Nytt lytterom og nytt high-end anlegg !!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Fet tråd Cappuccino. Skal bli moro og lærerikt å følge med videre!
    Føler litt med deg på den vestlands glippen, tømrer som jeg er!

R

Roysen

Gjest
    Beklager om jeg feiltolket situasjonen fullstendig, men det ble så mye som ikke var helt A4 på engang.

Mvh
    Roysen

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Odder skrev:
    Roysen skrev:
    Etter å ha lest de siste sidene kom jeg plutselig på at det ikke er så lenge til månedsskiftet mars/april.

Mvh
    Roysen
    ...... du er ikke den eneste som har tenkt i baner Roysen.

Mvh
    Odder

Må innrømme at forslaget mitt om bruk av tørrfisk som diffusorer hadde sitt opphav i lignende fornemmelser...

C

Cappuccino

Gjest
    Jeg må ellers si at jeg må moderere utsagnet mitt om "å ta den helt ut". Det er jo mulig å gå mye lenger enn det jeg gjør. En venn av meg og tidligere regjeringsmedlem i Angola har Cabasse La Sphere. De koster US$176.000 for paret. Se bildet under. De er enorme på alle måter. Det er f.eks. et 22 tommers basselement inni kula der. Min venn syntes jeg skulle hatt 7 slike!!

Men hør nå her. Ikke nok med det, men hver av disse trenger 4 forsterkere (quad-amping). Om man hadde skullet benytte Wavac SH-833 rundbaut hadde det blitt 4 x 7 = 28 slike monoblokker eller 14 par !!! Og et lass av ekstra kabler av alle typer som det ville ha krevd hadde toppet det hele fullstendig. Synes det er sykt kult å tenke tanken ;D ;D ;D (Må innrømme at jeg har gjort det noen ganger :eek:) Noen frivillige som kanskje gidder å sette opp regnestykket? Jeg har forsøkt noen ganger, men kommer ut av tellingen når jeg kommer til kablene...

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Cappuccino skrev:
    Bilder? Jeg la jo ut et bilde av byggeplassen tidligere...
    Hva vil du se? Gipsplater? ;)
    Sorry, mente flere bilder, regner med at det er progresjon i bygginga også. ;)
    Man har jo sine drømmer når man sikkert blir "tvunget" til å bo i hus engang.

ps. Jeg har fått med meg nicket ditt nå...
    ok skjønner, jeg skal poste litt mindre :-[

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Det låter sikkert bra med to eller tre slike i front, men å ha de som bakhøyttalere ville jo bare blir snobberi (eller galskap) tviler på at det ville gitt de store lydmessige løft i forhold til de fleste normaltprisede høyttalere. Er jo tross alt mest lydeffekter med smell og bang i surrerundthøyttalerne.

Cappuccino skrev:
    Jeg må ellers si at jeg må moderere utsagnet mitt om "å ta den helt ut". Det er jo mulig å gå mye lenger enn det jeg gjør. En venn av meg og tidligere regjeringsmedlem i Angola har Cabasse La Sphere. De koster US$176.000 for paret. Se bildet under. De er enorme på alle måter. Det er f.eks. et 22 tommers basselement inni kula der. Min venn syntes jeg skulle hatt 7 slike!!

Men hør nå her. Ikke nok med det, men hver av disse trenger 4 forsterkere (quad-amping). Om man hadde skullet benytte Wavac SH-833 rundbaut hadde det blitt 4 x 7 = 28 slike monoblokker eller 14 par !!! Og et lass av ekstra kabler av alle typer som det ville ha krevd hadde toppet det hele fullstendig. Synes det er sykt kult å tenke tanken ;D ;D ;D (Må innrømme at jeg har gjort det noen ganger :eek:) Noen frivillige som kanskje gidder å sette opp regnestykket? Jeg har forsøkt noen ganger, men kommer ut av tellingen når jeg kommer til kablene...

C

Cappuccino

Gjest
    val skrev:
    Det låter sikkert bra med to eller tre slike i front, men å ha de som bakhøyttalere ville jo bare blir snobberi (eller galskap) tviler på at det ville gitt de store lydmessige løft i forhold til de fleste normaltprisede høyttalere. Er jo tross alt mest lydeffekter med smell og bang i surrerundthøyttalerne.
    Definitivt ikke om du setter på denne orgelmusikken i multikanal SACD !
    http://cdon.no/musikk/kleive_iver/orgelmusikken_fra_de_usynlige-7641414

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Om bakhøyttalerne deles ved 80Hz med en sub som er mer optimalisert for disse frekvenser, tror jeg resultatet blir bedre. Mulig subene i disse kulene er veldig gode, men uansett blir det en unødvendig høy pris for dypbassen.

