Nyttårsforsett startet idag

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Komponenten skrev:
Pink_Panther skrev:
Arghhh...spis og kos dere med hva dere liker best så har du det best. Det er nå min filosofi. Husk også at et menneske har utdelt et visst antall skritt her i livet. Hvorfor skal man sløse bort dem på unyttige ting som jogging e.l. ?
Et visst antall skritt...?

Pinkies teorem?? ;D

Måtte du nå som jeg var i ferd med å psyke meg opp her...? ;)

Føler meg som de som har en djevel på ene skulderen og en engel på den andre, hvem skal jeg høre på...? ;D
Det er faktum at en elefant og en mus har tilnærmet likt antall hjerteslag iløpet av sine liv. Hvorfor er det da så rart at mennesker har et visst antall skritt å gå før det dør ? Tør du da ta sjansen på at det ikke er slik og sløse bort dine utdelte på jogging ? Gjør heller noe som er gøy, du har vel aldri sett en smilende jogger ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er forskjell på skritt og hjerteslag. Med din teori burde man jo ligge på sofaen hele dagen og spare på slagene, ikke bevege seg unødig, ikke hisse seg opp, ikke delta i engasjerende debatter osv.. På den annen side ville vel forbuket av slag nå svimlende høyder på veien fra sofaen og inn til sengen..

Mange joggere smiler veldig etterpå... ;D

Ø

Øivind

Gjest
Høyere puls når en er på trening betyr lavere puls resten av tida, etterhvert som formen bedrer seg. FÆRRE slag i året!

Altså burde den rosa panteren slenge seg på her, og sette igang med treninga :)

Ø

Øivind

Gjest
Øivind skrev:
Dette intervall greine var litt digg, egentlig.

Lurer på om jeg er i ferd med å bli en sånn "dopamin junkie" ;)
Sukker- og "fett suget" har dessuten stupt etter at jeg bytta treningsform.

Begynner å virke veldig som at det er lettere å bytte en "avhengighet" med en annen, enn å bare kutte ut ting tvert.

På toppen av det hele virker det som om vekta endelig begynner å "slippe taket" litt. Ca 2,5kg lettere iløpet av de siste ukene, etter at det hadde stått helt stille i mange uker (nesten innen +/- et par hundre gram..). Håper dette forsetter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Øivind skrev:
Høyere puls når en er på trening betyr lavere puls resten av tida, etterhvert som formen bedrer seg. FÆRRE slag i året!
Ja, en godt trent gubbe kan vel ha en hvilepuls på under 40, mens en latsabb ofte må opp i det dobbelte... plusser man på med lett ødelagte lunger, høyt boldtrykk og fett i blodet.. så trenger man vel ikke bry seg så mye med pensjonsordninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Øivind skrev:
;D Med 10000 skritt daglig i jobben tar jeg ikke sjansen på at teorien min ikke stemmer. :-\

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Øivind skrev:
;D Med 10000 skritt daglig i jobben tar jeg ikke sjansen på at teorien min ikke stemmer. :-\
Med 10 000 skritt + + daglig bør du vel skifte teori... ;)

Men ellers er det vel generelt enighet om at trim og bevegelse er bra for kroppen og velværet.

Intervalltrening skal visst være bra ja Øyvind, og du er i ferd med å bli treningsnarkoman og klarer deg med kroppens egen narkotika..?? ;D

Ø

Øivind

Gjest
Går bra nå om dagen :)

Men tror jeg er avhengig av å melde meg på et par "tøffe løp"(Gjerne terreng) i året der en kan presse grenser og pilse litt etterpå, for å holde interessen/motivasjonen ved like. Men men, det går jo ann det.. :)

Ø

Øivind

Gjest
OT: Hører forresten om en kjent svensk "rosa pantern" som løper marathon i en sånn "Borat badedrakt". Høres jo ikke direkte behagelig ut akkurat :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hadde jeg gått 10 000 skritt på jobb hver dag hadde jeg ikke trengt å tenke på at jeg trenger å trimme. Sitter i ro i timevis, ikke bra det i alle fall.. :-\

Sikkert et flott syn, kanskje det er "vår" panter som bare ikke vil innrømme det..? ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Komponenten skrev:
Sikkert et flott syn, kanskje det er "vår" panter som bare ikke vil innrømme det..? ;D
Nå skal du holde de grisete tankene dine for deg selv :mad: Jeg bruker Gjerstadbunad på jobben.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Finnes det noen andre gode kneøvelser enn å stå på en pute eller lignende på en fot?
Så denne litt sent..
Men ja, det finnes bedre kneøvelser.
Balansetrening hjelper kun på kneets stabiletet, men ikke på styrken.
Friske knær krever tilstrekkelig muskulær styrke, tilstrekkelig fleksibilitet, responsevne (kobling hjerne-muskel) og utholdenhet.

