topline skrev:
Høres ut som om du er veldig godt i gang nå da!
Men gi musklene en dag hvile mellom hver trening. Du kan heller dele opp øvelsene slik at du ikke trener samme muskel flere dager på rad. Musklene må få tid til å bygge seg opp etter en treningsøkt, så hvile er viktig. Det er slik vi får sterkere muskler!
Knebøy på to ben er selvsagt et alternativ, bare du får belastning nok til at det gir effekt.
Hvor mange sett og rep bruker du?
Alternativ for å øke belasningen er å ta på deg en ryggsekk fylt med et eller annet litt tung. Det kan være brusflasker, bøker etc.
Du kan også holde stillingen nede litt før du går opp igjen, sitt litt i hockeystilling altså. Det er grei trening før vintersesongen om du kjører slalom.
Rygg, - om du ligger på magen bør du løfte bena i stedet for overkroppen. (Du bruker litt andre ryggmuskler). Vekselvis høyre venstre ben, holde oppepos i et par sekunder før du slipper ned igjen. Og kjør inntil 20 rep.
Men ennå bedre er det om du står på alle fire med knær og hender i gulvet, og så løfter vekselvis motsatt fot/arm opp. Den er bra for den dype ryggmuskulaturen din (multifidus) som er avgjørende for stabilisering av ryggen.
Ellers så har du sikkert lært knepet på Pilates med å dra inn navlen under øvelsene, for å aktivere den andre viktige stabiliserings muskelen Transversus Abdominis (TrA).
Skjønt det finnes øvelser som er mer effektive for ryggen, altså om du har problem med den. Men bare som vedlikehold bør det du driver med nå fungere fint.
Ok, kan jo trene armer og bein en dag og mage og rygg de andre om det er bedre for musklene, bør man ikke tøye hver dag heller kanskje?
Tøye kan du gjøre stort sett hvor mye du vil (så lenge det ikke går ut over leddstabiliteten din!) hva du har behov for er en helt annen sak.. :
Prøver å bruke det antallet du sa, 3x10. Det er jo og en øvelse som går på å stå med ryggen inntil en vegg og knærne bøyd i 90 graders vinkel, altså man står som om man sitter på en stol og prøver å holde dette så lenge man klarer, er det en grei øvelse? Tungt er det i alle fall
Øvelsen kan også tas med gymball mellom ryggen og veggen, grei øvelse det.
Ryggsekk med noe tungt er nok ikke så dumt nei, så får heller mannen min le seg skakk, det gjør han for så vidt allerede, men slikt hever man seg da over
Problemet med knebøy er at jeg føler man lener seg for langt frem med overkroppen, har vel noe med tyngdepunkt og stabilitet å gjøre, blir man for baktung deiser man vel i bakken
:
Når vi snakker om sunn og riktig trening, så har alt med stabilitet og gjøre. Hvis du f.eks ser i bøker om styrkeløft så kan de bruke 25 sider på å beskrive hvordan du skal kjøre knebøy teknisk riktig. Og fram til du klarer det skal du ikke bruke større belastning enn vekten av et kosteskaft, bare sånn lite appropo.. Men et av poengene med å kjøre ett bens knebøy er nettopp at du trener stabilitet på kneet samtidig som du trener styrke. Det er i det hele tatt en skikkelig kinderegg øvelse, når man først får dreisen på den.
Prøver å gå sakte opp igjen, blir litt tyngre øvelse da.
Løfte beina i stedet for overkroppen er bedre altså? Vi har en pilatesøvelse hvor vi løfter begge beina samtidig og tar de sammen og ut en del ganger, ellers bruker vi og den med å strekke motsatt arm og bein når man står på kne. Dra inn magen er jeg vant med derfra ja, har fått styring på pusten og, det var noe av det vanskeligste å holde orden på i starten, men regelen er vel stort sett at man skal puste ut når man utfører belastningen i øvelsen.
For å si det sånn, om du ligger på magen og løfter BÅDE ben OG overkropp, så er det en av de værste øvelsene du kan ta for ryggen!!! Da den kan gi skadelig høy kompresjon av korsryggen, bare overkropp er selvsagt noe annet, men for trening av korsryggen så er det bena som skal opp, ett om gangen. Da skåner du ryggraden, samtidig som du får trent muskulaturen
Jeg har ikke problemer med ryggen nei, det er bare for vedlikehold.
Ellers har jeg jo prøvd disse kneapparatene de har på treningsstudio. Jeg har et medlemskap der som jeg ikke har benyttet så ivrig siste år, fikk tilbud om sommerpause da de ikke har gruppetrening om sommeren, men jeg får vel starte opp igjen der snart, det er jo greit å ha tilgang på disse apparatene, jeg får vel bli flinkere til å bruke de igjen
Apperat...hmm.....ok, det er en lang diskusjon om hvor bra de er. Noen går an, men generelt styr unna. Det å isolere enkeltmuskler som er ment å fungere i samspill med andre muskler er ikke noen god ide, sett ut fra ønske om en mest mulig funksjonell kropp. Det henger mer igjen fra bodybildingens treningsprinsipper, der enkeltmuskler trenes for å bli størst mulig. Jeg ville heller brukt tiden på knebøy, enn å trene knær i maskin. Hvorfor har jeg vel alt nevnt...
Har ferie og reiser litt til og fra for tiden, får satse på å komme inn i litt bedre treningsrutiner etter hvert. Prøver å få gått litt tur og, men med 30 + grader blir man helst liggende som et slakt og hive etter pusten mens man desperat ser etter skygge og vann
8)
Ligger du på stranden er det jo en glimrende anledning til å kjøre rygg/mage øvelser!!
Om man går en lang tur en dag, bør man ikke gjøre øvelser eller tøye samme dagen, hvordan funker det?
Gå en tur som oppvarming, og tren etter det. Helt optimalt!!