Cappuccino skrev:
    val skrev:
    Definitivt ikke om du setter på denne orgelmusikken i multikanal SACD ! http://cdon.no/musikk/kleive_iver/orgelmusikken_fra_de_usynlige-7641414

C

Cappuccino

Gjest
    Kona fordyper seg i akvariefisk om dagen.
    Her vil vi ha blant annet disse artene.

Siamesisk algeeter (Crossocheilus siamensis). Disse trives best i stim.

Vedlegg

C

Cappuccino

Gjest
    Blir ikke mye til påskeferie her!

Skal diskutere radon-problemene med byggmesteren og snekkeren skal begynne på bar-løsningen.
    Jeg har noen Base-plattformer liggende som jeg ikke har bruk for lenger, samt masse Vibrapods, så jeg lurte på om jeg skulle brukes disse under akvariet. Med 4 eller 5 subber i rommet og 2 av dem nokså nær akvariet tenkte jeg at fiskene kanskje ville satt pris på litt vibrasjonsdemping! Seriøst! Det vil jo dempe rystelsene. Blir vel kanskje også mindre skrangling av glass og flasker også :D Baren vil bli i mahogny.

Ellers er SH-833 nå i lufta på vei mot nordlige breddegrader!!!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Tror ikke fisken din vil trives i det rommet. De store flatene vil bare føre vibrasjonene rett i vannet. Tror neppe demping vil hjelpe noe særlig med mindre du har noe imellom de store glassflatene og rommet. Kanskje det vil gå dersom du har akvariet inne i ett "akvarie" av lexan med luft imellom de to. Lexan er ikke like hardt som glass og vil dermed kunne dempe vibrasjonene før de når glasset.

Imo skal du først kjøre 5.1 på dette nivået er det verd å kjøre like høytalere hele veien rundt. Det er serdeles surt når flyet som kommer fra skjermen og over hodet ditt plutselig høres ut som en mygg når bakhøytalerene skal ta over.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Om han skal gå for de største subene fra cabasse på 21 tommer, tror jeg med fordel at disse bør ta seg av bassen under 80Hz rund baut, er vel høyttalere som Wilsson Alexandria av fulrange høyttalere som kansje kan nærme seg i dypbassen.
    Det blir derfor frekvensene over 80Hz som er av interesse. Dersom det brukes høyttalere bak med en grei midbass som klarer passe høye lydtrykk vil effektene og evt musikk som kommer i bakkanalene høres meget bra ut. Den viktige lyden er foran, enten det er musikk eller film. Ville heller ha prioritert det ypperste av høyttalere i front samt subber (og prosessor) fremfor høyttalere bak så lenge de kan spille høyt nok, noe som ikke bør være noe problem.

gwikse skrev:
    Tror ikke fisken din vil trives i det rommet. De store flatene vil bare føre vibrasjonene rett i vannet. Tror neppe demping vil hjelpe noe særlig med mindre du har noe imellom de store glassflatene og rommet. Kanskje det vil gå dersom du har akvariet inne i ett "akvarie" av lexan med luft imellom de to. Lexan er ikke like hardt som glass og vil dermed kunne dempe vibrasjonene før de når glasset.

Imo skal du først kjøre 5.1 på dette nivået er det verd å kjøre like høytalere hele veien rundt. Det er serdeles surt når flyet som kommer fra skjermen og over hodet ditt plutselig høres ut som en mygg når bakhøytalerene skal ta over.

C

Cappuccino

Gjest
    gwikse skrev:
    Ja, det hadde jeg faktisk tenkt på, altså en type sandwich konstruksjon.
    Lexan var nytt for meg, så det må jeg sjekke ut. Takk for tipset :)

C

Cappuccino

Gjest
    Jeg husker ikke om jeg har nevnt det før, men mailen fra Theta angående CBIII ble fulgt opp av forsendelse påfølgende dag. De har fått hard kritikk for å være sene med HDMI boardet og oppgradering av eksisterende CBIII, men dette var ikke mye til treghet. Jeg er imponert! Jeg har netttopp fått oppdatering på forsendelsen og ETA for min* CBIII med HDMI er nå allerede tirsdag kveld !
    Det ser ut til at jeg får en del å boltre meg med i påsken... :D :D

* Altså kun utlåns-produkt for tidligere omtalt gamma-test. Denne må returneres etter testperioden er over.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    352
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Cappuccino skrev:
    Lurer forresten på å installere noe høyfrekvente greier for å holde bikkjene unna anlegget, det er jo langt over det hørbare området og burde vel ikke være noe problem. Rommet blir ellers isolert med betongvegger ytterst slik at det ikke vil plage bikkjene ellers i huset
    ;D DAGENS utsagn for meg ;D

Er denne tråden bare på kødd, eller er jeg tungnem?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    prnesse skrev:
    Det er lov å håpe det er på alvor.