Altså er det slik du skal trene opp kneet ditt for å få det til å fungere.

Responsevnen trener du ved balansetrening ja, utholdenhet ved å pushe grenser for belastning over tid, fleksibilitet kan kreve tøyning hvis det er et problem - og til slutt styrke...

Viktigste muskelen for kneets styrke er den på lårets framside, quadriceps femoris. Den er faktisk avgjørende...
Det finnes en enkel måte å trene den på som har vist dokumentert effekt, treningen er isometrisk.

Du ligger på gulvet, strake ben med en pute under kneet. Press kneet ned, og hold presset i 3-5 sekunder. Slapp av og gjenta 30 ganger, så bytter du ben. Kjør dette 3 dager i uken. Gjør dette i et par måneder, og du vil merke forskjell.

I tillegg fortsetter du med balanse treningen.

:)

Og ang damer og løping....les her.... ;)

http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=53

Her er forresten link til en ålreit bok om knær som kan anbefales:

http://www.amazon.com/Treat-Your-Ow...d_bbs_2?ie=UTF8&s=books&qid=1216574934&sr=8-2

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Damer bør ikke jogge… hm, det var jo interessant. Har faktisk tenkt litt på det at vinkelen mellom lårbein og leggbein blir litt ugunstig, men siden det er så vanlig å se løpende damer tenkte jeg at det sikkert ikke var noe problem.

Men det er jo klart at knærne får en ekstra belastning på grunn av denne vinkelen, ikke rart de protesterer.

Litt rar konstruksjon egentlig, beina burde jo gått loddrett ned, hva er poenget med at de skal smalne inn og så få en knekk? Man blir vel stødigere om beina er litt mer i fra hverandre og, ingen andre skapninger har vel denne benbygningen så vidt jeg kan komme på..

Greit å få en kneøvelse jeg kan gjøre, hørtes jo enkel og grei ut og. Tar noen knebøy hver dag (bøyer knær og ned med baken og så opp igjen) er det bra eller dumt for knærne?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Komponenten skrev:
Litt rar konstruksjon egentlig, beina burde jo gått loddrett ned, hva er poenget med at de skal smalne inn og så få en knekk? Man blir vel stødigere om beina er litt mer i fra hverandre og, ingen andre skapninger har vel denne benbygningen så vidt jeg kan komme på..
Sikkert sosialistene som har skylden.

T

Thomas1

Gjest
du har vel aldri sett en smilende jogger ?
Må bare få komme med en kommentar til denne.
Når man jogger og man jogger lang og er vant med å jogge, kommer man inn i en form for euforisk tilstand som fører til veldig glede og et lett sinn. Når jeg drev med jogging, merket jeg dette etter ca 1 time med konstant jogging. Da gliste jeg helt uten å forstå hvorfor.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Greit å få en kneøvelse jeg kan gjøre, hørtes jo enkel og grei ut og. Tar noen knebøy hver dag (bøyer knær og ned med baken og så opp igjen) er det bra eller dumt for knærne?
Så lenge du kan gjøre det uten å få vondt i knærne er det helt greit.
Knebøy er forøvrig bra for veldig mye, blant annet rumpe/lår som dere damer er litt opptatt av.. ;)

Men for større effekt bør de tas på ett ben, bare pass på og ikke få tyngde for langt fram, da er de ikke så bra for knærne.

Her er forøvrig et fint produkt for balansetrening, på både en og to foter. :)

Redcord balansepute

P

Parelius

Gjest
Mye har jeg tenkt på Kompos kne de siste dagene, ja hennes rødmalte tå er nesten kommet i bakgrunnen.

