oftere men ikke så langt hver gang.
Jeg vet ikke mye om knær men jeg vet mye om det å ha vondt i knær. Knær er visstnok kompliserte saker og det er ikke alt som kan fikses fikk jeg beskjed om. Men etter et aktivt liv som har vart noen år så har jeg lært meg å ta hensyn og det viktigste med knær er støtte, varme og variert trening. Jeg bruker støtte uansett hva jeg gjør og jeg tøyer heller ikke ut (de lærde strides om dette...) men det første jeg gjør etter aktivitet er å ta på noe varmt slik at det ikke stivner til og blir enda verre. Men når det er lyder inni da burde en ta en sjekk :).

Ø

Øivind

Gjest
Har dere noen småe del-mål nå folkens?

Var vel på Elexia 12 ganger før Minithon på beitostølen.

Tenker nå på å dobble det tallet for å fullføre 25 treninger på 90 dager (eget Elexia opplegg), for så å stille opp i et 10kilometers løp, et eller annet sted. Gjerne løpe det på under en time også.

Hva er deres del-mål akkurat nå?

Topp Bunn