C

Cappuccino

Gjest
    prnesse skrev:
    Cappuccino skrev:
    Lurer forresten på å installere noe høyfrekvente greier for å holde bikkjene unna anlegget, det er jo langt over det hørbare området og burde vel ikke være noe problem. Rommet blir ellers isolert med betongvegger ytterst slik at det ikke vil plage bikkjene ellers i huset
    ;D DAGENS utsagn for meg ;D

The dog chaser! (LINK)

Frra reklamen: "Using the latest ultrasonic technology, the Dog Chaser produces a discomforting but not harmful, high frequency sound, audible to dogs but not to humans.
    Helps stop the approach of unwanted dogs at up to 20 feet. Works on cats too!" (Roysen!)

"Dagens" var vel ikke helt presist. Hvor har du vært ??? ;D

ps. Det ryktes om dagen at moderatorer har intensivert jakten etter nye eksempler på harsellering av tråder - for å sette et eksempel!!! Watch out :eek:

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hei.

Legger du ut litt fler bilder fra byggeprosessen? Er litt spent på matrialbruken til snekkerene bla. Har aldri sett noen bruke Styrospan vindsperre i Norge før...Importert?

C

Cappuccino

Gjest
    Ikke mye å vise til foreløpig, men her er noen bilder fra i forrige uke. Kaos!! Og som dere ser måtte vi til å med flytte på vaskemaskinen fra vaskerommet i tilstøtende rom. Det var for at elektrikeren skulle komme til med å trekke nye kurser fra gammelt sikringsskap som er i etasjen rett over der vaskemaskinen stod.

Håper ellers det blir mer progress nå og satser på å gi dere en oppdatering med bilde av baren ila morgendagen eller onsdag. Da lover jeg at det skal se atskillig bedre ut enn dette!!

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Kan vi få se bilde av Odin med spiker? ;)

C

Cappuccino

Gjest
    Det som selvsagt er av vesentlig større interesse er at Tony + noen små paller landet i natt ;D Han så dyktig sliten ut! Må bare legge ut dette bildet jeg knipset av ham med min iphone etter ankomst. Hvilken mann! Han er utrolig dyktig med forretninger og til å få til det umulige. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten ham.

Vedlegg

C

Cappuccino

Gjest
    totte skrev:
    Kan vi få se bilde av Odin med spiker? ;)
    Oi, det burde jeg jo ha tenkt på. Hadde vært megashot. Det er lagt inn glassvatt i veggen der allerede, men skal se om det fortsatt lar seg gjøre.
    EDIT: Nei nå har du fått meg til å tenke på denne hendelsen igjen. Den vil jeg helst fortrenge !!!

Ellers satte tollen satte naturligvis kloa i godset. De lurte jo på hva dette kunne være. Mega-kasser ankommet med privat-jet! Håper det lar seg gjøre å få det ut av tollen innen helligdagene setter inn. Hadde jo vært veldig moro å fått koblet opp og lyttet ila. påsken. Jeg tenkte jeg kunne rigge opp i gamle-anlegget. Har godt med gulvplass der, så kunne sette fra meg monoblokkende der midlertidig.

C

Cappuccino

Gjest
    Fant også et bilde på laptopen av svømmebassenget og relax-avdelingen fra innvielsen i fjor sommer. Det ligger på en avsats ca. 1/2 etasje nedenfor og i nærheten av det nye tilbygget. Da får dere en feeling av at jeg er litt feinschmecker. Følte jeg måtte rette opp inntrykket litt. Syntes likevel det var moro å legge ut disse grelle bygge-bildene og dette for å skape litt kontrast.

Den lille figuren bak til høyre var gave fra Tony!

Men nå er byggmesteren allerede her. Nå blir det bar-løsning!

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dette var saker ja. Estetisk er det kanskje fortsatt litt å gå på. Hva med å slippe til din dyktige kone med noen garnkuler, hummerteiner og kanskje et gammelt skipsratt, så du får gjennomført den maritime stilen? Hva med å la Tony hjelpe til? Bare et forslag.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Må jo bli bra det der! Blir det Aerial rund baut? Aerial senterhøyttaler, eller tre gulvstående?