Torsdag tok jeg min adoniskropp opp i fjellheimen for første gang. Der startet jeg med en flaske av den røde vin og noe Hallingøl. På morgenen bød jeg elementene til dans, og transporterte ved egen hjelp alle mine ekstremiteter fra Raggsteindalen til Finse, tvers over Hallingskarvet via Kyrkjedøri. Det er mulig at jeg mistet kontakten med mitt bevisste jeg da vi gikk gjennom skaret, men under nedstigingen til Finse dukket Kompo opp; akk den som var født uten knær og smerter. Jeg vet nå i det minste at Skjærsilden er uttenkt av en forvillet eksistens på fjellvandring. Paradis var sannsynligvis den samme eksistensens erfaring av en halv liter Hansa som rant ned halsen, mens henimot livløse øyne skuet Hardangerjøkulen badet i sol. Gode mennesker kom med mer øl til en kropp ute av stand til å røre seg.

Turen Finse-Geiterygghytta, og Geiterygghytta-Raggsteindalen var en øvelse i oppsetningen av "livet i vannet". Jeg traff mennesker som mente at dette var det gode liv! Selv foretrekker jeg å drukne i bearbeidet malt.

På tross av at jeg har bedrevet nogenlunde jevn trening av legemet det siste året og litt til, så virker det som om de såkalte fjellmusklene har vært uberørt siden unnfangelsen. Det er meg en gåte hvordan noen av de kvinnelige kroppene jeg påtraff – akk, slik et mangfold i form og antall – beveger seg over steinrøyser og råtten sne som om de var utstyrt med englevinger. Magisk! Og hvor de kan smile på kvelden til en bevegelseshemmed.

Resultatet av utskeielsene er at jeg nå kan skimte - i dårlig lys - antydningen av en mulig two-pack.

Ellers er jeg av den formening at det ikke er noen grunn til å holde seg borte fra fett! Fløte, ekte smør og andre herlige varianter gjør oss intet. Lettmat er bare kjøpmannsånd og ikke kroppsdrift. Men Cola? Hallo, Kompo, her foreligger det en personlighetsbrist.

Nå skal jeg sove i en uke.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Å Parelius, hvor jeg føler med deg.. :-*

Er det ikke bra å være to om ikke annet, som kan trøste hverandre og lide sammen? :'( :'(

Jeg liker godt å gå på fjellet, det er en fantastisk opplevelse, men jeg tør aldri gå så langt, for jeg vet hvilken lidelse det er å måtte gå og gå med vonde knær, skrekken er at de streiker et sted der oppe langt fra folk, hva gjør man da? Vel det vet vel du, og det frister ikke..

Two-pack høres bra ut, en til deg og en til meg?

Vi har alle våre laster, cola er min, det er vel kanskje noen flere og… men fett kan jeg altså fortsette med, det er jo alltids noe..

Sov med god samvittighet du, kanskje klarer du den øvelsen med pute under kneet når det lir på..?

Bedre knær og rumpe+lår høres jo nesten for godt ut til å være sant topline.. :)
Men på en fot tøysegutten, hvordan i alle dager klarer man det da??

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Bedre knær og rumpe+lår høres jo nesten for godt ut til å være sant topline.. :)
Men på en fot tøysegutten, hvordan i alle dager klarer man det da??
Er ikke det et bra Kinder egg da? ;)

Hvis du går ned med ryggen vertikalt tar du mest på lårene, slipper du rumpa ut med knekk i ryggen tar du mer på setemuskulaturen.

En fot er litt heavy ja, men det er to innfallsvinkler.
Du kan starte i det små, altså gå så langt ned (og opp igjen) som du kommer uten hjelp, om det så er 2cm. Begynn der og gå dypere etterhvert som du blir sterkere.

Andre er å begynne treningen eksentrisk. Dvs at du kun har belastning på vei ned, og du prøver å holde igjen mest mulig når du går ned. Ha noe å holde fast i så du kommer deg opp igjen.
Optimalt bør du stå på et skråbrett, om du klarer å lage deg noe sånt.