Tenkte du å bruke to stk cabasse 21 toms subber, eller andre alternativer?

[/quote]
    Ja, er enig der, altså med sistemann... Jeg har tidligere god erfaring med mindre surround-høyttalere fra det andre rommet. Der har jeg Aerial SR-2 sammen med større Aerial i front. Det går helt fint. LR-5 skal dog væe en del vassere og jeg vurderer faktisk disse også som hete kandidater til å henge ned fra tak. Da trenger jeg ikke noe heving som tidligere fordi de på langt nær er like lange som Adyton. Jeg har drøyt 3 meter til taket så alle som ikke rager over 2 meter kan da spasere under uten å bekymre seg. Allikevel vil jeg ha brukbar klaring mellom tak og topp av høyttaler.
    [/quote]

C

Cappuccino

Gjest
    totte skrev:
    Dette var saker ja. Estetisk er det kanskje fortsatt litt å gå på. Hva med å slippe til din dyktige kone med noen garnkuler, hummerteiner og kanskje et gammelt skipsratt, så du får gjennomført den maritime stilen? Hva med å la Tony hjelpe til? Bare et forslag.
    Teiner har vi faktisk tenkt på, men vel forkastet foreløpig...
    Skipsratt har vi vært innom og ennå ikke forkastet, i hvert fall ikke helt. Jeg vurderte en stund å ha subwoofer som kaffebord og montere skipsratt med kompass i nærheten som en liten kommandosentral, f.eks. styre lysene i rommet med rattet osv, men har ikke turt å nevne det for elektrikeren en gang... Jeg har ellers tenkt at skipsratt som del av baren vil være mer naturlig og enklere å få til, da blir det bare ren visuell greie, om ingen andre har noen gode ideer jeg ikke har tenkt på da??

ps. Jeg tror ikke jeg skal la Tony hjelpe til med dette! Han har ellers kommet til Norge for litt velfortjent ferie. Han skal med noen flere fra Østen på et skikurs på Geilo.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Skikkelig lekkert,- !! følger tråden fra dag til dag.

AudioSolution

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    12
    Hei Cap. Vi har vært i konktakt via PM, men ville bare si at jeg følger tråden med stor spenning som importør av Wavac i Norge. Jeg har tidligere kommentert til presse og andre at denne forsterkeren finnnes det ikke marked for i Norge, men der tok jeg feil gitt. Det skal ikke stå på vinkvaliteten hvis jeg, og eventuelt min kollega Odder i AudioRoyal blir invitert på en visitt når anlegget er oppe å går. Dette er det største vi Wavac interesserte kan oppleve! mvh Bernt (www.audiosolution.no)

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Cappuccino skrev:
    Ikke mye å vise til foreløpig, men her er noen bilder fra i forrige uke. Kaos!! Og som dere ser måtte vi til å med flytte på vaskemaskinen fra vaskerommet i tilstøtende rom. Det var for at elektrikeren skulle komme til med å trekke nye kurser fra gammelt sikringsskap som er i etasjen rett over der vaskemaskinen stod.

Håper ellers det blir mer progress nå og satser på å gi dere en oppdatering med bilde av baren ila morgendagen eller onsdag. Da lover jeg at det skal se atskillig bedre ut enn dette!!
    Slike bilder gir meg trombose langt inn i sjelen! Når var mitt prosjekt ca 7 % av ditt både finansielt og arealmessig, men den følelsen av komplett kaos kjenner jeg så alt for god, selv om jeg trodde at den var forvist til underbevissthetens dypeste avkrok. Men som de engelsk-talende sier; ”No pain – no gain!”

C

Cappuccino

Gjest
    Jeg tenkte at et par slike til bassdelen hadde vært fine!! Jeg får nå plass til disse mellom SH-833.

Og disse er også symmetriske/speilet :D

Vedlegg

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Hvor ble det av den burmester`n som kanskje skulle brukes til senter?

C

Cappuccino

Gjest
    FAB skrev:
    Hvor ble det av den burmester`n som kanskje skulle brukes til senter?
    FAB, når jeg sist skulle kommentere innlegget ditt, hadde du slettet det, og da slettet jeg mitt også.
    Så la du ut et nytt og slettet det kort tid etter... Det er du som leker sisten her...