Ha som mål å klare 3 x 10 rep. :)

Etter et par måneder med trening 2-3 ganger i uka, bør du være bra i knærne. Husk puteøvelsen også da! ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takker for all hjelp. :)

Har testet ut denne kne-pute-øvelsen litt. Brukte først en hodepute men følte det var vanskelig å trykke ned, det var så bløtt og jeg følte mer at jeg bare spente hele beinet. Lå på magen i sengen og fant ut at det kanskje funket den veien like godt, men så rullet jeg sammen et håndkle i dag og prøvde med det i stedet for pute, og det var bedre for da var det litt motstand og man følte at man gjorde det mer riktig.
Gjør det noe om man tar begge beina samtidig? Gjør det noe om man gjør det hver dag?

Hvis det er lov å holde seg i noe går det vel an å gjøre knebøy på ett bein ja, men jeg føler det er lett for å gli for langt frem da i forhold til når man står på begge bein. Får teste ut litt og prøve meg fram.

Vel da har jeg noen øvelser jeg gjør hver dag. Når jeg pusser tennene pleier jeg å stå og vippe opp og ned på tærne, så det samme med tærne pekende utover og til slutt det samme med tærne pekende sammen(20 av hver). Fikk anbefalt den øvelsen av noen engang.
Så tar jeg knebøy, kneøvelser, planken, ryggøvelser (ligge på magen og løfte overkroppen) noen slags mageøvelser (varierer litt) armhevinger og en rulleøvelse vi lærte på pilates hvor man sitter og ruller bakover og opp igjen samt noen andre tøye eller styrkeøvelser som jeg kommer på der og da.

Blir det for ofte å gjøre øvelser omtrent hver dag? Blir kanskje ikke alle hver dag, men i alle fall noen hver dag.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lettere å trene knær med manualer eller maskiner synest jeg. Squats med løse vekter er riktig bra, men for knær liker jeg best en benk der man sitter og strekker ut beina med høy belasting.

Vedlegg

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Takker for all hjelp. :)

Har testet ut denne kne-pute-øvelsen litt. Brukte først en hodepute men følte det var vanskelig å trykke ned, det var så bløtt og jeg følte mer at jeg bare spente hele beinet. Lå på magen i sengen og fant ut at det kanskje funket den veien like godt, men så rullet jeg sammen et håndkle i dag og prøvde med det i stedet for pute, og det var bedre for da var det litt motstand og man følte at man gjorde det mer riktig.
Gjør det noe om man tar begge beina samtidig? Gjør det noe om man gjør det hver dag?

Hvis det er lov å holde seg i noe går det vel an å gjøre knebøy på ett bein ja, men jeg føler det er lett for å gli for langt frem da i forhold til når man står på begge bein. Får teste ut litt og prøve meg fram.

Vel da har jeg noen øvelser jeg gjør hver dag. Når jeg pusser tennene pleier jeg å stå og vippe opp og ned på tærne, så det samme med tærne pekende utover og til slutt det samme med tærne pekende sammen(20 av hver). Fikk anbefalt den øvelsen av noen engang.
Så tar jeg knebøy, kneøvelser, planken, ryggøvelser (ligge på magen og løfte overkroppen) noen slags mageøvelser (varierer litt) armhevinger og en rulleøvelse vi lærte på pilates hvor man sitter og ruller bakover og opp igjen samt noen andre tøye eller styrkeøvelser som jeg kommer på der og da.

Blir det for ofte å gjøre øvelser omtrent hver dag? Blir kanskje ikke alle hver dag, men i alle fall noen hver dag.
Høres ut som om du er veldig godt i gang nå da! :)

Men gi musklene en dag hvile mellom hver trening. Du kan heller dele opp øvelsene slik at du ikke trener samme muskel flere dager på rad. Musklene må få tid til å bygge seg opp etter en treningsøkt, så hvile er viktig. Det er slik vi får sterkere muskler!

Knebøy på to ben er selvsagt et alternativ, bare du får belastning nok til at det gir effekt.

Hvor mange sett og rep bruker du?
Alternativ for å øke belasningen er å ta på deg en ryggsekk fylt med et eller annet litt tung. Det kan være brusflasker, bøker etc.
Du kan også holde stillingen nede litt før du går opp igjen, sitt litt i hockeystilling altså. Det er grei trening før vintersesongen om du kjører slalom. :)

Rygg, - om du ligger på magen bør du løfte bena i stedet for overkroppen. (Du bruker litt andre ryggmuskler). Vekselvis høyre venstre ben, holde oppepos i et par sekunder før du slipper ned igjen. Og kjør inntil 20 rep.

Men ennå bedre er det om du står på alle fire med knær og hender i gulvet, og så løfter vekselvis motsatt fot/arm opp. Den er bra for den dype ryggmuskulaturen din (multifidus) som er avgjørende for stabilisering av ryggen.
Ellers så har du sikkert lært knepet på Pilates med å dra inn navlen under øvelsene, for å aktivere den andre viktige stabiliserings muskelen Transversus Abdominis (TrA).

Skjønt det finnes øvelser som er mer effektive for ryggen, altså om du har problem med den. Men bare som vedlikehold bør det du driver med nå fungere fint. :)

M

Morpheus

Gjest
Da kom jeg hjem fra dagens joggetur for 20 min siden :). Jeg er virkelig på rett vei. Men kondisen er fortsatt skral... Men med tanke på at jeg ble nikotinfri for 3 mnd siden så er det alikevel ikke så halvgærnt :).

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Gjestemedlem skrev:
Lettere å trene knær med manualer eller maskiner synest jeg. Squats med løse vekter er riktig bra, men for knær liker jeg best en benk der man sitter og strekker ut beina med høy belasting.

G

Gjestemedlem

Gjest
GnR3 skrev:
Trene knær? Aldri hørt om, du mener lår?
Ja det er vel riktigere betegnelse. Tenker spesielt på den nederste delen av muskulaturen som ligger like over kneet.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Ok, øvelsen du la bilde ut av tar godt på hele fremside lår.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
topline skrev:

Men gi musklene en dag hvile mellom hver trening. Du kan heller dele opp øvelsene slik at du ikke trener samme muskel flere dager på rad. Musklene må få tid til å bygge seg opp etter en treningsøkt, så hvile er viktig. Det er slik vi får sterkere muskler!

Knebøy på to ben er selvsagt et alternativ, bare du får belastning nok til at det gir effekt.

Alternativ for å øke belasningen er å ta på deg en ryggsekk fylt med et eller annet litt tung. Det kan være brusflasker, bøker etc.
Du kan også holde stillingen nede litt før du går opp igjen, sitt litt i hockeystilling altså. Det er grei trening før vintersesongen om du kjører slalom. :)

Rygg, - om du ligger på magen bør du løfte bena i stedet for overkroppen. (Du bruker litt andre ryggmuskler). Vekselvis høyre venstre ben, holde oppepos i et par sekunder før du slipper ned igjen. Og kjør inntil 20 rep.

Men ennå bedre er det om du står på alle fire med knær og hender i gulvet, og så løfter vekselvis motsatt fot/arm opp. Den er bra for den dype ryggmuskulaturen din (multifidus) som er avgjørende for stabilisering av ryggen.
Ellers så har du sikkert lært knepet på Pilates med å dra inn navlen under øvelsene, for å aktivere den andre viktige stabiliserings muskelen Transversus Abdominis (TrA).

Skjønt det finnes øvelser som er mer effektive for ryggen, altså om du har problem med den. Men bare som vedlikehold bør det du driver med nå fungere fint. :)

Ok, kan jo trene armer og bein en dag og mage og rygg de andre om det er bedre for musklene, bør man ikke tøye hver dag heller kanskje?

Prøver å bruke det antallet du sa, 3x10. Det er jo og en øvelse som går på å stå med ryggen inntil en vegg og knærne bøyd i 90 graders vinkel, altså man står som om man sitter på en stol og prøver å holde dette så lenge man klarer, er det en grei øvelse? Tungt er det i alle fall…

Ryggsekk med noe tungt er nok ikke så dumt nei, så får heller mannen min le seg skakk, det gjør han for så vidt allerede, men slikt hever man seg da over… ;)
Problemet med knebøy er at jeg føler man lener seg for langt frem med overkroppen, har vel noe med tyngdepunkt og stabilitet å gjøre, blir man for baktung deiser man vel i bakken… ::)

Prøver å gå sakte opp igjen, blir litt tyngre øvelse da.

Løfte beina i stedet for overkroppen er bedre altså? Vi har en pilatesøvelse hvor vi løfter begge beina samtidig og tar de sammen og ut en del ganger, ellers bruker vi og den med å strekke motsatt arm og bein når man står på kne. Dra inn magen er jeg vant med derfra ja, har fått styring på pusten og, det var noe av det vanskeligste å holde orden på i starten, men regelen er vel stort sett at man skal puste ut når man utfører belastningen i øvelsen.

Jeg har ikke problemer med ryggen nei, det er bare for vedlikehold.

Ellers har jeg jo prøvd disse kneapparatene de har på treningsstudio. Jeg har et medlemskap der som jeg ikke har benyttet så ivrig siste år, fikk tilbud om sommerpause da de ikke har gruppetrening om sommeren, men jeg får vel starte opp igjen der snart, det er jo greit å ha tilgang på disse apparatene, jeg får vel bli flinkere til å bruke de igjen…

Har ferie og reiser litt til og fra for tiden, får satse på å komme inn i litt bedre treningsrutiner etter hvert. Prøver å få gått litt tur og, men med 30 + grader blir man helst liggende som et slakt og hive etter pusten mens man desperat ser etter skygge og vann… 8)

Om man går en lang tur en dag, bør man ikke gjøre øvelser eller tøye samme dagen, hvordan funker det?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Komponenten skrev:
topline skrev:

Ok, kan jo trene armer og bein en dag og mage og rygg de andre om det er bedre for musklene, bør man ikke tøye hver dag heller kanskje?

Tøye kan du gjøre stort sett hvor mye du vil (så lenge det ikke går ut over leddstabiliteten din!) hva du har behov for er en helt annen sak.. ::)

Prøver å bruke det antallet du sa, 3x10. Det er jo og en øvelse som går på å stå med ryggen inntil en vegg og knærne bøyd i 90 graders vinkel, altså man står som om man sitter på en stol og prøver å holde dette så lenge man klarer, er det en grei øvelse? Tungt er det i alle fall…

Øvelsen kan også tas med gymball mellom ryggen og veggen, grei øvelse det.

Ryggsekk med noe tungt er nok ikke så dumt nei, så får heller mannen min le seg skakk, det gjør han for så vidt allerede, men slikt hever man seg da over… ;)
Problemet med knebøy er at jeg føler man lener seg for langt frem med overkroppen, har vel noe med tyngdepunkt og stabilitet å gjøre, blir man for baktung deiser man vel i bakken… ::)

Når vi snakker om sunn og riktig trening, så har alt med stabilitet og gjøre. Hvis du f.eks ser i bøker om styrkeløft så kan de bruke 25 sider på å beskrive hvordan du skal kjøre knebøy teknisk riktig. Og fram til du klarer det skal du ikke bruke større belastning enn vekten av et kosteskaft, bare sånn lite appropo.. Men et av poengene med å kjøre ett bens knebøy er nettopp at du trener stabilitet på kneet samtidig som du trener styrke. Det er i det hele tatt en skikkelig kinderegg øvelse, når man først får dreisen på den.

Prøver å gå sakte opp igjen, blir litt tyngre øvelse da.

Løfte beina i stedet for overkroppen er bedre altså? Vi har en pilatesøvelse hvor vi løfter begge beina samtidig og tar de sammen og ut en del ganger, ellers bruker vi og den med å strekke motsatt arm og bein når man står på kne. Dra inn magen er jeg vant med derfra ja, har fått styring på pusten og, det var noe av det vanskeligste å holde orden på i starten, men regelen er vel stort sett at man skal puste ut når man utfører belastningen i øvelsen.

For å si det sånn, om du ligger på magen og løfter BÅDE ben OG overkropp, så er det en av de værste øvelsene du kan ta for ryggen!!! Da den kan gi skadelig høy kompresjon av korsryggen, bare overkropp er selvsagt noe annet, men for trening av korsryggen så er det bena som skal opp, ett om gangen. Da skåner du ryggraden, samtidig som du får trent muskulaturen

Jeg har ikke problemer med ryggen nei, det er bare for vedlikehold.

Ellers har jeg jo prøvd disse kneapparatene de har på treningsstudio. Jeg har et medlemskap der som jeg ikke har benyttet så ivrig siste år, fikk tilbud om sommerpause da de ikke har gruppetrening om sommeren, men jeg får vel starte opp igjen der snart, det er jo greit å ha tilgang på disse apparatene, jeg får vel bli flinkere til å bruke de igjen…

Apperat...hmm.....ok, det er en lang diskusjon om hvor bra de er. Noen går an, men generelt styr unna. Det å isolere enkeltmuskler som er ment å fungere i samspill med andre muskler er ikke noen god ide, sett ut fra ønske om en mest mulig funksjonell kropp. Det henger mer igjen fra bodybildingens treningsprinsipper, der enkeltmuskler trenes for å bli størst mulig. Jeg ville heller brukt tiden på knebøy, enn å trene knær i maskin. Hvorfor har jeg vel alt nevnt...

Har ferie og reiser litt til og fra for tiden, får satse på å komme inn i litt bedre treningsrutiner etter hvert. Prøver å få gått litt tur og, men med 30 + grader blir man helst liggende som et slakt og hive etter pusten mens man desperat ser etter skygge og vann… 8)

Ligger du på stranden er det jo en glimrende anledning til å kjøre rygg/mage øvelser!! ;)

Om man går en lang tur en dag, bør man ikke gjøre øvelser eller tøye samme dagen, hvordan funker det?

Gå en tur som oppvarming, og tren etter det. Helt optimalt!! :)
Og ha en fortsatt strålende fin ferie! :)

Ø

Øivind

Gjest
Har blitt en hel uke treningsfri nå :(

Bena ble litt lei av mølla. Litt mørbanka. Kunne selvsagt dratt ut i marka, men har vært litt lat.

Men men, bena føles friske igjen og starter på`n igjen med friskt mot i morgen eller dagen etter. Forhåpentligvis litt utendørs også.

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Topline:
Jeg synes det er viktig å tøye, jeg blir stiv i kroppen ellers og da får jeg hodepine. Tøyning, strekking og vridning løser opp ledd og strekker muskler så man føler seg bedre.

Jeg hadde en gang en gymball, helt til ungene klarte å lage hull på den. Det var til en viss grad en lettelse, det er en sånn ting du ikke aner hvor du skal gjøre av, den ligger alltid i veien. Men det er jo mye den kan brukes til og, får kanskje kjøpe en ny…

Det er det med å gjøre øvelser riktig ja, gjør man de feil kan man gjøre mer skade enn at det hjelper for noe, eller i beste fall har de ikke ønsket effekt. Det er ikke alltid lett å lese seg til hvordan ting skal gjøres, man ser ikke hva man selv gjør feil. Kjøpte en yogabok med mange øvelser i, der er det f.eks en øvelse som ser helt feil ut i forhold til det du sier om å ikke løfte overkroppen og beina, samt at man på toppen skal se rett frem når man gjør øvelsen.

Men leter man på navnet på denne øvelsen dukker det opp et uttall forskjellige andre varianter, noen hvor man ikke løfter overkroppen i det hele tatt:

Akk ja.
Stabilitet er viktig ja, det er jo mye det vi trener på på pilates, man føler i alle fall der når man ikke gjør det rett, vingler man er man på ville veier.

Ikke så bra med apparat nei, det var i grunn helt greit å høre for det er ganske kjedelig.

Ble ikke mye trening på meg denne uken, var så varmt at man nesten ikke kunne bevege seg, men fikk badet en del da. Men jeg gjorde øvelser på kvelden før jeg la meg. En fantastisk uke i alle fall, ferie på en øy ved havet i 30 grader og sol dag etter dag opplever man ikke hver sommer.

Men neste uke skal det bli noen turer til fjells.

Takker for den strålende ferien, den slo til, håper du har/har hatt en fin ferie og. :)

Bra du holder ut Øyvind, hvem orker å springe i den varmen som har vært? Ellers høres det jo ut som du er i rute. Hvordan går det med bambadoo, er det noe fart der fremdeles? ::)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har tenkt å starte "opp igjen" nyttårsforsettet ganske snart..... Var ikke akkurat planlagt de ferie greiene jeg har foretatt meg.
Er forholdsvis motivert til å starte opp igjen sesongen om et par uker. Kan kanskje ta et par joggeturer og litt styrketrening før det.

M

Morpheus

Gjest
Huff... Prøvde å legge meg, men beina verker så hemmningsløst... Jeg var nemlig på min første tur i Stoltzekleiven i kveld! Fy søren for et slit! Tiden ble ussle 22 min og 30 sek. Jaja, det er en begynnelse. Jeg og treningskompisen jogget ned igjen for så å springe ytterligere i 45 min.

Det er en stund siden rekrutten, og 11.04 på 3000 meteren.. ;)

Litt info for uinvidde: http://home.online.no/~josslett/stoltzen/stoltzekleivenOpp.htm

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok jeg er igang igjen. Har hatt 2 uker med moderat trening. Veldig variert. Fotball, sykling, badminton, styrke, raske gåturer

Er på rette veien nå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Høres bra ut bambi :)

Gikk en times tur i skogen i går og på tirsdag (skulle egentlig plukke blåbær i går men ble nesten oppspist av smikke, det er ikke bare bare å være populær heller…), har ikke løpt i sommer og tror ikke det blir mer løping på meg heller. Starter vel opp på treningssenteret igjen snart tror jeg, så da kan jeg sykle litt og kanskje bli med på noen spinningtimer, men det frister ikke så veldig, liker meg bedre ute.
Ellers gjør jeg stort sett noen øvelser hver dag (rygg, mage, knebøy osv), regner med å starte opp igjen på pilates eller yoga eller hva de nå enn kommer til å starte opp med i høst, var visst litt usikkert.
Har lagt om kosten litt og spiser litt sunnere, mer frukt og grønnsaker og bare grovt brød eller knekkebrød eller rugsprø (ganske godt) og ikke cola! (bare litt zero i ny og ne)
Så om det ikke akkurat raser fremover går det sakte men sikkert rett vei håper jeg.

Og du løper som besatt Øyvind?

O

O J

Gjest
Komponenten skrev:
Og du løper som besatt Øyvind?
Nei. :)

Bena har stivna helt. Kanskje ikke bare lurt å ikke tøye for å bli mest mulig "spretten".

Har fått utsatt konkurransen litt. Ikke satt noen ny dato. Blir vel om 1,2 eller maks 3 uker tenker jeg.

Uansett: Det viktigste var å komme igang. Sikkert trent 40+ ganger iløpet av de siste månedene. Aner ikke når det skjedde sist.. Taper jeg det veddemålet nå så har det vært verdt hver eneste krone.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tapas til lunsj i dag og jeg spiste selvsagt alt for mye...

Men nå har jeg gått en tur til fjells i 2,5 timer så da har jeg gjort en god gjerning og...

Er så mye kjekkere å gå i flott natur med musikk til, enn å trene inne, kan det bli bedre? :)

O

O J

Gjest
Øivind skrev:
Vedda en gang 5k mot en kollega, at skulle slå han på "1 mil`a" innen et år.

Nå er det seks uker til...

PANIK.. :eek: ::) ;D
Dette skjer sikkert til helgen til neste uke. Fikk det utsatt litt da bena var som tømmerstokker og nektet å oppnå noe særlig fart i det hele tatt for noe dager siden.

Veide 105 kg i går (Var oppe i 114 på det meste, for 8-9mnd siden).

Gir igrunn F i hvordan det går mot han kollega`n. Veddemålet har fungert perfekt som motivasjon, og nå er jeg endelig virkelig i gang igjen. Klarte 10-10,5km/t i 22,5 min på mølla igår, før jeg skrudde ned farten(går vel enda litt raskere ute). Det hadde vært totalt umulig å gjennomføre for bare 3-4mnd siden.

Så ting går rette veien. Sakte med sikkert. Det har vært værdt hver eneste krone om jeg skulle tape det veddemålet :)

Edit: Uuuups, ble litt dobbelpost dette gitt. Begynte å kjenne det sånn ca halvveis ;D. Men men, noen som har nummeret til korttidsminne klubben? :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Måtte ta det litt rolig idag. Det venstre kneet mitt har satt seg i "gå sakte aksjon", på grense til streik. Så som den gode lederen jeg er lar det få viljen sin og forhåpentligvis bringer det fram smilet til kneet om en dag eller to.

Lånte en hund og bare spaserte en tur idag. Var helt ok.

De forskjellige leddene på kroppen trenger noe "smøring" for å holde ut ser det ut for. Ingen del er tjent med å tynes til det ikke er mer igjen.
:)

Topp Bunn