Men vedr. din tidligere kommentar (som du nå ser ut til å ha slettet!) om at noen innlegg har blitt slettet har jeg også lagt merke til det. Noen har også gjort det fordi de har villet sende meg PM i stedet åpenbart. Tror også moderatorer har slettet noen innlegg som var av den litt mer ufine arten her om dagen. Men jeg har lagret alt jeg ;)

ps. Jeg slettet innlegget om Burmester amp i fare for å gjenta meg selv. Kom på at jeg hadde nevnt det tidligere i tråden. Og har dessuten ikke bestemt meg for hva slags senteramp jeg vil ha. Kommer til å bruke mer tid på det. Det er å få opp Wavac´ene som teller nå!!

Til dere som følger med på denne tråden, jeg får nok dessverre ikke tid til å være mer på denne tråden mer i dag nå tror jeg...

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Kona mi (og forsåvidt meg også) fallt helt for boligen din. Utrolig lekkert! Virkelig gøy å lese om noen som kan realisere slike drømmer du er i ferd med å gjøre nå. Dette er en flott tråd :)

C

Cappuccino

Gjest
    Pesquera skrev:
    Slike bilder gir meg trombose langt inn i sjelen! Når var mitt prosjekt ca 7 % av ditt både finansielt og arealmessig, men den følelsen av komplett kaos kjenner jeg så alt for god, selv om jeg trodde at den var forvist til underbevissthetens dypeste avkrok. Men som de engelsk-talende sier; ”No pain – no gain!”
    SannaX skrev:
    Kona mi (og forsåvidt meg også) fallt helt for boligen din. Utrolig lekkert! Virkelig gøy å lese om noen som kan realisere slike drømmer du er i ferd med å gjøre nå. Dette er en flott tråd :)
    Takk for det! Prøver å minne meg selv om at det hele en gang bare startet som en enkel drøm!
    Never stop dreaming!

Vedlegg

C

Cappuccino

Gjest
    Det har vært en travel morgen. Grytidlig i morges kjørte jeg en tilsynelatende uthvilt Tony av gårde til bussen som frakter ham til Geilo. (Han nekter å kjøre bil selv i dette landet på vinterstid!). Han fikk låne konas slalom utstyr som passet perfekt! Skal bli moro å høre hvordan han opplever det. Mannen har jo aldri hatt ski på bena før! Han skal være sammen med en del ambassadefolk der oppe så han får det vel neppe kjedelig når han ikke er i skibakken heller.

Har ringt flere ganger til tollen, men ikke lyktes å få ut SH-833 av tollen ennå. Tollerne har kanskje litt påskeferie de også, det tar i hvert fall lang tid innen noen tar telefonen. Og det virker som alle jeg kommer i prat med ikke kan svare… En nabo som er bonde har en stor amerikansk pickup og han har lovet meg å tilby transporten og å være med å bære. Håper det ordner seg snart.

Når det gjelder dette med bar har jeg kommet på noe helt annet enn før. Hele dette opplegget med bar i audio/videorommet ser jeg blir litt uheldig. Den tar fort mye plass og kommer i veien for flere ting som bla heisen og gjør også alt med å bygge akvarie veldig komplisert. Baren kunne kanskje ha ødelagt en del for lyden, føler jeg. Jeg synes det nå virker mer betryggende å vite at jeg da har denne veggen til rådighet og kan også ha absorpsjonspaneler på veggen om nødvendig, altså over der akvariet vil bli stående.

I stedet skal jeg bygge bar i rommet på utsiden. Og med kaffemaskin naturligvis. Jeg heter jo Cappuccino! Vi har altså et rom/hall ved siden av på vei ned mot svømmebassenget som egentlig ikke er gjort noe særlig med siden vi kjøpte huset så vi vil se på muligheten å lage en liten bar der i stedet. Der tenker jeg også på å få på plass et biljardbord.

Har også veldig lyst til å bygge en heftig togbane i sammenheng i dette rommet med baren. Dere har vel sett Arthur filmen fra 70 – tallet? Hva med å bygge togbane rundt hele rommet slik at alle gjestene bare kan bli sittende i sine stoler og få drinkene servert med modelltoget som kommer tøffende?

Legger ved bilde av rommet så dere kan se hvordan det ser ut i dag, ikke så mye å skryte av, men det har potensiale. Er større i andre enden enn det som vises. Har brukt det til nå til oppbevaring av hagemøbler osv, så må vel finne ut hva jeg da skal gjøre av hagemøblene. Hmm, er redd jeg ”sporet” av litt nå!

Vedlegg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn